Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af GaSelle » 20. dec 2023, 22:26

Ens Clever One er 100kr/mdr billigere, hvis man også har Clever Power.

Og så er der det med, hvis man har reduceret elafgift fra d. 1/3, der kan gøre en forskel på hvad der er smart.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 20. dec 2023, 22:31

HansH skrev:
20. dec 2023, 22:21
BrianDS skrev:
20. dec 2023, 22:07
HansH skrev:
20. dec 2023, 22:04
Hvis man vælger Clever One + Power, hvilken betydning har det så om man har elbaseret opvarmning eller ej ?
Med de nye vilkår? Intet.

Det er 1-til-1 afregning.
Tjek.

Dvs hvis man lader det hele derhjemme, så vil der ingen forskel være om man bare beholder sin nuv elaftale med spotpris, sammenlignet med Clever One + Power.
Fordelen ved Clever aftalen vil da udelukkende bestå i at opladning ude i byen er betydeligt gunstigere.

Korrekt forstået ?
Nej, ikke umiddelbart.

Har man Clever One og fortsætter nuværende elaftale fra anden el leverandør, så vil man selv betale for strømmen, fx gennemsnitligt 90 øre/kWh (med reduceret elafgift, men med tariffer, Energinet mv), og man vil så få en tilbagebetaling efter Clevers sats, som kan være 85 øre/kWh, 95 øre/kWh, eller ... man står så selv for det overskud eller underskud der givetvis vil være, og lægger altid ud for at få penge refunderet.

Med Clever One + Power lægger man intet ud, og tilbagebetalingen modregnes direkte på Clever Power faktura hver måned, og betaler således kun spotprisen plus Clevers handelsomkostninger på 1,54 øre/kWh (sidst jeg tjekkede), og naturligvis de 49 kr/md i abonnement.

Mener man så at man kan lade billigere end tilbagebetalingssatsen, så kan man naturligvis tjene noget ved ikke at have Power, men man skal så også betale når det går den anden vej

Med Clever One + Power er du så tæt på at have flatrate og en offentlig lader hjemme i indkørslen som overhovedet muligt, altså du kan nærmest slå hjernen fra, og lade som det passer dig (indenfor vilkårene)

Uden Power skal du tænke dig om.

Opladning ude koster det samme uanset, det samme gælder energitillægget hvis det skulle blive aktuelt.

(Clever Box er en anden sag, det giver ikke mening med elbaseret opvarmning)
These users thanked the author BrianDS for the post:
GaSelle
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 20. dec 2023, 22:33

GaSelle skrev:
20. dec 2023, 22:26
Ens Clever One er 100kr/mdr billigere, hvis man også har Clever Power.
Ikke længere, ingen nye kunder kan få den rabat (lige nu?), og det er som støvsuget fra hjemmesiderne, så det er tvivlsomt om det kommer igen. Måske når/hvis den reducerede pris på ladeboksen bliver fjernet.
Eller måske mister alle rabatten på et tidspunkt...
GaSelle skrev:
20. dec 2023, 22:26
Og så er der det med, hvis man har reduceret elafgift fra d. 1/3, der kan gøre en forskel på hvad der er smart.
Korrekt, det er meget få der har en fordel uden Clever Power med de nye vilkår
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af HansH » 20. dec 2023, 22:52

BrianDS skrev:
20. dec 2023, 22:31
Med Clever One + Power er du så tæt på at have flatrate og en offentlig lader hjemme i indkørslen som overhovedet muligt, altså du kan nærmest slå hjernen fra, og lade som det passer dig (indenfor vilkårene)
Ja okay ... men du har vel stadig udgiften på 799/md der skal "tjenes hjem" før det giver mening ?

Dvs hvis du nu - helt hypotetisk - kun kører 100km/20kWh om måneden, så kan en Clever One + Power vel aldrig betale sig, idet man da vil komme til at betale kr 799 for at køre de 100km ?

Hvor man til sammenligning hos "no-name eludbyder" og almindelig spot-aftale, blot ville betale de spotkroner det koster at køre 100km .... altså håndører holdt op mod den faste udgift på 799 ved en Clever One + Power ordning ?

Eller er der noget jeg overser....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 20. dec 2023, 23:35

HansH skrev:
20. dec 2023, 22:52
BrianDS skrev:
20. dec 2023, 22:31
Med Clever One + Power er du så tæt på at have flatrate og en offentlig lader hjemme i indkørslen som overhovedet muligt, altså du kan nærmest slå hjernen fra, og lade som det passer dig (indenfor vilkårene)
Ja okay ... men du har vel stadig udgiften på 799/md der skal "tjenes hjem" før det giver mening ?

Dvs hvis du nu - helt hypotetisk - kun kører 100km/20kWh om måneden, så kan en Clever One + Power vel aldrig betale sig, idet man da vil komme til at betale kr 799 for at køre de 100km ?

Hvor man til sammenligning hos "no-name eludbyder" og almindelig spot-aftale, blot ville betale de spotkroner det koster at køre 100km .... altså håndører holdt op mod den faste udgift på 799 ved en Clever One + Power ordning ?

Eller er der noget jeg overser....
Korrekt, uanset om du bruger 20 kWh, eller 1.000 kWh eller ... så koster Clever One 799 kr/md og Clever Power 49 kr/md, med kombinationen er der dog udelukkende energitillægget der kan rykke ved den pris (indtil vilkårene ændrer sig)

Uden Power er der forskellen imellem det du har betalt for el, og det du får retur i tilbagebetaling.

Så hvis du kan lade til fx 80 øre/kWh alt inklusive, så er break even ved omkring 1.000 kWh/md
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af KMDTHY » 21. dec 2023, 00:45

BrianDS skrev:
20. dec 2023, 23:35
Så hvis du kan lade til fx 80 øre/kWh alt inklusive, så er break even ved omkring 1.000 kWh/md
Det kommer vidst ikke til at ske lige foreløbig. Jeg springer sgu nok også på Clever Power.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af HansH » 21. dec 2023, 06:41

BrianDS skrev:
20. dec 2023, 23:35
Korrekt, uanset om du bruger 20 kWh, eller 1.000 kWh eller ... så koster Clever One 799 kr/md og Clever Power 49 kr/md, med kombinationen er der dog udelukkende energitillægget der kan rykke ved den pris (indtil vilkårene ændrer sig)
Tjek.

Og vi er også enige om, at med Clever One er al opladning ude i byen også inkluderet i de 799,- flatrate ?

(altså på Clever ladestander naturligvis).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 21. dec 2023, 08:05

HansH skrev:
21. dec 2023, 06:41
BrianDS skrev:
20. dec 2023, 23:35
Korrekt, uanset om du bruger 20 kWh, eller 1.000 kWh eller ... så koster Clever One 799 kr/md og Clever Power 49 kr/md, med kombinationen er der dog udelukkende energitillægget der kan rykke ved den pris (indtil vilkårene ændrer sig)
Tjek.

Og vi er også enige om, at med Clever One er al opladning ude i byen også inkluderet i de 799,- flatrate ?

(altså på Clever ladestander naturligvis).
korrekt.
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 21. dec 2023, 08:14

KMDTHY skrev:
21. dec 2023, 00:45
BrianDS skrev:
20. dec 2023, 23:35
Så hvis du kan lade til fx 80 øre/kWh alt inklusive, så er break even ved omkring 1.000 kWh/md
Det kommer vidst ikke til at ske lige foreløbig. Jeg springer sgu nok også på Clever Power.
Du har vel nok også et lidt højt forbrug?

Havde jeg elbaseret opvarmning, så ville jeg ikke komme i nærheden af break even på Clever, jovist var jeg over 1 kr/kWh i januar og februar da der også var energitillæg hos Clever, og vi alle havde reduceret elafgift, men trækker jeg elafgiften fra mine gennemsnitspriser siden juli, så ligger jeg pænt under 1 kr/kWh hele vejen igennem.

Reel pris med reduceret elafgift
1,21 kr. februar 2023
1,16 kr. marts 2023
0,85 kr. april 2023
0,40 kr. maj 2023
0,82 kr. juni 2023
beregnet med reduceret elafgift
0,22 kr. juli 2023
0,54 kr. august 2023
0,68 kr. september 2023
0,35 kr. oktober 2023
0,53 kr. november 2023

Jeg ville således med mit forbrug have ligget omkring 87 øre/kWh, hvor jeg reelt så ligger på cirka 1,13 kr/kWh, forskellen er ikke så stor, fordi jeg har kørt mere da der var reduceret elafgift end nu - ikke at jeg har tænkt over det...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af HansH » 21. dec 2023, 08:19

BrianDS skrev:
21. dec 2023, 08:05
...
korrekt.
Så langt så godt :)

Hvis man tænker sig flg. scenarie (alt sammen tilfældigt valgte tal):
- mdl behov 600kWh til bilen. Alt opladet hjemme
- elbaseret opvarmning
- gns. elpris hos eget elselskab = 1,50kr alt inkl.

Prøv da lige at opstille to regnestykker:
- et med kun Clever One
- et med Clever One + Power

Vi antager at tilbagebetalingssatsen fra Clever er kr 1,00.

Jeg har brug for lige at se forskellen på med/uden Power visualiseret med konkrete tal ... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af GaSelle » 21. dec 2023, 08:35

Det er også væsentligt at vide, om der lades ude eller ej. Der skal ikke mange opladninger til, før end det trækker i Clevers favør. I alle Brians eksempler hidtil slås der hårdt på, at der udelukkende lades hjemme.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af HansH » 21. dec 2023, 08:37

GaSelle skrev:
21. dec 2023, 08:35
Det er også væsentligt at vide, om der lades ude eller ej. Der skal ikke mange opladninger til, før end det trækker i Clevers favør. I alle Brians eksempler hidtil slås der hårdt på, at der udelukkende lades hjemme.
Du har ret.
Jeg har lige opdateret mit konstruerede eksempel til at alt lades hjemme. Det er en vigtig præmis.
Er helt med på at hjemme/ude forrykker billedet. Jeg har blot brug for at se en konkret opstilling der anskueliggør Power's indflydelse på resultatet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 21. dec 2023, 11:06

HansH skrev:
21. dec 2023, 08:19
BrianDS skrev:
21. dec 2023, 08:05
...
korrekt.
Så langt så godt :)

Hvis man tænker sig flg. scenarie (alt sammen tilfældigt valgte tal):
- mdl behov 600kWh til bilen. Alt opladet hjemme
- elbaseret opvarmning
- gns. elpris hos eget elselskab = 1,50kr alt inkl.

Prøv da lige at opstille to regnestykker:
- et med kun Clever One
- et med Clever One + Power

Vi antager at tilbagebetalingssatsen fra Clever er kr 1,00.

Jeg har brug for lige at se forskellen på med/uden Power visualiseret med konkrete tal ... :)
---------------------------------------
Clever One uden Power.
Tilbagebetalingssats er UDEN elafgift grundet elbaseret opvarmning = 1 kr/kWh
Elprisen er med reduceret elafgift, men lidt dyr = 1,50 kr/kWh

Clever One = 799 kr
+ eludgift 600 kWh á 1,50 kr/kWh = 900 kr
- tilbagebetaling 600 kWh á 1,00 kr/kWh = 600 kr

799 + 900 - 600 = 1.099 kr

---------------------------------------
Clever One + Power
Clever One = 799 kr
+ eludgift = tilbagebetaling = 0 kr

799 + 0 = 799 kr

tillagt begge scenarier naturligvis abonnementet for elaftalen, som for Clever Power er 49 kr/md - har man en el aftale uden abonnement i dag, så må det jo så være 799 + 49 kr/md = 848 kr/md for Clever One + Power.

---------------------------------------
Uden abonnement overhovedet
eludgift 600 kWh á 1,50 kr/kWh = 900 kr



---------------------------------------
Med elbaseret opvarmning ville det jo svare til at prisen i 2024 ville være 2,45 kr/kWh alt inklusive hvis ikke man havde elbaseret opvarmning, hvis spotprisen så er så høj, så vil der sandsynligvis også være et energitillæg ved Clever.
https://el.dmalit.dk/clever

Hvis tilbagebetalingen er 1,00 kr/kWh alt inklusive, uden elafgift, så vil man ved opladning om natten sandsynligvis også kunne lade til den pris med reduceret elafgift, og således vil de 600 kWh kunne koste 600 kr
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af HansH » 21. dec 2023, 11:14

BrianDS skrev:
21. dec 2023, 11:06
---------------------------------------
Clever One uden Power.
...
Mægtigt!
Tusind tak Brian 🙏🙏😊
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 21. dec 2023, 11:27

HansH skrev:
21. dec 2023, 11:14
BrianDS skrev:
21. dec 2023, 11:06
---------------------------------------
Clever One uden Power.
...
Mægtigt!
Tusind tak Brian 🙏🙏😊
Skulle det være en anden gang :-)

Så kort summeret, 600 kWh/md vil sandsynligvis kunne gøres billigst uden abonnement, når man kun oplader hjemme og har reduceret elafgift ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af GaSelle » 21. dec 2023, 11:44

...men der skal ikke mere end en enkelt opladning ude til at flytte det billede. Og det er jo så det, om nogen gerne vil betale for den "sikkerhed" at have en Clever-brik så de ved, de kan lade der - også uden at blive ruineret.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 21. dec 2023, 12:10

GaSelle skrev:
21. dec 2023, 11:44
...men der skal ikke mere end en enkelt opladning ude til at flytte det billede. Og det er jo så det, om nogen gerne vil betale for den "sikkerhed" at have en Clever-brik så de ved, de kan lade der - også uden at blive ruineret.
Tjaaa, man skal trods alt lade for 200 kr ude før det går lige op, vel at mærke hvis prisen er så høj som 1 kr/kWh og man har ladet de 600 kWh hjemme. Uden elafgift ville jeg have ligget på 35-67 øre/kWh de seneste tre måneder, gennemsnitligt omkring 52 øre/kWh, næste år er der så lidt højere tariffer, men med reduceret elafgift, så kan vi sætte det til 60 øre/kWh, så vil de 600 kWh koste 360 kr hjemme.
Lader man så 100 kWh ude til fx 3,50 kr er det 710 kr i alt
Lader man det til 5 kr/kWh er det 860 kr i alt, kan man finde det til 2,50 kr/kWh er det 610 kr i alt, det er så vel at mærke hvis de 100 kWh kommer oveni de 600 kWh, ellers kan man jo trække 60 kr fra, og så er de 100 kWh ude med til lige præcis at ramme break even ved 5 kr/kWh...

Var prisen 1 kr/kWh hjemme, og 5 kr/kWh ude, så er det naturligvis kun 40 kWh oveni for break even, eller 50 kWh hvis det er ud af de 600 kWh.

100 kWh kræver i mange biler alligevel minimum to gange opladning, hvor man lader 10-80%, svarende til at man skal have 200-250 km hjem ved 4-5 km/kWh

Som sagt, jeg har ladet ude hele to gange i Danmark i 2023, det har kostet 167 kr, for 64 kWh i alt, på Clever AC lader med Clever Link (igennem arbejdsgiver), resten af mine opladninger har været hjemme eller i udlandet, det kan hurtigt blive en dyr komfort.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Thor-thor » 21. dec 2023, 17:53

BrianDS skrev:
21. dec 2023, 12:10
GaSelle skrev:
21. dec 2023, 11:44
...men der skal ikke mere end en enkelt opladning ude til at flytte det billede. Og det er jo så det, om nogen gerne vil betale for den "sikkerhed" at have en Clever-brik så de ved, de kan lade der - også uden at blive ruineret.
Tjaaa, man skal trods alt lade for 200 kr ude før det går lige op, vel at mærke hvis prisen er så høj som 1 kr/kWh ............

100 kWh kræver i mange biler alligevel minimum to gange opladning, hvor man lader 10-80%, svarende til at man skal have 200-250 km hjem ved 4-5 km/kWh
Som sagt, jeg har ladet ude hele to gange i Danmark i 2023, det har kostet 167 kr, for 64 kWh i alt, på Clever AC lader med Clever Link (igennem arbejdsgiver), resten af mine opladninger har været hjemme eller i udlandet, det kan hurtigt blive en dyr komfort.
Enig!
Det er klart at har man et forbrug, hvor man med rimelig stor sikkerhed ved at Clever er samme pris/eller billigere, end alternativerne ved hjemmeladning. Så kan et abo. med udeladning inkl. være fint, da man jo nok vil få brug for lidt strøm ude indimellem.

Men jeg får lange løg af mange af de lovprisninger man læser på eks. FB af Clever. "Tak Clever for at give mig. ": Tryghed, frihed, komfort.. Find selv på flere tillægsord...
Kan simpelthen ikke se "indsæt tillægsord" ved at være "tvunget" til at lade ved Clever?
Og det opleves jo åbenbart som tvang. Folk modtager stort set hellere et los i skridtet, end at skulle risikere at bruge (små)penge på at lade ude, når de nu har betalt 799,- for ad libitum

Har i øvrigt selv Clever (endnu)....

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Thor-thor » 21. dec 2023, 18:09

BrianDS skrev:
21. dec 2023, 11:06
Prøv da lige at opstille to regnestykker:
- et med kun Clever One
- et med Clever One + Power
Er humlen ved med/uden Power ikke også om man "kan slå markedet"? (udover at man ikke selv skal lægge ud etc.)

Fordelen ved ikke at have Power er vel, at såfremt man har mulighed for at være fleksibel med opladningstidspunkt, så kan man måske spare på, ikke at have Power?

Eks. om sommeren. Hvis den gennemsnitlige elpris er relativ høj om natten (under, men tæt på de 89? øre) så tilbagebetalingen er så høj som muligt.
Hvis der så samtidigt er fuldt blus på solceller/vindmøller etc. midt på dagen, som giver en lav elpris midt på dagen og man har mulighed for at lade på det tidspunkt. Så kan man måske have overskud ift. tilbagebetalingssatsen?

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af jansom » 21. dec 2023, 21:36

Jer der har sat jeres Clever abonnement i bero. Hvad betaler i pr måned i leje/service for ladestanderen? Det er ikke lykkedes mig at finde det i vilkårene. Kun at det er muligt i min. 3 mdr og maks. 12 mdr.
These users thanked the author jansom for the post:
allannissen
-No one is more hated than he who speaks the truth-

allannissen
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 42 times
Been thanked: 53 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af allannissen » 21. dec 2023, 21:45

Jeg satte i bero fra 1. august 2022, da vores kørsels mønster faldt markant. Vi har PHEV.
På det tidspunkt var det gratis, pga de lige havde indført en af deres pris ændringer. Mener det var vedr tilbage betalings satsen, men kan ikke sgu ikke huske det længere.
Det skulle forblive gratis så længe energi tillægget er i spil. Hvornår de afskaffer det, er ikke til at sige. Indtil videre har det jo kun været "aktiv" i 2 måneder i starten af i år.

Så jeg har ikke betalt en krone til dem siden da vi stadig lader for lidt til deres fast pris abonnement. Og da vi har solceller kunne vi heller ikke skifte til Box da det kom på markedet. Det kan vi så nu, men vil først overveje det når det ikke længere er gratis for os at være i bero. Om sommeren forsøger vi at lade mest når solen skinner, om vinteren betaler vi det det koster.

Om nye bero stillere stadig får det gratis ved jeg ikke.
Edit: På deres hjemmeside under Bero, står der 124kr per måned.
These users thanked the author allannissen for the post (total 2):
jansomBrianDS
Octavia 1.4 TSI Hybrid DSG IV Plus Combi 2021 - Billede

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af jansom » 21. dec 2023, 21:57

Tak for at du fandt det. Jeg kunne ikke.

Ved nogen så hvad det koster at frikøbe laderen?
Senest rettet af jansom 21. dec 2023, 21:57, rettet i alt 1 gang.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af EsbenJ » 21. dec 2023, 22:03

Thor-thor skrev:Men jeg får lange løg af mange af de lovprisninger man læser på eks. FB af Clever. "Tak Clever for at give mig. ": Tryghed, frihed, komfort.. Find selv på flere tillægsord...
Kan simpelthen ikke se "indsæt tillægsord" ved at være "tvunget" til at lade ved Clever?
Og det opleves jo åbenbart som tvang. Folk modtager stort set hellere et los i skridtet, end at skulle risikere at bruge (små)penge på at lade ude, når de nu har betalt 799,- for ad libitum
Jeg kan godt følge dig i det med et los i skridtet. Jeg har Clever og der har tidligere været tidspunkter hvor jeg har ærgret mig over at skulle betale(igen).
Det har dog i det lange løb været meget begrænset(Lidt på Ærø, lidt i Svendborg, og lidt hos Ionity i Fredericia og Rødekro og så selvfølgelig i udlandet). Efterhånden som Clever netværket bliver tættere, så er det også en selvskabt begrænsning jeg bliver ramt af sjældnere og sjældnere. Det er måske omkring 600kr i løbet af godt 2 år, og sidst jeg brugte penge på det i DK var i marts.
Til gengæld har jeg i samme periode haft 8 måneder med abonnement til 0kr/md.

Jeg kører ca 48000km årligt og har i år ladet 77% hjemme - det kunne måske øges 5% hvis jeg var skarpere til at komme hjem med færre % strøm på batteriet. Det mønster gør Clever til en optimal økonomisk løsning indtil videre, og så lever jeg med de selvvalgte begrænsninger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Thor-thor » 21. dec 2023, 23:16

jansom skrev:
21. dec 2023, 21:57
Tak for at du fandt det. Jeg kunne ikke.

Ved nogen så hvad det koster at frikøbe laderen?
2500,-

Vi nærmer os vist en kæk kommentar omkring LMGTFY eller? :mrgreen:
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af Thor-thor » 21. dec 2023, 23:45

EsbenJ skrev:
21. dec 2023, 22:03
Thor-thor skrev:Men jeg får lange løg af mange af de lovprisninger man læser på eks. FB af Clever. "Tak Clever for at give mig. ": Tryghed, frihed, komfort.. Find selv på flere tillægsord...
Kan simpelthen ikke se "indsæt tillægsord" ved at være "tvunget" til at lade ved Clever?
Og det opleves jo åbenbart som tvang. Folk modtager stort set hellere et los i skridtet, end at skulle risikere at bruge (små)penge på at lade ude, når de nu har betalt 799,- for ad libitum
Jeg kan godt følge dig i det med et los i skridtet. Jeg har Clever og der har tidligere været tidspunkter hvor jeg har ærgret mig over at skulle betale(igen).
..... Det er måske omkring 600kr i løbet af godt 2 år, og sidst jeg brugte penge på det i DK var i marts.
Til gengæld har jeg i samme periode haft 8 måneder med abonnement til 0kr/md.

Jeg kører ca 48000km årligt og har i år ladet 77% hjemme - det kunne måske øges 5% hvis jeg var skarpere til at komme hjem med færre % strøm på batteriet. Det mønster gør Clever til en optimal økonomisk løsning indtil videre, og så lever jeg med de selvvalgte begrænsninger.
Så knap 100.000 km på 2 år. En del udeladning og til en meget lav pris.
Men 600,- ekstra i perioden klemmer stadig? :mrgreen:

Mine fordomme om mine Clever med-kunder er ikke kommet ud af ingenting ;)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2023, 00:00

Thor-thor skrev:
21. dec 2023, 18:09
BrianDS skrev:
21. dec 2023, 11:06
Prøv da lige at opstille to regnestykker:
- et med kun Clever One
- et med Clever One + Power
Er humlen ved med/uden Power ikke også om man "kan slå markedet"? (udover at man ikke selv skal lægge ud etc.)

Fordelen ved ikke at have Power er vel, at såfremt man har mulighed for at være fleksibel med opladningstidspunkt, så kan man måske spare på, ikke at have Power?

Eks. om sommeren. Hvis den gennemsnitlige elpris er relativ høj om natten (under, men tæt på de 89? øre) så tilbagebetalingen er så høj som muligt.
Hvis der så samtidigt er fuldt blus på solceller/vindmøller etc. midt på dagen, som giver en lav elpris midt på dagen og man har mulighed for at lade på det tidspunkt. Så kan man måske have overskud ift. tilbagebetalingssatsen?
Nu var det vist @HansH der bad om de to regnestykker? ;-)

Anyway, jo, hvis man kan "slå markedet", hvilket har været forholdsvis nemt med elbaseret opvarmning, og ligeså med et stort solcelleanlæg, men fra juli i år har man haft ulempen med elafgiften at man ikke fik momsen uden Clever Power, og derfor skulle man først slå de 17 øre/kWh man fik mindre end gennemsnittet, og dernæst har mange stadig rabatten på 100 kr/md, som man så også skal slå, så ved fx 1.000 kWh, så skal man altså lade 27 øre/kWh billigere for break even...
Nu mister dem med elbaseret opvarmning eller egenproduktion så deres afgiftsfordel, hvorfor argumentet bliver endnu større for at vælge Clever Power, for man skal trods alt time det noget for at slå gennemsnittet hver eneste måned - og have et stort forbrug samtidig før det tæller...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af KMDTHY » 22. dec 2023, 03:44

BrianDS skrev:
KMDTHY skrev:
21. dec 2023, 00:45
BrianDS skrev:
20. dec 2023, 23:35
Så hvis du kan lade til fx 80 øre/kWh alt inklusive, så er break even ved omkring 1.000 kWh/md
Det kommer vidst ikke til at ske lige foreløbig. Jeg springer sgu nok også på Clever Power.
Du har vel nok også et lidt højt forbrug?
...
Jo. Cirka 1000 kWh pr måned i gennemsnit.
Fordelt cirka 40% hjemme 60% ude.

Billede
These users thanked the author KMDTHY for the post:
BrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af jansom » 22. dec 2023, 06:23

Thor-thor skrev:
jansom skrev:
21. dec 2023, 21:57
Tak for at du fandt det. Jeg kunne ikke.

Ved nogen så hvad det koster at frikøbe laderen?
2500,-

Vi nærmer os vist en kæk kommentar omkring LMGTFY eller? :mrgreen:
Det styrer du selv.
Jeg har ikke kunnet finde det. Har du et link til prisen på de 2500kr? Det jeg kan finde er en pris i forbindelse med skifte til Clever Box. Det skal jeg ikke have.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af EsbenJ » 22. dec 2023, 08:31

Thor-thor skrev: Så knap 100.000 km på 2 år. En del udeladning og til en meget lav pris.
Men 600,- ekstra i perioden klemmer stadig? :mrgreen:

Mine fordomme om mine Clever med-kunder er ikke kommet ud af ingenting ;)
De 600 kr har jeg ingen problemer med, da de var nødvendige/bekvemme. Det har jeg heller ikke skrevet at jeg har. Det ville jeg have hvis det f.eks. var 600 kr. månedligt, og det ville det meget nemt blive, med den mængde udeladning jeg har, hvis jeg bare kørte ind til en tilfældig DC lader.

Jeg kører mange km, men det er mellem 3 adresser. Jeg kender alle Clever DC ladere mellem dem, og der kommer flere og flere. Du skal ikke tro at jeg sådan skal gå gennem ild og vand for at planlægge ladning hos Clever. Det ligger fuldstændig på rygraden.

Til gengæld slipper jeg for at holde mig opdateret på hvilke ladeapp/ladebrik/(lade)kort der skal/kan bruges på de andre DC ladere - noget som før har kostet andre dyrt ikke at være opdateret på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Clever vs ... the world... - ka' det betale sig?

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2023, 08:35

jansom skrev:
22. dec 2023, 06:23
Thor-thor skrev:
jansom skrev:
21. dec 2023, 21:57
Tak for at du fandt det. Jeg kunne ikke.

Ved nogen så hvad det koster at frikøbe laderen?
2500,-

Vi nærmer os vist en kæk kommentar omkring LMGTFY eller? :mrgreen:
Det styrer du selv.
Jeg har ikke kunnet finde det. Har du et link til prisen på de 2500kr? Det jeg kan finde er en pris i forbindelse med skifte til Clever Box. Det skal jeg ikke have.
Så vidt jeg ved er den eneste måde at frikøbe boksen ved at man skifter til Clever Box, og derefter opsiger Clever Box, og det medfører jo så at du sandsynligvis også bliver bundet til at skifte til Clever Power (havde du ikke varmepumpe og/eller solceller?)

Jeg ville købe en anden boks - hvis det var mig der ville ud af Clever.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"