Næppe, men de “gamle” som stort set alle bruger kan jo repareres.
At Tesla så bliver lidt for smarte og presser deres ind i en gelé eller hvordan man skal beskrive det er lidt kontra produktivt
Næppe, men de “gamle” som stort set alle bruger kan jo repareres.
Gele ... Nah, det røde stads skulle være som cement. Du kan endda ikke få låget af uden at ødelægge pakken.
Interessant! Er bilerne begyndt at rulle ud af fabrikken nu? Sidst jeg kiggede på det var det her i efterår man forventede produktionsstart.
Jeg tænkte mere i retning af værksteder, der kun fokuserer på batterier - ikke autoriserede. De kan jo, som regel, kun sætte en tester på og dømme stenslag eller kræve penge ind
Cement er et pulver...i-s skrev:Gele ... Nah, det røde stads skulle være som cement. Du kan endda ikke få låget af uden at ødelægge pakken.
Tror den eneste måde at genanvende disse batterier på, er at aflade dem helt og køre dem igennem en Schrader.
Det er svaret hos flere virksomheder har jeg læst/hørt.. Min nabo kører 50-60k om året.. har en hybrid nu som vist ikke har været ladet endnu.. han får en elbil, formentlig en iX3, her til næste år.. Han bor i hus, men på en given arbejdsdag, hvor han f.eks. kan køre fra Køge til Kalundborg, til Ringsted, til Roskilde og ende i Køge igen, så er må han jo lade undervejs som det "lige passer ind".. En sommerdag er det nok okay, men når det er rigtig koldt, så skal der køres pænt..ij6210 skrev: ↑21. dec 2022, 10:14Mit firma skifter hele bilflåden ud med elbiler. De har muligvis ikke tænkt det helt igennem, fx spurgte en kørende sælger hvad man så gør med dem der bor i lejlighed uden mulighed for at lade hjemme. Svaret var, at man havde i tankerne at lade dem få adgang til en APP de kan bruge til offentlige ladestandere... Det var vist ikke lige det svar spørgeren efterlyste.
Elbiler er sikkert fint nok for rigtig mange, men det er ingen universalløsning.
Nu har jeg selv været konsulent med en hel del kundemøder - måske det bare er mine kunder, men jeg synes faktisk rigtig mange af dem har fået installeret ladestandere nu. Det kræver dog self. at dine møder varer et vist tidsrum for at du kan nå at fylde særlig meget på med 11 kw
Ja og nej vel. Hvis jeg var kørende sælger i min iX3 ville jeg starte dagen ud med i gennemsnit 300km rækkevidde. For hver time jeg havde kundemøde ville jeg på en 11KW kunne tilføje ca. 50km. Nogen må kunne regne 2. gradsligningen ud, men umiddelbart så tænker jeg højt nu: 60km/t i snit når man kører. Dvs 5 timers køretid på batteriet fra start. Har man så i løbet af dagen haft 2 timers møde, så har man fået 100km ekstra, eller til godt 1,5 times kørsel mere. Så er vi på 8,5 times arbejde, og så er det vel ok at være retur i hjemmet.
Der da der var rigtig koldt sidste uge fik vi 150 km ud ad i3’eren.. i dag 200.. der er på GOM som du kalder det, men der er rimelig præcist når det er motorvejHansH skrev: ↑21. dec 2022, 14:49I sidste uge, med de temperaturer og snegrød/sjap på vejene, brugte Enyaq'en godt 71 kWh på at køre de 258km jeg har hjem - Nordbog - hjem.
Dvs 27,75 kWh/100km.
Det var inkl forvarmning i begge ender, som man siger, ... dvs 22gr kabinetemp, afisning af ruder, sæde+ratvarme.
I sommers brugte den 50-52 kWh på samme tur, altså lige knap 20 kWh/100km.
Det er 108km motorvej og resten landevej.
Såå.... noget der ligner godt 35% højere forbrug for rigtig vinter vs sommer. Det alligevel en del...
Tjek.DanielB12 skrev: ↑21. dec 2022, 14:53Der da der var rigtig koldt sidste uge fik vi 150 km ud ad i3’eren.. i dag 200.. der er på GOM som du kalder det, men der er rimelig præcist når det er motorvejHansH skrev: ↑21. dec 2022, 14:49I sidste uge, med de temperaturer og snegrød/sjap på vejene, brugte Enyaq'en godt 71 kWh på at køre de 258km jeg har hjem - Nordbog - hjem.
Dvs 27,75 kWh/100km.
Det var inkl forvarmning i begge ender, som man siger, ... dvs 22gr kabinetemp, afisning af ruder, sæde+ratvarme.
I sommers brugte den 50-52 kWh på samme tur, altså lige knap 20 kWh/100km.
Det er 108km motorvej og resten landevej.
Såå.... noget der ligner godt 35% højere forbrug for rigtig vinter vs sommer. Det alligevel en del...
Det pyntede RIGTIG meget på forbruget, at sneen er væk og der er plusgrader. I går kørte jeg på arbejde (51km, 60% motorvej/30% motortrafikvej/10%by) med et forbrug på 20,2KWh/100km. Sidste længere tur var hjem fra Als, 86km motorvej, i snevejr (så lav fart) - 25,6KWh/100km.
Og så spørger jeg af nysgerrighed, hvor langt går den resten af året i forhold til hvad den skulle gå?HansH skrev: ↑21. dec 2022, 14:49I sidste uge, med de temperaturer og snegrød/sjap på vejene, brugte Enyaq'en godt 71 kWh på at køre de 258km jeg har hjem - Nordbog - hjem.
Dvs 27,75 kWh/100km.
Det var inkl forvarmning i begge ender, som man siger, ... dvs 22gr kabinetemp, afisning af ruder, sæde+ratvarme.
I sommers brugte den 50-52 kWh på samme tur, altså lige knap 20 kWh/100km.
Det er 108km motorvej og resten landevej.
Såå.... noget der ligner godt 35% højere forbrug for rigtig vinter vs sommer. Det alligevel en del...
Problemet er når det ikke er batteriet. Men fsk en styrenhed som er bygget samme med batteriet.
Alt kan lade sig gøre i et regneark
Jeg har været ved forskellige virksomheder, og flere af dem har godt nok etableret lademuligheder, men man skal være meget forberedt når man kommer.martinta skrev: ↑21. dec 2022, 12:59Nu har jeg selv været konsulent med en hel del kundemøder - måske det bare er mine kunder, men jeg synes faktisk rigtig mange af dem har fået installeret ladestandere nu. Det kræver dog self. at dine møder varer et vist tidsrum for at du kan nå at fylde særlig meget på med 11 kw
Det jeg selv synes var mest udfordrende ved nye kunder, er at du skal sikre dig du kan nå til kunden og derefter til nærmeste supercharger hvis det viser sig at kunden ikke havde en ladestander
Jeg har indtil nu kun mødt Clever og E-on hos kunder den med CEE stikket er jeg ikke stødt på endnu.BrianDS skrev: ↑21. dec 2022, 16:14Jeg har været ved forskellige virksomheder, og flere af dem har godt nok etableret lademuligheder, men man skal være meget forberedt når man kommer.martinta skrev: ↑21. dec 2022, 12:59Nu har jeg selv været konsulent med en hel del kundemøder - måske det bare er mine kunder, men jeg synes faktisk rigtig mange af dem har fået installeret ladestandere nu. Det kræver dog self. at dine møder varer et vist tidsrum for at du kan nå at fylde særlig meget på med 11 kw
Det jeg selv synes var mest udfordrende ved nye kunder, er at du skal sikre dig du kan nå til kunden og derefter til nærmeste supercharger hvis det viser sig at kunden ikke havde en ladestander
Nogle har Clever og det har i lang tid betydet at man skulle have en eller anden form for Clever brik/app for at kunne lade, det skal så oprettes - hvis det er firmabil, så med firmakortet? (det er så blevet bedre så man kan bruge andet end Clever)
Andre har OK, der er igen noget der skal oprettes, for de virker heller ikke altid med andre services
Nogle endda større virksomheder som bare havde to dæksler i jorden hvorunder der var et CEE stik = du skal lige huske din transportable lader med CEE stik - til gengæld kan du ikke betale for det
Og så er der mange der slet ikke har noget overhovedet (endnu)
Der er lang vej endnu før det er "lige til" - og jeg turde ikke beregne en rute hvor jeg på vejen hjem gik næsten i nul, i hvert tilfælde ikke om vinteren med risiko for koldt batteri mv., og nogle områder er stadig ørkenområder i forhold til DC opladning (igen kræver det ofte flere muligheder hvis der er nogen)
Hvis du sammenligner ågerpriserne, så er Clevers "langsom ladning" på niveau med superladning hos eks. Tesla, så har jeg brug for at lade på et tidspunkt på min "rundtur", så er det lidt ligemeget om jeg betaler samme pris for at lade mens jeg er til møde eller på vejen hjemTorbenRasmussen skrev: ↑21. dec 2022, 16:29Vi har kun Clever hos os - til gengæld er der MANGE standere. Jeg gider dog ikke betale afleveres ågerpriser, og det kan jeg se, at mange andre heller ikke gider, så mindre end halvdelen er i brug hen over en dag. Og det selvom vi sidder 800 på kontoret.
Lidt fordele skal der vel være med at være en af dem der producerer elDanielB12 skrev: ↑21. dec 2022, 16:33Vestas hos os har opsat nok 60-70 standere hvor jeg arbejder. Men det er nogle små nogle uden branding, andet end Vestas vist nok, så ved ikke om de bare har trukket kabler direkte ud til Horns Rev eller hvad en af de der parker hedder.. men alle deres firmabiler er Mercedes elbil eller hybrid, med en klar overvægt af GLE’er. Det har dog hjulpet gevaldigt på de andre ladestandere for os almindelige dødelige, at de har deres egne.