E-Golf og batteri

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
cyberc
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 14. sep 2010, 08:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

E-Golf og batteri

Indlæg af cyberc » 10. jul 2020, 16:36

Jeg har købt mig en e-golf, fandme en lækker bil og til prisen er den for vild :D

Da jeg fik bilen udleveret fortalte forhandleren mig at VW software mæssigt har begrænset opladningen af batteriet til 80% for ikke at slide så meget på batteriet. Dette uagtet at jeg ser at bilen er opladet til 100% så er det forsat kun 80% af batteriets kapacitet.

Er det en and eller korrekt?

Hvis det er korrekt så er der vel intet til hinder for at jeg altid lader til 100% og forsat ikke slider på batteriet af den grund?

I forhold til hurtig ladning så kan jeg læse at teorien siger at hyppig hurtig ladning til mere end 80% slider mere på batteriet, findes der noget praktisk viden omkring dette eller er det forsat kun teori?

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: E-Golf og batteri

Indlæg af donfetaful » 10. jul 2020, 16:55

Nej du kan sagtens lade til 100%. Det er kun på dine instrumenter den er 100%, fysisk er de kun ladet 80% op.
Og ja, lækker WUN
Kør og vær glad 🛻💨

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: E-Golf og batteri

Indlæg af siccio » 10. jul 2020, 18:49

Batteriet er brutto i e-Golf 35,8 kWh men netto ca 32 kWh så ja lad bare, lader dog stadigvæk min i hverdagene til 90 % da jeg har rigeligt i det. Men der burde intet være galt i at lade helt op, det er religion meget af det her, når fabrikkerne stiller den garanti de gør, skal det jo nok holde.
Det der slider mest er iøvrigt dem der CCS oplader med fuld skrald hvergang. Dette slider batteri mere, en stille og rolig opladning.
Forstår godt din glæde ved bilen, helt fantastisk at købe bil der i den grad er det værd den koster 😊
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

cyberc
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 14. sep 2010, 08:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: E-Golf og batteri

Indlæg af cyberc » 10. jul 2020, 20:10

Tak for svar.

De 32kwh svare til 90% og ville bare være pænt ærgelig over hvis jeg ladede batteriet mere op end jeg burde.

CCS opladning er fint når du er på farten og har brug for strømmen men ellers er alm opladning nok. Har brugt CCS 2 gange og en power nab på 45min er sgu ellers dejligt :D

I forhold til opladning hjemme, når man indstiller at strømmen feks er billigst 01-05 om morgen kan man så regne med at bilen lader i dette tidsrum også selv næste afgang er planlagt til kl 10?

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: E-Golf og batteri

Indlæg af siccio » 11. jul 2020, 13:30

cyberc skrev:
10. jul 2020, 20:10
Tak for svar.

De 32kwh svare til 90% og ville bare være pænt ærgelig over hvis jeg ladede batteriet mere op end jeg burde.

CCS opladning er fint når du er på farten og har brug for strømmen men ellers er alm opladning nok. Har brugt CCS 2 gange og en power nab på 45min er sgu ellers dejligt :D

I forhold til opladning hjemme, når man indstiller at strømmen feks er billigst 01-05 om morgen kan man så regne med at bilen lader i dette tidsrum også selv næste afgang er planlagt til kl 10?
Tror somsagt ikke du skal være så bekymret over batteri, og du kan jo altid vælge min og Max grænser i e-manager eller we Connect.
Det med at specifikt vælge nat strøm pas, det har jeg ikke undersøgt nærmere. Kan dog konstatere mit daglige min og Max står til 30 procent og 90 procent og afgangstid tidlig morgen. Og der venter den til det passer med afgangstid med at lade så den er færdig med opladning eventuelt forvarmning til jeg skal køre
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: E-Golf og batteri

Indlæg af Thor-thor » 11. jul 2020, 15:53

Har efterhånden hørt flere forskellige svar fra VW sælgere, tror faktisk ikke at jeg har hørt et rigtigt.....

Bruttostørrelse af Golf batteri er, som andre har nævnt, ca. 36Kwh og netto ca. 32Kwh, så der er ikke 20% kapacitet i "reserve".... Ved ikke om man kan finde info om hvordan buffer er fordelt, men et gæt kunne være at der er et par % i bunden og i omegnen af 10% i toppen?

Personligt ville jeg ikke lade til 100%, undtagen når jeg evt. havde brug for det. Det er veldokumenteret at især høj ladestand slider på batteriet (men også meget lav ladestand) og sliddet er højere jo længere tid batt. står med høj/lav ladestand.
Så kan man eks. holde batteriet inden for 20-80% eller i hvert fald 10-90% er det klart bedre...

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: E-Golf og batteri

Indlæg af siccio » 11. jul 2020, 17:31

Thor-thor skrev:
11. jul 2020, 15:53
Har efterhånden hørt flere forskellige svar fra VW sælgere, tror faktisk ikke at jeg har hørt et rigtigt.....

Bruttostørrelse af Golf batteri er, som andre har nævnt, ca. 36Kwh og netto ca. 32Kwh, så der er ikke 20% kapacitet i "reserve".... Ved ikke om man kan finde info om hvordan buffer er fordelt, men et gæt kunne være at der er et par % i bunden og i omegnen af 10% i toppen?

Personligt ville jeg ikke lade til 100%, undtagen når jeg evt. havde brug for det. Det er veldokumenteret at især høj ladestand slider på batteriet (men også meget lav ladestand) og sliddet er højere jo længere tid batt. står med høj/lav ladestand.
Så kan man eks. holde batteriet inden for 20-80% eller i hvert fald 10-90% er det klart bedre...
Jamen den er jeg også hoppet på, men faktum er at diverse producenter har garanti x antal km 8 pr hvad ved jeg. Samt lagt en buffer ind. Tro mig de ønsker ikke forære folk nye batterier på garanti, så tænker egentligt de nok skal holde rimeligt, men selvfølgelig tabe over tid, antal opladninger.
For mit vedkomne, og generelt vil jeg anbefale at køber man en el-bil er det klogt at regne minimum km ud vinterbrug også trække måske 20 % yderligere fra. I forhold til slid om måske 6-8 år. Hvis man stadigvæk kan komme frem og tilbage i henhold til daglig norm skal det nu nok gå. Derfor jeg aldrig vil anbefale f.eks e-Golf til folk med 100 km på job, da det simpelthen ikke ville være muligt at lave hurtigt retur kørsel i vintermåneder med f.eks syge børn eller andet. Kig ud fra hvad er den kortest forventede antal km i kolde måneder, og træk så yderligere noget fra i tab, på den måde har man dejlig bil mange år frem forhåbentligt.
For mit gæt er afskrivningen på el biler er dyrere, da det går hurtigere med udviklingen. Så den store gensalgsværdi skal man ikke forvente med de beskedne batteri størrelser i e-Golf f.eks
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: E-Golf og batteri

Indlæg af Thor-thor » 11. jul 2020, 18:34

siccio skrev:
11. jul 2020, 17:31
Thor-thor skrev:
11. jul 2020, 15:53
..........
Personligt ville jeg ikke lade til 100%, undtagen når jeg evt. havde brug for det. Det er veldokumenteret at især høj ladestand slider på batteriet (men også meget lav ladestand) og sliddet er højere jo længere tid batt. står med høj/lav ladestand.
Så kan man eks. holde batteriet inden for 20-80% eller i hvert fald 10-90% er det klart bedre...
.......... men faktum er at diverse producenter har garanti x antal km 8 pr hvad ved jeg. Samt lagt en buffer ind. Tro mig de ønsker ikke forære folk nye batterier på garanti, så tænker egentligt de nok skal holde rimeligt, men selvfølgelig tabe over tid, antal opladninger.... .........
Tænker såmænd også at langt de fleste vil holde sig inden for de 70-80% kapacitet (eller hvad man nu er blevet lovet) i garantiperioden, men der vil komme degradering af batteriet uanset hvad man gør....

Men skal kun bruge eks. 30% batt. pr. dag. kan man jo ligeså godt bruge spændet 80%-50%, i stedet for 100%-70%, når man ved at det slider mindre

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"