Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Stedet hvor der snakkes VAG biler
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 9. maj 2019, 08:34

DanielB12 skrev:
DanielB12 skrev:
8. maj 2019, 18:18
Tjekkede lige LB, der har sådan i deres vilkår:
01A078BD-2598-4030-BF13-4C3B7F4E8AD3.png

Hvordan tolker i det i forhold til dette:
Vi får fælge på den nye bil der i udslagspris, inkl. dæk, 38.500 kr, men vi ender med at give 10-15.000 kr.. skal der så tillægsforsikring på?
Fik lige ringet til dem, og hos LB der er ALT udstyr som bilen leveres med fra forhandleren dækket ubegrænset, op til den vurderet pris. De 20.000 kr er kun hvis du får bilen mandag og tirsdag kører ud og sætter nye fælge på (eller ny radio). Helt konkret så er skæringstidspunktet for hvornår det er dækket og hvornår det er eftermonteret, det tidspunkt du betaler for bilen hos forhandleren. Så hvis noget ekstraudstyr skal betales seperat, så skal det gøres inden man betaler for hele bilen.
Det var præcist det jeg fik at vide fra IDA for et par måneder siden, men da jeg ringede i går, så var det ALT der ikke var standard i modellen, det vil sige alt hvad der er tilvalg til fx en Highline.
Jeg tør ikke stole på at det er dækket når man kan få to så forskellige svar.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af DanielB12 » 9. maj 2019, 08:41

BrianDS skrev:
9. maj 2019, 08:34
DanielB12 skrev:
DanielB12 skrev:
8. maj 2019, 18:18
Tjekkede lige LB, der har sådan i deres vilkår:
01A078BD-2598-4030-BF13-4C3B7F4E8AD3.png

Hvordan tolker i det i forhold til dette:
Vi får fælge på den nye bil der i udslagspris, inkl. dæk, 38.500 kr, men vi ender med at give 10-15.000 kr.. skal der så tillægsforsikring på?
Fik lige ringet til dem, og hos LB der er ALT udstyr som bilen leveres med fra forhandleren dækket ubegrænset, op til den vurderet pris. De 20.000 kr er kun hvis du får bilen mandag og tirsdag kører ud og sætter nye fælge på (eller ny radio). Helt konkret så er skæringstidspunktet for hvornår det er dækket og hvornår det er eftermonteret, det tidspunkt du betaler for bilen hos forhandleren. Så hvis noget ekstraudstyr skal betales seperat, så skal det gøres inden man betaler for hele bilen.
Det var præcist det jeg fik at vide fra IDA for et par måneder siden, men da jeg ringede i går, så var det ALT der ikke var standard i modellen, det vil sige alt hvad der er tilvalg til fx en Highline.
Jeg tør ikke stole på at det er dækket når man kan få to så forskellige svar.
Det er virkelig spøjst, hvis det er sådan der. Er da lidt af en ‘bombe’ under mange. Det er jo ikke unormalt at putte for mere end 20.000 kr ekstra udstyr i biler i dag. Og hvad så med feks en IQ.Drive-model? Den er jo baseret på comfortline, men har udstyr for 25.000 kr inkluderet i prisen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 9. maj 2019, 08:47

DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
9. maj 2019, 08:34
DanielB12 skrev: Fik lige ringet til dem, og hos LB der er ALT udstyr som bilen leveres med fra forhandleren dækket ubegrænset, op til den vurderet pris. De 20.000 kr er kun hvis du får bilen mandag og tirsdag kører ud og sætter nye fælge på (eller ny radio). Helt konkret så er skæringstidspunktet for hvornår det er dækket og hvornår det er eftermonteret, det tidspunkt du betaler for bilen hos forhandleren. Så hvis noget ekstraudstyr skal betales seperat, så skal det gøres inden man betaler for hele bilen.
Det var præcist det jeg fik at vide fra IDA for et par måneder siden, men da jeg ringede i går, så var det ALT der ikke var standard i modellen, det vil sige alt hvad der er tilvalg til fx en Highline.
Jeg tør ikke stole på at det er dækket når man kan få to så forskellige svar.
Det er virkelig spøjst, hvis det er sådan der. Er da lidt af en ‘bombe’ under mange. Det er jo ikke unormalt at putte for mere end 20.000 kr ekstra udstyr i biler i dag. Og hvad så med feks en IQ.Drive-model? Den er jo baseret på comfortline, men har udstyr for 25.000 kr inkluderet i prisen.
Jeg tænker en IQ model er en IQ model, altså er det dækket uden at være ekstraudstyr. Men meget af det er forhåbentlig i kategorien sikkerhedsudstyr alligevel Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af majland » 9. maj 2019, 08:48

BrianDS skrev:
9. maj 2019, 06:36

Jeg må lige se hvad jeg kan finde i mine papirer - jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre hvis det var en brugt bil jeg havde købt?!Billede
Hvis det var en nyere brugt bil købt ville jeg bede en mærkeforhandler (sælger) om et overslag over værdien af ekstraudstyr ud fra stelnummeret
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 9. maj 2019, 08:56

majland skrev:
BrianDS skrev:
9. maj 2019, 06:36

Jeg må lige se hvad jeg kan finde i mine papirer - jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre hvis det var en brugt bil jeg havde købt?!Billede
Hvis det var en nyere brugt bil købt ville jeg bede en mærkeforhandler (sælger) om et overslag over værdien af ekstraudstyr ud fra stelnummeret
Det kræver vel at bilen er dansk fra ny? Samt at alt udstyret er registreret?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af DanielB12 » 9. maj 2019, 09:06

BrianDS skrev:
9. maj 2019, 08:47
DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
9. maj 2019, 08:34


Det var præcist det jeg fik at vide fra IDA for et par måneder siden, men da jeg ringede i går, så var det ALT der ikke var standard i modellen, det vil sige alt hvad der er tilvalg til fx en Highline.
Jeg tør ikke stole på at det er dækket når man kan få to så forskellige svar.
Det er virkelig spøjst, hvis det er sådan der. Er da lidt af en ‘bombe’ under mange. Det er jo ikke unormalt at putte for mere end 20.000 kr ekstra udstyr i biler i dag. Og hvad så med feks en IQ.Drive-model? Den er jo baseret på comfortline, men har udstyr for 25.000 kr inkluderet i prisen.
Jeg tænker en IQ model er en IQ model, altså er det dækket uden at være ekstraudstyr. Men meget af det er forhåbentlig i kategorien sikkerhedsudstyr alligevel Billede
Jeg spurgte specifikt omkring sikkerhedsudstyr og om der er forskel - det er der ikke. Men prøver lige at forfatte en mail til dem..

Omkring mit oprindelige spørgsmål, så dækker de nyprisen på gældende tidspunkt, og så selvfølgelig minus afskrivning efter reglerne.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af MikkelVitus » 11. maj 2019, 20:32

DanielB12 skrev:
9. maj 2019, 07:57
Fik lige ringet til dem, og hos LB der er ALT udstyr som bilen leveres med fra forhandleren dækket ubegrænset, op til den vurderet pris. De 20.000 kr er kun hvis du får bilen mandag og tirsdag kører ud og sætter nye fælge på (eller ny radio). Helt konkret så er skæringstidspunktet for hvornår det er dækket og hvornår det er eftermonteret, det tidspunkt du betaler for bilen hos forhandleren. Så hvis noget ekstraudstyr skal betales seperat, så skal det gøres inden man betaler for hele bilen.
Ja og det er også sådan hos Next, Concordia og mange andre. Jeg er kun stødt på FDM og Tryg, der er så tossede at de beregner alle krydser som ekstraudstyr.

I Next's formulering af hvad der er dækket af Kasko: 2.4.2 som er indhegnet : Bilen og ALT Fastmonteret ekstraudstyr til den pågældende model. Dvs. at alt det "ekstraudstyr" som det var muligt at tilkøbe hos forhandleren, jo er fastmonteret ekstraudstyr præcis til din model - ergo er bilen dækket som den er fra forhandler uanset du har proppet for 400.000 kr ekstraudstyr i den.

Det kan man ikke sige om FDM og tryg, som beregner ekstraudstyrsværdi for de fleste af de krydser man kunne tænke sig at sætte ved forhandleren. Såsom læder og panaramatag som de jo selv skriver i deres betingelser.

Men ja Brian, de er totalt skæve i kalotten ved fdm, for når det kommer til værdien af ekstraudstyr, hvis man vil forsikre en brugt bil, så spørger de kunden efter et kvalificeret gæt, hvilket førte til mit næste naturlige spørgsmål - Hvis jeg som kunde skal tegne en forsikring på et bestemt beløb der bygger på et kvalificeret gæt fra min side, omkring pris på ekstraudstyr i en 5 år gammel bil, så tror jeg godt jeg kan risikere at skulle diskutere med en taksator, og det er mit liv sgu for kort til.

Men efter min snak med fam, tror jeg de laver deres betingelser om - de kunne godt se at de fleste andre forsikringsselskaber per automatik forsikrede bilen som den havde forladt forhandleren, og at det andet vist var noget værre bøvl.
next_ekstraudstyr.PNG
next_ekstraudstyr.PNG (407 KiB) Vist 462 gange
These users thanked the author MikkelVitus for the post:
DanielB12
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 11. maj 2019, 20:51

MikkelVitus skrev:
DanielB12 skrev:
9. maj 2019, 07:57
Fik lige ringet til dem, og hos LB der er ALT udstyr som bilen leveres med fra forhandleren dækket ubegrænset, op til den vurderet pris. De 20.000 kr er kun hvis du får bilen mandag og tirsdag kører ud og sætter nye fælge på (eller ny radio). Helt konkret så er skæringstidspunktet for hvornår det er dækket og hvornår det er eftermonteret, det tidspunkt du betaler for bilen hos forhandleren. Så hvis noget ekstraudstyr skal betales seperat, så skal det gøres inden man betaler for hele bilen.
Ja og det er også sådan hos Next, Concordia og mange andre. Jeg er kun stødt på FDM og Tryg, der er så tossede at de beregner alle krydser som ekstraudstyr.

I Next's formulering af hvad der er dækket af Kasko: 2.4.2 som er indhegnet : Bilen og ALT Fastmonteret ekstraudstyr til den pågældende model. Dvs. at alt det "ekstraudstyr" som det var muligt at tilkøbe hos forhandleren, jo er fastmonteret ekstraudstyr præcis til din model - ergo er bilen dækket som den er fra forhandler uanset du har proppet for 400.000 kr ekstraudstyr i den.

Det kan man ikke sige om FDM og tryg, som beregner ekstraudstyrsværdi for de fleste af de krydser man kunne tænke sig at sætte ved forhandleren. Såsom læder og panaramatag som de jo selv skriver i deres betingelser.

Men ja Brian, de er totalt skæve i kalotten ved fdm, for når det kommer til værdien af ekstraudstyr, hvis man vil forsikre en brugt bil, så spørger de kunden efter et kvalificeret gæt, hvilket førte til mit næste naturlige spørgsmål - Hvis jeg som kunde skal tegne en forsikring på et bestemt beløb der bygger på et kvalificeret gæt fra min side, omkring pris på ekstraudstyr i en 5 år gammel bil, så tror jeg godt jeg kan risikere at skulle diskutere med en taksator, og det er mit liv sgu for kort til.

Men efter min snak med fam, tror jeg de laver deres betingelser om - de kunne godt se at de fleste andre forsikringsselskaber per automatik forsikrede bilen som den havde forladt forhandleren, og at det andet vist var noget værre bøvl.
next_ekstraudstyr.PNG
DanielB12 og MikkelVitus prøv lige at læse betingelserne fra NEXT igen:

“Fastmonteret ekstraudstyr som IKKE er standard for bilmodellen dækkes med op til 12.000 kr. Dette gælder uanset om udstyret er fabriksmonteret eller senere monteret”

Det er vel egentlig ringere end FDM (70.000) og IDA (30.000) som begge er gruppeforsikringer i Tryg.

Det står ret tydeligt at standard forsikringen kun dækker op til 12.000 kr af ekstraudstyr.

Det eneste udstyr der er “standard for bilmodellen” er det der er inkluderer hvis du vælger en udstyrsvariant som fx Highline og ikke sætter yderligere krydser på udstyrslisten. Og så dækkes også det svært definerbare sikkerhedsudstyr og anhængertræk ved Tryg og deres gruppeforsikringer. Resten dækkes kun op til beløbsgrænsen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af MikkelVitus » 13. maj 2019, 08:48

BrianDS skrev:
11. maj 2019, 20:51
DanielB12 og MikkelVitus prøv lige at læse betingelserne fra NEXT igen:

“Fastmonteret ekstraudstyr som IKKE er standard for bilmodellen dækkes med op til 12.000 kr. Dette gælder uanset om udstyret er fabriksmonteret eller senere monteret”

Det er vel egentlig ringere end FDM (70.000) og IDA (30.000) som begge er gruppeforsikringer i Tryg.

Det står ret tydeligt at standard forsikringen kun dækker op til 12.000 kr af ekstraudstyr.

Det eneste udstyr der er “standard for bilmodellen” er det der er inkluderer hvis du vælger en udstyrsvariant som fx Highline og ikke sætter yderligere krydser på udstyrslisten. Og så dækkes også det svært definerbare sikkerhedsudstyr og anhængertræk ved Tryg og deres gruppeforsikringer. Resten dækkes kun op til beløbsgrænsen.
Brian du er stadig helt galt på den. Se vedhæftede fra Lærenes Brandforsikring, som er det spørgeskema du møder når du vil beregne en pris på en forsikring. Der står ordret: Hvor mange penge ekstraudstyr EFTER 1. registreringsdato, skal man angive, hvilket vil sige at de som standard dækker bilen som den er fra fabrikken uanset hvad.

Jeg har lige haft NEXT i dialog, og hos dem er det udelukkende hvad der står i deres betingelser 2.4.1 der henregnes som ekstraudstyr, og der er ikke hverken nævnt læder, panoramatag, elbagklap, adaptiv fartpilot osv osv, som det er muligt at krydse af når man bestiller en bil, hvilket ifølge NEXT betyder at alt der ikke er nævnt explicit er dækket som standard, hvilket også er den fortolkning jeg hele tiden har givet udtryk for.

Det er kun FDM og måske tryg og nogle få andre der er så idiotiske at de regner normalt udstyr leveret ab fabrik, med til standardudstyr. Ret utroligt faktisk, at lige præcis FDM gør det, da de jo burde være "på vores" side, men de er jo underlagt tryg.
LB forsikring opret.PNG
LB forsikring opret.PNG (113.05 KiB) Vist 427 gange
These users thanked the author MikkelVitus for the post:
DanielB12
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 13. maj 2019, 09:31

MikkelVitus skrev:
13. maj 2019, 08:48
BrianDS skrev:
11. maj 2019, 20:51
...
Brian du er stadig helt galt på den. Se vedhæftede fra Lærenes Brandforsikring, som er det spørgeskema du møder når du vil beregne en pris på en forsikring. Der står ordret: Hvor mange penge ekstraudstyr EFTER 1. registreringsdato, skal man angive, hvilket vil sige at de som standard dækker bilen som den er fra fabrikken uanset hvad.

Jeg har lige haft NEXT i dialog, og hos dem er det udelukkende hvad der står i deres betingelser 2.4.1 der henregnes som ekstraudstyr, og der er ikke hverken nævnt læder, panoramatag, elbagklap, adaptiv fartpilot osv osv, som det er muligt at krydse af når man bestiller en bil, hvilket ifølge NEXT betyder at alt der ikke er nævnt explicit er dækket som standard, hvilket også er den fortolkning jeg hele tiden har givet udtryk for.

Det er kun FDM og måske tryg og nogle få andre der er så idiotiske at de regner normalt udstyr leveret ab fabrik, med til standardudstyr. Ret utroligt faktisk, at lige præcis FDM gør det, da de jo burde være "på vores" side, men de er jo underlagt tryg.LB forsikring opret.PNG
Nu skal vi lige skille det lidt ad - du skriver om både LB og NEXT, så vidt jeg ved er det stadig to vidt forskellige selskaber?

LB har nogle fine betingelser, med ekstraudstyr, og det var også sådan det var ved Tryg/IDA/FDM for et års tid siden.

NEXT betingelserne som du selv har henvist til skriver i 2.4.1:
"Ekstra udstyr vil sige:
  • bilradio, bånd/CD afspiller, tv/ video, højttalere samt antenner hertil
  • biltelefon, biltelefax og andet kommunikationsudstyr, navigationsudstyr samt antenne hertil
  • ekstralygter
  • letmetalfælge og tilhørende dæk
  • tuningsudstyr, herunder kompressor, turbolader og styring
  • elektronik
  • skørter og spoilere
  • dekorationslakering og folier
"

Derudover skriver de i 2.4.2
"Ekstra udstyr bliver dækket efter følgende regler:
  • Fastmonteret ekstraudstyr som er standard for bilmodellen er dækket.
  • Fastmonteret ekstraudstyr som ikke er standard for bilmodellen dækkes med op til 12.000 kr. Dette gælder uanset om ekstraudstyret er fabriksmonteret eller senere monteret.
Bemærk her at der står "Dette gælder uanset om ekstraudstyret er fabriksmonteret eller senere monteret."
Der står helt specifikt at det der dækkes er det der er "standard" for modellen, altså præcist det samme som Tryg/IDA/FDM skriver, bare med forskellige beløbsgrænser. "

En Style har som regel mere udstyr end en Ambition eller Active, og dette kan godt være fælge, radio, navigation, mv. og det vil dermed være standard for bilmodellen, da modellen er identificeret af om det er en Style, Ambition eller Active.
Hvis du derudover tilføjer fx et større navigationssystem, andre alufælge mv. som koster ekstra, så vil det være ud over det der er "standard" for bilmodellen.

Det med at noget udstyr ikke er nævnt kan måske hjælpe, men hvis du så læser punkt 2.2, så vil du vide at deres betingelser også gælder "almindeligt udstyr", som fx læder, osv. Man kan måske endda argumentere for at elbagklap, ACC og lignende kan gå ind under deres betegnelse for "elektronik", da det ikke er specificeret.
"Hvilke ting er dækket
Dækningen omfatter den forsikrede bil, med udstyr (almindeligt -og ekstraudstyr) for i alt 12.000 kr. efter nedenstående regler."

Jeg har haft dialogen med IDA/Tryg flere gange, og den ene siger at bare det er leveret med bilen når den er registreret, mens den anden siger det som der præcist står i betingelserne (også NEXT).
Bemærk i øvrigt at NEXT's betingelser på forsiden er opdateret 01-07-13, mens det i sidefoden står 01-07-2014 ;-)
https://prodnext3apieuwstorage.blob.cor ... 4:47Z&sp=r

Alt andet lige, hvis man læser ALLE punkter i betingelserne, så vil jeg påstå NEXT er ringere dækket end de andre (og med håbløst forældede betingelsesdokumenter).

Når det så er sagt, så er jeg også træt af at betingelserne ikke er til vores fordel som forbruger.
Til gengæld forstår jeg godt hvorfor forsikringsselskaberne beskytter sig selv en smule, for der er alligevel en stor forskel på en standard Style/Highline og så en tilsvarende der er fyldt udstyr i for flere hundrede tusinde - hvis forsikringen skal erstatte en totalskade, tyveri eller lignende? Udstyret bliver vel ikke mindre værd af at det er monteret inden du får bilen?

Ud fra dette, så er LB's betingelser de mest gunstige i forhold til Tryg/IDA/FDM/NEXT, jeg ville ikke turde stole på at NEXT dækker "alt" fabriksmonteret udstyr.
These users thanked the author BrianDS for the post:
DanielB12
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af MikkelVitus » 14. maj 2019, 00:17

Ja ok jeg har ikke været opmærksom på deres punkt 2.2 i betingelserne.

Jeg synes det er yderst kryptisk, og meget lidt forbrugervenligt. Helt håbløst er det da, hvis jeg vitterligt er nødt til at finde ud af hvor meget værdien er af udstyret i min bil. Den er 5 år gammel, og der er jo afskrevet på udtyrets pris.

Desuden aner jeg ikke hvor meget af det der er solgt i "pakker". Jeg ved at læderindtræk alene koster 29.995,- , men også at der findes en "elegancepakke 1" der inholder læder og tonede ruder og andet, som kun koster 19.995. Hvordan fanden skal jeg vide hvad prisen var på købstidspunktet ?

Det kan også være at skoda havde tour de france feber det år, og solgte for 100.000 kr udstyr for 14.995.

Simpelthen idiotisk at jeg risikerer ved en evt. totalskade, at skulle diskutere med en taksator om bilen var underforsikret.

FDM er iøvrigt ikke rigtigt kloge. Da han skulle vurdere min bil fra fabrikken har stor navi, ægte læder(Nappa), panoramatag, elbagklap, nøglefri betjening, Fabrikstonede ruder bagi og alufælge, der siger manden guddødeme at med hans erfaring ville han nok lægge 200.000,- kr oveni bilens standardværdi. TOHUNDREDETUSINDE KRONER ??? Manden må jo være aldeles idiot - Det er jo selvfølgelig bestil i nogle forskellige "pakker", og ikke bestilt hver for sig, og elegancepakke 1 til 19.995 indeholder i alt fald læder og tonede ruder. Elbaglap og nøglefri maks 25.000 og panoramataget måske 30, så alt i alt ca 75.000,- . At han vil lægge 200 tusinde oveni viser jo blot at han er debil, samt at det er et instrument som de pricipielt overfor uvidende folk kan bruge som det passer dem.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 14. maj 2019, 05:32

Jeg ville kigge på prisforskellen mellem en bil med dit udstyr og så en tilsvarende der ikke har alt ekstraudstyr, det må være værdien i dag?!
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 16. maj 2019, 12:47

Så har jeg fået konkret svar fra forsikringen, baseret på følgende liste:

LED baglygter
DK komfortpakke 2
Familiepakke
LED forlygter
Light Assist
Indium grå Metallak
App Connect
Forrude El opvarmet
18" Alufælge
Lev. omkostninger
Lane Assist + Blind Spot
Plus 2 dækning
Bortfald af motor og modelbetegnelse
Aft. Træk
Folie på paneler samt kofanger bag
Park One

Der er intet af det der tæller som sikkerhedsudstyr, selvom de specifikt nævner Lane Assist som sikkerhedsudstyr, så vurderer de ikke en pakke med Lane Assist og Blind Spot som sikkerhedsudstyr, og da det er tilvalg, så anbefalede de at det blev indregnet alligevel.

Leveringsomkostninger og træk er ikke omfattet af ekstraudstyr, metallak var han i tvivl om, men alt andet lige, så havnede vi imellem intervallerne 90.000 kr og 110.000 kr, så bilen skal forsikres med ekstraudstyr op til 110.000 kr.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 16. maj 2019, 16:32

PS mit er IDA forsikring, det vil sige en gruppe under Tryg, ligesom fx FDM forsikring
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af DanielB12 » 16. maj 2019, 20:35

wtf... mange må da blive totalt overrasket. Uden st det skal forstås forkert, så er din bil jo rimelig standard.. det tror jeg da ikke folk ville tænke over ville være problem ifht forsikring. Jeg er sgu skuffet.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af majland » 16. maj 2019, 20:45

BrianDS skrev:
16. maj 2019, 12:47
Indium grå Metallak

Lane Assist + Blind Spot
Speciallak er specifikt nævnt skal regnes med i vilkårene - men hvis ikke lane assist og blind spot er sikkerhedsudstyr ved jeg ikke hvad er ....
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af DanielB12 » 16. maj 2019, 23:03

majland skrev:
16. maj 2019, 20:45
BrianDS skrev:
16. maj 2019, 12:47
Indium grå Metallak

Lane Assist + Blind Spot
Speciallak er specifikt nævnt skal regnes med i vilkårene
Men når jeg tænker speciallak, så tænker jeg jo Daytona Grey eller Audi Exclusive.. Ikke en grå touran eller en sort a4..
Det er jo bare almindelig metallak, som selvfølgelig koster ekstra, men alligevel...
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 16. maj 2019, 23:44

DanielB12 skrev:
majland skrev:
16. maj 2019, 20:45
BrianDS skrev:
16. maj 2019, 12:47
Indium grå Metallak

Lane Assist + Blind Spot
Speciallak er specifikt nævnt skal regnes med i vilkårene
Men når jeg tænker speciallak, så tænker jeg jo Daytona Grey eller Audi Exclusive.. Ikke en grå touran eller en sort a4..
Det er jo bare almindelig metallak, som selvfølgelig koster ekstra, men alligevel...
Lige netop metallak var han selv i tvivl om, og nævnte at den ikke skulle medregnes fordi man “vel ikke kan købe en bil uden metallak”. Problemet er bare at du kan købe en bil med en farve uden at betale prisen for metallak, derfor er det ekstraudstyr.

Om min bil er rimeligt standard kan jeg ikke vurdere, men så må andre biler være temmelig skrabet, for en Highline med de optioner jeg har valgt har åbenbart mere end de fleste andre jeg kender.
Men om et år eller to, så er de fleste ting formodentligt standard i nye biler.

Og jeg er helt enig, mange vil blive overrasket over at de overskrider grænsen for ekstraudstyr selvom mange ting er noget alle vælger til, men det er problemet med afgifter mv. det gør at nogle ting bliver “pillet ud” for at have en billigere basisbil.
Nogle biler er jo næsten ubrugelige uden tilvalg fordi de er helt skrabet for udstyr.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af MikkelVitus » 17. maj 2019, 00:47

Ja det skal åbenbart tages meget alvorligt i de selskaber der regner på den måde - eller er man med garanti underforsikret.

Der findes heldigvis selskaber som ikke regner sådan og som dækker bilen som den kom fra fabrikken, uanset hvor mange krydser du har sat. De tæller udelukkende udstyr såsom anlæg, speciallak, opgadering af motor mv. Som ekstraaudstyr.

Men nu har jeg efterhånden talt med en del forsikringsselskaber, og jeg skal i den forbindelse ADVARE extremt mod NEXT forsikring. De regner både fabriksmonteret udstyr og ekstraudstyr til en maks grænse på 12.000 kr. Og den grænse kan IKKE hæves. Ej heller hvis man er indstillet på at betale en højere præmie.

Så har man købt en bil i en kampagnepakke hvor man har fået for 80.000 kr udstyr for 10.000, og man totalskader bilen en måned efter, og den kampagne ikke kører længere, så er man ved Next underforsikret med kr 68.000.

Eller man blot køber en bil og putter et soltag og alufælge på for ialt 40,000,- og ikke er opmærksom, den bliver stjålet efter en måned, så erstatter Next vitterligt ikke mere end grundprisen på bilen + 12.000 som er maks for ydstyr(både normalt udstyr fra fabrik, og ekstraudstyr). Dvs. du taber 28.000 kr. med et fingerknips.

Man burde starte en oplysningskampagne - jeg tror der er vanvittigt mange mennesker der blot går ud fra at deres vogn er forsikret som den blev leveret fra fabrikken.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af MikkelVitus » 17. maj 2019, 01:00

Jeg har i øjeblikket concordia forsikring, og da min bil er brugt 5 år gammel, så tager man ikke længere hensyn til hvor mange penge ekstraudstyr der er i bilen.

De ser på det på den måde, at nyprisen i 2014 for bilen var 480.000 + 165000 i ekstraudstyr , og på min police er blot grundprisen, altså de 480.000 kr skrevet på som højeste nyværdi.

Men da bilen nu er 5 år gammel og uanset hvad, også inklusive alt ekstraudstyr aldrig i brugtpris, altså det beløb de vil skulle erstatte ved totalskade, ikke er i nærheden af de 480.000,- så er der ikke noget problem.

Men faktisk siger de også at selvom bilen havde været helt ny, så havde det heller ikke influeret på præmien, da det hele er fabriksmonteret.

Når de specificerer deres kasko, så dækker de punkt 1. bilen. punkt 2 alt udstyr der ikke er fabriksmonteret med op til maksimum 30.000.- tror jeg det er. Og så nævnes der ikke mere om udstyr. Det tolker jeg, og har fået bekræftet telefonisk, alt når de ikke nævner nogle grænser, og desuden slet ikke skriver noget om udstyr der er monteret fra fabrikken, men blot i punkt 1 skriver "bilen" Så dækker de grænseløst det udstyr man måtte vælge at få bilen leveret med.

Og så er det jo rart at jeg har produktionsspecifikationen fra Skoda på netop min bil med mit stelnummer, så der aldrig bliver tvivl om hvilke ting min bil er leveret med fra fabrikken.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Jeg mangler gammel prisliste på Skoda Superb 3T FL

Indlæg af BrianDS » 17. maj 2019, 09:47

MikkelVitus skrev:Jeg har i øjeblikket concordia forsikring, og da min bil er brugt 5 år gammel, så tager man ikke længere hensyn til hvor mange penge ekstraudstyr der er i bilen.

De ser på det på den måde, at nyprisen i 2014 for bilen var 480.000 + 165000 i ekstraudstyr , og på min police er blot grundprisen, altså de 480.000 kr skrevet på som højeste nyværdi.

Men da bilen nu er 5 år gammel og uanset hvad, også inklusive alt ekstraudstyr aldrig i brugtpris, altså det beløb de vil skulle erstatte ved totalskade, ikke er i nærheden af de 480.000,- så er der ikke noget problem.

Men faktisk siger de også at selvom bilen havde været helt ny, så havde det heller ikke influeret på præmien, da det hele er fabriksmonteret.

Når de specificerer deres kasko, så dækker de punkt 1. bilen. punkt 2 alt udstyr der ikke er fabriksmonteret med op til maksimum 30.000.- tror jeg det er. Og så nævnes der ikke mere om udstyr. Det tolker jeg, og har fået bekræftet telefonisk, alt når de ikke nævner nogle grænser, og desuden slet ikke skriver noget om udstyr der er monteret fra fabrikken, men blot i punkt 1 skriver "bilen" Så dækker de grænseløst det udstyr man måtte vælge at få bilen leveret med.

Og så er det jo rart at jeg har produktionsspecifikationen fra Skoda på netop min bil med mit stelnummer, så der aldrig bliver tvivl om hvilke ting min bil er leveret med fra fabrikken.
Hvis de skriver maksimal nyværdi på 480.000 kr og du får stjålet en bil med en værdi på 550.000 kr, så er du ikke forsikret for de sidste 170.000 kr, det må give sig selv.

Vilkårene er ikke særligt specifikke hos Concordia, så det er svært at sige, dog pointerer de i vilkårene at deres pris afhænger af den værdi du vil være forsikret for.

Det afhænger selvfølgelig også af prisen, det var ikke et stort beløb der skulle til for at hæve værdien hos IDA forsikring, så de er stadig billigere end alternativerne.
Jeg kender ikke Concordias priser da det kræver et opkald for at få oplyst, men på Samlino.dk er der ikke nogen billigere end det jeg har, på trods af betaling for ekstraudstyr, og nogle tilvalg der ikke er tilgængelig igennem Samlino. Jeg har også valgt lav selvrisiko, som selvfølgelig hæver præmien lidt.

Jeg tjekkede lige Concordia på Trustpilot, det er sjovt at de (fleste) positive anmeldelser ikke har haft brug for deres forsikring, men blot kigger på hvor nemt det er at tegne forsikringen Billede
Jeg ville ikke turde forsikre min bil hos Concordia, hvis ikke de tager stilling til om ekstraudstyr er dækket eller ej.

IDA forsikring er heller ikke i top på Trustpilot, her er klagerne, modsat Concordia, på kontakt og kundeservice, mens der ikke er så mange klager over dækning.

Jeg tror ikke nogen forsikringsselskaber vil få max på Trustpilot eller lignende, men prisstigninger og lange svartider kan jeg umiddelbart bedre leve med end at de ikke vil betale.
De to gange jeg har brugt IDA til en rude i en dør i carporten og en postkasse har det kørt nemt og smertefrit, så jeg kan ikke klandre dem for ikke at dække.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"