Elbilers batteriteknologi

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Thor-thor » 6. nov 2023, 15:50

HansH skrev:
6. nov 2023, 11:26
En bruger postede i e-Golf facebook gruppen kopi af et tilbud han havde fået fra VW Fredericia.
Udskiftning af komplet batteripakke til fabriksny på en e-Golf 300 .... :shock:
Snap19.jpg
Lyder helt skævt. Et forholdvist lille batteri som dette burde vel koste under 100k?
Undrer mig i øvrigt over at det samme partnr. optræder 3 gange? 2 x 90k og 1x 29k?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 6. nov 2023, 16:07

Korreborg skrev:
6. nov 2023, 15:26
HansH skrev:
6. nov 2023, 11:26
En bruger postede i e-Golf facebook gruppen kopi af et tilbud han havde fået fra VW Fredericia.
Udskiftning af komplet batteripakke til fabriksny på en e-Golf 300 .... :shock:
Men hvorfor skal det skiftes? Den er fra 2017 og havde ved syn i 2022 gået 164.000km.
Så det er jo ikke fordi at den har gået åndsvagt langt (Dog over garantien :) )
Han postede tilbudet i forbindelse med at han havde fået lavet en Aviloo test, som siger 87% SoH aktuelt.
Bilen har på nuv. tidspunkt kørt 207.000km.

Jeg stillede trådstarter samme spørgsmål, da jeg ikke kunne forstå hvad han skulle med et nyt batteri .... 87% er da en fin-fin værdi.

Han svarede bare således: "Jeg bad VW om pris på nyt batteri da jeg skulle beslutte om jeg ville købe en anden bil."
These users thanked the author HansH for the post:
Korreborg
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 6. nov 2023, 16:59

Thor-thor skrev:
6. nov 2023, 15:50
Lyder helt skævt. Et forholdvist lille batteri som dette burde vel koste under 100k?
Undrer mig i øvrigt over at det samme partnr. optræder 3 gange? 2 x 90k og 1x 29k?
Den er god nok mht listeprisen på et komplet højvoltbatteri. Se herunder.
Jeg skal ikke kunne sige hvorfor de har splittet tilbudet op med samme partno 3 x .......

Det lyder fuldstændig gak at batteriet som reservedel koster mere end hele bilen .. :shock:

Snap20.jpg
Snap20.jpg (85.91 KiB) Vist 1299 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Aagaard
Aktiv medlem
Indlæg: 3436
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 68 times
Been thanked: 17 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Aagaard » 6. nov 2023, 17:01

HansH skrev:
6. nov 2023, 16:59
Den er god nok mht listeprisen på et komplet højvoltbatteri. Se herunder.
Jeg skal ikke kunne sige hvorfor de har splittet tilbudet op med samme partno 3 x .......

Det lyder fuldstændig gak at batteriet som reservedel koster mere end hele bilen .. :shock:


Snap20.jpg
Deres tilbud kan vel ikke finde ud af at skrive så vanvittige tal på en linie :lol:
These users thanked the author Aagaard for the post:
HansH
'15 VW Passat 1.4 TSI DSG variant

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 6. nov 2023, 17:02

Aagaard skrev:
6. nov 2023, 17:01
HansH skrev:
6. nov 2023, 16:59
Den er god nok mht listeprisen på et komplet højvoltbatteri. Se herunder.
Jeg skal ikke kunne sige hvorfor de har splittet tilbudet op med samme partno 3 x .......

Det lyder fuldstændig gak at batteriet som reservedel koster mere end hele bilen .. :shock:


Snap20.jpg
Deres tilbud kan vel ikke finde ud af at skrive så vanvittige tal på en linie :lol:
Det må jo næsten være noget i den retning ..... at en materialelinje ikke kan have et 6-cifret beløb.
Tror det er et godt bud.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Thor-thor » 6. nov 2023, 17:09

HansH skrev:
6. nov 2023, 16:59
Thor-thor skrev:
6. nov 2023, 15:50
Lyder helt skævt. Et forholdvist lille batteri som dette burde vel koste under 100k?
Undrer mig i øvrigt over at det samme partnr. optræder 3 gange? 2 x 90k og 1x 29k?
Den er god nok mht listeprisen på et komplet højvoltbatteri. Se herunder.
Jeg skal ikke kunne sige hvorfor de har splittet tilbudet op med samme partno 3 x .......

Det lyder fuldstændig gak at batteriet som reservedel koster mere end hele bilen .. :shock:
Snap20.jpg
Grotesk.
God bud på en selvsvings-historie til EB og lign.... :mrgreen:

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Korreborg » 6. nov 2023, 19:08

HansH skrev:
6. nov 2023, 16:59
Det lyder fuldstændig gak at batteriet som reservedel koster mere end hele bilen .. :shock:
Ja enten er de nogle røvhuller, der røvrender folk når batteriet dør.
Eller, de har tabt penge på alle de e-Golf de har solgt.
These users thanked the author Korreborg for the post:
jansom
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af jansom » 6. nov 2023, 19:12

Korreborg skrev:
HansH skrev:
6. nov 2023, 16:59
Det lyder fuldstændig gak at batteriet som reservedel koster mere end hele bilen .. :shock:
Ja enten er de nogle røvhuller, der røvrender folk når batteriet dør.
Eller, de har tabt penge på alle de e-Golf de har solgt.
Jeg tror mest på det første
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 6. nov 2023, 19:18

Men.. det ER jo spild af tid at lave og sende sådan et tilbud. De skulle bare, som Jan foreslog, have meddelt kunden at han skulle finde en anden løsning.

Der findes 3. part firmaer der kan renovere batteriet, dvs udskifte enkelte celler/moduler, til langt mindre penge.
Og den slags firmaer vil der kun komme flere af. Markedet for aldrende elbiler er støt stigende, så der bliver mere og mere at rive i.

Én skrev i kommentarsporet, at han havde fundet en totalskadet e-Golf i Norge, og at batteripakken fra denne var på vej hjem. Prisen var angiveligt 25.000 DKK.

Det er fuldstændig på månen det 282.000 kr tilbud.
These users thanked the author HansH for the post:
jansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af xbn » 6. nov 2023, 19:20

Thor-thor skrev:
6. nov 2023, 15:50
HansH skrev:
6. nov 2023, 11:26
En bruger postede i e-Golf facebook gruppen kopi af et tilbud han havde fået fra VW Fredericia.
Udskiftning af komplet batteripakke til fabriksny på en e-Golf 300 .... :shock:
Snap19.jpg
Lyder helt skævt. Et forholdvist lille batteri som dette burde vel koste under 100k?
Undrer mig i øvrigt over at det samme partnr. optræder 3 gange? 2 x 90k og 1x 29k?
Det står til 28.000 $ her, så det er nok ikke helt skævt. Men under det er delt op på 3 linjer, som om en linje har en max pris på 90k.
https://parts.vw.com/p/Volkswagen__/Dri ... 597AD.html
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 6. nov 2023, 19:21

xbn skrev:
6. nov 2023, 19:20
Det står til 28.000 $ her, så det er nok ikke helt skævt. Men under det er delt op på 3 linjer, som om en linje har en max pris på 90k.
Har du læst indlæggene lidt længere oppe..... ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af xbn » 6. nov 2023, 19:23

HansH skrev:
6. nov 2023, 19:21
xbn skrev:
6. nov 2023, 19:20
Det står til 28.000 $ her, så det er nok ikke helt skævt. Men under det er delt op på 3 linjer, som om en linje har en max pris på 90k.
Har du læst indlæggene lidt længere oppe..... ? :)
Ja, det har jeg nu :)
These users thanked the author xbn for the post:
HansH
Billede

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Target » 8. jan 2024, 12:33

Volkswagens nye solid state-batteri viser imponerende holdbarhed. Kører 500.000 km med tab i kapacitet på kun 5 procent.
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... oldbarhed/

Så begynder det da at ligne noget. :-)
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af GaSelle » 8. jan 2024, 13:38

Target skrev:
8. jan 2024, 12:33
Volkswagens nye solid state-batteri viser imponerende holdbarhed. Kører 500.000 km med tab i kapacitet på kun 5 procent.
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... oldbarhed/

Så begynder det da at ligne noget. :-)
Neeeeej, for den kan stadig ikke køre 1000km med 1500kg Knaus på krogen eller tankes på 5 minutter. Som alle ved, er det jo en tvingende nødvendighed :lol:
These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
mertodinlojansomkGlerup

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Target » 8. jan 2024, 13:39

GaSelle skrev:
8. jan 2024, 13:38
Target skrev:
8. jan 2024, 12:33
Volkswagens nye solid state-batteri viser imponerende holdbarhed. Kører 500.000 km med tab i kapacitet på kun 5 procent.
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... oldbarhed/

Så begynder det da at ligne noget. :-)
Neeeeej, for den kan stadig ikke køre 1000km med 1500kg Knaus på krogen eller tankes på 5 minutter. Som alle ved, er det jo en tvingende nødvendighed :lol:
Aah øv altså... Det havde jeg selvfølgelig glemt... :lol:
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

HenrikH
Medlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 145 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HenrikH » 8. jan 2024, 17:41

Target skrev:
8. jan 2024, 12:33
Volkswagens nye solid state-batteri viser imponerende holdbarhed. Kører 500.000 km med tab i kapacitet på kun 5 procent.
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... oldbarhed/

Så begynder det da at ligne noget. :-)
Bliver spændende hvornår det kan skaleres op og blive klar til masseproduktion
These users thanked the author HenrikH for the post (total 2):
jansomTarget

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Target » 8. jan 2024, 17:52

HenrikH skrev:
8. jan 2024, 17:41
Target skrev:
8. jan 2024, 12:33
Volkswagens nye solid state-batteri viser imponerende holdbarhed. Kører 500.000 km med tab i kapacitet på kun 5 procent.
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... oldbarhed/

Så begynder det da at ligne noget. :-)
Bliver spændende hvornår det kan skaleres op og blive klar til masseproduktion
Ja det er det helt store spørgsmål.
These users thanked the author Target for the post:
jansom
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

HenrikH
Medlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 145 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HenrikH » 26. feb 2024, 12:12

Lidt nyt på batterisiden - inden solid State

https://www.inputmag.dk/catl-vil-dumpe- ... batterier/

Tænker konkurrenterne må følge med ned i pris
These users thanked the author HenrikH for the post:
HansH

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af GranTurismo » 28. feb 2024, 00:14

Der må da komme nogle voldsomt store fald i brugtpriserne på de nuværende elbiler, når de nye batterier kommer på gaden... udover de store fald i priser på eksempelvis Tesla, der allerede har været grundet prisfald på en ny.

Men det kommer jo nok også til, at give lavere brugtpriser på diesel og benzinbiler m.v.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

JSA
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 75 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af JSA » 28. feb 2024, 07:38

GranTurismo skrev:
28. feb 2024, 00:14
Der må da komme nogle voldsomt store fald i brugtpriserne på de nuværende elbiler, når de nye batterier kommer på gaden
Prisen kommer helt sikkert til at falde, spørgsmålet er bare hvor meget. Bilerne med den nuværende batteriteknologi vil ikke blive ubrugelige over-night. Der vil helt sikkert være et (brugt)marked for velholdte elbiler fremover. Dem der ikke ønsker at bruge en "formue" på en ny bil, vil f. eks. om få år kunne få en brugt model Y til en ganske rimelig pris, da udbuddet må forventes at blive stort.
These users thanked the author JSA for the post:
GranTurismo
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Sace » 28. feb 2024, 16:53

GranTurismo skrev:
28. feb 2024, 00:14
Der må da komme nogle voldsomt store fald i brugtpriserne på de nuværende elbiler, når de nye batterier kommer på gaden... udover de store fald i priser på eksempelvis Tesla, der allerede har været grundet prisfald på en ny.

Men det kommer jo nok også til, at give lavere brugtpriser på diesel og benzinbiler m.v.
Ifht. LFP batterierne som falder i pris tror jeg ikke det vil gøre det store. Rigtig mange producenter har problemer med at tjene penge på deres elbiler - Hvis batteriprisen falder drastisk kunne man forestille sig at det bliver udnyttet til at få en bedre avance. Til gengæld kunne det jo som nævnt bane vejen for billigere elbiler.

Men men. Ud over Tesla og Volvo, hvem bruger så LFP pakker i stor stil?
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

HenrikH
Medlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 145 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HenrikH » 28. feb 2024, 17:17

Sace skrev:
28. feb 2024, 16:53
GranTurismo skrev:
28. feb 2024, 00:14
Der må da komme nogle voldsomt store fald i brugtpriserne på de nuværende elbiler, når de nye batterier kommer på gaden... udover de store fald i priser på eksempelvis Tesla, der allerede har været grundet prisfald på en ny.

Men det kommer jo nok også til, at give lavere brugtpriser på diesel og benzinbiler m.v.
Ifht. LFP batterierne som falder i pris tror jeg ikke det vil gøre det store. Rigtig mange producenter har problemer med at tjene penge på deres elbiler - Hvis batteriprisen falder drastisk kunne man forestille sig at det bliver udnyttet til at få en bedre avance. Til gengæld kunne det jo som nævnt bane vejen for billigere elbiler.

Men men. Ud over Tesla og Volvo, hvem bruger så LFP pakker i stor stil?
Ved ikke hvor stor stil, men Geely, MG, BYD bruger det også og mener også Ford Mustang bruger det i mindste modeller.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Target » 28. feb 2024, 17:29

HenrikH skrev:
28. feb 2024, 17:17
Sace skrev:
28. feb 2024, 16:53
GranTurismo skrev:
28. feb 2024, 00:14
Der må da komme nogle voldsomt store fald i brugtpriserne på de nuværende elbiler, når de nye batterier kommer på gaden... udover de store fald i priser på eksempelvis Tesla, der allerede har været grundet prisfald på en ny.

Men det kommer jo nok også til, at give lavere brugtpriser på diesel og benzinbiler m.v.
Ifht. LFP batterierne som falder i pris tror jeg ikke det vil gøre det store. Rigtig mange producenter har problemer med at tjene penge på deres elbiler - Hvis batteriprisen falder drastisk kunne man forestille sig at det bliver udnyttet til at få en bedre avance. Til gengæld kunne det jo som nævnt bane vejen for billigere elbiler.

Men men. Ud over Tesla og Volvo, hvem bruger så LFP pakker i stor stil?
Ved ikke hvor stor stil, men Geely, MG, BYD bruger det også og mener også Ford Mustang bruger det i mindste modeller.
XPeng ligeså
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

HenrikH
Medlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 145 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HenrikH » 28. feb 2024, 17:39

Så det kan godt betyde nedadgående priser på elbiler

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af GranTurismo » 28. feb 2024, 19:14

Target skrev:
28. feb 2024, 17:29
XPeng ligeså
Så gælder det nok også NIO. Xpeng og NIO samarbejder om batteriskiftestationer.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Korreborg » 29. feb 2024, 22:07

LFP er typisk også brugt i batterier til hjemmeinstallationer, så måske vi kan få meget billigere batteribanker :D Man kunne håbe.
These users thanked the author Korreborg for the post:
martinta
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af martinta » 1. mar 2024, 11:53

GranTurismo skrev:
28. feb 2024, 00:14
Der må da komme nogle voldsomt store fald i brugtpriserne på de nuværende elbiler, når de nye batterier kommer på gaden... udover de store fald i priser på eksempelvis Tesla, der allerede har været grundet prisfald på en ny.

Men det kommer jo nok også til, at give lavere brugtpriser på diesel og benzinbiler m.v.
Ikke nødvendigvis. Hvis de sidste par år har vist noget, så er det at der er kæmpe forskel på at lave en prototype og så rent faktisk kunne producere i stor skala. Så selv hvis solid state batterier kom næste år, så vil de formodentlig tage en del år om at udskifte alle modellerne til at bruge den type.

Brugtpriserne vil helt klart falde, men hvis indfasningen sker over xx antal år, så er det ikke sikkert det bliver mærket mere end generel afskrivning.

Dertil, så er afskrivningen på elbiler (og Diesel) jo allerede helt vanvittig, så det kan næsten ikke blive værre :D (Hilsen en der har hhv en el og Diesel bil der (hvis de skulle sælges jf. forhandler) har tabt. hhv. 200.000,- og 140.000,- på hhv. 2½ år og 1 år)

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af martinta » 1. mar 2024, 11:54

Korreborg skrev:
29. feb 2024, 22:07
LFP er typisk også brugt i batterier til hjemmeinstallationer, så måske vi kan få meget billigere batteribanker :D Man kunne håbe.
Batteri bank hjem til på 60 kWh for 30.000,-

Så begynder det at give mening :D
These users thanked the author martinta for the post:
Korreborg

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 213 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af dklap » 1. mar 2024, 14:18

martinta skrev:
1. mar 2024, 11:53
Så selv hvis solid state batterier kom næste år, så vil de formodentlig tage en del år om at udskifte alle modellerne til at bruge den type.
Præcis, det er ikke noget der lige sker om hverken et halvt eller et helt år, selvom man længe har snakket om solid state batterier.

Så for nyligt et interview med Thomas fra Autogefühl og en eller anden topchef fra BMW. Her sagde BMW manden han regnede med ca. 10 år, før vi for alvor begyndte at se solid state batterier i mange elbiler.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af GranTurismo » 1. mar 2024, 14:23

martinta skrev:
1. mar 2024, 11:53
GranTurismo skrev:
28. feb 2024, 00:14
Der må da komme nogle voldsomt store fald i brugtpriserne på de nuværende elbiler, når de nye batterier kommer på gaden... udover de store fald i priser på eksempelvis Tesla, der allerede har været grundet prisfald på en ny.

Men det kommer jo nok også til, at give lavere brugtpriser på diesel og benzinbiler m.v.
Ikke nødvendigvis. Hvis de sidste par år har vist noget, så er det at der er kæmpe forskel på at lave en prototype og så rent faktisk kunne producere i stor skala. Så selv hvis solid state batterier kom næste år, så vil de formodentlig tage en del år om at udskifte alle modellerne til at bruge den type.

Brugtpriserne vil helt klart falde, men hvis indfasningen sker over xx antal år, så er det ikke sikkert det bliver mærket mere end generel afskrivning.

Dertil, så er afskrivningen på elbiler (og Diesel) jo allerede helt vanvittig, så det kan næsten ikke blive værre :D (Hilsen en der har hhv en el og Diesel bil der (hvis de skulle sælges jf. forhandler) har tabt. hhv. 200.000,- og 140.000,- på hhv. 2½ år og 1 år)
Jeg tror desværre kun vi har set toppen af isbjerget. Dem som indtil videre har fået det hårdeste smæk, er nok dem der købte lige inden Tesla startede med at sænke nypriserne.

I takt med at konkurrencen er blevet øget på grund af disse prisfald, er der kommet flere udbydere til. Og der kommer uden tvivl flere til.
Hvis alle disse producenter vil overleve, er de nødt til at sænke omkostningerne. Det kan dem, der har kapital til det, bl.a. gøre ved at lave store investeringer i udvikling og produktion af nyere batteriteknologi.

At der nu er krig i Europa, har været dyrt for mange i bl.a. elektricitet og fødevarer. Det presser nok nogle til, ikke at købe ny bil. Det øger dog igen konkurrencen ved bilproducenterne, som vil slås om de færre kunder.
Der kommer også flere og flere elektriske militærkøretøjer til. Det giver derfor også incitament til, at reducere omkostningerne fra flere store spillere. Det kan måske være med til, at de nye batterityper kommer i masseproduktion endnu hurtigere. Historisk set har krig (herunder kold krig) og rumkapløb jo øget udviklingstiden for ny teknologi.

Overordnet set er jeg normalt meget lidt sortseer, men jeg har svært ved at se, at der ikke skulle komme flere og større prisfald til, end vi allerede har set.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"