4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 8. jul 2020, 12:06

Ras skrev:
8. jul 2020, 05:43
Din har fået den store tur så :D
Det er også en ret kvik Polo du har der, Jeg vil ikke ud af den vej med hvedags pendlerbilen selv om det er sjovt.
Men en frakobling af ACT samt evt. ændret skiftemønster til gearkassen -lige som jeg har læst HansH har gode erfaringer med, det ville sikkert hjælpe lidt på oplevelsen. :)
Den store tur er nok så meget sagt. Det er også min daily driver, så vil ikke ud i noget vildt som går markant ud over holdbarheden.

Det er bare en almindelig Stage 1 chiptuning den har fået. Dog kørt ind på 100 oktan. Gearkasseoptimeringen ser jeg som en nødvendighed, da det ikke er den mest solide gearkasse med standardsoftware. Jeg ville ikke turde give den mere end 280 Nm med standardsoftware i gearkassen og det overstiger en almindelig chiptuning.
Så vidt jeg husker, var det ikke Hans' bil med DQ200 der fik ny software, men hans Passat?!? På DQ200 vil jeg da klart anbefale af få øget koblingstrykket.

Bremserne er bare standardstørrelse. Jeg skulle alligevel have skiftet bremser og så valgte jeg bare de bedste jeg kunne finde. Det kostede kun ca. 2200,- for 4 skiver med klodser på Autodoc.

Udstødning får jeg på for at få lidt mere lyd og nogle DSG-prutter. Og når jeg alligevel vil have den skiftet, så synes jeg at jeg også ville have downpipen med, så der kommer lidt mindre modtryk. Jeg håber det kan sænke temperaturen lidt på turboen og dermed måske endda øge levetiden på den.

Så det er ikke så slemt, som det umiddelbart lyder. Ikke noget med stort luftfilter, større turbo, intercooler osv.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 8. jul 2020, 12:10

Kevinff skrev:
8. jul 2020, 05:46
Er det seriøst at i begynder at diskutere gearing og hk/nm ved diesel vs benzin? Billede deja vu
Når der bliver lavet direkte sammenligninger af Nm på diesel og benzin, så er det vel relevant at nævne at det ikke kan sammenlignes på grund af omdrejningtal og gearing.

Det er jo ganske brugbar information og kan måske hjælpe nogen til ikke at træffe et valg ud fra et forkert grundlag...

Dem som ved det kan jo bare scrolle videre :)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af HansH » 8. jul 2020, 12:15

GranTurismo skrev:
8. jul 2020, 12:06
Så vidt jeg husker, var det ikke Hans' bil med DQ200 der fik ny software, men hans Passat?!?
Både og :)

viewtopic.php?f=73&t=149681
viewtopic.php?f=73&t=148633
These users thanked the author HansH for the post:
GranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 8. jul 2020, 12:22

HansH skrev:
8. jul 2020, 12:15
GranTurismo skrev:
8. jul 2020, 12:06
Så vidt jeg husker, var det ikke Hans' bil med DQ200 der fik ny software, men hans Passat?!?
Både og :)

viewtopic.php?f=73&t=149681
viewtopic.php?f=73&t=148633
Okay så du fik efterfølgende optimeret Skodaen også 8-)

Uden øget koblingstryk? Og med standard motorsoftware?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af HansH » 8. jul 2020, 12:31

GranTurismo skrev:
8. jul 2020, 12:22
Uden øget koblingstryk? Og med standard motorsoftware?
Ja til begge dele.
Thomas' råd er, at man kun bør fifle med koblingstryk hvis man har problemer med glid, eller hvis man tuner så ydelse kommer op hvor det bliver nødvendigt.
These users thanked the author HansH for the post:
GranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af superbeszzz » 15. jul 2020, 07:02

I morges da jeg kørte på arbejde tog jeg nedenstående billeder.

Billede 1 da motorolien var på 85 grader celsius
motorolie 85 celsius.jpg
motorolie 85 celsius.jpg (123.32 KiB) Vist 344 gange
Billede 2 ved ankomst til arbejdsplads.
Vedhæftede filer
Ankomst.jpg
Ankomst.jpg (153.84 KiB) Vist 344 gange
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af mortenmol » 15. jul 2020, 10:04

Hvor kan du se olietemperaturen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Martin1986 » 15. jul 2020, 10:05

Ja jeg kan heller ikke lige se hvad billedet kan bruges til?
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Korreborg » 15. jul 2020, 10:19

Syntes tit at der her på forum er en opfattelse af at benzinerne går ufatteligt langt på literen. Men syntes tit at sammenligningerne ikke er 1 til 1.

GTI vs GTD
Min GTD går 16ish. Den vejer dog nok lidt mere. Men der er altså 4-5km/l i forskel på min og en GTI. Det giver altså en stor forskel hvis man kører 20.000km om året og ejerafgiften er regnet med.
Ejerafgift 3.000 vs 4.400
Brændstof 21.000 vs 13.000 (begge V-power)
Service er vel tæt på det samme, bortset fra at der skal skiftes tændrør.
GranTurismo skrev:Pga ACT går den nu 5-10% kortere på literen. Det gav ca 40 Hk og 60 Nm ekstra.
Hvad går den på literen, sådan over tid?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af mortenmol » 15. jul 2020, 10:19

Har du et andet sted du kan se olie temp?

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af superbeszzz » 15. jul 2020, 10:21

Martin1986 skrev:
15. jul 2020, 10:05
Ja jeg kan heller ikke lige se hvad billedet kan bruges til?
Trådstrater spørger om, hvor lang tid, der gik/km kørt før motoren er driftsvarm på en 6-cyl diesel.

I dag skulle jeg bruge 11 minutter/17 kilometer på, at nå de 85 grader, jeg ville anse som driftsvarm (man kan ikke se olietemp på billedet, da den information ligger på en anden informationsskærm end den, der viser tid, kørte kilometer osv.). Billede to er for at vise, at det gør en forskel på brændstoføkonomien, at køre i et stykke tid med driftsvarm motor, hvilket i seig selv nok ikke er en stor overraskelse, men som der også spørges ind til.
These users thanked the author superbeszzz for the post:
Target
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 15. jul 2020, 11:31

Korreborg skrev:
15. jul 2020, 10:19
Syntes tit at der her på forum er en opfattelse af at benzinerne går ufatteligt langt på literen. Men syntes tit at sammenligningerne ikke er 1 til 1.

GTI vs GTD
Min GTD går 16ish. Den vejer dog nok lidt mere. Men der er altså 4-5km/l i forskel på min og en GTI. Det giver altså en stor forskel hvis man kører 20.000km om året og ejerafgiften er regnet med.
Ejerafgift 3.000 vs 4.400
Brændstof 21.000 vs 13.000 (begge V-power)
Service er vel tæt på det samme, bortset fra at der skal skiftes tændrør.
GranTurismo skrev:Pga ACT går den nu 5-10% kortere på literen. Det gav ca 40 Hk og 60 Nm ekstra.
Hvad går den på literen, sådan over tid?
Efter jeg er begyndt at køre noget mere på motorvej end tidligere, står den typisk på ca. 15 km/l i Long term. Det vil nok være ca. 14,5 målt på tankning.

Ture på landevej trækker op. På mine månedlige Tysklandsture kunne jeg nemt køre 20-22 før, men det er så faldet til 19-20 stykker nu - med pæn kørsel. Jeg har dog ikke været i Tyskland i nogle måneder nu pga corona.

Men jeg er dog ganske godt tilfreds med forbruget alligevel. Jeg kunne nok godt få den til at gå længere i Long term, men de ekstra kræfter skal jo luftes en gang imellem. :)

Da det kun er en 1,4 som er opgivet til 21,3 koster den kun 660,- i årlig afgift.

Tændrørsintervallet er 60.000 km, men jeg har dog skiftet noget før (ca det halve).
Så EGR og Partikelfilter holder måske ikke længere end 3-4-5 sæt tændrør?
Skal der Adblue på din GTD?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Korreborg » 15. jul 2020, 14:45

GranTurismo skrev:
15. jul 2020, 11:31
Korreborg skrev:
15. jul 2020, 10:19
Syntes tit at der her på forum er en opfattelse af at benzinerne går ufatteligt langt på literen. Men syntes tit at sammenligningerne ikke er 1 til 1.

GTI vs GTD
Min GTD går 16ish. Den vejer dog nok lidt mere. Men der er altså 4-5km/l i forskel på min og en GTI. Det giver altså en stor forskel hvis man kører 20.000km om året og ejerafgiften er regnet med.
Ejerafgift 3.000 vs 4.400
Brændstof 21.000 vs 13.000 (begge V-power)
Service er vel tæt på det samme, bortset fra at der skal skiftes tændrør.
GranTurismo skrev:Pga ACT går den nu 5-10% kortere på literen. Det gav ca 40 Hk og 60 Nm ekstra.
Hvad går den på literen, sådan over tid?
Efter jeg er begyndt at køre noget mere på motorvej end tidligere, står den typisk på ca. 15 km/l i Long term. Det vil nok være ca. 14,5 målt på tankning.

Ture på landevej trækker op. På mine månedlige Tysklandsture kunne jeg nemt køre 20-22 før, men det er så faldet til 19-20 stykker nu - med pæn kørsel. Jeg har dog ikke været i Tyskland i nogle måneder nu pga corona.

Men jeg er dog ganske godt tilfreds med forbruget alligevel. Jeg kunne nok godt få den til at gå længere i Long term, men de ekstra kræfter skal jo luftes en gang imellem. :)

Da det kun er en 1,4 som er opgivet til 21,3 koster den kun 660,- i årlig afgift.

Tændrørsintervallet er 60.000 km, men jeg har dog skiftet noget før (ca det halve).
Så EGR og Partikelfilter holder måske ikke længere end 3-4-5 sæt tændrør?
Skal der Adblue på din GTD?
Spørgsmålet var mere almen interesse. Forsøgte ikke at sammenligne en Polo og en Golf :D
Jeg havde en BlueGT som låne bil og med "morfarkørsel" kørte jeg 18,5 på arbejde og 15 ved alm kørsel hjem :)

Men ikke at EGR er erkendt for at være et problem på 2.0TDi og op. Det er 1.6'erne der har det problem.
Og partikkefilter burde i princippet heller ikke give problemer.
Kender en hvor det er gået "tidligt", og det var ved 220.000ish km. Men det er noget som også kan holde i bilens levetid.
Jeg kører alt for meget bykørsel. Men samtidigt 2x30km på arbejde, så ved sgu ikke om jeg er i farezonen.
Men uanset hvad, så er EGR og filter en reperation og ikke alm service, så det skal vel ikke regnes med i faste driftomkostninger, og nu har benzinerne jo også fået filter.

Og min kører ikke med adblue, men er godt nok en EU6. Kan den klare udledningen uden, så har den det ikke.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 15. jul 2020, 17:26

superbeszzz skrev:
15. jul 2020, 10:21
Martin1986 skrev:
15. jul 2020, 10:05
Ja jeg kan heller ikke lige se hvad billedet kan bruges til?
Trådstrater spørger om, hvor lang tid, der gik/km kørt før motoren er driftsvarm på en 6-cyl diesel.

I dag skulle jeg bruge 11 minutter/17 kilometer på, at nå de 85 grader, jeg ville anse som driftsvarm (man kan ikke se olietemp på billedet, da den information ligger på en anden informationsskærm end den, der viser tid, kørte kilometer osv.). Billede to er for at vise, at det gør en forskel på brændstoføkonomien, at køre i et stykke tid med driftsvarm motor, hvilket i seig selv nok ikke er en stor overraskelse, men som der også spørges ind til.
Tak for fin info. Jeg kunne heller ikke spotte olietemp. men det er der jo allerede givet en forklaring på. ;)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 15. jul 2020, 18:18

Korreborg skrev:
15. jul 2020, 14:45
Spørgsmålet var mere almen interesse. Forsøgte ikke at sammenligne en Polo og en Golf :D
Det er jeg med på. Jeg troede egentlig du spurgte fordi du var klar over, at en Golf med samme motor koster de samme 660,- i årlig afgift og kan køres med omtrent samme brændstofsøkonomi. vw4ever kørte endda længere på literen i hans tidligere Passat 1,4 TSI ACT, end jeg gør i Polo'en.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"