Betaler det sig at købe en VW Passat

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1174
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af xbn » 1. okt 2023, 18:35

Jeg har prøvet at sætte tal på min egen situation, ud fra at jeg enten beholder den nuværende bil i 5 år, eller skifter til en ny elbil. Flere af tallene er gætværk og skal måske justeres lidt, specielt afskrivningen som en af de største poster er jeg i tvivl om, samt værdien og vedligehold af den nuværende bil.
Rækken med afkast er med udgangspunkt i forrentningen af de 350k, som forsvinder ved opdrageringen.

Ved opgraderingen er ingen tvivl om at de penge man skal have op af lommen hver måned falder, men til gengæld er der en noget højere afskrivning og binding af kapital. Det ville kunne hjælpe på det ved at vælge en nyere brugt i stedet for helt ny tænker jeg.

Tallene viser selvfølgelig ikke at man samtidig går fra en gammel til en helt nyt bil, med nyere teknologi osv.
IMG_0250.jpeg
IMG_0250.jpeg (96.78 KiB) Vist 1113 gange
These users thanked the author xbn for the post (total 2):
BrianDSDanielPT
Billede

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1742
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 695 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Thor-thor » 2. okt 2023, 12:34

xbn skrev:
1. okt 2023, 18:35
Jeg har prøvet at sætte tal på min egen situation, ud fra at jeg enten beholder den nuværende bil i 5 år, eller skifter til en ny elbil.
Ved opgraderingen er ingen tvivl om at de penge man skal have op af lommen hver måned falder, men til gengæld er der en noget højere afskrivning og binding af kapital. Det ville kunne hjælpe på det ved at vælge en nyere brugt i stedet for helt ny tænker jeg.

Tallene viser selvfølgelig ikke at man samtidig går fra en gammel til en helt nyt bil, med nyere teknologi osv.
Det er jo den sædvanlige diskussion om nyt kontra brugtkøb, nu bare krydret med el/fossil?
Samtidig er der forskel på en beregning om man skal beholde en bil man allerede har, eller hvis man står uden bil og skal vælge hvilken vej man skal gå.
Det er klart en dyr løsning at købe helt nyt, så at holde det op mod en køb af en ældre bil er allerede en tvivlsom beregning (medmindre man på en eller måde får prissat "herlighedsværdien"/ny teknologi/funktioner etc.).

Som tidligere nævnt kan man i øvrigt få næsten nye ellerter fra omkring 300-350k, hvilket flytter regnestykket en del.

Men skal det bare være billigst muligt, skal man sikkert købe brugt (særligt hvis man selv kan skrue).
Men så skal man efter min mening ikke købe "mellemløsningen" med en halvdyr fossilbil med 6 år på bagen, hvor man både vil få en del værditab og også noget vedligehold og højere driftsomkostninger.
Så skal man gå linen ud og købe helt billigt, så værditabet er minimalt. Men det kræver så at man kan leve med en noget ældre bil uden grej, ringere sikkerhed, øget vedligehold etc...

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af martinta » 2. okt 2023, 12:44

hpo skrev:
30. sep 2023, 15:23
Men hvad kostede den Volvo så i afskrivning og årene :roll:
Tja, når vi er ude i at rulle med øjnene. Så har en forhandler vurderet min Volvo V60 til at han ville give 400.000,- i indbytningspris - jeg gav selv 372.000,- i Marts.. :lol:

Så med lidt held, så er afskrivningen en indtjening :D

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 270
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 176 times
Been thanked: 58 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af baconbaronen » 2. okt 2023, 12:51

martinta skrev:
2. okt 2023, 12:44
hpo skrev:
30. sep 2023, 15:23
Men hvad kostede den Volvo så i afskrivning og årene :roll:
Tja, når vi er ude i at rulle med øjnene. Så har en forhandler vurderet min Volvo V60 til at han ville give 400.000,- i indbytningspris - jeg gav selv 372.000,- i Marts.. :lol:

Så med lidt held, så er afskrivningen en indtjening :D
Jeg ruller stadig med øjnene når folk spørger mig om hvad en XC90 koster i afskrivning.... :lol:
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1174
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af xbn » 2. okt 2023, 18:17

Thor-thor skrev:
2. okt 2023, 12:34
Det er jo den sædvanlige diskussion om nyt kontra brugtkøb, nu bare krydret med el/fossil?
Samtidig er der forskel på en beregning om man skal beholde en bil man allerede har, eller hvis man står uden bil og skal vælge hvilken vej man skal gå.
Det er klart en dyr løsning at købe helt nyt, så at holde det op mod en køb af en ældre bil er allerede en tvivlsom beregning (medmindre man på en eller måde får prissat "herlighedsværdien"/ny teknologi/funktioner etc.).
Alle tallene er da relevante, uanset fremdriftsmiddel og om man har en bil i forvejen - så kan man justere det til efter hvilken situation man står i og hvilke veje man overvejer. Jeg ved ikke om det er en tvivlsom beregning, kroner er vel kroner i sidste ende.

Med de km trådstarer kører, ville jeg regne på om besparelsen på driftsomkostningerne kan bære en højere startomkostning/finansiering eller se på om der er billigere fossile alternativer, hvis det skal være det. Det er heller ikke sikkert at der nogensinde kommer en pænere Passat end den udgående model.
Billede

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1742
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 695 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Thor-thor » 3. okt 2023, 10:47

xbn skrev:
2. okt 2023, 18:17
Thor-thor skrev:
2. okt 2023, 12:34
Det er jo den sædvanlige diskussion om nyt kontra brugtkøb, nu bare krydret med el/fossil?
Samtidig er der forskel på en beregning om man skal beholde en bil man allerede har, eller hvis man står uden bil og skal vælge hvilken vej man skal gå.
Det er klart en dyr løsning at købe helt nyt, så at holde det op mod en køb af en ældre bil er allerede en tvivlsom beregning (medmindre man på en eller måde får prissat "herlighedsværdien"/ny teknologi/funktioner etc.).
Alle tallene er da relevante, uanset fremdriftsmiddel og om man har en bil i forvejen - så kan man justere det til efter hvilken situation man står i og hvilke veje man overvejer. Jeg ved ikke om det er en tvivlsom beregning, kroner er vel kroner i sidste ende.

Med de km trådstarer kører, ville jeg regne på om besparelsen på driftsomkostningerne kan bære en højere startomkostning/finansiering eller se på om der er billigere fossile alternativer, hvis det skal være det. Det er heller ikke sikkert at der nogensinde kommer en pænere Passat end den udgående model.
Resultatet er bare som regel givet på forhånd. Medmindre der er ekstreme forskelle i driftsudgifterne, så vil det stort altid være billigst at køre brugt.
Så efter min mening er at sammenligne brugt-/ny-køb er lidt pærer/bananer, for der er bare en nybils "bøde" der skal betales. Til gengæld får man, i den nye bil, så nyeste grej, sikkerhed, "nybilsfornemmelse" etc. Men det kan du ikke prissætte, hvorfor beregningen i min bog bliver skæv.

Samtidig er der i denne situation den væsentlige pointe, at man kan købe let brugte elbiler til langt under nyprisen, hvorfor nypris-sammenligningen også skævvrider billedet.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Mathiasen » 3. okt 2023, 12:53

Beregningen bliver da ikke skæv. Det, du siger, der ikke kan prissættes bliver jo netop prissat med den "nybils-bøde" der skal betales. Det er den pris det nyeste grej, sikkerhed, nybilsfornemmelse koster. I @xbn s tilfælde 2.802,78kr om måneden.

Så ja, resultatet er givet på forhånd, ny bil vil altid være dyrere, men så kan man jo vurdere om man føler nybils-bøden er værd at tage. Føler man det, så køb nyt.

Jeg kører selv i en gammel bil, fordi en investering i en ny el-bil stadig er for dyrt for mig, uanset om det koster mindre i driftomkostninger (service og energi) at køre el-bil. Ny-prisen og dermed værditabet er i længden for højt til at jeg har lyst til at betale den slags penge for at køre i bil. Så det er i høj grad en post der skal medregnes i det samlede bil-budget.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1174
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af xbn » 3. okt 2023, 18:28

Det er netop æbler, bananer og pærer man sammenligner. Og så kan man så bruge udregningen/estimaterne til at beslutte om man vil det ene eller andet.
Billede

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1742
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 695 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Thor-thor » 4. okt 2023, 17:28

xbn skrev:
3. okt 2023, 18:28
Det er netop æbler, bananer og pærer man sammenligner.
Jamen, så er vi jo nærmest enige ;)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"