Fjern elafgift

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Fjern elafgift

Indlæg af koden » 17. jul 2023, 09:22

Hvis man synes det er en god ide, kan man skrive under her:

ADMIN: link til afstemning fjernet i henhold til forumregler.

Debatten kan sagtens fortsætte :)
These users thanked the author koden for the post:
Target

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af BrianDS » 17. jul 2023, 09:30

Jeg er modstander af elafgiften, men mangler der ikke lidt nuancer i det borgerforslag?

Elafgiften kan ikke komme under EU minimum, altså vil den være minimum 0,8 øre/kWh imod nuværende 69,7 øre/kWh (de 87,125 øre/kWh er med moms)

Argumentet skal naturligvis også være i orden, det koster nogle penge at reducere elafgiften permanent til EU minimum, men fordelen er at man slipper for at holde styr på BBR for dem med elbaseret opvarmning, man slipper for de mange millioner der bruges hver måned på refusionsabonnementer til elbiler, og udskiftning af tusindvis af fungerende ladebokse.

Der er ganske god fornuft i at reducere elafgiften permanent til EU minimum, finansieringen kan også findes i det tilgængelige råderum, men det vil kræve politisk vilje.

Ligeledes bør registreringsafgiften naturligvis omlægges til ikke at være værdibaseret, men være en fast afgift og et progressivt CO2 baseret tillæg.

Hvordan er historikken på disse borgerforslag, er der nogen der har fået tilstrækkelig opbakning, og rent faktisk blevet til noget?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af koden » 17. jul 2023, 09:38

BrianDS skrev:
17. jul 2023, 09:30


men fordelen er at man slipper for at holde styr på BBR for dem med elbaseret opvarmning, man slipper for de mange millioner der bruges hver måned på refusionsabonnementer til elbiler, og udskiftning af tusindvis af fungerende ladebokse.


Du skriver det selv meget godt:

Tilføjelse...
- solcelleejere kan så også være med, hvad de ikke kan nu.
- ladebokssælgere kan så ikke længere tjene formuer på at sælge deres alt for dyre bokse, da alle med bokse uden tællere
kan være med.

og tænker der er yderligere grunde.

Jeg har selv elbil og det er som sådan ikke for at spare nogle tusinde kr. om året.
Men for at gøre det nemt og få flere med.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af BrianDS » 17. jul 2023, 09:57

Jeg har såmænd også elbil, og betaler fuld elafgift, og jeg vil gerne have det mere enkelt, men samtidig kunne jeg også godt tænke mig at et borgerforslag var lidt mere nuanceret og uddybende, alle ved jo at elafgiften ikke kan forsvinde helt ...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af koden » 17. jul 2023, 10:01

Ja det er nok lidt amatøragtigt skrevet..
Kan jeg godt se nu og alt for få har også skrevet under.
Så den er død tror jeg.

Derudover er der den her

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoe ... d=FT-15210

Er noget rod.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af BrianDS » 17. jul 2023, 10:48

koden skrev:
17. jul 2023, 10:01
Ja det er nok lidt amatøragtigt skrevet..
Kan jeg godt se nu og alt for få har også skrevet under.
Så den er død tror jeg.

Derudover er der den her

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoe ... d=FT-15210

Er noget rod.
Også den er lidt svag på fakta, de 0,8 øre/kWh er uden moms, og 86 øre matcher ikke rigtigt noget, men er tæt på elafgiften med moms...

Og begrundelsen er helt i skoven
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Fjern elafgift

Indlæg af i-s » 17. jul 2023, 12:45

Måske jeg har ikke har tænkt til ende, men kunne man ikke lægge en aftagepunkt afgift på istedet, hvis man ikke kan undvære pengene i statskassen. F.eks 3 eller 4000 kr per aftagepunkt om året eller måske afhængig af hvor kraftig stikledning man har ind.
Så kunne vi droppe alt fnidder med elafgift, refussion, solceller, vindmøller og elvarme specialaftaler, som gør det ugennemskueligt.
/Søren.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1263
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af Target » 17. jul 2023, 13:06

i-s skrev:
17. jul 2023, 12:45
Måske jeg har ikke har tænkt til ende, men kunne man ikke lægge en aftagepunkt afgift på istedet, hvis man ikke kan undvære pengene i statskassen. F.eks 3 eller 4000 kr per aftagepunkt om året eller måske afhængig af hvor kraftig stikledning man har ind.
Så kunne vi droppe alt fnidder med elafgift, refussion, solceller, vindmøller og elvarme specialaftaler, som gør det ugennemskueligt.
Kæmpe nej tak her fra, til det forslag. 😉
Hvis der endelig skal være en afgift, så bør den være på forbruget, og være baseret på skadesomkostninger (f.eks. Co2). Og så skal den være ens for alle.
These users thanked the author Target for the post (total 3):
DanielB12jansomkbkl
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af Avatar » 17. jul 2023, 14:47

... og straks fatter jeg lommeregneren...

I 2022 brugte Danmark totalt set 35,2 TWh eller 35,2 milliarder kWh.

Helt teoretisk, hvis der betales afgift og moms af samtlige kWh'er, er det hen noget i retningen af 28 milliarder kroner om året. Fjernes elafgiften skal dét beløb bare findes et andet sted til finansering af den danske stat.

Når det er så er skrevet... Hvis den danske stat virkelig mener noget med det der elbil skal alt det der øvle-bøvle elafgiftshåndtering fjernes.

Og så lige..
2 (skriver TO) danske virksomheder havde i 2022 et samlet OVERSKUD på 20 milliarder kroner ved handel med energi. Nogel ulækre ansatte i virksomhederne mener fortsat de skal have bonus på op mod 300 millioner kroner udbetalt.

Der er grundlag for optimering....

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af CJ2110 » 17. jul 2023, 15:59

Avatar skrev:
17. jul 2023, 14:47


Og så lige..
2 (skriver TO) danske virksomheder havde i 2022 et samlet OVERSKUD på 20 milliarder kroner ved handel med energi. Nogel ulækre ansatte i virksomhederne mener fortsat de skal have bonus på op mod 300 millioner kroner udbetalt.

Der er grundlag for optimering....
Hvorfor er de ulækre ?? Hvis de har indgået en aftale med virksomheden om en bonus, kan jeg da godt forstå at de holder på deres ret, uanset beløbets størrelse
These users thanked the author CJ2110 for the post:
DanielB12
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Fjern elafgift

Indlæg af DanielB12 » 17. jul 2023, 16:10

Avatar skrev:
17. jul 2023, 14:47
... og straks fatter jeg lommeregneren...

I 2022 brugte Danmark totalt set 35,2 TWh eller 35,2 milliarder kWh.

Helt teoretisk, hvis der betales afgift og moms af samtlige kWh'er, er det hen noget i retningen af 28 milliarder kroner om året. Fjernes elafgiften skal dét beløb bare findes et andet sted til finansering af den danske stat.
Lempelsen i de første 6 måneder var estimeret til at koste 3,5 milliard i tabt afgift, inkl. adfærdsændringer.. de 7-8 milliarder kunne snildt dækkes af feks højere afgift på gas, benzin og diesel, og derved være grundlag for endnu mere adfærdsændringer. Win-win-win.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af BrianDS » 17. jul 2023, 17:43

Avatar skrev:
17. jul 2023, 14:47
... og straks fatter jeg lommeregneren...

I 2022 brugte Danmark totalt set 35,2 TWh eller 35,2 milliarder kWh.

Helt teoretisk, hvis der betales afgift og moms af samtlige kWh'er, er det hen noget i retningen af 28 milliarder kroner om året. Fjernes elafgiften skal dét beløb bare findes et andet sted til finansering af den danske stat.

Når det er så er skrevet... Hvis den danske stat virkelig mener noget med det der elbil skal alt det der øvle-bøvle elafgiftshåndtering fjernes.

Og så lige..
2 (skriver TO) danske virksomheder havde i 2022 et samlet OVERSKUD på 20 milliarder kroner ved handel med energi. Nogel ulækre ansatte i virksomhederne mener fortsat de skal have bonus på op mod 300 millioner kroner udbetalt.

Der er grundlag for optimering....
Virksomheder betaler oftest ikke samme elafgift, de er nede omkring 0,4 øre/kWh, dem med større tilslutning betaler heller ikke samme tariffer.

Dertil reduceret elafgift for dem med elbaseret opvarmning, og refusion af elafgiften til de fleste med elbiler.

Så beløbet er meget mindre, og som Daniel skriver var det anslået 3,5 milliarder for et halvt år.
Pengene skal naturligvis findes et sted, fx i det 90 milliarder store overskud, eller ved at spare lidt på bureaukrati og pseudoarbejde i det offentlige, selvom det naturligvis vil give meget mere end 7 milliarder hvis det gøres korrekt. Der er ingen logik i at statens indtægter absolut skal stige hvert år.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af BrianDS » 17. jul 2023, 17:45

i-s skrev:
17. jul 2023, 12:45
Måske jeg har ikke har tænkt til ende, men kunne man ikke lægge en aftagepunkt afgift på istedet, hvis man ikke kan undvære pengene i statskassen. F.eks 3 eller 4000 kr per aftagepunkt om året eller måske afhængig af hvor kraftig stikledning man har ind.
Så kunne vi droppe alt fnidder med elafgift, refussion, solceller, vindmøller og elvarme specialaftaler, som gør det ugennemskueligt.
Det er vel tæt på det som man har med elbaseret opvarmning, altså afgift af de første 4.000 kWh/år.

Jeg tror nu godt man kunne finde ud af at fjerne elafgiften uden andre opkrævninger, hvis man virkelig ville.
Men du har helt ret i at det er noget fnidder.

Og med "fjerne" mener jeg selvfølgelig at reducere til EU minimum for alle.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af BrianDS » 17. jul 2023, 17:46

Target skrev:
17. jul 2023, 13:06
i-s skrev:
17. jul 2023, 12:45
Måske jeg har ikke har tænkt til ende, men kunne man ikke lægge en aftagepunkt afgift på istedet, hvis man ikke kan undvære pengene i statskassen. F.eks 3 eller 4000 kr per aftagepunkt om året eller måske afhængig af hvor kraftig stikledning man har ind.
Så kunne vi droppe alt fnidder med elafgift, refussion, solceller, vindmøller og elvarme specialaftaler, som gør det ugennemskueligt.
Kæmpe nej tak her fra, til det forslag. 😉
Hvis der endelig skal være en afgift, så bør den være på forbruget, og være baseret på skadesomkostninger (f.eks. Co2). Og så skal den være ens for alle.
Sådan er det jo slet ikke i dag, og selve CO2 udledningen er man ret beset ikke selv herre over.

Min holdning er stadig en reduktion til EU minimum, og ens for alle, uden nogen former for undtagelser.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1263
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af Target » 17. jul 2023, 19:02

BrianDS skrev:
17. jul 2023, 17:46
Target skrev:
17. jul 2023, 13:06
i-s skrev:
17. jul 2023, 12:45
Måske jeg har ikke har tænkt til ende, men kunne man ikke lægge en aftagepunkt afgift på istedet, hvis man ikke kan undvære pengene i statskassen. F.eks 3 eller 4000 kr per aftagepunkt om året eller måske afhængig af hvor kraftig stikledning man har ind.
Så kunne vi droppe alt fnidder med elafgift, refussion, solceller, vindmøller og elvarme specialaftaler, som gør det ugennemskueligt.
Kæmpe nej tak her fra, til det forslag. 😉
Hvis der endelig skal være en afgift, så bør den være på forbruget, og være baseret på skadesomkostninger (f.eks. Co2). Og så skal den være ens for alle.
Sådan er det jo slet ikke i dag, og selve CO2 udledningen er man ret beset ikke selv herre over.

Min holdning er stadig en reduktion til EU minimum, og ens for alle, uden nogen former for undtagelser.
Jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg mener slet ikke der bør være nogen afgift.
Men HVIS der skulle være en afgift, så så jeg den helst indført som jeg beskrev. ;)
These users thanked the author Target for the post (total 2):
jansomBrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Fjern elafgift

Indlæg af i-s » 17. jul 2023, 19:24

Midt i denne snak bør vi måske også tænke på, at statens indtægter på fossile afgifter vil falde i takt med flere og flere får elbil. Det vil også skabe et hul og taler næsten for at der netop skal betales afgift af strøm der bruges til opladning af elbiler.
Hvis man kikker på hvad der er af afgift på en liter benzin i dag, så skal elafgiften på strøm til ladning af biler stige markant for at staten har samme provenu.
Udgangspunkt: Gennemsnitlig elbil der bruger 4kWh for at nå samme distance som en benzinbil der bruger 1 liter.
I dag hvis man lader med afgift: 4 x 0.69 kr = 278 øre ex. moms
Benzin afgift (1l) = 473 øre ex. moms.
Dvs elafgift bør stige 70% på strøm til elbiler. Ellers skal vi finde en anden måde at få de penge i statskassen.
vagcars1.png
vagcars1.png (32.43 KiB) Vist 559 gange
/Søren.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1263
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af Target » 17. jul 2023, 19:41

i-s skrev:
17. jul 2023, 19:24

Dvs elafgift bør stige 70% på strøm til elbiler. Ellers skal vi finde en anden måde at få de penge i statskassen.

vagcars1.png
At bruge afgifter alene som en indtægtskilde til statskassen mener jeg i bund og grund er helt forkert.
I mit hoved bør afgifter så vidt muligt undgås, og kun til nøds anvendes til regulering.
Og når man anvender afgifter til regulering, så bør indtægterne fra dem, i bedste fald, falde over tid, da man så forhåbentlig får reguleret forbruget ned. Og hvis forbruget ikke falder, så bør man genoverveje afgifterne.
These users thanked the author Target for the post (total 2):
jansomBrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Fjern elafgift

Indlæg af i-s » 17. jul 2023, 19:53

Target skrev:
17. jul 2023, 19:41
i-s skrev:
17. jul 2023, 19:24

Dvs elafgift bør stige 70% på strøm til elbiler. Ellers skal vi finde en anden måde at få de penge i statskassen.

vagcars1.png
At bruge afgifter alene som en indtægtskilde til statskassen mener jeg i bund og grund er helt forkert.
I mit hoved bør afgifter så vidt muligt undgås, og kun til nøds anvendes til regulering.
Og når man anvender afgifter til regulering, så bør indtægterne fra dem, i bedste fald, falde over tid, da man så forhåbentlig får reguleret forbruget ned. Og hvis forbruget ikke falder, så bør man genoverveje afgifterne.
Jeg er enig med dig. Men ellers skal vi kikke på at justere statens udgifter ned. Jeg anser det ikke for sandsynligt, da de fleste politikere virker mere ivrige for at skrue op.
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
Targetjansom
/Søren.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1263
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af Target » 17. jul 2023, 20:05

i-s skrev:
17. jul 2023, 19:53

Jeg er enig med dig. Men ellers skal vi kikke på at justere statens udgifter ned. Jeg anser det ikke for sandsynligt, da de fleste politikere virker mere ivrige for at skrue op.
Faktisk er der de næste mange år et økonomisk råderum, som endnu ikke er bundet. Så man behøver end ikke justere nogen udgifter ned. ;)
Men jeg er helt med på hvad du mener. De fleste mf'ere vil nok prioritere dette råderum til at øge udgifter på forskellige områder.
Men det er jo det evindelige problem, når politikerne indfører afgifter på "det forkerte grundlag". Så bliver indtægterne regnet med i den store fælleskasse, og ikke brugt målrettet på udgifter relateret til det forbrug man gerne skulle forsøge at regulere med afgiften.
Hvis f.eks. Afgiften på brændstof var blevet indført for at begrænse forbruget, og indtægterne fra afgiften alene gik til at kompensere for/modvirke skadevirkningerne for brændstoffet, så ville det ikke være noget problem at indtægterne daler eller helt forsvinder. For så bør udgifterne også falde/forsvinde tilsvarende.
These users thanked the author Target for the post (total 3):
jansomi-sBrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af BrianDS » 17. jul 2023, 22:27

Desværre sidder langt de fleste MF'ere for at sikre at de kan blive siddende, og ikke for Danmarks bedste.

Man vil gerne fremme elektrificering, dermed er det tosset med afgifter på el, tilsvarende med elbiler, dermed er det tosset at opkræve en værdibaseret registreringsafgift.

En afgift bør dække de udgifter det afgiftbelagte påfører samfundet, eller tjene til et direkte regulerende formål, optimalt er det nok en blanding.

Hverken elafgiften eller registreringsafgiften tjener disse formål i dag, selvom de måske har gjort det tidligere
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
Targetjansomi-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Fjern elafgift

Indlæg af i-s » 18. jul 2023, 15:34

BrianDS skrev:
17. jul 2023, 22:27
Desværre sidder langt de fleste MF'ere for at sikre at de kan blive siddende, og ikke for Danmarks bedste.

Man vil gerne fremme elektrificering, dermed er det tosset med afgifter på el, tilsvarende med elbiler, dermed er det tosset at opkræve en værdibaseret registreringsafgift.

En afgift bør dække de udgifter det afgiftbelagte påfører samfundet, eller tjene til et direkte regulerende formål, optimalt er det nok en blanding.

Hverken elafgiften eller registreringsafgiften tjener disse formål i dag, selvom de måske har gjort det tidligere
Har du et forslag til hvad det kan erstattes med? ... og nu håber jeg ikke du skriver roadpricing.
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6459 times
Been thanked: 1639 times

Re: Fjern elafgift

Indlæg af BrianDS » 18. jul 2023, 16:32

i-s skrev:
18. jul 2023, 15:34
BrianDS skrev:
17. jul 2023, 22:27
Desværre sidder langt de fleste MF'ere for at sikre at de kan blive siddende, og ikke for Danmarks bedste.

Man vil gerne fremme elektrificering, dermed er det tosset med afgifter på el, tilsvarende med elbiler, dermed er det tosset at opkræve en værdibaseret registreringsafgift.

En afgift bør dække de udgifter det afgiftbelagte påfører samfundet, eller tjene til et direkte regulerende formål, optimalt er det nok en blanding.

Hverken elafgiften eller registreringsafgiften tjener disse formål i dag, selvom de måske har gjort det tidligere
Har du et forslag til hvad det kan erstattes med? ... og nu håber jeg ikke du skriver roadpricing.
Altså mit eget forslag, som jeg mener er realistisk er at sænke elafgiften til EU minimum, det er en investering i elektrificering, det må tages af råderummet og/eller reduktion af bureaukrati og pseudoarbejde (jeg ser helst det sidste)

Registreringsafgiften kunne man lave en fast afgift der matcher den samfundsøkonomiske belastning, et ikke helt fiktivt forslag(*) kunne være 21.000 kr, og så med en progressiv CO2 baseret registreringsafgift uafhængig af bilens værdi oveni.

Det kunne indrettes i stil med dette (disse tal er dog taget ud af det blå)
1-50 g/km 500 kr/g
51-100 g/km 1.000 kr/g
101-150 g/km 1.500 kr/g
151-200 g/km 2.500 kr/g
201-250 g/km 4.000 kr/g
251-300 g/km 7.500 kr/g
301-> g/km 15.000 kr/g

* https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/bil ... t-for-hoje

Og ja, i takt med CO2 belastningen falder vil indtægterne også falde, men vi går imod de mål der ønskes, og jeg er helt sikker på at statskassen godt kan klare sig. Især når de dynamiske effekter også kommer med (nyere og mere moderne bilpark, bedre muligheder for sikre biler, momsindtægter, sparer bureaukrati omkring afgifter, osv.)

Roadpricing er jeg modstander af, det påvirker mobiliteten og konkurrence evnen negativt

Det kan så muligvis være at den grønne ejerafgift skal være lidt højere end i dag, men det er en anden snak. Personligt synes jeg naturligvis afgifter og skatter generelt skal være lavere.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
jansomi-sJay-Jay
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"