Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Bagger
Nyt medlem
Indlæg: 202
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Bagger » 5. jul 2020, 19:56

Efter den store diesel skandale har dieselbiler været noget i skammekrogen og ikke det populære valg.

Da jeg alligevel står og overvejer køb af en diesel bil vil jeg høre hvad i tænker over de næste 5-10 år, vil dieselbiler falde mere i pris end benzin eller måske endda blive dømt ude i nogle storbyer eller lande?

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Ras » 5. jul 2020, 20:27

Snakker vi køb af helt ny bil eller brugt?
Det et jo svært at spå om hvad den danske regering kan finde på af tiltag for at trække bilsalget i den retning de “tror” er den rigtige. :roll: ;)
Jeg overvejer selv køb af nyere brugt diesel bil. Mit krav er det skal være euro6 som de fleste er fra omkring 2015.
De sidste par år har flere test jo vist at moderne diesel biler forurener mindre end en tilsvarende benzin bil.
These users thanked the author Ras for the post:
BrianDS
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Bagger
Nyt medlem
Indlæg: 202
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Bagger » 5. jul 2020, 20:37

Ras skrev:
5. jul 2020, 20:27
Snakker vi køb af helt ny bil eller brugt?
Det et jo svært at spå om hvad den danske regering kan finde på af tiltag for at trække bilsalget i den retning de “tror” er den rigtige. :roll: ;)
Jeg overvejer selv køb af nyere brugt diesel bil. Mit krav er det skal være euro6 som de fleste er fra omkring 2015.
De sidste par år har flere test jo vist at moderne diesel biler forurener mindre end en tilsvarende benzin bil.
Jeg er på samme side som dig, nyere brugt og naturligvis euro6 diesel.
Regeringen kan vi aldrig regne med...
These users thanked the author Bagger for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Ras » 5. jul 2020, 21:10

Nu ved jeg ikke hvilken størrelse bil du kigger efter, men hvis man ser på de lidt større/dyrere biler bliver der jo stadig solgt rigtig mange nye diesel biler. Derfor tror jeg ikke der kommer særlige restriktioner på nyere diesel biler foreløbig, det vil jo ikke give nogen mening at straffe dem hårdere end tilsvarende benzin biler som forurener mere.

Så jeg tror bestemt også der er et marked for dem mange år frem.
Tyskland har jo indført kørsels forbud i nogle zoner i de større byer, for ældre diesel biler.
Men for rigtig mange tyskere (og danskere) vil dieselbilen jo stadig være det klart bedste valg til at dække et stort kørselsbehov.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Bagger
Nyt medlem
Indlæg: 202
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Bagger » 5. jul 2020, 21:18

Ras skrev:
5. jul 2020, 21:10
Nu ved jeg ikke hvilken størrelse bil du kigger efter, men hvis man ser på de lidt større/dyrere biler bliver der jo stadig solgt rigtig mange nye diesel biler. Derfor tror jeg ikke der kommer særlige restriktioner på nyere diesel biler foreløbig, det vil jo ikke give nogen mening at straffe dem hårdere end tilsvarende benzin biler som forurener mere.

Så jeg tror bestemt også der er et marked for dem mange år frem.
Tyskland har jo indført kørsels forbud i nogle zoner i de større byer, for ældre diesel biler.
Men for rigtig mange tyskere (og danskere) vil dieselbilen jo stadig være det klart bedste valg til at dække et stort kørselsbehov.
Igen ganske enig.

Bruger du følgende eller andre tommelfingerregler ift. valget diesel over benzin:
Min 25.000 km/år
Størstedelen af turene over 20 km
These users thanked the author Bagger for the post:
Soner

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af perw » 6. jul 2020, 06:59

Om vinteren så er 20 km ikke nok til at motoren er varm.

Du skal op og kører noget mere dagligt for at du får glæde af diesel. Og også at den kører langt på literen.
These users thanked the author perw for the post:
Soner

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Korreborg » 6. jul 2020, 07:28

Og de får svært ved specifikt at gå efter dieselbilerne, da de netop ikke forurener mere end benzin. Så kommer der et forbud, så vil det højst sandsynligt først være Euro5 og ned. Og så Euro6. Men så både benzin og diesel. Kravene er jo så strenge nu, at også benzinerne får filter.

Noget andet er dem der skal købe den.
Folk er jo snot dumme, og kan huske at diesel er noget skidt, så det vil de ikke ha. Og engang var der problemer med EGR, og kender en der skulle have nyt filter efter 200.000km.
Så uanset at en Mercedes C220d udleder 0gram NOx, så er det en dieselbiler og den forurener mere end en benzin!!! (Var det ikke den nye c220d der er målt til 0g? :) )
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af i-s » 7. jul 2020, 18:24

Det var lidt morsomt med den test Auto-motor-sport lavede for et års tid siden, hvor man stillede en ny Passat TDI ind i et stort tæt telt. Målte partikelforureningen, startede bilen og målte igen efter ca. 30 min. Luften var renere bagefter ... :D
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
KorreborgKBoesen
/Søren.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af martinta » 7. jul 2020, 20:27

Bagger skrev:
5. jul 2020, 19:56
Efter den store diesel skandale har dieselbiler været noget i skammekrogen og ikke det populære valg.

Da jeg alligevel står og overvejer køb af en diesel bil vil jeg høre hvad i tænker over de næste 5-10 år, vil dieselbiler falde mere i pris end benzin eller måske endda blive dømt ude i nogle storbyer eller lande?
Stod selv i præcis samme dilemma i 2018. Efterdøningerne fra dieselgate var (da vi bestilte) stadig godt igang, og i både danmark og Tyskland fløj det rundt med rygter om at byerne ville lukke for diesel.

Dette er så blevet begrænset til et par motorvejs strækninger og bymidter og kun for ældre Diesel biler, men på daværende tidspunkt var alt fornuft jo ude af debatten.

Det næste udslag for os blev udregning af økonomien. Vi skulle have bilen 5 eller 6 år (så vidt jeg husker) før merprisen på en diesel blev tjent hjem i forhold til benzin - på daværende tidspunkt kostede en 2.0 TDI ca. 40k mere end en tilsvarende 1.4 TSI. Begge måtte trække vores campingvogn - ergo levede begge op til krav.

Lavede så en lidt længere beregning hvor jeg fik hentet service priser hjem på begge modeller, og sammenlignede bilerne hvor jeg gik ud fra den daværende diesel/benzin pris samt den dyrere grønejerafgift på diesel samt merprisen ved køb - og det regnestykke gik meget i retning af Benzin. historisk har jeg max haft mine biler 3-4 år

Så alt efter kørsel, så husk og regn det hele med ind i det

Letten
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 50 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Letten » 7. jul 2020, 20:34

martinta skrev:
7. jul 2020, 20:27
Bagger skrev:
5. jul 2020, 19:56
Efter den store diesel skandale har dieselbiler været noget i skammekrogen og ikke det populære valg.

Da jeg alligevel står og overvejer køb af en diesel bil vil jeg høre hvad i tænker over de næste 5-10 år, vil dieselbiler falde mere i pris end benzin eller måske endda blive dømt ude i nogle storbyer eller lande?
Stod selv i præcis samme dilemma i 2018. Efterdøningerne fra dieselgate var (da vi bestilte) stadig godt igang, og i både danmark og Tyskland fløj det rundt med rygter om at byerne ville lukke for diesel.

Dette er så blevet begrænset til et par motorvejs strækninger og bymidter og kun for ældre Diesel biler, men på daværende tidspunkt var alt fornuft jo ude af debatten.

Det næste udslag for os blev udregning af økonomien. Vi skulle have bilen 5 eller 6 år (så vidt jeg husker) før merprisen på en diesel blev tjent hjem i forhold til benzin - på daværende tidspunkt kostede en 2.0 TDI ca. 40k mere end en tilsvarende 1.4 TSI. Begge måtte trække vores campingvogn - ergo levede begge op til krav.

Lavede så en lidt længere beregning hvor jeg fik hentet service priser hjem på begge modeller, og sammenlignede bilerne hvor jeg gik ud fra den daværende diesel/benzin pris samt den dyrere grønejerafgift på diesel samt merprisen ved køb - og det regnestykke gik meget i retning af Benzin. historisk har jeg max haft mine biler 3-4 år

Så alt efter kørsel, så husk og regn det hele med ind i det
Jeg droppede regnearket og fulgte hjertet, kan simpelthen bedre lide dieselmotorens karakteristik, dens kræfter og måden de leveres på. Så gør det heller ikke noget at den udleder mindre CO2 pr km end benziner (137gr i 2,0TDI EVO mod 152gr i 1,5TSI)
These users thanked the author Letten for the post:
mobilos
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af martinta » 7. jul 2020, 20:48

Letten skrev:
7. jul 2020, 20:34
Jeg droppede regnearket og fulgte hjertet, kan simpelthen bedre lide dieselmotorens karakteristik, dens kræfter og måden de leveres på. Så gør det heller ikke noget at den udleder mindre CO2 pr km end benziner (137gr i 2,0TDI EVO mod 152gr i 1,5TSI)
Er også mere til Diesel, når det så er sagt kører vores 1.4 TSI faktisk ganske udmærket.

Men regnearket og det meget diesel fjendtlige landskab der var på det tidspunkt var de endelige argumenter for at det blev en benzin.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1720
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Thor-thor » 7. jul 2020, 23:31

Kører selv i en, ikke helt ny diesel, kører ca. 35.000 km/år
Ville ikke købe ny diesel pt. så hellere køre den gamle, et par år mere end beregnet....
Regner med at næste bil bliver en Ellert, måske allerede i år. Jeg forventer at der kommer mere politisk pres imod særligt dieselbilerne, men sikkert også benzin de nærmeste år, men det er jo umuligt at sige hvor meget det bliver. Kommer også an på din tidshorisont, budget etc.

Omvendt, hvis du, som jeg, kører en del km er brugtværdien uanset, barberet en del ned i løbet af relativt få år og så betyder diverse indgreb ikke nødvendigvis så meget.....

Bagger
Nyt medlem
Indlæg: 202
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Bagger » 9. jul 2020, 21:15

Tak for alle jeres gode svar.

Alle siger at små ture i en diesel bil ikke er godt. Forstår den ikke bliver varm osv. Men på nyeste generation hos hhv. Audi, BMW og Mercedes min 4 cylinderet og måske endda 6, findes der da nogle facts eller test med 10-20 km kørsels dagligt og evt. nogle længereture et par gange om måneden samt hvordan det påvirker?

Jeg ved et sådan kørselsmønster peger på bezin motor, MEN en A6, 5 serie eller E klasse størrelser og komfortcruiser passer bare meget godt med en diesel.

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 9. jul 2020, 23:03

Behov = varevogn - _Rigtig_!? Vaevogn.

Andre muligheder end Diesel?? _ = NOT.

Ny varevogn pr. hverandetår = Diesel.


Og jeg har i øvrigt et By-erhverv, hvor det var lige til højrebenet med en Bybrid e.l. . - Men vi skal bruge 2m. varerum

Kom frisk ??
( E-Crafter er meget! for stor ( Fysisk ) Til at kunne komme rundt i "gamle By", så i 60% af kunde-opgaverne ville den ikke kunne bruges. )*
Det hedder Transporter.

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Tommy » 10. jul 2020, 06:44

Lars - Sound2Vision skrev:
9. jul 2020, 23:03
Og jeg har i øvrigt et By-erhverv, hvor det var lige til højrebenet med en Bybrid e.l. . - Men vi skal bruge 2m. varerum

Kom frisk ??
( E-Crafter er meget! for stor ( Fysisk ) Til at kunne komme rundt i "gamle By", så i 60% af kunde-opgaverne ville den ikke kunne bruges. )*
Det hedder Transporter.

/ Lars
Hvis man lader være med at blande forretning og fornøjelse, så findes der en løsning.... https://www.nissan.dk/biler/personbiler ... capability
2m varerum, ren eldrift, overkommelig pris, men om man kan leve med den er en anden snak 😁
These users thanked the author Tommy for the post:
Korreborg
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Bagger
Nyt medlem
Indlæg: 202
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Bagger » 10. jul 2020, 11:23

Tak for varebil input, men nogen med erfaringer med personbiler eller gode undersøgelser?

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Korreborg » 10. jul 2020, 11:42

Altså jeg tror som sagt ikke at eventuelle forbud kommer til at gå mere ud over diesel end benzin biler.
Og diesel har fået et kæmpe hak i tuden, så mange er bange for at købe dem = Der er nogle gode tilbud at finde.

Tror der er en større risiko ved gensalg af benzin i fremtiden. For folk med under 20.000km om året er den som bør/vil kigge først mod el = De køber ikke den brugte benzinbil, når der begynder at kommer flere og flere gode el og hybrider på markedet.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af mobilos » 10. jul 2020, 12:31

Jeg har for 3 mdr. solgt en diesel bil, og samtidig købt en ny diesel bil med de samme spec. uden at blinke alt for meget.
Jeg tænker, at den næste bil bliver nok en elbil, eller en hybrid bil, men hverken benzin eller diesel biler er afskrevet endnu.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Charlimike » 10. jul 2020, 18:20

For mig bliver det diesel så længe det kan lade sig gøre. 60.000km årligt og tur til sydeuropa hver sommer. Om det bliver vag må tiden vise.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Letten
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 50 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Letten » 10. jul 2020, 18:41

Korreborg skrev:
10. jul 2020, 11:42
Tror der er en større risiko ved gensalg af benzin i fremtiden. For folk med under 20.000km om året er den som bør/vil kigge først mod el = De køber ikke den brugte benzinbil, når der begynder at kommer flere og flere gode el og hybrider på markedet.
Enig, bortset fra at jeg også tror hybridbiler hurtigt presses af elbiler.
Dieselbilernes rækkevidde går der længe før elbilerne matcher, hvis de nogensinde kommer til det. Der går nok også længe før campingfolket kan hægte 1.800kg bag på elbilen og drøne til Lidoen. Jeg ved godt at elbilsentusiaster vil sige køb bar en Tesla Model X, men halvdelen af min ferie er gået inden jeg kommer frem, med alle de pauser man skal lægge ind - nej tak!
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC

Bagger
Nyt medlem
Indlæg: 202
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Bagger » 10. jul 2020, 19:16

Tak for alle jeres input, ligesom jeg selv tror I heller ikke på diesel dør lige foreløbig. Næste spørgsmål er så hvad en diesel siger til 20-30 km om dagen og så en længere tur 1-2 gange om måneden samt omkring 20.000 km om året? Umideelbart syntes jeg det lugter af benzin, men i mange større biler syntes jeg bare en diesel passer bedre med det større moment?

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Monze1980 » 10. jul 2020, 19:19

Det kan en diesel jo snildt klare. Og den vil have det ganske fint med det.

Men prøv at lave nogle regneeksempler på diesel/benzin og de modeller du tænker på, husk forsikring, ejerafgift osv osv.


Sent from my iPad using Tapatalk
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Bagger
Nyt medlem
Indlæg: 202
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Bagger » 10. jul 2020, 19:46

Monze1980 skrev:
10. jul 2020, 19:19
Det kan en diesel jo snildt klare. Og den vil have det ganske fint med det.

Men prøv at lave nogle regneeksempler på diesel/benzin og de modeller du tænker på, husk forsikring, ejerafgift osv osv.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tak for dit svar. Jeg er heller ikke et øjeblik i tvivl om at den godt kan klare det. MEN hvad med tilsodning osv.?

Økonomi er en andenting, der vil en diesel altid lidt dyre indtil et vist skærringspunkt, nogen som allerede har lavet det regnestykke?

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Monze1980 » 10. jul 2020, 20:02

Købte min 2,0 Avant TDI da jeg kørte en del mere end nu.

Pt kører den 2 x ca. 12 km dagligt længere ture et par gange om måneden.

Intet ballade med den.

Smider noget diesel city i engang imellem, og tror/håber det hjælper lidt på min “mishandling”, men vil ikke sælge, da tabet vil være langt større end en gevinst ved at købe benziner


Sent from my iPad using Tapatalk
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af GranTurismo » 11. jul 2020, 00:20

Bagger skrev:
10. jul 2020, 19:16
Tak for alle jeres input, ligesom jeg selv tror I heller ikke på diesel dør lige foreløbig. Næste spørgsmål er så hvad en diesel siger til 20-30 km om dagen og så en længere tur 1-2 gange om måneden samt omkring 20.000 km om året? Umideelbart syntes jeg det lugter af benzin, men i mange større biler syntes jeg bare en diesel passer bedre med det større moment?
At en diesel har højere moment end en benziner med samme antal hestekræfter, skyldes blot at den tager færre omdrejninger. Man kan ikke sammenligne Nm på en TDI og TSI.

Typisk har en TSI et bedre bundtræk, end en TDI med samme antal hestekræfter. Så man skal ikke lade sig forblænde af de mange Nm en TDI har på papiret. Det går tabt i gearkassen. En TDI er længere gearet og en gearkasse virker som en momentomformer. Hestekræfterne kan derimod direkte sammenligneliges.

Så man skal fokusere på andre argumenter for at købe en TDI. F.eks at man kører mange km årligt eller levetiden på motoren. En TDI kan typisk køre flere km end en TSI før den er "slidt op". Det kan også være man bedre kan lide at kræfterne ligger i det mellemste omdrejningsområde i stedet for at være tilgængelig over et større omdrejningsområde.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af HHKP » 11. jul 2020, 06:47

Bagger skrev:
5. jul 2020, 19:56
Efter den store diesel skandale har dieselbiler været noget i skammekrogen og ikke det populære valg.

Da jeg alligevel står og overvejer køb af en diesel bil vil jeg høre hvad i tænker over de næste 5-10 år, vil dieselbiler falde mere i pris end benzin eller måske endda blive dømt ude i nogle storbyer eller lande?
altså, hvis du planlægger at have bilen længe er den jo afskrevet og rest værdigen er stort set uden betydning.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af Morten Hedensted » 11. jul 2020, 07:43

Bagger skrev:
10. jul 2020, 11:23
Tak for varebil input, men nogen med erfaringer med personbiler eller gode undersøgelser?

I en lang periode kørte vi kun småture i en diesel, under 10 km dagligt og så en god lang tur hver 5-6. uge - Vi havde ingen problemer med tilsodning eller andet.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Hvad sker der med diesel fremadrette?

Indlæg af i-s » 11. jul 2020, 09:24

Morten Hedensted skrev:
11. jul 2020, 07:43
Bagger skrev:
10. jul 2020, 11:23
Tak for varebil input, men nogen med erfaringer med personbiler eller gode undersøgelser?

I en lang periode kørte vi kun småture i en diesel, under 10 km dagligt og så en god lang tur hver 5-6. uge - Vi havde ingen problemer med tilsodning eller andet.
Men det er godt nok en usund cocktail for et partikelfilter. Det er lige præcis sådan noget der afgør om filteret holder 150tkm eller 350tkm.
/Søren.

Bagger
Nyt medlem
Indlæg: 202
Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af Bagger » 11. jul 2020, 21:56

Gode input, keep them coming 👍

Brugeravatar
VW-GTE
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvad sker der med diesel fremadrettet?

Indlæg af VW-GTE » 12. jul 2020, 01:30

Rene benzin og diesel biler er jo ved at være outdatede, ihverfald er der sat en slutdato fra flere af bilproducenterne indenfor kort tid.
Den grønne omstilling i mange lande vil højst sandsynligt gøre at det bliver så dyrt og vanskeligt at køre benzin og diesel biler at vi vil skille os af med de fossile køretøjer langt hurtigere end vi havde regnet med da vi købte køretøjet ....tilmed vil der nok komme tilskudsordninger/afgiftsnedsættelser eller andet ifm. med den grønne omstilling af vores bilpark.
Så det bliver nok noget i retning af " frivillig tvang " til de grønne køretøjer, uanset om vi vil eller ej....
Så at investere i en ren benzin eller diesel bil nu er i min optik en " no go " og rent økonomisk vil det give et kæmpe tab indenfor en kort årrække.
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"