Elbilers batteriteknologi

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 7. mar 2024, 10:38

ij6210 skrev:
7. mar 2024, 09:34
Hvordan tester man? Er det tal, man bare udlæser fra bilen, fordi bilen løbende lagrer disse tal? Eller er det tal, man kun kan udlæse når fx batteriet er ladet op til 100% ?
For VAG bilernes vedkommende ;

1) bilen køres så flad som muligt, dvs tæt på 0%
2) reel SoC udlæses med tester
3) sumtal for hvor mange kWh der i bilens levetid er "pumpet" på batteriet udlæses med tester
3) bilen lades til 100%
4) reel SoC udlæses med tester
5) sumtal for hvor mange kWh der i bilens levetid er "pumpet" på batteriet udlæses med tester

Forskellen på 4) og 2) er hvor mange "procentpoint" du har ladet på bilen. Det kunne f.eks. være 91%, hvis man forestiller sig buffer på 5% i bunden og 4% i toppen.

Forskellen på 5) og 3) er hvor mange kWh der under opladning blev tilført batteriet.
Det tal kan kun hentes fra bilen. Det nytter ikke at se på sin elmåler el. lign, da der er et ladetab i AC/DC converteren i bilen, samt i ladeboks, kabler osv. Derfor - det faktiske tal der er tanket på batteriet kan kun findes på denne måde.

Nu er det nemt at korrigere tilført mængde for procenterne, og dermed komme frem til hvor tæt du er på batteriets oprindelige kapacitet.

Jeg laver testen en gang om året på begge vores ... på deres "fødselsdag", dvs deres produktionsdato.
Således også da Golf'en fyldte 4 år d. 13-02.
Resultatet så ud som følger:

Start SoC = 8,8%
Slut SoC = 96,0%
Dvs tilførte "procenter" --> 96 - 8,8 == 87,2%

Tilførte kWh ved opladning til fuld = 30,589

Dvs hvis 30,589 modsvarer 87,2% .. så er 100% --> 30,589 / 0,872 == 35,08.

Disse 35,08 holdes op mod bilens oprindelige bruttokapacitet på 35,8kWh .... og giver således et SoH tal på 97,99%

Der beregnes mod bruttokapacitet da bufferne jo inddrages. Man kunne lave samme beregning mod nettokapaciteten, og ville få samme resultat. Så skulle bufferne bare ikke indregnes.

Mht ladetab, så har jeg et tab på lidt over 10%.
For at tilføre Elli de 30,589kWh i eksemplet her, blev der pumpet 34,09kWh ud af min elmåler.
These users thanked the author HansH for the post:
Bjarkeh
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Thor-thor » 7. mar 2024, 11:25

Sace skrev:
6. mar 2024, 20:07
Bjarkeh skrev:
6. mar 2024, 17:27
Min Model 3 med LFP batteri har mistet 4,23% range over ca 2 år og næsten 60.000Km med 309 opladninger til 100% samlet antal opladninger er 442.
Det er vel egentlig ok degradering, så tænker at Teslas anbefaling om at lade 100% er ok
Ja, det ser jo rigtig fornuftigt ud. Men det underbygger nok teorien om at det er et bevidst tradeoff. For selvom resultatet måske er en anelse bedre hvis man ikke lader den til 100% hver gang, så er vi nede i en størrelse hvor den øgede anvendelighed nok vægter mest for de fleste.
Det er formentlig tanken bag det og giver mening ift. at øge kundegruppen/anvendeligheden.

Men derfor er der jo ingen grund til at bare bevidstløst at lade til 100% hver nat, hvis man kun skal bruge 20% pr. dag.
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
HansHSace

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 7. mar 2024, 11:32

Thor-thor skrev:
7. mar 2024, 11:25
Men derfor er der jo ingen grund til at bare bevidstløst at lade til 100% hver nat, hvis man kun skal bruge 20% pr. dag.
Enig.
Det er jo hvad ens temperament er til. Men det er også sådan jeg tænker :)

Enyaq'en bliver kun ladet til 80% når jeg næste morgen skal til Nordborg eller Flensburg.
Resten af ugen holder jeg den bare mellem 30-60'ish..

Golf'en er aldrig på langfart så den bliver også bare holdt i området 20-80 ugen igennem.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Sace » 8. mar 2024, 10:05

HansH skrev:
7. mar 2024, 11:32

Enig.
Det er jo hvad ens temperament er til. Men det er også sådan jeg tænker :)

Enyaq'en bliver kun ladet til 80% når jeg næste morgen skal til Nordborg eller Flensburg.
Resten af ugen holder jeg den bare mellem 30-60'ish..

Golf'en er aldrig på langfart så den bliver også bare holdt i området 20-80 ugen igennem.
Samme her. De fleste hverdage lader jeg til 70% (Lader primært på arbejdet grundet Clever). Så ender den på 55% når den står natten over og så 35-40% når jeg er fremme på arbejde næste dag.

I dag skal jeg fx. noget senere og løfter den til 85% inden jeg kører hjem.

Teslaen lader vi til 100% en gang om ugen og ellers 80% Hvilket passer med hendes kørselsbehov.

Det bliver sjovt at se om 10 år, hvor meget vores "gode vaner" giver på sigt.
These users thanked the author Sace for the post:
HansH
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6024
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1638 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af BrianDS » 9. mar 2024, 13:04

Der er godt nok mange indlæg der ikke handler om ladeløsninger, hverken abonnementer, overvejelser eller installationer... 🤔

Og til det emne der kører, så tjekkede vi vel heller ikke altid tilstanden på en forbrændingsmotor?
Ja, SoH kan være en bekymring, men det er ikke sikkert det bør være det.
These users thanked the author BrianDS for the post:
john m
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 9. mar 2024, 16:11

BrianDS skrev:
9. mar 2024, 13:04
Der er godt nok mange indlæg der ikke handler om ladeløsninger, hverken abonnementer, overvejelser eller installationer... 🤔
Enig. Det skulle der hermed være rådet bod på :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
TargetBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 9. mar 2024, 21:03

BrianDS skrev:
9. mar 2024, 13:04
Og til det emne der kører, så tjekkede vi vel heller ikke altid tilstanden på en forbrændingsmotor?
Når jeg har købt brugt ICE bil, så har jeg da gjort hvad der stod i min magt for at identificere sundhedstilstand på motor og gearkasse på den bil jeg kiggede på. Gør de fleste (alle?) ikke det ? :)
Man har kun kunnet følge sine sanser og sine indtryk, prøvet at vurdere hvem tidligere ejer var, hvis det var muligt
osv osv osv.
Havde jeg kunnet sætte VCDS kablet på, og trække et tal ud for hvordan den bil var blevet kørt i sin tid før mig, så havde jeg da 100% gjort det.
Men det kan man ikke.

Den mulighed har man til gengæld med HV-batteriet på en elbil .. i hvert fald på VAG.
Så hvis jeg kiggede på brugt VAG elbil i dag, så ville jeg 100% forsøge at få adgang til enten 1) et battericertifikat, eller 2) selv lave min egen test på den. Det er ikke sikkert jeg kunne få lov til det ... men jeg ville gøre forsøget.
Selv om statistikkerne viser, at langt de fleste HV-batterier holder bedre end man først har antaget, så ville det dælme da være surt at købe katten i sækken .. og være så uheldig at overtage et eksemplar der kun lige hænger med røven i vandskorpen i forhold til batterigarantien.
Det synes jeg ville være en dyr chance at tage, når man på helt enkel vis kan gardere sig mod dette ved at udføre en test.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Target » 9. mar 2024, 21:12

De fleste gange jeg har købt brugt ICE bil har jeg haft en OBD læser med og udlæst fejlkoder. Både før og efter prøveturen. Så kan men få en idé om hvad der ligger af "ventende" fejl, som endnu ikke resulterer i at motorlampen lyser. Og hvis listen af fejl er helt tom inden prøvekørslen, men der ligger en række fejl efter prøvekørslen, så kan det tyde på at sælger bevidst har ryddet fejllageret inden prøveturen.
These users thanked the author Target for the post:
HansH
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6024
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1638 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af BrianDS » 9. mar 2024, 21:18

Hvis man ser lidt udenfor VAGcars og lignende steder, hvor folk nørder i det, hvor mange tror i så der tjekker op på "noget"?
Mit gæt er at det ikke er ret mange.

Jeg vil ikke sige jeg har stor erfaring med at købe brugte biler, vi har trods alt kun haft nogle få stykker selv, og cirka 50% af de brugte biler jeg har købt (altså 2 stk) har været ringere end jeg havde troet - ikke motoren, men nærmere rust man ikke bare lige kunne se, jeg har haft en enkelt skade på en motor, men det var en mekaniker der havde lavet en fejl imens jeg ejede den, og han tog sig også af det UB, så jeg slap heldigt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 9. mar 2024, 21:23

@Target - det er bestemt en rigtig fornuftig fremgangsmåde. Den giver mening.

Deciderede fejlkoder kan selvfølgelig fortælle noget om hvad der måtte ligge og lure på den bil.
Men man kan sagtens have en bil uden fejlkoder, som i sin levetid alligevel er blevet kørt monsterhårdt. Altså "fået kniven" som man siger ... og hvor du ikke har noget som helst andet at forlade dig på end dine fornemmelser.

Det kan også være det modsatte. At den har ligget og nulret ture på 2-3km. Dvs et utal af koldstarter.
Det er vel bl.a. derfor man lige løfter øjenbrynene, når man står med en bil som har kørt bemærkelsesværdigt FÅ km ... så er man mistænksom overfor om den er blevet "kørt død". Typisk ville man spørge ind til hvorfor den ikke har kørt længere, om den har stået stille i længere tid.
osv osv osv osv.
Altsammen forsøg på at skrabe sig et billede sammen af hvordan den bils historie er, hvordan den er blevet behandlet etc.

I sammenligning med alt dette er batteritesten og tallet for restkapacitet meget, meget konkret.
These users thanked the author HansH for the post:
Target
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 9. mar 2024, 21:28

BrianDS skrev:
9. mar 2024, 21:18
Hvis man ser lidt udenfor VAGcars og lignende steder, hvor folk nørder i det, hvor mange tror i så der tjekker op på "noget"?
Mit gæt er at det ikke er ret mange.
Nej, det er da klart. De allerfærreste har viden og grej til at skaffe sig de data jeg taler om.

Jeg har skrevet det før, men jeg mener et battericertifikat burde være obligatorisk ved handel af brugt elbil.
På samme måde som der skal udarbejdes en tilstandsrapport på et hus.
Det er ikke lovkrav, men det mener jeg det burde være .. dvs det burde påhvile sælger ved lov at kunne præsentere et friskt battericertifikat.

I hvert fald så længe vi arbejder med batteriteknologier som er (i en vis grad) følsomme overfor hvordan de er blevet behandlet, og hvor risikoen for at falde over et problembarn eksisterer.
Så kan man sige "Garanti".
Javel.
Jeg mener ikke den fabriksgaranti der gives på HV-batteriet er meget værd. Den er så defensiv, at batteriet kan være i virkelig dårlig tilstand, og stadig være "within specs" set i forhold til fabriksgarantien.
Den garanti beskytter kun lige mod den helt ultimative katastrofe :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af Target » 9. mar 2024, 21:30

HansH skrev:
9. mar 2024, 21:23
@Target - det er bestemt en rigtig fornuftig fremgangsmåde. Den giver mening.

Deciderede fejlkoder kan selvfølgelig fortælle noget om hvad der måtte ligge og lure på den bil.
Men man kan sagtens have en bil uden fejlkoder, som i sin levetid alligevel er blevet kørt monsterhårdt. Altså "fået kniven" som man siger ... og hvor du ikke har noget som helst andet at forlade dig på end dine fornemmelser.

Det kan også være det modsatte. At den har ligget og nulret ture på 2-3km. Dvs et utal af koldstarter.
Det er vel bl.a. derfor man lige løfter øjenbrynene, når man står med en bil som har kørt bemærkelsesværdigt FÅ km ... så er man mistænksom overfor om den er blevet "kørt død". Typisk ville man spørge ind til hvorfor den ikke har kørt længere, om den har stået stille i længere tid.
osv osv osv osv.
Altsammen forsøg på at skrabe sig et billede sammen af hvordan den bils historie er, hvordan den er blevet behandlet etc.

I sammenligning med alt dette er batteritesten og tallet for restkapacitet meget, meget konkret.
Det er klart, fejlkoder giver langt fra et fuldstændigt billede af bilens tilstand. Jeg har også ved to bilkøb fået lavet en FDM brugtbiltest, hvilket faktisk i begge tilfælde viste sig at være en "god" forretning. Forstået på den måde, at der blev fundet fejl for større beløb end udgiften til testen. Vel at mærke fejl jeg ikke selv havde opdaget.
These users thanked the author Target for the post:
HansH
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 9. mar 2024, 21:33

Target skrev:
9. mar 2024, 21:30
Det er klart, fejlkoder giver langt fra et fuldstændigt billede af bilens tilstand. Jeg har også ved to bilkøb fået lavet en FDM brugtbiltest, hvilket faktisk i begge tilfælde viste sig at være en "god" forretning. Forstået på den måde, at der blev fundet fejl for større beløb end udgiften til testen. Vel at mærke fejl jeg ikke selv havde opdaget.
Præcis.
FDM-testen er jo skridtet videre, hvor man køber sig til en grundigere gennemgang af bilens tilstand, end man selv er i stand til at foretage.
Man hører jo også om bilhandler der bliver gennemført under forudsætning af at bilen kan fremvise en god FDM-test.

Og det er altså noget tilsvarende jeg advokerer for mht elbiler, i form af batteritesten. Og at det skulle være obligatorisk.
These users thanked the author HansH for the post:
Target
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6024
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1638 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af BrianDS » 9. mar 2024, 22:38

Det er noget af en ekstra udgift der skal udføres hver gang en bil skal handles, altså en eller anden standardiseret test.

Det svarer vel til at en bil skal synes hver gang den handles?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Elbilers batteriteknologi

Indlæg af HansH » 9. mar 2024, 22:55

BrianDS skrev:
9. mar 2024, 22:38
Det er noget af en ekstra udgift der skal udføres hver gang en bil skal handles, altså en eller anden standardiseret test.

Det svarer vel til at en bil skal synes hver gang den handles?
Jeg synes ikke det er et issue.

Jeg gav EUR 99,- for en Aviloo test. Vel og mærke inkl DHL Express forsendelse af dongle frem og tilbage til Østrig.
Hvis det blev sat i system herhjemme med udbydere alle vegne, ligesom synshaller, så kunne den pris sagtens komme længere ned. Der er jo ikke noget arbejde i det, andet end at sætte et par stik i.

Alle biler skal jo synes hvert 2. år.
På samme måde kunne man lave det sådan at en batteritest kan have gyldighed i f.eks. 1 år, for at sige noget.
Forstået på den måde, at beholder man bilen behøver man ikke få lavet en test hvert år, men først når man sælger den.
Har man en test, så gælder den 1 år, dvs hvis man sælger bilen indenfor det år, så behøver man ikke få lavet en ny test.
Blot strøtanker, men jeg ser ikke udgiften som et problem. Hvis det er ens for alle, så er det jo bare sådan det er.

I forhold til den forbrugertryghed det ville give, synes jeg det længe er den udgift værd.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"