Til kamp mod chiptuning

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3522
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Flamiq » 1. mar 2010, 10:56

Ekstra Bladet bringer i dag denne artikel om tyskernes forsøg på at tage kampen op mod ulovlig chiptuning. Nu er der "nogen" her i DK der mener, at "vi" bør gøre det samme herhjemme. God kamp siger jeg bare:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 306947.ece :lol:
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

detskodaløwn
Nyt medlem
Indlæg: 244
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lunderskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af detskodaløwn » 1. mar 2010, 11:15

Det er lidt til grin.
Vh Michael Pagh

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Anders D » 1. mar 2010, 11:18

Vil de udlæse tælleren for hvor mange gange filen i motorstyringen har været flashet, eller hvad har de tænkt sig?

Brugeravatar
Big-_-D
Medlem
Indlæg: 1324
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 2860 Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Big-_-D » 1. mar 2010, 11:24

men altså det er jo ikke alle chiptuninger der gør bilen mindre miljøvenlig... altså en co2 udlæsning er vel hvad der er brug for??

Kan godt se at en bil der er forsikret til 200heste som reelt køre med 250 jo ikke er i orden - men er det så ikke forsikringsselskaberne der skulle lave testen?

Big D
VW Golf IV 2,8 V6 4motion SOLGT
VW Golf IV 1,8 20v SOLGT
VW Golf III 1,8 cl "The Pendler" TOTALSKADET
VW Golf II 1,8 16v GTI - To Be Decided

Projekt-tråd på Low-Budget-Ringtool

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Realtor » 1. mar 2010, 12:02

tvivler nu på de bliver mere miljøvenlige af at blive chippet, da belastningen jo øges.

men er det det som er det springende punkt, ja hvad så med at forbyde biler som nissa patrol, samt ja alle biler fra før 1990.
2020 Audi E-tron 55

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af svan » 1. mar 2010, 12:54

ja det er jo som de selv skriver "det er ikke alle der har råd til at købe den store model" nej det tror da helvede med det latterlige afgiftsystem, det var måske et sted at starte, så fik man samtidig meget af det gamle svinende lort væk fra vejene.

svan

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 484 times
Been thanked: 249 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af donfetaful » 1. mar 2010, 15:16

Hvis man kan få en bedre økonomi ud af at chiptune sin bil, hvorfor har de så ikke gjort det fra fabrikken?

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af ICON » 1. mar 2010, 15:34

Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af jakethemoss » 1. mar 2010, 17:21

Realtor skrev:tvivler nu på de bliver mere miljøvenlige af at blive chippet, da belastningen jo øges.

men er det det som er det springende punkt, ja hvad så med at forbyde biler som nissa patrol, samt ja alle biler fra før 1990.
Den må du uddybe???

Hvis 2 ellers ens biler kører 120km/t (bare et eksempel) men den ene er chippet, vil den så ved samme belastning svine mere???????? :shock:
Det tror jeg ikke, men mener du at den kan yde mere sviner mere når den bliver trykket af end den der ikke er chippet passer det nok, men det er jo ikke chipningens skyld, det er den ydelse der kommer af førerens krav via gaspedalen til bilen skyld. :)
Så det de reelt vil er hvis du ikke har betalt til skattefar for en højereydende bil, skal du heller ikke have den. Kald det hvad det er, ny misundelsesafgift, og ikke en sikd med miljø.

Men jeg kan godt se det, det er skisme ikke rart at sidde i en minister Audi A8 med model stor motor for at blive overhalet af Jens familiefar i hans chippede Golf TDI chippede oliefyr, Så må man føle sig snydt især da det ikke er ens egene penge der er brugt og der iøvrigt ikke er betalt afgift af Audien.

Sikde dobbelmoralister
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af jakethemoss » 1. mar 2010, 17:25

Big-_-D skrev:men altså det er jo ikke alle chiptuninger der gør bilen mindre miljøvenlig... altså en co2 udlæsning er vel hvad der er brug for??

Kan godt se at en bil der er forsikret til 200heste som reelt køre med 250 jo ikke er i orden - men er det så ikke forsikringsselskaberne der skulle lave testen?

Big D
Hvorfor skal en med 250hk koste mere???
Går den mere i stykker når den smadrer ind i en mur ved 200km/t??
Driftmæssigt er den måske dyrere end en med 200hk men min forsikring betaler da ikke driftomkostninger :lol:
Logikken er der ikke, desværre kan ikke få øje på den :(
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
VW HK - DE BEDSTE
Medlem
Indlæg: 690
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af VW HK - DE BEDSTE » 1. mar 2010, 21:04

Sådan som jeg har hørt de gør/vil gøre i tyskland så udlæser de hele programmeringen og er der tabeller der er ændret fra standard....= chiptunet.. så der skal altså noget udstyr til...

men det skal da nok komme herhjemme.... :!:
duckstar skrev:Vil de udlæse tælleren for hvor mange gange filen i motorstyringen har været flashet, eller hvad har de tænkt sig?
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Uffe » 1. mar 2010, 21:24

Fabia'en er lige blevet synet i uge 7, det er lige før jeg tør vædde med at der intet er sket næste gang jeg kører til syn med den.

Hvorfra kan et synssted kende samtlige motorstyringer der er lagt i en given model? Den kan jo blive opdateret på værkstedet løbende. Ja, de har lidt system over det som de holde ajour, men det tør jeg satme ikke lægge hovedet på blokken for det som står i deres database!

Det kan være alle synssteder skal have rullefelt i stedet, det bliver sikkert billigt at få synet bilen fremover så...

Var det ikke en bedre ide at udvide deres komplet ubrugelige "forureningstest" så de målte om bilen overholdt Euro X standarden i stedet for? På med noget belastning og mål partikler, NOx, sod og COx.

Så finder de sgu nok ud af at ingen biler overholder deres oprindelige "godkendelse" efter bare et par år på vejen fordi EGR og krumtapudluftningen soder hele indsugningen så meget til at den ikke kan få luft ligesom da de testede det da den var ny.

Måske kan det så bane vejen for nogle bedre normer som holder i mere end bare det første år efter produktion - især i et land som DK hvor vi beholder bilerne som var det vores huse, så giver det mening at se på hvordan de forurener efter 2-15 år.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Anders D » 1. mar 2010, 21:37

Uffe skrev:Hvorfra kan et synssted kende samtlige motorstyringer der er lagt i en given model? Den kan jo blive opdateret på værkstedet løbende. Ja, de har lidt system over det som de holde ajour, men det tør jeg satme ikke lægge hovedet på blokken for det som står i deres database!
Da det vil kræve 52 minutter at udlæse hele min flash i motorstyringen, tvivler jeg på det er selve indholdet i motorstyringen de vil analysere - og har de i øvrigt kompetencerne på alle synssteder til dette formål?

Det eneste jeg kan komme på, er at de vil udlæse flash-tælleren i motorstyringerne, men det er langt fra alle motorstyringer der understøtter dette. At min flash er overskrevet 5 gange er ikke et bevis for at motorstyringen er optimeret/chippet. Så jeg ser frem til en konkretisering fra myndighedernes side. For nuværende synes jeg det lyder som en storm i et glas vand.......

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1310
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 127 times
Been thanked: 32 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Chr-Hj » 2. mar 2010, 20:21

Og selvfølgelig er det A-plus der er længst fremme i skoen, som sædvanelig.
Lige så snart de kan lugte, at de kan komme til at tjene flere $$ på syn.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Indlæg: 2329
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Greden » 3. mar 2010, 11:25

de to oliebrændere jeg har til at stå her, der er flashtælleren ikke understøttet så held og lykke med det.

Den gamle blå, selv med standard software, standard ladetryk, standard åbningstid på dyserne, standard indsprøjtningstid, der yder den en hel mere end da motoren blev produceret i 2001/2002, mens den går længere på literen..

Brugeravatar
VW HK - DE BEDSTE
Medlem
Indlæg: 690
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af VW HK - DE BEDSTE » 3. mar 2010, 12:14

IGEN - som jeg har fået fortalt så er det ikke flashcountereren de går efter men efter om der er ændret i tabellerne... ;) ... at det så vil tage tid osv og der er noget udstyr der skal på plads... så er det ikke destomindre det de tyske tunere fortæller at det er sådan de vil kontrollere det i tyskland...

Det der også er irriterende når man læser den artikel fra DR osv. så er det at de stadig blander begrebet chiptuning/obd og bokstuning sammen... for hvis de kigger efter tabeller så fanger de vel ikke dem med boks.... ja jadet skal nok blive spændende...

Jeg er desværre ikke selv nogen haj til tysk.. men der er da et par stykker her på siden der er .. og de kan måske finde noget omkring emnet på tysk.... så kommer vi det måske lidt nærmere??
Greden skrev:de to oliebrændere jeg har til at stå her, der er flashtælleren ikke understøttet så held og lykke med det.

Den gamle blå, selv med standard software, standard ladetryk, standard åbningstid på dyserne, standard indsprøjtningstid, der yder den en hel mere end da motoren blev produceret i 2001/2002, mens den går længere på literen..
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Anders D » 3. mar 2010, 13:07


Brugeravatar
VW HK - DE BEDSTE
Medlem
Indlæg: 690
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af VW HK - DE BEDSTE » 3. mar 2010, 13:49

fantastisk... igen kalder de det chiptuning når det rent faktisk er boks tuning...

Hvis ikke man har styr på begreberne.. hvordan vil man så kontrollere bilerne... ?
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Uffe » 3. mar 2010, 15:05

VW HK - DE BEDSTE skrev:fantastisk... igen kalder de det chiptuning når det rent faktisk er boks tuning...

Hvis ikke man har styr på begreberne.. hvordan vil man så kontrollere bilerne... ?
Løsningen er som altid bare at give bøder til folk hvis bil yder 1hk over standard, dvs. alle biler.

Det eneste jeg kan komme i tanke om de kan bruge til noget er en seriøs måling af emissionen fra udstødningen og ikke bare sod/lambda som i dag.

Rullefeltet vil fælde uskyldige mennesker der har købt en bil der yder over evne - var der ikke nogen der herinde påstod at have rullet en standard 140hk 2.0TDI til 160hk??
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Draloch
Nyt medlem
Indlæg: 153
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af Draloch » 3. mar 2010, 17:15

Jeg håber sgu ikke de går efter hk , da min yder knap 200hk og standard er 170hk. Og der er ikke pillet ved noget.
Golf GTE 2018.
Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI 140hk 2015.

Brugeravatar
VW HK - DE BEDSTE
Medlem
Indlæg: 690
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af VW HK - DE BEDSTE » 3. mar 2010, 17:15

hvis man kontrollere udfra tabellerne i motorstyringen så er man også udover at nogen yder 139 - andre 148hk når standard er 140... så længe der ikke er ændret i tabellerne.. så er bilen standard.... :?:
Uffe skrev:
VW HK - DE BEDSTE skrev:fantastisk... igen kalder de det chiptuning når det rent faktisk er boks tuning...

Hvis ikke man har styr på begreberne.. hvordan vil man så kontrollere bilerne... ?
Løsningen er som altid bare at give bøder til folk hvis bil yder 1hk over standard, dvs. alle biler.

Det eneste jeg kan komme i tanke om de kan bruge til noget er en seriøs måling af emissionen fra udstødningen og ikke bare sod/lambda som i dag.

Rullefeltet vil fælde uskyldige mennesker der har købt en bil der yder over evne - var der ikke nogen der herinde påstod at have rullet en standard 140hk 2.0TDI til 160hk??
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"

Brugeravatar
clausvp
Aktiv medlem
Indlæg: 3172
Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af clausvp » 4. mar 2010, 13:17

VW HK - DE BEDSTE skrev:hvis man kontrollere udfra tabellerne i motorstyringen så er man også udover at nogen yder 139 - andre 148hk når standard er 140... så længe der ikke er ændret i tabellerne.. så er bilen standard.... :?:
Uffe skrev:
VW HK - DE BEDSTE skrev:fantastisk... igen kalder de det chiptuning når det rent faktisk er boks tuning...

Hvis ikke man har styr på begreberne.. hvordan vil man så kontrollere bilerne... ?
Løsningen er som altid bare at give bøder til folk hvis bil yder 1hk over standard, dvs. alle biler.

Det eneste jeg kan komme i tanke om de kan bruge til noget er en seriøs måling af emissionen fra udstødningen og ikke bare sod/lambda som i dag.

Rullefeltet vil fælde uskyldige mennesker der har købt en bil der yder over evne - var der ikke nogen der herinde påstod at have rullet en standard 140hk 2.0TDI til 160hk??
Jeg har lige fået opdateret min motorstyring med seneste programversion fra Seat.......er den så chiptunet?!
Med min ringe viden udi motorstyringer, vil jeg ikke gøre mig alt fo klog på emnet, men for mig at se er et nyt program, vel et nyt program, uanset hvem der lægger det i!?

Brugeravatar
VW HK - DE BEDSTE
Medlem
Indlæg: 690
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af VW HK - DE BEDSTE » 4. mar 2010, 16:23

jo men det er jo stadigt et standard program som man så kan sammenligne med det man nu har i sit kontrol udstyr... ?

Det er klart at det også løbende skal opdateres hvis det er den vej man går..

Lidt i stil med tester 5051... :)
clausvp skrev:
VW HK - DE BEDSTE skrev:hvis man kontrollere udfra tabellerne i motorstyringen så er man også udover at nogen yder 139 - andre 148hk når standard er 140... så længe der ikke er ændret i tabellerne.. så er bilen standard.... :?:

[quote="Uffe
Løsningen er som altid bare at give bøder til folk hvis bil yder 1hk over standard, dvs. alle biler.

Det eneste jeg kan komme i tanke om de kan bruge til noget er en seriøs måling af emissionen fra udstødningen og ikke bare sod/lambda som i dag.

Rullefeltet vil fælde uskyldige mennesker der har købt en bil der yder over evne - var der ikke nogen der herinde påstod at have rullet en standard 140hk 2.0TDI til 160hk??
Jeg har lige fået opdateret min motorstyring med seneste programversion fra Seat.......er den så chiptunet?!
Med min ringe viden udi motorstyringer, vil jeg ikke gøre mig alt fo klog på emnet, men for mig at se er et nyt program, vel et nyt program, uanset hvem der lægger det i!?[/quote]
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"

klaus n
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16. sep 2008, 20:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Til kamp mod chiptuning

Indlæg af klaus n » 6. mar 2010, 08:48

Den med rullefeltmåling kunne jo blive skæg. Hvis bilen yder mere end opgivet, ja så skal der betales.... Men hvad så den anden vej rundt, alle os hvis biler yder mindre end de burde, skal vi så have penge igen? Dem kunne man jo så bruge på en nyere bil med mere spark i, fedt nok.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"