Autoriseret værksted kontra andet værksted - Byt til nyt kontra reparation??

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Autoriseret værksted kontra andet værksted - Byt til nyt kontra reparation??

Indlæg af DangerDane » 28. jan 2024, 22:10

Efter flere "debatter" herinde mister man sq næsten lysten eller modet til at gå til et autoriseret mærkeværksted hvis at der er noget der går i stykker. Der er ihvertfald flere tilfælde af Mechatronic fejl hvor VAG har meldt ud at det gider de ikke nørde i, man kan få en ny/brugt enhed eller så kan man smutte videre. Og her sidder jeg så og forventede at et værksted fejlsøgte og reparerede og ikke bare kørte "byt til nyt" doktrinen som det ellers er udtryk for.

For der er da immervæk forskel på en Mechatronic enhed til 15-20k og så at skifte en enkelt pakning, filter, eller noget magnetventiler mv og man så er kørende igen. For der er da flere sager herinde fra hvor VAG har meldt den død til udskiftning, mens at folk for relativ færre penge har præsteret at reparerer enheden selv eller fået andre til det.

Men det er måske bare sådan det efterhånden er blevet, mærke værkstederne reparerer ikke, de udskifter bare. Og hvis man ikke vil punge ud til en ny enhed ja så må man enten finde et andet værksted der gider, eller som har ekspertisen eller selv igen. Det er jo ikke særligt meget tidens ånd, med at vi skal væk fra brug og smid væk. Men VAG er vel ligeglad, det er jo ikke deres penge de ødsler væk, men kundernes.

Jeg er ihvertfald ikke imponeret over den vej det går. Jeg ville ihvertfald ikke personligt nøjes med at blive spist af med den besked hvis at der er en billigere og "bedre" løsning end komplet udskiftning, bare fordi at man fra VAG's side ikke "gider". Men for min skyld må de da gerne skifte den hvis de gider betale for det, eller hvis det er på garantien.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14515
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: Autoriseret værksted kontra andet værksted - Byt til nyt kontra reparation??

Indlæg af Watcher » 28. jan 2024, 22:19

Man ka jo ikke rigtig tillade sig at blive sur over aut ikke vil udfører en rep med uoriginale dele til mechatronic. De har regelsæt de skal følge fra fabrikken af med hensyn til garanti osv.

Det klart at der findes firmaer som tilbyder rep fremfor byt til nyt, og aut har da også diverse rep kit til flere ting


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 47 times
Been thanked: 138 times

Re: Autoriseret værksted kontra andet værksted - Byt til nyt kontra reparation??

Indlæg af vandhunden » 28. jan 2024, 22:25

Jeg kan godt forstå din frustration men de autoriserede arbejder efter det som producenten foreskriver.

Vi har en Hyundai Mastertekniker i familien og han kunne f.eks godt lodde 2 ledninger sammen men Hyundai siger nyt ledningsnet til 5.000,00 kr.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: Autoriseret værksted kontra andet værksted - Byt til nyt kontra reparation??

Indlæg af DangerDane » 28. jan 2024, 23:22

Watcher skrev:
28. jan 2024, 22:19
Man ka jo ikke rigtig tillade sig at blive sur over aut ikke vil udfører en rep med uoriginale dele til mechatronic. De har regelsæt de skal følge fra fabrikken af med hensyn til garanti osv.
Nu nævnte jeg ikke uoriginale dele direkte. Men lad også nu sige at der findes originale rep dele sådan at man netop kunne reparerer istedet for bare at udskifte. Så tror jeg desværre stadig VAG ville udskifte istedet for, for det er det mest "ukomplicerede" og så har de automatisk gået uden om risikoen for at stå med en reparation de skal yde garanti på, kontra at du betale prisen for en ny kasse som de nok vil have noget nemmere ved at sluge en garanti på.
vandhunden skrev:
28. jan 2024, 22:25
Jeg kan godt forstå din frustration men de autoriserede arbejder efter det som producenten foreskriver.

Vi har en Hyundai Mastertekniker i familien og han kunne f.eks godt lodde 2 ledninger sammen men Hyundai siger nyt ledningsnet til 5.000,00 kr.
Og det ville jeg da også synes er totalt galimatias. Hvis en lodning er det, der skal til så prøver man da det først i stedet for at bonge kunden 5K for et ledningsnet. Medmindre det er en garantisag, så må de for min skyld enten gerne lodde eller kaste et nyt ledningsnet efter mig :P
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1310
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 127 times
Been thanked: 32 times

Re: Autoriseret værksted kontra andet værksted - Byt til nyt kontra reparation??

Indlæg af Chr-Hj » 29. jan 2024, 09:25

Men hvis så et aut. værksted der tager xxxkr i timen skal stå og forsøge at reparer noget migatronic, og bruger måske 5timer på det og det stadig ikke virker, hvem skal så betale for det :?: kunden har ikke rigtig "lyst" og værkstedet får rygte for ikke at kan få tingene til at virke.

Forstår godt Aut. værksteder er "nød" til at køre Byt til Nyt og Videre, med mindre der direkte ligge en reparations forskrift på det hos det aut. værksted

Hvis der skal repareres på noget, er det gør det selv, og det er da også fedt hvis det lykkes, og sige ha ha jeg lavede det selv, og sparede 15,000kr.

Ellers må man jo ud til et billigere uaut. værksted ala. noget Tages Auto totalrep der maske lige har specialiseret sig i den slags migatronic og kan lave det billigere end aut.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Autoriseret værksted kontra andet værksted - Byt til nyt kontra reparation??

Indlæg af Mathiasen » 29. jan 2024, 09:48

Præcis. Det er tit timeprisen der afgør om det kan betale sig at reparere frem for at skifte til nyt.

Tager værkstedet fx over 1000kr i timen, så skal der ikke repareres ret meget på fx et sæt bagerste kalibre der sidder fast. Selvom det er det nemmeste i verden at fixe, og et repkit koster 70kr, så skal der ikke bruges mange timer før den pris overstiger at der bare ryger to nye kalibre på. Og værkstedet skal så ikke yde garanti på en gammel del.

Desværre kan man sige.
For det er sgu spild og føles ikke specielt fedt som kunde, hvis man ved bare en lille smule om det.
Men timeprisen hos de autoriserede er jo altid extremt høj.
Den skal jo betale både det fine hus, de 5 mand ved skrivebordene, 3 reservedelsmænd der bestiller nye dele hjem osv osv.

Skal der repareres er det hos de små uautoriserede værksteder. Hvilket også er bedre i min optik. Tit kan man få en god snak og komme med på gulvet og få en bedre forståelse for problemet og måske blive klogere og forudse nogle ting næste gang.
These users thanked the author Mathiasen for the post:
DangerDane
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"