Side 1 af 1

Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 9. feb 2024, 17:05
af Rasser73
Skall hjælpe min datter med at finde en bil og budget er max 75k og hun vil gerne have dsg. Med det budget bliver udvalget jo stærkt begrænset især med de brugtvognspriser der er lige pt :roll:

Dropper Golfen. Kigger nu på Polo 1,2 tsi med eller uden dsg. Noget at siger om sådan en svend



Nå men vi har kigget på noget Golf 6 122 hk dsg. Tør man købe sådan en ? Har søgt og søgt, men bliver ret forvirret, for synes der er så meget med, pas på kæden , pas på dsg gearkassen, køb ikke den med 160 hk osv. Så mit spørgsmål er. Hvad skal man passe på ved denne model. Årgang ca 2009-2011?

Hvad skal jeg holde øje med. Er der nogen skavanker de er kendt for ? og hvordan er det med olie service på sådan en gearkasse, hvor tit er det ?

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"?

: 9. feb 2024, 17:08
af CULT
Golf 6 kan være rigtigt slemme med rust og så ja kæde raslen, olieforbrug, defekte stempler og gearkassen kan være møj træls på dem

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"?

: 9. feb 2024, 18:03
af Hallas
Personligt syntes jeg de er for højt vurderet, og samtidig har de i det prisleje kørt alt for meget..Skulle der være mulighed for at hjælpe datter med lidt penge (privat lån EVT)., så kunne hun kigge på nyere og med mindre km. Det er billigere på den lange bane…

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"?

: 9. feb 2024, 19:06
af Jan_Aalborg
Den gamle 1.4 TSI med 122 hk kan være en skod motor, DQ200 gearkassen er uanset årgang noget “lååårt”.
Ville ikke anbefale hverken motor eller gear.
Efterfølgeren 1.4 med 140/150 er her i mod fantastisk. Men måske svært til budgettet.

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"?

: 9. feb 2024, 21:22
af TomDK
Dette er ikke en Golf men derimod en bil fra 2018, el (dvs meget billigere drift) og med opgivet range på 400km. Den koster 10k mere end budget. Måske den kan handles lidt ned, men besparelse i drift gør at regnestykket, ift en gammel golf, hurtigt er til elbilens fordel.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renau ... re_listing

Re: Golf 6 122 hk dsg

: 9. feb 2024, 21:31
af CJ2110
TomDK skrev:
9. feb 2024, 21:22
Dette er ikke en Golf men derimod en bil fra 2018, el (dvs meget billigere drift) og med opgivet range på 400km. Den koster 10k mere end budget. Måske den kan handles lidt ned, men besparelse i drift gør at regnestykket, ift en gammel golf, hurtigt er til elbilens fordel.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renau ... re_listing
Det opslag er tæt på ynkeligt

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"?

: 9. feb 2024, 23:12
af Nicklossi
Jan_Aalborg skrev:
9. feb 2024, 19:06
Den gamle 1.4 TSI med 122 hk kan være en skod motor, DQ200 gearkassen er uanset årgang noget “lååårt”.
Ville ikke anbefale hverken motor eller gear.
Efterfølgeren 1.4 med 140/150 er her i mod fantastisk. Men måske svært til budgettet.
Men en 1,4 tsi med DQ200 er bare fantastisk? 😂

Re: Golf 6 122 hk dsg

: 10. feb 2024, 05:17
af Melle
CJ2110 skrev:
9. feb 2024, 21:31
TomDK skrev:
9. feb 2024, 21:22
Dette er ikke en Golf men derimod en bil fra 2018, el (dvs meget billigere drift) og med opgivet range på 400km. Den koster 10k mere end budget. Måske den kan handles lidt ned, men besparelse i drift gør at regnestykket, ift en gammel golf, hurtigt er til elbilens fordel.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renau ... re_listing
Det opslag er tæt på ynkeligt
Dette er kun en høflig forespørgsel: hvori består det ynkelige :?:

Det er vel bare et venligt forsøg på, at hjælpe trådstarter væk fra noget, der kan gå hen og blive rigtig dyrt :shock:

Om @Jan_Aalborg har helt ret skal jeg ikke kunne sige, men jeg kunne aldrig finde på at sætte penge i en 1;4 tsi 122 DSG!

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"?

: 10. feb 2024, 07:34
af TomDK
Melle skrev:
CJ2110 skrev:
9. feb 2024, 21:31
TomDK skrev:
9. feb 2024, 21:22
Dette er ikke en Golf men derimod en bil fra 2018, el (dvs meget billigere drift) og med opgivet range på 400km. Den koster 10k mere end budget. Måske den kan handles lidt ned, men besparelse i drift gør at regnestykket, ift en gammel golf, hurtigt er til elbilens fordel.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renau ... re_listing
Det opslag er tæt på ynkeligt
Dette er kun en høflig forespørgsel: hvori består det ynkelige :?:

Det er vel bare et venligt forsøg på, at hjælpe trådstarter væk fra noget, der kan gå hen og blive rigtig dyrt :shock:

Om [mention]Jan_Aalborg[/mention] har helt ret skal jeg ikke kunne sige, men jeg kunne aldrig finde på at sætte penge i en 1;4 tsi 122 DSG!
Ja præcis. Det var alene ud fra hvad der skrives om den specifikke model Golf 6.

Håber i øvrigt ikke det samme gælder en Golf 6 GTI, som jeg gerne vil prøve at eje?

Re: Golf 6 122 hk dsg

: 10. feb 2024, 16:49
af Thor-thor
TomDK skrev:
9. feb 2024, 21:22
Dette er ikke en Golf men derimod en bil fra 2018, el (dvs meget billigere drift) og med opgivet range på 400km. Den koster 10k mere end budget. Måske den kan handles lidt ned, men besparelse i drift gør at regnestykket, ift en gammel golf, hurtigt er til elbilens fordel.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renau ... re_listing
Mht. rækkevidden skal man være opmærksom på at de 400 km er efter den gamle NEDC målemetode, som var endnu længere fra virkeligheden end WLTP.
Men bortset fra det skulle være Zoe være en ok bil

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"?

: 10. feb 2024, 18:32
af Rasser73
Tak for alle svarene . Den droppes og vi vil kigge efter noget polo 1,2 tsi med eller uden dsg. Er der noget at bemærker om sådan en svend ?!

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 10. feb 2024, 19:14
af Henrik2800
Hvis det er Polo 1.2 tsi med tandrem, 2013 og nyere, så er motor OK.
Hvis den skal have DSG, så holder et budget på 75.000,- nok ikke.

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 10. feb 2024, 21:37
af Rasser73
Men burde det ikke, være sikker nok at købe en Polo med kæde, var det ikke kun nogen af de allerførste 1,2 tsi der havde nogen problemer med kæden og ville en Polo der måske er 10-13 år gammel ikke for længst have fået skiftet en dårlig kæde ? For ellers ville man vel have hørt noget mere til Poloer der havde fået skiftet motor osv. pga knækket kæde. Det synes jeg ikke jeg ser i de annoncer, for polo fra før 2013 ?

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 10. feb 2024, 21:47
af GaSelle
Kæde og gearproblemer er det samme for 1.2 TSI som 1.4, desværre.

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 11. feb 2024, 10:47
af styker
Hvad med en Fabia, den "nye" model kan godt findes til budgettet ca.
Hvis dette er prisen ved forhandler må det kunne gøres bedre privat.
Tandrem og manuelt gear.
https://www.biltorvet.dk/bil/skoda/fabi ... bi/2415827
2017 dog med climatic og intet multifunktionsrat.
https://www.facebook.com/marketplace/it ... d4f9a5098f

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 11. feb 2024, 13:38
af Rasser73
Synes selv en Fabia er en fin bil. Men da det er til en pige på 22. så falder en Polo i bedre smag.. Nå men, ved ikke ,har kig på en polo 1,2 tsi dsg med fuld bog der har kørt over 200tkm . Ved ikke om vi bare skal tage chancen. Tænker når den har kørt 200tkm i følge sælger uden problemer, så kunne vi jo håbe på, at det vil fortsætte med det .Takker for svar

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 11. feb 2024, 13:55
af vandhunden
Hvis det skal være en lille bil med automatgear så kunne dette også være et godt bud

https://www.guloggratis.dk/annonce/ff9b ... 158e752809

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 11. feb 2024, 15:05
af Rasser73
Ja, har faktisk kigget lidt på den. Men er lidt bange for reservedelspriserne på sådan en vogn. og så forsikringen, er nok heller ikke lige den billigste for en på 22

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 11. feb 2024, 16:59
af vandhunden

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 26. feb 2024, 02:19
af GranTurismo
Fra modelår 2015 er alle TSI med rem i en Polo.

Polo 6C 1,2 TSI med rem er ikke kun mere driftsikker, end 6R 1,2 TSI med kæde. De går også længere på literen og koster derfor også mindre i årlig afgift.

Inden køb af en med DSG, så test for glidende koblinger, ved at lade den sejtrække i 3. og 4. gear (manuel mode) med fuld gas (selvfølgelig når den er driftsvarm).
Hvis den hopper i omdrejninger, så løb. Hvis ikke, så køb. :P

Jeg vil dog altid anbefale en DSG-optimering - uanset hvilken DSG-gearkasse der er tale om. Så kan I finde en, der er med tredjeparts DSG-software, er det imo at foretrække.

Undgå 1,0 TSI med DSG. De vil notorisk trække ved alt for lave omdrejninger.

Måske kunne Seat Ibiza også være et alternativ, hvis den ikke har været ejet af en ung gut med tung fod.

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 26. feb 2024, 10:38
af Tonny
Har i overvejet elbil? Jeg har været igang med at regne for min søn der snart bliver 18, og jeg kan kun se en meget gunstig økonomi i en elbil i forhold til en benzin bil. Jeg har en beregning jeg kan smide hvis det har interesse?

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 28. feb 2024, 18:54
af Sace
GranTurismo skrev:
26. feb 2024, 02:19

Undgå 1,0 TSI med DSG. De vil notorisk trække ved alt for lave omdrejninger.

Måske kunne Seat Ibiza også være et alternativ, hvis den ikke har været ejet af en ung gut med tung fod.
Jeg kender mange med den motor/gear kombination og ikke en eneste har klaget over dem. Til gengæld er de super økonomiske og ingen af dem har haft nogle tekniske problemer.

Efter min smag skifter de også for tidligt, men slet ikke noget der ville afholde mig fra at købe dem.

Re: Golf 6 122 hk dsg "godt køb"? Droppet kigger nu Polo 1,2 tsi

: 28. feb 2024, 19:19
af GranTurismo
Sace skrev:
28. feb 2024, 18:54
GranTurismo skrev:
26. feb 2024, 02:19

Undgå 1,0 TSI med DSG. De vil notorisk trække ved alt for lave omdrejninger.

Måske kunne Seat Ibiza også være et alternativ, hvis den ikke har været ejet af en ung gut med tung fod.
Jeg kender mange med den motor/gear kombination og ikke en eneste har klaget over dem. Til gengæld er de super økonomiske og ingen af dem har haft nogle tekniske problemer.

Efter min smag skifter de også for tidligt, men slet ikke noget der ville afholde mig fra at købe dem.
Jeg ville til enhver tid foretrække en 1,2 med tilsvarende effekt. Der er skiftemønstret meget mere harmonisk. Og alligevel ville jeg få den DSG-optimeret, hvilket medfører at skiftepunkterne bliver hævet nogle procent.