Gamle osende dieselbiler
-
- Medlem
- Indlæg: 630
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 68 times
Gamle osende dieselbiler
Jeg har lige set Frank Jensen i TV2 News, som prædikede frygt i en sjældent set skala.
De store byer er oversvømmet af gamle osende dieselbiler. Folk bor lige ud til vejen, og får soveværelser, stuer, børneværelser pumpet fuldt af partikler, som skaber overdødelighed, lidelser, kræft. Og tænk lige på børnene som går på gaden helt nede i højde med alle udstødningsrør.....
Jeg bliver så helt forbandet træt af at høre sådan noget. Den fornuftige journalist spurgte om ikke det var bedre at vente til 2030, hvor man alligevel ville forbyde både benzin og dieselbiler, og så bare lade de gamle biler udfase sig selv.
Sjovt nok kunne det overhovedet ikke komme på tale. Det skulle være NU, som i LIGE NU.
Jeg kan snart ikke huske hvornår jeg sidst har set en gammel osende dieselbil, for de er åbenbart alle steder. Ikke engang gamle Golf 2 er at finde mere.
De store byer er oversvømmet af gamle osende dieselbiler. Folk bor lige ud til vejen, og får soveværelser, stuer, børneværelser pumpet fuldt af partikler, som skaber overdødelighed, lidelser, kræft. Og tænk lige på børnene som går på gaden helt nede i højde med alle udstødningsrør.....
Jeg bliver så helt forbandet træt af at høre sådan noget. Den fornuftige journalist spurgte om ikke det var bedre at vente til 2030, hvor man alligevel ville forbyde både benzin og dieselbiler, og så bare lade de gamle biler udfase sig selv.
Sjovt nok kunne det overhovedet ikke komme på tale. Det skulle være NU, som i LIGE NU.
Jeg kan snart ikke huske hvornår jeg sidst har set en gammel osende dieselbil, for de er åbenbart alle steder. Ikke engang gamle Golf 2 er at finde mere.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1786
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 285 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Jeg vil nu sige jeg ser jævne ofte (hver dag) varebiler og ca 8-15 år gamle dieselbiler der spyr kul sort røg ud. Om det skyldes tuning slid eller andet ved jeg ikke.
Det er i Ålborg området. Uden at være enig med Frank Jensen, mener jeg det er noget forbandet svineri med sådan nogle biler på gaden
Det er i Ålborg området. Uden at være enig med Frank Jensen, mener jeg det er noget forbandet svineri med sådan nogle biler på gaden
- These users thanked the author claussor for the post (total 3):
- donfetaful • DanielSan • Nichlas83
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Det er ved at være helt hysterisk med jagten på dieselbiler, specielt når man tager alle over én kam.
Dieselbiler med partikelfilter tvivler jeg på er værre end tilsvarende benzinbiler.
Der mangler nuancer i diskussionen - og så bør man først og fremmest kigge på alle de køretøjer og maskiner der kører helt uden filtrering, fx knallerter, scootere, benzindrevne havemaskiner osv.
Det vil stadig ramme nogle mennesker, men det forurener meget hver eneste gang.
Og så skal man melde klart ud fra hvilken skæringsdato man vil forbyde, fx alle biler ældre end 2007 (hvorefter DPF blev indført)
Dieselbiler med partikelfilter tvivler jeg på er værre end tilsvarende benzinbiler.
Der mangler nuancer i diskussionen - og så bør man først og fremmest kigge på alle de køretøjer og maskiner der kører helt uden filtrering, fx knallerter, scootere, benzindrevne havemaskiner osv.
Det vil stadig ramme nogle mennesker, men det forurener meget hver eneste gang.
Og så skal man melde klart ud fra hvilken skæringsdato man vil forbyde, fx alle biler ældre end 2007 (hvorefter DPF blev indført)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 630
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 68 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Det forlyder at alt ældre end 2012 hører ind under "gamle osende dieselbiler".
Det er jo åndssvagt.
Det er jo åndssvagt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2754
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Det er vel ikke noget nyt, at en politiker får en åbenbaring, som han overhovedet ikke på nogen som helst fornuftig måde kan argumentere for?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3204 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Man bliver så træt..
Miljø/klima giver nutildags enhver politiker et altid brugbart alibi for at profilere sig.
Og der bliver saftsuseme skåret nogle hjørner hist og her!
Dieselbiler er jo nærmest laveste fællesnævner i den sammenhæng, og det forbavser mig ikke at Frank Jensen (også) trækker det kort.
Så hvis man har brug for at styrke sin politiske kapital, kan man altid bare fare i flæsket på dieselbiler.
Miljø/klima giver nutildags enhver politiker et altid brugbart alibi for at profilere sig.
Og der bliver saftsuseme skåret nogle hjørner hist og her!
Dieselbiler er jo nærmest laveste fællesnævner i den sammenhæng, og det forbavser mig ikke at Frank Jensen (også) trækker det kort.
Så hvis man har brug for at styrke sin politiske kapital, kan man altid bare fare i flæsket på dieselbiler.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 228 times
- Been thanked: 110 times
Re: Gamle osende dieselbiler
jeg har en gammel spand fra '06 med partikkelfilter, den oser ikke, jeg ser dog også biler som oser, men tænker at de enten bliver taget til syn eller ikke overlever frem til næste syn, og så må det siges at være et kortsigtigtet problem.... han burde måske øffe lidt mere over krydstogtskibene.... nej vent, det er jo penge til de handlende og godt for nærmiljøet
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 93 times
Re: Gamle osende dieselbiler
https://nordjyske.dk/nyheder/landets-br ... 322f8e7e44
Det er sørgeligt, at hver gang der snakkes forurening skal bilejere beskyldes, vil ikke nedgøre at biler også er skyld i partikler, men de kære politikere, har en sjælden evne til at krybe uden om de større langt vigtigere og dyre problemer
Hvor bliver man træt ja....
Kan ikke siges bedre
Det er sørgeligt, at hver gang der snakkes forurening skal bilejere beskyldes, vil ikke nedgøre at biler også er skyld i partikler, men de kære politikere, har en sjælden evne til at krybe uden om de større langt vigtigere og dyre problemer
Hvor bliver man træt ja....
Kan ikke siges bedre
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4947
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4435 times
- Been thanked: 1956 times
- Kontakt:
Re: Gamle osende dieselbiler
Forstår heller ikke man ikke går efter brændeovne - der findes jo partikelfiltre til dem, det har vores dagplejer fået installeret i deres nye.siccio skrev: ↑14. sep 2019, 07:55https://nordjyske.dk/nyheder/landets-br ... 322f8e7e44
Det er sørgeligt, at hver gang der snakkes forurening skal bilejere beskyldes, vil ikke nedgøre at biler også er skyld i partikler, men de kære politikere, har en sjælden evne til at krybe uden om de større langt vigtigere og dyre problemer
Hvor bliver man træt ja....
Kan ikke siges bedre
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Når brændeovne (afbrænding af træ) nu giver så mange partikler, er der så nogle der har kigget på partikeludledning for alle de varme-værker der brænder biomasse (læs: træ eller træpiller) ??
Eller handler det kun om at træet er “CO2 neutralt” host host... #kreativbogføring
Ifht forurening i de store byer bør de nok starte med at kigge på deres togstationer hvor togene dagen lang står og oser, og alt den tunge trafiks udledning..... stil dog krav om at al >3500kg transport (og bus) skal foregå på el eller brint! - stjæl gerne ideen - den er gratis herfra
Eller handler det kun om at træet er “CO2 neutralt” host host... #kreativbogføring
Ifht forurening i de store byer bør de nok starte med at kigge på deres togstationer hvor togene dagen lang står og oser, og alt den tunge trafiks udledning..... stil dog krav om at al >3500kg transport (og bus) skal foregå på el eller brint! - stjæl gerne ideen - den er gratis herfra
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Man må gå ud fra at varmeværket har en mere effektiv afbrænding og filtrering end du har hjemme i stuen?Tommy skrev:Når brændeovne (afbrænding af træ) nu giver så mange partikler, er der så nogle der har kigget på partikeludledning for alle de varme-værker der brænder biomasse (læs: træ eller træpiller) ??
Eller handler det kun om at træet er “CO2 neutralt” host host... #kreativbogføring
Ifht forurening i de store byer bør de nok starte med at kigge på deres togstationer hvor togene dagen lang står og oser, og alt den tunge trafiks udledning..... stil dog krav om at al >3500kg transport (og bus) skal foregå på el eller brint! - stjæl gerne ideen - den er gratis herfra
Derfor kan man alligevel kigge på at varmeværker kunne skifte til varmepumper og lignende.
Transport over 3.500 kg er nok den sværeste at løse med el og brint, det kommer nok en gang, men vi er der ikke helt endnu
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 275
- Tilmeldt: 11. nov 2015, 22:57
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Der går i ihvertfald lige nogle år inden vi ser sær-transporter i 80-200 t klassen foregå på el og brintBrianDS skrev: ↑14. sep 2019, 12:36Man må gå ud fra at varmeværket har en mere effektiv afbrænding og filtrering end du har hjemme i stuen?Tommy skrev:Når brændeovne (afbrænding af træ) nu giver så mange partikler, er der så nogle der har kigget på partikeludledning for alle de varme-værker der brænder biomasse (læs: træ eller træpiller) ??
Eller handler det kun om at træet er “CO2 neutralt” host host... #kreativbogføring
Ifht forurening i de store byer bør de nok starte med at kigge på deres togstationer hvor togene dagen lang står og oser, og alt den tunge trafiks udledning..... stil dog krav om at al >3500kg transport (og bus) skal foregå på el eller brint! - stjæl gerne ideen - den er gratis herfra
Derfor kan man alligevel kigge på at varmeværker kunne skifte til varmepumper og lignende.
Transport over 3.500 kg er nok den sværeste at løse med el og brint, det kommer nok en gang, men vi er der ikke helt endnu
- These users thanked the author nellemanngro for the post:
- BrianDS
Mvh. Martin Andersen
14´ Golf 1.4 Tsi.
14´ Golf 1.4 Tsi.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2754
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Det kan SLET ikke sammenlignes.Tommy skrev: ↑14. sep 2019, 11:55Når brændeovne (afbrænding af træ) nu giver så mange partikler, er der så nogle der har kigget på partikeludledning for alle de varme-værker der brænder biomasse (læs: træ eller træpiller) ??
Eller handler det kun om at træet er “CO2 neutralt” host host... #kreativbogføring
Ifht forurening i de store byer bør de nok starte med at kigge på deres togstationer hvor togene dagen lang står og oser, og alt den tunge trafiks udledning..... stil dog krav om at al >3500kg transport (og bus) skal foregå på el eller brint! - stjæl gerne ideen - den er gratis herfra
Den første ting er, at der VIRKELIG gåes meget op i, at få så effektiv forbrænding som muligt, så man kan få så meget varme ud som muligt.
Dernæst er filtreringen. Der er både elektrofiltre, scrubbere og andet grej på, før det ryger forbi en røggasmåler, der måler på røgen.
Det du kan se der ryger op af skorstenene rundt omkring, er stort set kun vanddamp.
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2060
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 493 times
- Been thanked: 252 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Og ca 89 grader varm. Det kunne sagtens køles længere ned, men så kommer det ikke ud
Kør og vær glad 🛻
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Hvis man lige et øjeblik forsøger at filtrere for politiker vrøvl - hvad er det så for biler de vil begrænse/forbyde ?
https://www.applusbilsyn.dk/m1-diesel-euro-4-5-6
Umiddelbart hælder jeg til at det må være biler der ikke kan få det grønne Euro 4 og derfor er begrænset i forhold til nogle tyske byer ?
Eller vil de gå videre og kræve euro 5 eller 6 ?
Jeg kan ihvertfald ikke forestille mig at noget så arbitrært som data for bilens 1. indregistrering skal være udslagsgivende ....
https://www.applusbilsyn.dk/m1-diesel-euro-4-5-6
Umiddelbart hælder jeg til at det må være biler der ikke kan få det grønne Euro 4 og derfor er begrænset i forhold til nogle tyske byer ?
Eller vil de gå videre og kræve euro 5 eller 6 ?
Jeg kan ihvertfald ikke forestille mig at noget så arbitrært som data for bilens 1. indregistrering skal være udslagsgivende ....
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 250 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Forslaget er vist:majland skrev: ↑16. sep 2019, 09:25Hvis man lige et øjeblik forsøger at filtrere for politiker vrøvl - hvad er det så for biler de vil begrænse/forbyde ?
https://www.applusbilsyn.dk/m1-diesel-euro-4-5-6
Umiddelbart hælder jeg til at det må være biler der ikke kan få det grønne Euro 4 og derfor er begrænset i forhold til nogle tyske byer ?
Eller vil de gå videre og kræve euro 5 eller 6 ?
Jeg kan ihvertfald ikke forestille mig at noget så arbitrært som data for bilens 1. indregistrering skal være udslagsgivende ....
Fra 2022 vil Euronorm 4 og ned være forbudt.
Fra 2025 vil Euronorm 5 og ned være forbudt.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Gamle osende dieselbiler
I radio blev sagt fra 2022 og så var det bliver der var over 11 år gamle.
Da EURO5 blev et lovkrav for biler efter 2011, vil jeg mene at det er biler med minimum EURO5 der kan få lov til at kører i storbyerne.
I dag er det jo også sådanne at nogle Tyske byer, har strengere krav end EURO 3. Siden 2018 har det været krav om EURO 5 på nogle strekninger. Og her i år bliver det i Berlin, Darmstadt og Stuttgard krav om EURO 6.
Hvis man er i tvivl, kan man hente en App til sin mobil Green-zones, hvor man kan se om man må kører med sin bil.
Da EURO5 blev et lovkrav for biler efter 2011, vil jeg mene at det er biler med minimum EURO5 der kan få lov til at kører i storbyerne.
I dag er det jo også sådanne at nogle Tyske byer, har strengere krav end EURO 3. Siden 2018 har det været krav om EURO 5 på nogle strekninger. Og her i år bliver det i Berlin, Darmstadt og Stuttgard krav om EURO 6.
Hvis man er i tvivl, kan man hente en App til sin mobil Green-zones, hvor man kan se om man må kører med sin bil.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Fint, så skal man ikke være bekymret fir at købe ny bil de næste mange årPassatg 3c skrev:Forslaget er vist:majland skrev: ↑16. sep 2019, 09:25Hvis man lige et øjeblik forsøger at filtrere for politiker vrøvl - hvad er det så for biler de vil begrænse/forbyde ?
https://www.applusbilsyn.dk/m1-diesel-euro-4-5-6
Umiddelbart hælder jeg til at det må være biler der ikke kan få det grønne Euro 4 og derfor er begrænset i forhold til nogle tyske byer ?
Eller vil de gå videre og kræve euro 5 eller 6 ?
Jeg kan ihvertfald ikke forestille mig at noget så arbitrært som data for bilens 1. indregistrering skal være udslagsgivende ....
Fra 2022 vil Euronorm 4 og ned være forbudt.
Fra 2025 vil Euronorm 5 og ned være forbudt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Philip
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3088
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Arden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 24 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Jeg har ikke lige kunne finde dissideret hvordan det skal foregå i aalborg.
Men synes sgu det er en hård udmelding. Har for 6 måneder siden købt en 2008 Volvo XC70 D5 og arbejder i Aalborg.. HM..
Kunne forstå hvis man sagde år 2000 - men synes godt nok at 2012 er nyt.
Hvis vi skulle finde bil der kunne opfylde vores behov i årgang 2012 kontra 2008, så blev vi "tvunget" til at investere 300.000 i stedet for 150.000 ved indkøb bil
OG NEJ - jeg skal ikke bare ta' toget. Det har jeg prøvet i 2 måneder.
Det var jævnligt forsinket + at de var overfyldte så man ikke kunne få en siddeplads. Og så hænger det tidsmæssigt heller ikke sammen med at skulle aflevere børn inden afgang..
Men synes sgu det er en hård udmelding. Har for 6 måneder siden købt en 2008 Volvo XC70 D5 og arbejder i Aalborg.. HM..
Kunne forstå hvis man sagde år 2000 - men synes godt nok at 2012 er nyt.
Hvis vi skulle finde bil der kunne opfylde vores behov i årgang 2012 kontra 2008, så blev vi "tvunget" til at investere 300.000 i stedet for 150.000 ved indkøb bil
OG NEJ - jeg skal ikke bare ta' toget. Det har jeg prøvet i 2 måneder.
Det var jævnligt forsinket + at de var overfyldte så man ikke kunne få en siddeplads. Og så hænger det tidsmæssigt heller ikke sammen med at skulle aflevere børn inden afgang..
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Problemet er jo at 2012 er mega tidligt i et land som DK. Hvis nu de sagde det samme og samtidig fjernede afgiften, så ville det give mere mening. Vi er et I land men bilparken er mere som et U land
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Øhm ... Stearinlys ... https://mst.dk/service/nyheder/nyhedsar ... vende-lys/
Bacon ... https://www.bolius.dk/madlavning-skader ... maet-76691
Støvsugning ... https://www.sondagsavisen.dk/sundhed-vi ... ve-filter/
Interaktivt kort over luftforureningen i EU-byer ... http://airindex.eea.europa.eu/
Bacon ... https://www.bolius.dk/madlavning-skader ... maet-76691
Støvsugning ... https://www.sondagsavisen.dk/sundhed-vi ... ve-filter/
Interaktivt kort over luftforureningen i EU-byer ... http://airindex.eea.europa.eu/
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Gamle osende dieselbiler
Desværre ikke, benzin er forbudt efter en lavere Euro normjkdg skrev:Mon det er alle euro 4, både Benz og diesel man forbyder?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Gamle osende dieselbiler
??????
Det er da kun diesel man snakker om at forbyde.
Men når man går fra euro 3 til euro 5 på en diesel nedsætter man partikeludledningen med 90%, så vidt jeg husker.
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1245
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 640 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Du er helt på vildspor - man snakker ikke og man har forbudt gamle benzin-biler i Tyskland. Danmark vil helt sikkert kigge på de tyske tiltag. Tag fx Frankfurt:
- Vedhæftede filer
-
- frfurt.jpg (50.5 KiB) Vist 568 gange
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 162
- Tilmeldt: 10. feb 2013, 21:42
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 9 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Som alt andet i klimadebatten, så er det vigtigste at MIN euro 4 benziner ikke er i fare - tak
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Endnujkdg skrev:Som alt andet i klimadebatten, så er det vigtigste at MIN euro 4 benziner ikke er i fare - tak
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 162
- Tilmeldt: 10. feb 2013, 21:42
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 9 times
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Gamle osende dieselbiler
Nu snakker vi om de storbyer i DK, der vil indfører kørselsforbud for visse bil typer. Og her snakker de pt kun om diesel euro 1 til euro 4 de vil forbyde.
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 250 times
Re: Gamle osende dieselbiler
+ Euro 5 fra 2025...det er lige om lidt..!
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)