Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Monn
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18. jul 2019, 10:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af Monn » 18. jul 2019, 11:48

Hej allesammen,

Jeg har netop efter anbefaling fra min omgangskreds, oprettet en bruger herinde. Sagen er den at jeg pt. stærkt overvejer at anskaffe mig en Golf VI GTI. Det er ikke en decideret drengedrøm, men jeg må da indrømme at vi er godt derhenne af.

Jeg har kigget på andre biler i GTI klassen, men jeg bliver ved med at hælde til Golfen.

Så her kommer problemet: Jeg har folk i mit netværk, der ved utroligt meget om biler, og har arbejdet i branchen i mange år, der på det kraftigste fraråder mig at købe en brugt Golf VI GTI. Efter sigende er der ikke andet end problemer med dem, hvad angår bla. motor og rust, og dette skulle være et generelt problem, hvilket betyder at jeg sandsynligvis kommer til at fortryde det, og æde den ene værkstedsregning efter den anden.

Vi er ovre i, at jeg decideret bliver vurderet til at have en psykisk lidelse hvis jeg alligevel anskaffer mig en :D

Så dette indlæg skyldes, at jeg, selvom jeg stoler rigtigt meget på min omgangskreds, alligevel har behov for lidt perspektiv/erfaringer med Golf VI GTI, enten fra ejere, eller folk i branchen. Dette er primært grundet at jeg selv, efter grundig research ikke rigtigt kan finde frem til generelle udfordringer der specifikt omhandler Golf VI GTi, eller VW generelt. Jeg kender dog til problemer med blandt andet rust, og kæde, men der synes alligevel at være en opfattelse derude, at det generelt er en god, holdbar bil.

Så jeg håber at de brugere herinde, der har lidt erfaringer/indsigter/perspektiv, ville dele ud af dem i denne tråd. Det vil være en stor hjælp!


/M

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 174 times
Been thanked: 103 times

Re: Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af MichaelSmed » 18. jul 2019, 12:26

I så fald ved dine venner ikke ret meget om Golf 6 GTI, sorry to say.
Rust, nej... Golf 5 GTI var kendt for at ruste, blandt andet i forskærmene. Alle de Golf 6 jeg har stødt på, har jeg endnu ikke set noget alarmerende.
Motoren er en perle, har samme motor i min Scirocco.
Så længe at man holder øje med kæden, er der ingen problemer. I løbet af Golf 6 GTI's levetid kom der 3 forskellige kædekits. Gen1 kunne godt fejle, hvilket blev rettet med Gen2 i 2010 mener jeg. Og i 2011 kom Gen3, som skulle være forholdsvis skudsikker.
Lyt til motoren ved kold opstart, lyder den som en diesel de første par sekunder, og rasler fra motoren, skal kædekit og oliepumpe skiftes ASAP. Ved dog ikke hvad sådan en udskiftning koster.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af jansom » 18. jul 2019, 14:41

Køb bilen og anskaf dig en ny vennekreds
These users thanked the author jansom for the post (total 8):
DakotaDanielB12MichaelSmedG6r-lineKevinffAAMSKorreborgMartinus
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3523
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af Flamiq » 18. jul 2019, 16:08

Vil også nok mene, at der ikke er rustproblemer med Golf 6 :ugeek:
Hvad med en 6R - Der får du liige lidt mere smæk på for pengene 8-)
Kender en, der overvejer at sælge sin ;)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Monn
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18. jul 2019, 10:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af Monn » 18. jul 2019, 17:36

MichaelSmed skrev:
18. jul 2019, 12:26
I så fald ved dine venner ikke ret meget om Golf 6 GTI, sorry to say.
Rust, nej... Golf 5 GTI var kendt for at ruste, blandt andet i forskærmene. Alle de Golf 6 jeg har stødt på, har jeg endnu ikke set noget alarmerende.
Motoren er en perle, har samme motor i min Scirocco.
Så længe at man holder øje med kæden, er der ingen problemer. I løbet af Golf 6 GTI's levetid kom der 3 forskellige kædekits. Gen1 kunne godt fejle, hvilket blev rettet med Gen2 i 2010 mener jeg. Og i 2011 kom Gen3, som skulle være forholdsvis skudsikker.
Lyt til motoren ved kold opstart, lyder den som en diesel de første par sekunder, og rasler fra motoren, skal kædekit og oliepumpe skiftes ASAP. Ved dog ikke hvad sådan en udskiftning koster.
Tak for feedbacken her. Jeg meget opmærksom på kæden hver gang jeg er ude at kigge :)

jansom skrev:
18. jul 2019, 14:41
Køb bilen og anskaf dig en ny vennekreds
Det er måske lige at presse citronen. Vi får se hvordan forholdet udvikler sig, skulle jeg blive GTI ejer :)

Engolf_R skrev:
18. jul 2019, 16:08
Vil også nok mene, at der ikke er rustproblemer med Golf 6 :ugeek:
Hvad med en 6R - Der får du liige lidt mere smæk på for pengene 8-)
Kender en, der overvejer at sælge sin ;)
Man er aldrig helt afvisende når der tales Golf R. Rent prismæssigt ligger vi dog i overkanten, og dem jeg har set på, er enten bygget helt om, eller har gået omkring de 200.000 :) Men du kan jo få din bekendte til at komme med mere info :)

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3523
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af Flamiq » 18. jul 2019, 17:45

Du kan evt. sende mig en pb., så kan jeg “connecte” jer ;)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af JerrilD » 18. jul 2019, 21:33

Hvad med en Ibiza Cupra 1.8TSI? Sætter snart min til salg ;) Den er fra slut 2016 kørt 55000km fabriks garanti indtil oktober 2020. Helt standart ud over et sæt sænkningsfjedre
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

MikkelVAG
Medlem
Indlæg: 594
Tilmeldt: 9. feb 2012, 20:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af MikkelVAG » 18. jul 2019, 22:29

Golf VI GTI er en dejlig bil og lækker motor. Som jeg husker det skal man vælge modelår 2011 eller nyere, hvis man vil minimere chancen for at kæden driller.
Min var der umiddelbart ikke rust i, og kæden drillede heller ikke (var fra 2011).
I min ejertid (70.000-115.000 km) blev der skiftet et spjæld i manifolden, diverter valve og ellers var det blot service og sliddele.
Senest rettet af MikkelVAG 18. jul 2019, 22:34, rettet i alt 1 gang.
Tidligere
Golf MKVI GTI

Monn
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18. jul 2019, 10:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af Monn » 18. jul 2019, 22:30

JerrilD skrev:
18. jul 2019, 21:33
Hvad med en Ibiza Cupra 1.8TSI? Sætter snart min til salg ;) Den er fra slut 2016 kørt 55000km fabriks garanti indtil oktober 2020. Helt standart ud over et sæt sænkningsfjedre
Den er desværre lidt for lille :)

Monn
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18. jul 2019, 10:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf VI GTI - perspektiv ønskes

Indlæg af Monn » 19. jul 2019, 10:26

Mange tak for feedbacken indtil videre. Det er fedt med noget input. 1 af de Golf VI'er jeg har været ude at kigge på, har haft problemer med rust, og en anden har haft en fejl med motoren, og måtte renoveres for over 100.000 kroner, så det er dejligt at se at der generelt er bedre erfaringer derude :)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"