ID.4 vs. Model Y

Stedet hvor der snakkes VAG biler
JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

ID.4 vs. Model Y

Indlæg af JensJ300 » 21. jan 2024, 06:36

Hvilken fordele har ID.4 i forhold til Model Y?

Jeg kan selv se følgende fordele ved ID.4 i forhold til Model Y:
  • 1. Kan købes med stort batteri til ca. 260.000 kr. brugt, hvor Model Y mindst koster 300.000 kr. Man kan dog få en helt ny for 335.000 kr.
  • 2. ID.4 har bedre støddæmpere end Model Y, og føles dermed rare at køre i.
  • 3. Sæderne og nakkestøtten er bedre i ID.4.
  • 4. Turning radius er kun 10,2 m på en ID.4 hvor den på en Model Y er 12,1 m. Det betyder at ID.4 er betydelig nemmere at parkere, og generelt komme rundt i.
  • 5. Parkeringssensorerne virke imodsætning til Tesla Vision.
  • 6. ID.4 har Apple CarPlay.
  • 7. Mærkeværksted tæt på.
Er alt andet bedre ved Model Y, eller er der noget jeg har glemt?

HenrikH
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 147 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af HenrikH » 21. jan 2024, 06:40

JensJ300 skrev:
21. jan 2024, 06:36
Hvilken fordele har ID.4 i forhold til Model Y?

Jeg kan selv se følgende fordele ved ID.4 i forhold til Model Y:
  • 1. Kan købes med stort batteri til ca. 260.000 kr. brugt, hvor Model Y mindst koster 300.000 kr. Man kan dog få en helt ny for 335.000 kr.
  • 2. ID.4 har bedre støddæmpere end Model Y, og føles dermed rare at køre i.
  • 3. Sæderne og nakkestøtten er bedre i ID.4.
  • 4. Turning radius er kun 10,2 m på en ID.4 hvor den på en Model Y er 12,1 m. Det betyder at ID.4 er betydelig nemmere at parkere, og generelt komme rundt i.
  • 5. Parkeringssensorerne virke imodsætning til Tesla Vision.
  • 6. ID.4 har Apple CarPlay.
  • 7. Mærkeværksted tæt på.
Er alt andet bedre ved Model Y, eller er der noget jeg har glemt?
Hvis du skal lave en fair sammeligning, så skal du vel liste fordele OG ulemper mellem de 2 biler?

Og det kommer jo også på hvad du lægger vægt på?

Hvis du skriver hvad der er vigtigt for dig i valg af bil, så er det nok lettere at komme med input.

Sokken
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 29. sep 2018, 15:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Sokken » 21. jan 2024, 08:15

En af grundene ved at jeg fravalgte Tesla er at de har fjernet radaren og kun bruger kamera til deres adaptiv fartpilot. Efter min mening så synes jeg det er en nedprioritering af sikkerheden

JSA
Medlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 76 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af JSA » 21. jan 2024, 10:06

1. En Y'er til 300.000 har ikke det store batteri!
2. ID4/5 og Enyaq har mere komfortable køreegenskaber end Y - men det er ikke kun støddæmperne.
3. Smagssag, jeg synes at sæderne i Y er gode.
4. Taler for sig selv
5. Tesla Vision er blevet meget, meget bedre efter juleopdateringen, og det forventes at det bliver endnu bedre med kommende opdateringer. Se en af de mange videoer, det er ret imponerende.
6. Jeg har aldrig helt forstået meningen med Apple Carplay og Android Auto når man har en velfungerende navigation og infotainment i bilen - og der fører Tesla.
7. Service er et issue med en Tesla, men en VW koster mere at holde kørende, da værkstedet vil se den med jævne mellemrum. En Tesla skal også serviceres, men det er frivilligt - og billigere.

Tesla kører generelt "længere på literen" - deres motorer og styringen af disse er simpelthen mere intelligent lavet.
Teslas ladenetværk, og måden det "spiller sammen" med bilen på er unikt, fåes ikke bedre.
En Y'er er vel også større end end en ID4?

Valget er svært, rigtig svært og afgøres formentlig i sidste ende af følelser. Jeg ville ikke vide, hvad jeg skulle vælge, hvis der skulle "opgraderes".
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1310
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 127 times
Been thanked: 32 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Chr-Hj » 21. jan 2024, 10:51

En id4 har ikke så meget trækvægt, hvis man som os har behov for at trække trailer/campingvogn engang i mellem er en Tesla y noget højere mener den må trække 1600kg
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 27 times
Been thanked: 509 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Nicklossi » 21. jan 2024, 11:00

Tesla vinder på opladning og ren performance. VAG vinder på stort set alt andet, i min optik.
Jeg sidder elendigt i en TMY, men jeg sidder virkelig godt i en Enyaq. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en ID4/5 grundet kabinen, men Enyaq synes jeg er lækker - og det er i bund og grund to udgaver af samme bil.
These users thanked the author Nicklossi for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13277
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3219 times
Been thanked: 4562 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af HansH » 21. jan 2024, 11:32

Tillad mig at kopiere et svar jeg for et par dage siden skrev i en fb gruppe.
Det går godt nok på Enyaq... men nogle ting deles jo med en ID.4.
Så kan du selv bestemme hvad du vil bruge det til .. om noget overhovedet.
EDIT: i forhold til påhængsvægt er jeg enig med @Chr-Hj. Det skal med under "Tesla vinder".

Tesla vinder på:
  • pris
  • energieffektivitet
  • ladehastighed på lynlader
  • software integration mellem bil/app
  • performance
Skoda'en vandt for os på alt andet.
  • komfortoplevelse af premium kvalitet. Det være sig materialer, samling, sæder, støjdæmpning, kabinefornemmelse, følelsen bag rattet, "lækkerheden" ved at røre ved det hele, door closing sound .... bare alt.
  • undervogn. Dvs affjedring/støddæmpning
  • fysiske knapper bl.a. på rattet. Kæmpe selling point for os.
  • display + HUD foran førerpladsen. Jeg kan ikke forlige mig med ikke at have "noget" der ...
  • "genkendelighed" i forhold til vores tidl. Octavia og Passat
  • det ydre udtryk. Ligner en almindelig bil og ikke en nedgroet storetånegl
  • stort på forsikring. Vores selskab ville have 13K for en TM3 LR, mens Enyaq'en var under 5K
  • svingbart træk, så man ikke skal rode rundt nede på jorden med aftageligt
Vores første prøvekørsel var en almindelig 80'er. Fruen var ikke helt overbevist.
Da vi kom i en Sportline med dens kontraster, designelementer, sæder, sort himmel osv .. og prøvekørte den, var der ingen tvivl.
Vi er *monsterglade* for vores Elsa :)

Forleden prøvede jeg en af de nye 85'ere. Det ville godt nok være lækkert at have den nye software 4.0 og battery preheating.
Den har i øvrigt også lidt ekstra kræfter.
Det ville blot gøre mit valg i dag endnu nemmere.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1742
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 695 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Thor-thor » 21. jan 2024, 14:15

Smagssag.
Flere af de tidligere kommentarer rammer det fornuftigt.
Vil du have noget med knapper, førerdisplay, "genkendelighed", lækker "dørlyd" etc. så er TMY nok ikke vejen frem.

På en del andre områder er TMY foran. Efter min mening undervurderes eks. lader/samspil med bil ofte. Det er noget af det der afgør om den kan bruges "bare som en bil". Man kan i TMY bare sætte sig i bilen, indtaste destination og køre. Ingen grund til forberedelser, ruter undersøgt på forhånd, diverse apps undervejs etc. Det klarer man/bilen undervejs. Der har de fleste andre biler ikke samme muligheder i bilen.

I øvrigt kommer der en opdateret TMY, "Juniper", om kort tid, formentlig medio 2024. Noget lign. opdatering af TM3. Så formodentlig opdaterede sæder/interiør med mere "premium fornemmelse", undervogn, forbedret energieffektivitet, mm.
Jeg gætter på at prisen måske også får et lille løft, så måske fra ca. 350-360k?

Men der er som regel også nogle følelser involveret, så kun dig selv der har svaret ;)
Senest rettet af Thor-thor 21. jan 2024, 14:33, rettet i alt 1 gang.

HenrikH
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 147 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af HenrikH » 21. jan 2024, 14:26

Thor-thor skrev:
21. jan 2024, 14:15
Smagssag.
Flere af de tidligere kommentarer rammer det fornuftigt.
Vil du have noget med knapper, førerdisplay, "genkendelighed", lækker "dørlyd" etc. så er TMY nok ikke vejen frem.

På en del andre områder er TMY foran. Efter min mening undervurderes eks. lader/samspil med bil ofte. Det er noget af det der afgør om den kan bruges "bare som en bil". Man kan i TMY bare sætte sig i bilen, indtaste destination og køre. Ingen grund til forberedelser, ruter undersøgt på forhånd, diverse apps undervejs etc. Det klarer man/bilen undervejs. Der har de fleste andre biler ikke samme muligheder i bilen.

I øvrigt kommer der en opdateret TMY, "Juniper", om kort tid, formentlig medio 2024. Noget lign. opdatering af TM3. Så formodentlig opdaterede sæder/interiør med mere "premium fornemmelse", undervogn, forbedret energieffektivitet, mm.
Jeg gætter på at prisen måske også får et lille løft, så måske fra ca. 350k?

Men der er som regel også nogle følelser involveret, så kun dig selv der har svaret ;)
Lige den med at sætte sig ind og taste destination… er det virkelig så vigtigt parameter? Dybest set er det vel kun når der står ferie i udlandet på destinationen at det bruges? Eller ihvertfald 95% af tiden ikke nødvendigt
For MIG er det et større plus TMY kan have en del mere på krogen, men igen “hver mand sit behov”

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1813
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 75 times
Been thanked: 232 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Avantismo » 21. jan 2024, 14:36

Det er vel ikke for sjov at Tesla model Y er danmarks mest solgte bil?

Folk, der ikke er interesserede i biler, køber bare den bil, der giver dem mest value for money.

Og baseret på de salgstal så er Model Y den bedste bil.
These users thanked the author Avantismo for the post (total 3):
Kevinffclaussorbaconbaronen
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

ReneJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 13. jan 2021, 21:26
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af ReneJ » 21. jan 2024, 14:42

En Y’er er sjovere og køre
Det fedeste anlæg
Kanon app
Vel markedets bedste/effektive varmepumpe

Men man tager jo den bil man selv bedst kan lide, og en ID4 med den nye drivline og pris er blevet noget mere attraktiv :)
These users thanked the author ReneJ for the post:
claussor

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1742
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 695 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Thor-thor » 21. jan 2024, 14:44

HenrikH skrev:
21. jan 2024, 14:26
Thor-thor skrev:
21. jan 2024, 14:15
Smagssag.
Flere af de tidligere kommentarer rammer det fornuftigt.
......
I øvrigt kommer der en opdateret TMY, "Juniper", om kort tid, formentlig medio 2024. Noget lign. opdatering af TM3. Så formodentlig opdaterede sæder/interiør med mere "premium fornemmelse", undervogn, forbedret energieffektivitet, mm.
Jeg gætter på at prisen måske også får et lille løft, så måske fra ca. 350k?

Men der er som regel også nogle følelser involveret, så kun dig selv der har svaret ;)
Lige den med at sætte sig ind og taste destination… er det virkelig så vigtigt parameter? Dybest set er det vel kun når der står ferie i udlandet på destinationen at det bruges? Eller ihvertfald 95% af tiden ikke nødvendigt
For MIG er det et større plus TMY kan have en del mere på krogen, men igen “hver mand sit behov”
Alt kommer naturligvis an på præferencer/prioriteringer.
Det var bare ét eksempel. Men dog et eksempel, som jeg synes at man ofte overser/undervurderer.
Det er vel sådan set det, der er et af kernepunkterne i diskussionen om el/fossil er brugbart/brugervenligt etc

HenrikH
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 147 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af HenrikH » 21. jan 2024, 14:50

Syntes personligt også man får meget bil i TMY.
Er længe siden jeg har siddet i en og ud fra hvad mange herinde skriver, så er kvaliteten løftet en del. Det var tidligere en skuffende oplevelse for mig.
Min (næst) største udfordring er ganske enkelt udseendet på TMY. Jeg er langt fra “wauw, fedt design” og ved ikke om jeg ville kunne leve med at gå ind i en bil dagligt med det In mente.
Største udfordring er min bedre halvdel slet ikke vil have en Tesla….

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2423
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af TorbenRasmussen » 21. jan 2024, 14:56

Mine primære anker går på sæderne (plastic) og assistent-systemerne (herunder også parkering lys- og regnsensor). Sæderne kan måske i yderste instans ombetrækkes…
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13277
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3219 times
Been thanked: 4562 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af HansH » 21. jan 2024, 15:00

TorbenRasmussen skrev:
21. jan 2024, 14:56
Mine primære anker går på sæderne (plastic) og assistent-systemerne (herunder også parkering lys- og regnsensor). Sæderne kan måske i yderste instans ombetrækkes…
Du har ret.
Assistensystemerne burde jeg også have listet under ting *JEG* synes fungerer langt mere efter min smag på VAG's platform, end på Tesla's.

I øvrigt er jeg enig med @Avantismo mht value for money. Jeg synes man får virkelig meget elbil for pengene med en Y'er, efter de massive prisnedsættelser Musk har lavet.
Men der er vi jo så tilbage ved den urklassiske diskussion om hvor meget hh.vis følelserne og økonomien skal styre. Og det er kun den enkelte der kan gøre de ting op på sin egen personlige vægtskål..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HenrikH
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 147 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af HenrikH » 21. jan 2024, 15:05

HansH skrev:
21. jan 2024, 15:00
TorbenRasmussen skrev:
21. jan 2024, 14:56
Mine primære anker går på sæderne (plastic) og assistent-systemerne (herunder også parkering lys- og regnsensor). Sæderne kan måske i yderste instans ombetrækkes…
Du har ret.
Assistensystemerne burde jeg også have listet under ting *JEG* synes fungerer langt mere efter min smag på VAG's platform, end på Tesla's.

I øvrigt er jeg enig med @Avantismo mht value for money. Jeg synes man får virkelig meget elbil for pengene med en Y'er, efter de massive prisnedsættelser Musk har lavet.
Men der er vi jo så tilbage ved den urklassiske diskussion om hvor meget hh.vis følelserne og økonomien skal styre. Og det er kun den enkelte der kan gøre de ting op på sin egen personlige vægtskål..
Den nye ID4 med 286 hk og godt fyldt med udstyr er da efterhånden også et godt tilbud eller?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13277
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3219 times
Been thanked: 4562 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af HansH » 21. jan 2024, 15:09

HenrikH skrev:
21. jan 2024, 15:05
Den nye ID4 med 286 hk og godt fyldt med udstyr er da efterhånden også et godt tilbud eller?
Det er den helt bestemt !

Og i morgen regner vi jo med at den nye prisliste på Enyaq offentliggøres.

Så der sker noget.
Og det kan vi fortrinsvis (udelukkende?) takke Tesla og Musk for... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1813
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 75 times
Been thanked: 232 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Avantismo » 21. jan 2024, 15:13

HenrikH skrev:
21. jan 2024, 14:50
Syntes personligt også man får meget bil i TMY.
Er længe siden jeg har siddet i en og ud fra hvad mange herinde skriver, så er kvaliteten løftet en del. Det var tidligere en skuffende oplevelse for mig.
Min (næst) største udfordring er ganske enkelt udseendet på TMY. Jeg er langt fra “wauw, fedt design” og ved ikke om jeg ville kunne leve med at gå ind i en bil dagligt med det In mente.
Største udfordring er min bedre halvdel slet ikke vil have en Tesla….
Fair nok.

Andre synes måske at Model Y har det fedeste design.

Det er sleak og minimalistisk. Nogle må vil sige at det minimaliske design er ret skandinavisk.

Det er individuelt. Ergo er det kunderne der bestemmer.
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1813
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 75 times
Been thanked: 232 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Avantismo » 21. jan 2024, 15:19

Jeg er pt ikke kunde til nogen elbil, men jeg gætter at mange vælger en Model Y pga prisen og at der “kun” er et godt simpelt produkt.

Hos Volkswagen group skal man vælge imellem Skoda Enyaq VW ID4 eller Audi Q4..

Bygget på samme platform så vidt jeg er oplyst.. Det trækker persoligt Audi brandet lidt ned imho.

Er det så en Skoda med Audi skin eller er det en Audi med Skoda skin?

Alle kan fåes i mange forskellige udstyrsversioner som kan gøre valget endnu mere forvirrende for kunden.
Senest rettet af Avantismo 21. jan 2024, 15:29, rettet i alt 1 gang.
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af mortenmol » 21. jan 2024, 15:20

Skulle jeg vælge en el-bil fra VAG fører Enyaq klart over ID.4
Jeg synes ikke bilen er specielt køn, og kabinen virker tarvelig ift skodaen, dertil mere plads.
En Enyaq med sort optik ser helt godt ud, har tilgode at tænke det om en ID4/5

HenrikH
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 147 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af HenrikH » 21. jan 2024, 15:49

Avantismo skrev:
21. jan 2024, 15:13
HenrikH skrev:
21. jan 2024, 14:50
Syntes personligt også man får meget bil i TMY.
Er længe siden jeg har siddet i en og ud fra hvad mange herinde skriver, så er kvaliteten løftet en del. Det var tidligere en skuffende oplevelse for mig.
Min (næst) største udfordring er ganske enkelt udseendet på TMY. Jeg er langt fra “wauw, fedt design” og ved ikke om jeg ville kunne leve med at gå ind i en bil dagligt med det In mente.
Største udfordring er min bedre halvdel slet ikke vil have en Tesla….
Fair nok.

Andre synes måske at Model Y har det fedeste design.

Det er sleak og minimalistisk. Nogle må vil sige at det minimaliske design er ret skandinavisk.

Det er individuelt. Ergo er det kunderne der bestemmer.
Derfor jeg skriver “min” og ikke generaliserer ;)

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6256
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2082 times
Been thanked: 673 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af jansom » 21. jan 2024, 16:35

Det kan stort set koges ned til software kontra hardware. Hvad vægter man højest? Jeg synes en Y er grim, en plastic kasse og kører ret middelmådigt. Men teknisk er den klart bedst.
Omvendt med ID og Enyaq. De kører meget mere komfortabelt og har bedre interiør. Specielt Enyaq. Og er mindre spacey i betjeningen end Tesla.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af ANAJ » 21. jan 2024, 17:32

Min top-3 på fordele og ulemper på min TMY (snart to års ejerskab og 70.000+ km)

Fordele:
1.
Drivlinje (rækkevidde, effekt)
Jeg kører i det meste af landet og værdsætter al den rækkevidde jeg kan få. Tror ikke jeg havde fået noget tilsvarende i konkurrenterne til samme pris.
Jeg bruger ikke kræfterne ved start fra 0, men jeg trykker af og til speederen i bund ved overhalinger på motorvejen, hvor jeg kører størstedelen af mine kilometer.
2.
Plads i kabine og bagagerum for/bag
Vi var 2 voksne, 3 børn i Italien i sommers med barnevogn og fuld oppakning, med plads til 9 rammer sodavand fra Fleggaard på vej sydpå.
Bagagerumspladsen er bare best in class. Kabinen er ikke den bredeste på bagsædet, men benplads er til gengæld suveræn.

3.
A/V og user interface
Skærmen er fantastisk og savner slet ikke CarPlay, og så er det IKKE et problem at der mangler en display foran rattet til køreinfo.
Derudover er smartphone integrationen fantastisk - kan styre alt på telefonen, og det virker bare langt bedre end noget jeg har set fra VAG
Og når jeg forvarmer bilen kan jeg høre varmepumpen inde fra huset og uanset udetemperatur er kabinen klar på mindre end 5 minutter med opvarmet rat og sæder ( iøvrigt med varme i alle 5 sæder)

Ulemper:

1. Undervognen er hård som sten
Jeg fatter ikke hvorfor en “SUV” målrettet den brede befolkning og børnefamilier skal være så ufatteligt hård. Det giver ingen mening. Det skulle være blevet bedre siden jeg købte min, men hører også folk sige at den stadig er for hård. det betyder ingenting på motorvej, men ellers er det bare et irritationsmoment.

2. Regnsensor er ubrugelig
Især her i vinterhalvåret, synes jeg at blive mere irriteret over det. Det er aldrig slået til, så jeg visker manuelt hvilket ikke er besværligt, men man føler sig lidt dum når alle mine andre biler har haft en velfungerende regnsensor de sidste 5-7 år. Øv.
Automatisk op- og nedblænding af lys fungerer rigtig fint nu, dog er det træls at den også blænder op når jeg kører rundt inde i byen på oplyste gader.

3. Styring er for direkte
Det er nok forbundet til den stive undervogn, men styringen er alt for direkte. Når ikke autopilot er aktiveret føler jeg hele tiden at jeg korrigerer på rattet, og den mangler den der tunghed i nulpunktet, så den naturligt bliver i sporet.
I øvrigt er den ikke særlig rar at køre hurtigt i pga styretøjet. 220 km/t er rarere i en gammel Polo fra 2010.

___

Al snak og virak om autopilot synes jeg er en storm i et glas vand. Jeg synes ikke det er hverken ringe eller ubrugeligt. Den adaptive fartpilot er faktisk den bedste jeg nogensinde har prøvet. Når en forankørende bil på motorvejen f.eks skifter vognbane ud foran en, har jeg ofte oplevet andre biler “panikke” og smække bremsen i. Der føles det som om Teslaen er mere forudseende og følger trafikken mere holistisk.
Det er irriterende at autopilot slår fra ved vognbaneskift, og at det ved kørsel med autopilot er enten føreren eller bilen der styrer. Du kan ikke korrigere rattet mens den er på autopilot. Så slår den fra. Men det lærer man at leve med.

Autopilot er i sit es på en tom motorvej, hvor jeg i Tyskland har prøvet flere timers kørsel hvor bilen har kørt uden min indblanding.

Ift samlekvalitet og pålidelighed har jeg intet at brokke mig over. Tesla gør tingene på deres måde, men det virker.
These users thanked the author ANAJ for the post:
Mikael M109R

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1793
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af claussor » 21. jan 2024, 17:39

Y: Mere plads (de er begge meget rummelige)
Højere kvalitet i Interiøret. Blød plast hvor selv en A4 visse steder må byde på hård. Masser af aflæggeplads.
HiFi der spiller pragtfuldt.
Infotainment er second to none. Havde Android Auto i min Golf VII. Savner det ikke et sekund. Fantastisk skærm i høj kvalitet.
Hele EL drivlinjen er svær at slå.
Integration med mobil så du ikke skal have en nøgle eller kort med.
Billigere i service.
DKs mest solgte bil af en grund

Afstandsmåler ved parkering er lige blevet heftigt forbedret. Jeg siger ikke det er bedre end en rigtig sensor. Men ikke mere et problem.
Undervogn blev fornyet på 23 årgange mener jeg.

Minus er helt klart forsikring samt at de er overalt i trafik.

ID4 har jeg aldrig kørt kun siddet i. Synes det er en fin bil. Men Enyaq langt flottere inde og ude.
Synes den er attraktiv til den nye pris med stort batteri. Samme med Enyaq. Det er godt de er ved at komme på omgangshøjde.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 27 times
Been thanked: 509 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Nicklossi » 21. jan 2024, 18:18

Avantismo skrev:
21. jan 2024, 15:19
Jeg er pt ikke kunde til nogen elbil, men jeg gætter at mange vælger en Model Y pga prisen og at der “kun” er et godt simpelt produkt.

Hos Volkswagen group skal man vælge imellem Skoda Enyaq VW ID4 eller Audi Q4..

Bygget på samme platform så vidt jeg er oplyst.. Det trækker persoligt Audi brandet lidt ned imho.

Er det så en Skoda med Audi skin eller er det en Audi med Skoda skin?


Alle kan fåes i mange forskellige udstyrsversioner som kan gøre valget endnu mere forvirrende for kunden.
Den del er jo ikke mere anderledes nu, end det altid har været.
Er det en Passat eller en A6 du kører i? Er det en Polo eller A1? Touareg eller Q7?

Om det er MQB eller MEB er vel hip som hap :)
These users thanked the author Nicklossi for the post (total 2):
jansomDanielB12

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1813
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 75 times
Been thanked: 232 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Avantismo » 21. jan 2024, 18:42

Måske… Men efter elbils platformen er det hele bare meget mere ens.

Tidligere kunne et håndbremsegreb være anderledes

Skoda fabia : falset pladestål greb
VW golf : kraftig rørstål greb
Audi A3 : støbt aluminium greb
Senest rettet af Avantismo 21. jan 2024, 19:10, rettet i alt 1 gang.
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af torniel » 21. jan 2024, 18:54

Nogle gange kunne jeg godt tænke mig at være ingeniør- eller DJØF-agtig mht. valg af bil, fordi Model Y bare er et fantastisk tilbud. Men jeg kan bare ikke forlige mig med brugerfladen. Hvis ikke man har dét problem, er det vel bare at putte i kurv.

Tak til Elon-fyren for at skabe konkurrence!
These users thanked the author torniel for the post:
Gylgon
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 27 times
Been thanked: 509 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Nicklossi » 21. jan 2024, 19:21

Avantismo skrev:
21. jan 2024, 18:42
Måske… Men efter elbils platformen er det hele bare meget mere ens.

Tidligere kunne et håndbremsegreb være anderledes

Skoda fabia : falset pladestål greb
VW golf : kraftig rørstål greb
Audi A3 : støbt aluminium greb
E…. Erling? :lol:
These users thanked the author Nicklossi for the post (total 7):
HansHclaussorGaSelleDanielB12mertodinloi-sJanVil

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1813
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 75 times
Been thanked: 232 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af Avantismo » 21. jan 2024, 19:22

Aner ikke hvem der er…
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1793
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: ID.4 vs. Model Y

Indlæg af claussor » 21. jan 2024, 19:29

Nicklossi skrev:
21. jan 2024, 19:21
Avantismo skrev:
21. jan 2024, 18:42
Måske… Men efter elbils platformen er det hele bare meget mere ens.

Tidligere kunne et håndbremsegreb være anderledes

Skoda fabia : falset pladestål greb
VW golf : kraftig rørstål greb
Audi A3 : støbt aluminium greb
E…. Erling? :lol:
God griner
These users thanked the author claussor for the post:
DanielB12

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"