Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af nielshm » 5. nov 2023, 21:54

I en menneskealder eller 5 har vi set på biler på nogenlunde samme måde.
Pris, praktik, rummelighed, køreegenskaber, fart og kilometer på literen.
Med nogle år på bagen blev der også kigget på rust og mekanisk sundhedstilstand.
FDM kastede sig nidkært over alt og alle i deres storhedstid, og skam tage dem som ikke kunne levere det forventede.

I dag vælter det ind med totalt ukendte biler (elbiler forstås), og de etablerede mærker er under pres. Tidligere burde biler uden historik være usælgelige, men pludselig er det som om rækkevidde, opladning og skærme og gadgets vigtigste parameter.
Biltests er ofte en sørgelig omgang.
Er det bare den ny måde at vurdere godt eller dårligt køb? Er de gamle dyder bare gamle og ligegyldige.
These users thanked the author nielshm for the post (total 2):
mojoakaup

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af BrianDS » 5. nov 2023, 22:00

jeg ser tendensen, men jeg håber sandelig den går over - i hvert tilfælde indtil biler bliver "ligegyldige", og bare er selvkørende services - hvis det nogensinde sker.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2064
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 497 times
Been thanked: 252 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af donfetaful » 5. nov 2023, 22:21

Vi er begyndt at gå mere op i brugeroplevelse, bekvemmelighed og international handel (for at spare penge, forståes)

Så bliver dyderne som loyalitet, relation og tryghed lagt til side

Jeg ser mange biltest på youtube, jeg synes de fleste er upartiske og viser/fortæller hvad de ser, hvilket også er objektivt. Men man lærer også at finde de anmeldere, der har de samme præferencer som én selv

Desuden lukkede svenske Volvo som familien altid har kørt i, så er man nød til at skifte 😀
Kør og vær glad 🛻💨

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af nielshm » 6. nov 2023, 06:48

Og så selve det at noget kommer fra Kina.
Mange vil nok sige at 90% af det som kommer fra Kina er noget værre lort, som aldrig burde blive læsset på en lastbil.
Danske firmaer har forsøgt kinesiske underleverandører, og har droppet det igen, fordi kvaliteten svinger som dag og nat.
Så hvorfor skulle det ændre sig, når de bygger biler til verdensmarkedet?

Kriteriet er tit, hvis plasticen føles dejlig og blød, skærmen og infotainment er hurtig og nemt at bruge, så er der vist ikke noget at sætte en finger på. Og der naturligvis ikke er synlige sprækker og dårlig tilpasninger.

Tesla kommer vanen tro igennem møllen, hvis der er 1 mm. ekstra sprække et eller andet sted. Jeg kunne godt tænke mig at se en kineserbil blive skilt ad totalt, så man virkelig kan se den ægte finish, langt inde bag den smarte overflade. Men det virker ikke til at være et område som har nogen interesse.

Og så forsøger man jo generelt at sælge produktet 'bil' som noget man bare kan fortryde og lave om, hvis man ikke lige får valgt den rigtige. Forudsætter jo naturligvis leasing, kort eller lang. Det er så også en ting som bryder med den traditionelle tankegang med at købe til ejendom.
These users thanked the author nielshm for the post (total 2):
jansomBrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13257
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af HansH » 6. nov 2023, 07:07

Jeg tror ikke at de gamle dyder, som du kalder dem, mht hvordan man kvalitetsvurderer en bil, er yt. Det er de i hvert fald ikke for mit eget vedkommende.
Men jeg vil mene, at en skelsættende faktor i ting man vurderer en bil på, er indtoget af software.

Tidligere var brugeroplevelsen (dvs features, betjening etc) af en bil som den var, når den forlod fabrikken. Og det ændrede sig ikke i resten af dens levetid - andet end den naturlige "degradering" der kommer med slidtage og alder. Der har selvf været software i bilerne i mange år, men det har som udgangspunkt ikke kunnet opdateres nævneværdigt.

Men i det øjeblik man begynder at putte software i en bil, og har muligheden for at opdatere dette, så har man en ny situation.
Den tingest man har købt kan pludselig ændre natur og overflade, på samme måde som en windows PC også er en dynamisk størrelse.

@nielshm - nu "fremhæver" du jo selv Tesla i dit skriv her :) Tesla er vel det ypperste eksempel på hvor betydende en rolle softwaren spiller, fordi de fra bunden har bygget et stærkt sw økosystem, som gør dem i stand til efter forgodtbefindende at pille ved den måde bilens brugerflade og features tager sig ud, efter man har købt bilen. På godt og ondt, vil mange sikkert tilføje.

Der er jo også så småt begyndt at opstå raslen med sablerne fra forbrugerne, fordi de ikke er tilfredse med alle de opdateringer der kommer.
Det kan jo godt være producenten betegner noget som en forbedring ........ men det behøver alle jo ikke være enige i. Og de vil så føle sig forrådt, når de køber et produkt der ser ud og agerer på en bestemt måde .... og så bliver det ændret efter købet.
Igen er Tesla jo nok frontløber på godt og ondt. Jeg mener at have læst at forbrugerombudsmanden i Norge kigger på nogle ting.
Der mangler jo nok nogle retningslinjer mht hvad producenten kan tillade sig at ændre.
These users thanked the author HansH for the post:
jansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af Thor-thor » 6. nov 2023, 08:25

Er det væsentlig anderledes end dengang eks. japanerne/koreanerne/Skoda? begyndte at sælge biler i DK/Europa?
De blev vel også skældt ud for at være billige kopier, dårlig kvalitet etc. Men "money talks" så de blev solgt, i første omgang primært til folk der var meget optagede af pris og senere, i takt med at kvalitet (og prisen) steg, til "alle".
Styktallene på de "ukendte" kinesere er vel stadig meget lave?
Tænker i øvrigt at det er en fejl at tro at kineserne kun kan bygge skrammel. Så vidt jeg kan se, kan de udmærket bygge biler der matcher vestlige mærker (eller er meget tæt på).
Mht. anmeldelser er det jo et spørgsmål om, at finde nogen man synes er grundige/fornuftige etc. og måske holde sig fra den "tilfældige" youtubere

HenrikH
Medlem
Indlæg: 560
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 147 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af HenrikH » 6. nov 2023, 08:47

Syntes nu stadig de såkaldt "gamle parametre" stadig vægter ved bilkøb, herunder også værditab mm
Om man kan lide de kinesiske bilers indtog i Europa eller ej, så vil jeg mene at en positiv ting er at det rusker lidt op i de europæiske bilmærker. På samme måde som Tesla har gjort.
Ikke alle kinesiske bilmærker er helt nye, så vil mene de godt kan bygge biler. Fra mit synspunkt er det ikke et issue om kinesiske biler er gode biler og kan måle sig med europæiske bilmærker (for det tror jeg godt de kan), men mere om:
- hvad softwaren "kan" og bliver brugt til
- Støtte Kina med køb af deres varer
These users thanked the author HenrikH for the post:
jansom

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af BrianDS » 6. nov 2023, 09:10

Thor-thor skrev:
6. nov 2023, 08:25
Er det væsentlig anderledes end dengang eks. japanerne/koreanerne/Skoda? begyndte at sælge biler i DK/Europa?
...
Personligt synes jeg der er en meget stor forskel. Det er den politiske forskel, og det kombineret med det faktum at man er begyndt at forbyde kinesiske producenter i infrastruktur (fx Huawei)

Ingen tvivl om at Kinesiske producenter kan kopiere alt, og sandsynligvis også udvikle og producere deres eget - på godt og ondt.
HansH skrev:
6. nov 2023, 07:07
Jeg tror ikke at de gamle dyder, som du kalder dem, mht hvordan man kvalitetsvurderer en bil, er yt. Det er de i hvert fald ikke for mit eget vedkommende.
...
Ditto
HansH skrev:
6. nov 2023, 07:07
...Men jeg vil mene, at en skelsættende faktor i ting man vurderer en bil på, er indtoget af software.

Tidligere var brugeroplevelsen (dvs features, betjening etc) af en bil som den var, når den forlod fabrikken. Og det ændrede sig ikke i resten af dens levetid - andet end den naturlige "degradering" der kommer med slidtage og alder. Der har selvf været software i bilerne i mange år, men det har som udgangspunkt ikke kunnet opdateres nævneværdigt.

Men i det øjeblik man begynder at putte software i en bil, og har muligheden for at opdatere dette, så har man en ny situation.
Den tingest man har købt kan pludselig ændre natur og overflade, på samme måde som en windows PC også er en dynamisk størrelse.

@nielshm - nu "fremhæver" du jo selv Tesla i dit skriv her :) Tesla er vel det ypperste eksempel på hvor betydende en rolle softwaren spiller, fordi de fra bunden har bygget et stærkt sw økosystem, som gør dem i stand til efter forgodtbefindende at pille ved den måde bilens brugerflade og features tager sig ud, efter man har købt bilen. På godt og ondt, vil mange sikkert tilføje.

Der er jo også så småt begyndt at opstå raslen med sablerne fra forbrugerne, fordi de ikke er tilfredse med alle de opdateringer der kommer.
Det kan jo godt være producenten betegner noget som en forbedring ........ men det behøver alle jo ikke være enige i. Og de vil så føle sig forrådt, når de køber et produkt der ser ud og agerer på en bestemt måde .... og så bliver det ændret efter købet.
Igen er Tesla jo nok frontløber på godt og ondt. Jeg mener at have læst at forbrugerombudsmanden i Norge kigger på nogle ting.
Der mangler jo nok nogle retningslinjer mht hvad producenten kan tillade sig at ændre.
Der er mange ting Tesla gør anderledes, og det har også været hyldet fra mange tilhængere, og man kan se der begynder at blive bygget en forventning om at alle andre også opdaterer ofte, og man stiller sig ikke tilfreds med små opdateringer.
Omvendt er jeg også fuldstændig overbevist om at der kommer mange flere sager med ting som forbrugeren ikke er enig i er en forbedring, hvis alle producenter begynder at opdatere efter forgodtbefindende.

Hyppige opdateringer er ikke nødvendigvis lykken, det kan være det, men det kan også være det modsatte.

-------------------------

Jeg synes personligt at der er en tendens til meget store forventninger om opdateringer i forhold til især infotainment, og måske knap så meget fokus på betjening af bilen når den kører, med assistentsystemer, knapper, osv., altså nogle af de "klassiske dyder", som bliver lagt lidt i baggrunden - igen med Tesla i front, hvor Tesla Model 3 Highland er kommet frem med blinklys på rattet, gearvælger, speedometer og meget andet på den store infotainment skærm, og dermed ingen afviserarm, ingen dedikeret speedometer, og meget få knapper - osv.
Det viser naturligvis at man kan rigtig meget med software - men jeg synes ikke umiddelbart der er så meget positivt ved den del.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1253
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 226 times
Been thanked: 646 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af VWAU » 6. nov 2023, 11:18

På et tidspunkt vil det gå op for den almindelige forbruger, at de "gamle dyder" nok var at foretrække, men jeg er bange for at der går mange endnu. Tag fx batteripakken på en MEB-bil (eller næsten hvilken som helst europæisk el-bil). Her består batteripakken af en række moduler der kan skiftes separat, hvis et modul bliver "sygt". Flere har fået skiftet et modul på garantien. Når garantien udløber, vil der være en række autoophuggere, der kan tilbyde "raske" moduler til fair priser og det gør at prisen på nye moduler sandsynligvis holdes i ave.
På en BYD el-bil er der to køleelementer (meget flad "radiator" af aluminium) på hver ca. 60 x 150 cm der er limet fast på toppen af batterierne (med den bedste lim der kan opdrives). Det gør at en batteripakke kun kan adskilles ved at anvende meget kraftige destruktive metoder og at det derfor i praksis er umuligt at reparerer på en batteripakke. Hvordan mon det ser ud om 8 år når garantien på et BYD-batteri er udløbet? Den eneste mulighed (hvis man står med en "syg" batteripakke) er vel at købe en ny af BYD eller at finde en komplet batteripakke hos en "hugger" (hvis det er muligt). Hvad mon prisen bliver? Gætter på en en 8 år gammel BYD med et defekt batteri kun er til skrot, idet en reparation næppe er økonomisk ansvarlig. Men jeg kan jo tage fejl?
These users thanked the author VWAU for the post (total 4):
jansomThe Micktrix / DkBrianDSHansH

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af Mathiasen » 6. nov 2023, 12:30

Jeg synes det minder lidt om dengang mobiltelefon markedet gik fra featurephones til smartphones.

Da Apple lancerede iPhone var hypen enorm og produktet var nyskabende.
Derefter prøvede alle konkurrenter at matche med tilsvarende produkter og komme med inden toget var kørt.

Så kom de billigere alternativer og tilbød “det samme” til en meget lavere pris, selvfølgelig med mange trade-offs, (men det opdager man først når man har købt..)

Det hele handlede om de nyeste og hurtigste processorer, Ram, skærmtyper, osv osv.. noget som ingen går op i dag.
Det handler i dag mere om brugeroplevelsen, om holdbarhed og værdi og at købe et produkt man kan have i længere tid og være tilfreds med i hverdagen.

Prisen er i dag næsten underordnet. Folk betaler svimlende summer for en telefon i dag. :lol:

Jeg tænker det samme kommer til at gøre sig gældende på bilmarkedet.

Tesla satte retningen og konkurrenterne prøver at komme med.
Og nu prøver kineserne at overbevise verden om at kvantitet og pris er eneste afgørende faktor, fordi der er et opportunt marked, ikke fordi de nødvendigvis sætter en stolthed i at lave gode biler.

Gamle brugte iPhones kan stadig sælges til gode priser, de kinesiske kan du ligeså godt bare smide i kassen med brugt elektronik.
These users thanked the author Mathiasen for the post:
Skoulsen
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af Thor-thor » 6. nov 2023, 15:11

BrianDS skrev:
6. nov 2023, 09:10
Thor-thor skrev:
6. nov 2023, 08:25
Er det væsentlig anderledes end dengang eks. japanerne/koreanerne/Skoda? begyndte at sælge biler i DK/Europa?
...
Personligt synes jeg der er en meget stor forskel. Det er den politiske forskel, og det kombineret med det faktum at man er begyndt at forbyde kinesiske producenter i infrastruktur (fx Huawei)

Ingen tvivl om at Kinesiske producenter kan kopiere alt, og sandsynligvis også udvikle og producere deres eget - på godt og ondt.
..... Hyppige opdateringer er ikke nødvendigvis lykken, det kan være det, men det kan også være det modsatte.

.... Jeg synes personligt at der er en tendens til meget store forventninger om opdateringer i forhold til især infotainment, og måske knap så meget fokus på betjening af bilen når den kører, med assistentsystemer, knapper, osv., altså nogle af de "klassiske dyder", som bliver lagt lidt i baggrunden .... Det viser naturligvis at man kan rigtig meget med software - men jeg synes ikke umiddelbart der er så meget positivt ved den del.
Den "politiske forskel" har jo intet med "begrebet bil" at gøre. Personligt har jeg ikke behov for at støtte Kina mere end højst nødvendigt. Omvendt så er der (indtil videre) intet ulovligt i at sælge/købe/køre kinesiske biler, så den del hører snarere hjemme i politiktråden.

Samtidig så ved jeg ikke rigtig med de "gamle dyder"? Er det den klassiske: alting var bedre i de gode gamle dage (Nokia FTW 8-) )?
På den måde kan man nok godt sige at præferencerne har ændret sig på samme måde, som Nokia kontra smartphone, hvor Nokia også havde de klassiske dyder, som god holdbarhed, lang batteritid, god antenne etc. Alligevel ville de fleste hellere have en smartphone der var skrøbelig, begrænset batteritid og ringere antenne....

Personligt ser jeg gerne de gamle bilfabrikker klare sig godt. Men pt. må jeg sige at de minder mig om en Nokia light, (men er dog så småt ved at komme gear).
Endelig så er en rimelig ædruelig forudsigelse vel at der kun kommer mere skærm i fremtiden?
Samtidig bliver der flere og flere chauffører/fremtidige bilkøbere, som er vokset op med skærme, fra de var helt små og ikke aner hvad en Nokia er :mrgreen: .

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af ij6210 » 6. nov 2023, 15:16

Nokia laver ellers stadig mobiltelefoner, men de har ikke fat i den lange ende pt.
These users thanked the author ij6210 for the post:
BrianDS
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af BrianDS » 6. nov 2023, 20:50

Thor-thor skrev:
6. nov 2023, 15:11
Samtidig så ved jeg ikke rigtig med de "gamle dyder"? Er det den klassiske: alting var bedre i de gode gamle dage (Nokia FTW 8-) )?
På den måde kan man nok godt sige at præferencerne har ændret sig på samme måde, som Nokia kontra smartphone, hvor Nokia også havde de klassiske dyder, som god holdbarhed, lang batteritid, god antenne etc. Alligevel ville de fleste hellere have en smartphone der var skrøbelig, begrænset batteritid og ringere antenne....
Nokia lavede også smartphones, men satsede forkert på Windows Phone - desværre ærgerligt, for Windows Phone havde nogle fordele som desværre veg tilbage for ... tja, hype.
Nu laver HMD Global så smartphones og dumbphones med Nokia brand igen...
Thor-thor skrev:
6. nov 2023, 15:11
Endelig så er en rimelig ædruelig forudsigelse vel at der kun kommer mere skærm i fremtiden?
Jeg er bange for at du kan få ret, men jeg håber nogen snart indser at det er den forkerte vej at gå.
Thor-thor skrev:
6. nov 2023, 15:11
Samtidig bliver der flere og flere chauffører/fremtidige bilkøbere, som er vokset op med skærme, fra de var helt små og ikke aner hvad en Nokia er :mrgreen: .
At man er vokset op med en skærm gør den ikke til en bedre mulighed for at betjene en bil, som i overhovedet ikke.
De færreste kan betjene en skærm uden at kigge på den, hvilket er hele humlen i hvorfor stort set al anden betjening end en skærm er bedre i en bil (dog er jeg på ingen måde fan af stemme betjening i en bil, da det har en hel del andre ulemper, det er fint det er der, men der skal være et alternativ, som også kan betjenes når der snakkes, eller man taler i telefon, eller... )

Der er så også ved at ske noget med Generation Z - altså i retning af at "skærmen", og det at være "always on", ikke nødvendigvis er lykken, og hvor man finder ud af hvor forstyrrende en skærm kan være - også i en bil.
https://livsstil.tv2.dk/2023-06-13-de-k ... fra-00erne

Jeg er ikke selv så langt at jeg kan lægge min smartphone fra mig, men jeg har slået mange notifikationer fra, fordi det forstyrrer.
Jeg bruger netop kun min skærm i bilen til køredata (indtil min 3.0 software bliver til 3.x), og så Google Maps, samt Spotify eller Mofibo, stort set aldrig andet - og jeg har ikke behovet. Telefonen ligger i det dertil indrettede "hul", hvor den både kan lade trådløst, og ligge uden at forstyrre.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af BrianDS » 6. nov 2023, 21:03

Mathiasen skrev:
6. nov 2023, 12:30
Jeg synes det minder lidt om dengang mobiltelefon markedet gik fra featurephones til smartphones.

Da Apple lancerede iPhone var hypen enorm og produktet var nyskabende.
Derefter prøvede alle konkurrenter at matche med tilsvarende produkter og komme med inden toget var kørt.

Så kom de billigere alternativer og tilbød “det samme” til en meget lavere pris, selvfølgelig med mange trade-offs, (men det opdager man først når man har købt..)
...
Prisen er i dag næsten underordnet. Folk betaler svimlende summer for en telefon i dag. :lol:

Jeg tænker det samme kommer til at gøre sig gældende på bilmarkedet.

Tesla satte retningen og konkurrenterne prøver at komme med.
Og nu prøver kineserne at overbevise verden om at kvantitet og pris er eneste afgørende faktor, fordi der er et opportunt marked, ikke fordi de nødvendigvis sætter en stolthed i at lave gode biler.
Er det ikke netop drevet af det du skriver først, altså hype?
Apple (og Tesla?) er vel netop dem der kommer med dyre produkter, som er dyre/svære at reparere?

Jeg har det meget svært ved at skulle betale de priser som en iPhone koster - jeg har en arbejdstelefon fra Apple, men jeg kunne aldrig drømme om at købe den til den pris, så jeg tænker ikke prisen er "underordnet". Men nu er jeg nok også lidt på en anden "sti", for jeg synes det er den dyre iPhone, og tilsvarende dyre Samsung der kommer med de værste "trade-offs" ;-)

Mathiasen skrev:
6. nov 2023, 12:30
Det hele handlede om de nyeste og hurtigste processorer, Ram, skærmtyper, osv osv.. noget som ingen går op i dag.
Det handler i dag mere om brugeroplevelsen, om holdbarhed og værdi og at købe et produkt man kan have i længere tid og være tilfreds med i hverdagen.
Det handler i den grad om specifikationer, når der kommer en anmeldelse, så måles der på kamera, hastighed, hvilken processor, opdateringshastigheden osv.
Det samme med Tesla, hvor det handler om gadgets, den størst mulige skærm, hestekræfter, 0-100 km/t tider osv.

Jeg synes der i dag er flere med de dyreste telefoner der skifter telefon oftere end omvendt - sådan er det i hvert tilfælde i min omgangskreds.

Så jeg er måske i bund og grund overhovedet ikke enig i din "hypotese" ;-)
These users thanked the author BrianDS for the post:
Mathiasen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af DanielB12 » 6. nov 2023, 21:05

Er der nogen der lige kan give et recap af de der Wall of text? Hvor mange gange har Brian nævnt at han har solceller og ikke kan få refusion, feks?

😂
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
allannissenkennyBKevinff
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af BrianDS » 6. nov 2023, 21:14

DanielB12 skrev:
6. nov 2023, 21:05
Er der nogen der lige kan give et recap af de der Wall of text? Hvor mange gange har Brian nævnt at han har solceller og ikke kan få refusion, feks?

😂
0,0 - du er den eneste der har nævnt ordene solceller og refusion - det hører til i en anden tråd.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5582
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 324 times
Been thanked: 370 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af GranTurismo » 6. nov 2023, 22:55

Ja begrebet bil har ændret sig.

Pludselig betyder det ikke så meget, om et firma ingen erfaring har med at lave biler, bare den er hurtig fra 0-100. Så skide være med drænhuller og hulrumsbeskyttelse...
Og en vægt på over 2 tons for en mellemklassebil er pludselig helt normalt. 😂

Fagre nye verden 🌏
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af Bopjensen » 6. nov 2023, 23:05

Ved ikke lige om jeg har læst alle indlæg, men jeg synes lidt "problemet" er at de europæiske bilmærke fuldstændig har udvandet deres brand.
Kan ikke se nogen nævneværdig forskel på om man sætter sig ind i en en ID.X eller Kia. Bortset fra at kia har 7 års garanti og noget bedre plads på bagsædet.
Kører selv i en BMW G31 530d og overvejer om den næste ikke skal være en Xpeng. Vil gerne have en Q4 Etron, men den taber jo på alle punkter..

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af superbeszzz » 7. nov 2023, 07:21

Bopjensen skrev:
6. nov 2023, 23:05
Ved ikke lige om jeg har læst alle indlæg, men jeg synes lidt "problemet" er at de europæiske bilmærke fuldstændig har udvandet deres brand.
Kan ikke se nogen nævneværdig forskel på om man sætter sig ind i en en ID.X eller Kia. Bortset fra at kia har 7 års garanti og noget bedre plads på bagsædet.
Kører selv i en BMW G31 530d og overvejer om den næste ikke skal være en Xpeng. Vil gerne have en Q4 Etron, men den taber jo på alle punkter..
Jeg kan sagtens følge dig. Jeg havde for nylig en Porsche Taycan. Porsche er vel alment anerkendt som et kvalitetsmærke. Det var det bestemt ikke i min optik og jeg har aldrig haft en bil, der var så meget på værksted. Der var et knirkende sæde de havde meget svært ved at reparere og den holdt på værksted 3 gange af mindst 1 uges varighed før de fik det løst(åbenbart en kendt Porschefejl i flere modeller), et defekt varmeapparat (sker vel i store træk for alle Taycan), en defekt on-board lader samt et bakkamera, der havde periodevise udfald. Samlet set var bilen vel på værksted 6-8 uger ud af de ca 52 uger jeg havde den.

Hos Porsche kan man forlænge sin garanti, hvis man først gennemgår et check (det koster sikkert kassen), derefter kan man forlænge med 12 måneders garanti for ca. DKK 10.000. Dette kan man gøre indtil bilen er 15 år. Baseret på ovenstående virker det sot et must have. Jeg så lige hos Hongqi, at man kunne forlænge sin garanti fra 2 til 7 år for DKK 5.000 i alt. Garanti er noget jeg kommer til at vægte meget højt, hvis jeg skal ud og købe bil igen.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af Thor-thor » 7. nov 2023, 09:18

BrianDS skrev:
6. nov 2023, 20:50
Nokia lavede også smartphones, men satsede forkert på Windows Phone - desværre ærgerligt, for Windows Phone havde nogle fordele som desværre veg tilbage for ... tja, hype.

...De færreste kan betjene en skærm uden at kigge på den, hvilket er hele humlen i hvorfor stort set al anden betjening end en skærm er bedre i en bil
...... Jeg bruger netop kun min skærm i bilen til køredata (indtil min 3.0 software bliver til 3.x), og så Google Maps, samt Spotify eller Mofibo, stort set aldrig andet - og jeg har ikke behovet.
Synes at det er lidt for billigt at afskrive folks valg, som om de bare er baseret på "hype".
Nokia/MS sov i timen, blev overhalet indenom og ramte efterfølgende vel bare ikke det som folk ville have?
Havde selv en Nokia med Windows på. Den var fin og jeg var også ganske tilfreds. Jeg husker det dog som lidt kedeligt, ikke ulig situationen på bilmarkedet i dag ;) .

Mht. skærm i bilen, så er det vel netop i høj grad Navigation og diverse musik/podcast apps som stjæler opmærksomheden?

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af The Micktrix / Dk » 7. nov 2023, 10:55

superbeszzz skrev:
7. nov 2023, 07:21
Bopjensen skrev:
6. nov 2023, 23:05
Ved ikke lige om jeg har læst alle indlæg, men jeg synes lidt "problemet" er at de europæiske bilmærke fuldstændig har udvandet deres brand.
Kan ikke se nogen nævneværdig forskel på om man sætter sig ind i en en ID.X eller Kia. Bortset fra at kia har 7 års garanti og noget bedre plads på bagsædet.
Kører selv i en BMW G31 530d og overvejer om den næste ikke skal være en Xpeng. Vil gerne have en Q4 Etron, men den taber jo på alle punkter..
Jeg kan sagtens følge dig. Jeg havde for nylig en Porsche Taycan. Porsche er vel alment anerkendt som et kvalitetsmærke. Det var det bestemt ikke i min optik og jeg har aldrig haft en bil, der var så meget på værksted. Der var et knirkende sæde de havde meget svært ved at reparere og den holdt på værksted 3 gange af mindst 1 uges varighed før de fik det løst(åbenbart en kendt Porschefejl i flere modeller), et defekt varmeapparat (sker vel i store træk for alle Taycan), en defekt on-board lader samt et bakkamera, der havde periodevise udfald. Samlet set var bilen vel på værksted 6-8 uger ud af de ca 52 uger jeg havde den.

Hos Porsche kan man forlænge sin garanti, hvis man først gennemgår et check (det koster sikkert kassen), derefter kan man forlænge med 12 måneders garanti for ca. DKK 10.000. Dette kan man gøre indtil bilen er 15 år. Baseret på ovenstående virker det sot et must have. Jeg så lige hos Hongqi, at man kunne forlænge sin garanti fra 2 til 7 år for DKK 5.000 i alt. Garanti er noget jeg kommer til at vægte meget højt, hvis jeg skal ud og købe bil igen.
Som du selv er inden på, er det jo under al kritik at den har fejlet så meget. Det jo bare ikke godt nok, selv om de har udbederet de fejl der er.

Men, det der under mig en del. Ikke kun ved dig, men rigtig mange. Hvordan kan man finde på og kigge efter biler fra Kina af uden og stille spørgsmål til levering af reservedele/service Mulighed for at få den del hjem hurtig hvis den nu os fejler. Kommer det med en færge der nede fra på container som tager 3 måneder eller hvordan fungere det ??

Det synes jeg er en mangler varer ved alle de nye bil bil journalister der popper op alle vejen. De skal stille nogen mere kretisk spørgsmål. Gå til dem. Tag en nu bil fra Kina af, gå ind med stel nr og prøv at spøg hvornår kan jeg få en h-fordør eller en ny skærm til radio´en. Prøv og ud udfordre dem lidt.

Hvad hvis du for en stor skade på den. Hvor hurtig kan den blive lavet osv. :roll:

Eksistere det netværk der er af forhandler stadig om bare 3 år. Det lige som alt drejer sim om en stor skærm eller 0-100 som flere skriver og det er det. Jeg ville godt nok havde det svært ved og skulle ud og smide 400 - 500 kilo efter en ny bil og så ikke værre sikker på nogen af de få ting jeg nævner oven over. Men det måske bare mig ??
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post:
BrianDS
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

HenrikH
Medlem
Indlæg: 560
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 147 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af HenrikH » 7. nov 2023, 11:14

The Micktrix / Dk skrev:
7. nov 2023, 10:55
superbeszzz skrev:
7. nov 2023, 07:21
Bopjensen skrev:
6. nov 2023, 23:05
Ved ikke lige om jeg har læst alle indlæg, men jeg synes lidt "problemet" er at de europæiske bilmærke fuldstændig har udvandet deres brand.
Kan ikke se nogen nævneværdig forskel på om man sætter sig ind i en en ID.X eller Kia. Bortset fra at kia har 7 års garanti og noget bedre plads på bagsædet.
Kører selv i en BMW G31 530d og overvejer om den næste ikke skal være en Xpeng. Vil gerne have en Q4 Etron, men den taber jo på alle punkter..
Jeg kan sagtens følge dig. Jeg havde for nylig en Porsche Taycan. Porsche er vel alment anerkendt som et kvalitetsmærke. Det var det bestemt ikke i min optik og jeg har aldrig haft en bil, der var så meget på værksted. Der var et knirkende sæde de havde meget svært ved at reparere og den holdt på værksted 3 gange af mindst 1 uges varighed før de fik det løst(åbenbart en kendt Porschefejl i flere modeller), et defekt varmeapparat (sker vel i store træk for alle Taycan), en defekt on-board lader samt et bakkamera, der havde periodevise udfald. Samlet set var bilen vel på værksted 6-8 uger ud af de ca 52 uger jeg havde den.

Hos Porsche kan man forlænge sin garanti, hvis man først gennemgår et check (det koster sikkert kassen), derefter kan man forlænge med 12 måneders garanti for ca. DKK 10.000. Dette kan man gøre indtil bilen er 15 år. Baseret på ovenstående virker det sot et must have. Jeg så lige hos Hongqi, at man kunne forlænge sin garanti fra 2 til 7 år for DKK 5.000 i alt. Garanti er noget jeg kommer til at vægte meget højt, hvis jeg skal ud og købe bil igen.
Som du selv er inden på, er det jo under al kritik at den har fejlet så meget. Det jo bare ikke godt nok, selv om de har udbederet de fejl der er.

Men, det der under mig en del. Ikke kun ved dig, men rigtig mange. Hvordan kan man finde på og kigge efter biler fra Kina af uden og stille spørgsmål til levering af reservedele/service Mulighed for at få den del hjem hurtig hvis den nu os fejler. Kommer det med en færge der nede fra på container som tager 3 måneder eller hvordan fungere det ??

Det synes jeg er en mangler varer ved alle de nye bil bil journalister der popper op alle vejen. De skal stille nogen mere kretisk spørgsmål. Gå til dem. Tag en nu bil fra Kina af, gå ind med stel nr og prøv at spøg hvornår kan jeg få en h-fordør eller en ny skærm til radio´en. Prøv og ud udfordre dem lidt.

Hvad hvis du for en stor skade på den. Hvor hurtig kan den blive lavet osv. :roll:

Eksistere det netværk der er af forhandler stadig om bare 3 år. Det lige som alt drejer sim om en stor skærm eller 0-100 som flere skriver og det er det. Jeg ville godt nok havde det svært ved og skulle ud og smide 400 - 500 kilo efter en ny bil og så ikke værre sikker på nogen af de få ting jeg nævner oven over. Men det måske bare mig ??
Mener bestemt at have læst at fx xpeng får/har et forsyningscenter i Holland, så mon ikke der kan komme reservedele forholdsvis hurtigt.
Tvivler nu også på at ledelsen hos de kinesiske bilfabrikker ikke kender til forsyningskæder og centrale store lagre...også i fjerne markeder som Europa.

Giver dig ret i at der kan være usikkerhed om alle kinesiske elbilsmærker eksisterer om 5 år, da de skyder op i stor hast

ij6210
Medlem
Indlæg: 1347
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af ij6210 » 7. nov 2023, 12:27

Voyah importeres af K.W. Bruun Import. Mon ikke de har styr på den del?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af superbeszzz » 7. nov 2023, 12:36

The Micktrix / Dk skrev:
7. nov 2023, 10:55
superbeszzz skrev:
7. nov 2023, 07:21
Bopjensen skrev:
6. nov 2023, 23:05
Ved ikke lige om jeg har læst alle indlæg, men jeg synes lidt "problemet" er at de europæiske bilmærke fuldstændig har udvandet deres brand.
Kan ikke se nogen nævneværdig forskel på om man sætter sig ind i en en ID.X eller Kia. Bortset fra at kia har 7 års garanti og noget bedre plads på bagsædet.
Kører selv i en BMW G31 530d og overvejer om den næste ikke skal være en Xpeng. Vil gerne have en Q4 Etron, men den taber jo på alle punkter..
Jeg kan sagtens følge dig. Jeg havde for nylig en Porsche Taycan. Porsche er vel alment anerkendt som et kvalitetsmærke. Det var det bestemt ikke i min optik og jeg har aldrig haft en bil, der var så meget på værksted. Der var et knirkende sæde de havde meget svært ved at reparere og den holdt på værksted 3 gange af mindst 1 uges varighed før de fik det løst(åbenbart en kendt Porschefejl i flere modeller), et defekt varmeapparat (sker vel i store træk for alle Taycan), en defekt on-board lader samt et bakkamera, der havde periodevise udfald. Samlet set var bilen vel på værksted 6-8 uger ud af de ca 52 uger jeg havde den.

Hos Porsche kan man forlænge sin garanti, hvis man først gennemgår et check (det koster sikkert kassen), derefter kan man forlænge med 12 måneders garanti for ca. DKK 10.000. Dette kan man gøre indtil bilen er 15 år. Baseret på ovenstående virker det sot et must have. Jeg så lige hos Hongqi, at man kunne forlænge sin garanti fra 2 til 7 år for DKK 5.000 i alt. Garanti er noget jeg kommer til at vægte meget højt, hvis jeg skal ud og købe bil igen.
Som du selv er inden på, er det jo under al kritik at den har fejlet så meget. Det jo bare ikke godt nok, selv om de har udbederet de fejl der er.

Men, det der under mig en del. Ikke kun ved dig, men rigtig mange. Hvordan kan man finde på og kigge efter biler fra Kina af uden og stille spørgsmål til levering af reservedele/service Mulighed for at få den del hjem hurtig hvis den nu os fejler. Kommer det med en færge der nede fra på container som tager 3 måneder eller hvordan fungere det ??

Det synes jeg er en mangler varer ved alle de nye bil bil journalister der popper op alle vejen. De skal stille nogen mere kretisk spørgsmål. Gå til dem. Tag en nu bil fra Kina af, gå ind med stel nr og prøv at spøg hvornår kan jeg få en h-fordør eller en ny skærm til radio´en. Prøv og ud udfordre dem lidt.

Hvad hvis du for en stor skade på den. Hvor hurtig kan den blive lavet osv. :roll:

Eksistere det netværk der er af forhandler stadig om bare 3 år. Det lige som alt drejer sim om en stor skærm eller 0-100 som flere skriver og det er det. Jeg ville godt nok havde det svært ved og skulle ud og smide 400 - 500 kilo efter en ny bil og så ikke værre sikker på nogen af de få ting jeg nævner oven over. Men det måske bare mig ??
Men man kunne jo starte med at være kritisk med de biler, der er dobbelt så dyre.

Fejl på varmeapparat hos Porsche var/er grundet dårlig kvalitet. Stort set alle Taycan skulle have dem skiftet. Alligevel, lagde Porsche ikke en plan og kaldte biler ind til skift. De krydsede fingrene og håbede det bedste. Porshce kunne selvfølgelig ikke skaffe nye varmeapparater i det rigtige tempo. Da de samtidig ikke lagde en plan for udskiftning var de konstant rennons i varmeapparater. Sidste vinter blev det så grelt, at de var nødt til at skrue varmeapparaterne ud af nyfabrikerede biler og benytte dem som reservedele. Så måtte de nyproducerede biler ellers holde og vente til der var skruet nyt varmeapparat i. Der er mange, der har måttet køre i "lånebil" i en lang periode fordi, der var så stor mangel på varmeapparater.

Det tog Porsche 3 måneder at finde en ordentlig løsning på knirkende sæde inkl. 3 omgange på værksted. Undervejs var jeg nødt til at skifte kontaktperson hos Porsche, da den første bare mente, at jeg måtte leve med det.

Jeg har ikke haft min e-tron i 1½ år. Jeg ser stadig folk på facebook forum bøvle med de samme problemer med app'en og software (glemt personlige indstillinger osv.). Nu har Audi haft 4½ år til at få det fixet. Det er de stadig ikke kommet i mål med. Standardsvaret er "det bliver nok fixet med næste opdatering".

Jeg forstår så udmærket din holdning til at være kritisk over for de nye. Umiddelbart syntes jeg dog, at du mindst i lige så høj grad skal forholde dig kritisk over de etablerede mærker, som jeg ikke oplever er opgaven voksen.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
AagaardTarget
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af Thor-thor » 7. nov 2023, 14:16

HenrikH skrev:
7. nov 2023, 11:14
... Giver dig ret i at der kan være usikkerhed om alle kinesiske elbilsmærker eksisterer om 5 år, da de skyder op i stor hast
Næste interessante spørgsmål er, hvad der sker, hvis vi for alvor bliver uvenner med Kina. Hvad kommer det til at betyde for nybilsalg/service/eksisterende ejere?
Naturligvis umuligt at forudsige, men kan nok godt give lidt knas....

Men som andre nævner er det en selvskabt situation. De gamle producenter kørte på autopilot og tog ikke elbiler alvorligt

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af superbeszzz » 7. nov 2023, 14:29

Thor-thor skrev:
7. nov 2023, 14:16
HenrikH skrev:
7. nov 2023, 11:14
... Giver dig ret i at der kan være usikkerhed om alle kinesiske elbilsmærker eksisterer om 5 år, da de skyder op i stor hast
Næste interessante spørgsmål er, hvad der sker, hvis vi for alvor bliver uvenner med Kina. Hvad kommer det til at betyde for nybilsalg/service/eksisterende ejere?
Naturligvis umuligt at forudsige, men kan nok godt give lidt knas....

Men som andre nævner er det en selvskabt situation. De gamle producenter kørte på autopilot og tog ikke elbiler alvorligt
Det vil give eventyrlige problemer…..for alle bilejere. Desværre er alle leverandører så afhængige af Kina, at den mindste krusning i den retning giver kæmpe ballade for vesten. Vi er dybt afhængige af Kina.

Der var en artikel i Børsen i går, tror jeg, om en dansk virksomhed, der prøvede at gøre sig uafhængig af Kina. Jeg skimmede den hurtigt. Det var vist lykkedes for dem, men alle deres leverandører var stadigt dybt involveret i Kina og så hjalp det ikke meget, når det kom til stykket.
These users thanked the author superbeszzz for the post:
Target
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af The Micktrix / Dk » 7. nov 2023, 14:34

superbeszzz skrev:
7. nov 2023, 12:36
The Micktrix / Dk skrev:
7. nov 2023, 10:55
superbeszzz skrev:
7. nov 2023, 07:21


Jeg kan sagtens følge dig. Jeg havde for nylig en Porsche Taycan. Porsche er vel alment anerkendt som et kvalitetsmærke. Det var det bestemt ikke i min optik og jeg har aldrig haft en bil, der var så meget på værksted. Der var et knirkende sæde de havde meget svært ved at reparere og den holdt på værksted 3 gange af mindst 1 uges varighed før de fik det løst(åbenbart en kendt Porschefejl i flere modeller), et defekt varmeapparat (sker vel i store træk for alle Taycan), en defekt on-board lader samt et bakkamera, der havde periodevise udfald. Samlet set var bilen vel på værksted 6-8 uger ud af de ca 52 uger jeg havde den.

Hos Porsche kan man forlænge sin garanti, hvis man først gennemgår et check (det koster sikkert kassen), derefter kan man forlænge med 12 måneders garanti for ca. DKK 10.000. Dette kan man gøre indtil bilen er 15 år. Baseret på ovenstående virker det sot et must have. Jeg så lige hos Hongqi, at man kunne forlænge sin garanti fra 2 til 7 år for DKK 5.000 i alt. Garanti er noget jeg kommer til at vægte meget højt, hvis jeg skal ud og købe bil igen.
Men man kunne jo starte med at være kritisk med de biler, der er dobbelt så dyre.

Fejl på varmeapparat hos Porsche var/er grundet dårlig kvalitet. Stort set alle Taycan skulle have dem skiftet. Alligevel, lagde Porsche ikke en plan og kaldte biler ind til skift. De krydsede fingrene og håbede det bedste. Porshce kunne selvfølgelig ikke skaffe nye varmeapparater i det rigtige tempo. Da de samtidig ikke lagde en plan for udskiftning var de konstant rennons i varmeapparater. Sidste vinter blev det så grelt, at de var nødt til at skrue varmeapparaterne ud af nyfabrikerede biler og benytte dem som reservedele. Så måtte de nyproducerede biler ellers holde og vente til der var skruet nyt varmeapparat i. Der er mange, der har måttet køre i "lånebil" i en lang periode fordi, der var så stor mangel på varmeapparater.

Det tog Porsche 3 måneder at finde en ordentlig løsning på knirkende sæde inkl. 3 omgange på værksted. Undervejs var jeg nødt til at skifte kontaktperson hos Porsche, da den første bare mente, at jeg måtte leve med det.

Jeg har ikke haft min e-tron i 1½ år. Jeg ser stadig folk på facebook forum bøvle med de samme problemer med app'en og software (glemt personlige indstillinger osv.). Nu har Audi haft 4½ år til at få det fixet. Det er de stadig ikke kommet i mål med. Standardsvaret er "det bliver nok fixet med næste opdatering".

Jeg forstår så udmærket din holdning til at være kritisk over for de nye. Umiddelbart syntes jeg dog, at du mindst i lige så høj grad skal forholde dig kritisk over de etablerede mærker, som jeg ikke oplever er opgaven voksen.
Jeg siger ikke de gamle mærker ikke skal tage sig sammen. Men der vil altid ske fabrikationsfejl, uanset mærke.
At Porsche så ikke løfter opgave ret godt er noget andet.

Det lyder mere til de folk som skal lave bilen er problemet eller værkfører. For self kan et sæde der knirker løses. Eller skiften rammen på sædet.
Men det kan jo lige så godt ske ved din nye Kina bil. Er det beder så ?? Ved de folk står bag disken hvordan opgaven skal løses ?? Har de fået en orden oplæring i reklamation. Find selv på flere spørgsmål ;)

Der er der jeg vil hen med det. Det gælder alle de nye mærker der er kommet til. BYD, NIO, Xpeng, Maxus, Aiways, JAC, Hongqi, MG, Geely, Lynk & Co og Zeekr. S

Men jeg forstår din frustration i og betale for et primum bilmærke og service halter. 100 %
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af Thor-thor » 7. nov 2023, 14:45

superbeszzz skrev:
7. nov 2023, 14:29
Thor-thor skrev:
7. nov 2023, 14:16
HenrikH skrev:
7. nov 2023, 11:14
... Giver dig ret i at der kan være usikkerhed om alle kinesiske elbilsmærker eksisterer om 5 år, da de skyder op i stor hast
Næste interessante spørgsmål er, hvad der sker, hvis vi for alvor bliver uvenner med Kina. Hvad kommer det til at betyde for nybilsalg/service/eksisterende ejere?
Naturligvis umuligt at forudsige, men kan nok godt give lidt knas....

Men som andre nævner er det en selvskabt situation. De gamle producenter kørte på autopilot og tog ikke elbiler alvorligt
Det vil give eventyrlige problemer…..for alle bilejere. Desværre er alle leverandører så afhængige af Kina, at den mindste krusning i den retning giver kæmpe ballade for vesten. Vi er dybt afhængige af Kina.
Uden tvivl.
Men optrapning, sanktioner og lign. vil formentlig udvikle sig/blive strikket sammen således at man rammer de kinesiske mærker først. Så kan der naturligvis komme et modsvar fra Kina, eller nye sanktioner etc.
Jeg ville dog forvente at være lidt mere udsat, hvis jeg havde en kineser holdende i indkørslen.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af superbeszzz » 7. nov 2023, 16:09

Well, jeg syntes den store forskel er at mine eksempler er virkelige hændelser, hvor tvivlen om de kinesiske mærker er netop Tvivl. Det ene er altså manifesterede problemer mens det andet er forestilling indtil andet er bevist.

Det er ikke værkfører, der er problemet. Idet, der er tale om en garantisag, skal man gå frem efter en helt bestemt metode bestemt af Fabrikken/hovedkontoret. Hvis denne metode så ikke virker, er der ligesom skudt tomt. Da en garantisag ikke er importørens problem er værkstedet fuldstændigt afhængig af hovedkontorets ageren i sagen. Såfremt værkstedet selv søger efter løsning overtager de risikoen og dermed følgende omkostninger.

@Thor-thor ja, du har måske ret. Jeg er selv i en situation, hvor jeg formentlig ikke må have en kinesisk bygget bil grundet mit arbejde. Jeg må fx. ikke benytte Huawei, HIK-vision etc. af sikkerhedsmæssige årsager. Jeg føler mig overbevist om, at der kommer en lignende bestemmelser på i hvert fald nogle kinesiske bilmærker.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 506 times

Re: Selve begrebet bil. Er det ved at ændre sig?

Indlæg af Nicklossi » 7. nov 2023, 19:54

Jeg ved sgu ikke om man skal være så bange for at Kina ikke kan bygge biler - og her tænker jeg kun på "kvaliteten" af bilen, ikke bevæggrunde for ikke at vælge dem f.eks.

Lånt lidt fra Wiki:
Siden 2008 har Kina været verdens største producent af biler med en markedsandel på 32%. De producerer flere biler end EU, USA og Japan til sammen.
De fleste biler produceret i Kina bliver også solgt i Kina, men i 2022 havde de langet 3,11 millioner biler over disken til resten af verden.

BYD er verdens største producent af elbiler, GEELY ejer Volvo, Polestar, Lotus osv, og de bygger da alle fornuftige biler?

Om antallet af solgte biler kan oversættes direkte til, at kinesiske biler er "okay" tror jeg ikke. Men de havde næppe været verdens største producent, samt eksporteret SÅ mange biler, hvis det hele bare var noget skrammel.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"