Turbo læsning :)

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
hurrij
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Turbo læsning :)

Indlæg af hurrij » 17. aug 2010, 14:17

Hej, jeg er gået hen og 100% brænde for tuning, det har virkelig vækket min interesse :)

Jeg har desværre kun erfaringer med min saxo fra 97. som har fået en del modifikationer og har lært en del. Har mange flere planer med den f.eks. megasquirt, men det kommer altså til at rende op i penge som ikke er værd at ofre på den. Derfor overvejer jeg at skifte den ud til fordel for en nyere bil med turbo.
Den jeg lige har i tankerne er golf 1.8T fra ca. år 2000.

Men da jeg kun har erfaringer med sug, ville jeg gerne læse en masse (på dansk) omkring turbo generelt og hvis der findes tekster om denne 1.8T motor ville det være genialt.
Udover det læser jeg folk snakker om AUG stempler, er disse stempler montoret i sådan en golf fra 98-01? For de kan jo klare lidt tæsk som jeg kan forstå.

Håber i kan finde noget lækkert læsning frem, så jeg kan blive klogere på turbo motor og motorstyring af turbo.

Brugeravatar
Tigger
Aktiv medlem
Indlæg: 4625
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af Tigger » 17. aug 2010, 14:20

Prøv at kig under store projekter, der er en masse folk der har tunet deres 1.8T'er
og velkommen til VAGcars ;) :D

hurrij
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af hurrij » 17. aug 2010, 14:22

Det var hurtigt :)

super, havde jeg ikke lige set der var en sektion der hed hehe

Brugeravatar
Muggs
Medlem
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mørke
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af Muggs » 17. aug 2010, 16:13

www.powerpage.dk En masse god info :)
Skoda Fabia Combi Sport 1,6 TDi - 11/2010 - Med lidt Landberg trylleri..

hurrij
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af hurrij » 18. aug 2010, 07:17

Det er godt nok kanon læsning det fra powerpage.dk

Sad lige og tænkte over dette med at turbo biler ikke var så hidsige i de små omdrejninger, self fordi turboen ikke har effekt her og fordi luften skal pasér igennem en turbo, en fmic og hele vejen op til indsugnings manifolden.

Rent teoretisk ville følgende så ikke kunne lade sig gøre og give effekt der hvor turboen ikke er slået til.

Oppe ved gasspjældet splitter man indsugningsrøret i 2. Det ene går som normalt ned til fmic --> turbo --> filter.
Det andet indsugningsrør monter man et modificeret gasspjæd. dvs man erstatter selve gaskabel delen med en ensor og en lille motor der kan enten åbne spjældet eller lukke det. Et luftfilter monteres på det modificerede spjæld.
Motorstyringen koder man således at når der er nok tryk i indsugningen sender vi en impuls til det modificeret spjæld der får den til at lukke og er der ikke nok tryk åbner vi spjældet.

Så ville motoren opføre som en suge motor når der ikke er tryk og som turbo når trykket er der. Kan det lade sig gøre og give effekt?

Brugeravatar
Muggs
Medlem
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mørke
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af Muggs » 18. aug 2010, 07:31

Du opnår ikke noget ved det, da motoren jo stadig er lavt komprimeret og ikke yder ret meget uden tryk ;)
Skoda Fabia Combi Sport 1,6 TDi - 11/2010 - Med lidt Landberg trylleri..

hurrij
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af hurrij » 18. aug 2010, 08:11

ok, kunne ellers være sjovt at lave :D

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af Sorens2 » 18. aug 2010, 10:02

En turbo laver også tryk når motoren står i tomgang. Det er bare ikke ret meget tryk.
Så at lave det spjæld der vil give mindre.
Og så HADER jeg udtrykket "Når turboen slår til".
Den slår sgu da ikke til, men er jo fysisk drevet af mængden af gas fra motoren.
Begrebet hedder selvbærende. Dvs. at wastegaten begynder at åbne fordi maks tryk er opnået.
Det er så her du mærker sparket...
AGU stempler sidder kun i motoren med gaskabel. De nyere har E-GAS. Altså drive-by-wire.

Læs denne bog 2-3 gange. Godt nok engelsk, men samtlige udtryk er jo alligevel på engelsk alligevel.
http://butik.kosters.dk/tuning-273/forc ... -2183.html

Billede

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

hurrij
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af hurrij » 18. aug 2010, 13:21

Godt at blive rettet lidt er jo også kun igang med at lære det, men kan godt se hvad du mener :D

hvilke årgang gik de til e-gas?

hurrij
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af hurrij » 19. aug 2010, 07:17

super, nu er der købt en bog.
Det blev denne her istedet
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... os_product

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af ICON » 19. aug 2010, 12:08

Nu er det jo to vidt forskellige bøger. Har dem begge, og i den du linker til, står der jo ikke meget om trykladning i sig selv!
Hvis du vil læse om trykladning, så lån den bog Søren linker til, alternativt også Maximum Boost af Corky Bell, de kan skaffes af dit lokale bibliotek.
Bogen Street turbocharging af Mark Warner er også fin.
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Muggs
Medlem
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mørke
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af Muggs » 19. aug 2010, 12:32

hurrij skrev:super, nu er der købt en bog.
Det blev denne her istedet
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... os_product
Du vil læse om turbotuning, og køber en bog om motorstyring?! :?
Skoda Fabia Combi Sport 1,6 TDi - 11/2010 - Med lidt Landberg trylleri..

hurrij
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af hurrij » 19. aug 2010, 13:09

Kan godt se det ikke giver mening for jer :)

Sagen er at jeg allerede har fundet god læsning til turbo motor, men er igang med at kaste mig ud i noget Megasquirt og dertil kommer bogen ind i billedet. Samtidig står der jo en masse omkring motorstyringen af turbo motor og det giver jo også værdi at man ved hvordan den del hænger sammen.

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Turbo læsning :)

Indlæg af ICON » 19. aug 2010, 13:16

Hvis du vil i gang med noget MS, så start med at læse manualen. Det er alfa-omega i den sammenhæng. Den er ret omfattende, men også meget lærerig.
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"