ACT. Seat Leon rystelser

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af GranTurismo » 2. jul 2020, 16:35

jesperCH skrev:
1. jul 2020, 21:28
Nicklossi skrev:
1. jul 2020, 20:57
Lige et lille sidespørgsmål:

Med ACT, er det så de samme cylindre der bliver koblet ud (lukket for brændstof og tænding?) hver gang, eller skifter den mellem hvert sæt?
Den skifter mellem cylinderne https://youtu.be/C9kgTxEJBvs
Nej det er altid de to midterste cylindre, som bliver frakoblet.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

jesperCH
Nyt medlem
Indlæg: 111
Tilmeldt: 17. jan 2020, 01:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af jesperCH » 2. jul 2020, 17:05

GranTurismo skrev:
2. jul 2020, 16:35
jesperCH skrev:
1. jul 2020, 21:28
Nicklossi skrev:
1. jul 2020, 20:57
Lige et lille sidespørgsmål:

Med ACT, er det så de samme cylindre der bliver koblet ud (lukket for brændstof og tænding?) hver gang, eller skifter den mellem hvert sæt?
Den skifter mellem cylinderne https://youtu.be/C9kgTxEJBvs
Nej det er altid de to midterste cylindre, som bliver frakoblet.
Du har ret, var lige hurtig nok der :oops: mit tysk er sku ikke det bedste, men fandt lige den engelsk version, så kunne jeg forstå det noget bedre :)
https://youtu.be/7CPhuJlfTdQ
Men helt præcis er det vel ventilerne som bliver koblet fra. Så det kun er cylinder 1 & 4 som får benzin.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af GranTurismo » 2. jul 2020, 20:31

jesperCH skrev:
2. jul 2020, 17:05
GranTurismo skrev:
2. jul 2020, 16:35
jesperCH skrev:
1. jul 2020, 21:28


Den skifter mellem cylinderne https://youtu.be/C9kgTxEJBvs
Nej det er altid de to midterste cylindre, som bliver frakoblet.
Du har ret, var lige hurtig nok der :oops: mit tysk er sku ikke det bedste, men fandt lige den engelsk version, så kunne jeg forstå det noget bedre :)
https://youtu.be/7CPhuJlfTdQ
Men helt præcis er det vel ventilerne som bliver koblet fra. Så det kun er cylinder 1 & 4 som får benzin.
Ja præcis. Ventilerne bliver lukket og indsprøjtning og gnist deaktiveres.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Hallas
Medlem
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 241 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Hallas » 4. jul 2020, 18:14

Vores superb med dsg kan vi til nød mærke frakobling af cylinder.. men ska mærke efter..på motorvej F.eks er det tit kun fordi jeg kan se det i display.
Fik den ved 7000 km så ka desværre ikke sige om den fra start var slem
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Fabia4444 » 4. jul 2020, 19:56

Hallas skrev:
4. jul 2020, 18:14
Vores superb med dsg kan vi til nød mærke frakobling af cylinder.. men ska mærke efter..på motorvej F.eks er det tit kun fordi jeg kan se det i display.
Fik den ved 7000 km så ka desværre ikke sige om den fra start var slem
Tak for svar. Måske det skal ha en chance. Kam være det bliver bedre.

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Ras » 4. jul 2020, 21:27

Fabia4444 skrev:
4. jul 2020, 19:56
Hallas skrev:
4. jul 2020, 18:14
Vores superb med dsg kan vi til nød mærke frakobling af cylinder.. men ska mærke efter..på motorvej F.eks er det tit kun fordi jeg kan se det i display.
Fik den ved 7000 km så ka desværre ikke sige om den fra start var slem
Tak for svar. Måske det skal ha en chance. Kam være det bliver bedre.

Vores Passat er den gamle 1,4 tsi dsg. Jeg har kørt 70.000km i den og været irriteret over det næsten lige efter vi købte den.
Jeg har overvejet flere gange at få det slået fra, det skulle jeg nok bare have fået gjordt for længe siden. :?
Jeg mærker det mest hvis bilen køres i “S” og med rolig acceleration, i “D” mærkes det næsten ikke.

Det er jo ikke helt samme motor som din, men jeg har desværre ikke oplevet det er blevet bedre med tiden.
Så hvis det allerede går dig på nu ville jeg gøre som Hans og Mike skriver at få det kodet fra med det samme.
Jeg tænkte det samme som dig mht. garanti og har derfor levet med det, men kunne jeg gøre det om havde jeg fået det kodet fra.
Lige pt. går jeg og overvejer bilskift derfor gør jeg ikke noget lige nu. ;)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Fabia4444 » 4. jul 2020, 23:14

Ras skrev:
4. jul 2020, 21:27
Fabia4444 skrev:
4. jul 2020, 19:56
Hallas skrev:
4. jul 2020, 18:14
Vores superb med dsg kan vi til nød mærke frakobling af cylinder.. men ska mærke efter..på motorvej F.eks er det tit kun fordi jeg kan se det i display.
Fik den ved 7000 km så ka desværre ikke sige om den fra start var slem
Tak for svar. Måske det skal ha en chance. Kam være det bliver bedre.

Vores Passat er den gamle 1,4 tsi dsg. Jeg har kørt 70.000km i den og været irriteret over det næsten lige efter vi købte den.
Jeg har overvejet flere gange at få det slået fra, det skulle jeg nok bare have fået gjordt for længe siden. :?
Jeg mærker det mest hvis bilen køres i “S” og med rolig acceleration, i “D” mærkes det næsten ikke.

Det er jo ikke helt samme motor som din, men jeg har desværre ikke oplevet det er blevet bedre med tiden.
Så hvis det allerede går dig på nu ville jeg gøre som Hans og Mike skriver at få det kodet fra med det samme.
Jeg tænkte det samme som dig mht. garanti og har derfor levet med det, men kunne jeg gøre det om havde jeg fået det kodet fra.
Lige pt. går jeg og overvejer bilskift derfor gør jeg ikke noget lige nu. ;)
Ja okay jeg er nu glad for du skriver din erfaring, et eller andet skal der ske inden ret længe. Vil ikke acceptere at en helt ny motor går dårligere end den gamle Fabia 90 hk. 1.2 .
Med de oplevelser af forskellige brugere der er kommet på dette emne.. Tænker jeg at netop denne motor type ikke er det bedste valg. Det undrer mig at stort set alle de bil test med denne motor, som jeg har læst, har rost motoren til skyerne især dsg. kombinationen.
Jamen hvad sker der lige, hvordan hulen kan motorjournalisterne køre kilometer efter kilometer i den ene bil efter den anden, uden at nævne den her åbenlyse skavank en eneste gang.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af martinta » 4. jul 2020, 23:46

Fabia4444 skrev:
4. jul 2020, 23:14
Ras skrev:
4. jul 2020, 21:27
Fabia4444 skrev:
4. jul 2020, 19:56
Tak for svar. Måske det skal ha en chance. Kam være det bliver bedre.

Vores Passat er den gamle 1,4 tsi dsg. Jeg har kørt 70.000km i den og været irriteret over det næsten lige efter vi købte den.
Jeg har overvejet flere gange at få det slået fra, det skulle jeg nok bare have fået gjordt for længe siden. :?
Jeg mærker det mest hvis bilen køres i “S” og med rolig acceleration, i “D” mærkes det næsten ikke.

Det er jo ikke helt samme motor som din, men jeg har desværre ikke oplevet det er blevet bedre med tiden.
Så hvis det allerede går dig på nu ville jeg gøre som Hans og Mike skriver at få det kodet fra med det samme.
Jeg tænkte det samme som dig mht. garanti og har derfor levet med det, men kunne jeg gøre det om havde jeg fået det kodet fra.
Lige pt. går jeg og overvejer bilskift derfor gør jeg ikke noget lige nu. ;)
Ja okay jeg er nu glad for du skriver din erfaring, et eller andet skal der ske inden ret længe. Vil ikke acceptere at en helt ny motor går dårligere end den gamle Fabia 90 hk. 1.2 .
Med de oplevelser af forskellige brugere der er kommet på dette emne.. Tænker jeg at netop denne motor type ikke er det bedste valg. Det undrer mig at stort set alle de bil test med denne motor, som jeg har læst, har rost motoren til skyerne især dsg. kombinationen.
Jamen hvad sker der lige, hvordan hulen kan motorjournalisterne køre kilometer efter kilometer i den ene bil efter den anden, uden at nævne den her åbenlyse skavank en eneste gang.
Når du finder svaret på det spørgsmål vil jeg meget gerne høre om det :-)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af GranTurismo » 5. jul 2020, 22:03

Er den med DSG eller manuel?

Jeg kan huske fra tilsvarende problematik på 1,4 TSI ACT, at der har været en overvægt af ejere med manuel gearkasse.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Fabia4444 » 5. jul 2020, 22:36

GranTurismo skrev:
5. jul 2020, 22:03
Er den med DSG eller manuel?

Jeg kan huske fra tilsvarende problematik på 1,4 TSI ACT, at der har været en overvægt af ejere med manuel gearkasse.
Den er med manuel.

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Ras » 6. jul 2020, 05:38

Det er nok også derfor det næsten kun er mærkbart når der køres i "S" hvis det er med DSG. tænker det kommer tættest på det skiftemønster/omdrejninger med vil køre med hvis man selv skifter gear.
Men i har ret det er underligt det aldrig bliver nævnt i div. test. :?
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Mike H » 6. jul 2020, 08:27

Ras skrev:
6. jul 2020, 05:38
Men i har ret det er underligt det aldrig bliver nævnt i div. test. :?
De tester oftest med DSG (nok fordi journalister verden over roser DSG til skyerne - og VW så stiller disse biler til rådighed for journalisterne) - men der er faktisk nogle der skriver man kan mærke det. De fraråder dog aldrig at købe biler med ACT.

Jeg havde faktisk en teknikker fra SMC ude at køre med mig - i en medbragt Passat 1.4 TSI ACT med manuel. Den skulle så kunne sammenlignes med min golf.... Han havde haft den hen over weekenden inden vi skulle mødes og køre prøvetur mandag, og hans kommentar var "kunne aldrig drømme om at købe sådan en bil selv pga. man kunne mærke det". Jeg spurgte så hvorfor man skrev i markedsføringen af det ikke var mærkbart. "Joh, man kunne jo ikke skrive at det kunne mærkes... :roll: - så solgte man jo ingen biler".

Trådstarter - se hvor langt du kan leve med det. Og få det så fjernet ved Thomas L. herefter. Du vil fortryde hvis du forsøger at køre en sag mod forhandler/SMC. Men det vil selvf. være en god ide at prøve at finde en anden med manuel gear og teste imod. Glem at teste mod DSG - det prøvede jeg og det var meget bedre med DSG (ihvert fald i D)
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Fabia4444 » 6. jul 2020, 20:07

Mike H skrev:
6. jul 2020, 08:27
Ras skrev:
6. jul 2020, 05:38
Men i har ret det er underligt det aldrig bliver nævnt i div. test. :?
De tester oftest med DSG (nok fordi journalister verden over roser DSG til skyerne - og VW så stiller disse biler til rådighed for journalisterne) - men der er faktisk nogle der skriver man kan mærke det. De fraråder dog aldrig at købe biler med ACT.

Jeg havde faktisk en teknikker fra SMC ude at køre med mig - i en medbragt Passat 1.4 TSI ACT med manuel. Den skulle så kunne sammenlignes med min golf.... Han havde haft den hen over weekenden inden vi skulle mødes og køre prøvetur mandag, og hans kommentar var "kunne aldrig drømme om at købe sådan en bil selv pga. man kunne mærke det". Jeg spurgte så hvorfor man skrev i markedsføringen af det ikke var mærkbart. "Joh, man kunne jo ikke skrive at det kunne mærkes... :roll: - så solgte man jo ingen biler".

Trådstarter - se hvor langt du kan leve med det. Og få det så fjernet ved Thomas L. herefter. Du vil fortryde hvis du forsøger at køre en sag mod forhandler/SMC. Men det vil selvf. være en god ide at prøve at finde en anden med manuel gear og teste imod. Glem at teste mod DSG - det prøvede jeg og det var meget bedre med DSG (ihvert fald i D)
Tankevækkende hvad teknikeren beretter. Kan forstå på indslagene at ved DSG er det et noget mindre problem. Har fået tilbud om at bytte den tilbage til den gamle for 15.000 Kr. Tænker nu ikke det er en god ide. Dels fik jeg en god pris for fabiaen, dels stod den foran eftersyn plus bremser. Dels var der ca 30000 kr. i kampagne.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2020, 20:08

Fabia4444 skrev:
5. jul 2020, 22:36
GranTurismo skrev:
5. jul 2020, 22:03
Er den med DSG eller manuel?

Jeg kan huske fra tilsvarende problematik på 1,4 TSI ACT, at der har været en overvægt af ejere med manuel gearkasse.
Den er med manuel.
Det havde jeg lidt på fornemmelsen.

Min 1,4 TSI ACT er med DSG. Jeg kunne mærke 1 eller 2 skift ud af 100. Det var hovedsageligt ved bykørsel, de få tilfælde jeg kunne mærke.

Jeg har fået slået ACT fra for et års tid siden. Jeg savner det ikke... :D

Jeg oplever at bilen går 5-10% kortere på literen uden ACT.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Sgh2008ejs » 6. jul 2020, 21:55

GranTurismo skrev:
6. jul 2020, 20:08
Fabia4444 skrev:
5. jul 2020, 22:36
GranTurismo skrev:
5. jul 2020, 22:03
Er den med DSG eller manuel?

Jeg kan huske fra tilsvarende problematik på 1,4 TSI ACT, at der har været en overvægt af ejere med manuel gearkasse.
Den er med manuel.
Det havde jeg lidt på fornemmelsen.

Min 1,4 TSI ACT er med DSG. Jeg kunne mærke 1 eller 2 skift ud af 100. Det var hovedsageligt ved bykørsel, de få tilfælde jeg kunne mærke.

Jeg har fået slået ACT fra for et års tid siden. Jeg savner det ikke... :D

Jeg oplever at bilen går 5-10% kortere på literen uden ACT.
Jeg kan mærke det i min 1.5 TSI 2020 Golf. Den har ikke kørt ret langt endnu, så det kan sagtens forbedre sig.
Der kommer vibrationer i karossen når den går på 2 cylindre, og skal trække mere end på bare lige vej. På landevej med ca. 80 km/t kan den koble cylindrene fra, hvis jeg når en lille bakke, mener jeg den er for langsom om at aktivere til fuld kapacitet. Jeg når at have 2-3 sekunder hvor den ryster mærkbart, inden at den slår alle 4 cylindre til og den kører smooth igen.
Min opfattelse er, at den er for langsom til at skifte imellem de forskellige mods.

Irriterer det mig? Måske ikke, men jeg lægger mærke til det. Jeg kan mærke det, når det ikke bare er 50 km/t ligeud på den 2 sporede vej gennem byen den slår dem fra.
Min er leaset, derfor får jeg det ikke slået fra. Det frustrerer mig ikke nok til det ødelægger oplevelsen af bilen for mig, på ingen måde.
Men mærke det, det kan jeg - og min er en DSG. Kører aldrig i Sport, så det er heller ikke derfor. Men som sagt: den har først lige rundet 2000 km, så den skal jo lige køres rigtig til også - det kan sagtens gøre noget :)
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Fabia4444 » 6. jul 2020, 22:20

Sgh2008ejs skrev:
6. jul 2020, 21:55
GranTurismo skrev:
6. jul 2020, 20:08
Fabia4444 skrev:
5. jul 2020, 22:36
Den er med manuel.
Det havde jeg lidt på fornemmelsen.

Min 1,4 TSI ACT er med DSG. Jeg kunne mærke 1 eller 2 skift ud af 100. Det var hovedsageligt ved bykørsel, de få tilfælde jeg kunne mærke.

Jeg har fået slået ACT fra for et års tid siden. Jeg savner det ikke... :D

Jeg oplever at bilen går 5-10% kortere på literen uden ACT.
Jeg kan mærke det i min 1.5 TSI 2020 Golf. Den har ikke kørt ret langt endnu, så det kan sagtens forbedre sig.
Der kommer vibrationer i karossen når den går på 2 cylindre, og skal trække mere end på bare lige vej. På landevej med ca. 80 km/t kan den koble cylindrene fra, hvis jeg når en lille bakke, mener jeg den er for langsom om at aktivere til fuld kapacitet. Jeg når at have 2-3 sekunder hvor den ryster mærkbart, inden at den slår alle 4 cylindre til og den kører smooth igen.
Min opfattelse er, at den er for langsom til at skifte imellem de forskellige mods.

Irriterer det mig? Måske ikke, men jeg lægger mærke til det. Jeg kan mærke det, når det ikke bare er 50 km/t ligeud på den 2 sporede vej gennem byen den slår dem fra.
Min er leaset, derfor får jeg det ikke slået fra. Det frustrerer mig ikke nok til det ødelægger oplevelsen af bilen for mig, på ingen måde.
Men mærke det, det kan jeg - og min er en DSG. Kører aldrig i Sport, så det er heller ikke derfor. Men som sagt: den har først lige rundet 2000 km, så den skal jo lige køres rigtig til også - det kan sagtens gøre noget :)
Har læst mig til, at det ikke bliver synderligt bedre med tiden, men spændende at følge det. I lyset af at din er med DSG, er det alligevel utroligt, at den ligefrem ryster ved visse omdrejninger.
Ærgerligt ærgerligt at motorjoualisterne, stort set kun roser og roser, det ville virke mere troværdigt og anvendeligt, hvis de tog bare lidt af de ting op, som vi hver især her på vagcars, beretter om og som vi finder irriterende.

Henrik1970
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 1. feb 2021, 13:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Henrik1970 » 1. feb 2021, 16:33

Jeg har lige lavet en tråd med det samme emne, og så var der en som var så venlig at henvise mig til din tråd. Det er lige netop det samme jeg oplever. Min er også en Leon med manuelt gear. Jeg købte den 10/20 hvor den var 1 år gammel og havde kørt 6000 km. Jeg var ikke opmærksom på det ved prøvekørsler da jeg ikke havde den så meget på fartpilot, men kørte nok noget mere friskt. Men hvis man prøver at kører Øko ud ad landevejen med sådan omkring 80 km til 85 på spillometeret i 6. gear så er problemet meget udtalt. Det er omdringerne der bestemmer har jeg observeret. Lige under eller omkring 2000 omdr/min så er gearet som sådan ligegyldigt, så det er også ved ca. 70 i 5. gear 60 i 4. gear. Når den kører stabilt og på 2 cylindre og så når den skal trække, men ikke trække så meget at der er behov for 4 cylindre så brummer den. Det er sådan en stående bølge type brum. Jeg er dog lydfølsom, så jeg vedgiver jeg er mere sart end andre, men det er til gengæld også så, jeg ikke kan holde det ud. Jeg har selv tænkt at få lavet noget dinitrol dæmpning og/eller de der måtter, men det kan jo heller ikke være meningen. Men hvis der er nogle biler der gør det og andre ikke gør det så er det ikke en egenskab men en fejl.

Jeg har tidligere være gennem en ankesag med en anden bil (jeg vandt) hvor FDM og ankenævnets sagkyndige person sagde, at det ville de heller ikke kunne leve med, og der kunne værkstedet ikke mærke noget. Det var dog et andet problem. Men der kan jeg huske, at der ville værestedet også tørre den af på, at det var en egenskab.

Her kører der dog heldigvis så mange af disse motorer rundt, at man må kunne finde ud af om det er en egenskab eller der er nogle der er dårligere. Værkstedet sagde da jeg var deroppe i sidste uge, at det havde de hørt før men det var ikke noget det kunne gøre noget ved. Men hvis vi er mange der oplever det og andre ikke gør så tænker jeg der må være noget der kan gøres, så er det ikke en egenskab for så skal det være på alle de motorer.

Jeg elsker alt andet ved bilen. Perfekt størrelse til vores behov, og en meget agil bil, og fint bagagerum.

mvh
Henrik

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af HansH » 1. feb 2021, 16:38

@Henrik1970 -

Ved ikke om du har læst hele tråden.. ?
Min anbefaling er at være pragmatisk og fokusere på at få det løst.
Og det gør du ved at køre til en dygtig tuner, dvs en chiptuning.nu forhandler, og bede om at få kodet ACT fra i din motorstyring.

Mit bud er, at du med 99% sikkerhed kommer til at spilde din tid uden at komme det en milimeter nærmere, uanset hvor meget du render forhandler på dørene. De vil, kan og må ikke gøre noget ved det.

Så du har 2 muligheder:
1) sælg bilen og køb en anden
2) behold bilen og få fjernet ACT

Du siger at alt andet ved bilen er perfekt for dig, og at den kører som den skal på 4 cylindre. Så er det --> mulighed 2).
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Henrik1970
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 1. feb 2021, 13:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Henrik1970 » 1. feb 2021, 19:57

Tak for svar Hans
Har læst tråden og kan se at der er forskellige meninger om hvor slemt det er på netop deres bil. Jeg har godt overvejet det med at få en til at ændre på det, men bilen er kun lidt over 1 år og jeg har kun haft den 3-4 måneder så jeg har over 1/2 års reklamations ret endnu, så jeg tænker ikke at turde røre noget ved den før.

Hvis det er noget de alle gør, så er det jo sådan det er, og så er der ikke noget at gøre ved det, så må man leve med det eller få en til at pille ved det eller sælge den. I givet fald så kan man godt, som en anden skribent gør opmærksom på, undre sig over, at det ikke bliver påtalt af landets motorjournalister. FDM roser også den motor til skyerne, men de har jo nærmest ros til alle biler. Kan huske en test for et par år siden, hvor de skulle teste den bedste bil i "golfklassen" der vandt golf. De fik den bl.a. til at køre over 24 km/l, mener også det var en 1,5 eller den gamle 1,4, men jeg kan huske forkert at det var den lille motor. Men der må de simpelhen have tastet forkert på lommeregneren, det er jo nærmest 10 forkert. Hvis den kørte det så kunne man måske forstå, at man ofrede en del på køreglæden, men den kører hverken mere eller mindre end øvrige biler i det sekment tror jeg ikke.

Hvis det til gengæld ikke er alle de motorer der køre sådan, så er det jo en fejl på dem der gør, og så brude man jo kunne gøre noget ved det. Håber den oprindelige indlægs skriver Fabia4444 vil give sit besyv omkring hvad der er sket.

Jeg overvejer at tage den til FDM for at få deres besyv på om den skal gøre sådan.

mvh
Henrik

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Fabia4444 » 1. feb 2021, 23:13

Henrik1970 skrev:
1. feb 2021, 19:57
Tak for svar Hans
Har læst tråden og kan se at der er forskellige meninger om hvor slemt det er på netop deres bil. Jeg har godt overvejet det med at få en til at ændre på det, men bilen er kun lidt over 1 år og jeg har kun haft den 3-4 måneder så jeg har over 1/2 års reklamations ret endnu, så jeg tænker ikke at turde røre noget ved den før.

Hvis det er noget de alle gør, så er det jo sådan det er, og så er der ikke noget at gøre ved det, så må man leve med det eller få en til at pille ved det eller sælge den. I givet fald så kan man godt, som en anden skribent gør opmærksom på, undre sig over, at det ikke bliver påtalt af landets motorjournalister. FDM roser også den motor til skyerne, men de har jo nærmest ros til alle biler. Kan huske en test for et par år siden, hvor de skulle teste den bedste bil i "golfklassen" der vandt golf. De fik den bl.a. til at køre over 24 km/l, mener også det var en 1,5 eller den gamle 1,4, men jeg kan huske forkert at det var den lille motor. Men der må de simpelhen have tastet forkert på lommeregneren, det er jo nærmest 10 forkert. Hvis den kørte det så kunne man måske forstå, at man ofrede en del på køreglæden, men den kører hverken mere eller mindre end øvrige biler i det sekment tror jeg ikke.

Hvis det til gengæld ikke er alle de motorer der køre sådan, så er det jo en fejl på dem der gør, og så brude man jo kunne gøre noget ved det. Håber den oprindelige indlægs skriver Fabia4444 vil give sit besyv omkring hvad der er sket.

Jeg overvejer at tage den til FDM for at få deres besyv på om den skal gøre sådan.

mvh
Henrik
Jeg vil gerne give mit besyv med og er meget taknemmelig for alle erfaringerne i tråden.
Det gik sådan, at efter at have læst om utallige oplevelser som ikke levede op til forventningerne af denne motor. Så blev bilen leveret tilbage efter en måned og jeg fik den gamle Skoda Fabia Combi tilbage.
Tabet på bilen blev 15.000 kr.
Har været glad for at det kunne lade sig gøre, for så forholdsvis beskedent et beløb.
Kunne jo så lynhurtigt komme videre.
Det er helt korrekt med FDM, deres biltest er helt utilregnelige, de er fuldstændig forgabt i den 1.5 tsi motor, trods utallige brugere, der har været utilfredse.

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af KVL » 2. feb 2021, 14:57

Fabia4444 skrev:
1. feb 2021, 23:13
Det er helt korrekt med FDM, deres biltest er helt utilregnelige, de er fuldstændig forgabt i den 1.5 tsi motor, trods utallige brugere, der har været utilfredse.
FDM nævner både udfordringer på DSG og 1.5 l motoren. Så sent som i det aktuelle blad.

"...DSG-gear kan give problemer, nogle løses ved softwareopdateringer, andre ved at skifte kobling..."

"...Bemærk, at 1.5-litersmotoren har cylinderfrakobling, og det kan give lidt vibrationer/støj. Irriterer det, så gå efter modeller uden ACT-teknik.."

Side 57..

Lignende blev nævnt for et par udgivelser siden. Ligeledes har Bilmagasinet også nævnt det.

Så helt ukendt og benægtende er de ikke over for det.

Irriterende må det være. Personligt mærker jeg ikke noget til det - jeg ser det kun i displayet. DSG.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Thor-thor » 2. feb 2021, 16:49

Har en 2020 A3, 1,5, S-Tronic i familien og den har også rystelser, når den kører på to ben.
Jeg synes især at det virker irriterende ved lavere hastighed. De første gange jeg selv prøvede den, troede jeg nærmest at der var et hjul løst eller lign...
Ejerne har eksperimentet med at sætte den i sport for at modvirke og det hjælper også, men medfører til gengæld anden irritation over høje omdrejninger etc....

Så som andre siger skal man nok overveje ens følsomhed over for vibrationer inden køb, eller evt. få dem fjernet....

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Fabia4444 » 2. feb 2021, 19:31

Her er et udpluk af en FDM test i 2018 af en golf.

I denne nyeste udgave møder vi den helt nye 1.5-liters benzinmotor, der er udstyret med turbolader og et sindrigt system, der gør det muligt at lukke ned for to af cylindrenes arbejde, når der ikke er behov for mange kræfter. Det får bilen til at køre en smule længere på literen, og selve den tekniske del af løsningen virker meget gennemført.

Man kan stort set ikke mærke, om motoren kører på to eller fire cylindre. Benzinforbruget tillader officielt 20 km pr. liter og vi nåede respektable 18 – ikke dårligt for en bil med automatgear.

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af KVL » 2. feb 2021, 20:07

Det er vel også rigtigt det de skriver.. Altså for nogen. Der er jo flere her, som nævner de ikke har problemer. Måske galt det også journalististen tilbage i 2018...

Et par år senere viser det sig jo også de skriver noget andet, end det første indtryk og erfaring de havde. Netop, at der kan være udfordringer.

Henrik1970
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 1. feb 2021, 13:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Henrik1970 » 2. feb 2021, 20:30

Men det der er det vigtige spørgsmål er om det er oplevelserne af det samme fænomen der er forskellig (altså nogle er mere følsomme end andre), eller om der rent faktisk er forskel fra bil til bil. Hvis der er forskel fra bil til bil så er det ikke en tydelig egenskab, og der bør kunne gøres noget ved det.

Henrik1970
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 1. feb 2021, 13:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Henrik1970 » 2. feb 2021, 20:43

Et spørgsmål på grund af min uvidenhed. Kan man vælge modeller uden ACT, altså nye, jf. FDMs test om at vælg en der er uden ACT. Jeg havde den opfattelse, at da det først blev indført så havde alle ACT altså at det er en nyere udgave end dem der altid gik på 4. I givet fald skulle jeg have gået efter en ældre model :D

Nogen der ved om de nye hybrid versioner af ACT, det er en 1,4 så vidt jeg er bekendt.

mvh
Henrik

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Sokken » 2. feb 2021, 21:57

Det er vel det samme som dq200 gearkasse der glider. Nogle lægger mærke til det og andre gør ikke

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af Anders D » 2. feb 2021, 22:12

Jeg kan godt mærk det i min.
Særligt hvis man kører i S, hvor bilen kører med højere omdrejninger i hvert gear, der har den tendens til at køre mere på 2 cylindre end i D, hvor den kører med lavere omdrejninger.

Efter jeg har fået nyeste softwareopdatering i bilens motorstyring i sidste uge, er overgangen fra 2 til 4 cylindre (ikke den anden vej, det er umærkeligt) blevet så diskret, at jeg oftest slet ikke bemærker eco-mode. Kan godt mærke rystelserne, men det er først hvis man kommer op i 3.000 omdrejninger. Synes ikke det generer som sådan, men resonansen i lydbilledet ville jeg ikke kunne leve med hvis det var Fiat 500-permanent :)

Før gav det ligesom et lille "hak", som virkede som en udsætter/en omdrejning i motoren uden forbrænding. Det er dén del jeg vil argumentere for, er blevet mere diskret med opdateringen.

Hvis det havde generet mig for alvor, ville jeg ikke tøve et sekund, med at få det slået fra ved en omprogrammering.

ckrog
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. dec 2013, 20:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: ACT. Seat Leon rystelser

Indlæg af ckrog » 16. feb 2021, 17:01

Jeg har en Ibiza FR med samme motor. Har haft den siden december 2017, og bemærker også svage rystelser, og en pludrende rungen når der køres i ”øko”, dog er graden af "problemet" betinget af hjulmonteringen...

Har nu skiftet mellem vinter og sommerdæk nogle gange, og kan med sikkerhed konstatere, at det er tydeligt at mærke den kører på 2 cylindre med mine vinterhjul monteret, men derimod næsten umærkeligt, med sommerhjul på.

Sommerdæk er 215/45-17 og vinterdæk er 195/55-16, begge på alufælge.
Så i mit tilfælde, har hjulmonteringen pudsigt nok en del at sige…
Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"