Skoda Enyaq udstyr

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Sokken » 29. sep 2023, 18:21

Hej.

Efter en prøve tur i en Enyaq 80 skal vores næste bil helt sikkert være sådan en. Den var rigtig lækkert at køre i 😀
Så nu skal jeg i gang med at finde en men synes der er mange udstyrs varianter så har brug for lidt hjælp.
Jeg kan sikkert finde de fleste svar inde på Skoda.dk men nu hvor det er en 21 model jeg nok skal have så er der sikkert blevet ændret i udstyr.

Jeg er klar over at hvis den er importeret så skal jeg være opmærksom på om den har varmepumpe og om den kun kan lade med 50 kW.

1. Er der andet jeg skal være opmærksom på?

2. Hvis bilen har adaptiv fartpilot vil den så også have stop & go?

3. Hvis bilen har det er der så en måde man kan tjekke om den har det? Uden at skulle holde i kø 😀

4. Kan det kodes hvis ikke den har?

5. Er der altid keyless på alle varianter?

6. Åbner i el-bagklap med foden eller normalt? Det kan vel ikke betale sig at finde en med el-bagklap hvis det alligevel ikke bliver bragt.

7. Angående Skiltegenkendelse. Kan se der mange der slår det fra da det ikke fungerer optimalt. Kan man slå det fra permanent eller skal man gøre det hver gang bilen har været slukket?

8. Jeg har set flere forskellige oplysninger om ladehastighed. Både 125,135,150, og 170 KW. Hvad er korrekt?

9. Jeg har også læst at der blev åbnet op for hurtige ladning igennem software. Gælder det alle årgange og modeller?

10. Kan man indstille kabinevarmer med appen og kan kabinevarmer køre uden bilen skal være i laderen?

Det blev til en del spørgsmål men jeg håber i vil bruge tid på at besvare dem😀

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13272
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3218 times
Been thanked: 4552 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af HansH » 29. sep 2023, 18:41

Sokken skrev:
29. sep 2023, 18:21
Efter en prøve tur i en Enyaq 80 skal vores næste bil helt sikkert være sådan en. Den var rigtig lækkert at køre i 😀
Det kan jeg jo kun være enig i .. :)


2. Hvis bilen har adaptiv fartpilot vil den så også have stop & go?

Nej.
Dét du efterspørger ligger i det tilvalg der hedder Assisted Drive Plus.
Hvis den "kun" har Assisted Drive Basis, har den bare almindelig ACC fartpilot


3. Hvis bilen har det er der så en måde man kan tjekke om den har det? Uden at skulle holde i kø 😀

Knappen til at aktivere Travel Assist sidder i øverste højre hjørne på højre rateger.
Men jeg mener, at selv biler der "kun" har Assisted Drive Basis har knappen ... den gør så bare ingenting.
Dvs hvis du kun kigger billeder, og ikke har mulighed for at teste en given bil, er du nok henvist til at stole på sælgers oplysninger.


4. Kan det kodes hvis ikke den har?

Ja.
Men for at det skal være brugbart, kræver det at bilen er født med kapacitivt rat.
Hvis ikke den har, kan det godt kodes til .... men så vil bilen hele tiden bede dig om at overtage styringen, fordi den ikke kan mærke om du holder ved rattet. Det tænker jeg du vil blive riiiimelig sindssyg af, ret hurtigt :)
Dvs potentielt skifte af rat for at det fungerer ordentligt.


5. Er der altid keyless på alle varianter?

Det mener jeg bestemt .. men med et lille bitte forbehold. Er ikke helt 100% sikker på denne.


6. Åbner i el-bagklap med foden eller normalt? Det kan vel ikke betale sig at finde en med el-bagklap hvis det alligevel ikke bliver bragt.

Nogen gange med foden, ja.
Men ellers med tryk på knap jo. Det er en komfortting ligesom alt andet. Hvis man ikke har noget imod selv at åbne og lukke klappen, så skal man jo bare spare de penge .. :)


7. Angående Skiltegenkendelse. Kan se der mange der slår det fra da det ikke fungerer optimalt. Kan man slå det fra permanent eller skal man gøre det hver gang bilen har været slukket?

Skiltegenkendelse gør i sig selv ikke nogen fortræd.
Dér hvor det kommer ind i billedet, er hvis du har indstillet fartpiloten til selv at regulere efter hastighedsgrænserne. Og det fungerer - af forskellige årsager - ikke altid helt optimalt.
Den konfigurationssetting der bestemmer om fartpiloten skal overtage aflæst hastighed, huskes på din brugerprofil.


8. Jeg har set flere forskellige oplysninger om ladehastighed. Både 125,135,150, og 170 KW. Hvad er korrekt?
9. Jeg har også læst at der blev åbnet op for hurtige ladning igennem software. Gælder det alle årgange og modeller?


Max peak på en 80'er er 125kW.
Opdatering af bilens software til version 3.1 (vistnok?) forbedrer dette til 135.
Men.. gå ikke for højt op i peak hastighed. Ligesom med drejningsmoment på en motor, så er kurven (mindst) lige så vigtig.


10. Kan man indstille kabinevarmer med appen og kan kabinevarmer køre uden bilen skal være i laderen?

Ja.
These users thanked the author HansH for the post:
Nzinho
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1111
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 476 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Madmax » 29. sep 2023, 19:42

Kessy er ikke standard. Det ligger i Convenience basis pakken.

Jeg havde en af de første Enyaq med Assisted Drive basis og drive basis. Den havde en semi-køassistent. Det stoppede dog med udgangen af 2021 mener jeg.

Mht opladning så har de nye 80’ere 135kwh. De gamle kunne vidst opgraderes fra 50 til 125 hvis det ikke var købt fra fabrik.

Der er netop kommet nyt omkring Enyaq 85.

https://www.skoda-storyboard.com/en/emo ... ger-range/
These users thanked the author Madmax for the post:
HansH

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Sokken » 29. sep 2023, 22:08

Hans.
Mange tak for de uddybende svar👍 Nu ved jeg hvad jeg skal kigge efter. Så nu skal jeg bare finde den rette 😀

Madmax.
God info om keyless. Tak for det.
Pengene er desværre ikke til en ny Enyaq😔

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 27 times
Been thanked: 508 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Nicklossi » 29. sep 2023, 22:16

Nu er der ingen billeder af denne på annoncen, men den står altså bare spitzenklasse. Alle (tror jeg?) de fede krydser.
Den har brun læderkabine, så det skal man være til.

https://www.skoda-odense.dk/Brugte-bile ... dbbe8b9b3a

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af xbn » 29. sep 2023, 22:29

Madmax skrev:
29. sep 2023, 19:42

Der er netop kommet nyt omkring Enyaq 85.

https://www.skoda-storyboard.com/en/emo ... ger-range/
Den er også kommet på Skoda.dk og i konfiguratoren, men ingen brochure endnu. Er det rigtigt forstået, at den helt almindelige 85 nu har op til 210kw mod 150 i den gamle 80 og 2 sek. hurtigere fra 0 til 100?
Billede

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Sokken » 29. sep 2023, 22:32

Hans.
Hvis bilen har Lane Assist har den så også stop&go?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13272
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3218 times
Been thanked: 4552 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af HansH » 29. sep 2023, 22:44

Sokken skrev:
29. sep 2023, 22:32
Hans.
Hvis bilen har Lane Assist har den så også stop&go?
Det afgørende for om bilen selv kan sætte i gang fra stilstand når den forankørende bil begynder at køre, er at den har kapacitivt rat.
Selv om du ikke har Travel Assist aktiveret, men kun kører på almindelig ACC, så vil bilen også sætte i gang af sig selv når den forankørende sætter i gang ...... HVIS du holder hænderne på rattet.
Dette har altså ingenting med Lane Assist at gøre.

Bilen sætter kun selv i gang hvis fartpilot er aktiveret. Og dermed også at det er fartpiloten der har bragt bilen til standsning.

Jeg ved ikke om det besvarer dit spørgsmål. Ellers må du præcisere det scenarie du har for dig i hovedet, når du siger "stop & go"..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Møbbe » 30. sep 2023, 05:18

Vi lejede en Enyaq da vi kom hjem fra Italien hos Europacar (vores bil blev smadret af Hagl) - den var super skrabet - dog mistænker jeg den for at være lavet til et andet marked end "EU", for den havde virkelig intet udstyr - mindre end jeg har set de mest "skrabede udgaver" med, til salg her i DK - så sørg for at finde en der har "det" hele - det gør oplevelsen en helt anden.
el-bagklap er et must hos mig, da den er besværlig at lukke manuelt...det havde lejebilen heller ikke.

Da vi havde den, havde vi ingen ladeboks hjemme - så jeg måtte lade ude i byen på Superchargerne - den kunne max lade 50kwh, det blev jeg træt af.

Lidt synd den ikke havde noget udstyr, for det gjorde at vi kiggede en helt anden vej...da vi hoppede på en "ellert"
-Men den kørte rigtig fornuftigt - ikke en racer, men ganske fin.
Der er rigtig mange til salg, så find ud af hvad budgettet er, og så er det bare at kigge efter - jeg tror du bliver glad for den :)

:oops:
4_.jpg
4_.jpg (193.15 KiB) Vist 1058 gange
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1111
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 476 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Madmax » 30. sep 2023, 06:04

xbn skrev:
Madmax skrev:
29. sep 2023, 19:42

Der er netop kommet nyt omkring Enyaq 85.

https://www.skoda-storyboard.com/en/emo ... ger-range/
Den er også kommet på Skoda.dk og i konfiguratoren, men ingen brochure endnu. Er det rigtigt forstået, at den helt almindelige 85 nu har op til 210kw mod 150 i den gamle 80 og 2 sek. hurtigere fra 0 til 100?
Korrekt. Ligesom Q4 også er meldt ud med

Swan
Nyt medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 12. maj 2009, 17:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 27 times
Been thanked: 24 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Swan » 30. sep 2023, 06:58

Og id4

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Sokken » 30. sep 2023, 10:56

Nicklossi skrev:
29. sep 2023, 22:16
Nu er der ingen billeder af denne på annoncen, men den står altså bare spitzenklasse. Alle (tror jeg?) de fede krydser.
Den har brun læderkabine, så det skal man være til.

https://www.skoda-odense.dk/Brugte-bile ... dbbe8b9b3a
Ja den har meget udstyr men jeg er ikke til brun læder.
Den jeg har prøve kørt havde faktisk brun læder og det var faktisk ikke så slemt som jeg havde frygtet men er bare nervøs for at jeg bliver træt af det med tiden.

Mit budget er dog kun ca 350000 kr så udvalget er ikke så stort

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Sokken » 30. sep 2023, 11:14

@HansH
Den største krav af ekstra udstyr til bilen jeg leder efter er stop&go da det er en super ting at have når man holder i kø sydpå.
Problemet er at nærmest alle annoncer, i hvert fald i Tyskland og Sverige der er stop&go ikke nævnt i udstyret og vil helst undgå at kontakte alt for mange forhandlere så kunne det være at hvis der var et bestemt udstyr i bilen så ville den også have stop&go
Så kunne jeg snævre annoncerne en del ind

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13272
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3218 times
Been thanked: 4552 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af HansH » 30. sep 2023, 11:30

Sokken skrev:
30. sep 2023, 11:14
@HansH
Den største krav af ekstra udstyr til bilen jeg leder efter er stop&go da det er en super ting at have når man holder i kø sydpå.
Problemet er at nærmest alle annoncer, i hvert fald i Tyskland og Sverige der er stop&go ikke nævnt i udstyret og vil helst undgå at kontakte alt for mange forhandlere så kunne det være at hvis der var et bestemt udstyr i bilen så ville den også have stop&go
Så kunne jeg snævre annoncerne en del ind
Forstået.

Jamen så skal du kigge efter det tilvalg der hedder Assisted Drive Plus. Har bilen det, kan du være sikker på at den kan finde ud af at køre i kø.

Men!
Som anført tidligere, så er der ikke en skudsikker måde hvorpå du kan se det på billeder.
Du vil være afhængig af at oplysninger i annonce / fra sælger er troværdige.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 27 times
Been thanked: 508 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Nicklossi » 30. sep 2023, 13:57

Sokken skrev:
30. sep 2023, 10:56
Nicklossi skrev:
29. sep 2023, 22:16
Nu er der ingen billeder af denne på annoncen, men den står altså bare spitzenklasse. Alle (tror jeg?) de fede krydser.
Den har brun læderkabine, så det skal man være til.

https://www.skoda-odense.dk/Brugte-bile ... dbbe8b9b3a
Ja den har meget udstyr men jeg er ikke til brun læder.
Den jeg har prøve kørt havde faktisk brun læder og det var faktisk ikke så slemt som jeg havde frygtet men er bare nervøs for at jeg bliver træt af det med tiden.

Mit budget er dog kun ca 350000 kr så udvalget er ikke så stort
Jeg synes den brune kabine virker virkelig “eksklusiv” 😄

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Sokken » 30. sep 2023, 14:11

Er Matrix lygter noget der gør en forskel i forhold til de almindelige?

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 396 times
Been thanked: 478 times

Re: Skoda Enyaq udstyr

Indlæg af Monze1980 » 30. sep 2023, 14:13

Sokken skrev:Er Matrix lygter noget der gør en forskel i forhold til de almindelige?
JA! Kæmpe forskel.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"