Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Stedet hvor der snakkes VAG biler
peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af peter w » 10. jul 2023, 18:18

SkodiaqDK skrev:
10. jul 2023, 15:34
peter w skrev:
10. jul 2023, 11:38
Agger skrev:
7. jul 2023, 10:30
Jeg synes de her coupe modeller er ved at være nede i et prisniveau hvor det er til at have med at gøre Billede

https://www.viabiler.dk/brugte-biler/sk ... AD4227499/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hej Agger
Du er dyr herre at være i klub med ...
Dit gode link har jeg lige benyttet, og skrevet slutseddel på den RS, du linker til. Skal hente den på mandag i næste uge. Tak for linket.
Fisker afbestilt? Eller vil du bare være godt kørende indtil de engang kan levere?
Ikke afbestilt endnu. Lidt usikker på, hvad jeg vil gøre - kan godt lide livrem og seler. Overvejer at beholde reservationen så længe som muligt og håbe på, at der kommer nogle test, inden jeg tvinges til at tage stilling. Kommer der en stribe tetst, der alle viser, at det er en superbil med en virkelig god value-for-money, så ...
Jeg er noget skuffet over flere ting ved Fisker. Dårlig kommunikation hele vejen igennem og en daptiv fartpilot er ikke standard, og selv om man lægger de ca. 35.000 den koster, så virker den ikke endnu - kommer senere. Usikkerhed om for mange ting. En lidt for smart/amerikansk tilgang til forskelligt - bæredygtighed og CO2-neutral nævnes i stort set al kommunikation.
Vi får se.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af SkodiaqDK » 10. jul 2023, 18:25

Det skriger heller ikke af selvtillid, at bilanmelderne stadig ikke hat fået lov til at låne en.

Men fedt de har flyttet grænsen lidt for rækkevidde i en mellemstor elektrisk SUV.

Fonne
Medlem
Indlæg: 1321
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 171 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Fonne » 10. jul 2023, 18:26

Bliver mere spændende og se hvordan deres tal holder i virkeligheden når folk får lov til at teste dem ordenligt og direkte 1:1 mod lignende biler.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af SkodiaqDK » 10. jul 2023, 18:36

Jeg går ud fra det er en uafhængig virksomhed, der står for at udføre wltp-test.
Så tænker de fint kan sammenlignes.

Der kan måske være større afvigelser om vinteren ved en ny producent. Pas.

Fonne
Medlem
Indlæg: 1321
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 171 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Fonne » 10. jul 2023, 18:38

Ser vi på de store sammenlignings test så er det procent vis ganske massiv forskel på hvor godt bilerne rammer deres WLTP, så glæder mig til se den i sådan et roundup.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af BrianDS » 10. jul 2023, 22:45

claussor skrev:
Altså undskyld... Jeg prøver altså bare at køre en simpel snak. Går ikke i detaljer med beregninger på ligegyldige ting som farve og fælge. Det kan du jo konfigurere begge biler med. Standard konfigurationer er vel det bedste at holde sig til hvis man vil prøve at holde sig til markedet. Jeg kan også vende det om. En Tesla Y efter min mening rundsmadrer en Enyaq (som jeg synes er en lækker bil) til prisen. 380.000. Der er en grund til den UDSÆLGER VAG på kryds og tværs. Men prøver egentlig at holde min personlige mening om bilerne udenfor og bare holde diskussionen til logik ud fra markedet lige nu hvor tallene ikke lyver.
Selvfølgelig vil den da være lige så populær om 3 år fx. når du sammenligner samme model med en tilsvarende Enyaq. Men jeg tror bare jeg melder mig ud af snakken her. Efter din logik må en Polo 1.0 TSI som udsælger langt hovedparten af resten af minimarkedet så tabe, fordi der er flere af dem til salg om 3 år? NEj vel... Der er lige så mange købere der som brugt som nye. Det er logisk. En Nissan Micra eller andet er pludselig ikke magisk mere populær og nem at sælge bare fordi der er få af dem i forhold til en Polo.
Der er intet selvfølgeligt ved om en bil er populær om tre år, hvem ved, det kan være både Tesla og Skoda er usælgelige, eller de bliver rykket af hylderne som brugte - den stigende afgift giver selvfølgelig lidt hjælp i forhold til værditabet på alle elbiler i den prisklasse (og opefter).

Sammenligningen med en Polo holder heller ikke, for Polo er veletableret og har altid været populær som både ny og brugt, den har ikke opnået det ved at være billig.

At du synes at en Tesla Model Y "rundsmadrer" en ENYAQ (eller andre biler) er din mening, jeg ved ikke hvad "rundsmadrer" betyder, men jeg går ud fra du mener det er positivt. Jeg synes ikke dine kommentarer bærer præg af at du forsøger at holde din personlige mening ude af det ;-)

Der er helt sikkert en grund til Tesla sælger godt, lige nu er det prisen der er den afgørende faktor for rigtig mange.

mortenmol skrev:
10. jul 2023, 14:38
...
Hvis man anvender Brians egen logik med Seat Altea vs VW Touran, så var touran mere populær som ny end Altea og mere populær som brugt
Nu har jeg ikke salgstal fra dengang, men logikken gik faktisk på at Seat tog en bid af et marked de ikke havde tidligere - hvis man ser på salget dengang i midt 00'erne, så sprøjtede Seat markedet til med gulplade Altea, fordi du kunne få en Altea en del billigere end tilsvarende Touran, faktisk ofte endnu større forskel end det jeg oplevede (min var en XL den var lidt dyrere), og du kunne samtidig også få den i FR udgaver med 200 HK til billige penge (ja, det var jo vildt dengang)
Altså en billigere bil, som tilbød lidt mere på papiret, og manglede nogle ting i forhold til kvalitet, og "færdiggørelse", men overordnet set fik man en fin samlet pakke.

Som sagt, jeg skriver ikke at en Tesla Model Y ikke er attraktiv som brugt, jeg skriver at der ikke er nogen garanti for at den vil have et mindre værditab end andre biler (dyrere eller billigere - eller samme pris)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af BrianDS » 10. jul 2023, 22:50

mortenmol skrev:
10. jul 2023, 14:29
...
Skoda kører da også kampagne, det ville de formentligt kun gøre såfremt det er nødvendigt for at holde salget i gang, den samme bil påstår de skal sælges til 480k efter endt kampagne
Jeg kender ikke til mange bilmærker der ikke har kørt kampagne, mange gør det, ofte flere gange årligt...
mortenmol skrev:
10. jul 2023, 14:29
Undervogn fra en bmw, matrix/laser fra vag/bmw, en rigtig regnsensor og radar fremfor kun kamera, Apple CarPlay, massage i sædet, at vognbaneskift ikke kun var en del af EAP

Jeg sidder fint i sæderne, men vil håbe at ergo active fra vag er bedre da de sælger det som en del af en dyr pakke
Mange af de ting du nævner er ting som jeg ville prioritere i en bil, det vægter jeg meget højere end 0-100 tiden ;-)

ErgoActive sæder i VW har jeg kun oplevet som rigtig gode, det er måske den ting jeg helst ville tage med fra VW til Skoda hvis jeg kunne (dog ikke det grå/orange" design i ID.4)
These users thanked the author BrianDS for the post:
i-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af claussor » 10. jul 2023, 23:06

BrianDS skrev:
10. jul 2023, 22:45
At du synes at en Tesla Model Y "rundsmadrer" en ENYAQ (eller andre biler) er din mening, jeg ved ikke hvad "rundsmadrer" betyder, men jeg går ud fra du mener det er positivt. Jeg synes ikke dine kommentarer bærer præg af at du forsøger at holde din personlige mening ude af det ;-)
Jeg gider ikke kommentere mere på det. Jeg har netop holdt min subjektive holdning ude af det indtil sidste post for at vise mine holdninger var baseret på marked og ikke hvad jeg selv foretrækker. Im out.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af mortenmol » 10. jul 2023, 23:24

BrianDS skrev: Mange af de ting du nævner er ting som jeg ville prioritere i en bil, det vægter jeg meget højere end 0-100 tiden ;-)
Jeg havde fornøjelsen af at køre en helt ny X4 med m-sport pakke i Tyskland i forrige uge som lejebil, efter det trækker jeg lidt i land med undervognen, den var ikke specielt stabil over 200 km/t alt for blød og sidevind følsom og krængede generelt i svingene og føltes som en stor tung bil.

Skal jeg liste andet end 0-100 ved Teslaen?
Topfart på over 200 km/t
Energi effektiviteten
Efter den er Sænket at den kører som en stor gokart
Hvor godt 1-pedal driving fungerer
Den store skærm og menuer der er meget mere logiske end det rod VAG får bikset sammen
Det clean look i kabinen
Stort Frunk
Det super gode musik anlæg
Hvor god billede kvaliteten er på skærmen og kameraerne
Indbygget dash-cam
Dog-mode
OTA opdateringer der rent faktisk virker
Min mobil som nøgle
Motor kraften, ja det er lækkert med motorkraft og det koster ofte $, samme motor højere pris kun grundet anden ydelse (320i,325i,330i)
En super velfungerende APP, hvor jeg fx bare kan sende min søster et link så kan hun starte min bil og omvendt
Teslas eget store ladenetværk hvor man bare skal smide stikket i
These users thanked the author mortenmol for the post (total 3):
KevinffBrianBSzleeperDK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af BrianDS » 11. jul 2023, 00:46

mortenmol skrev:
10. jul 2023, 23:24
Jeg havde fornøjelsen af at køre en helt ny X4 med m-sport pakke i Tyskland i forrige uge som lejebil, efter det trækker jeg lidt i land med undervognen, den var ikke specielt stabil over 200 km/t alt for blød og sidevind følsom og krængede generelt i svingene og føltes som en stor tung bil.

Skal jeg liste andet end 0-100 ved Teslaen?
Topfart på over 200 km/t
Energi effektiviteten
Efter den er Sænket at den kører som en stor gokart
Hvor godt 1-pedal driving fungerer
Den store skærm og menuer der er meget mere logiske end det rod VAG får bikset sammen
Det clean look i kabinen
Stort Frunk
Det super gode musik anlæg
Hvor god billede kvaliteten er på skærmen og kameraerne
Indbygget dash-cam
Dog-mode
OTA opdateringer der rent faktisk virker
Min mobil som nøgle
Motor kraften, ja det er lækkert med motorkraft og det koster ofte $, samme motor højere pris kun grundet anden ydelse (320i,325i,330i)
En super velfungerende APP, hvor jeg fx bare kan sende min søster et link så kan hun starte min bil og omvendt
Teslas eget store ladenetværk hvor man bare skal smide stikket i
En X4 M-Sport ER vel netop en stor tung bil? 🤔

Din liste viser måske bare, at der er forskelle på hvad man har af præferencer, jeg er ikke uenig i at Tesla har de fortrin du vægter, overhovedet ikke, jeg vægter bare noget andet.

Ud af de ovennævnte er der cirka 6-7 ting som jeg godt kunne se forbedret i min bil, omvendt er der 8-10 ting som jeg ikke ville vægte overhovedet, eller som direkte vil være fravalg (fx den skrabede kabine og alt for meget skærmbetjening)
Var det din salgstale kunne du derfor ikke sælge den til mig ;-)

Alt-i-alt, så er det godt der er forskellige muligheder, til forskellige mennesker.
Det gældelige er vel i bund og grund at der er kommet et større udvalg af biler, og også at alle biler ikke er ens?
These users thanked the author BrianDS for the post:
GaSelle
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af DanielB12 » 11. jul 2023, 08:05

Nu må i endelig ikke stoppe denne meget spændende debat…

🙄
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
ANAJKevinffGaSelle
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Peder » 11. jul 2023, 09:00

i-s skrev:
10. jul 2023, 15:54

Hvis jeg konfigurer en Model Y med fælge, farve og autopilot (for at det bare matcher lidt VAG's assistent systemer), så ender jeg i en pris 5k over hvad min ID.5 GTX kostede.


Jamen hvis du gerne vil have store fælge, skal du jo bare vælge en Performance, så får du langt mere motorkraft og større 21" fælge end en LR med små opgraderede 20", der er jo ingen grund til at betale mere for den langsomme med kun 504 hk.
Samlet pris: 494.000 i den dyreste silver farve - eller 472.000 i en sort.
Dertil 29.000 hvis du absolut vil have vognbaneskift automatisk. Købes efterfølgende, så er det afgiftsfrit. Sker som OTA (tager lige 10 minutter min at installere, ok timeløn for at spare 30.000 kr)
Samlet pris 529.000 (eller 501.000 for en sort)

Så får du dog dobbelt så hurtig 0-100 tid, men det må man så leve med.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Als
Has thanked: 39 times
Been thanked: 47 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Melle » 11. jul 2023, 10:28

DanielB12 skrev:
11. jul 2023, 08:05
Nu må i endelig ikke stoppe denne meget spændende debat…

🙄
Nemlig meget spændende ;) jeg er på den tredje pose popkorn :lol:
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

Agger
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Agger » 11. jul 2023, 12:59

peter w skrev:
Agger skrev:
7. jul 2023, 10:30
Jeg synes de her coupe modeller er ved at være nede i et prisniveau hvor det er til at have med at gøre Billede

https://www.viabiler.dk/brugte-biler/sk ... AD4227499/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hej Agger
Du er dyr herre at være i klub med ...
Dit gode link har jeg lige benyttet, og skrevet slutseddel på den RS, du linker til. Skal hente den på mandag i næste uge. Tak for linket.
Jamen velbekomme Billede, jeg er glad for jeg kunne finde en bil til dig Billede.
Den var også fin, mon ikke du bliver rigtig glad for det køb.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 506 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Nicklossi » 11. jul 2023, 15:57

Det er bare en af de tråde her man VED stikker fuldstændig af, i det sekund man ser overskriften 😂

Der er dem der ikke kan lide Tesla og så er der dem der kan lide Tesla - og de folk bliver bare aldrig enige.
These users thanked the author Nicklossi for the post:
HansH

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af SzleeperDK » 11. jul 2023, 16:01

Tja, det er vel ligesom en Android vs. iPhone tråd? Blot hvor Teslaen er iPhone og VAG er Android...?



Kunne ikke dy mig, kører selv Tesla, men har Android telefon

Sendt fra min Pixel 7 med Tapatalk


Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Als
Has thanked: 39 times
Been thanked: 47 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af Melle » 11. jul 2023, 16:49

Nicklossi skrev:
11. jul 2023, 15:57
Det er bare en af de tråde her man VED stikker fuldstændig af, i det sekund man ser overskriften 😂

Der er dem der ikke kan lide Tesla og så er der dem der kan lide Tesla - og de folk bliver bare aldrig enige.
Mærkefanatikere er altid enerverende, uanset om det er biler, mobiler, motorcykler eller andet, er det anstrengende :roll:
These users thanked the author Melle for the post:
kGlerup
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Skoda Enyaq vs Tesla model Y

Indlæg af peter w » 12. jul 2023, 14:02

HansH skrev:
10. jul 2023, 13:37
peter w skrev:
10. jul 2023, 11:38
Dit gode link har jeg lige benyttet, og skrevet slutseddel på den RS, du linker til. Skal hente den på mandag i næste uge. Tak for linket.
God beslutning!
Jeg synes den er en meget attraktiv pakke af konfiguration vs pris.
Tillykke med den og på forhånd velkommen til den i galleriet... ;)
Tak Hans. Den skal komme i galleriet.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"