Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 25. mar 2024, 20:43

Thor-thor skrev:
25. mar 2024, 19:01
Skal bilerne lades hver nat?
Hvis fruen bruger under 300 kWh/mdr. kan hun vel nøjes med at lade hver anden nat?
300 er lavt - Vi har jo en uges ferie i denne måned bla.

De fleste dage vil det gå op, men som udgangspunkt lader jeg min hver nat. Så det var for at undgå at skulle koordinere det yderligere.
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:36

Hvis du har Easee, så kig på Easee Equalizer: https://easee.com/dk/produkter/tilbehor/equalizer/
Som jeg har forstået det er det ikke nødvendigt. Jeg ønsker ikke at balancere forbruget imod hovedsikringen (eller jo, men så skal jeg have ny elmåler).

Målet er blot at få de to ladere til at splitte hvis de begge er i drift - De skal til sammen holde sig under de 16A der er afsat til lader.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. mar 2024, 20:57

BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:34
Så for mig er Monta "appen"/platformen, refusionsudbyderen er den man laver aftalen med, og så er der Skat som administrerer det voldsomme bureaukrati der vedtages af politikerne - som sagt, refusionsudbyderen er der hvor der reelt kan være en forskel på økonomien, og det var så der mit spørgsmål kom om Monta selv har lavet et sådan tilbud, eller om du har en aftale med fx Zapp, Powerfuel, eller... ?
Jeg har valgt Ampera som refusionspusher.

Men som sagt kan man (mig bekendt) ikke som slutforbruger lave en aftale direkte med Ampera. Det skal gå gennem Monta's administration.

Var lige inde og tælle, og der er aktuelt 21 andre abonnementer man kan vælge gennem Monta.
Og som du rigtigt siger - der er små forskelle på hver enkelt mht hvor meget de opkræver i fast månedligt abonnement, og hvor meget de tilbagebetaler pr kWh.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2024, 20:57

Sace skrev:
25. mar 2024, 20:43
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:36

Hvis du har Easee, så kig på Easee Equalizer: https://easee.com/dk/produkter/tilbehor/equalizer/
Som jeg har forstået det er det ikke nødvendigt. Jeg ønsker ikke at balancere forbruget imod hovedsikringen (eller jo, men så skal jeg have ny elmåler).

Målet er blot at få de to ladere til at splitte hvis de begge er i drift - De skal til sammen holde sig under de 16A der er afsat til lader.
Det er jo netop det en Equalizer kan, altså balancere?
Man kan godt få en Equalizer der ikke skal monteres på elmåleren:
https://takecharge.dk/vare/easee-equalizer-amp-bundle/

Der findes forskellige moduler til forskellige målere: https://evdk.dk/vare/easee-equalizer/

Ellers kender jeg ikke lige en løsning til Easee, ud over noget "gør-det-selv" med HomeAssistant og andre "trisser og lodder" løsninger.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2024, 20:59

HansH skrev:
25. mar 2024, 20:57
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:34
Så for mig er Monta "appen"/platformen, refusionsudbyderen er den man laver aftalen med, og så er der Skat som administrerer det voldsomme bureaukrati der vedtages af politikerne - som sagt, refusionsudbyderen er der hvor der reelt kan være en forskel på økonomien, og det var så der mit spørgsmål kom om Monta selv har lavet et sådan tilbud, eller om du har en aftale med fx Zapp, Powerfuel, eller... ?
Jeg har valgt Ampera som refusionspusher.

Men som sagt kan man (mig bekendt) ikke som slutforbruger lave en aftale direkte med Ampera. Det skal gå gennem Monta's administration.
Ampera er jo så Norlys i dag?
Mange af dem kan man bestille på deres hjemmeside, og så går administrationen godt nok igennem Monta, men der er jo forskellige priser og vilkår, det fremgår tydeligst hos den enkelte udbyder - i hvert tilfælde kan jeg ikke finde det så tydeligt igennem Monta - det er også hos udbyderen man kan finde ud af om man kan få en elaftale.

Men det var Ampera jeg synes var relevant, evt Ampera igennem Monta, for Monta er jo bare en formidler?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. mar 2024, 21:09

BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:59
Ampera er jo så Norlys i dag?
Rigtigt, Ampera er ejet af Norlys. Ligesom Zapp en overgang var ejet af EWII ... inden de igen gik hver til sit :)
Mange af dem kan man bestille på deres hjemmeside, og så går administrationen godt nok igennem Monta, men der er jo forskellige priser og vilkår, det fremgår tydeligst hos den enkelte udbyder - i hvert tilfælde kan jeg ikke finde det så tydeligt igennem Monta - det er også hos udbyderen man kan finde ud af om man kan få en elaftale.
Jeg kigger i appen hvor man vælger sit abo, og der er de listet som herunder. Priser/vilkår er angivet ud for hver enkelt.
Men ved ikke om det var det du søgte ?

Screenshot_20240325_210739_Monta Charge.jpg
Screenshot_20240325_210739_Monta Charge.jpg (37.23 KiB) Vist 883 gange
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 25. mar 2024, 23:12

Easee kan kun loadbalance uden Equalizer, hvis det er en Home version (den gamle) eller den dyre af de nye. Lite kan ikke så vidt jeg forstår.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Carsten Nielsen » 26. mar 2024, 09:24

Det her tilbud er vel ok når nu jeg ikke vil have installation med?!?

3290,- for en Zaptec go ladeboks og 49,- om måneden for refusionsabonnement.

https://powerfuel.dk/vare/zaptec-go-22- ... &rabat=nej


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

JKE4068
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29. aug 2021, 11:07
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af JKE4068 » 26. mar 2024, 10:17

Sace skrev:
25. mar 2024, 20:43
Thor-thor skrev:
25. mar 2024, 19:01
Skal bilerne lades hver nat?
Hvis fruen bruger under 300 kWh/mdr. kan hun vel nøjes med at lade hver anden nat?
300 er lavt - Vi har jo en uges ferie i denne måned bla.

De fleste dage vil det gå op, men som udgangspunkt lader jeg min hver nat. Så det var for at undgå at skulle koordinere det yderligere.
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 20:36

Hvis du har Easee, så kig på Easee Equalizer: https://easee.com/dk/produkter/tilbehor/equalizer/
Som jeg har forstået det er det ikke nødvendigt. Jeg ønsker ikke at balancere forbruget imod hovedsikringen (eller jo, men så skal jeg have ny elmåler).

Målet er blot at få de to ladere til at splitte hvis de begge er i drift - De skal til sammen holde sig under de 16A der er afsat til lader.
Har også en easee lader, om sommeren går jeg bare ind og retter de 16 amp ned 6 amp. så kan mine solceller følge med til at lade på bilen uden det koster noget, du må også kunne sætte dem til evt 7 amp så du kan lade på 2 biler med din 16 amp sikring

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 26. mar 2024, 13:14

BrianDS skrev:
25. mar 2024, 14:33
Jeg kan sige det så kort at, havde jeg ikke mulighed for at lade hjemme, så havde jeg ikke elbil...
... det ville både være alt for meget bøvl, og alt for dyrt - og nej, vi har endnu ikke Clever i byen, måske Ewii laderne ved skolerne bliver en del af det - men det hjælper ikke generelt.
ij6210 skrev:
25. mar 2024, 08:02
...
11/22 kW ladere kaldes også "byladere", og de står ofte i byområderne, eller ifm. steder som folk besøger og hvor folk måske køber varer. 3,50 er selvfølgelig dyrere end man kan lade til hjemme, men i forhold til en samlet elpris, så er det faktisk ikke så slemt som du gør det til.
...
Du skal lige huske at trække elafgiften fra de priser du viser ;-)
Og for lynladere kan man også vise lavere tariffer - samt begge vil kunne være variable.

Så jo, 3,50 kr/kWh er alt for dyrt, især på AC ladere, men det er samme pris Clever tager med Clever GO (og 4,99 kr/kWh for 100+ kW)

3,50 kr/kWh / 5 km/kWh = 0,70 kr/km
12,50 kr/kWh / 18 km/l = 0,70 kr/km

Altså cirka samme pris for diesel og el, og der skal ikke meget til at vippe det

3,50 kr/kWh / 4,7 km/kWh = 0,75 kr/km
12,50 kr/kWh / 20 km/l = 0,63 kr/km

På AC ladere er op til omkring 2,50 kr/kWh acceptabelt, ikke billigt, men acceptabelt, igen husker vi at trække elafgiften fra deres omkostninger. DC ladere kan godt være lidt dyrere, men det skal ikke være meget.

Personligt - uden opladning hjemme, så kørte jeg som sagt ikke elbil.
Min benzinbil, der er opgjort til 20 km/l, kører pt. kun ca. 13 km/l fordi der er en del bykørsel og korte ture. Så for mig ville 3,50 være billigere end benzin.

Det er rigtigt, at elafgiften kan trækkes fra, men hvis ens alternativ er, at man ikke kan lade hjemme eller kun med en mormor-lader, så kan man jo ikke bruge det til noget. Tariffen er også dyr mellem 17 og 21, her plejer AC ladeprisen stadig at være den samme. Ja, det måtte da gerne være billigere, men det er det så også for dem der lader hjemme.

Og det er da godt at du ikke skal lade hos selskabet PowerGo. Det hollandske selskab tager mange steder 3,80-4 kr. for AC bylader. I Varde og Blåvandshuk er de oppe i 4,25... For 11/22 kW lader.
Deres lynladere er på ca. 4,66 (Hanstholm og Haderup). Heller ikke specielt billigt. Det er nok fordi de tilbyder at sætte gratis op og at dem de sætter op hos skal have del af fortjenesten, og nogle er så mere grådige end andre. 4,25 for AC er horribelt.
Jeg checkede PowerGo fordi de har sat en 50 kW hurtiglader op tæt på min lokale S-togsstation.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 26. mar 2024, 13:20

Husk nu, at man altså godt kan få refusion uden at have samme el-selskab og refusionsselskab. Man kan få 76 øre (afgift uden moms) retur, og så kan man få den del af momsen der svarer til moms på ens abonnement tilbage. Dvs. betaler man 50 kr. pr. måned i abonnement er de 10 ud af de 50 kr. moms, som man kan få i refusion. Dvs. max refusion er 76 øre for alle kw og så max 10 kr. derudover. Svarer til de første 52 kW man lader pr. måned.
Betaler man mere, fx hvis man lejer ladeboksen, kan det hurtigt blive endnu mere moms-refusion.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 26. mar 2024, 22:28

ij6210 skrev:
26. mar 2024, 13:20
Husk nu, at man altså godt kan få refusion uden at have samme el-selskab og refusionsselskab. Man kan få 76 øre (afgift uden moms) retur, og så kan man få den del af momsen der svarer til moms på ens abonnement tilbage. Dvs. betaler man 50 kr. pr. måned i abonnement er de 10 ud af de 50 kr. moms, som man kan få i refusion. Dvs. max refusion er 76 øre for alle kw og så max 10 kr. derudover. Svarer til de første 52 kW man lader pr. måned.
Betaler man mere, fx hvis man lejer ladeboksen, kan det hurtigt blive endnu mere moms-refusion.
Det er meget få udbydere der tilbyder den løsning, de fleste er enten med moms eller uden moms, alt efter om man har elaftale med dem.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 26. mar 2024, 22:31

ij6210 skrev:
26. mar 2024, 13:14
...

Min benzinbil, der er opgjort til 20 km/l, kører pt. kun ca. 13 km/l fordi der er en del bykørsel og korte ture. Så for mig ville 3,50 være billigere end benzin.

Det er rigtigt, at elafgiften kan trækkes fra, men hvis ens alternativ er, at man ikke kan lade hjemme eller kun med en mormor-lader, så kan man jo ikke bruge det til noget. Tariffen er også dyr mellem 17 og 21, her plejer AC ladeprisen stadig at være den samme. Ja, det måtte da gerne være billigere, men det er det så også for dem der lader hjemme.

Og det er da godt at du ikke skal lade hos selskabet PowerGo. Det hollandske selskab tager mange steder 3,80-4 kr. for AC bylader. I Varde og Blåvandshuk er de oppe i 4,25... For 11/22 kW lader.
Deres lynladere er på ca. 4,66 (Hanstholm og Haderup). Heller ikke specielt billigt. Det er nok fordi de tilbyder at sætte gratis op og at dem de sætter op hos skal have del af fortjenesten, og nogle er så mere grådige end andre. 4,25 for AC er horribelt.
Jeg checkede PowerGo fordi de har sat en 50 kW hurtiglader op tæt på min lokale S-togsstation.
Som sagt, med de priser, så kørte jeg ikke elbil, jeg kørte sandsynligvis heller ikke en benzinbil der kun kan præstere 13 km/l


... jeg stod så også helt af da du skrev S-togsstation, sådan en har jeg aldrig besøgt 😉 der findes heller ikke noget tilsvarende her 🙃
These users thanked the author BrianDS for the post:
Sace
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 27. mar 2024, 18:37

Nå - nu fik jeg købt en ellert mere.
Så nu skal fru u_bull også til at køre på Greta-power.

Men...
Er der nogen der ved hvordan - og om - Monta kan håndtere det?

Jeg har en Easee Home - det fungerer upåklageligt med min TMY.
Men hvad nu når jeg smider en Fiat 500e i stikket?

Jeg kan ikke være den eneste Monta-bruger med én lader og to biler...

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 27. mar 2024, 18:39

u_bull skrev:
27. mar 2024, 18:37
Nå - nu fik jeg købt en ellert mere.
..
Jeg kan ikke være den eneste Monta-bruger med én lader og to biler...
Nej, du er ikke alene..... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 27. mar 2024, 18:39

u_bull skrev:
27. mar 2024, 18:37
Nå - nu fik jeg købt en ellert mere.
Så nu skal fru u_bull også til at køre på Greta-power.

Men...
Er der nogen der ved hvordan - og om - Monta kan håndtere det?

Jeg har en Easee Home - det fungerer upåklageligt med min TMY.
Men hvad nu når jeg smider en Fiat 500e i stikket?

Jeg kan ikke være den eneste Monta-bruger med én lader og to biler...
Jamen, jeg er jo en idiot... (No comments!)

Jeg skal for pokker bare læse lidt videre på Montas hjemmeside...
2024-03-27_18-38-26.jpg
2024-03-27_18-38-26.jpg (26.03 KiB) Vist 618 gange

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 27. mar 2024, 19:07

HansH skrev:
27. mar 2024, 18:39
u_bull skrev:
27. mar 2024, 18:37
Nå - nu fik jeg købt en ellert mere.
..
Jeg kan ikke være den eneste Monta-bruger med én lader og to biler...
Nej, du er ikke alene..... :)
Og det fungerer fint i praksis?
(Får først den lille ny om tre uger...)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 27. mar 2024, 19:22

u_bull skrev:
27. mar 2024, 19:07
Og det fungerer fint i praksis?
(Får først den lille ny om tre uger...)
Det eneste der IKKE virker er Auto SmartCharge.
Af den simple grund at den jo netop ikke ved hvilken bil du har plugget i.

Jeg foretager altid manuel planlægning af hver opladning.
Dermed vælger man manuelt hvilken bil man oplader på.
Fordelen ved det er sådan set bare, at når jeg trækker alle opladningsdata ud i Excel fra deres portal, så er hver opladning stemplet med bilens ID - og dermed har man data på hvor meget man har ladet på hver bil.

Såå... man kan vel sammenfatte og sige, at alt virker som det skal. Du kan bare ikke rigtigt bruge Auto SmartCharge til noget.

Man kan sige, at det er jo egentlig ikke Monta der er begrænsningen her.
Det er protokollen for AC-opladning via en type-2 connector der ikke giver mulighed for at kommunikere med bilen og få stelnummer, SoC osv.
Så det er ikke sådan at jeg forventer en løsning fra Monta på dette. Det mener jeg ikke de kan løse.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 27. mar 2024, 19:24

Ok - så hver opladning bliver en "Manuel SmartCharge" hvor det manuelle består af valg af bil (og start SmartCharge naturligvis)...?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 27. mar 2024, 19:26

u_bull skrev:
27. mar 2024, 19:24
Ok - så hver opladning bliver en "Manuel SmartCharge" hvor det manuelle består af valg af bil (og start SmartCharge naturligvis)...?
Præcis.

Jeg plejer så også selv at lege "Smart" .... dvs kigger lige i min app hvornår strømmen er billigst, og så planlægger jeg specifik opladning fra HH:MM til HH:MM.
Men det er bare min rutine.
These users thanked the author HansH for the post:
u_bull
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 27. mar 2024, 19:28

HansH skrev:
27. mar 2024, 19:26
u_bull skrev:
27. mar 2024, 19:24
Ok - så hver opladning bliver en "Manuel SmartCharge" hvor det manuelle består af valg af bil (og start SmartCharge naturligvis)...?
Præcis.

Jeg plejer så også selv at lege "Smart" .... dvs kigger lige i min app hvornår strømmen er billigst, og så planlægger jeg specifik opladning fra HH:MM til HH:MM.
Men det er bare min rutine.
Og her gik jeg og troede, at jeg var gammeldags og konservativ :-D :-D
These users thanked the author u_bull for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 27. mar 2024, 19:30

u_bull skrev:
27. mar 2024, 19:28
Og her gik jeg og troede, at jeg var gammeldags og konservativ :-D :-D
Den udfordring tager jeg til envher tid imod ! ... :D
These users thanked the author HansH for the post:
u_bull
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 27. mar 2024, 22:13

Vi lader også to forskellige biler på via Monta på en Easee. Konen har blot oprettet sig som bruger og jeg har delt laderen med hende. Så når hun starter en lade session ryger den i hendes forbrugslog, hvis jeg starter ryger det på min.

Til gengæld virker deres overblik ikke længere. Man kan se "mine" og "alle" sessioner i appen - De viser blot det samme. I starten kunne den finde ud af det, så man let kunne se hvor stor en del man selv havde brugt.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 27. mar 2024, 22:38

Sace skrev:
27. mar 2024, 22:13
Til gengæld virker deres overblik ikke længere. Man kan se "mine" og "alle" sessioner i appen - De viser blot det samme. I starten kunne den finde ud af det, så man let kunne se hvor stor en del man selv havde brugt.
Forudsat bilerne er integreret, kan du trække alle opladningssessions ud i Excel inde fra portalen. Og der er bilens ID med på hver session.

Snap27.jpg
Snap27.jpg (91.86 KiB) Vist 547 gange
These users thanked the author HansH for the post:
Sace
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 27. mar 2024, 22:43

HansH skrev:
27. mar 2024, 22:38
an du trække alle opladningssessions ud i Excel inde fra portalen. Og der er bilens ID med på hver session.
Vælger du så bil i app'en eller med en RFID key ?
For der er jo ingen kommunikation mellem bil og ladeboks der kan afgøre det.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 27. mar 2024, 22:48

majland skrev:
27. mar 2024, 22:43
HansH skrev:
27. mar 2024, 22:38
an du trække alle opladningssessions ud i Excel inde fra portalen. Og der er bilens ID med på hver session.
Vælger du så bil i app'en eller med en RFID key ?
For der er jo ingen kommunikation mellem bil og ladeboks der kan afgøre det.
Vælger du så bil i app'en ... ? <---- dette. Hver gang der planlægges en opladning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

philipc
Helt nyt medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. okt 2013, 21:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af philipc » 28. mar 2024, 16:32

Skal have installeret en lader til bestilt elbil. Det bliver dog måske ikke helt så nemt som jeg forestillede mig.

Min eltavle er fyldt helt op, og den er monteret i et skab, hvor der ikke er plads til at udvide tavlen, så der bliver plads til nyt relæ.

Så kan nogen af de elkyndige svare på, hvad der eventuelt kan gøres. Jeg tænker følgende:

1) kan nogle af de monterede enheder i tavlen udskiftes med mindre udgaver med samme funktion, så der bliver plads til det krævede relæ?

2) kan/må man trække et kabel fra eltavle ud til en ny mindre tavle med relæ i garagen?

3) kan/må man trække et kabel direkte fra elmåleren og ud til en ny mindre tavle med relæ i garagen?

Kunne selvfølgelig blot spørge en lokal elektriker, men altid godt at være lidt forberedt inden.

Billede

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 28. mar 2024, 17:49

Kan hylden flyttes ned så der kommer plads under tavlen?
These users thanked the author Target for the post (total 2):
philipcBrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Ozona » 28. mar 2024, 19:08

philipc skrev:Skal have installeret en lader til bestilt elbil. Det bliver dog måske ikke helt så nemt som jeg forestillede mig.

Min eltavle er fyldt helt op, og den er monteret i et skab, hvor der ikke er plads til at udvide tavlen, så der bliver plads til nyt relæ.

Så kan nogen af de elkyndige svare på, hvad der eventuelt kan gøres. Jeg tænker følgende:

1) kan nogle af de monterede enheder i tavlen udskiftes med mindre udgaver med samme funktion, så der bliver plads til det krævede relæ?

2) kan/må man trække et kabel fra eltavle ud til en ny mindre tavle med relæ i garagen?

3) kan/må man trække et kabel direkte fra elmåleren og ud til en ny mindre tavle med relæ i garagen?

Kunne selvfølgelig blot spørge en lokal elektriker, men altid godt at være lidt forberedt inden.

Billede
1. Ja, men er en dårlig løsning
2, ja, klart at anbefale.
3. Nej, du må ikke sløjfe videre direkte fra elmåler, og det kan du iøvrigt heller ikke gøre uden at bryde plumben

Sendt fra min Xiaomi 13T

These users thanked the author Ozona for the post (total 2):
philipcBrianDS
Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

philipc
Helt nyt medlem
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. okt 2013, 21:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af philipc » 28. mar 2024, 20:22

Tak, prøver at se lidt nærmere på læsning 2 så. Så er min næste udfordringen, at finde ud af hvordan pokker jeg får kablet fra elskab til garage på en ikke al for kluntet måde.

Ser ud som om, at kabel til solceller er trukket fra eltavle ud af bagenden af skabet og ind i hulmur og så op på loftet. Måske det kan lykkes igen.

Kunne være rart, om man havde tænkt lidt i mulighed for fremtidig udvidelse og føringsveje, da man byggede huset i 1997

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 28. mar 2024, 20:24

majland skrev:
27. mar 2024, 22:43
HansH skrev:
27. mar 2024, 22:38
an du trække alle opladningssessions ud i Excel inde fra portalen. Og der er bilens ID med på hver session.
Vælger du så bil i app'en eller med en RFID key ?
For der er jo ingen kommunikation mellem bil og ladeboks der kan afgøre det.
2x RFID havde ellers været lækkert...
Tænk hvis man kunne konfigurere SmartCharge til to forskellige brikker, som hiver bilstatus fra respektive biler og så sørger for at bilen er klar med xx procent SOC kl. xxxx næste morgen - baseret på at kablet sættes i og der tappes med en RFID...

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"