Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 2. feb 2024, 12:18

Target skrev:
2. feb 2024, 12:07
ij6210 skrev:
2. feb 2024, 11:44
Skoulsen skrev:
2. feb 2024, 11:07
Og alt det med tilbagebetaling er vel ikke aktuelt når man har one - så den låst på de 799, udover der kommer energitillæg - men det har der ikke været det sidste år.
Se, det troede jeg også, men det er ikke det de skriver. Abonnementet på Clever one er 799 kr., men herefter kommer mellemregningerne: Du køber din strøm, fx af Clever Power, og du får en tilbagebetalingssats. Differencen mellem dit strømkøb og tilbagebetalingssatsen forsvinder vist ikke?
Det er stor forskel på om man har Clever Power (altså Clever som elleverandør, som @Skoulsen har), eller om man har et hvilket som helst andet elselskab. I første tilfælde, så bliver man aldrig afregnet for den strøm der er blevet brugt på at lade bilen. Det bliver trukket fra inden man modtager sin elregning.
I det andet tilfælde, så betaler man for alt strømmen hos sit elselskab, og så får man refunderet et beløb fra Clever som er beregnet ud fra de udregninger du har fundet @ij6210
Så hvis man har Clever One og Clever Power, så trækker de al elbil-strømforbruget fra ens Clever Power, incl. momsbeløb (det vidste jeg ikke at man måtte/kunne, men det er jo fint hvis det er sådan). Men det betyder så, at Clever One kun er et godt produkt hvis man også skifter elselskab.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 2. feb 2024, 12:22

ij6210 skrev:
2. feb 2024, 12:18
...
Så hvis man har Clever One og Clever Power, så trækker de al elbil-strømforbruget fra ens Clever Power, incl. momsbeløb (det vidste jeg ikke at man måtte/kunne, men det er jo fint hvis det er sådan). Men det betyder så, at Clever One kun er et godt produkt hvis man også skifter elselskab.
Præcis, med Clever One + Power er der 1-til-1 afregning af alt forbrug på ladeboksen, altså virker ladeboksen hjemme præcis som enhver offentlig Clever lader - bare man har mulighed for at have den for sig selv ;-)

Clever One uden Power er efterhånden ikke attraktivt, tilbagebetaling inkluderer elafgift hvis ikke man har solceller eller elvarme, men ikke momsen af elafgiften = det skal være meget specielle forhold hvis det skal give en bedre pris uden at skifte til Clever Power

Clever Power koster 49 kr/md og 1,54 kr/kWh i handelsomkostninger.


Derudover er der så risikoen for at Energitillægget bliver aktiveret ved at spotprisen i gennemsnit overstiger 89 øre/kWh (inklusive moms)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 2. feb 2024, 12:25

https://clever.dk/kontakt/faq/intellige ... ning-power
Der står noget af det, men ikke så klart at det ikke kan tolkes på flere måder (og så har de glemt at læse korrektur).
Der står fx: "Det eneste du skal gøre for at få modregning 1:1 er at aktivere intelligent opladning i din app."

Samtidig skriver de om intelligent opladning:
Med intelligent opladning slået til på Clevers ladeboks, gør vi det nemt for dig i hverdagen at lade din bil til en billigere pris og med et lavere CO2-aftryk. Samtidig skubber vi din opladning udenom de perioder, hvor elnettet er belastet. På den måde medvirker du også til gøre det danske elnet robust.

Det er jo ret ironisk: Man sælger en fastprisaftale på 799 kr., hvorefter man fortæller kunden, at man lader kundens bil op når strømmen er billigst. Og dermed ender man så op med det, der var min oprindelige konklusion: Man kan kun lade op i de billige timer hvis man vil lade frit for 799 kr.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 2. feb 2024, 12:27

ij6210 skrev:
2. feb 2024, 12:25
https://clever.dk/kontakt/faq/intellige ... ning-power
Der står noget af det, men ikke så klart at det ikke kan tolkes på flere måder (og så har de glemt at læse korrektur).
Der står fx: "Det eneste du skal gøre for at få modregning 1:1 er at aktivere intelligent opladning i din app."

Samtidig skriver de om intelligent opladning:
Med intelligent opladning slået til på Clevers ladeboks, gør vi det nemt for dig i hverdagen at lade din bil til en billigere pris og med et lavere CO2-aftryk. Samtidig skubber vi din opladning udenom de perioder, hvor elnettet er belastet. På den måde medvirker du også til gøre det danske elnet robust.

Det er jo ret ironisk: Man sælger en fastprisaftale på 799 kr., hvorefter man fortæller kunden, at man lader kundens bil op når strømmen er billigst. Og dermed ender man så op med det, der var min oprindelige konklusion: Man kan kun lade op i de billige timer hvis man vil lade frit for 799 kr.
Ikke helt --- for du skal bare have aktiveret Intelligent opladning, og dermed sætte afgangstidspunkt, du kan vælge at bruge din app til at "springe over intelligent opladning", og så lade når det passer dig.

Dog er jeg ikke imponeret af deres løsning med intelligent opladning
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 2. feb 2024, 12:41

Nu kom jeg lige forbi dette:
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/ ... /index.htm
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/ ... 621993.pdf

Hvis man tolker dette, så er det svar Jeppe Bruus giver, i direkte modstrid med at Clever skulle kunne dokumentere at elektriciteten kommer fra elnettet eller ikke - selvom det så er noget vrøvl, for det er ret nemt at bevise hvor meget man køber i hvilken time fra elnettet. Og det med nettomålerordningen er kun for de ældre anlæg...

Jeg gad nok vide hvad Clever kan, som andre ikke formår? 🤔
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 2. feb 2024, 13:28

BrianDS skrev:
2. feb 2024, 12:41
Nu kom jeg lige forbi dette:
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/ ... /index.htm
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/ ... 621993.pdf

Hvis man tolker dette, så er det svar Jeppe Bruus giver, i direkte modstrid med at Clever skulle kunne dokumentere at elektriciteten kommer fra elnettet eller ikke - selvom det så er noget vrøvl, for det er ret nemt at bevise hvor meget man køber i hvilken time fra elnettet. Og det med nettomålerordningen er kun for de ældre anlæg...

Jeg gad nok vide hvad Clever kan, som andre ikke formår? 🤔
Godt gravet frem - Clever må jo netop når de også er elleverandør og dermed have timedata fra elmåleren og ladeboksen kunne det som en der kun er ladeoperatør ikke kan ....

"Det er korrekt, at ladeoperatører ikke kan få refunderet elafgiften" da "Det er således ikke muligt at dokumentere, i hvilket omfang der er anvendt elektricitet til opladningen, hvoraf der er afregnet afgift."

Med min ladeboks fra easee har jeg ikke elforbruget på timeniveau og det gælder sikkert også mange andre ladebokse
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 2. feb 2024, 13:39

majland skrev:
2. feb 2024, 13:28
BrianDS skrev:
2. feb 2024, 12:41
Nu kom jeg lige forbi dette:
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/ ... /index.htm
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/ ... 621993.pdf

Hvis man tolker dette, så er det svar Jeppe Bruus giver, i direkte modstrid med at Clever skulle kunne dokumentere at elektriciteten kommer fra elnettet eller ikke - selvom det så er noget vrøvl, for det er ret nemt at bevise hvor meget man køber i hvilken time fra elnettet. Og det med nettomålerordningen er kun for de ældre anlæg...

Jeg gad nok vide hvad Clever kan, som andre ikke formår? 🤔
Godt gravet frem - Clever må jo netop når de også er elleverandør og dermed have timedata fra elmåleren og ladeboksen kunne det som en der kun er ladeoperatør ikke kan ....

"Det er korrekt, at ladeoperatører ikke kan få refunderet elafgiften" da "Det er således ikke muligt at dokumentere, i hvilket omfang der er anvendt elektricitet til opladningen, hvoraf der er afregnet afgift."

Med min ladeboks fra easee har jeg ikke elforbruget på timeniveau og det gælder sikkert også mange andre ladebokse
Det gælder stort set alle ladebokse, i hvert tilfælde alle dem jeg kender til, men jeg vil forvente at Clever, Monta, mv. bruger OCPP til at hente data ud, hvorfor de også kan samle op på timeniveau.
Data fra elmåleren bliver ALTID samlet op på timeniveau, så data bør være der.

Jeg kan selv sammenkøre mine data og se hvornår jeg lader, det er noget bøvl, men det kan lade sig gøre, havde jeg OCPP eller lignende ville det være mere præcist

Dertil er det jo at de fleste efterhånden har fordel af samme el leverandør og ladeoperatør, altså har de data fra begge dele... ? (pga. de nye momsregler)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af nielshm » 3. feb 2024, 09:40

Der har på det seneste været historier på Facebook, om folk der har betalt utrolige summer for opladning. 25 kr. agtigt pr KwH.
Nok især hos operatører som man ikke har abonnement til eller er i udlandet.
De uheldige bilister har heller tanket forleden dag, nærmere for 1-2 år siden, så det har ligget lidt i skuffen.
Men hvordan er det så i dag? En totalt ukendt operatør, hvad kan man risikere i hhv. Danmark og Tyskland? Er det priser som er dyrere eller ublu meget dyrere?

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 3. feb 2024, 11:27

Altså man kender vel prisen før man smider ladestikket i, gør man ikke?

Man tanker vel heller ikke fossil brændstof, hvis ikke der står en pris på standeren man kan rette sig efter?
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af nielshm » 3. feb 2024, 11:42

Monze1980 skrev:
3. feb 2024, 11:27
Altså man kender vel prisen før man smider ladestikket i, gør man ikke?

Man tanker vel heller ikke fossil brændstof, hvis ikke der står en pris på standeren man kan rette sig efter?
Det er som om det indikeres at det IKKE er tilfældet, at det næsten er et rent lotteri, om det er billigt eller dyrt.
Det burde bestemt ikke være sådan, men det er måske ligesom roaming i udlandet?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 3. feb 2024, 11:43

Jeg tror ikke jeg har set SÅ ublu priser. Men der er jævnligt historier fremme, hvor folk beklager sig over kæmpe regninger for opladning. Her har det vist sig, at det er fordi de har været nogle egoistiske idioter og har spærret en lader i 12 timer - det koster og er helt fair.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 3. feb 2024, 11:50

Jeg tror de højeste priser jeg har set er omkring 12kr./kWh.
Men jeg har da aldrig ladet et sted uden først at være helt sikker på hvad det ville koste mig.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af nielshm » 3. feb 2024, 11:54

GaSelle skrev:
3. feb 2024, 11:43
Jeg tror ikke jeg har set SÅ ublu priser. Men der er jævnligt historier fremme, hvor folk beklager sig over kæmpe regninger for opladning. Her har det vist sig, at det er fordi de har været nogle egoistiske idioter og har spærret en lader i 12 timer - det koster og er helt fair.
Hvordan afregnes det? Når strømmen løber på, så er det vel en spotpris eller timepris x antal kWh.
Hvis bilen så holder der længe, hvordan registreres og håndteres det? Og uanset hvad, så burde det vil også være en pris som skulle oplyses på forhånd.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 3. feb 2024, 12:23

nielshm skrev:
3. feb 2024, 11:54
GaSelle skrev:
3. feb 2024, 11:43
Jeg tror ikke jeg har set SÅ ublu priser. Men der er jævnligt historier fremme, hvor folk beklager sig over kæmpe regninger for opladning. Her har det vist sig, at det er fordi de har været nogle egoistiske idioter og har spærret en lader i 12 timer - det koster og er helt fair.
Hvordan afregnes det? Når strømmen løber på, så er det vel en spotpris eller timepris x antal kWh.
Hvis bilen så holder der længe, hvordan registreres og håndteres det? Og uanset hvad, så burde det vil også være en pris som skulle oplyses på forhånd.
I den app jeg bruger står det klart angivet, hvis der er et gebyr for at holde der mere end fx 90/120 minutter. Den forbrugte strøm afregnes naturligvis pr Kwh.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 3. feb 2024, 12:29

nielshm skrev:
3. feb 2024, 11:54
GaSelle skrev:
3. feb 2024, 11:43
Jeg tror ikke jeg har set SÅ ublu priser. Men der er jævnligt historier fremme, hvor folk beklager sig over kæmpe regninger for opladning. Her har det vist sig, at det er fordi de har været nogle egoistiske idioter og har spærret en lader i 12 timer - det koster og er helt fair.
Hvordan afregnes det? Når strømmen løber på, så er det vel en spotpris eller timepris x antal kWh.
Hvis bilen så holder der længe, hvordan registreres og håndteres det? Og uanset hvad, så burde det vil også være en pris som skulle oplyses på forhånd.
Udfordringen er når man aktiverer med en RFID brik og roamer hos en anden udbyder så er der ingen steder man kan se prisen direkte for den enkelte ladestander
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 3. feb 2024, 14:53

Monze1980 skrev:
3. feb 2024, 11:27
Altså man kender vel prisen før man smider ladestikket i, gør man ikke?
Det skulle man mene, men ikke nødvendigvis, som @majland skriver kan du aktivere opladning og dermed roaming med en brik der hører til en anden leverandør, og derfor få en højere pris.

Fx kan man med PowerPass kortet aktivere Clever laderen på mit arbejde, der er fx følgende priser:
Clever GO 3,49 kr/kWh, ingen afgift uanset hvor længe man holder der
Clever Link 2,59 kr/kWh, ingen afgift uanset hvor længe man holder der
PowerPass Free 5,44 kr/kWh + 0,37 kr/min efter 240 min (4 timer)

Hvis alle ladere er optaget, så får man 3-4 kW
Parkerer man så kl. 07:55, og kommer ud til bilen igen 16:10, og bilen så har ladet i 8 timer og 15 min, med 5 kW i gennemsnit

Clever GO 8,25 x 5 x 3,49 = 144 kr
Clever Link 8,25 x 5 x 3,49 = 107 kr
PowerPass Free 8,25 x 5 x 5,44 + 255 * 0,37 = 224,4 + 94,35 = 318,75 kr

Så tager man fejl af den ene eller den anden brik, så kan man gå fra 107 kr til 319 kr for præcis det samme produkt, og altså i dette tilfælde fra 2,59 til 7,75 kr/kWh, på den samme lader, og der er intet underligt, forkert, eller andet ved at lade en arbejdsdag ved en lader, selvom arbejdspladsen i dette tilfælde gerne vil have folk til at bytte ved frokosttid, så er der mange især flatrate kunder der holder der hele dagen.

Lidt udvalgte andre priser på nøjagtig samme AC lader
Shell Recharge = 4 kr/kWh
PlugSurfing 4,40 kr/kWh
EnBW S = 4,85 kr/kWh
Maingau 5,14 kr/kWh
Northe = 5,50 kr/kWh
Monta = 6,20 kr/kWh
Swisscharge = 9,90 kr/kWh


Ja, man kan gå i appen, og undersøge hvad det koster, og man kan slå priserne op på ChargePrice osv., men det er ikke synligt ligesom på en tankstation hvad prisen er, især ikke ved AC ladere, men heller ikke ved mange DC ladere
Pointen er at man skal slå det op, og man skal vælge den rette betalingsmetode - hvis der kommer en med et Northe kort, eller en Monta brik, og så har brug for opladning, så er det ikke åbenlyst at man skal ind og slå op at man kan oprette sig som Clever bruger, og så få det hhv. 36% og 44% billigere med Clever GO.
Dertil kommer de forskellige vilkår, hvor nogen har spærregebyrer, og andre ikke har - igen ved den samme lader, dette er ikke bestemt af ladeoperatøren, men af udbyderen.

Der er også dem der får tilmeldt deres Clever brik til fx Circle K, eller Monta, eller... det betyder at hvis de bruger brikken hos Clever er det ikke nødvendigvis Clever One = betalingsfri), men det kan være Monta prisen på 6,20 kr/kWh, fordi laderen åbner på den første adgangsgivende betaling, som ligeså godt kan være Monta som Clever.
Er det smart? Overhovedet ikke, men det er sådan det fungerer.

Der var et sted hvor vi kom i sommerferien hvor prisen var €0,54/kWh, det kunne vi godt acceptere, for det var AC, og vi skulle være der et stykke tid, men så læste jeg parkeringsregler og laderegler lidt grundigere (på tysk), og fandt så ud af a hvis vi blev holdende, så ville vi også skulle betale €2/time for at holde parkeret ved laderen, så blev det pludselig nogle dyre kilowatttimer at få på, når man kunne parkere gratis kort derfra, og lade på en Ionity DC lader til €0,50/kWh i stedet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Avatar » 3. feb 2024, 16:26

Appropos høje priser på elbilsopladning

https://www.bt.dk/biler/casper-fik-mons ... var-i-chok

Jeg håber ikke det er korrekt det har taget næsten et halvt år at lade 63kWh på ellerten...

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 3. feb 2024, 20:17

Monze1980 skrev:
3. feb 2024, 11:27
Altså man kender vel prisen før man smider ladestikket i, gør man ikke?

Man tanker vel heller ikke fossil brændstof, hvis ikke der står en pris på standeren man kan rette sig efter?
Skulle lade ude for første gang i 1-2 år forleden.
Ved en clever stander fik den bare med alle de gamle rfid kort jeg havde. Havde 4, først ved nummer 3 var der gevinst og den slog igang

Det er gratis kort man har fået lavet igennem tiden. Jeg ved ikke hvad prisen var og er også spændt på hvad der kommer

Så nej, man ved ikke altid hvad prisen er 😄
Jeg kunne nok gøre det igennem en App, men havde ikke lige lyst til at bruge tid på det der.
Kør og vær glad 🛻💨

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 3. feb 2024, 20:18

donfetaful skrev:
3. feb 2024, 20:17
Monze1980 skrev:
3. feb 2024, 11:27
Altså man kender vel prisen før man smider ladestikket i, gør man ikke?

Man tanker vel heller ikke fossil brændstof, hvis ikke der står en pris på standeren man kan rette sig efter?
Skulle lade ude for første gang i 1-2 år forleden.
Ved en clever stander fik den bare med alle de gamle rfid kort jeg havde. Havde 4, først ved nummer 3 var der gevinst og den slog igang

Det er gratis kort man har fået lavet igennem tiden. Jeg ved ikke hvad prisen var og er også spændt på hvad der kommer

Så nej, man ved ikke altid hvad prisen er 😄
Jeg kunne nok gøre det igennem en App, men havde ikke lige lyst til at bruge tid på det der.
Ved du hvilket kort der virkede? Altså hvilken udbyder, så kan du da i det mindste få en idé om prisen?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 3. feb 2024, 21:41

Eins, men kan ikke logge ind på deres hjemmeside. Det var også kun 3-5 kWh, så venter og ser
These users thanked the author donfetaful for the post:
BrianDS
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 4. feb 2024, 09:48

GaSelle skrev:
3. feb 2024, 12:23
I den app jeg bruger står det klart angivet, hvis der er et gebyr for at holde der mere end fx 90/120 minutter. Den forbrugte strøm afregnes naturligvis pr Kwh.
Hvilken app er det ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 4. feb 2024, 11:43

HansH skrev:
4. feb 2024, 09:48
GaSelle skrev:
3. feb 2024, 12:23
I den app jeg bruger står det klart angivet, hvis der er et gebyr for at holde der mere end fx 90/120 minutter. Den forbrugte strøm afregnes naturligvis pr Kwh.
Hvilken app er det ?
Ladesektionen i BMW/Mini app’en.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 4. feb 2024, 11:46

GaSelle skrev:
4. feb 2024, 11:43
HansH skrev:
4. feb 2024, 09:48
GaSelle skrev:
3. feb 2024, 12:23
I den app jeg bruger står det klart angivet, hvis der er et gebyr for at holde der mere end fx 90/120 minutter. Den forbrugte strøm afregnes naturligvis pr Kwh.
Hvilken app er det ?
Ladesektionen i BMW/Mini app’en.

Kender den priser for alle tænkelige operatøre .. eller kun for dem BMW har en form for aftale med ... eller hvordan fungerer det ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 4. feb 2024, 12:29

HansH skrev:
4. feb 2024, 11:46
GaSelle skrev:
4. feb 2024, 11:43
HansH skrev:
4. feb 2024, 09:48


Hvilken app er det ?
Ladesektionen i BMW/Mini app’en.

Kender den priser for alle tænkelige operatøre .. eller kun for dem BMW har en form for aftale med ... eller hvordan fungerer det ?
Det er BMW/Mini der sætter spærregebyret, uanset om udbyderen så er Clever, Monta, Ionity eller...
Spærregebyret sættes af den der tager betalingen, ikke den der har laderen - derfor kan der være spærregebyr på en Clever lader med BMW/Mini, men ikke hvis man bruger Clever - altså på samme lader.

(og ja, denne den af tråden bør nok komme over i "ladeløsninger.... ")
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 4. feb 2024, 12:44

BrianDS skrev:
4. feb 2024, 12:29
HansH skrev:
4. feb 2024, 11:46
GaSelle skrev:
4. feb 2024, 11:43

Ladesektionen i BMW/Mini app’en.

Kender den priser for alle tænkelige operatøre .. eller kun for dem BMW har en form for aftale med ... eller hvordan fungerer det ?
Det er BMW/Mini der sætter spærregebyret, uanset om udbyderen så er Clever, Monta, Ionity eller...
Spærregebyret sættes af den der tager betalingen, ikke den der har laderen - derfor kan der være spærregebyr på en Clever lader med BMW/Mini, men ikke hvis man bruger Clever - altså på samme lader.
Det er ikke spærregebyret jeg spørger til.

Jeg spørger til om BMW appen kender kWh-prisen for alle operatører, eller kun for dem BMW arbejder sammen med.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 4. feb 2024, 12:57

HansH skrev:
4. feb 2024, 12:44
BrianDS skrev:
4. feb 2024, 12:29
HansH skrev:
4. feb 2024, 11:46



Kender den priser for alle tænkelige operatøre .. eller kun for dem BMW har en form for aftale med ... eller hvordan fungerer det ?
Det er BMW/Mini der sætter spærregebyret, uanset om udbyderen så er Clever, Monta, Ionity eller...
Spærregebyret sættes af den der tager betalingen, ikke den der har laderen - derfor kan der være spærregebyr på en Clever lader med BMW/Mini, men ikke hvis man bruger Clever - altså på samme lader.
Det er ikke spærregebyret jeg spørger til.

Jeg spørger til om BMW appen kender kWh-prisen for alle operatører, eller kun for dem BMW arbejder sammen med.
Ok, jeg forstod det som de 90/120 min og prisen på det derefter... sorry.

BMW appen vil kende priserne på det de selv tager for at starte opladningen - ligesom PowerPass mv.
Ellers må @GaSelle rette mig hvis de også har fået ChargePrice funktionalitet i BMW appen🤔
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 4. feb 2024, 12:59

HansH skrev:
4. feb 2024, 11:46
GaSelle skrev:
4. feb 2024, 11:43
HansH skrev:
4. feb 2024, 09:48


Hvilken app er det ?
Ladesektionen i BMW/Mini app’en.

Kender den priser for alle tænkelige operatøre .. eller kun for dem BMW har en form for aftale med ... eller hvordan fungerer det ?
Kun dem, som BMW har en aftale med - firmaet bag hedder ‘Digital Charging Solutions’? Det virker fint, men er ikke ret billigt længere.
These users thanked the author GaSelle for the post:
HansH

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 4. feb 2024, 20:44

Alle de historier jeg har læst, der har det været spærregebyret der er problemet. Men på kundens faktura står der så roaming.
Den ene kunde var kunde hos Norlys (mener jeg). Hans Norlys brik eller app virkede så ikke lige, så brugte han sin E.ON ladebrik (ikke en app). Og han fik en høj regning, fordi han havde holdt ca. 12 timer og kun ladet relativt få kWh. Det ironiske var, at det faktisk var en lader fra Norlys, så havde deres system virket, så var problemet muligvis ikke opstået. Nu kom regningen fra E.ON.
Hvem der tjener pengene i sidste ende, det ved jeg ikke. Der er nogle mellemmænd når det handler om roaming, jeg er ikke sikker på, at det er ladeoperatørerne (her: Norlys eller E.ON) der tager fortjenesten.
Man kunne i øvrigt se, at kunden flere gange havde parkeret der i længere tid uden at lade.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 14. feb 2024, 15:22

Ser ud til at der kommer EU regler som lægger en dæmper på priserne for opladning på farten, nemmere betaling etc...

Dog ikke helt klart hvad det præcist betyder: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2024-02-n ... e-her-2024

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 14. feb 2024, 17:36

Spændende hvis EU kan komme med nogle regler som ikke laver rod i det, nyheden lyder dog indtil videre lovende.
Der mangler måske et afsnit om abonnementer...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"