Købeloven i forbindelse med ombytning af vare *LØST*

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Highland
Nyt medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 13. okt 2008, 15:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Købeloven i forbindelse med ombytning af vare *LØST*

Indlæg af Highland » 25. nov 2010, 20:53

Hejsa altvidende panel

Sagen er den at jeg for nylig har fået ombyttet fyret i min bil med et nyt. Forhandleren har gjort dette indenfor de første 6 mrd jeg har haft bilen.
Bilen er købt brugt hos forhandleren.
Nu har jeg bedt om at få en kvittering på reparationen/ombytningen fra forhandleren, da jeg jo er af den overbevisning at jeg nu har 24 mrd reklamationsret på fyret.
Forhandleren har ikke selv skiftet fyret, men det har den lokale afdeling af Mekonomen. Da jeg bad om en kvittering på reparationen fra dem henviste de til den forhandler jeg har købt bilen af, da de mener at de har lavet reparationen for ham og ikke mig.
Forhandleren som jeg har købt bilen af vil dog heller ikke give mig en kvittering, da han ikke udleverer interne kvitteringer mellem ham og værkstedet, da den indeholder hans rabatter.

Er der nogen der kan fortælle mig om jeg eller forhandleren har ret? Hvis jeg har ret, er der så nogen der kan finde den pågældende paragraf i købeloven, da det ikke er lykkedes mig at google mig frem til det..

Jeg ser frem til alle jeres gode ideer og meget gerne links

Mvh
Martin
Senest rettet af Highland 26. nov 2010, 11:41, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4125
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Købeloven i forbindelse med ombytning af vare

Indlæg af Realtor » 25. nov 2010, 21:04

jeg mener ikke du er berettiget til at se hans faktura, men eftersom han har forestået ombytningen, kan du jo køre reklamationer igennem ham.
2020 Audi E-tron 55

Highland
Nyt medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 13. okt 2008, 15:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Købeloven i forbindelse med ombytning af vare

Indlæg af Highland » 25. nov 2010, 21:07

Nej, det er heller ikke fordi jeg vil se hans kvittering.
Men blot have en kvittering fra ham på den pågældende ombytning. Således at jeg har et bevis på min nye reklamationsret.

Han kan jo komme til at "glemme" reparationen og så er jeg jo på den.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4125
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Købeloven i forbindelse med ombytning af vare

Indlæg af Realtor » 25. nov 2010, 21:33

Er det ikke bare bede ham bekræfte på et par linier at fyret er udskiftet pr. x dato af mekonomen og alt reklamation skal foregå gennem ham? Det burde han da skrive under uden problemer.
2020 Audi E-tron 55

250658
Nyt medlem
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14. jan 2010, 19:53
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 11 times

Re: Købeloven i forbindelse med ombytning af vare

Indlæg af 250658 » 26. nov 2010, 06:58

6 mdr. garanti + 18 mdr. reklamtionret på en vare der er betalt af køber. Er varen udskiftet på garanti, altså uden beregning, er der ikke yderligere 6 mdr. Kun fra første købsdato. I terorien kan der jo så ellers blive evighedsgaranti på en vare, hvis den altid går i stykker indenfor de 6 mdr. Beklager.

sup3rior
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 25. jun 2008, 13:26
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skåne
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Købeloven i forbindelse med ombytning af vare

Indlæg af sup3rior » 26. nov 2010, 10:44

250658 skrev:6 mdr. garanti + 18 mdr. reklamtionret på en vare der er betalt af køber. Er varen udskiftet på garanti, altså uden beregning, er der ikke yderligere 6 mdr. Kun fra første købsdato. I terorien kan der jo så ellers blive evighedsgaranti på en vare, hvis den altid går i stykker indenfor de 6 mdr. Beklager.
Forkert...
Når reklamationsfristen er udløbet, er sælgeren ikke længere forpligtet til at tage sig af nye fejl, der først opstår efter udløbet af fristen. Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan du reklamere igen, hvis samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2 års fristen nu er udløbet.
Den situation kan fx opstå, hvis sælger har repareret varen, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser sig igen nogen tid senere.

I princippet kan man reklamere indtil 3 år efter, man første gang klagede over fejlen. Man skal dog kunne bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen. Hvis fejlen først viser sig igen på et tidspunkt, hvor varen er slidt op ved naturligt slid, kan man dog ikke klage.

Ny reklamationsret ved ombytning

Hvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny 2 års reklamationsfrist. Det gælder også for nye fejl, som måtte vise sig inden 2 år efter ombytningen.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... nefter2aar
Nuværende:
2008 Volkswagen Golf GTI | 2013 Citroen C5 eXclusive


Tidligere:
1998 Mercedes Benz C240 | 2004 Mercedes-Benz E 400 CDI | 2008 Mercedes-Benz B 200 CDI | 2004 Audi A8 4,0 TDI | 1998 BMW 328i | 1996 Opel Calibra 2,5 V6 | 1989 Audi 90 2,3E Coupe | 2001 Subaru Impreza WRX STI | 1999 Mercedes Benz S 500 L | 2003 Fiat Punto Sporting | 2010 Mercedes Benz Vito 115 CDI | 2001 Mercedes Benz E 320 CDI | 2015 Opel Ampera | 2004 Mercedes Benz E 55 AMG

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Købeloven i forbindelse med ombytning af vare

Indlæg af Krog » 26. nov 2010, 11:16

Jeg er nu også temmelig sikker på at der er to års reklamationsret på nye dele.. Ellers kan de jo bare smide en halvdefekt turbo i også håbe på at den lige kører ind til garantiperioden udløber 1½ måned senere..
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Highland
Nyt medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 13. okt 2008, 15:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Købeloven i forbindelse med ombytning af vare

Indlæg af Highland » 26. nov 2010, 11:38

sup3rior skrev:
250658 skrev:6 mdr. garanti + 18 mdr. reklamtionret på en vare der er betalt af køber. Er varen udskiftet på garanti, altså uden beregning, er der ikke yderligere 6 mdr. Kun fra første købsdato. I terorien kan der jo så ellers blive evighedsgaranti på en vare, hvis den altid går i stykker indenfor de 6 mdr. Beklager.
Forkert...
Når reklamationsfristen er udløbet, er sælgeren ikke længere forpligtet til at tage sig af nye fejl, der først opstår efter udløbet af fristen. Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan du reklamere igen, hvis samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2 års fristen nu er udløbet.
Den situation kan fx opstå, hvis sælger har repareret varen, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser sig igen nogen tid senere.

I princippet kan man reklamere indtil 3 år efter, man første gang klagede over fejlen. Man skal dog kunne bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen. Hvis fejlen først viser sig igen på et tidspunkt, hvor varen er slidt op ved naturligt slid, kan man dog ikke klage.

Ny reklamationsret ved ombytning

Hvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny 2 års reklamationsfrist. Det gælder også for nye fejl, som måtte vise sig inden 2 år efter ombytningen.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... nefter2aar
Tak, det var lige det jeg søgte :-)
Havde selv været på denne side, men har åbenbart misset lige det der..

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"