claussor skrev:
Altså undskyld... Jeg prøver altså bare at køre en simpel snak. Går ikke i detaljer med beregninger på ligegyldige ting som farve og fælge. Det kan du jo konfigurere begge biler med. Standard konfigurationer er vel det bedste at holde sig til hvis man vil prøve at holde sig til markedet. Jeg kan også vende det om. En Tesla Y efter min mening rundsmadrer en Enyaq (som jeg synes er en lækker bil) til prisen. 380.000. Der er en grund til den UDSÆLGER VAG på kryds og tværs. Men prøver egentlig at holde min personlige mening om bilerne udenfor og bare holde diskussionen til logik ud fra markedet lige nu hvor tallene ikke lyver.
Selvfølgelig vil den da være lige så populær om 3 år fx. når du sammenligner samme model med en tilsvarende Enyaq. Men jeg tror bare jeg melder mig ud af snakken her. Efter din logik må en Polo 1.0 TSI som udsælger langt hovedparten af resten af minimarkedet så tabe, fordi der er flere af dem til salg om 3 år? NEj vel... Der er lige så mange købere der som brugt som nye. Det er logisk. En Nissan Micra eller andet er pludselig ikke magisk mere populær og nem at sælge bare fordi der er få af dem i forhold til en Polo.
Der er intet selvfølgeligt ved om en bil er populær om tre år, hvem ved, det kan være både Tesla og Skoda er usælgelige, eller de bliver rykket af hylderne som brugte - den stigende afgift giver selvfølgelig lidt hjælp i forhold til værditabet på alle elbiler i den prisklasse (og opefter).
Sammenligningen med en Polo holder heller ikke, for Polo er veletableret og har altid været populær som både ny og brugt, den har ikke opnået det ved at være billig.
At du synes at en Tesla Model Y "rundsmadrer" en ENYAQ (eller andre biler) er din mening, jeg ved ikke hvad "rundsmadrer" betyder, men jeg går ud fra du mener det er positivt. Jeg synes ikke dine kommentarer bærer præg af at du forsøger at holde din personlige mening ude af det
Der er helt sikkert en grund til Tesla sælger godt, lige nu er det prisen der er den afgørende faktor for rigtig mange.
mortenmol skrev: ↑10. jul 2023, 14:38
...
Hvis man anvender Brians egen logik med Seat Altea vs VW Touran, så var touran mere populær som ny end Altea og mere populær som brugt
Nu har jeg ikke salgstal fra dengang, men logikken gik faktisk på at Seat tog en bid af et marked de ikke havde tidligere - hvis man ser på salget dengang i midt 00'erne, så sprøjtede Seat markedet til med gulplade Altea, fordi du kunne få en Altea en del billigere end tilsvarende Touran, faktisk ofte endnu større forskel end det jeg oplevede (min var en XL den var lidt dyrere), og du kunne samtidig også få den i FR udgaver med 200 HK til billige penge (ja, det var jo vildt dengang)
Altså en billigere bil, som tilbød lidt mere på papiret, og manglede nogle ting i forhold til kvalitet, og "færdiggørelse", men overordnet set fik man en fin samlet pakke.
Som sagt, jeg skriver ikke at en Tesla Model Y ikke er attraktiv som brugt, jeg skriver at der ikke er nogen garanti for at den vil have et
mindre værditab end andre biler (dyrere eller billigere - eller samme pris)