Til kamp mod chiptuning
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 117 times
Til kamp mod chiptuning
Ekstra Bladet bringer i dag denne artikel om tyskernes forsøg på at tage kampen op mod ulovlig chiptuning. Nu er der "nogen" her i DK der mener, at "vi" bør gøre det samme herhjemme. God kamp siger jeg bare:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 306947.ece
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 306947.ece
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 244
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:47
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lunderskov
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Til kamp mod chiptuning
Vil de udlæse tælleren for hvor mange gange filen i motorstyringen har været flashet, eller hvad har de tænkt sig?
- Big-_-D
- Medlem
- Indlæg: 1324
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 2860 Søborg
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 5 times
Re: Til kamp mod chiptuning
men altså det er jo ikke alle chiptuninger der gør bilen mindre miljøvenlig... altså en co2 udlæsning er vel hvad der er brug for??
Kan godt se at en bil der er forsikret til 200heste som reelt køre med 250 jo ikke er i orden - men er det så ikke forsikringsselskaberne der skulle lave testen?
Big D
Kan godt se at en bil der er forsikret til 200heste som reelt køre med 250 jo ikke er i orden - men er det så ikke forsikringsselskaberne der skulle lave testen?
Big D
VW Golf IV 2,8 V6 4motion SOLGT
VW Golf IV 1,8 20v SOLGT
VW Golf III 1,8 cl "The Pendler" TOTALSKADET
VW Golf II 1,8 16v GTI - To Be Decided
Projekt-tråd på Low-Budget-Ringtool
VW Golf IV 1,8 20v SOLGT
VW Golf III 1,8 cl "The Pendler" TOTALSKADET
VW Golf II 1,8 16v GTI - To Be Decided
Projekt-tråd på Low-Budget-Ringtool
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Til kamp mod chiptuning
tvivler nu på de bliver mere miljøvenlige af at blive chippet, da belastningen jo øges.
men er det det som er det springende punkt, ja hvad så med at forbyde biler som nissa patrol, samt ja alle biler fra før 1990.
men er det det som er det springende punkt, ja hvad så med at forbyde biler som nissa patrol, samt ja alle biler fra før 1990.
2020 Audi E-tron 55
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2667
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
- Has thanked: 0
- Been thanked: 35 times
Re: Til kamp mod chiptuning
ja det er jo som de selv skriver "det er ikke alle der har råd til at købe den store model" nej det tror da helvede med det latterlige afgiftsystem, det var måske et sted at starte, så fik man samtidig meget af det gamle svinende lort væk fra vejene.
svan
svan
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2062
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 496 times
- Been thanked: 252 times
Re: Til kamp mod chiptuning
Hvis man kan få en bedre økonomi ud af at chiptune sin bil, hvorfor har de så ikke gjort det fra fabrikken?
Kør og vær glad 🛻
- jakethemoss
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3285
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: Til kamp mod chiptuning
Den må du uddybe???Realtor skrev:tvivler nu på de bliver mere miljøvenlige af at blive chippet, da belastningen jo øges.
men er det det som er det springende punkt, ja hvad så med at forbyde biler som nissa patrol, samt ja alle biler fra før 1990.
Hvis 2 ellers ens biler kører 120km/t (bare et eksempel) men den ene er chippet, vil den så ved samme belastning svine mere????????
Det tror jeg ikke, men mener du at den kan yde mere sviner mere når den bliver trykket af end den der ikke er chippet passer det nok, men det er jo ikke chipningens skyld, det er den ydelse der kommer af førerens krav via gaspedalen til bilen skyld.
Så det de reelt vil er hvis du ikke har betalt til skattefar for en højereydende bil, skal du heller ikke have den. Kald det hvad det er, ny misundelsesafgift, og ikke en sikd med miljø.
Men jeg kan godt se det, det er skisme ikke rart at sidde i en minister Audi A8 med model stor motor for at blive overhalet af Jens familiefar i hans chippede Golf TDI chippede oliefyr, Så må man føle sig snydt især da det ikke er ens egene penge der er brugt og der iøvrigt ikke er betalt afgift af Audien.
Sikde dobbelmoralister
- jakethemoss
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3285
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: Til kamp mod chiptuning
Hvorfor skal en med 250hk koste mere???Big-_-D skrev:men altså det er jo ikke alle chiptuninger der gør bilen mindre miljøvenlig... altså en co2 udlæsning er vel hvad der er brug for??
Kan godt se at en bil der er forsikret til 200heste som reelt køre med 250 jo ikke er i orden - men er det så ikke forsikringsselskaberne der skulle lave testen?
Big D
Går den mere i stykker når den smadrer ind i en mur ved 200km/t??
Driftmæssigt er den måske dyrere end en med 200hk men min forsikring betaler da ikke driftomkostninger
Logikken er der ikke, desværre kan ikke få øje på den
- VW HK - DE BEDSTE
- Medlem
- Indlæg: 690
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Til kamp mod chiptuning
Sådan som jeg har hørt de gør/vil gøre i tyskland så udlæser de hele programmeringen og er der tabeller der er ændret fra standard....= chiptunet.. så der skal altså noget udstyr til...
men det skal da nok komme herhjemme....
men det skal da nok komme herhjemme....
duckstar skrev:Vil de udlæse tælleren for hvor mange gange filen i motorstyringen har været flashet, eller hvad har de tænkt sig?
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Til kamp mod chiptuning
Fabia'en er lige blevet synet i uge 7, det er lige før jeg tør vædde med at der intet er sket næste gang jeg kører til syn med den.
Hvorfra kan et synssted kende samtlige motorstyringer der er lagt i en given model? Den kan jo blive opdateret på værkstedet løbende. Ja, de har lidt system over det som de holde ajour, men det tør jeg satme ikke lægge hovedet på blokken for det som står i deres database!
Det kan være alle synssteder skal have rullefelt i stedet, det bliver sikkert billigt at få synet bilen fremover så...
Var det ikke en bedre ide at udvide deres komplet ubrugelige "forureningstest" så de målte om bilen overholdt Euro X standarden i stedet for? På med noget belastning og mål partikler, NOx, sod og COx.
Så finder de sgu nok ud af at ingen biler overholder deres oprindelige "godkendelse" efter bare et par år på vejen fordi EGR og krumtapudluftningen soder hele indsugningen så meget til at den ikke kan få luft ligesom da de testede det da den var ny.
Måske kan det så bane vejen for nogle bedre normer som holder i mere end bare det første år efter produktion - især i et land som DK hvor vi beholder bilerne som var det vores huse, så giver det mening at se på hvordan de forurener efter 2-15 år.
Hvorfra kan et synssted kende samtlige motorstyringer der er lagt i en given model? Den kan jo blive opdateret på værkstedet løbende. Ja, de har lidt system over det som de holde ajour, men det tør jeg satme ikke lægge hovedet på blokken for det som står i deres database!
Det kan være alle synssteder skal have rullefelt i stedet, det bliver sikkert billigt at få synet bilen fremover så...
Var det ikke en bedre ide at udvide deres komplet ubrugelige "forureningstest" så de målte om bilen overholdt Euro X standarden i stedet for? På med noget belastning og mål partikler, NOx, sod og COx.
Så finder de sgu nok ud af at ingen biler overholder deres oprindelige "godkendelse" efter bare et par år på vejen fordi EGR og krumtapudluftningen soder hele indsugningen så meget til at den ikke kan få luft ligesom da de testede det da den var ny.
Måske kan det så bane vejen for nogle bedre normer som holder i mere end bare det første år efter produktion - især i et land som DK hvor vi beholder bilerne som var det vores huse, så giver det mening at se på hvordan de forurener efter 2-15 år.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Til kamp mod chiptuning
Da det vil kræve 52 minutter at udlæse hele min flash i motorstyringen, tvivler jeg på det er selve indholdet i motorstyringen de vil analysere - og har de i øvrigt kompetencerne på alle synssteder til dette formål?Uffe skrev:Hvorfra kan et synssted kende samtlige motorstyringer der er lagt i en given model? Den kan jo blive opdateret på værkstedet løbende. Ja, de har lidt system over det som de holde ajour, men det tør jeg satme ikke lægge hovedet på blokken for det som står i deres database!
Det eneste jeg kan komme på, er at de vil udlæse flash-tælleren i motorstyringerne, men det er langt fra alle motorstyringer der understøtter dette. At min flash er overskrevet 5 gange er ikke et bevis for at motorstyringen er optimeret/chippet. Så jeg ser frem til en konkretisering fra myndighedernes side. For nuværende synes jeg det lyder som en storm i et glas vand.......
-
- Medlem
- Indlæg: 1310
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 32 times
Re: Til kamp mod chiptuning
Og selvfølgelig er det A-plus der er længst fremme i skoen, som sædvanelig.
Lige så snart de kan lugte, at de kan komme til at tjene flere $$ på syn.
Lige så snart de kan lugte, at de kan komme til at tjene flere $$ på syn.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline
- Greden
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2329
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Til kamp mod chiptuning
de to oliebrændere jeg har til at stå her, der er flashtælleren ikke understøttet så held og lykke med det.
Den gamle blå, selv med standard software, standard ladetryk, standard åbningstid på dyserne, standard indsprøjtningstid, der yder den en hel mere end da motoren blev produceret i 2001/2002, mens den går længere på literen..
Den gamle blå, selv med standard software, standard ladetryk, standard åbningstid på dyserne, standard indsprøjtningstid, der yder den en hel mere end da motoren blev produceret i 2001/2002, mens den går længere på literen..
- VW HK - DE BEDSTE
- Medlem
- Indlæg: 690
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Til kamp mod chiptuning
IGEN - som jeg har fået fortalt så er det ikke flashcountereren de går efter men efter om der er ændret i tabellerne... ... at det så vil tage tid osv og der er noget udstyr der skal på plads... så er det ikke destomindre det de tyske tunere fortæller at det er sådan de vil kontrollere det i tyskland...
Det der også er irriterende når man læser den artikel fra DR osv. så er det at de stadig blander begrebet chiptuning/obd og bokstuning sammen... for hvis de kigger efter tabeller så fanger de vel ikke dem med boks.... ja jadet skal nok blive spændende...
Jeg er desværre ikke selv nogen haj til tysk.. men der er da et par stykker her på siden der er .. og de kan måske finde noget omkring emnet på tysk.... så kommer vi det måske lidt nærmere??
Det der også er irriterende når man læser den artikel fra DR osv. så er det at de stadig blander begrebet chiptuning/obd og bokstuning sammen... for hvis de kigger efter tabeller så fanger de vel ikke dem med boks.... ja jadet skal nok blive spændende...
Jeg er desværre ikke selv nogen haj til tysk.. men der er da et par stykker her på siden der er .. og de kan måske finde noget omkring emnet på tysk.... så kommer vi det måske lidt nærmere??
Greden skrev:de to oliebrændere jeg har til at stå her, der er flashtælleren ikke understøttet så held og lykke med det.
Den gamle blå, selv med standard software, standard ladetryk, standard åbningstid på dyserne, standard indsprøjtningstid, der yder den en hel mere end da motoren blev produceret i 2001/2002, mens den går længere på literen..
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"
- VW HK - DE BEDSTE
- Medlem
- Indlæg: 690
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Til kamp mod chiptuning
fantastisk... igen kalder de det chiptuning når det rent faktisk er boks tuning...
Hvis ikke man har styr på begreberne.. hvordan vil man så kontrollere bilerne... ?
Hvis ikke man har styr på begreberne.. hvordan vil man så kontrollere bilerne... ?
duckstar skrev:http://www.comingup.dk/tv-indslag/program-nr-12/
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Til kamp mod chiptuning
Løsningen er som altid bare at give bøder til folk hvis bil yder 1hk over standard, dvs. alle biler.VW HK - DE BEDSTE skrev:fantastisk... igen kalder de det chiptuning når det rent faktisk er boks tuning...
Hvis ikke man har styr på begreberne.. hvordan vil man så kontrollere bilerne... ?
Det eneste jeg kan komme i tanke om de kan bruge til noget er en seriøs måling af emissionen fra udstødningen og ikke bare sod/lambda som i dag.
Rullefeltet vil fælde uskyldige mennesker der har købt en bil der yder over evne - var der ikke nogen der herinde påstod at have rullet en standard 140hk 2.0TDI til 160hk??
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 153
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:18
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 6 times
Re: Til kamp mod chiptuning
Jeg håber sgu ikke de går efter hk , da min yder knap 200hk og standard er 170hk. Og der er ikke pillet ved noget.
Golf GTE 2018.
Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI 140hk 2015.
Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI 140hk 2015.
- VW HK - DE BEDSTE
- Medlem
- Indlæg: 690
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Til kamp mod chiptuning
hvis man kontrollere udfra tabellerne i motorstyringen så er man også udover at nogen yder 139 - andre 148hk når standard er 140... så længe der ikke er ændret i tabellerne.. så er bilen standard....
Uffe skrev:Løsningen er som altid bare at give bøder til folk hvis bil yder 1hk over standard, dvs. alle biler.VW HK - DE BEDSTE skrev:fantastisk... igen kalder de det chiptuning når det rent faktisk er boks tuning...
Hvis ikke man har styr på begreberne.. hvordan vil man så kontrollere bilerne... ?
Det eneste jeg kan komme i tanke om de kan bruge til noget er en seriøs måling af emissionen fra udstødningen og ikke bare sod/lambda som i dag.
Rullefeltet vil fælde uskyldige mennesker der har købt en bil der yder over evne - var der ikke nogen der herinde påstod at have rullet en standard 140hk 2.0TDI til 160hk??
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"
- clausvp
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3172
- Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Til kamp mod chiptuning
Jeg har lige fået opdateret min motorstyring med seneste programversion fra Seat.......er den så chiptunet?!VW HK - DE BEDSTE skrev:hvis man kontrollere udfra tabellerne i motorstyringen så er man også udover at nogen yder 139 - andre 148hk når standard er 140... så længe der ikke er ændret i tabellerne.. så er bilen standard....
Uffe skrev:Løsningen er som altid bare at give bøder til folk hvis bil yder 1hk over standard, dvs. alle biler.VW HK - DE BEDSTE skrev:fantastisk... igen kalder de det chiptuning når det rent faktisk er boks tuning...
Hvis ikke man har styr på begreberne.. hvordan vil man så kontrollere bilerne... ?
Det eneste jeg kan komme i tanke om de kan bruge til noget er en seriøs måling af emissionen fra udstødningen og ikke bare sod/lambda som i dag.
Rullefeltet vil fælde uskyldige mennesker der har købt en bil der yder over evne - var der ikke nogen der herinde påstod at have rullet en standard 140hk 2.0TDI til 160hk??
Med min ringe viden udi motorstyringer, vil jeg ikke gøre mig alt fo klog på emnet, men for mig at se er et nyt program, vel et nyt program, uanset hvem der lægger det i!?
- VW HK - DE BEDSTE
- Medlem
- Indlæg: 690
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:12
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Til kamp mod chiptuning
jo men det er jo stadigt et standard program som man så kan sammenligne med det man nu har i sit kontrol udstyr... ?
Det er klart at det også løbende skal opdateres hvis det er den vej man går..
Lidt i stil med tester 5051...
Med min ringe viden udi motorstyringer, vil jeg ikke gøre mig alt fo klog på emnet, men for mig at se er et nyt program, vel et nyt program, uanset hvem der lægger det i!?[/quote]
Det er klart at det også løbende skal opdateres hvis det er den vej man går..
Lidt i stil med tester 5051...
Jeg har lige fået opdateret min motorstyring med seneste programversion fra Seat.......er den så chiptunet?!clausvp skrev:VW HK - DE BEDSTE skrev:hvis man kontrollere udfra tabellerne i motorstyringen så er man også udover at nogen yder 139 - andre 148hk når standard er 140... så længe der ikke er ændret i tabellerne.. så er bilen standard....
[quote="Uffe
Løsningen er som altid bare at give bøder til folk hvis bil yder 1hk over standard, dvs. alle biler.
Det eneste jeg kan komme i tanke om de kan bruge til noget er en seriøs måling af emissionen fra udstødningen og ikke bare sod/lambda som i dag.
Rullefeltet vil fælde uskyldige mennesker der har købt en bil der yder over evne - var der ikke nogen der herinde påstod at have rullet en standard 140hk 2.0TDI til 160hk??
Med min ringe viden udi motorstyringer, vil jeg ikke gøre mig alt fo klog på emnet, men for mig at se er et nyt program, vel et nyt program, uanset hvem der lægger det i!?[/quote]
"EITHER WE HEAL NOW AS A TEAM,OR WE WILL DIE AS INDIVIDUALS"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 16. sep 2008, 20:25
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: køge
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Til kamp mod chiptuning
Den med rullefeltmåling kunne jo blive skæg. Hvis bilen yder mere end opgivet, ja så skal der betales.... Men hvad så den anden vej rundt, alle os hvis biler yder mindre end de burde, skal vi så have penge igen? Dem kunne man jo så bruge på en nyere bil med mere spark i, fedt nok.