Ny Skoda Superb Sportline

Stedet hvor der snakkes VAG biler
kms17
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 23. jul 2015, 19:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af kms17 » 14. aug 2019, 15:23

SteffenR skrev:
14. aug 2019, 13:42
Mener det var omkring 90% af køberne af gen 1 BMW 1 serie, der ikke vidste om den trak på for eller baghjulene, så man skiftede til forhjulstræk, da det er billigere at bygge.
Ja og A og B klassen i Mercedes er også med forhjulstræk :lol:
These users thanked the author kms17 for the post:
Morten Hedensted

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af The Micktrix / Dk » 14. aug 2019, 21:10

GaSelle skrev:
14. aug 2019, 05:25
The Micktrix / Dk skrev:
13. aug 2019, 22:00
En Skoda Superb tåler ingen sammen ligning mod en E klasse. Er man der oppe i pris klassen, kan jeg slet ikke se hvorfor man kigger på Skoda. Sorry, fin bil. Meeen ;)

PS: Du kan efter mont den store skærm hvis man har lyst i E klassen.
Der er mere plads i Superb’en - og det tæller for nogen :) Og snakker man en ny bil, så mangler der udstyr i premiumbilerne, hvis prisen skal være den samme.
Nu ved jeg du er ret høj. Meen jeg har nu aldrig rigtig set eller hørt nogen brokker sig over pladsen i en w213. Jeg synes der er god plads. Både foran og på bagsædet. Bagage rummet tager da os en del L.

Men en Superb er os lang. Ude tvivl. Det er jo lige som det de har solgt bilen på, helt fra starten af. Selv om jeg ikke rigtig kan se ide i at der fsk er så meget mere ben plads i bag. Da man ikke rigtig bruger det til noget. Selv i en ny Octavia er der jo fint plads, hvad fald de gange jeg har siddet bag nogen i den og er da 185. Man bruger ikke rigtig den luft til noget IMO.

Det med udstyr er klart. Der skal du punge ud hvis du vil ha det i Mercedes, Bmw og Audi for den sags skyld. Det koster. Enig,

Nu sammen ligene jeg mere en meget lidt brugt w213 og en ny Skoda Superb. Nej du har nok ikke fuld el sæde. Men mange af systemer som lane assist, blind spot, adaptiv fartpilot osv. har de nu. Det synes jeg folk er blevet gode til og købe.


Det hele var mere føles af Mercedes. Matriale valgte inden i, den måde det lavet på. Støj nivo og fsk den 9 trins gearkasse. Det spiller bare samme og det er lige meget om det er en 220 eller 350. Om det er den billigst model eller den dyre med alt. Det er lige lækkert lavet.

Der er Skoda kun mere kedelig i mine øje ;) Og ikke noget jeg falder i svimer over. Derfor jeg ikke kan se ide i og gir 500 kilo for en Skoda. Der synes jeg ikke man skal op, så er der andre mærker der har en del og byde på.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af The Micktrix / Dk » 14. aug 2019, 21:18

Morten Hedensted skrev:
14. aug 2019, 07:00
Debatten for og imod Mercedes i forhold til SuperB giver ikke meget mening.
Mercedes er snobberi.
Til hverdagsbrug er den ikke så meget bedre som den er dyrere. Der hvor forskellen er markant, er ved høj fart på motorvej - Vi snakker +160-180. Har lige været på ferie, 245 høres og mærkes ikke.
Hvis man læser min signatur, vil man kunne se, at jeg også har en Mercedes i indkørslen. Til hverdagsbrug er den bare dyr. Dyr i brændstof, dyr i forsikring, dyr i grøn afgift, dyr i service og vedligehold, Dertil kommer en håbløs høj afskrivning.

Nu vil nogen påpege, at min Mercedes er gammel og derfor dyr i drift. Det er fint nok - Men, selv et lillebasis A service, koster ved Hessel 4.295 - Dertil kommer en række tillægsarbejder, afhængig af alder, kilometer osv. Dem udlæser man fra bilen.
Skiver og kloder foran, koster 4.500 med 15% rabat. Altså originalt.

Jeg har haft relativt mange biler, dette er min anden Mercedes. Jeg har aldrig haft noget, der totalt set er så dyrt og samtidig med giver så lidt mere glæde for prisen.
Hvorfor fanden har du ikke solgt den så, hvis du er så træt af det ?? I dont get it :roll:

En anden ting, så sammenlign lige de modeller vi snakker om w213. De gamle du har haft, er traktor motor i forhold til de nye. Tåler ingen sammen ligning.

Det er lige som en PD motor i vw. Det sku os en traktor. Det samme båd.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Morten Hedensted » 15. aug 2019, 06:41

kms17 skrev:
14. aug 2019, 10:55
Morten Hedensted skrev:
14. aug 2019, 09:43
Nicklossi skrev:
14. aug 2019, 08:41


Er en 350'er ikke også en seksbenet? Hvis man nu kan nøjes med en 220'er (som er sammenlignelig med superben motor mæssigt), så tænker jeg alt andet lige at service er billigere end du skriver?
Jeg havde E250 før, forskellen på service er marginal. 250 er grundlæggende samme motor som i 200 og 220.
I øvrigt smutter en stor del af fidusen ved at købe en Mercedes, hvis man vælger en firecylindret - Den er ukultiveret og napper toppen af den komfort bilen ellers byder på. Det var derfor vi byttede til en 350. Mercedes folket tudede mig ørene fulde af, at det var det eneste rigtige. Jeg er enig i, at det er det rigtige valg, hvis man vil have den fulde premium oplevelse, men den er stadig for dyr købt - Især fordi de er relativt dyr i drift i forhold til især brændstof.

Som med alt andet med biler, så er det religion. Vi kom fra en 2007 Passat, der fra ny havde kostet +500, til en E250 der fra ny havde kostet +1.000.000. Mercedesen var ikke i nærheden af, at køre dobbelt så godt. Og heller ikke dobbelt så driftsikker, tværtimod. Jeg har brugt mange flere penge på de to Mercedeser på 3,5 år, end jeg gjorde på min Passat på 4,5 år. Alle tre er frikørte hyrevogne. Så de er ganske sammenlignelige. Passaten havde endda gået væsentligt mere da jeg solgte, end nogen af Mercedeserne har nået endnu.
Nu ved jeg ikke om du har prøvet den nye 2,0l 194 HK motor der ligge i 220 (250 findes vist ikke mere). Den kører fortrinligt med deres 9 trins gearkasse. I øvrigt den eneste motor på markedet der udleder 0 (nul) NOX. Jeg tror du henviser til den gamle 2,1 L motor med 170HK og der er jeg enig, den er lidt grov.

Den nye motor oplever jeg ikke mangler kræfter og den er ganske økonomisk at køre i. Vi kører 17 km/l.
Jeg har ikke prøvet nyeste motor som du henviser til. Uanset hvor godt den kører, fastholder jeg, at merprisen er for høj. Vores 250'er manglede heller ikke kræfter, den leverede 204 HK og 500 NM, det var fint nok. Den var bare grov, ukultiveret og i øvrigt ikke specielt økonomisk.
Mht udledning, så er det ikke noget jeg bekymrer mig synderligt om, vores adfærd her i landet, er uden betydning i det store billede alligevel, sådan globalt.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Morten Hedensted » 15. aug 2019, 06:51

Dakota skrev:
14. aug 2019, 09:54
Morten Hedensted skrev:
14. aug 2019, 09:43
Som med alt andet med biler, så er det religion. Vi kom fra en 2007 Passat, der fra ny havde kostet +500, til en E250 der fra ny havde kostet +1.000.000. Mercedesen var ikke i nærheden af, at køre dobbelt så godt. Og heller ikke dobbelt så driftsikker, tværtimod. Jeg har brugt mange flere penge på de to Mercedeser på 3,5 år, end jeg gjorde på min Passat på 4,5 år. Alle tre er frikørte hyrevogne. Så de er ganske sammenlignelige. Passaten havde endda gået væsentligt mere da jeg solgte, end nogen af Mercedeserne har nået endnu.
Jeg er enig i det er religion og som sådan er der ikke noget rigtigt svar. Men i dit tilfælde, med frikøbte hyrevogne, er der altså også en stor del "held" involveret ift. hvordan bilen er blevet kørt før du får den. Medmindre du har købt bilerne fra samme vognmand og de har kørt med samme chauffører, er det umuligt at sammenligne.
Selvfølgelig kan man sammenligne direkte. Jeg har kun haft udgifter der kan henføres til almindelig slid og vedligehold. Intet har kunnet henføres til brugen af bilen.
Vi snakker plastikslanger til diesel oppe i V'et, de blev møre, utætte og det endte med at æde en stor rem og så var der stop for yderlige kørsel. Det var så autohjælp til værksted.
Det har været thermostat, den er elektronisk, det kostede knap 5.000.
Vandpumpe, det er ikke lagervare, så 2 dage uden bil, pris 4.700
Converter, som ingen turde sige med sikkerhed var problemet - Pris ved Hessel +20.000. Den skiftede jeg dog ikke, jeg byttede bilen væk i stedet.
Og så kommer der alle de kendte udfordringer. Knastkæder, dyser, gasspjæld osv osv. Det har andre mærker også ja og det er præcis min pointe. Det er samme surdej, bare dyrere købt.

E250'eren drak motorolie i en lind strøm, 350'eren rører aldrig olien.

På de 4,5 år vi havde Passaten, var der kun helt normalt vedligehold og service. Dog trængte den til nye koblinger i DSG da vi solgte den, det er vel fair nok med knap 365.000 km uden den havde været rørt overhovedet.

Man må gerne mene, at Mercedes er på toppen, jeg synes også den kører fint, min pointe er udelukkende, at man ikke får så meget bedre kvalitet, at det retfærdiggør prisen.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
GaSelle
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Morten Hedensted » 15. aug 2019, 07:37

HamDenFede skrev:
14. aug 2019, 12:16
Der er mange i den her tråd der går op i, om der mangler en knap hist og her ift. udstyr, men der er ingen der har nævnt, at der faktisk er en del forskel på, hvordan en Skoda og BMW/Mercedes kører, udelukkende pga. baghjulstræk på Tyskerne. Ikke at det gør en bil i den størrelse til en sportsbil, men der er altså mærkbar forskel på, om bilen styrer og trækker på samme hjul eller ej.
Det er helt uden betydning, til den form for kørsel en E klasse lægger op til, Især hvis den er småt motoriseret, hvilket rigtig mange er. En E200 med 136 HK er jo sløvere end sløv. Modellen er super populær, fordi den er billig i grøn afgift og brændstof.
Vores E klasse vejer 1.835 kg, at køre sportsligt i den, svarer til at sejle kapsejlads med en færge. Den er hård fra 0-100 og på motorvejen, hvor kurverne er lange og bløde.

Din pointe har derimod relevans for alle dem der kører AMG og dem er der faktisk en del af, nok takket være mulighederne i flexleasing.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Morten Hedensted » 15. aug 2019, 07:44

The Micktrix / Dk skrev:
14. aug 2019, 21:18
Morten Hedensted skrev:
14. aug 2019, 07:00
Debatten for og imod Mercedes i forhold til SuperB giver ikke meget mening.
Mercedes er snobberi.
Til hverdagsbrug er den ikke så meget bedre som den er dyrere. Der hvor forskellen er markant, er ved høj fart på motorvej - Vi snakker +160-180. Har lige været på ferie, 245 høres og mærkes ikke.
Hvis man læser min signatur, vil man kunne se, at jeg også har en Mercedes i indkørslen. Til hverdagsbrug er den bare dyr. Dyr i brændstof, dyr i forsikring, dyr i grøn afgift, dyr i service og vedligehold, Dertil kommer en håbløs høj afskrivning.

Nu vil nogen påpege, at min Mercedes er gammel og derfor dyr i drift. Det er fint nok - Men, selv et lillebasis A service, koster ved Hessel 4.295 - Dertil kommer en række tillægsarbejder, afhængig af alder, kilometer osv. Dem udlæser man fra bilen.
Skiver og kloder foran, koster 4.500 med 15% rabat. Altså originalt.

Jeg har haft relativt mange biler, dette er min anden Mercedes. Jeg har aldrig haft noget, der totalt set er så dyrt og samtidig med giver så lidt mere glæde for prisen.
Hvorfor fanden har du ikke solgt den så, hvis du er så træt af det ?? I dont get it :roll:

En anden ting, så sammenlign lige de modeller vi snakker om w213. De gamle du har haft, er traktor motor i forhold til de nye. Tåler ingen sammen ligning.

Det er lige som en PD motor i vw. Det sku os en traktor. Det samme båd.
At jeg ikke har solgt den, skyldes kun en eneste ting, nemlig den latterligt høje afskrivning, jeg er simpelthen for nærig til at forære den væk, så kan det stå inderst i indkørslen, der er heldigvis masser af plads.
Den har kørt 3.500 km de sidste 13 måneder. Heraf er de 1.300 den miniferie vi lige har været på.

I øvrigt er gangkulturen i en ny 350'er ikke anderledes end i min. Min leverer endda større effekt.

Jeg medgiver, at materialevalg og støjdæmpning er i en anden klasse end i ret meget andet, men hvor mange hundredetusinde kroner er det værd!?
Jeg er også med på, hvilket er helt tydeligt her, at kritisk syn på premiummærkerne ikke er populært. :roll:

Vi var i øvrigt ude at prøve en ny Insignia i går, eller næsten ny, det var to demobiler, der er pladsen på bagsædet også bedre end i en E klasse. :D
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

kms17
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 23. jul 2015, 19:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af kms17 » 15. aug 2019, 07:55

Morten Hedensted skrev:
15. aug 2019, 06:41

Mht udledning, så er det ikke noget jeg bekymrer mig synderligt om, vores adfærd her i landet, er uden betydning i det store billede alligevel, sådan globalt.
Det var dog en utrolig arrogant holdning, NOX udledning er ikke en global ting som CO2, men NOX partiklerne er dem der slår folk ihjel i de store byer.

Hvis alle tænker som dig, så kommer vi aldrig vider mod et bedre klima.
These users thanked the author kms17 for the post:
Dakota

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Morten Hedensted » 15. aug 2019, 08:20

kms17 skrev:
15. aug 2019, 07:55
Morten Hedensted skrev:
15. aug 2019, 06:41

Mht udledning, så er det ikke noget jeg bekymrer mig synderligt om, vores adfærd her i landet, er uden betydning i det store billede alligevel, sådan globalt.
Det var dog en utrolig arrogant holdning, NOX udledning er ikke en global ting som CO2, men NOX partiklerne er dem der slår folk ihjel i de store byer.

Hvis alle tænker som dig, så kommer vi aldrig vider mod et bedre klima.
Din personbil ændrer intet. Den kollektive trafik udleder massive NOX. Færger busser osv. Læg dertil entreprenørmaskiner osv.
Og nej, AdBlue systemer hjælper ikke stort, de er en narresut. AdBlue slår partiklerne i stykker, så man måler færre, men fakta er, at de mindre partikler er lettere for mennesker at optage.
Den der minus forureningsbølge personbilismen er ramt af, har vi været underlagt i transportbranchen i mere end 10 år. Jeg er helt med på hvordan tingene fungerer.

Men hvis du tror, at vi kan redde klimaet ved at køre i biler som din, så er det jo fint. Jeg tror bare der skal noget større til.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Whoolie
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 18. maj 2016, 11:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 33 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Whoolie » 15. aug 2019, 08:38

kms17 skrev:
14. aug 2019, 13:36
Whoolie skrev:
14. aug 2019, 12:47
Jeg tror de fleste der overvejer Superb eller E-klasse stationcar med en ~2,0 diesel er ret ligeglade med hvilke hjul der trækkes på ;)
Absolut forkert. Baghjulstræk er bare bedst. :-)
Nu gik mit indlæg ikke på hvad der er bedst, men på hvorvidt folk, der køber en stationcar med en 2.0 diesel, går op i om det er for- eller baghjulstræk. :) At du går op i det betyder ikke at hovedparten af folk går op i det. Jeg ville personligt være ret ligeglad når vi alligevel snakker en kedelig bil.
Polo GTI 2019

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Passatg 3c » 15. aug 2019, 08:54

Whoolie skrev:
15. aug 2019, 08:38
kms17 skrev:
14. aug 2019, 13:36
Whoolie skrev:
14. aug 2019, 12:47
Jeg tror de fleste der overvejer Superb eller E-klasse stationcar med en ~2,0 diesel er ret ligeglade med hvilke hjul der trækkes på ;)
Absolut forkert. Baghjulstræk er bare bedst. :-)
Nu gik mit indlæg ikke på hvad der er bedst, men på hvorvidt folk, der køber en stationcar med en 2.0 diesel, går op i om det er for- eller baghjulstræk. :) At du går op i det betyder ikke at hovedparten af folk går op i det. Jeg ville personligt være ret ligeglad når vi alligevel snakker en kedelig bil.
Jamen du kan jo ikke "drifte", med forhjulstræk...!! :lol: :lol: :lol:
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Whoolie
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 18. maj 2016, 11:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 33 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Whoolie » 15. aug 2019, 09:23

Passatg 3c skrev:
15. aug 2019, 08:54
Whoolie skrev:
15. aug 2019, 08:38
kms17 skrev:
14. aug 2019, 13:36


Absolut forkert. Baghjulstræk er bare bedst. :-)
Nu gik mit indlæg ikke på hvad der er bedst, men på hvorvidt folk, der køber en stationcar med en 2.0 diesel, går op i om det er for- eller baghjulstræk. :) At du går op i det betyder ikke at hovedparten af folk går op i det. Jeg ville personligt være ret ligeglad når vi alligevel snakker en kedelig bil.
Jamen du kan jo ikke "drifte", med forhjulstræk...!! :lol: :lol: :lol:
Hahah, men det kan man helt sikkert i en 2.0 turbolag-diesel med 150 hk og baghjulstræk... :D eller noget. Og familien er simpelthen så glad for at man drifter rundt i svingene i sin stationcar på vej til sydfrankrig. :D
These users thanked the author Whoolie for the post:
DanielB12
Polo GTI 2019

HamDenFede
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 6. apr 2010, 19:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af HamDenFede » 15. aug 2019, 10:29

Jeres latterliggørelse af forhjulstræk vs. baghjulstræk (stationcar eller ej) får mig til at tænke, at I aldrig har prøvet baghjulstræk. I så fald skal I aldrig, aldrig, tage ud og prøve ex. en 3-serie (gerne en stationcar). Jeres forhjulstrukne biler vil efterfølgende være lige så sjove at køre i, som en plasticpose fra Netto.

Der er altså mere i baghjulstræk, end kun muligheden for at lave kontrollerede udskridninger. Men når nu I er nysgerrige, så ja, det er bestemt muligt i en stationcar med 2.0 diesel...også med familien pakket på bagsædet. Anyway, det er jeres tråd, og den her snak er et sidespring, så jeg trækker mig herfra.

Whoolie
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 18. maj 2016, 11:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 33 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Whoolie » 15. aug 2019, 11:04

Jeg tror du misforstår - jeg latterliggør ikke forhjulstræk vs baghjulstræk, jeg siger blot at størstedelen af kundesegmentet for en 2.0 diesel stationcar ikke interesserer sig for det og i de fleste tilfælde ikke vil bemærke en forskel (før det er glat og de laver en 180 graders vending i en RWD).
Og ja, du kan skride ud i en 2.0D stationcar med familien på bagsædet, jeg tvivler dog på at du bliver særligt populær på det... Og underholdningsværdien er nok også rimeligt begrænset.
These users thanked the author Whoolie for the post (total 2):
Morten HedenstedDanielB12
Polo GTI 2019

Superbil
Nyt medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Superbil » 15. aug 2019, 11:51

Ang. baghjulstræk vs. forhjulstræk så kommer forskellen først virkelig til udtryk når man presser bilerne, og hvor ofte gør man lige det i dagligdagen :?:

Så jeg holder på at 98% af de alm. bilister aldrig vil kunne mærke forskel på de to ... især ikke efter alle de elektroniske sikkerhedssystemer automatisk sørger for at rette bilen op i glat føre.
These users thanked the author Superbil for the post (total 3):
Morten HedenstedKevinffDanielB12

kms17
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 23. jul 2015, 19:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af kms17 » 15. aug 2019, 15:43

Superbil skrev:
15. aug 2019, 11:51
Ang. baghjulstræk vs. forhjulstræk så kommer forskellen først virkelig til udtryk når man presser bilerne, og hvor ofte gør man lige det i dagligdagen :?:

Så jeg holder på at 98% af de alm. bilister aldrig vil kunne mærke forskel på de to ... især ikke efter alle de elektroniske sikkerhedssystemer automatisk sørger for at rette bilen op i glat føre.
Ikke enig, har både haft 190 HK superb, 184 HK Octavia og Mercedes 190 HK og jeg kan mærke forskel på om der er forhjuls eller baghjulstræk selv ved normal kørsel. Hvis du feks skal dreje ud på en befærdet vej og blot skal lidt hurtigt afsted, så er der mærkbart forskel selvom du ikke presser bilerne. Ved hurtige overhalinger er det også tydeligt, hvor baghjulstrækkeren ligesom sætter sig på de trækkende hjul, så løfter forhjulstrækkeren sig esp sætter meget nemt ind.
These users thanked the author kms17 for the post:
The Micktrix / Dk

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Kevinff » 15. aug 2019, 15:52

Tror i ikke bare i skal blive enige om at være uenige. Det tovtrækkeri om hvad der personligt føles bedst i dagligdagen fører ingen vegne tænker jeg :)
These users thanked the author Kevinff for the post (total 2):
tornielPassatg 3c

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af The Micktrix / Dk » 15. aug 2019, 16:09

Morten Hedensted skrev:
15. aug 2019, 07:44
The Micktrix / Dk skrev:
14. aug 2019, 21:18
Morten Hedensted skrev:
14. aug 2019, 07:00
Hvorfor fanden har du ikke solgt den så, hvis du er så træt af det ?? I dont get it :roll:

En anden ting, så sammenlign lige de modeller vi snakker om w213. De gamle du har haft, er traktor motor i forhold til de nye. Tåler ingen sammen ligning.

Det er lige som en PD motor i vw. Det sku os en traktor. Det samme båd.
At jeg ikke har solgt den, skyldes kun en eneste ting, nemlig den latterligt høje afskrivning, jeg er simpelthen for nærig til at forære den væk, så kan det stå inderst i indkørslen, der er heldigvis masser af plads.
Den har kørt 3.500 km de sidste 13 måneder. Heraf er de 1.300 den miniferie vi lige har været på.

I øvrigt er gangkulturen i en ny 350'er ikke anderledes end i min. Min leverer endda større effekt.

Jeg medgiver, at materialevalg og støjdæmpning er i en anden klasse end i ret meget andet, men hvor mange hundredetusinde kroner er det værd!?
Jeg er også med på, hvilket er helt tydeligt her, at kritisk syn på premiummærkerne ikke er populært. :roll:

Vi var i øvrigt ude at prøve en ny Insignia i går, eller næsten ny, det var to demobiler, der er pladsen på bagsædet også bedre end i en E klasse. :D
Ja det bliver meget dyre km. Taxa var nok noget billiger ;)

Ja det er helt det samme, har jeg heller aldrig sagt den ikke er :? V6 diesel er i bund og grund samme motor hele vejen op i gemmen. Kun små forskelle.

Nææ det må man som gerne. Det ser jeg ikke noget forkert i. Men hvis man ikke kan se det eller vil indrømme at når man kigger på E klassen og eks Skoda Superb. Det er jo alt der er lavet langt mere lækker i E klassen. Bare dørbeklæding, bundtæppet. Hvordan plastik er lavet eller bagrummet. Det er ikke bare en gang billig tynd filt. Nej det er lækkert tykt i en E klasse. Det hele gir en anden følse af lækkerhed som Skoda ikke har. Uanset hvor mange krydser du sætte på en Skoda.

Jeg er ret sikker på, at hvis Mercedes ville ha lavet bilen 10 cm længer så havde de nok gjort det. Men de har helt sikkert ikke følt det nødvendig. Opel må ha følt for det.

Vær siden preferencer :D
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

kms17
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 23. jul 2015, 19:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af kms17 » 15. aug 2019, 20:28

Morten Hedensted skrev:
15. aug 2019, 06:51
Dakota skrev:
14. aug 2019, 09:54
Morten Hedensted skrev:
14. aug 2019, 09:43
Som med alt andet med biler, så er det religion. Vi kom fra en 2007 Passat, der fra ny havde kostet +500, til en E250 der fra ny havde kostet +1.000.000. Mercedesen var ikke i nærheden af, at køre dobbelt så godt. Og heller ikke dobbelt så driftsikker, tværtimod. Jeg har brugt mange flere penge på de to Mercedeser på 3,5 år, end jeg gjorde på min Passat på 4,5 år. Alle tre er frikørte hyrevogne. Så de er ganske sammenlignelige. Passaten havde endda gået væsentligt mere da jeg solgte, end nogen af Mercedeserne har nået endnu.
Jeg er enig i det er religion og som sådan er der ikke noget rigtigt svar. Men i dit tilfælde, med frikøbte hyrevogne, er der altså også en stor del "held" involveret ift. hvordan bilen er blevet kørt før du får den. Medmindre du har købt bilerne fra samme vognmand og de har kørt med samme chauffører, er det umuligt at sammenligne.
Selvfølgelig kan man sammenligne direkte. Jeg har kun haft udgifter der kan henføres til almindelig slid og vedligehold. Intet har kunnet henføres til brugen af bilen.
Vi snakker plastikslanger til diesel oppe i V'et, de blev møre, utætte og det endte med at æde en stor rem og så var der stop for yderlige kørsel. Det var så autohjælp til værksted.
Det har været thermostat, den er elektronisk, det kostede knap 5.000.
Vandpumpe, det er ikke lagervare, så 2 dage uden bil, pris 4.700
Converter, som ingen turde sige med sikkerhed var problemet - Pris ved Hessel +20.000. Den skiftede jeg dog ikke, jeg byttede bilen væk i stedet.
Og så kommer der alle de kendte udfordringer. Knastkæder, dyser, gasspjæld osv osv. Det har andre mærker også ja og det er præcis min pointe. Det er samme surdej, bare dyrere købt.

E250'eren drak motorolie i en lind strøm, 350'eren rører aldrig olien.

På de 4,5 år vi havde Passaten, var der kun helt normalt vedligehold og service. Dog trængte den til nye koblinger i DSG da vi solgte den, det er vel fair nok med knap 365.000 km uden den havde været rørt overhovedet.

Man må gerne mene, at Mercedes er på toppen, jeg synes også den kører fint, min pointe er udelukkende, at man ikke får så meget bedre kvalitet, at det retfærdiggør prisen.
Nu gik sammenligningen ikke på ny/ny men ny/lettere brugt. Hvis du skal give 500+ for en superb, så synes jeg en prisforskel på +50 er alle pengene værd. Jeg købte en halvanden år gammel E klasse stc. Kørt 21000 km til 560K. Den har adaptive fartpilot, aktiv laneassistent, blindspot, elbagklap, elsæder (mangler memory), multi Beam led forlygter (det er bare fedt), el træk, fed lyd (meget bedre en canton), 360 graders kamera, fuldautomatisk parkering (skifter selv gear forlæns/baglæns), presafe+, MB naiv med stor skærm og live traffic. Listeprisen ville være tæt på 800K fra ny,
These users thanked the author kms17 for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af DanielB12 » 16. aug 2019, 09:01

kms17 skrev:
15. aug 2019, 20:28
Morten Hedensted skrev:
15. aug 2019, 06:51
Dakota skrev:
14. aug 2019, 09:54

Jeg er enig i det er religion og som sådan er der ikke noget rigtigt svar. Men i dit tilfælde, med frikøbte hyrevogne, er der altså også en stor del "held" involveret ift. hvordan bilen er blevet kørt før du får den. Medmindre du har købt bilerne fra samme vognmand og de har kørt med samme chauffører, er det umuligt at sammenligne.
Selvfølgelig kan man sammenligne direkte. Jeg har kun haft udgifter der kan henføres til almindelig slid og vedligehold. Intet har kunnet henføres til brugen af bilen.
Vi snakker plastikslanger til diesel oppe i V'et, de blev møre, utætte og det endte med at æde en stor rem og så var der stop for yderlige kørsel. Det var så autohjælp til værksted.
Det har været thermostat, den er elektronisk, det kostede knap 5.000.
Vandpumpe, det er ikke lagervare, så 2 dage uden bil, pris 4.700
Converter, som ingen turde sige med sikkerhed var problemet - Pris ved Hessel +20.000. Den skiftede jeg dog ikke, jeg byttede bilen væk i stedet.
Og så kommer der alle de kendte udfordringer. Knastkæder, dyser, gasspjæld osv osv. Det har andre mærker også ja og det er præcis min pointe. Det er samme surdej, bare dyrere købt.

E250'eren drak motorolie i en lind strøm, 350'eren rører aldrig olien.

På de 4,5 år vi havde Passaten, var der kun helt normalt vedligehold og service. Dog trængte den til nye koblinger i DSG da vi solgte den, det er vel fair nok med knap 365.000 km uden den havde været rørt overhovedet.

Man må gerne mene, at Mercedes er på toppen, jeg synes også den kører fint, min pointe er udelukkende, at man ikke får så meget bedre kvalitet, at det retfærdiggør prisen.
Nu gik sammenligningen ikke på ny/ny men ny/lettere brugt. Hvis du skal give 500+ for en superb, så synes jeg en prisforskel på +50 er alle pengene værd. Jeg købte en halvanden år gammel E klasse stc. Kørt 21000 km til 560K. Den har adaptive fartpilot, aktiv laneassistent, blindspot, elbagklap, elsæder (mangler memory), multi Beam led forlygter (det er bare fedt), el træk, fed lyd (meget bedre en canton), 360 graders kamera, fuldautomatisk parkering (skifter selv gear forlæns/baglæns), presafe+, MB naiv med stor skærm og live traffic. Listeprisen ville være tæt på 800K fra ny,
Det er godt nok også en god pris. vi kiggede (kortvarig) på E-klassen, og der var intet omkring de 500-600.000 kr. med samme udstyr, maks 25000 km og maks 12 måneder gammel.


Vi kiggede så kun i Danmark, og kun på benziner. Udvalget af diesel er nok noget større.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Morten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Morten Hedensted » 16. aug 2019, 09:26

The Micktrix / Dk skrev:
15. aug 2019, 16:09
Morten Hedensted skrev:
15. aug 2019, 07:44
The Micktrix / Dk skrev:
14. aug 2019, 21:18


Hvorfor fanden har du ikke solgt den så, hvis du er så træt af det ?? I dont get it :roll:

En anden ting, så sammenlign lige de modeller vi snakker om w213. De gamle du har haft, er traktor motor i forhold til de nye. Tåler ingen sammen ligning.

Det er lige som en PD motor i vw. Det sku os en traktor. Det samme båd.
At jeg ikke har solgt den, skyldes kun en eneste ting, nemlig den latterligt høje afskrivning, jeg er simpelthen for nærig til at forære den væk, så kan det stå inderst i indkørslen, der er heldigvis masser af plads.
Den har kørt 3.500 km de sidste 13 måneder. Heraf er de 1.300 den miniferie vi lige har været på.

I øvrigt er gangkulturen i en ny 350'er ikke anderledes end i min. Min leverer endda større effekt.

Jeg medgiver, at materialevalg og støjdæmpning er i en anden klasse end i ret meget andet, men hvor mange hundredetusinde kroner er det værd!?
Jeg er også med på, hvilket er helt tydeligt her, at kritisk syn på premiummærkerne ikke er populært. :roll:

Vi var i øvrigt ude at prøve en ny Insignia i går, eller næsten ny, det var to demobiler, der er pladsen på bagsædet også bedre end i en E klasse. :D
Ja det bliver meget dyre km. Taxa var nok noget billiger ;)

Ja det er helt det samme, har jeg heller aldrig sagt den ikke er :? V6 diesel er i bund og grund samme motor hele vejen op i gemmen. Kun små forskelle.

Nææ det må man som gerne. Det ser jeg ikke noget forkert i. Men hvis man ikke kan se det eller vil indrømme at når man kigger på E klassen og eks Skoda Superb. Det er jo alt der er lavet langt mere lækker i E klassen. Bare dørbeklæding, bundtæppet. Hvordan plastik er lavet eller bagrummet. Det er ikke bare en gang billig tynd filt. Nej det er lækkert tykt i en E klasse. Det hele gir en anden følse af lækkerhed som Skoda ikke har. Uanset hvor mange krydser du sætte på en Skoda.

Jeg er ret sikker på, at hvis Mercedes ville ha lavet bilen 10 cm længer så havde de nok gjort det. Men de har helt sikkert ikke følt det nødvendig. Opel må ha følt for det.

Vær siden preferencer :D
Lad mig lige slå fast, at jeg både kan se, føle og anerkender, at de ting du nævner er markant bedre kvalitet i Mercedes. Det jeg angriber, er den merpris man betaler for det. Jeg er med på, at så længe folk er villige til at betale en given pris, så falder den næppe - Og så alligevel, det er jo ikke uden grund, at fx BMW og Mercedes, har sænket deres priser så markant oveni de to afgiftsnedsættelser. Ved BMW skar man 150-200.000 af listeprisen på en række modeller og ved Mercedes var billedet det samme.
Det er jo bla det, der er skyld i den vanvittige afskrivning jeg er ramt af.
Jeg handlede den nuværende Mercedes for lidt over to år siden. På det tidspunkt, kostede en 4-5-6 år gammel E250/350 med knap 300.000 på uret og godt udstyr +300.000 i detailsalg. I dag koster en bil på samme alder, med det halve på uret ca det samme.
Fra min første Mercedes til den nuværende, havde prisen fået første hug, desværre for mig, var det først det sidste hug der var så voldsomt. Men sådan er livet. Det koster at være biltosse. :D
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af mortenmol » 16. aug 2019, 09:39

Hvorfor har du købt en bil af den type for at køre 3500km på 13 mdr? Og fratrækker vi ferien hvor du kunne have lejet en lækker bil til at køre de 1300km i, så har den kørt 2200
Km, det er 180 km om mdr eller 6km om
dagen i snit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Morten Hedensted » 16. aug 2019, 10:11

mortenmol skrev:
16. aug 2019, 09:39
Hvorfor har du købt en bil af den type for at køre 3500km på 13 mdr? Og fratrækker vi ferien hvor du kunne have lejet en lækker bil til at køre de 1300km i, så har den kørt 2200
Km, det er 180 km om mdr eller 6km om
dagen i snit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilen blev oprindeligt købt som den bil der hovedsageligt skulle bruges. Det første år kørte den tæt på 30.000. Det var de 30.000 km der fik mig til at indse, at med de driftsomkostninger der åbenbart er på sådan en Mercedes, at så var det uholdbart, især sammenholdt med den voldsomme afskrivning pr kørt kilometer. Jeg havde da ikke drømt om, at omkostningerne til almindelig drift, var mere end dobbelt så høje som på min gamle forkørte Passat. Så havde jeg da beholdt Passaten og ofret nye koblinger på den.

Anyway, da økonomien i det her gik op for mig, blev der indkøbt en Golf til konen, hun kan pendle i. Det er da til at betale hvis den går i stykker, hvilket den så ikke gør. Så nu er Mercedesen husets bil nummer to - Eller tre om du vil. Poloen er jo knægtens.
Som nævnt er jeg både nærig og stædig, så den bliver bare stående i indkørslen som ekstra bil, til jeg en dag finder en der vil betale en god pris for den, eller noget jeg kan bytte den med, som giver mening, både økonomisk og driftsmæssigt.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Hallas
Medlem
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 241 times

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af Hallas » 17. aug 2019, 16:56

Hej
Mange gode tråde og dejligt at se, der kan være divergens imellem det medlemmer mener.
Når man læser trådene er det en vild entusiast indgangsvinkel til tingene.
Vi havde før en C5 2.0 benzin og den var forhjulstrukket og aldeles en morfar bil.
Men den var god og dejlig at køre I, Skoda superb er en anden klasse, men igen er det helt op til den enkelte hvad der er godt.
Ferrari gik ikke med campingvogn bagefter, så den var ikke aktuel. Ellers sikkert god bil.
Har kolleger der har muskelbil stående i garage og kører heller ikke meget, men den entusiasme de ligger for dagen, opvejer lidt økonomien i det.

Næe vi skal gøre det vi føler er bedst for os, og så er det sommetider at det ændrer sig.
Go weekend
These users thanked the author Hallas for the post (total 3):
Morten HedenstedKevinffEsbenJ
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Ny Skoda Superb Sportline

Indlæg af DanielB12 » 17. aug 2019, 21:17

Omkring forhjulstræk vs baghjulstræk. Vi har fået en BMW 530i.. ved normal kørsel på motorvej eller i byen synes jeg slet ikke man lægger mærke til det, men sætter man den i traction - wow.. op af de her små bjergveje omkring Zürich, der mærker man den der sport og at man bliver skubbet ifht trukket igennem svinget.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Morten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"