Side 1 af 3

Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 14. maj 2019, 21:09
af NicoS
Hej alle,

Jeg er ved at kigge på passat stationcar, og blevet meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Jeg kigger på Modelår fra 2016 og frem.
Max 70.000km

Jeg er ved at kigge på flg. 2 biler:

Passat 1,4 TSI 150 Comfortl. Variant DSG, modelår 2017
Passat 2,0 TDi 150 Comfortl. Variant DSG, modelår 2016

Er der nogen der kan argumentere for eller imod valg af enten diesel eller benzin modellen, med tanke på økonomi, fremtid, problemer o.l.?

Mit kørselsbehov er omkring 25-30.000 om året, hvoraf det meste er på motorvej.


På forhånd tak.

Vh Nicolai

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 14. maj 2019, 21:36
af Ogopogo
30 000 km på motorvej= Jeg ville vælge en 2,0 TDI den motor passer perfekt til bilen.

Måske denne tråd kan hjælpe dig på vej: viewtopic.php?t=129563

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 14. maj 2019, 22:35
af BrianDS
Det kommer helt an på behov og hvordan sammensætningen af ture er, mange korte ture peger (næsten?) altid på en TSI.

Jeg selv har lignende kørselsbehov til pendling og har ikke fortrudt at jeg købte diesel (igen)

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 05:03
af NicoS
Hej BrianDS

Har du for nyligt købt en tdi’er? Tænker du på gensalgsværdien i fremtiden ift al diesel snakken? Hvor langt kører du i snit pr L?

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 07:04
af _Jensen
Jeg har for 2 uger siden modtaget min Tiguan 2.0 TDI. Det er min første diesel og jeg er vil med den. Det store moment ved lave o/m er lige mig.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 07:37
af BrianB
Jeg tvivler på der er den store forskel i økonomien på de to biler, så umiddelbart bør du købe det du synes kører bedst. Vi kører næsten 40k kilometer om året, og valgte alligevel benzin da vi meget bedre kan lide måden de kører på og ikke mindst lyder.

Regnearket over udgifter var stort set identisk set over hele levetiden uanset om vi valgte benzin eller diesel, i hvert fald ud fra de faktorer vi kender pt.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 07:49
af NicoS
Okay. Det er bare fordi jeg undersøgte brændstofforbruget, og det virker som om gennemsnitsforbruget er ca 14,5km/L for TSI og 17,5km/L for diesel. Og da brugtprisen stortset er ens for dem, er diesel modellen jo umiddelbart noget billigere når man kører 30.000 om året. -Jeg har medtaget ejerafgiften.

Men jeg må prøve dem!

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 08:12
af BrianDS
NicoS skrev:Hej BrianDS

Har du for nyligt købt en tdi’er? Tænker du på gensalgsværdien i fremtiden ift al diesel snakken? Hvor langt kører du i snit pr L?
Jeg købte en Touran 2.0 TDI DSG6 for to år siden, den kører efter computeren 19-20 km/l i gennemsnit over 5-6.000 km, på en tankfuld kan jeg godt få den over 20 km/l og på den daglige pendlertur ligger den som regel mellem 21-23 km/l
Min kollega der kører samme tur i en 1.5 TSI DSG7 der er et halvt år gammel ligger 4-5 km/l lavere.

Gensalgsværdien tager et slag ligemeget om det er en TDI eller TSI, jeg har kørt 55.000 km på de første to år, og hvis jeg har bilen i fire år, så krydser den 100.000 km, det er min erfaring at en TDI er lidt nemmere at omsætte med lidt flere kilometer på bagen.
Hysteriet omkring diesel gør selvfølgelig at mange er blevet bange for at købe en diesel, men jeg har endnu ikke set en miljøzone hvor man ikke må køre med en Euro6 diesel (i hvert tilfælde ikke en hvor man så måtte køre med en benzin)

Miljømæssigt er der ikke rigtig noget argument for at tage en benzin, eftersom dieselvarianten i de nyeste generationer er ligeså rene som benzin, og benzinbilen stadig udleder mere CO2.

Nej, jeg har ikke fortrudt mit køb af dieselbil, jeg sparer cirka 400-500 kr/md i brændstof i forhold til en TSI i forhold til de erfaringer jeg har med deres forbrug, og hvis jeg sætter TSI til 15 km/l og TDI til 19 km/l.
Vores bil nummer to er en Polo 1.2 TSI 90 fra 2015, den er dyrere i service (pga tændrør), og den kører væsentligt kortere på literen end min Touran Poloen ligger ofte omkring 15 km/l men har også mange småture

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 08:15
af knudch
En 2.0TDI har en anden DSG gearkasse

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 08:21
af BrianB
NicoS skrev:
15. maj 2019, 07:49
Okay. Det er bare fordi jeg undersøgte brændstofforbruget, og det virker som om gennemsnitsforbruget er ca 14,5km/L for TSI og 17,5km/L for diesel. Og da brugtprisen stortset er ens for dem, er diesel modellen jo umiddelbart noget billigere når man kører 30.000 om året. -Jeg har medtaget ejerafgiften.

Men jeg må prøve dem!
Vi købte ny, og der var diesel alligevel over 30.000 kroner dyrere i ren indkøbspris, så det har naturligvis haft indflydelse for os. Køber man brugt, ser det muligvis anderledes ud. :)

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 09:36
af martinta
Det er muligvis ikke helt så relevant, når vi snakker brugt.

Men følgende er lavet til en anden tråd, hvor emnet var en ny bil.

Billede

Regneark er herunder
https://mtshomefilerepo.blob.core.windo ... rslag.xlsx

Som det kan ses på benzin priserne er det fra starten af året, siden da har benzin taget noget af et nyk opad. Du kan evt. sætte priserne på de biler du har fundet ind i stedet, så giver det jo et fint ca. billede af økonomien.

Vi valgte selv en 2018 1.4 TSi 150 ACT med DSG, valget var egentlig truffet på baggrund af at der på daværende tidspunkt var full run på politikere som bandede diesel langt væk, og et tyskland der snakkede meget om at lukke ned for diesel på flere strækninger, så derfor blev valget Benzin. Vi kører typisk 50-60 km. per dag i ugedagene, og ligger så en mellem 4-600 km. hver weekend grundet familie som bor langt væk, og weekend ferie ture.

Dertil, så gjorde udregningen, at det stort set gik lige op økonomisk, hvis vi har bilen i 6 år, uden dog at tage højde for gensalgs værdien :-)

Vores gamle bil var en I40 Diesel, som kørte omkring de 15 kml, og som det kan ses i min signatur ligger Passaten på nogenlunde det samme, så jeg har ikke mærket skiftet til benzin negativt udover den højere literpris.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 09:45
af jkdg
Når jeg kigger brugt, så får jeg ca samme bil hvis jeg betaler 30.000 mere for benzin, så den skal også medregnes :)

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 12:09
af BrianDS
martinta skrev:
15. maj 2019, 09:36
Det er muligvis ikke helt så relevant, når vi snakker brugt.

Men følgende er lavet til en anden tråd, hvor emnet var en ny bil.

Billede

Regneark er herunder
https://mtshomefilerepo.blob.core.windo ... rslag.xlsx

Som det kan ses på benzin priserne er det fra starten af året, siden da har benzin taget noget af et nyk opad. Du kan evt. sætte priserne på de biler du har fundet ind i stedet, så giver det jo et fint ca. billede af økonomien.

Vi valgte selv en 2018 1.4 TSi 150 ACT med DSG, valget var egentlig truffet på baggrund af at der på daværende tidspunkt var full run på politikere som bandede diesel langt væk, og et tyskland der snakkede meget om at lukke ned for diesel på flere strækninger, så derfor blev valget Benzin. Vi kører typisk 50-60 km. per dag i ugedagene, og ligger så en mellem 4-600 km. hver weekend grundet familie som bor langt væk, og weekend ferie ture.

Dertil, så gjorde udregningen, at det stort set gik lige op økonomisk, hvis vi har bilen i 6 år, uden dog at tage højde for gensalgs værdien :-)

Vores gamle bil var en I40 Diesel, som kørte omkring de 15 kml, og som det kan ses i min signatur ligger Passaten på nogenlunde det samme, så jeg har ikke mærket skiftet til benzin negativt udover den højere literpris.
Jeg lavede præcis samme udregning da jeg købte min Touran, jeg tog bare tallene fra Spritmonitor.de og indsatte i formelen, og kom frem til at merprisen jeg skulle give for en TDI ville være "tjent hjem" i løbet af tre år.
Omvendt, hvis jeg havde valgt en TSI, så havde jeg nok valgt en 1.8 TSI 180 HK fremfor en 1.4 TSI 150 HK, så ville indkøbsprisen være stort set identisk med den 2.0 TDI 150 HK jeg valgte, og forskellen i brændstofforbrug ville være markant større, det vil give en større fordel for diesel.

Det kan godt være diesel'en over en årrække kommer til at koste lidt mere i afskrivning, men der er mere råderum i hverdagen med diesel, fordi den er markant billigere i forbrug. Og de tal jeg fik fra Spritmonitor tilbage i 2016/2017 hed 7,95 l/100 km vs 5,88 l/100 km, og i realiteten kører jeg længere på en liter diesel, end det tal jeg fik dengang - efter kørecomputeren omkring 19-20 km/l, i realiteten ligger det måske 1 km/l lavere når man regner efter, og tager et totalt gennemsnit der inkluderer ferier og perioder med mange småture.

I min tidligere Octavia 1.6 TDI, så lå både kørecomputeren og det udregnede gennemsnit ofte over 20 km/l, ved ren pendling i en periode kunne den nemt komme højere op, det synes jeg er svært med en TSI.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 14:45
af i-s
Alene det at slippe for DQ200 er et plus for diesel'en.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 16:08
af martinta
i-s skrev:
15. maj 2019, 14:45
Alene det at slippe for DQ200 er et plus for diesel'en.
DQ200 er ikke et problem for alle, vores har eks ingen fejl på den.

Når det så er sagt, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvor mange klager der kommer over en DQ200 kontra eks. 250

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 18:46
af Peder
martinta skrev:
15. maj 2019, 16:08

DQ200 er ikke et problem for alle, vores har eks ingen fejl på den.

Når det så er sagt, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvor mange klager der kommer over en DQ200 kontra eks. 250
Tænker sagerne du ser herinde er meget repræsentative for markedet.
Et skud, måske i tågen, 1/10 er dq250.

Når det er sagt er dq250 også et kompromis.
Der er service på den hver 60.000 km til 2000-3000 kr, den er mindre brændstoføkonomisk end sin tørre fætter og der kan også opstå problemer med den.
Min Passat, iøvrigt typen du har i sigte, skal ind den 27 og have et nyt svinghjul pga mislyde. Jeg havde dog uden tvivl taget dq250 over dq200.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 18:57
af martinta
Peder skrev:
15. maj 2019, 18:46
martinta skrev:
15. maj 2019, 16:08

DQ200 er ikke et problem for alle, vores har eks ingen fejl på den.

Når det så er sagt, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvor mange klager der kommer over en DQ200 kontra eks. 250
Tænker sagerne du ser herinde er meget repræsentative for markedet.
Et skud, måske i tågen, 1/10 er dq250.

Når det er sagt er dq250 også et kompromis.
Der er service på den hver 60.000 km til 2000-3000 kr, den er mindre brændstoføkonomisk end sin tørre fætter og der kan også opstå problemer med den.
Min Passat, iøvrigt typen du har i sigte, skal ind den 27 og have et nyt svinghjul pga mislyde. Jeg havde dog uden tvivl taget dq250 over dq200.
Repræsentative for markedet er måske så meget sagt :-) Der er en del der skriver i den lange tråd om DQ200, omvendt er der mange brugere på det her forum, og en meget lille del er ramt (indrømmet, det er nok også et fåtal der lige kører med DQ200)

De eneste som har de tal over klager er vel importøren og måske VW Tyskland. Min pointe er dog, at jeg stadig ikke ville være nervøs for at købe en med DQ200 igen.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 21:43
af i-s
martinta skrev:
15. maj 2019, 16:08
i-s skrev:
15. maj 2019, 14:45
Alene det at slippe for DQ200 er et plus for diesel'en.
DQ200 er ikke et problem for alle, vores har eks ingen fejl på den.

Når det så er sagt, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvor mange klager der kommer over en DQ200 kontra eks. 250
Du kan sige hvad du vil, jeg rører ikke det skrammel en gang til. Jeg køber ikke flere 400.000 kr's lodder i den tombola.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 21:56
af BrianDS
i-s skrev:
martinta skrev:
15. maj 2019, 16:08
i-s skrev:
15. maj 2019, 14:45
Alene det at slippe for DQ200 er et plus for diesel'en.
DQ200 er ikke et problem for alle, vores har eks ingen fejl på den.

Når det så er sagt, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvor mange klager der kommer over en DQ200 kontra eks. 250
Du kan sige hvad du vil, jeg rører ikke det skrammel en gang til. Jeg køber ikke flere 400.000 kr's lodder i den tombola.
Helt enig, det er argument nok for at tage diesel Billede

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 23:00
af martinta
i-s skrev:
15. maj 2019, 21:43
martinta skrev:
15. maj 2019, 16:08
i-s skrev:
15. maj 2019, 14:45
Alene det at slippe for DQ200 er et plus for diesel'en.
DQ200 er ikke et problem for alle, vores har eks ingen fejl på den.

Når det så er sagt, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvor mange klager der kommer over en DQ200 kontra eks. 250
Du kan sige hvad du vil, jeg rører ikke det skrammel en gang til. Jeg køber ikke flere 400.000 kr's lodder i den tombola.
Har jeg bedt dig om det da? Min pointe er at der er mange der er glade for den, og hvor den kører som den skal, og så har du nogle (hvor vi ikke aner hvor mange), som har problemer med den.. Om det er grund nok til at folk i hver eneste tråd omkring DQ200 at råbe fanden på væggen ved jeg ikke, men i min verden tager det efterhånden overhånd.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 15. maj 2019, 23:15
af BrianDS
martinta skrev:
i-s skrev:
15. maj 2019, 21:43
martinta skrev:
15. maj 2019, 16:08
DQ200 er ikke et problem for alle, vores har eks ingen fejl på den.

Når det så er sagt, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide hvor mange klager der kommer over en DQ200 kontra eks. 250
Du kan sige hvad du vil, jeg rører ikke det skrammel en gang til. Jeg køber ikke flere 400.000 kr's lodder i den tombola.
Har jeg bedt dig om det da? Min pointe er at der er mange der er glade for den, og hvor den kører som den skal, og så har du nogle (hvor vi ikke aner hvor mange), som har problemer med den.. Om det er grund nok til at folk i hver eneste tråd omkring DQ200 at råbe fanden på væggen ved jeg ikke, men i min verden tager det efterhånden overhånd.
Jeg er ikke uenig i at DQ200 sagen er blæst op, jeg kender mange der er glade for deres bil med DQ200
Det er bare ikke en perfekt gearkasse og der findes andre DSG gearkasser der kører bedre og mere problemfrit. Derfor er der mindre “gambling” i en 2.0 TDI, specielt hvis man ligger lige på vippen om det er bedst med TDI økonomisk eller ikke.

Jeg kan personligt bedst lide dieselmotoren fremfor de relativt små TSI motorer, jeg synes dieselen er mere afslappende at køre i, og momentet/kræfterne leveres på en anden måde (selvom TSI også har turbo).
Miljømæssigt tænker jeg ikke TSI motorerne har en fordel, men diesel er blevet udskammet pga. en sag der efterhånden er ret gammel, som omhandler motorer som ikke har været stoppet i biler i flere år (de seneste to biler jeg har haft, har ikke været ramt), det er mere hysterisk end DQ200, men det er åbenbart fint nok?! Billede

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 16. maj 2019, 07:43
af Charlimike
Jeg har kørt 1.4 tsi i både Passat og Leon, er ikke vild fan af mængden af power.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 16. maj 2019, 07:52
af _Jensen
Man føler bare der er mere “magt” over tingene i en 2.0 TDI vs 1.4 TSI.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 16. maj 2019, 08:42
af BrianDS
_Jensen skrev:Man føler bare der er mere “magt” over tingene i en 2.0 TDI vs 1.4 TSI.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Helt enig, men der er så mange der går op i 0-100 km/t hvor 1.4 TSI er hurtigere, men følelsen når man kører bilen er en helt anden. Jeg er vild med min 2.0 TDI og jeg savner den de gange jeg har kørt 1.4 TSI, jeg synes den føles mere “tung” - jeg ved ikke hvordan jeg ellers skulle beskrive følelsen.

Jeg har ikke behov for hurtigere 0-100 tid, mellemaccellerationerne er vigtigere for mig, men jeg har ikke målt forskellen.

Da jeg købte Octavia prøvede jeg både 1.4 TSI, 1.6 TDI og 2.0 TDI, og jeg må indrømme at jeg synes 1.4 TSI og 1.6 TDI ligger tættere på hinanden end 1.4 TSI og 2.0 TDI - i diesels favørBillede

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 16. maj 2019, 09:00
af Charlimike
Jeg synes bare den er tam 1.4 når den skal sejtrække, fx ifm når jeg har kørt en data log i 4. Gear fra lidt over tomgang og op til redline

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 16. maj 2019, 14:05
af GranTurismo
BrianDS skrev:
16. maj 2019, 08:42
_Jensen skrev:Man føler bare der er mere “magt” over tingene i en 2.0 TDI vs 1.4 TSI.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Helt enig, men der er så mange der går op i 0-100 km/t hvor 1.4 TSI er hurtigere, men følelsen når man kører bilen er en helt anden. Jeg er vild med min 2.0 TDI og jeg savner den de gange jeg har kørt 1.4 TSI, jeg synes den føles mere “tung” - jeg ved ikke hvordan jeg ellers skulle beskrive følelsen.

Jeg har ikke behov for hurtigere 0-100 tid, mellemaccellerationerne er vigtigere for mig, men jeg har ikke målt forskellen.

Da jeg købte Octavia prøvede jeg både 1.4 TSI, 1.6 TDI og 2.0 TDI, og jeg må indrømme at jeg synes 1.4 TSI og 1.6 TDI ligger tættere på hinanden end 1.4 TSI og 2.0 TDI - i diesels favørBillede
1,4 TSI slår også TDI'en i mellemaccelerationer, men de ligger ret tæt. TSI'en trækker godt over et større omdrejningsområde og derfor føles en TDI mere frisk, fordi den i den nederste halvdel af omdrejningsområdet "trækker mere og mere". Men måler man med et stopur så vinder TSI'en, da den allerede er oppe på maks moment umiddelbart efter gearskifte og trækker dermed maks ved en lavere hastighed i hvert gear.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 16. maj 2019, 14:36
af _Jensen
Max moment på 250 NM vs 340 NM for diesel.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 16. maj 2019, 14:56
af HansH
NicoS skrev:
15. maj 2019, 07:49
Men jeg må prøve dem!
Præcis ! Alle de tal ...
Til syvende og sidst må det handle om hvad der giver dig den bedste oplevelse bag rattet.

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 16. maj 2019, 15:40
af GranTurismo
_Jensen skrev:
16. maj 2019, 14:36
Max moment på 250 NM vs 340 NM for diesel.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
En gearkasse virker som en momentomformer, så det får nogenlunde samme moment på hjulene da en TDI har en længere gearing. TSI'en har dog lige en anelse mere på hjulene, men ikke meget mere.

Hvis du vil sammenligne momentet, så er du nødt til at regne på det. F.eks. svarer de 250 Nm ca. til 360... alt efter hvordan motorerne er gearet i de forskellige gearkasser...

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

: 16. maj 2019, 15:41
af GranTurismo
HansH skrev:
16. maj 2019, 14:56
NicoS skrev:
15. maj 2019, 07:49
Men jeg må prøve dem!
Præcis ! Alle de tal ...
Til syvende og sidst må det handle om hvad der giver dig den bedste oplevelse bag rattet.
Lige præcis Hans!