Tallene jeg brugte i mit tidligere indlæg er taget fra Bilbasens generelle modeloplysninger for de to varianter. Første gang jeg blev opmærksom på dette, var dog da jeg studerede mit fars Golf V Plus instruktionsbog, hvor der netop var en lignende forskel med de to gearkasser. Jeg kan se, om jeg kan tage et billede af siden i bogen, næste gang jeg besøger hamgolfivgtitdi skrev:En bils indre friktion stiger proportionelt med omdrejningerne. Derfor går den kortere på literen ved samme hastighed i et lavere gear. Jeg er slet ikke i tvivl om det
Hvad angår forskellen på en 5 og 6 trins gearkasse, kan jeg kun forestille mig at en 5-trins gearkasse i netop den test ved lav hastighed havde mulighed for at køre i et lavere gear på en del af "testruten". Det kan dog også være en vægtforøgelse du ikke er opmærksom på, f.eks. 3 og 5 dørs bil ... så hvis du vil fortælle mig hvor du har tallene fra (link), så skal jeg se om jeg kan regne den ud
Kørsel med campingvogn
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Kørsel med campingvogn
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Kørsel med campingvogn
Det er også min antagelseRuneL skrev: Det er min opfattelse, at man vil opnå det laveste forbrug ved at holde sig indenfor det område i BSFC-diagrammet hvor man opnår den højeste virkningsgrad, med det laveste omdrejningstal. Hvorfor? Fordi vindmodstanden yder en given kraft modsatrettet bilen som motoren skal overvinde. Slår man op i BSFC-diagrammet ser man ved hvilke omdrejninger motoren mest økonomisk kan yde denne givne effekt, og vælger man det laveste antal omdrejninger indenfor dette område må man have minimeret friktionstabet i motoren tillige.
Link til et BSFC diagram for de nysgerrige
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Kørsel med campingvogn
Ork tabet i gearkassen er meget større end friktionstabet i motoren pga. ændrede omdrejningshastighed.golfivgtitdi skrev:En bils indre friktion stiger proportionelt med omdrejningerne. Derfor går den kortere på literen ved samme hastighed i et lavere gear. Jeg er slet ikke i tvivl om det
Hvad angår forskellen på en 5 og 6 trins gearkasse, kan jeg kun forestille mig at en 5-trins gearkasse i netop den test ved lav hastighed havde mulighed for at køre i et lavere gear på en del af "testruten". Det kan dog også være en vægtforøgelse du ikke er opmærksom på, f.eks. 3 og 5 dørs bil ... så hvis du vil fortælle mig hvor du har tallene fra (link), så skal jeg se om jeg kan regne den ud
Det simple faktum er at jo større udveksling i gearkassen jo mindre tab (altså jo højere gear jo mindre tab).
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 255
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 13:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Kørsel med campingvogn
Mit brændstofregnskab tillader mig at regne mit forbrug ud pr. time, da jeg ved hver tankning noterer antal timer på computer 2 og derefter nulstiller denne. Det vil nok overraske nogle - især benzinejere - at jeg har et forbrug på 2,1-2,2 liter pr. time, når jeg virkelig kører sparekørsel. Mit gennemsnitsforbrug er 3.095 liter i timen - og det er ikke fordi jeg lader bilen stå med tænding på og motor slukketRuneL skrev:Hejsa,
super spændende diskussion, og et emne jeg selv har tænkt meget over da jeg også indimellem spænder en campingvogn bag min bil.
Tidligere kørte jeg med en 1000kgs campingvogn bag min passat tdi 130 med 6 gear, og det kunne sagtens trækkes i 6 gear ned til rundt 85 km/t inden motoren lød som om den sejtrækkede.
Efter jeg har skiftet til en 1500kgs campingvogn, der samtidigt er lidt bredere end den gamle vogn, skal farten gerne en lille smule højere op for at undgå den "ubehagelige" lyd. Ellers jeg skal vælge at geare ned til 5.gear.
Passaten er gearet så den går ca 100 km/t ved 2000 o/min i 6.gear og ca 85 i 5. gear.
Anyways, for lige at forsøge at holde lidt styr på tingene så tror jeg man skal skelne imellem EU-normens forbrug og det forbrug tråden ellers snakker om, nemlig forbruget med campingvogn bagefter.
EU-snittet afhænger naturligvis af hvor meget bilen vejer da der er en given masse som skal accelereres op (kinetisk energi), og når denne er oppe i fart går motorens effekt faktisk kun til at overvinde indre modstand, rullemodstand og vindmodstand.
Dette gælder naturligvis i særdeleshed for biler med campingvogne efter, hvor vindmodstanden udgør en meget stor del af den samlede modstand. Da man tillige forsøger at holde farten nogenlunde konstant og Danmark er relativt fladt, tror jeg vi kan simplificere antagelserne til at det primært er vindmodstand motoren skal overvinde og at vægten ikke gør ret meget ift forbruget.
Det er min opfattelse, at man vil opnå det laveste forbrug ved at holde sig indenfor det område i BSFC-diagrammet hvor man opnår den højeste virkningsgrad, med det laveste omdrejningstal. Hvorfor? Fordi vindmodstanden yder en given kraft modsatrettet bilen som motoren skal overvinde. Slår man op i BSFC-diagrammet ser man ved hvilke omdrejninger motoren mest økonomisk kan yde denne givne effekt, og vælger man det laveste antal omdrejninger indenfor dette område må man have minimeret friktionstabet i motoren tillige.
Link til et BSFC diagram for de nysgerrige
Vægten - man skal i hvert fald udnytte vægten, når man skal ned i fart. Det koster hver gang bilen skal op i fart at køre med ekstra vægt, til gengæld kan man udnytte den ekstra vægt når man skal ned i fart ved kryds, rundkørsler m.m. Kører man med 3-4 velvoksne passagerer, mærker man med det samme at den løber længere på frihjul. Bruger man computeren, opdager man at man mange steder kan gå i frigear når computeren viser 40 km/l og virkelig opbygge en bedre økonomi hurtigt, hvis man følger forbruget på totalmåleren.
En ting jeg har opdaget - brede dæk er i den grad brændstofslugende. Eksempelvis giver det omkring 2 km på literen at skifte til vinterdæk 195x16/?? fra 225x18/40 - og det er ikke fordi omkredsen af dækkene får kilometertælleren til at gå amok. Prøv at køre med vinterdækkene ind i sommersæsonen, og I vil virkelig få syn for den del af sagen