Tonny skrev: ↑7. feb 2024, 00:11
Dækprofilforhold og dækbredde er vel ikke det samme Hans? Jeg vil sige at dækprofilforhold = rullediameter.
Vi er enige om at dækprofilforhold og rullediameter er to forskellige ting.
Vi er også enige om at tungen skal holdes lige i munden i de her sager ... og jeg er på ingen måde sikker på at min tunge er kalibreret rigtigt..
Men here goes:
Mit svar til Daniel var baseret på den præmis han spillede ud, der lød som følger:
".. en i3 kører åbenbart med forskellige bredder foran og bagpå, fælge siger hhv 5J og 5.5J, begge R19.. dækbredde er 155 og 175."
Jeg har ikke undersøgt om det passer. Det gider jeg ikke lige..
Så jeg vælger at tro på hvad Daniel skriver.
Og hvis det stemmer - at en i3 ab fabrik er monteret med 175 i bag og 155 i for, så må de to dæk nødvendigvis have forskellige profiler for at ramme samme rullediameter.
Iflg beregning på willtheyfit.com må 175 have profil 60, og 155 må have 70 for at ramme (nogenlunde) samme diameter.
Begge 19".
Derfor jeg konkluderer, at hvis det passer at bilen ab fabrik er leveret med 175 i bag og 155 i for, så vil der også være en forskel i dækprofilforhold .... og den forskel skal man iflg lovteksten bibeholde. Og derfor vil det ikke være tilladt at sætte 155 på alle 4, som jeg forstår det.