Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6263
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 681 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af jansom » 8. jul 2023, 21:15

TorbenRasmussen skrev:
jansom skrev:
carstenhjorth skrev:Det var ikke for at starte en "min er bedre end din" diskussion, det var for at fortælle om mine parametre for at vælge TM3, men du ser anderledes på det og det er fint, din udtalelse: Masser af kræfter og acceleration, tydeliggør at vi ser meget forskelligt på tingene, og det er så fint og derfor kan der tages bedre valg når man ser tingene fra forskellige vinkler.
Jeg diskuterer ikke. Kommer bare med mine erfaringer efter 12000 km i min Born.
Hverken Born eller TM3 er vel i spil hvis man snakker om TMY, iX3 eller Enyaq.

Jeg synes ofte at man støder på nogle ret fine Enyaq vRS, med det meste udstyr til under 550 på Bilbasen. Jeg har været fristet til lige at køre ud og se den IRL. De ser dog importerede ud og kommer kun med 2 års garanti fra første registrering (er det standard i Dk også?), så mange af dem har ikke mange måneder tilbage på garantien. Der er der en del iX3 som har garanti helt indtil 2025 og det samme gælder TMY, som har 4 år pr default.
Næ det er de nok ikke. Men du bragte dem selv op.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Kevinff » 8. jul 2023, 21:16

Hvad skulle årsagen være siden det kun er et boost?Set udefra virker det som en tam løsning

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 421 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af _Jensen » 8. jul 2023, 21:22

Enig. Kender ikke årsagen. Når jeg lader til 100% kan man godt mærke de sidste 34 hk. Jeg har fået min GTX ned i 5,9 sek 0-100 km/t. Men dér stod sol, stjernen og måne også lige. Til daglig kørsel syntes jeg der er væsentlig mere skub i 265 hk vs 204 hk.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Agger
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Agger » 8. jul 2023, 22:01

Men en 80X har jo ikke 299, men kun 265 HK, hvor meget er der så tilbage af disse, når nedenstående ikke er opfyldt?

Fra Skoda hjemmeside:

“Maksimal elektrisk effekt på Enyaq 80x 195 kW (265 hk) og RS 220 kW (299 hk): Den maksimale effekt er tilgængelig i maksimalt 30 sekunder, udregnet i forhold til UNGTR.21. Mængden af tilgængelig motorkraft i de individuelle kørselssituationer afhænger af temperaturen i batteriet, udetemperaturen, SOC (opladningsniveau) og batteriets tilstand eller fysiske alder. For at den maksimale effekt skal være tilgængelig, skal batteriets temperatur ligge mellem 23 og 50 grader celsius og et SOC på mindst 88 %. Afvigelser i forhold til de førnævnte parametre kan føre til reduceret motoreffekt eller ingen mulighed for maksimal effekt. Temperaturen i batteriet kan indirekte i en vis udstrækning påvirkes af brugen af bilens klimaanlæg, og SOC kan for eksempel justeres i bilen. Mængden af tilgængelig motorkraft på et specifikt tidspunkt vises i bilens ”Power-display”.


Sent from my iPhone using Tapatalk

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af claussor » 8. jul 2023, 22:25

Det er godt nok mærkeligt de vælger at frigive sådan en ydelse. Det er jo praktisk taget umuligt at opnå. Lugter lidt af desperation. Vi ønsker at have en højtydende bil men har ikke teknologien.
These users thanked the author claussor for the post (total 2):
DanielB12stadil

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13290
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3230 times
Been thanked: 4574 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af HansH » 8. jul 2023, 22:29

jansom skrev:
8. jul 2023, 21:15
TorbenRasmussen skrev:
jansom skrev:Jeg diskuterer ikke. Kommer bare med mine erfaringer efter 12000 km i min Born.
Hverken Born eller TM3 er vel i spil hvis man snakker om TMY, iX3 eller Enyaq.

Jeg synes ofte at man støder på nogle ret fine Enyaq vRS, med det meste udstyr til under 550 på Bilbasen. Jeg har været fristet til lige at køre ud og se den IRL. De ser dog importerede ud og kommer kun med 2 års garanti fra første registrering (er det standard i Dk også?), så mange af dem har ikke mange måneder tilbage på garantien. Der er der en del iX3 som har garanti helt indtil 2025 og det samme gælder TMY, som har 4 år pr default.
Næ det er de nok ikke. Men du bragte dem selv op.
Det var vel ikke Torben der bragte dem op …. men carstenhjorth ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af mortenmol » 8. jul 2023, 22:32

peter w skrev:
mortenmol skrev:
8. jul 2023, 16:03
peter w skrev: 500.000 for en coupe rs er dælme billigt. Den kunne jeg godt finde på.
Kan se, at der er flere nye rs coupe, der sælges pænt under nyprisen - denne må være mindst 100.000 under nyprisen.
Hvad kan det skyldes?
De "billige" er alle hos ikke-skodaforhandlere. Kan det have noget at sige? Hvorfor har det noget at sige?
Er vel ikke svar på Teslas prisnedsættelser, når det ikke er slået igennem hos Skoda forhandlere?
Nogen bud på de lavere priser?
Gad vide om det samme gælder for q4.
Importeret brugte fra Tyskland?
Du kan finde dem til under 400k i Tyskland, dertil afgift
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men er det ikke sådan, at for at få den til en god "tysk" pris (altså kun med tysk moms), så skal den både være mere end et halvt år gammel og have kørt mere end 6.000 km?
Mange af de billige har kørt betydeligt under 6.000 km. Den der linkes til har kørt o km.
Besparelsen er ikke kun momsen, også BAFA i Tyskland
Hvis man importerer en ser har kørt mindre end 6.000 km skal man betale dansk difference moms, men hvis man kan hente den ex moms i Tyskland er det jo ok bare bilen er billig nok


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6263
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 681 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af jansom » 8. jul 2023, 22:35

Korrekt @HansH der kom rod i quotes
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10875
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 664 times
Been thanked: 1904 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af GaSelle » 9. jul 2023, 02:08

TorbenRasmussen skrev:
8. jul 2023, 19:42
jansom skrev:
carstenhjorth skrev:Det var ikke for at starte en "min er bedre end din" diskussion, det var for at fortælle om mine parametre for at vælge TM3, men du ser anderledes på det og det er fint, din udtalelse: Masser af kræfter og acceleration, tydeliggør at vi ser meget forskelligt på tingene, og det er så fint og derfor kan der tages bedre valg når man ser tingene fra forskellige vinkler.
Jeg diskuterer ikke. Kommer bare med mine erfaringer efter 12000 km i min Born.
Hverken Born eller TM3 er vel i spil hvis man snakker om TMY, iX3 eller Enyaq.

Jeg synes ofte at man støder på nogle ret fine Enyaq vRS, med det meste udstyr til under 550 på Bilbasen. Jeg har været fristet til lige at køre ud og se den IRL. De ser dog importerede ud og kommer kun med 2 års garanti fra første registrering (er det standard i Dk også?), så mange af dem har ikke mange måneder tilbage på garantien. Der er der en del iX3 som har garanti helt indtil 2025 og det samme gælder TMY, som har 4 år pr default.
Tyske BMW/Mini har tre års fabriksgaranti. Der er kun to år i DK.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2423
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af TorbenRasmussen » 9. jul 2023, 07:02

Der findes en del på basen, som har tilkøbt 5 års garanti på iX3’eren. Man skal dog lige ind og nærlæse teksten.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 303
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Avatar » 9. jul 2023, 07:34

claussor skrev:
8. jul 2023, 22:25
...Lugter lidt af desperation. Vi ønsker at have en højtydende bil men har ikke teknologien.
Jeg tror der ligger noget andet til grund: Varme!

Lidt tal-nørderi:

MEB-platformen bygger på batterikonfigurationen 96s3p. Ifølge Google anvender VAG-koncernen poseceller fra LG Chem, type E78.
Interessante data for netop dén celle her: https://secondlifestorage.com/index.php ... 92/page-11

This time not a cell, LG CHEM E78 (NCM 712) battery
Height: 8,65 mm
Length: 548 mm
Width: 100 mm
Nominal Capacity: 78 Ah
Measured capacity*: 85 Ah
Nominal Voltage: 3,67V
Maximum Voltage: 4,2V
Internal Resistance (by manufacturer): 1,48mOgm
Internal Resistance*: 1,11mOhm
Continuous current: 234A
Pulse Current: 496A
Weight: 1083g


Hvis man ganger og dividerer lidt med tallene 220kW, 3.67V, 96s3p og 1,5milliOhm, kan der beregnes et tab omkring 19kW alene i cellerne ved 220kW udgangseffekt :!:

Noget bliver varmt. Jeg tænker man _alene_ udnytter termisk tidskonstant i det arbejdspunkt.

Hvem har brug for 299hk konstant? Jeg tænker man er over 'kørekort-væk'-grænsen efter noget mindre end 30 sekunder?
These users thanked the author Avatar for the post:
kGlerup

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Kevinff » 9. jul 2023, 09:47

Hvis jeg har betalt for 299hk så vil jeg også gerne have 299hk og ikke bare i 30 sekunder maksimalt.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 421 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af _Jensen » 9. jul 2023, 10:17

Jo jo, men hvornår køre du med sømmet i bund i 30 sek.? Vi er enige om at sådanne boost funktioner er lidt la la. Men en del mærker har sådanne, og i virkeligheden bliver det aldrig et problem.
These users thanked the author _Jensen for the post:
BrianDS
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6584
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 925 times
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af i-s » 9. jul 2023, 10:19

Kevinff skrev:
9. jul 2023, 09:47
Hvis jeg har betalt for 299hk så vil jeg også gerne have 299hk og ikke bare i 30 sekunder maksimalt.
En 300HK benziner kan du jo heller ikke belaste kontinuert med 300HK uden den brænder sammen, medmindre der er lavet en del modifikationer.

Har prøvet i min GTX, der rammer jeg 100 km/t efter 6.1 sek og 180 efter 17 sek. Så jeg ville ikke vide hvad jeg skal med mere end 30 sek af gangen. Men det kan da godt være der er nogle sjove use-cases for det (Nürnburgring?), men ikke noget jeg møder i min hverdag.
These users thanked the author i-s for the post (total 3):
_JensenDanielB12BrianDS
/Søren.

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 303
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Avatar » 9. jul 2023, 10:27

Kevinff skrev:
9. jul 2023, 09:47
Hvis jeg har betalt for 299hk så vil jeg også gerne have 299hk og ikke bare i 30 sekunder maksimalt.
Hvis du kører blank pedal og har behov for samtlige 220kW hele tiden, er et fuldt opladet batteri (77kWh) tømt på 21 minutter...

Agger
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Agger » 9. jul 2023, 10:45

Hvis jeg købte en 265 hestes 80X, så kunne det bare være interessant at vide, hvor meget effekt der er tilbage, når man er under 88 %. Der er jo ikke voldsomt langt med til 204 heste, hvis man eksempelvis mister 30 heste. Derudover vejer bilen jo ca. 85 kg mere end en baghjulstrækker. En ting er hestekræfter, noget andet er moment, men det falder vel tilsvarede.

I og med jeg ville hjemmelade op til 80 % ville jeg så ikke have fuld effekt til rådighed..

Det betyder jo ikke det store i i det daglige, men har man betalt en ekstra sum penge for at få flere kræfter og man så ikke rigtigt får dem alligevel, så burde de da i det mindste oplyse hvor meget man mister..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6584
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 925 times
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af i-s » 9. jul 2023, 11:05

Agger skrev:
9. jul 2023, 10:45
Hvis jeg købte en 265 hestes 80X, så kunne det bare være interessant at vide, hvor meget effekt der er tilbage, når man er under 88 %. Der er jo ikke voldsomt langt med til 204 heste, hvis man eksempelvis mister 30 heste. Derudover vejer bilen jo ca. 85 kg mere end en baghjulstrækker. En ting er hestekræfter, noget andet er moment, men det falder vel tilsvarede.

I og med jeg ville hjemmelade op til 80 % ville jeg så ikke have fuld effekt til rådighed..

Det betyder jo ikke det store i i det daglige, men har man betalt en ekstra sum penge for at få flere kræfter og man så ikke rigtigt får dem alligevel, så burde de da i det mindste oplyse hvor meget man mister.. Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har kikket lidt på det du spørger om ud fra mine egne data (ID.5 GTX). Jeg har på fornemmelsen, at temperaturen også spiller ind, men jeg kan sige hvordan det forholder sig ved 15 ~ 25 gr ish.
Ved 80% SoC er den gået 5 - 7 % ned og falder så stort set lineært, så ved 10% er der 65 - 70% power tilbage. Så en 4Motion er ved 10% SoC ca. lige så kvik som en baghjulstrækker med 100% SoC.

Det sjove er, at man oplever det ikke sådan. Hvis du spurgte mig hvad min fornemmelse og følelse er hvor meget den går ned, så ville jeg sige der mangler 10-15% ved 10% SoC.
/Søren.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 421 times

Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af _Jensen » 9. jul 2023, 11:52

Men 204 hk mister også power løbende med SoC falder. Samme som de fleste andre EV. Så forstår ikke bekymringen?
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Agger
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Agger » 9. jul 2023, 12:06

Jeg studser over det fordi de specifikt nævner det for 4x4 modellerne, de baghjulstrukne er ikke nævnt ift. mindre effekt, selvom det jo også sker for dem. Tænker bare at faldet må være større på 4x4, ellers behøvede de jo ikke at angive det

Nå men jeg har jo også droppet Skodaen, så for mit vedkommende er det ikke relevant længere.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2423
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af TorbenRasmussen » 9. jul 2023, 18:14

Teslaen taber også effekt afhængigt af batteri mv. Det er bare ikke lige sat på formel som for VAG - i hver fald ikke en Tesla skilter med. Hele pointen er også, at man helst ikke vil stå tilgange og have betalt 50.000 for at få 299 hk og så reelt kun have mere at rykke med på cirka 1% af turene.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Indlæg: 158
Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Als
Has thanked: 41 times
Been thanked: 48 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Melle » 9. jul 2023, 19:09

i-s skrev:
9. jul 2023, 10:19
Kevinff skrev:
9. jul 2023, 09:47
Hvis jeg har betalt for 299hk så vil jeg også gerne have 299hk og ikke bare i 30 sekunder maksimalt.
En 300HK benziner kan du jo heller ikke belaste kontinuert med 300HK uden den brænder sammen, medmindre der er lavet en del modifikationer.
Det har du helt ret i :D
i-s skrev:
9. jul 2023, 10:19


Har prøvet i min GTX, der rammer jeg 100 km/t efter 6.1 sek og 180 efter 17 sek. Så jeg ville ikke vide hvad jeg skal med mere end 30 sek af gangen.
Det har du også ret i :D

Det du overser, eller i hvert tilfælde ikke nævner, er at når du har 15% tilbage i benzintanken og kalder på alle 300 HK så er de tilstede, det er de ikke med 15% tilbage i batteriet :?:
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 396 times
Been thanked: 478 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Monze1980 » 9. jul 2023, 19:10

Men hvor ofte har man de fulde HK til rådighed i en fossilbil?
Det er jo også begrænset hvor længe man kan holde den på max, før man når.en begrænsning af den ene eller anden art.

Har virkelig svært ved at sætte mig ind i spørgsmålet omkring HK, men jeg forsøger da
These users thanked the author Monze1980 for the post:
DanielB12
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6584
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 925 times
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af i-s » 9. jul 2023, 19:14

Melle skrev:
9. jul 2023, 19:09

Det du overser, eller i hvert tilfælde ikke nævner, er at når du har 15% tilbage i benzintanken og kalder på alle 300 HK så er de tilstede, det er de ikke med 15% tilbage i batteriet :?:
Du har helt ret, men tro mig - det er ikke noget problem.
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
HansHBrianDS
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6472 times
Been thanked: 1649 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af BrianDS » 9. jul 2023, 20:19

claussor skrev:
8. jul 2023, 09:32


Jeg tænker det går en Y som enhver anden bil. Den taber værdi. I og med det er den mest populære nu må den også være det om nogle år, sammenlignet med de andre i samme klasse som den sælger mere end. Og da nypris er lavere så tænker jeg Y vilvære det bedste valg på den front.
Vi må se, om tre-fire år, når markedet er mættet af brugte Model Y, sådan er det gået før med populære modeller, de er ikke nødvendigvis ligeså nemme at sælge som brugte - som sagt, ingen af os ved det, så vi får se.

Jeg vil i hvert tilfælde ikke satse på en Model Y holder værdien bedre end andre når der er solgt mange af dem...
claussor skrev:
8. jul 2023, 22:25
Det er godt nok mærkeligt de vælger at frigive sådan en ydelse. Det er jo praktisk taget umuligt at opnå. Lugter lidt af desperation. Vi ønsker at have en højtydende bil men har ikke teknologien.
Eller også fortæller de fleste andre bare ikke om det...
Senest rettet af BrianDS 9. jul 2023, 20:21, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6472 times
Been thanked: 1649 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af BrianDS » 9. jul 2023, 20:20

peter w skrev:
8. jul 2023, 17:18
...
Men er det ikke sådan, at for at få den til en god "tysk" pris (altså kun med tysk moms), så skal den både være mere end et halvt år gammel og have kørt mere end 6.000 km?
Mange af de billige har kørt betydeligt under 6.000 km. Den der linkes til har kørt o km.
Min fra 2021 var også "ny", 77 km og nyvognsinspektion under en måned før den holdt i Danmark, og prisen var god, købt igennem forhandler - prisen var måske endda lidt lavere end dem der havde kørt længere.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Kevinff » 9. jul 2023, 20:46

TorbenRasmussen skrev:Teslaen taber også effekt afhængigt af batteri mv. Det er bare ikke lige sat på formel som for VAG - i hver fald ikke en Tesla skilter med. Hele pointen er også, at man helst ikke vil stå tilgange og have betalt 50.000 for at få 299 hk og så reelt kun have mere at rykke med på cirka 1% af turene.
Du skal under 75% i en TM3P før der er markante ændringer i hk. Så vidt jeg husker mister den lige omkring 30% power fra 75%-45% strøm.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Kevinff » 9. jul 2023, 20:56

BrianDS skrev:
Eller også fortæller de fleste andre bare ikke om det...
Mon ik det var kommet frem i lyset hvis det var tilfældet? Og jeg tænker ikke VAG ligefrem er klassens dengse i at spille med åbne kort så hvis de fleste andre bare lod være med at nævne det så ville Skoda nok også.

Vinder man egentlig noget ved “kun” at give boost i Max 30 sekunder? Altså i form af rækkevidde eller andet?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6046
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6472 times
Been thanked: 1649 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af BrianDS » 9. jul 2023, 21:11

Kevinff skrev:
9. jul 2023, 20:56
BrianDS skrev:
Eller også fortæller de fleste andre bare ikke om det...
Mon ik det var kommet frem i lyset hvis det var tilfældet? Og jeg tænker ikke VAG ligefrem er klassens dengse i at spille med åbne kort så hvis de fleste andre bare lod være med at nævne det så ville Skoda nok også.

Vinder man egentlig noget ved “kun” at give boost i Max 30 sekunder? Altså i form af rækkevidde eller andet?
Aner det ikke, fx Tesla oplyser jo næsten ingenting, om det er bedre, værre eller hvad det er tager jeg ikke stilling til
Jeg vil bare ikke forvente at man kan have maksimal ydelse tilgængelig i alle tilstande af bilen ved nogen elbiler.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13290
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3230 times
Been thanked: 4574 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af HansH » 9. jul 2023, 21:31

Kevinff skrev:
9. jul 2023, 20:56
Vinder man egentlig noget ved “kun” at give boost i Max 30 sekunder? Altså i form af rækkevidde eller andet?
Ligesom den stribe af andre tommelfingerregler der er for hvordan man levetidsforlænger batteriet, så er dette også en af dem.

Jo hurtigere batteriet skal levere strømmen, desto mere slides det.
Og når strømmen skal leveres enten ved høj SoC (tæt på 100) eller helt lav (tæt på 0), så slider det også.
Så kort fortalt - jo mere du kører med morfar-fod i din elbil, jo mere tilgodeser du også levetiden på batteriet.
Så jeg tror at producenten har indført denne begrænsning for at beskytte teknikken.

Jeg tænker også at batteriet bliver ret hurtig varmt når det skal levere den power, og dermed rammer man også en anden tommelfingerregel .... at varme er en anden af batteriets ærkefjender. Denne er jeg dog ikke sikker på, da moderne elbiler jo har et kølesystem der aktivt kan køle batteriet. Man kunne antage at det burde kunne følge med, også over længere tid end 30 sek ... så jeg ved ikke om den faktor spiller ind her.

Om det så er rimeligt, om det er dødssygt, om folk er ligeglade .. etc etc, indgår ikke her :) Jeg refererer blot tilgængelig viden, som jeg ikke er ophavsmand til.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2610
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 615 times
Been thanked: 350 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af kGlerup » 10. jul 2023, 05:57

Kevinff skrev:Vinder man egentlig noget ved “kun” at give boost i Max 30 sekunder? Altså i form af rækkevidde eller andet?
Check tidligere indlæg fra Avatar der fint viser hvor meget varmeeffekt der bliver afsat i batteriet ved fuld power.
Der skal noget seriøs køling til.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"