Turbo læsning :)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 43
- Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Turbo læsning :)
Hej, jeg er gået hen og 100% brænde for tuning, det har virkelig vækket min interesse
Jeg har desværre kun erfaringer med min saxo fra 97. som har fået en del modifikationer og har lært en del. Har mange flere planer med den f.eks. megasquirt, men det kommer altså til at rende op i penge som ikke er værd at ofre på den. Derfor overvejer jeg at skifte den ud til fordel for en nyere bil med turbo.
Den jeg lige har i tankerne er golf 1.8T fra ca. år 2000.
Men da jeg kun har erfaringer med sug, ville jeg gerne læse en masse (på dansk) omkring turbo generelt og hvis der findes tekster om denne 1.8T motor ville det være genialt.
Udover det læser jeg folk snakker om AUG stempler, er disse stempler montoret i sådan en golf fra 98-01? For de kan jo klare lidt tæsk som jeg kan forstå.
Håber i kan finde noget lækkert læsning frem, så jeg kan blive klogere på turbo motor og motorstyring af turbo.
Jeg har desværre kun erfaringer med min saxo fra 97. som har fået en del modifikationer og har lært en del. Har mange flere planer med den f.eks. megasquirt, men det kommer altså til at rende op i penge som ikke er værd at ofre på den. Derfor overvejer jeg at skifte den ud til fordel for en nyere bil med turbo.
Den jeg lige har i tankerne er golf 1.8T fra ca. år 2000.
Men da jeg kun har erfaringer med sug, ville jeg gerne læse en masse (på dansk) omkring turbo generelt og hvis der findes tekster om denne 1.8T motor ville det være genialt.
Udover det læser jeg folk snakker om AUG stempler, er disse stempler montoret i sådan en golf fra 98-01? For de kan jo klare lidt tæsk som jeg kan forstå.
Håber i kan finde noget lækkert læsning frem, så jeg kan blive klogere på turbo motor og motorstyring af turbo.
- Tigger
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4625
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:23
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Turbo læsning :)
Prøv at kig under store projekter, der er en masse folk der har tunet deres 1.8T'er
og velkommen til VAGcars
og velkommen til VAGcars
Hilsen Brian Christensen
Se mine biler her...
Downed.dk - Blanz Society
Undervogne købes hos TheSuspensioncompagny.dk - Min Puch Maxi
Se mine biler her...
Downed.dk - Blanz Society
Undervogne købes hos TheSuspensioncompagny.dk - Min Puch Maxi
- Muggs
- Medlem
- Indlæg: 566
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mørke
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo læsning :)
www.powerpage.dk En masse god info
Skoda Fabia Combi Sport 1,6 TDi - 11/2010 - Med lidt Landberg trylleri..
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 43
- Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo læsning :)
Det er godt nok kanon læsning det fra powerpage.dk
Sad lige og tænkte over dette med at turbo biler ikke var så hidsige i de små omdrejninger, self fordi turboen ikke har effekt her og fordi luften skal pasér igennem en turbo, en fmic og hele vejen op til indsugnings manifolden.
Rent teoretisk ville følgende så ikke kunne lade sig gøre og give effekt der hvor turboen ikke er slået til.
Oppe ved gasspjældet splitter man indsugningsrøret i 2. Det ene går som normalt ned til fmic --> turbo --> filter.
Det andet indsugningsrør monter man et modificeret gasspjæd. dvs man erstatter selve gaskabel delen med en ensor og en lille motor der kan enten åbne spjældet eller lukke det. Et luftfilter monteres på det modificerede spjæld.
Motorstyringen koder man således at når der er nok tryk i indsugningen sender vi en impuls til det modificeret spjæld der får den til at lukke og er der ikke nok tryk åbner vi spjældet.
Så ville motoren opføre som en suge motor når der ikke er tryk og som turbo når trykket er der. Kan det lade sig gøre og give effekt?
Sad lige og tænkte over dette med at turbo biler ikke var så hidsige i de små omdrejninger, self fordi turboen ikke har effekt her og fordi luften skal pasér igennem en turbo, en fmic og hele vejen op til indsugnings manifolden.
Rent teoretisk ville følgende så ikke kunne lade sig gøre og give effekt der hvor turboen ikke er slået til.
Oppe ved gasspjældet splitter man indsugningsrøret i 2. Det ene går som normalt ned til fmic --> turbo --> filter.
Det andet indsugningsrør monter man et modificeret gasspjæd. dvs man erstatter selve gaskabel delen med en ensor og en lille motor der kan enten åbne spjældet eller lukke det. Et luftfilter monteres på det modificerede spjæld.
Motorstyringen koder man således at når der er nok tryk i indsugningen sender vi en impuls til det modificeret spjæld der får den til at lukke og er der ikke nok tryk åbner vi spjældet.
Så ville motoren opføre som en suge motor når der ikke er tryk og som turbo når trykket er der. Kan det lade sig gøre og give effekt?
- Muggs
- Medlem
- Indlæg: 566
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mørke
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo læsning :)
Du opnår ikke noget ved det, da motoren jo stadig er lavt komprimeret og ikke yder ret meget uden tryk
Skoda Fabia Combi Sport 1,6 TDi - 11/2010 - Med lidt Landberg trylleri..
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Turbo læsning :)
En turbo laver også tryk når motoren står i tomgang. Det er bare ikke ret meget tryk.
Så at lave det spjæld der vil give mindre.
Og så HADER jeg udtrykket "Når turboen slår til".
Den slår sgu da ikke til, men er jo fysisk drevet af mængden af gas fra motoren.
Begrebet hedder selvbærende. Dvs. at wastegaten begynder at åbne fordi maks tryk er opnået.
Det er så her du mærker sparket...
AGU stempler sidder kun i motoren med gaskabel. De nyere har E-GAS. Altså drive-by-wire.
Læs denne bog 2-3 gange. Godt nok engelsk, men samtlige udtryk er jo alligevel på engelsk alligevel.
http://butik.kosters.dk/tuning-273/forc ... -2183.html
Søren S2
Så at lave det spjæld der vil give mindre.
Og så HADER jeg udtrykket "Når turboen slår til".
Den slår sgu da ikke til, men er jo fysisk drevet af mængden af gas fra motoren.
Begrebet hedder selvbærende. Dvs. at wastegaten begynder at åbne fordi maks tryk er opnået.
Det er så her du mærker sparket...
AGU stempler sidder kun i motoren med gaskabel. De nyere har E-GAS. Altså drive-by-wire.
Læs denne bog 2-3 gange. Godt nok engelsk, men samtlige udtryk er jo alligevel på engelsk alligevel.
http://butik.kosters.dk/tuning-273/forc ... -2183.html
Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 43
- Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo læsning :)
Godt at blive rettet lidt er jo også kun igang med at lære det, men kan godt se hvad du mener
hvilke årgang gik de til e-gas?
hvilke årgang gik de til e-gas?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 43
- Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo læsning :)
super, nu er der købt en bog.
Det blev denne her istedet
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... os_product
Det blev denne her istedet
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... os_product
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Turbo læsning :)
Nu er det jo to vidt forskellige bøger. Har dem begge, og i den du linker til, står der jo ikke meget om trykladning i sig selv!
Hvis du vil læse om trykladning, så lån den bog Søren linker til, alternativt også Maximum Boost af Corky Bell, de kan skaffes af dit lokale bibliotek.
Bogen Street turbocharging af Mark Warner er også fin.
Hvis du vil læse om trykladning, så lån den bog Søren linker til, alternativt også Maximum Boost af Corky Bell, de kan skaffes af dit lokale bibliotek.
Bogen Street turbocharging af Mark Warner er også fin.
- Muggs
- Medlem
- Indlæg: 566
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mørke
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo læsning :)
Du vil læse om turbotuning, og køber en bog om motorstyring?!hurrij skrev:super, nu er der købt en bog.
Det blev denne her istedet
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... os_product
Skoda Fabia Combi Sport 1,6 TDi - 11/2010 - Med lidt Landberg trylleri..
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 43
- Tilmeldt: 17. aug 2010, 13:36
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo læsning :)
Kan godt se det ikke giver mening for jer
Sagen er at jeg allerede har fundet god læsning til turbo motor, men er igang med at kaste mig ud i noget Megasquirt og dertil kommer bogen ind i billedet. Samtidig står der jo en masse omkring motorstyringen af turbo motor og det giver jo også værdi at man ved hvordan den del hænger sammen.
Sagen er at jeg allerede har fundet god læsning til turbo motor, men er igang med at kaste mig ud i noget Megasquirt og dertil kommer bogen ind i billedet. Samtidig står der jo en masse omkring motorstyringen af turbo motor og det giver jo også værdi at man ved hvordan den del hænger sammen.
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Turbo læsning :)
Hvis du vil i gang med noget MS, så start med at læse manualen. Det er alfa-omega i den sammenhæng. Den er ret omfattende, men også meget lærerig.
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm