Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Var lige til syn med Golfen - har det fint nok med syn, men når de smækker sådan en PD dieselmotor op til 5000 rpm, så begynder man langsomt at blive irriteret
Det er nødvendigt siger de, men det har motoren vel ikke specielt godt af efter min mening?
Gubs
Det er nødvendigt siger de, men det har motoren vel ikke specielt godt af efter min mening?
Gubs
Senest rettet af Gubbi 12. nov 2009, 16:57, rettet i alt 1 gang.
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4125
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
lyder godtnok ikke særlig sundt for motoren. Men har generalt ikke meget tilovers for synsfolk. Sidste gang jeg havde en bil til syn (nedvejning), blev syneren så skuffet over at han ikke kunne finde en tuningsboks i bilen, og han voldsomt smækkede kølerhjelmen i. Kommenterede så at det ikke var en volvo han kiggede på, og han svarede bare at jeg skulle blande mig udenom, hvorpå jeg afbrød det hele, og vi endte i et større skænderi...
2020 Audi E-tron 55
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Det lyder grimt, men hvis motoren er driftsvarm inden du ankommer til synet så tror jeg ikke der sker noget ved det. Jeg siger dog til dem hver gang at de skal være gode ved min gamle Passat - den har jo snart rundet 300tkmGubbi skrev:Var lige til syn med Golfen - har det fint nok med syn, men når de smækker sådan en PD dieselmotor op til 4500+ rpm, så begynder man langsomt at knytte næverne
Det er nødvendigt siger de, men det har motoren vel ikke specielt godt af efter min mening?
Gubs
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Nej, det lyder ikke godt.
Gubs
Gubs
Senest rettet af Gubbi 12. nov 2009, 16:58, rettet i alt 1 gang.
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1682
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Viborg, 8830
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Hvad er synsmandens pointe i at trække den på den slags rpm?
røggasmålingen foretages da ikke i det område?
7-9-13 har jeg haft flere positive oplevelser med synsfolk, da det altid ender med en smånørdet diskussion om dit og dat...
- jeg har så heller aldrig haft et sminket lig der "måske lige kunne klare 2 år mere"
røggasmålingen foretages da ikke i det område?
7-9-13 har jeg haft flere positive oplevelser med synsfolk, da det altid ender med en smånørdet diskussion om dit og dat...
- jeg har så heller aldrig haft et sminket lig der "måske lige kunne klare 2 år mere"
Med venlig hilsen
Lasse P
BMW 330i M-Sport Touring, 2021
VW Polo 90, 1.2 TSI DSG7, 2017
Lasse P
BMW 330i M-Sport Touring, 2021
VW Polo 90, 1.2 TSI DSG7, 2017
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
han siger de skal gøre det og altid har gjort det
det virker bare "tosset" at banke den op i rpm
gubs
det virker bare "tosset" at banke den op i rpm
gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herlev
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 41 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
En røggastest foretages ved max omdr.
Det lyder voldsomt men skader ikke motoren hvis den ellers ikke fejler noget og iøvrigt er driftsvarm. Der er jo heller ingen belastning på motoren...
Det svarer til at køre en benziner ud til omdr. begrænseren jo, og det har mine biler ikk taget skade af...
Det lyder voldsomt men skader ikke motoren hvis den ellers ikke fejler noget og iøvrigt er driftsvarm. Der er jo heller ingen belastning på motoren...
Det svarer til at køre en benziner ud til omdr. begrænseren jo, og det har mine biler ikk taget skade af...
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Så er spørgsmålet bare, hvor lang tid skal den bruge på at blive driftsvarm sådan en diesel
Gubs
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Synes at have læst, at Rittersport bl.a. lægger et "synsprogram" ind i boksen, når han OBD´er. Der begrænses omdr. bl.a., så synsmanden ikke ødelægger noget, når han træder kæppen i bund... Skide smart
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Jeps, det er korrekt, mr. ritter tryller lidt med de programmer.
Gubs
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Kan man ikke bare lægge en *mursten under pedalen så kan han da stå der og træde løs?
* En dims der holder speederen fra at nå gulvet.
* En dims der holder speederen fra at nå gulvet.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Greden
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2329
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
hmm.. jeg har da et syns map der ligger.
max 4500rpm og så er der lige pillet 15% af dyserne, så skulle den gerne blæse ren luft igennem. \o/
Men det lyder nasty når den lige får 2x speederen i bund... en diesel har slet ikke noget at lave i det rødefelt - det er ikke økonomisk forsvareligt.
max 4500rpm og så er der lige pillet 15% af dyserne, så skulle den gerne blæse ren luft igennem. \o/
Men det lyder nasty når den lige får 2x speederen i bund... en diesel har slet ikke noget at lave i det rødefelt - det er ikke økonomisk forsvareligt.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6584
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 924 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Der hvor jeg får synet, gør de slet ikke sådan.
Han siger, at hvis han ikke har set sort røg i sidespejlet under prøveturen er der ingen grund til at pine den.
Sådan .. og jeg er super tilfreds.
Han siger, at hvis han ikke har set sort røg i sidespejlet under prøveturen er der ingen grund til at pine den.
Sådan .. og jeg er super tilfreds.
/Søren.
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Hey Søren
Jeg tror jeg skal derop istedet - vil hellere køre ud til en synsmand som ikke gør sådan noget ved en motor.
Er ikke helt tilfreds!
Gubs
Jeg tror jeg skal derop istedet - vil hellere køre ud til en synsmand som ikke gør sådan noget ved en motor.
Er ikke helt tilfreds!
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Mellow
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg V
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Min bror har eget tømmerfirma, og har slf også flere firmabiler. Så skulle hans egen T5'er til syn. Min far kørte den ud til synshallen, og de gjorde nøjagtig det samme. Min far kiggede også noget, og var af samme opfattelse som jer, at det har sådan en diesel bil da ik godt af. Så da bilen var synet, spurgte han synsmanden, om han ik kunne få på skrift eller lign, at han havde kørt den ud i begrænsningen. (Og han spurgte pænt). Så blev synsmanden helt blå i ansigtet, og var nærmest klar til at kassere bilen (Som lige var synet) og smide den gamle på porten. Men den gamle havde været så snu at tænde for lydoptageren på telefonen. Så gik direkte videre til ejeren af synshallen. Og tror næppe den klaphat har et job bagefter..
Nuværende bil: Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition 2015
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
ja, nøjagtig - hvad pokker skal det gøre godt for - det kan ikke være sundt for motoren?
gubs
gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
- hvis nu motoren havde taget skade af sådan en tur, så ville man vel også kunne se/høre/mærke det med det samme eller kan sådan noget komme "hen ad vejen"?
Gubs
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1682
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Viborg, 8830
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
der, hvor jeg sidst fik synet en oliebrænder lavede de heller ikke det trick...
har en makker der er synsmand - man kunne da høre ham ad - om det er noget de plejer...
(og få en eventuel grund)
har en makker der er synsmand - man kunne da høre ham ad - om det er noget de plejer...
(og få en eventuel grund)
Med venlig hilsen
Lasse P
BMW 330i M-Sport Touring, 2021
VW Polo 90, 1.2 TSI DSG7, 2017
Lasse P
BMW 330i M-Sport Touring, 2021
VW Polo 90, 1.2 TSI DSG7, 2017
- kimhemm
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7492
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: vagtuning.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Synsmænd og parkeringsvagter = dem der ikke blev optaget i politiet men har et lille magtflip engang imellem
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook
- Thomas Landberg
- Nyt medlem
- Indlæg: 281
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 00:06
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: www.chiptuning.nu
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Synshallen gør sådan, fordi sådan er proceduren for at lave en røggastest af en dieselbil. Det er dog komplet uanvendeligt og man kan snildt chippe en turbodiesel så den ryger som en skorsten under acceleration, men intet røg giver under testen. Dog er det sådan, at synshallen stadig skal dumpe bilen hvis den under køreturen ryger synligt, selvom den klarer testen. Den eneste rigtige måde var at teste bilerne under fuld belastning på et rullefelt, så ville man også kunne få indført ved lov, at alle dieselbiler skal have motoren renset for hver 50.000km. Det er utroligt så tilsvinede motorer der kører rundt, fordi mange ikke får noget at leve af engang i mellem.
M.h.t. begrænsning af omdrejningerne, så er det ret simpelt at gøre, men det skal man være forsigtig med. Man kan risikere, at synsmanden dumper bilen fordi den tager for få omdrejninger i forhold til "normalt" så det er lidt en balance.
M.h.t. begrænsning af omdrejningerne, så er det ret simpelt at gøre, men det skal man være forsigtig med. Man kan risikere, at synsmanden dumper bilen fordi den tager for få omdrejninger i forhold til "normalt" så det er lidt en balance.
MVH
Thomas Landberg
Landberg.dk ApS er pr. 1. september 2014 delt i to firmaer. Derfor:
Olie fra Castrol, autopærer fra Philips og Osram, Bell Add, Bosch viskerblade og en masse andet biltilbehør til landets bedste priser - så er det https://landberg.dk
Chiptuning, rullefelttest, Utune, EGRMOD osv. - så er det http://chiptuning.nu. Forhandlere i hele landet, bl.a. http://www.racetech.dk i Ringsted, http://www.cartrends.dk i Rødovre, http://www.au2sound.dk i Næsteved, NT Auto i Vejle, Procarshop i Odense og Insight Racing i Hedehusene..
Thomas Landberg
Landberg.dk ApS er pr. 1. september 2014 delt i to firmaer. Derfor:
Olie fra Castrol, autopærer fra Philips og Osram, Bell Add, Bosch viskerblade og en masse andet biltilbehør til landets bedste priser - så er det https://landberg.dk
Chiptuning, rullefelttest, Utune, EGRMOD osv. - så er det http://chiptuning.nu. Forhandlere i hele landet, bl.a. http://www.racetech.dk i Ringsted, http://www.cartrends.dk i Rødovre, http://www.au2sound.dk i Næsteved, NT Auto i Vejle, Procarshop i Odense og Insight Racing i Hedehusene..
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
I vejledning for synsinspektører står i kapitel 7.06.001 om motor, støj og luftforurening kommenteret omkring "fri acceleration" testen ved periodisk syn for køretøjer med dieselmotor:
April 2009
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 7
7.06 Motor, støj, luftforurening
For ibrugværende bil med dieselmotor må udstødningsgassens røgtæthed un-
der fri acceleration af motoren, målt efter målemetoden i pkt. 11.02.004, ikke
overstige den for bilen fastsatte værdi, jf. pkt. (3).
Den fastsatte værdi, er den værdi, der fremgår af mærkningen på bilen.
For biler, der ikke er forsynet med partikelfilter, tillades, at den fastsatte værdi
overskrides med 0,5 m-1, jf. pkt. (3).
Ved syn af biler med dieselmotor foretages kontrol af udstødningsgassens røg-
tæthed under fri acceleration af motoren.
Kontrollen skal dog ikke foretages for nye biler (under 2.000 km) eller biler hvis
røgtæthed er godkendt ved syn indenfor de seneste tre måneder.
Kontrollen foretages som følger:
a) Der foretages eftersyn af relevante dele af bilens udstødningssystem for at
sikre, at der ikke er utætheder.
b) Udstødningsgassens røgtæthed måles på driftsvarm motor. Det skal sikres,
at bilen er driftsvarm, fx ved at kølevandstemperaturen ligger i normalområ-
det. Synsvirksomheden kan evt. lade fremstiller køre tilstrækkelig langt i
bilen for at opnå driftstemperatur, inden synet afsluttes med miljømålingen.
c) Motoren afprøves ved fri acceleration, hvor motoren accelereres ubelastet
fra tomgang til det regulerede højeste omdrejningstal i frigear, uden at kob-
lingspedalen er aktiveret.
For biler med automatgear dog til et lavere omdrejningstal, hvis fabrikanten
anviser dette.
d) Motoren accelereres indtil seks gange. Måleresultatet er middelværdien af
de sidste tre accelerationer.
Såfremt en af de første 5 frie accelerationer ikke overstiger 70% af den fast-
satte værdi, jf. punkt 3 (værdien, som de 70% beregnes af, skal være inklu-
sive tillægget på 0,5 m-1 bortset fra biler forsynet med partikelfilter), anses
kravet for opfyldt således, at der ikke skal foretages flere accelerationer.
e) Ved påbegyndelse af de frie accelerationer skal gaspedalen hurtigt (dvs. på
under ét sekund) og i et stræk, men uden voldsomhed, trædes helt i bund
for at opnå maksimal indsprøjtning fra indsprøjtningspumpen.
Side 28 Luftforurening
f) Motoren skal gå i tomgang, før hver enkelt fri acceleration påbegyndes. For
lastbiler og busser ventes 10 sekunder efter, at gaspedalen er sluppet.
Før 01.07.03: For ibrugværende bil med dieselmotor må udstødningsgassens
røgtæthed under fri acceleration af motoren ikke overstige
-2,5 m-1 for indsugningsmotorer
-3,0 m-1 for turboladede motorer
målt efter målemetoden i pkt. 11.02.004 og ovenfor anførte
praktiske udførelse af målingen.
Såfremt den registrerede måleværdi - ved én af de første fem
frie accelerationer – ikke overstiger:
-1,8 m-1
for indsugningsmotorer eller
-2,1 m-1
for turboladede motorer
kan kravet anses for opfyldt således, at der ikke skal foretages
flere accelerationer.
April 2009
Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 7
7.06 Motor, støj, luftforurening
For ibrugværende bil med dieselmotor må udstødningsgassens røgtæthed un-
der fri acceleration af motoren, målt efter målemetoden i pkt. 11.02.004, ikke
overstige den for bilen fastsatte værdi, jf. pkt. (3).
Den fastsatte værdi, er den værdi, der fremgår af mærkningen på bilen.
For biler, der ikke er forsynet med partikelfilter, tillades, at den fastsatte værdi
overskrides med 0,5 m-1, jf. pkt. (3).
Ved syn af biler med dieselmotor foretages kontrol af udstødningsgassens røg-
tæthed under fri acceleration af motoren.
Kontrollen skal dog ikke foretages for nye biler (under 2.000 km) eller biler hvis
røgtæthed er godkendt ved syn indenfor de seneste tre måneder.
Kontrollen foretages som følger:
a) Der foretages eftersyn af relevante dele af bilens udstødningssystem for at
sikre, at der ikke er utætheder.
b) Udstødningsgassens røgtæthed måles på driftsvarm motor. Det skal sikres,
at bilen er driftsvarm, fx ved at kølevandstemperaturen ligger i normalområ-
det. Synsvirksomheden kan evt. lade fremstiller køre tilstrækkelig langt i
bilen for at opnå driftstemperatur, inden synet afsluttes med miljømålingen.
c) Motoren afprøves ved fri acceleration, hvor motoren accelereres ubelastet
fra tomgang til det regulerede højeste omdrejningstal i frigear, uden at kob-
lingspedalen er aktiveret.
For biler med automatgear dog til et lavere omdrejningstal, hvis fabrikanten
anviser dette.
d) Motoren accelereres indtil seks gange. Måleresultatet er middelværdien af
de sidste tre accelerationer.
Såfremt en af de første 5 frie accelerationer ikke overstiger 70% af den fast-
satte værdi, jf. punkt 3 (værdien, som de 70% beregnes af, skal være inklu-
sive tillægget på 0,5 m-1 bortset fra biler forsynet med partikelfilter), anses
kravet for opfyldt således, at der ikke skal foretages flere accelerationer.
e) Ved påbegyndelse af de frie accelerationer skal gaspedalen hurtigt (dvs. på
under ét sekund) og i et stræk, men uden voldsomhed, trædes helt i bund
for at opnå maksimal indsprøjtning fra indsprøjtningspumpen.
Side 28 Luftforurening
f) Motoren skal gå i tomgang, før hver enkelt fri acceleration påbegyndes. For
lastbiler og busser ventes 10 sekunder efter, at gaspedalen er sluppet.
Før 01.07.03: For ibrugværende bil med dieselmotor må udstødningsgassens
røgtæthed under fri acceleration af motoren ikke overstige
-2,5 m-1 for indsugningsmotorer
-3,0 m-1 for turboladede motorer
målt efter målemetoden i pkt. 11.02.004 og ovenfor anførte
praktiske udførelse af målingen.
Såfremt den registrerede måleværdi - ved én af de første fem
frie accelerationer – ikke overstiger:
-1,8 m-1
for indsugningsmotorer eller
-2,1 m-1
for turboladede motorer
kan kravet anses for opfyldt således, at der ikke skal foretages
flere accelerationer.
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
tak for svar
selvom kølevandstemperatur ligger i normalområdet, så er det vel ikke sikkert at bilen er "varm" nok - olien ligeså.
Gubs
selvom kølevandstemperatur ligger i normalområdet, så er det vel ikke sikkert at bilen er "varm" nok - olien ligeså.
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
De skriver netop "fx" dvs. det er en slags anbefaling, eller en ledetråd.. man antager bilen ikke er transporteret på fejeblad til synshallen, og vandtemperatur derfor er nok som reference.Gubbi skrev:tak for svar
selvom kølevandstemperatur ligger i normalområdet, så er det vel ikke sikkert at bilen er "varm" nok - olien ligeså.
Gubs
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 347
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 12:06
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Da jeg fik synet min Passat TDI i februar mdr. var min bil ISKOLD (synshal ligger 300m fra mit job)duckstar skrev:De skriver netop "fx" dvs. det er en slags anbefaling, eller en ledetråd.. man antager bilen ikke er transporteret på fejeblad til synshallen, og vandtemperatur derfor er nok som reference.
Jeg er da ret glad for at han ikke pryglede den (og opdagede min boks)
Det var i øvrigt Applus i Rødovre..
Mvh
Jesper Jensen
Jesper Jensen
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Jeg skriver også det i vejledningen for synsinspektører antages.. ikke andet
Med 300 meter til synshallen vil din vandtemperatur ligge så lavt at han (forhåbentligt) ikke har udført røggastesten ud fra fri accelerationstesten på baggrund af temperaturen.
Med 300 meter til synshallen vil din vandtemperatur ligge så lavt at han (forhåbentligt) ikke har udført røggastesten ud fra fri accelerationstesten på baggrund af temperaturen.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 215
- Tilmeldt: 24. jul 2008, 19:26
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Nu er det jo en lov der er vedtaget ved et Eu-direktiv, så det er jo ens i alle EU-lande.
Hvis bilen er passet korrekt og motoren er driftvarm, så sker der ikke noget, men hvis det er en gammel Golf 2 med 300t. på klokken og som kun får noget aldi-olie for hver 150000km, så er det klart at den nok ikke har så godt af det, men så er det sku ejerens skyld, ikke synsmanden.
Har selv prøvet at lave en røgtest på en gammel Mercedes /8 fra 1969 som havde rundet 1 mill. og den spandt som en mis.
Hvis bilen er passet korrekt og motoren er driftvarm, så sker der ikke noget, men hvis det er en gammel Golf 2 med 300t. på klokken og som kun får noget aldi-olie for hver 150000km, så er det klart at den nok ikke har så godt af det, men så er det sku ejerens skyld, ikke synsmanden.
Har selv prøvet at lave en røgtest på en gammel Mercedes /8 fra 1969 som havde rundet 1 mill. og den spandt som en mis.
VW Up! High-Up 75hk. 5dr. Hvid, DK-pakke, Sports-pakke, Leatherette-pakke
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Rolig nu.
Vi snakker max 5000 omdr. her.
Det er jo intet, heller ikke for en diesel.
Der sker ikke en skid ved det, heller ikke på langt sigt.
Så skulle i da høre da RH satte begrændseren på min Audi S2.
Der rundede vi da 7500 omdr. i frigear flere gange.
Og launch blev også lavet i det område.
Søren S2
Vi snakker max 5000 omdr. her.
Det er jo intet, heller ikke for en diesel.
Der sker ikke en skid ved det, heller ikke på langt sigt.
Så skulle i da høre da RH satte begrændseren på min Audi S2.
Der rundede vi da 7500 omdr. i frigear flere gange.
Og launch blev også lavet i det område.
Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 118
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:28
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
i-s skrev:Der hvor jeg får synet, gør de slet ikke sådan.
Han siger, at hvis han ikke har set sort røg i sidespejlet under prøveturen er der ingen grund til at pine den.
Sådan .. og jeg er super tilfreds.
Hej Kim.Gubbi skrev:Hey Søren
Jeg tror jeg skal derop istedet - vil hellere køre ud til en synsmand som ikke gør sådan noget ved en motor.
Er ikke helt tilfreds!
Gubs
Søren for helt sikkert synet hans ved Midt-Vest bilsyn. http://www.midtvest-bilsyn.dk/
Der køre jeg også altid ud når jeg syner biler.
Martin derude behandler ihvertfald bilerne rigtig godt.
Som et plus, så er han ret ligeglad med at bilen er sænket. Han brokker sig ikke så længe den kan gå på liften.
Og det nu aldrig et problem, den er jævnt lav deres lift.
Venligst SpiNix // Casper
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6584
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 924 times
- Kontakt:
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Du har helt ret. Der er der jeg får synet.SpiNix skrev:i-s skrev:Der hvor jeg får synet, gør de slet ikke sådan.
Han siger, at hvis han ikke har set sort røg i sidespejlet under prøveturen er der ingen grund til at pine den.
Sådan .. og jeg er super tilfreds.Hej Kim.Gubbi skrev:Hey Søren
Jeg tror jeg skal derop istedet - vil hellere køre ud til en synsmand som ikke gør sådan noget ved en motor.
Er ikke helt tilfreds!
Gubs
Søren for helt sikkert synet hans ved Midt-Vest bilsyn. http://www.midtvest-bilsyn.dk/
Der køre jeg også altid ud når jeg syner biler.
Martin derude behandler ihvertfald bilerne rigtig godt.
Som et plus, så er han ret ligeglad med at bilen er sænket. Han brokker sig ikke så længe den kan gå på liften.
Og det nu aldrig et problem, den er jævnt lav deres lift.
Selv når jeg kommer med vores nr. 2 bil - den gamle dieseltramper fra 86 - så får man en ok behandling der.
/Søren.
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2164
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 618 times
- Been thanked: 463 times
Re: Dieselbiler, syn, (udstødningstest), høj RPM, FY :-)
Dem findes der flere af.
Var ved Applus i Hurup THY. Der gad gad de heller ikke måle røg på min 3L...... som han sagde "den kan jo ikke ryge alligevel"
Var ved Applus i Hurup THY. Der gad gad de heller ikke måle røg på min 3L...... som han sagde "den kan jo ikke ryge alligevel"
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |