Jeg har købt mig en e-golf, fandme en lækker bil og til prisen er den for vild
Da jeg fik bilen udleveret fortalte forhandleren mig at VW software mæssigt har begrænset opladningen af batteriet til 80% for ikke at slide så meget på batteriet. Dette uagtet at jeg ser at bilen er opladet til 100% så er det forsat kun 80% af batteriets kapacitet.
Er det en and eller korrekt?
Hvis det er korrekt så er der vel intet til hinder for at jeg altid lader til 100% og forsat ikke slider på batteriet af den grund?
I forhold til hurtig ladning så kan jeg læse at teorien siger at hyppig hurtig ladning til mere end 80% slider mere på batteriet, findes der noget praktisk viden omkring dette eller er det forsat kun teori?
E-Golf og batteri
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 493 times
- Been thanked: 252 times
Re: E-Golf og batteri
Nej du kan sagtens lade til 100%. Det er kun på dine instrumenter den er 100%, fysisk er de kun ladet 80% op.
Og ja, lækker WUN
Og ja, lækker WUN
Kør og vær glad 🛻
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 93 times
Re: E-Golf og batteri
Batteriet er brutto i e-Golf 35,8 kWh men netto ca 32 kWh så ja lad bare, lader dog stadigvæk min i hverdagene til 90 % da jeg har rigeligt i det. Men der burde intet være galt i at lade helt op, det er religion meget af det her, når fabrikkerne stiller den garanti de gør, skal det jo nok holde.
Det der slider mest er iøvrigt dem der CCS oplader med fuld skrald hvergang. Dette slider batteri mere, en stille og rolig opladning.
Forstår godt din glæde ved bilen, helt fantastisk at købe bil der i den grad er det værd den koster
Det der slider mest er iøvrigt dem der CCS oplader med fuld skrald hvergang. Dette slider batteri mere, en stille og rolig opladning.
Forstår godt din glæde ved bilen, helt fantastisk at købe bil der i den grad er det værd den koster
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 14. sep 2010, 08:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 16 times
Re: E-Golf og batteri
Tak for svar.
De 32kwh svare til 90% og ville bare være pænt ærgelig over hvis jeg ladede batteriet mere op end jeg burde.
CCS opladning er fint når du er på farten og har brug for strømmen men ellers er alm opladning nok. Har brugt CCS 2 gange og en power nab på 45min er sgu ellers dejligt
I forhold til opladning hjemme, når man indstiller at strømmen feks er billigst 01-05 om morgen kan man så regne med at bilen lader i dette tidsrum også selv næste afgang er planlagt til kl 10?
De 32kwh svare til 90% og ville bare være pænt ærgelig over hvis jeg ladede batteriet mere op end jeg burde.
CCS opladning er fint når du er på farten og har brug for strømmen men ellers er alm opladning nok. Har brugt CCS 2 gange og en power nab på 45min er sgu ellers dejligt
I forhold til opladning hjemme, når man indstiller at strømmen feks er billigst 01-05 om morgen kan man så regne med at bilen lader i dette tidsrum også selv næste afgang er planlagt til kl 10?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 93 times
Re: E-Golf og batteri
Tror somsagt ikke du skal være så bekymret over batteri, og du kan jo altid vælge min og Max grænser i e-manager eller we Connect.cyberc skrev: ↑10. jul 2020, 20:10Tak for svar.
De 32kwh svare til 90% og ville bare være pænt ærgelig over hvis jeg ladede batteriet mere op end jeg burde.
CCS opladning er fint når du er på farten og har brug for strømmen men ellers er alm opladning nok. Har brugt CCS 2 gange og en power nab på 45min er sgu ellers dejligt
I forhold til opladning hjemme, når man indstiller at strømmen feks er billigst 01-05 om morgen kan man så regne med at bilen lader i dette tidsrum også selv næste afgang er planlagt til kl 10?
Det med at specifikt vælge nat strøm pas, det har jeg ikke undersøgt nærmere. Kan dog konstatere mit daglige min og Max står til 30 procent og 90 procent og afgangstid tidlig morgen. Og der venter den til det passer med afgangstid med at lade så den er færdig med opladning eventuelt forvarmning til jeg skal køre
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1729
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 690 times
Re: E-Golf og batteri
Har efterhånden hørt flere forskellige svar fra VW sælgere, tror faktisk ikke at jeg har hørt et rigtigt.....
Bruttostørrelse af Golf batteri er, som andre har nævnt, ca. 36Kwh og netto ca. 32Kwh, så der er ikke 20% kapacitet i "reserve".... Ved ikke om man kan finde info om hvordan buffer er fordelt, men et gæt kunne være at der er et par % i bunden og i omegnen af 10% i toppen?
Personligt ville jeg ikke lade til 100%, undtagen når jeg evt. havde brug for det. Det er veldokumenteret at især høj ladestand slider på batteriet (men også meget lav ladestand) og sliddet er højere jo længere tid batt. står med høj/lav ladestand.
Så kan man eks. holde batteriet inden for 20-80% eller i hvert fald 10-90% er det klart bedre...
Bruttostørrelse af Golf batteri er, som andre har nævnt, ca. 36Kwh og netto ca. 32Kwh, så der er ikke 20% kapacitet i "reserve".... Ved ikke om man kan finde info om hvordan buffer er fordelt, men et gæt kunne være at der er et par % i bunden og i omegnen af 10% i toppen?
Personligt ville jeg ikke lade til 100%, undtagen når jeg evt. havde brug for det. Det er veldokumenteret at især høj ladestand slider på batteriet (men også meget lav ladestand) og sliddet er højere jo længere tid batt. står med høj/lav ladestand.
Så kan man eks. holde batteriet inden for 20-80% eller i hvert fald 10-90% er det klart bedre...
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 93 times
Re: E-Golf og batteri
Jamen den er jeg også hoppet på, men faktum er at diverse producenter har garanti x antal km 8 pr hvad ved jeg. Samt lagt en buffer ind. Tro mig de ønsker ikke forære folk nye batterier på garanti, så tænker egentligt de nok skal holde rimeligt, men selvfølgelig tabe over tid, antal opladninger.Thor-thor skrev: ↑11. jul 2020, 15:53Har efterhånden hørt flere forskellige svar fra VW sælgere, tror faktisk ikke at jeg har hørt et rigtigt.....
Bruttostørrelse af Golf batteri er, som andre har nævnt, ca. 36Kwh og netto ca. 32Kwh, så der er ikke 20% kapacitet i "reserve".... Ved ikke om man kan finde info om hvordan buffer er fordelt, men et gæt kunne være at der er et par % i bunden og i omegnen af 10% i toppen?
Personligt ville jeg ikke lade til 100%, undtagen når jeg evt. havde brug for det. Det er veldokumenteret at især høj ladestand slider på batteriet (men også meget lav ladestand) og sliddet er højere jo længere tid batt. står med høj/lav ladestand.
Så kan man eks. holde batteriet inden for 20-80% eller i hvert fald 10-90% er det klart bedre...
For mit vedkomne, og generelt vil jeg anbefale at køber man en el-bil er det klogt at regne minimum km ud vinterbrug også trække måske 20 % yderligere fra. I forhold til slid om måske 6-8 år. Hvis man stadigvæk kan komme frem og tilbage i henhold til daglig norm skal det nu nok gå. Derfor jeg aldrig vil anbefale f.eks e-Golf til folk med 100 km på job, da det simpelthen ikke ville være muligt at lave hurtigt retur kørsel i vintermåneder med f.eks syge børn eller andet. Kig ud fra hvad er den kortest forventede antal km i kolde måneder, og træk så yderligere noget fra i tab, på den måde har man dejlig bil mange år frem forhåbentligt.
For mit gæt er afskrivningen på el biler er dyrere, da det går hurtigere med udviklingen. Så den store gensalgsværdi skal man ikke forvente med de beskedne batteri størrelser i e-Golf f.eks
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1729
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 690 times
Re: E-Golf og batteri
Tænker såmænd også at langt de fleste vil holde sig inden for de 70-80% kapacitet (eller hvad man nu er blevet lovet) i garantiperioden, men der vil komme degradering af batteriet uanset hvad man gør....siccio skrev: ↑11. jul 2020, 17:31.......... men faktum er at diverse producenter har garanti x antal km 8 pr hvad ved jeg. Samt lagt en buffer ind. Tro mig de ønsker ikke forære folk nye batterier på garanti, så tænker egentligt de nok skal holde rimeligt, men selvfølgelig tabe over tid, antal opladninger.... .........Thor-thor skrev: ↑11. jul 2020, 15:53..........
Personligt ville jeg ikke lade til 100%, undtagen når jeg evt. havde brug for det. Det er veldokumenteret at især høj ladestand slider på batteriet (men også meget lav ladestand) og sliddet er højere jo længere tid batt. står med høj/lav ladestand.
Så kan man eks. holde batteriet inden for 20-80% eller i hvert fald 10-90% er det klart bedre...
Men skal kun bruge eks. 30% batt. pr. dag. kan man jo ligeså godt bruge spændet 80%-50%, i stedet for 100%-70%, når man ved at det slider mindre