Helårsdæk vs 2 sæt

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af jansom » 20. sep 2023, 08:43

Jeg skal have skiftet til enten vinterdæk eller helårsdæk på ellerten. Og er noget i tvivl. Det tiltaler mig meget med kun et sæt og ikke at skal bytte rundt. Bilen er iøvrigt også for tung til den bette donkraft jeg har. Men er lidt i tvivl om baghjulstræk og helårsdæk. Det er nok min manglende erfaring med den kombi der spiller ind. De elendige sommerdæk der er på nu, spinner bare rundt i vådt vejr. Det har jeg ikke så meget lyst til når det bliver vinter.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2766
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af Nicklossi » 20. sep 2023, 10:24

jansom skrev:
20. sep 2023, 08:43
Jeg skal have skiftet til enten vinterdæk eller helårsdæk på ellerten. Og er noget i tvivl. Det tiltaler mig meget med kun et sæt og ikke at skal bytte rundt. Bilen er iøvrigt også for tung til den bette donkraft jeg har. Men er lidt i tvivl om baghjulstræk og helårsdæk. Det er nok min manglende erfaring med den kombi der spiller ind. De elendige sommerdæk der er på nu, spinner bare rundt i vådt vejr. Det har jeg ikke så meget lyst til når det bliver vinter.
Hvilken donkraft er det du har, som ikke kan løfte det ene hjørne på en Born? 😅

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 213 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af dklap » 20. sep 2023, 11:20

jansom skrev:
20. sep 2023, 08:43
Jeg skal have skiftet til enten vinterdæk eller helårsdæk på ellerten. Og er noget i tvivl. Det tiltaler mig meget med kun et sæt og ikke at skal bytte rundt. Bilen er iøvrigt også for tung til den bette donkraft jeg har. Men er lidt i tvivl om baghjulstræk og helårsdæk. Det er nok min manglende erfaring med den kombi der spiller ind. De elendige sommerdæk der er på nu, spinner bare rundt i vådt vejr. Det har jeg ikke så meget lyst til når det bliver vinter.
Jeg har kørt på Michelin Cross Climate 2 i min ID.3 siden jeg fik den for 15 måneder siden, har absolut intet at klage over. Synes nærmest aldrig jeg oplever at hjulene spinner rundt. Kører ca. 70 km alle hverdage, lige meget hvordan vejret er.

… der findes dog nok også dem der vil sige jeg kører som en morfar, holder altid godt med afstand til forankørende. Ligger man hele tiden oppe i røven af den forankørende for at overhale, er det ikke sikkert det er en lige så god ide med helårsdæk om vinteren. Ikke at den slags kørsel nogensinde er en god ide…
These users thanked the author dklap for the post:
jansom

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af jansom » 20. sep 2023, 11:56

Nicklossi skrev:
jansom skrev:
20. sep 2023, 08:43
Jeg skal have skiftet til enten vinterdæk eller helårsdæk på ellerten. Og er noget i tvivl. Det tiltaler mig meget med kun et sæt og ikke at skal bytte rundt. Bilen er iøvrigt også for tung til den bette donkraft jeg har. Men er lidt i tvivl om baghjulstræk og helårsdæk. Det er nok min manglende erfaring med den kombi der spiller ind. De elendige sommerdæk der er på nu, spinner bare rundt i vådt vejr. Det har jeg ikke så meget lyst til når det bliver vinter.
Hvilken donkraft er det du har, som ikke kan løfte det ene hjørne på en Born? Billede
En lille thansen model som jeg ikke i forvejen er helt tryg ved at bruge
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
SwanBrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af jansom » 20. sep 2023, 11:57

dklap skrev:
jansom skrev:
20. sep 2023, 08:43
Jeg skal have skiftet til enten vinterdæk eller helårsdæk på ellerten. Og er noget i tvivl. Det tiltaler mig meget med kun et sæt og ikke at skal bytte rundt. Bilen er iøvrigt også for tung til den bette donkraft jeg har. Men er lidt i tvivl om baghjulstræk og helårsdæk. Det er nok min manglende erfaring med den kombi der spiller ind. De elendige sommerdæk der er på nu, spinner bare rundt i vådt vejr. Det har jeg ikke så meget lyst til når det bliver vinter.
Jeg har kørt på Michelin Cross Climate 2 i min ID.3 siden jeg fik den for 15 måneder siden, har absolut intet at klage over. Synes nærmest aldrig jeg oplever at hjulene spinner rundt. Kører ca. 70 km alle hverdage, lige meget hvordan vejret er.

… der findes dog nok også dem der vil sige jeg kører som en morfar, holder altid godt med afstand til forankørende. Ligger man hele tiden oppe i røven af den forankørende for at overhale, er det ikke sikkert det er en lige så god ide med helårsdæk om vinteren. Ikke at den slags kørsel nogensinde er en god ide…
Tak det er en god erfaringsdeling. Jeg kører ikke morfar, men heller ikke vanvidskørsel. Nok ret almindeligt. Men kan godt lide accelerationen og bruger den gerne.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 213 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af dklap » 20. sep 2023, 16:04

jansom skrev:
20. sep 2023, 11:57
Tak det er en god erfaringsdeling. Jeg kører ikke morfar, men heller ikke vanvidskørsel. Nok ret almindeligt. Men kan godt lide accelerationen og bruger den gerne.
Morfar delen var måske også en stramning fra min side. Men søger for altid at holde god afstand til forankørende, hvilket gør jeg meget sjældent har behov for hårde opbremsninger. Synes desværre alt for mange har svært ved det med afstanden.
These users thanked the author dklap for the post (total 2):
Targetjansom

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af xbn » 20. sep 2023, 18:18

dklap skrev:
20. sep 2023, 16:04
Morfar delen var måske også en stramning fra min side. Men søger for altid at holde god afstand til forankørende, hvilket gør jeg meget sjældent har behov for hårde opbremsninger. Synes desværre alt for mange har svært ved det med afstanden.
Det samme med dem der absolut skal køre 60-70-80 i byzone, på skoleveje osv. - det gør heller ikke noget godt for bremselængden, uanset hvor gode vinterdækkene er.
These users thanked the author xbn for the post (total 2):
dklapjansom
Billede

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 213 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af dklap » 20. sep 2023, 18:45

xbn skrev:
20. sep 2023, 18:18
dklap skrev:
20. sep 2023, 16:04
Morfar delen var måske også en stramning fra min side. Men søger for altid at holde god afstand til forankørende, hvilket gør jeg meget sjældent har behov for hårde opbremsninger. Synes desværre alt for mange har svært ved det med afstanden.
Det samme med dem der absolut skal køre 60-70-80 i byzone, på skoleveje osv. - det gør heller ikke noget godt for bremselængden, uanset hvor gode vinterdækkene er.
Absolut ikke. Bor selv ud til Hovedgaden i en mindre by hvor der meget ofte bliver kørt alt for stærkt. Har forsøgt at råbe de lokale politikere op, det er dog som at råbe ind i en mur. Det er dog et problem hele året, lige meget hvilke dæk folk kører på.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af GaSelle » 23. sep 2023, 17:19

Har nogen erfaringer med disse? Både støj, holdbarhed (levetid) og hvad de gør ved rækkevidden på en ellert?
Vedhæftede filer
IMG_3686.png
IMG_3686.png (111.51 KiB) Vist 2016 gange

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af EsbenJ » 24. sep 2023, 06:59

GaSelle skrev:Har nogen erfaringer med disse? Både støj, holdbarhed (levetid) og hvad de gør ved rækkevidden på en ellert?
Jeg har dem i næsten samme dimension.

Goodyear Vector 4seasons G3 245/45 R19 102W XL.
Jeg har kun kørt med dem om vinteren, da jeg stadig har mønster på sommerdækkene, og derfor skifter rundt indtil det er slidt af.
Kan derfor kun udtale mig om støj. De støjer ikke nævneværdigt mere end sommerdækkene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
jansom
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af Syndicate » 24. sep 2023, 09:30

GaSelle skrev:
23. sep 2023, 17:19
Har nogen erfaringer med disse? Både støj, holdbarhed (levetid) og hvad de gør ved rækkevidden på en ellert?
Som nævnt i andet emne, har jeg kørt ca. 60.000 km. på et sæt, dog i 205/55-16" på en Skoda Octavia Combi.
Fordækkene skal snart skiftes, bagdæk er fine.

Støj er fint synes jeg, og de har på ingen måde ødelagt min rækkevidde i min fossilbil.

Så ikke direkte sammenligneligt, men måske en form for rettesnor
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af xbn » 24. sep 2023, 09:58

Syndicate skrev:
24. sep 2023, 09:30


Som nævnt i andet emne, har jeg kørt ca. 60.000 km. på et sæt, dog i 205/55-16" på en Skoda Octavia Combi.
Fordækkene skal snart skiftes, bagdæk er fine.

Støj er fint synes jeg, og de har på ingen måde ødelagt min rækkevidde i min fossilbil.
Samme her, jeg har næsten samme bil. Jeg kan ikke rigtigt se nogen ændring i forbruget.
Ud fra sliddet indtil videre vil jeg tro de holder 4 måske 5 år, de er lidt over 2 år nu og har kørt omkring 37000. Fordæk er på ca 6 mm og bagdæk 7 mm.
Billede

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af The Micktrix / Dk » 24. sep 2023, 21:18

Den gamle har smidt 4 Hankook Kinergy 4s2 på Mercedes Slk 230. Han siger de kører super godt. Han er ret kretisk med dæk.

https://www.autoexpress.co.uk/product-g ... gy-4s2-1st
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post (total 2):
jansomclaussor
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af donfetaful » 3. jan 2024, 19:03

Nu har jeg kørt en del i det nordjyske i dag i høje driver, presset sne og på tør asfalt efter den er ryddet for sne.
Må sige helårsdæk gør det lige så godt som vinterdæk, jeg har i hvert fald ikke noget at udsætte på dem
These users thanked the author donfetaful for the post:
malern
Kør og vær glad 🛻💨

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 46 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af flubber200 » 4. jan 2024, 08:44

Vi har et sæt Continental Allseasoncontact 2 på konens bil (Opel Corsa fra 2023)og de har klaret det helt fremragende under snevejret i december og i går.

Mine forældre har tilgengæld en ID.4 GTX som blev leveret med Michelin helårsdæk i 2023. Efter snevejret i december, købte de rigtige vinterdæk, fordi de bare "skøjtede rundt". I går havde de ingen problemer med at stå fast på de rigtige vinterdæk, så de vil aldrig mere have helårsdæk.

Og min kollegas mand er i dag ude at få rigtige vinterdæk på deres Tesla 3, som også bare skøjter rundt...

Måske det har noget med kombien af vægt, bredde på dæk og hestekræfter, der giver udfordringer i elbilerne?
These users thanked the author flubber200 for the post (total 2):
donfetafulTLO2018
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af Syndicate » 4. jan 2024, 08:55

Uvejret i går, har igen bekræftet at min Vector 4 Seasons Gen 3 gør det ekstremt godt!

Jeg tror aldrig at jeg har kørt i værre snevejr, med ekstreme mængder sne og ubehagelig fygning.

Flere steder var der nærmest aftryk efter bundplader på biler, hvilket siger lidt om mængden her i udkanten.

Jeg savnede ikke vinterdækkene!
These users thanked the author Syndicate for the post (total 2):
klodsmajordonfetaful
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

DennisT
Medlem
Indlæg: 760
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 44 times
Been thanked: 43 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af DennisT » 4. jan 2024, 08:59

Jeg må også sige, at jeg er meget positiv over for vores vector 4, gen 3. De gør det sgu godt i det her vejr.
These users thanked the author DennisT for the post:
donfetaful
Instagram: all_the_good_wine

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af klodsmajor » 4. jan 2024, 09:00

Vi har også Vector 4 G3 på vores E-Nrio. Konen er en af de eneste der er kommet på arbejde (Silkeborg-->Horsens) så de må siges at være godkendt.
These users thanked the author klodsmajor for the post (total 2):
Syndicatedonfetaful

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af donfetaful » 4. jan 2024, 09:12

Det er klart der er forskel på vejret.
Snevejr er meget mere bilistvenligt, så længe temperaturen aldrig er over 0. Så snart der er tø og frost igen, så kan ingenting stå fast (jo pigdæk)
These users thanked the author donfetaful for the post:
jansom
Kør og vær glad 🛻💨

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af Kevinff » 4. jan 2024, 09:42

Er indtil videre super tilfreds med crossclimate 2 på vores model Y
These users thanked the author Kevinff for the post:
donfetaful

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2062
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af donfetaful » 4. jan 2024, 10:37

flubber200 skrev:
4. jan 2024, 08:44
Mine forældre har tilgengæld en ID.4 GTX som blev leveret med Michelin helårsdæk i 2023. Efter snevejret i december, købte de rigtige vinterdæk, fordi de bare "skøjtede rundt". I går havde de ingen problemer med at stå fast på de rigtige vinterdæk, så de vil aldrig mere have helårsdæk.

Og min kollegas mand er i dag ude at få rigtige vinterdæk på deres Tesla 3, som også bare skøjter rundt...

Måske det har noget med kombien af vægt, bredde på dæk og hestekræfter, der giver udfordringer i elbilerne?
Det er gearingen 😁
These users thanked the author donfetaful for the post (total 4):
HansHMike HMelleTarget
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af HansH » 4. jan 2024, 10:39

donfetaful skrev:
4. jan 2024, 10:37
flubber200 skrev:
4. jan 2024, 08:44
Mine forældre har tilgengæld en ID.4 GTX som blev leveret med Michelin helårsdæk i 2023. Efter snevejret i december, købte de rigtige vinterdæk, fordi de bare "skøjtede rundt". I går havde de ingen problemer med at stå fast på de rigtige vinterdæk, så de vil aldrig mere have helårsdæk.

Og min kollegas mand er i dag ude at få rigtige vinterdæk på deres Tesla 3, som også bare skøjter rundt...

Måske det har noget med kombien af vægt, bredde på dæk og hestekræfter, der giver udfordringer i elbilerne?
Det er gearingen 😁
... :lol: :lol:
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af GaSelle » 4. jan 2024, 10:49

Vi fik sat Vector 4 på iX3´en lige inden jul. Nu har vi fået lidt sne i nat, så prøvede dem både på sne og is i morges. De står super godt fast. De støjer heller ikke mere end Yokohama sommerdækkene, der sad på før, og forbruget ser heller ikke påvirket ud - men det er nok for tidligt at konkludere på lige den del.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Tonny

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af Thor-thor » 4. jan 2024, 12:06

donfetaful skrev:
4. jan 2024, 10:37
flubber200 skrev:
4. jan 2024, 08:44
Mine forældre har tilgengæld en ID.4 GTX som blev leveret med Michelin helårsdæk i 2023. Efter snevejret i december, købte de rigtige vinterdæk, fordi de bare "skøjtede rundt". I går havde de ingen problemer med at stå fast på de rigtige vinterdæk, så de vil aldrig mere have helårsdæk.
Og min kollegas mand er i dag ude at få rigtige vinterdæk på deres Tesla 3, som også bare skøjter rundt...
Det er gearingen 😁
Muligvis chaufførernes "gearing"? :mrgreen:

Har kørt en del med GY Vector4Seasons og Mic. CrossClimate og de gør det rigtig fint, også i sne.
Har til gengæld kørt nogle km med Pirelli All Season de sidste par dage og de er ikke imponerende i sneen (naturligvis klasser over sommerdæk) men de har ikke specielt godt fat, særligt i løs sne virker de lidt svage...

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af Realtor » 4. jan 2024, 12:46

Min nye e-tron har jeg lige fået sat et sæt næsten nye Falken vinterdæk på i 19", og for satan den er en fryd at køre i det her vejr. Muligvis vægten og quattro har noget at sige, men ingen slinger eller usikkerhed på de snede veje her i det nordjyske.

Står markant bedre fast end min tidligere e-tron, som kørte med 21" helårsdæk og næsten identisk drivlinie.

Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om hvad jeg vælger fremover.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af jansom » 4. jan 2024, 13:06

Jeg er yderst tilfreds med mine Conti 870 vinterdæk.
These users thanked the author jansom for the post:
mobilos
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af carstenhjorth » 4. jan 2024, 17:14

Der er jo en stærk tendens til at det man selv har valgt er det bedste.... Jeg har lige solgt mine fælge med næsten nye Hankook Kinergy 4s-2 helårsdæk til fordel for Conti 870, og der er altså bare forskel på vintervej, konen lagde mærke til at den kom noget lettere op af vores snedækkede (jeg er et dovent svin) indkørsel. Så jeg er ikke solgt til helårsdæk i det vejr vi har nu.
These users thanked the author carstenhjorth for the post:
jansom
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af Syndicate » 4. jan 2024, 17:20

carstenhjorth skrev:
4. jan 2024, 17:14
Der er jo en stærk tendens til at det man selv har valgt er det bedste.... Jeg har lige solgt mine fælge med næsten nye Hankook Kinergy 4s-2 helårsdæk til fordel for Conti 870, og der er altså bare forskel på vintervej, konen lagde mærke til at den kom noget lettere op af vores snedækkede (jeg er et dovent svin) indkørsel. Så jeg er ikke solgt til helårsdæk i det vejr vi har nu.
Jeg er ikke uenig :-)

Jeg vil stadig vove den påstand, at vinterdækket sikkert vinder i sne/is.

Min erfaring med helårsdæk er, at det udfører "opgaven" tilstrækkeligt sikkert, hvorfor jeg synes at dækket har sin berettigelse.
These users thanked the author Syndicate for the post (total 2):
MichaelSmedcarstenhjorth
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af jansom » 4. jan 2024, 18:33

I almindeligt gennemsnitligt dødssygt og vådt dansk vintervejr er de bedste helårsdæk helt sikkert gode. Det gider jeg ikke stille spørgsmålstegn ved. Men i rigtigt vintervejr der er ægte vinterdæk selvfølgelig bedre.
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
carstenhjorthbaconbaronen
-No one is more hated than he who speaks the truth-

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Helårsdæk vs 2 sæt

Indlæg af SkodiaqDK » 4. jan 2024, 19:01

Ud fra test synes jeg primært det er ved isglatte veje, at vinterdæk stadig er at foretrække. Flere helårsdæk kan godt være med i sneen.

Jeg har leget lidt taxa i xc60'eren de sidste par dage på cross climate 2 og er kommet sikkert fra a til b. Har de sine begrænsninger? Helt sikkert. Pigdæk ville have været bedre - men jeg tror ikke andre vinterdæk ville have ændret oplevelsen.

Så helårsdæk og awd er i hvert fald indtil videre en acceptabel løsning for mig.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"