Byt Polo til E-golf?
- Ozona
- Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 66 times
Byt Polo til E-golf?
Vi har en (relativt) veludstyret Polo fra 2016.med DSG, den har kørt lige omkring 65-70000 km - og kører ca. 5-7000km om året, og er bil nr. 2, ofte kan der gå flere dage hvor den ikke bliver brugt fordi konen arbejder hjemme(men vi ved dog ikke om det forbliver sådan)
Der har altså været et par måneder i år hvor der er gået 2måneder mellem benzinregningerne.
Den kører fint, og vi har egentlig ikke de helt store udfordringer med den, men har dog haft småting som er ude for det almene årlige service.
Nu får jeg så elbil som primær bil (firmabil) og overvejer om vi den forbindelse skal skifte poloen ud med en brugt E-golf - kan det svare sig på den lange bane? Umiddelbart ser det ud til at jeg kan få noget lidt nyere med samme km antal,gå op i størrelse, og lidt i udstyr for en 20, måske 30000 kr - men vi er ikke villige til at ofre væsentligt mere.(så id3 osv er ikke en mulighed)
...men jeg kan simpelthen ikke gennemskue om det på den lange bane er en bedre investering?
Vi kører jo ikke særlig langt så tænker det er peanuts at spare der, så det vil primært være gensalgsværdien, og måske det årlige sparet service der skal drives af?
Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue det, hvilken bil vil have størst gensalgværdi om....måske 3-5 år?
Sendt fra min Xiaomi MI 11T med Tapatalk
Der har altså været et par måneder i år hvor der er gået 2måneder mellem benzinregningerne.
Den kører fint, og vi har egentlig ikke de helt store udfordringer med den, men har dog haft småting som er ude for det almene årlige service.
Nu får jeg så elbil som primær bil (firmabil) og overvejer om vi den forbindelse skal skifte poloen ud med en brugt E-golf - kan det svare sig på den lange bane? Umiddelbart ser det ud til at jeg kan få noget lidt nyere med samme km antal,gå op i størrelse, og lidt i udstyr for en 20, måske 30000 kr - men vi er ikke villige til at ofre væsentligt mere.(så id3 osv er ikke en mulighed)
...men jeg kan simpelthen ikke gennemskue om det på den lange bane er en bedre investering?
Vi kører jo ikke særlig langt så tænker det er peanuts at spare der, så det vil primært være gensalgsværdien, og måske det årlige sparet service der skal drives af?
Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue det, hvilken bil vil have størst gensalgværdi om....måske 3-5 år?
Sendt fra min Xiaomi MI 11T med Tapatalk
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Jan 2024 - Apr. 2024 Mercedes A220 D (Midlertidig firmabil)
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"
Jan 2024 - Apr. 2024 Mercedes A220 D (Midlertidig firmabil)
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Vi har også en Polo fra 2015, og jeg har tænkt de samme tanker, men jeg tror umiddelbart Poloen holder prisen bedst, og forskellen i driftsomkostninger er forholdsvis lille.
Polo ved man hvad er, hvor e-Golf var blandt de første elbiler fra VW, og ikke designet som sådan til at være elbil.
e-Golf er helt sikkert en god bil, ikke en jeg ville være bange for, men vi har valgt at beholde Poloen indtil videre, selvom vi gerne ville have en lidt større, vurderingen er at prisen på at skifte ikke er det værd.
Polo ved man hvad er, hvor e-Golf var blandt de første elbiler fra VW, og ikke designet som sådan til at være elbil.
e-Golf er helt sikkert en god bil, ikke en jeg ville være bange for, men vi har valgt at beholde Poloen indtil videre, selvom vi gerne ville have en lidt større, vurderingen er at prisen på at skifte ikke er det værd.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2783
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 513 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Jeg tror Poloen har den bedste gensalgsværdi, da det er en velanset bil i den klasse den nu tilhører.
En E-Golf er vel én af de lidt "ringere" biler, sådan rent elbilsmæssigt? Her tænker jeg på rækkevidde, opladningstid osv. i forhold til de nyere modeller der bliver ved med at komme.
Ikke at E-Golfen er en dårlig bil generelt, for det tror jeg bestemt ikke den er.
En E-Golf er vel én af de lidt "ringere" biler, sådan rent elbilsmæssigt? Her tænker jeg på rækkevidde, opladningstid osv. i forhold til de nyere modeller der bliver ved med at komme.
Ikke at E-Golfen er en dårlig bil generelt, for det tror jeg bestemt ikke den er.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Jeg kan bekræfte at en 2020 e-Golf er det ypperste der er kommet ud af en Golf 7-produktionslinje, i forhold til materiale- og byggekvalitet.
Det er rigtigt at den set med nutidens elplatform-øjne er en forløber for den æra, og dermed tilsvarende "umoden".
På et par punkter stikker det frem at VAG koncernen her trådte sine barnesko mht elbil. Man skulle ligesom lige i gang med den epoke..
F.eks. har den ikke aktiv batterikøling. Dvs hvis man er på langtur og DC-lader, så øges temperaturen i batteriet ved hver opladning, således den er nødt til at degradere ladehastigheden ved næste stop.
Dette, sammenholdt med den beskedne rækkevidde pga batteriets kapacitet, gør at jeg ikke vil anbefale den som langtursbil. Det bliver simpelt hen for træls.
Dens app-integration er også til tider shaky. Men det er jo lige før det er blevet en signatur for VAG ....
Derudover mener jeg ikke man mærker at den er fra den tidlige æra af VAG elbiler.
Som lokalområdebil, er den 2nd to none, i min bog. Man skal bare ikke have større kørselsbehov end man når hjem til basen hver dag.
Det er for så vidt angår teknikken.
Til dit spørgsmål mht om det giver økonomisk mening i forhold til driftsomk, gensalgsværdi om X år osv .... kort sagt: om der er økonomisk gevinst ved at udskifte jeres nuv Polo til sådan en fætter ...
Jeg tvivler på det.
Som Brian og NIck skriver - en Polo er en yderst omsættelig bil. Det vil den også være om 3-5 år, er mit bud.
Den har kun kørt 70.000km, hvilket vil sige der er længe til der skal kigges på tandrem osv.
Selvfølgelig kan en turbo eller en mechatronic stå af, og der skal ikke meget af den slags til, før det kan tippe regnestykket til fordel for et skifte nu. Men der kan man jo lige så godt bare slå med en terning for at gætte på om det vil ske.
Jeg tror kun jeg ville overveje sådan et skifte for at få fingre i de behageligheder der er ved at køre e-Golf fremfor Polo m DSG.
Et forhold der er værd at nævne, er hvis I har træk på jeres Polo. Det kan man ikke få på e-Golf'en.
Det er rigtigt at den set med nutidens elplatform-øjne er en forløber for den æra, og dermed tilsvarende "umoden".
På et par punkter stikker det frem at VAG koncernen her trådte sine barnesko mht elbil. Man skulle ligesom lige i gang med den epoke..
F.eks. har den ikke aktiv batterikøling. Dvs hvis man er på langtur og DC-lader, så øges temperaturen i batteriet ved hver opladning, således den er nødt til at degradere ladehastigheden ved næste stop.
Dette, sammenholdt med den beskedne rækkevidde pga batteriets kapacitet, gør at jeg ikke vil anbefale den som langtursbil. Det bliver simpelt hen for træls.
Dens app-integration er også til tider shaky. Men det er jo lige før det er blevet en signatur for VAG ....
Derudover mener jeg ikke man mærker at den er fra den tidlige æra af VAG elbiler.
Som lokalområdebil, er den 2nd to none, i min bog. Man skal bare ikke have større kørselsbehov end man når hjem til basen hver dag.
Det er for så vidt angår teknikken.
Til dit spørgsmål mht om det giver økonomisk mening i forhold til driftsomk, gensalgsværdi om X år osv .... kort sagt: om der er økonomisk gevinst ved at udskifte jeres nuv Polo til sådan en fætter ...
Jeg tvivler på det.
Som Brian og NIck skriver - en Polo er en yderst omsættelig bil. Det vil den også være om 3-5 år, er mit bud.
Den har kun kørt 70.000km, hvilket vil sige der er længe til der skal kigges på tandrem osv.
Selvfølgelig kan en turbo eller en mechatronic stå af, og der skal ikke meget af den slags til, før det kan tippe regnestykket til fordel for et skifte nu. Men der kan man jo lige så godt bare slå med en terning for at gætte på om det vil ske.
Jeg tror kun jeg ville overveje sådan et skifte for at få fingre i de behageligheder der er ved at køre e-Golf fremfor Polo m DSG.
Et forhold der er værd at nævne, er hvis I har træk på jeres Polo. Det kan man ikke få på e-Golf'en.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Ozona
- Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 66 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Tak for dit input Hans
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Jan 2024 - Apr. 2024 Mercedes A220 D (Midlertidig firmabil)
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"
Jan 2024 - Apr. 2024 Mercedes A220 D (Midlertidig firmabil)
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Det samme gælder vel ret beset med batteriet og andre ting på en e-Golf?HansH skrev: ↑31. dec 2023, 08:48...
Som Brian og NIck skriver - en Polo er en yderst omsættelig bil. Det vil den også være om 3-5 år, er mit bud.
Den har kun kørt 70.000km, hvilket vil sige der er længe til der skal kigges på tandrem osv.
Selvfølgelig kan en turbo eller en mechatronic stå af, og der skal ikke meget af den slags til, før det kan tippe regnestykket til fordel for et skifte nu. Men der kan man jo lige så godt bare slå med en terning for at gætte på om det vil ske.
...
Vores Polo 1.2 TSI kører endda med kæde i stedet for tandrem, der er ikke meget vedligehold ved den (men den har også kun kørt godt 40.000 km ... )
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Selvfølgelig.
Tror dog der generelt er færre ting der kan ryge på en elbil kontra en fossil.
Til gengæld - dør batteriet, og man er uden garanti .... så koster det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Uden at tråden skal stikke alt for meget af, eller blive filosofisk ...HansH skrev: ↑31. dec 2023, 13:05Selvfølgelig.
Tror dog der generelt er færre ting der kan ryge på en elbil kontra en fossil.
Til gengæld - dør batteriet, og man er uden garanti .... så koster det.
Erfaringen med elbiler er vel stadig forholdsvis lille i forhold til hvad der kan "ryge"? En elmotor og et batteri er ret beset også "store ting", ligesom motor og gearkasse? Det kan også være en klimakompressor, en styreboks, eller...
Der er fordele og ulemper ved begge, fossilbilerne findes der rigtig meget erfaring med, og rigtig mange forholdsvis gode stumper når bilerne bliver ældre - det kan vi jo håbe bliver ligesådan for elbiler, for ellers bliver det vel nok mere "genanvendelse" end "genbrug"
Om ikke andet, så tror jeg ikke den økonomiske gevinst på at skifte fra en Polo til en tilsvarende e-Golf vil være mærkbar, hvis der overhovedet vil være en gevinst.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Yes .. og det er jo netop også det facit jeg kommer frem til på min regnestok.
En stor rep til en af siderne kan få regnestykket til at kæntre. Det siger sig selv, at det gælder begge veje.
Jeg kan kun få øje på komfort som et håndfast plus ved e-Golf over Polo. Og det kan jo så igen være en smagssag.
Men alt handler jo ikke om komfort. Polo'en har også nogle konkrete fordele ... rækkevidde, evt træk ..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4955
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4445 times
- Been thanked: 1963 times
- Kontakt:
Re: Byt Polo til E-golf?
Hvis i har små børn der skal spændes fast, så Overvej BMW i3. Kæft det er luksus med de bagudvendte døre og sæderne der nemt tipper frem.
Den kører også super og koster intet i services
Den kører også super og koster intet i services
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2783
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 513 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Der er noget galt, Daniel.... Anbefaler du noget andet end en Polo som familiebil?
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4955
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4445 times
- Been thanked: 1963 times
- Kontakt:
Re: Byt Polo til E-golf?
Polo er fint for nybegyndere
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1744
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 696 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Jeg ville nok hælde en anelse mod el, (ikke nødvendigvis E-Golf)
Som du selv nævner, bliver det nok svært at komme med et nogenlunde fornuftigt regnestykke, hvor el er meget billigere, da km/driftsudgifter er lave. Så det vil nok i højere grad være evt. rep./tab der flytter økonomien.
Men får i alligevel en elbil (og lader derhjemme?), så ligger det jo lige for at skifte bil 2 også og jeg forudsiger at en benzin kommer til at føles lidt gammeldags, når i har vænnet jer til el.
Samtidig så tror jeg at også de lidt billigere benzinbiler kommer under prispres i de kommende år, i takt med stigende priser på benzin og flere billigere elbilsmodeller. (men det gør de nuværende brugte elbiler naturligvis også).
Men hvor snittet kommer til at ligge, er rent gætteland...
Men jeg ville tage et kig på en ellert. Tror at der er en fornuftig chance for at det kunne være en smule billigere og kan man få lidt ekstra udstyr, mere støjsvag kørsel etc. så er det vel en overvejelse værd....
Som du selv nævner, bliver det nok svært at komme med et nogenlunde fornuftigt regnestykke, hvor el er meget billigere, da km/driftsudgifter er lave. Så det vil nok i højere grad være evt. rep./tab der flytter økonomien.
Men får i alligevel en elbil (og lader derhjemme?), så ligger det jo lige for at skifte bil 2 også og jeg forudsiger at en benzin kommer til at føles lidt gammeldags, når i har vænnet jer til el.
Samtidig så tror jeg at også de lidt billigere benzinbiler kommer under prispres i de kommende år, i takt med stigende priser på benzin og flere billigere elbilsmodeller. (men det gør de nuværende brugte elbiler naturligvis også).
Men hvor snittet kommer til at ligge, er rent gætteland...
Men jeg ville tage et kig på en ellert. Tror at der er en fornuftig chance for at det kunne være en smule billigere og kan man få lidt ekstra udstyr, mere støjsvag kørsel etc. så er det vel en overvejelse værd....
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Det kommer vel igen an på hvor meget bil nummer to kører, hvis det er 5-10.000 km/år med 16 km/l, så er det jo begrænset hvor meget brændstof der skal hældes på. Og kører bil nummer 1 nok til Clever, så er løsningen for bil nummer 2 jo ikke "lige for"?Thor-thor skrev: ↑1. jan 2024, 15:22Jeg ville nok hælde en anelse mod el, (ikke nødvendigvis E-Golf)
Som du selv nævner, bliver det nok svært at komme med et nogenlunde fornuftigt regnestykke, hvor el er meget billigere, da km/driftsudgifter er lave. Så det vil nok i højere grad være evt. rep./tab der flytter økonomien.
Men får i alligevel en elbil (og lader derhjemme?), så ligger det jo lige for at skifte bil 2 også og jeg forudsiger at en benzin kommer til at føles lidt gammeldags, når i har vænnet jer til el.
Samtidig så tror jeg at også de lidt billigere benzinbiler kommer under prispres i de kommende år, i takt med stigende priser på benzin og flere billigere elbilsmodeller. (men det gør de nuværende brugte elbiler naturligvis også).
Men hvor snittet kommer til at ligge, er rent gætteland...
Men jeg ville tage et kig på en ellert. Tror at der er en fornuftig chance for at det kunne være en smule billigere og kan man få lidt ekstra udstyr, mere støjsvag kørsel etc. så er det vel en overvejelse værd....
Faktisk synes jeg ikke vores bil nummer to virker mere gammeldags efter jeg har fået elbilen, det er jo en benzinbil, den fungerer som sådan en nu gør...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Juhler
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 43 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Vi lavede præcis det bytte i sommers, dog med en Polo fra 2013. Vi gjorde det fordi at poloen var noget værd, jeg er stadig chokeret over jeg kunne få 82.000 for en 10 år gammel polo.
Vi har ikke fortrudt det mindste, og den er nu den vi kører primært i hvis vi skal korte ture, fordi alternativet er diesel passaten. Den ekstra størrelse gjorde udfaldet, og da vi både har solceller og jordvarme tænkte vi at det var forholdsvis billigt med strøm til den.
Vi har været på Sjælland en gang i den, og som Hans skriver er udeladning ikke at anbefale, det tager simpelthen for lang tid. Hvis man kun lader hjemme og kan nøjes med rækkevidden er det en perfekt nr 2 bil.
PS. Jeg prøvede at overtale konen til en i3 også, men hun var ikke fan.
Vi har ikke fortrudt det mindste, og den er nu den vi kører primært i hvis vi skal korte ture, fordi alternativet er diesel passaten. Den ekstra størrelse gjorde udfaldet, og da vi både har solceller og jordvarme tænkte vi at det var forholdsvis billigt med strøm til den.
Vi har været på Sjælland en gang i den, og som Hans skriver er udeladning ikke at anbefale, det tager simpelthen for lang tid. Hvis man kun lader hjemme og kan nøjes med rækkevidden er det en perfekt nr 2 bil.
PS. Jeg prøvede at overtale konen til en i3 også, men hun var ikke fan.
2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov )
2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov )
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1744
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 696 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Så er vi jo rimelig enige. I at forskellen i de umiddelbare driftsomkostninger er begrænsede. Marginalerne er uden tvivl små, men skulle man gætte ville jeg nok hælde svagt mod at en Ellert var billigst.BrianDS skrev: ↑1. jan 2024, 15:47Det kommer vel igen an på hvor meget bil nummer to kører, hvis det er 5-10.000 km/år med 16 km/l, så er det jo begrænset hvor meget brændstof der skal hældes på. Og kører bil nummer 1 nok til Clever, så er løsningen for bil nummer 2 jo ikke "lige for"?Thor-thor skrev: ↑1. jan 2024, 15:22Jeg ville nok hælde en anelse mod el, (ikke nødvendigvis E-Golf)
Som du selv nævner, bliver det nok svært at komme med et nogenlunde fornuftigt regnestykke, hvor el er meget billigere, da km/driftsudgifter er lave. Så det vil nok i højere grad være evt. rep./tab der flytter økonomien.
Men får i alligevel en elbil (og lader derhjemme?), så ligger det jo lige for at skifte bil 2 også og jeg forudsiger at en benzin kommer til at føles lidt gammeldags, når i har vænnet jer til el.
Samtidig så tror jeg at også de lidt billigere benzinbiler kommer under prispres i de kommende år, i takt med stigende priser på benzin og flere billigere elbilsmodeller. (men det gør de nuværende brugte elbiler naturligvis også).
Men hvor snittet kommer til at ligge, er rent gætteland...
Men jeg ville tage et kig på en ellert. Tror at der er en fornuftig chance for at det kunne være en smule billigere og kan man få lidt ekstra udstyr, mere støjsvag kørsel etc. så er det vel en overvejelse værd....
Faktisk synes jeg ikke vores bil nummer to virker mere gammeldags efter jeg har fået elbilen, det er jo en benzinbil, den fungerer som sådan en nu gør...
Samtidig kan en brugt Polo tilsyneladende koste en del stadig. Så måske en fornuftig ide at sælge, hvis man kunne få en fornuftig pris. Jeg tror ikke at benzinbilerne får det nemmere i fremtiden... Men vi er som sagt i gætteland....
Får lige rettet mine optegnelser . Jeg har i min (omfattende) database registret, at du mente at benzinbiler virkede håbløst gammeldags (særligt Touran). Jeg retter
- Ozona
- Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 66 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Jeg er enig, benzinbilerne får det nok ikke let, men får en 1. Ven elbil med under 200 km irl på en opladning det lettere om 3-5 år når id3 er faldet i pris, id2 er kommet på markedet osv???Thor-thor skrev:Så er vi jo rimelig enige. I at forskellen i de umiddelbare driftsomkostninger er begrænsede. Marginalerne er uden tvivl små, men skulle man gætte ville jeg nok hælde svagt mod at en Ellert var billigst.BrianDS skrev: ↑1. jan 2024, 15:47Det kommer vel igen an på hvor meget bil nummer to kører, hvis det er 5-10.000 km/år med 16 km/l, så er det jo begrænset hvor meget brændstof der skal hældes på. Og kører bil nummer 1 nok til Clever, så er løsningen for bil nummer 2 jo ikke "lige for"?Thor-thor skrev: ↑1. jan 2024, 15:22Jeg ville nok hælde en anelse mod el, (ikke nødvendigvis E-Golf)
Som du selv nævner, bliver det nok svært at komme med et nogenlunde fornuftigt regnestykke, hvor el er meget billigere, da km/driftsudgifter er lave. Så det vil nok i højere grad være evt. rep./tab der flytter økonomien.
Men får i alligevel en elbil (og lader derhjemme?), så ligger det jo lige for at skifte bil 2 også og jeg forudsiger at en benzin kommer til at føles lidt gammeldags, når i har vænnet jer til el.
Samtidig så tror jeg at også de lidt billigere benzinbiler kommer under prispres i de kommende år, i takt med stigende priser på benzin og flere billigere elbilsmodeller. (men det gør de nuværende brugte elbiler naturligvis også).
Men hvor snittet kommer til at ligge, er rent gætteland...
Men jeg ville tage et kig på en ellert. Tror at der er en fornuftig chance for at det kunne være en smule billigere og kan man få lidt ekstra udstyr, mere støjsvag kørsel etc. så er det vel en overvejelse værd....
Faktisk synes jeg ikke vores bil nummer to virker mere gammeldags efter jeg har fået elbilen, det er jo en benzinbil, den fungerer som sådan en nu gør...
Samtidig kan en brugt Polo tilsyneladende koste en del stadig. Så måske en fornuftig ide at sælge, hvis man kunne få en fornuftig pris. Jeg tror ikke at benzinbilerne får det nemmere i fremtiden... Men vi er som sagt i gætteland....
Får lige rettet mine optegnelser . Jeg har i min (omfattende) database registret, at du mente at benzinbiler virkede håbløst gammeldags (særligt Touran). Jeg retter
Sendt fra min Xiaomi MI 11T med Tapatalk
Maj 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus
Jan 2024 - Apr. 2024 Mercedes A220 D (Midlertidig firmabil)
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"
Jan 2024 - Apr. 2024 Mercedes A220 D (Midlertidig firmabil)
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1744
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 696 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Ja, det vil sikkert være tæt løb, ældre elbiler, med begrænset rækkevidde etc. vil formentlig også tage noget ekstra værditab.Ozona skrev: ↑2. jan 2024, 19:50Jeg er enig, benzinbilerne får det nok ikke let, men får en 1. Ven elbil med under 200 km irl på en opladning det lettere om 3-5 år når id3 er faldet i pris, id2 er kommet på markedet osv???Thor-thor skrev: .... at forskellen i de umiddelbare driftsomkostninger er begrænsede. Marginalerne er uden tvivl små, men skulle man gætte ville jeg nok hælde svagt mod at en Ellert var billigst.
Samtidig kan en brugt Polo tilsyneladende koste en del stadig. Så måske en fornuftig ide at sælge, hvis man kunne få en fornuftig pris. Jeg tror ikke at benzinbilerne får det nemmere i fremtiden... Men vi er som sagt i gætteland....
Så tænker også at det i et eller andet omfang skal drives af, hvilken biltype man foretrækker. Synes man Polo'en kører super er det jo næppe økonomisk ruin at beholde den. Men jeg ville nok gætte på at vedligehold/drift formentlig er en smule billigere på en ellert og personligt kan jeg godt lide elkørsel, men det er jo en smagssag.
Hvis du springer på elbilen, ville jeg nok overveje at smide en lidt flere penge i det, for netop at få en bil med lidt længere rækkevidde, Eks. ID3, Kona, Soul, Leaf eller lign.
Med jeres meget begrænsede kørselsbehov, kunne man nok også kigge på biler med et lidt højere km, for at holde prisen nede.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Byt Polo til E-golf?
Det er som du siger et gæt, jeg er dog stadig der hvor jeg ikke tror at merværdien for en ældre e-Golf kontra en Polo kan tjenes hjem, e-Golf tror jeg får det ligeså svært som benzin-Polo indenfor de næste år - men mit er ligeså meget gæt som ditThor-thor skrev: ↑2. jan 2024, 00:18Så er vi jo rimelig enige. I at forskellen i de umiddelbare driftsomkostninger er begrænsede. Marginalerne er uden tvivl små, men skulle man gætte ville jeg nok hælde svagt mod at en Ellert var billigst.
Samtidig kan en brugt Polo tilsyneladende koste en del stadig. Så måske en fornuftig ide at sælge, hvis man kunne få en fornuftig pris. Jeg tror ikke at benzinbilerne får det nemmere i fremtiden... Men vi er som sagt i gætteland....
øh... ?
I øvrigt, min Touran var diesel
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK