Beholde dieselbil eller skifte med elbil
- soulniz
- Nyt medlem
- Indlæg: 192
- Tilmeldt: 31. aug 2012, 11:14
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 20 times
Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Hej
Jeg går lidt med nogle overvejelser omkring skift af min nuværende bil eller om jeg skal beholde den og bare køre den helt i jorden.
Sagen er den at jeg pt har en Audi A3 2.0 TDI s-tronic fra 2017 som har kørt 179000 km.
Jeg pendler 3-4x160 km ifbm. arbejde hver ugen og har nogle gange også kundebesøg. Så det bliver til en del kilometer om året, ca. 35000 vurderer jeg.
Bilen nærmer sig derfor med hastige skridt de 200.000 km, så jeg føler at jeg skal have taget en beslutning om hvorvidt den skal sælges lige inden den rammer de 200k eller om jeg skal fortsætte mod de 250k. Jeg er bevidst om at den nok kommer nogle større udgifter til service når den kommer over de 200k, feks tandrem, vandpumpe, hjullejer.
Jeg har derfor tænkt over om det var bedre at skifte til en elbil. Jeg bor i lejlighed i kbh med min kæreste, hvor der er ladestandere fra clever lige nede foran lejligheden, der er næsten altid en ledig plads, modsat alle de alm pladser som oftest er optagede.
Et clever abbonement med fri opladning til 799 om måneden lyder derfor fristende.
Vi har ingen børn endnu, men forventer at det kommer indenfor 2 år, så har derfor kigget mod de lidt større elbiler. Synes en ID.4 mod det store batteri kan findes til fornuftige priser brugt.
Har selvfølgelig regnet lidt på det, og med en billigere grøn ejerafgift, service og el-forbrug, så koster de to biler stort set det samme om måneden. Og det til trods for at jeg har regnet med et større værditab og låneomkostninger til elbilen, hvor der i Audien er cirka det halve i værditab samt den er gældfri.
Så… hvad tænker I er det mest optimale i mit tilfælde?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg går lidt med nogle overvejelser omkring skift af min nuværende bil eller om jeg skal beholde den og bare køre den helt i jorden.
Sagen er den at jeg pt har en Audi A3 2.0 TDI s-tronic fra 2017 som har kørt 179000 km.
Jeg pendler 3-4x160 km ifbm. arbejde hver ugen og har nogle gange også kundebesøg. Så det bliver til en del kilometer om året, ca. 35000 vurderer jeg.
Bilen nærmer sig derfor med hastige skridt de 200.000 km, så jeg føler at jeg skal have taget en beslutning om hvorvidt den skal sælges lige inden den rammer de 200k eller om jeg skal fortsætte mod de 250k. Jeg er bevidst om at den nok kommer nogle større udgifter til service når den kommer over de 200k, feks tandrem, vandpumpe, hjullejer.
Jeg har derfor tænkt over om det var bedre at skifte til en elbil. Jeg bor i lejlighed i kbh med min kæreste, hvor der er ladestandere fra clever lige nede foran lejligheden, der er næsten altid en ledig plads, modsat alle de alm pladser som oftest er optagede.
Et clever abbonement med fri opladning til 799 om måneden lyder derfor fristende.
Vi har ingen børn endnu, men forventer at det kommer indenfor 2 år, så har derfor kigget mod de lidt større elbiler. Synes en ID.4 mod det store batteri kan findes til fornuftige priser brugt.
Har selvfølgelig regnet lidt på det, og med en billigere grøn ejerafgift, service og el-forbrug, så koster de to biler stort set det samme om måneden. Og det til trods for at jeg har regnet med et større værditab og låneomkostninger til elbilen, hvor der i Audien er cirka det halve i værditab samt den er gældfri.
Så… hvad tænker I er det mest optimale i mit tilfælde?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nuværende bil:
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.
Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.
Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 227 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Jeg ville køre videre.
Få overholdt dine dsg service og giv den tandrem med vandpumpe osv ved max 210.000.
Så kan den nok tage 4 år mere uden de store problemer.
Få overholdt dine dsg service og giv den tandrem med vandpumpe osv ved max 210.000.
Så kan den nok tage 4 år mere uden de store problemer.
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Nu kender jeg self. ikke det område du bor i, men jeg ville ikke købe en elbil så længe du bor i København uden egen p-plads.
Det er fint der er plads "næsten hver dag" som det er nu, men hvad gør du når 2-3 af dine naboer også køber en elbil og de frie pladser er væk?
Det er fint der er plads "næsten hver dag" som det er nu, men hvad gør du når 2-3 af dine naboer også køber en elbil og de frie pladser er væk?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Præcis også min tanke - man skal have styr på opladning før man køber elbilenmartinta skrev: ↑3. sep 2023, 14:22Nu kender jeg self. ikke det område du bor i, men jeg ville ikke købe en elbil så længe du bor i København uden egen p-plads.
Det er fint der er plads "næsten hver dag" som det er nu, men hvad gør du når 2-3 af dine naboer også køber en elbil og de frie pladser er væk?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1740
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Har selv Ellert og anbefaler det gerne.
Men som Martinta skriver, så skal du overveje ladesituationen meget nøje.
Personligt ville jeg kun overveje elbil, hvis man altid kunne hjemmelade (eller evt. på jobbet). Uden problemer med optagede ladere, behov for flytning af bil etc. Særligt fordi du kører en del km, så der skal også lades en del og du kan formentlig ikke bare udskyde ladning til en anden dag, hvis der er optaget.
Mht. bilvalg ville jeg normalt gå efter den bil man skal bruge nu og ikke det man forventer at skulle bruge om x år.
Rent økonomisk ville jeg i hvert fald have for øje, ikke at købe større/dyrere end højst nødvendigt, da der er/vil være et nedadgående pres på priserne.
Bundlinjen er vel at det er usikkert. Din diesel kan måske være billigste løsning, hvis den opfører sig pænt. Omvendt så er elbilen billigere i drift og har meget mere grej, men kan måske blive dyrere, hvis værditabet er højt. Men merprisen for ny bil/grej vil formentlig være relativ beskeden.
Så hvis ladesituationen er ok, ville jeg nok overveje en let brugt Ellert (så den har taget toppen af værditabet)
Men som Martinta skriver, så skal du overveje ladesituationen meget nøje.
Personligt ville jeg kun overveje elbil, hvis man altid kunne hjemmelade (eller evt. på jobbet). Uden problemer med optagede ladere, behov for flytning af bil etc. Særligt fordi du kører en del km, så der skal også lades en del og du kan formentlig ikke bare udskyde ladning til en anden dag, hvis der er optaget.
Mht. bilvalg ville jeg normalt gå efter den bil man skal bruge nu og ikke det man forventer at skulle bruge om x år.
Rent økonomisk ville jeg i hvert fald have for øje, ikke at købe større/dyrere end højst nødvendigt, da der er/vil være et nedadgående pres på priserne.
Bundlinjen er vel at det er usikkert. Din diesel kan måske være billigste løsning, hvis den opfører sig pænt. Omvendt så er elbilen billigere i drift og har meget mere grej, men kan måske blive dyrere, hvis værditabet er højt. Men merprisen for ny bil/grej vil formentlig være relativ beskeden.
Så hvis ladesituationen er ok, ville jeg nok overveje en let brugt Ellert (så den har taget toppen af værditabet)
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6253
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2077 times
- Been thanked: 673 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
En note: jeg ville helt sikkert ikke købe bil efter at der måske kommer børn om et par år.
Du vil være klart billigere kørende i en ellert. Men om det er argument nok til at skifte, kan du selv kun svare på. Jeg havde skiftet den gamle diesel bil ud hvis det var mig.
Du vil være klart billigere kørende i en ellert. Men om det er argument nok til at skifte, kan du selv kun svare på. Jeg havde skiftet den gamle diesel bil ud hvis det var mig.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- Møbbe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2772
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 128 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Jeg ville ikke turde købe en el-bil, uden at have egen privat, p-plads(lader) - det vil være alt for usikkert i min optik.
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 260
- Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 7 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Og @jansom jeg bliver mere og mere overbevidst om det kan lade sig gøre uden egen lader.
Der kommer dælme mange store ladestationer op, igår så jeg den ved Greve Burger king.
Jeg køre med en fra Greve til Vordingborg, og han kan lade på arbejde, så er der altså slet ingen problem. Går vores lade anlæg ned, er der 100 meter til Clever ladestation.
Rune
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Jeg har et vennepar, der er skiftet til el for 3-4 måneder siden. De bor 500 meter fra Ionity stationen du taler om. Samtidig har de jævnligt deres gang i Køge. De havde også en overbevisning om, at de kunne nøjes med at lade ude. Det tog mindre end 4 uger før de havde bestilt en lader. At lade ude, hvis ikke man er direkte på farten er så inconvinient, at det føles som en straf at sidde der i bilen og glo mens den lader.Rune skrev: ↑5. sep 2023, 06:30Og @jansom jeg bliver mere og mere overbevidst om det kan lade sig gøre uden egen lader.
Der kommer dælme mange store ladestationer op, igår så jeg den ved Greve Burger king.
Jeg køre med en fra Greve til Vordingborg, og han kan lade på arbejde, så er der altså slet ingen problem. Går vores lade anlæg ned, er der 100 meter til Clever ladestation.
Rune
Jeg kunne slet ikke forestille mig ideen med en elbil uden en hjemmelader og har da lidt erfaring efter at have været igennem 4 el-biler og nu kører hybrid, der også lades dagligt.
- These users thanked the author superbeszzz for the post (total 4):
- HansH • DanielB12 • BrianDS • Morten Hedensted
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- soulniz
- Nyt medlem
- Indlæg: 192
- Tilmeldt: 31. aug 2012, 11:14
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 20 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Som sagt er der både Clever og E-on ladere foran lejligheden. Og der er som regel altid én ledig, da der er begrænsning på 3 timers parkering i tidsrummet 9-20. Jeg kommer dog hjem omkring kl 17 når jeg er ude og køre, så det ville betyde at jeg ikke behøver flytte den. Dog træls hvis jeg så ikke skal køre næste dag, og dermed er nødt til at flytte den næste morgen, der er jo så altid p pladser i dagtiden.
Der er 8 ladepladser på arbejdet, men det er desværre OK.
Synes den er ret svær.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er 8 ladepladser på arbejdet, men det er desværre OK.
Synes den er ret svær.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- These users thanked the author soulniz for the post:
- superbeszzz
Nuværende bil:
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.
Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.
Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Jeg havde ikke gjort det.. alene at du skriver “minimum 1 ledig” er jo pænt lille chance.. hvad hvis du får din elbil samtidig med naboen? Så skal i slås om den?
Jeg havde heller ikke købt en bil til noget der måske sker 2 år ude i fremtiden, men lige så godt kan ske 4-5 år ude..
Jeg havde heller ikke købt en bil til noget der måske sker 2 år ude i fremtiden, men lige så godt kan ske 4-5 år ude..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Hr_Ravn
- Medlem
- Indlæg: 975
- Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 32 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Vi har 6 Clever standere på arbejde, men 7 Firmabiler El/hybrid-biler.
de er heldigvis gode til at bytte rundt hvis en mangler at få ladet.. men tænker ikke stakken af firma biler på el eller hybrid bliver mindre inden for de næste par år, og så forsvinder der endnu flere alm. pladser til fordel for opladningspladser.
i din situation ville jeg nok vente med skiftet og køre videre som @mojo nævner..
de er heldigvis gode til at bytte rundt hvis en mangler at få ladet.. men tænker ikke stakken af firma biler på el eller hybrid bliver mindre inden for de næste par år, og så forsvinder der endnu flere alm. pladser til fordel for opladningspladser.
i din situation ville jeg nok vente med skiftet og køre videre som @mojo nævner..
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6253
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2077 times
- Been thanked: 673 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Jeg har ikke nævnt noget om ladning. Hvis jeg boede i en stor by med masser af offentlige ladere, så ville jeg ikke se det som et problem ikke at kunne lade hjemmeRune skrev:Og [mention]jansom[/mention] jeg bliver mere og mere overbevidst om det kan lade sig gøre uden egen lader.
Der kommer dælme mange store ladestationer op, igår så jeg den ved Greve Burger king.
Jeg køre med en fra Greve til Vordingborg, og han kan lade på arbejde, så er der altså slet ingen problem. Går vores lade anlæg ned, er der 100 meter til Clever ladestation.
Rune
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- soulniz
- Nyt medlem
- Indlæg: 192
- Tilmeldt: 31. aug 2012, 11:14
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 20 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Jeg tror jeg kører lidt videre med den “gamle” dieselhakker lidt endnu. Den fejler trods alt intet og bliver serviceret minutiøst, så den skulle gerne kunne køre 100k mere uden problemer. Så må vi se om den er til at komme af med til den tid.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nuværende bil:
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.
Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.
Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Jeg havde ikke kørt elbil, hvis ikke jeg kunne lade hjemme.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1740
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Hvis du fortsat overvejer elbilen, så kunne du jo evt. prøve at simulere at køre elbil i et par uger, i stedet for bare at konstatere, at der som regel er ledige ladere?
Når du kommer hjem, kører du rundt indtil du finder en ledig lader, og hvis der ikke er ledigt, kører hjemmefra 20 min tidligere om morgenen efter, for at holde ind og "lynlade" på vejen. På hjemmearbejdsdagen går du ud og flytter bilen væk fra "ladepladsen" om morgenen etc.
Det lyder selvfølgelig helt tåbeligt, men det ville give dig en ide om, hvordan det ville virke kun at lade ude og hvor meget besvær du kan leve med.
For nogen virker udeladning. Har talt med flere, der går meget langt (for langt efter min smag) for at få udeladning til at virke. Nogen lader konsekvent hver dag på vej til/fra job, nogen har elløbehjul i bagagerummet, for at kunne komme til/fra den ladeplads, der ligger temmelig langt fra jobbet/hjemmet etc.
Jeg startede selv op med et udeladningsabo. Der var altid plads og 11 kW standerne ligger jo kun omkring 1 km fra bopælen. Bare en lille frisk gåtur, intet problem.... Der var faktisk altid ledigt, så det var ok. Men den lille friske gåtur (evt. i let regn og frisk vind ) og jævnligt fravær af "straks-bil" på adressen, var voldsomt irriterende efter meget, meget kort tid.
Så hjemmeladning (eller evt. ladning på jobbet) er et krav set herfra
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Den der med der altid er ledige ladere på ens arbejdsplads vil jeg gerne komme med lidt input til.
De 3 ting jeg umiddelbart tænker der er:
1) Vil du så også undlade at skifte job, hvis du finder drømmejobbet og de ikke har nogen ladere der?
2) Hvad hvis din arbejdsplads udvider/flytter og der lejes andre lokaler hvor du flytter hen til?
3) Nu har jeg kørt en del imellem Århus og København - de 2 store firmaer jeg har kørt til har været Atea og TDC. Fælles for begge er at laderne næsten altid er optaget, så kan man gå og hyggeskue lidt ud af vinduet og satse på at man kan ramme at en eller anden kører fra laderen. Når de gør det, så skal du være relativt hurtig for at nå hen til din egen bil og flytte den hen på ladepladsen før den er optaget igen.
Jeg er gået over til at droppe destination ladning af samme grund, fordi det ganske enkelt alt for sjældent lykkedes.
Så personligt, så turde jeg ikke satse på at der er ladere fri medmindre man faktisk har tiden (og rækkeviden) til at gå efter plan b eller c.
Men ens hverdag er naturligvis individuel, men det er igen en meget stor del af din hverdag som kommer til at omhandle af lade en bil.
De 3 ting jeg umiddelbart tænker der er:
1) Vil du så også undlade at skifte job, hvis du finder drømmejobbet og de ikke har nogen ladere der?
2) Hvad hvis din arbejdsplads udvider/flytter og der lejes andre lokaler hvor du flytter hen til?
3) Nu har jeg kørt en del imellem Århus og København - de 2 store firmaer jeg har kørt til har været Atea og TDC. Fælles for begge er at laderne næsten altid er optaget, så kan man gå og hyggeskue lidt ud af vinduet og satse på at man kan ramme at en eller anden kører fra laderen. Når de gør det, så skal du være relativt hurtig for at nå hen til din egen bil og flytte den hen på ladepladsen før den er optaget igen.
Jeg er gået over til at droppe destination ladning af samme grund, fordi det ganske enkelt alt for sjældent lykkedes.
Så personligt, så turde jeg ikke satse på at der er ladere fri medmindre man faktisk har tiden (og rækkeviden) til at gå efter plan b eller c.
Men ens hverdag er naturligvis individuel, men det er igen en meget stor del af din hverdag som kommer til at omhandle af lade en bil.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Der kan jo være massevis af forskelle fra den enes dagligdag/mønster til den andens .. men personligt vil jeg gerne sekundere den korte og præcise formulering @Peder kom med længere oppe : Kunne jeg ikke lade hjemme, havde jeg ikke elbil.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Enig. På begge lokationer på mit job, er der en del ladere. De er desværre oftest optaget af de samme idioter fra 8-16; en forbavsende stor del er PHEV’er. Man bliver så træt.
Så, ingen lader hjemme - ingen ellert.
Så, ingen lader hjemme - ingen ellert.
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 856
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Jeg har ingen lader hjemme, da jeg ikke gider betale 17k for den specielle vi skal have i vores p-kælder. Lader enten ved clever lader på gaden eller på kontoret. Har en 50 kw lader 500m væk lige ved siden af den lokale netto, det fungerer fint.
Når vi skal på længere ture ville det da være Nice at kunne starte på 100%, men en pause på vejen passer helt fint med en lille mand i bilen.
Jeg har kørt el i over tre år
Når vi skal på længere ture ville det da være Nice at kunne starte på 100%, men en pause på vejen passer helt fint med en lille mand i bilen.
Jeg har kørt el i over tre år
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
+1
Ingen lader hjemme = ingen elbil
(under de nuværende forhold - kommer vi ned hvor opladning på farten er ligeså nemt som fossilt, og næsten ligeså hurtigt, så kunne det måske godt gå...)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1740
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Kunne firmaerne ikke gøre noget for at fremme rotation? Indføre et system med reservation, hvor man som udgangspunkt kun "får" halvdelen af dagen 8-12/12-16?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Hos os har vi 4 timer, dog ingen reservation, og ej heller nogen notifikationer eller anden hjælp, det er kun et skilt, og absolut intet andet.
Til gengæld lader man kun med 3 kW når alle ladere er I brug, så med kun 4 timer er det jo håbløst - det er en Clever løsning, så det favoriserer også dem med abonnement, og gør det mindre attraktivt for resten, selvom vi kan få Clever Link
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1740
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Kunne godt være at firmaet var åbent overfor at indføre reservationer, men kræver at nogen (el-bilister) skal foreslå det.BrianDS skrev: ↑11. sep 2023, 22:44Hos os har vi 4 timer, dog ingen reservation, og ej heller nogen notifikationer eller anden hjælp, det er kun et skilt, og absolut intet andet.
Til gengæld lader man kun med 3 kW når alle ladere er I brug, så med kun 4 timer er det jo håbløst - det er en Clever løsning, så det favoriserer også dem med abonnement, og gør det mindre attraktivt for resten, selvom vi kan få Clever Link
Hver lader kan eks. få sin egen Outlook kalender, hvor man så kan lave en reservation, inkl. påmindelse etc....
Men lyder da lidt ærgerligt med kun 3 kW.
Ps.
Mht. til Clever, så er det jo sådan markedskræfterne fungerer! En LA mand som dig, kan da ikke savne håbløse ideer såsom regulering/ens vilkår etc...
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Der er desværre ingen rotation eller tidsreservation. De har indført et ‘ladekort’ man kan have liggende i forruden med ens navn og nummer. Så kan man ringe, hvis man har brug for laderen. Det er da ca. ingen, der bruger.
Vi har også en stak Eon ladere - men dem er der ingen, der bruger.
Vi har også en stak Eon ladere - men dem er der ingen, der bruger.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Beholde dieselbil eller skifte med elbil
Jeg tror ganske enkelt ikke på at reservationer vil virke, især ikke fordi vi har mange lokationer hvor der er for langt at gå i hverdagen, og når man ser hvor dårligt det fungerer med mødelokaler, så tror jeg desværre ikke det er bedre med ladere.Thor-thor skrev: ↑11. sep 2023, 23:03
Kunne godt være at firmaet var åbent overfor at indføre reservationer, men kræver at nogen (el-bilister) skal foreslå det.
Hver lader kan eks. få sin egen Outlook kalender, hvor man så kan lave en reservation, inkl. påmindelse etc....
Men lyder da lidt ærgerligt med kun 3 kW.
De 3 kW er jo desværre den begrænsning der findes når man sætter flere ladere op og de alle er i brug, og man ikke har dimensioneret at alle kan lade fuld effekt samtidig.
Når der er flere ledige kommer man op på de 11 kW, men det er pænt træls at lade med 3 kW i fire timer og så skulle afbryde bilen.
Jeg har nu aldrig været medlem af et politisk parti...
Til gengæld er jeg ikke tilhænger af Clevers model, fordi det begrænser mulighederne, og tilgodeser ekstremt forbrug, modsat moderat forbrug.
Jeg tror på det ville se anderledes ud, hvis der ikke var en nødvendighed for abonnementer, altså hvis elafgiften blev reduceret til EU minimum, i stedet for refusion, det vil spare store mængder bureaukrati og flere millioner kroner fra forbrugerne hver eneste måned.
Lige nu ser det ikke ud til markedet selv kan finde ud af at regulere, dette tilskriver jeg i store træk abonnementer, ikke bare Clever men generelt.
Jeg går ind for lige muligheder, ikke at alt skal være ens, lige nu er der ikke lige muligheder for alle i forhold til opladning af elbil, især ikke i Danmark.
Jeg håber udbyderne selv finder ud af det. Selvom lige nu ser det ud til det er "de gamle" og enkelte helt nye der er ved at finde rytmen uden abonnementer.
Det værste ved Clever er den tilnærmelsesvis ignorante skare der anbefaler blindt uden hensyn til hvad det koster, Clever har af en eller anden årsag fået mobiliseret en hær af trofaste tilhængere der mener Clever er løsningen uanset om man kører 5.000 eller 60.000 km/år....
- These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
- Target • Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK