Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
vw entusiasten
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23. okt 2010, 16:56
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af vw entusiasten » 25. dec 2010, 10:01

Hej folkens, og glædelig baghjul. ;)

Jeg står og skal have en anden bil, til foråret,
og valget er blevet en Bmw e46 330d. Touring Steptronic

Jeg har så gået og spekuleret på, om det var en god ide, at købe en 330xd (4x4).

Da den måske er mere stabil at kører i, med hensyn til sne, og løs vejbelægning, da jeg bor på landet,
hvor der af og til ikke bliver skrabet noget sne overhovedet. :)

Jeg tænker bla. På om Bmw's X-drive, kan holde og virker lige så godt som andre 4x4 systemer.

Der udover tænker jeg på:

- Mærkbart øget vægt?
- Vedligeholdelse og reparationer?
- Brændstof økonomi? (selvom det ikke er det afgørende i den motor størrelse.) ;)
- Godt/ skidt ved 4 hjulstræk, frem for baghjulstræk?

Ved godt at det ikke er et Bmw forum, men håber der er nogle der har lidt erfaringer med 4x4. Da jeg ved der er nogle stykker der kører med 4 motion og Quattro. ;)

Håber der er nogle der kan vejlede mig lidt.

På forhånd tak.

Mvh Vw entusiasten. ;)

Brugeravatar
Mog
Medlem
Indlæg: 506
Tilmeldt: 24. mar 2009, 18:06
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af Mog » 25. dec 2010, 11:49

Kender ikke så meget til BMW s 4 hjulstræk... Men kan da sige at jeg er yderst glad for mit 4motion i disse vintertider!! :D. Satme lækkert bare at suse igennem driverne, hvor andre med deres forhjuls- eller baghjulstrækkere kører fast og skal ud og stå og grave-skubbe deres biler fri!! ;)
Familie-slæden: Passat Variant 2.8V6 4motion Tiptronic Highline '02 SOLGT!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=161211

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6808
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 68 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af RIX » 25. dec 2010, 12:01

lige så fedt som bmw´s baghjuls træk er om sommeren ligeså ringe er den og køre normalt i om vinteren.
så vil du spare og kun købe en med baghjultræk hedder det som min bagtøj fra m3(kan være du kan købe noget spær i tilvalg)og super gode vinterdæk.

VH:

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af SteffenR » 25. dec 2010, 12:59

BM(v)Wentusiaten jeg tror du er gået forkert det her er Vagcars og BMW er fjenden, så du for nok bedre hjælp på et bmw forum :mrgreen:

Hvis du godt kan lide VW hvorfor så ikke købe en Audi 3.0 tdi med quattro, så slipper du også for E46'eren instrumentbord. :)
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af The Micktrix / Dk » 25. dec 2010, 17:25

Han har jo bare fået øjen op for noget der hedder køre glæde ;)

Som Bmw har er masser af. Men nu til det dur spørg om, vælg en uden 4x4. De står ganske uden mærket fast med et sæt gode vinterdæk. Plus der køre ikke så mange 330xd og de ikke nær så nemmer og sælge og dyre at vedligeholde.

Men en super bil, kan varmt anbefales ;)
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Mikelux
Nyt medlem
Indlæg: 144
Tilmeldt: 10. jan 2009, 18:26
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Luxembourg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af Mikelux » 25. dec 2010, 23:33

Har efterhaanden haft adskillige BMW'er og har lige koebt en 3-serie touring (3 december) - uden firhjulstraek.

Naar det sner saa meget som det goer pt. og de ikke naar at rydde vejen foer der falder mere, ja saa er der ingen tvivl om at en forhjulstrukket eller firehjulstrukket bil er bedre. Alle andre dage hvor sneen er ryddet, det er regn det er sommer etc er det sjovere at have baghjulstraek. Saa paa et normalt aar er det en til to dage ud af aaret, lige i aar er det jo lidt ekstremt.

Firhjulstraek er fint nok, men dit udvalg vil uvaergerligt blive mindre og der er ogsaa lidt ulemper ved det.

Og husk en BMW skal have seks ben og baghjulstraek ;-)

Brugeravatar
keller
Aktiv medlem
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 47 times
Been thanked: 20 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af keller » 26. dec 2010, 00:42

jeg solgte min golf 4 4motion for 1½ månede siden, og jeg må indrømme at jeg savner at have 4 hjulstræk, selvom jeg er super glad for min nye bil så er det bare ikke det samme :(

man skal dog lige huske at når man kører i sne med 4 hjulstræk, så kan det godt være man kommer hurtigere igang end de andre, men man bremser ikke bedre :D
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af Dakota » 26. dec 2010, 02:06

keller skrev:man skal dog lige huske at når man kører i sne med 4 hjulstræk, så kan det godt være man kommer hurtigere igang end de andre, men man bremser ikke bedre :D
:D

Brugeravatar
marwie
Medlem
Indlæg: 782
Tilmeldt: 14. jun 2008, 16:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af marwie » 26. dec 2010, 10:06

jeg ville tage den med baghjulstræk, køre selv med det... og det er langt federe de 11 måndere om året hvor der ikke er sne........ 8-)
min kommer i øvrigt fint rundt i sne vejret..
10 strøg på pølsen er bedere end 10 pølser på strøget.....

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af Roeden » 26. dec 2010, 18:54

Havde valgt en med baghjulstræk, har været en tur i esbjerg her over julen, og det var i den gamles e91 og der var på intet tidspunkt problemer selv om der var en del sne på småvejene.
Gode vinterdæk eventuelt kombineret med et par store fliser i bagagerummet så går det nok:)

Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

Brugeravatar
Zimon
Medlem
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 8. jun 2008, 22:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af Zimon » 26. dec 2010, 19:11

En BMW med baghjulstræk er ligesåringe/god som en bil med sommerdæk og forhjulstræk bliv hjemme når du ikke har udstyret....
Frederik - Frederik@VAGcars.dk

VW ID.Buzz Style

FKSimonsen.dk - Selvstændig Tømrer i Nordjylland - Nyt tag? - Nye vinduer? - Energirenovering?

Jabba
Nyt medlem
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30. jun 2008, 19:28
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af Jabba » 26. dec 2010, 20:33

Zimon skrev:En BMW med baghjulstræk er ligesåringe/god som en bil med sommerdæk og forhjulstræk bliv hjemme når du ikke har udstyret....
Det er simpelthen den største gang vås. En baghjulstrukket BMW kan fint klare sig hvis den er udstyret med vinterdæk. Da min egen bil var på værksted har jeg kørt E36 323i med vinterdæk - både sidste vinter og for 10 dage siden. Selv uden ESP klarer den sig fint udelukkende med ABS og Traction control.

Ang. BMW 330xd eller 325xi/330xi, så kører den meget som en RWD indtil den mister greb - grundet dens såvidt jeg husker 38/62% fordeling til fordel for baghjulene. Den har lidt mere frihøjde end normalversionen. Jeg har tidligere kørt i E46 med AWD og var fint tilfreds med AWD trækket de få gange jeg prøvede det af i sneen. På tør vej og normal kørsel kunne jeg ikke mærke forskel på den og en standard RWD E46.

Efter sigende skulle xDrive systemet på E91 være endnu bedre og mere effektivt i glat føre ift. AWD systemet på E46.

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6808
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 68 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af RIX » 26. dec 2010, 20:53

Roeden skrev:Havde valgt en med baghjulstræk, har været en tur i esbjerg her over julen, og det var i den gamles e91 og der var på intet tidspunkt problemer selv om der var en del sne på småvejene.
Gode vinterdæk eventuelt kombineret med et par store fliser i bagagerummet så går det nok:)

Roeden
nu er en e91 heller ikke en gammel e46,det er jo en helt anden bil,plus marvie så vidt jeg husker har du en nyere 5serie det er noget du ikke kan sammenligne.

og hen over vinteren er det en kælk sådan en e46 og skal man køre med kone og børn og evt. konen skal køre i den så glem sådan en bil med baghjuls træk.
jeg har da mødt en e36 316 i åbyhøj på vinter dæk og med 4 ældre herrer i den den ku intet op ad bakken jeg kom selv susende forbi i min vr6,det er vel 8år siden
VH:

Jabba
Nyt medlem
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30. jun 2008, 19:28
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af Jabba » 26. dec 2010, 21:17

Før folk begynder at skrive for meget omkring hvad de har set, m.v. så synes jeg de skal tage og basere deres udtalelser på deres egne køreerfaringer - og hvis man føler at det er en kælk så skulle man måske tage ens kørestil op til vurdering.

Det er da klart at en baghjulstrukken bil har lettere ved bagendeudskridninger grundet RWD, men igen hvis den ikke presses som en anden drift king - er det klart til at håndtere. Kan den være mere udfordrende at køre i glat føre end en standard forhjulstrukken bil? Ja, fordi den ikke kompenserer nær så meget for forkert kørsel som en FWD. Er det til at håndtere? Ja, uden tvivl.

Faktum er at jeg har kørt E36 og E46 flere gange i dyb sne og glat føre de sidste 3 vintre. E36 er mine gamle pensionist forældres og de har så sent som idag været ude på en 25 km's køretur og kom fint hjem uden problemer. Jeg kan også nævne at da min nærige arbejdsgiver tilbage i 2007 ikke ville smide vinterdæk på min forhjulstrukne Passat firmabil - da sad jeg fast inden jeg kom ud af villakvarteret. Jeg lånte mine forældres E36 med vinterdæk og kom fint på arbejde - efterfulgt af et møgfald til min chef.

En E90/E91/E92 er ikke meget anderledes end forgængerne, udover at de har flere og forbedrede sikkerhedssystemer såsom ESP/ESC/DSC+T. Men kører man efter forholdene så er det sjældent at ESP bliver aktiveret. Derfor ser jeg ingen større praktisk forskel mellem en E90 og E46 eller E36 for den sags skyld i den forbindelse.

De ture jeg selv har taget var på 42 km hver vej - fra Nordsjælland til Vestegnen og tilbage. De udskridninger jeg oplevede var kontrollerede og bevidst fremprovokerede igennem skarpe sving på villavej.

Jeg kan iøvrigt sige det samme om baghjulstrukne Mercedeser - nye som gamle.

Det vigtigste uanset RWD/FWD/AWD er at man monterer nogle gode Vinterdæk med masser af mønster.
Senest rettet af Jabba 26. dec 2010, 21:35, rettet i alt 5 gange.

Brugeravatar
lune
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:13
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af lune » 26. dec 2010, 21:26

Zimon skrev:En BMW med baghjulstræk er ligesåringe/god som en bil med sommerdæk og forhjulstræk bliv hjemme når du ikke har udstyret....
Da vi var i norge i vinters havde min E39 det noget nemmere op ad bjergen end min brors 3BG. Vi havde begge udemærkede vinterdæk.
I år har jeg E46 og den driller lidt.
I et tykt lag sne har den forhjulstrukne fordelen, men bestemt ikke i andre fornold.. Efter mine erfaringer.

Mvh
Michael
E70 3,0SD Mtech
Mini One 2002
Bmw z4 Coupe 3,0SI

LasseT4
Medlem
Indlæg: 631
Tilmeldt: 27. aug 2008, 11:29
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af LasseT4 » 26. dec 2010, 23:21

Jeg kører lige nu BMW E36 318 tds uden antispin eller traction control. Den kører på vinterdæk fra Federal med ca 5-6 mm mønster og jeg sidder ikke mere fast end da jeg kørte FWD.. Lidt ekstra vægt over baghjulene og den klarer sig fint!

Dog ville jeg vælge 330xd fordi jeg godt kan lide at lege i sneen.. Dette er sjovt i en RWD, men bare meget sjovere i en AWD!!

Jeg er klar over at onde tunger vil mene det er tåbeligt fordi vi kun har 5-20 dage om året med sne, men jeg har aldrig været kendt for at vælge bil med fornuftige briller på (nuværende bil undtaget)...!

Jeg har ingen erfaring med hvorvidt BMW med AWD kører ringere på tør vej, men som nævnt tidligere i tråden er fordelingen mest hældende til RWD. Derfor vil jeg mene at den ekstra vægt skulle være den eneste grund til at fravælge AWD..

Brugeravatar
Skyggen
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 11. jun 2008, 20:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af Skyggen » 26. dec 2010, 23:26

fwd er kedeligt
rwd dør du i
awd er win

og ja, så simpelt kan det gøres.
/Skyggen
>>>G1-Mandens fanklub>>>http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 757&ref=mf<<<
En fjæsing er en herlig dykpumpe - "Det var ikke mig og desuden var jeg fuld!"

LasseT4
Medlem
Indlæg: 631
Tilmeldt: 27. aug 2008, 11:29
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af LasseT4 » 27. dec 2010, 08:45

Skyggen skrev:fwd er kedeligt
rwd dør du i
awd er win

og ja, så simpelt kan det gøres.
Ja hvis man er en pose nødder til at køre bil, så kan RWD være farligt...!

Så simpelt kan det så siges;)

vw entusiasten
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23. okt 2010, 16:56
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af vw entusiasten » 31. dec 2010, 09:57

Mange tak, for alle de fine svar og argumenter
for det ene eller det andet. ;) Det er rart at få andres mening. :)

Jeg tror jeg vælger en baghjulstrækker, kombineret med nogle gode vinterdæk, da awd virker lidt overflødigt,
når jeg ikke skal kører mere "offroad" end den sagtens kan klare det med rwd. :)

Og nu skal en Bmw jo som sagt, være med Rwd og 6 ben. ;)

Endnu en gang, mange tak for alle svarene. ;)

Godt nytår, og pas nu på derude. ;)

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af Sorens2 » 31. dec 2010, 10:25

Nu kører jeg selv 3.2 L fordelt på 6 propper og baghjulstræk og jeg har INGEN problemer selvom jeg bor på landet.
"X" er overkill.
6 på række og træk på bagpoterne....det fortryder du ikke.
Husk gode vinterdæk og rustfri udstødning.

Søren S2

PS: Godt nytår.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

freelance
Nyt medlem
Indlæg: 432
Tilmeldt: 12. mar 2009, 12:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Valg af ny bil, Rwd vs Awd

Indlæg af freelance » 31. dec 2010, 10:30

Vil da også hellere kunne syre mens de trækkende hjul spinner, det kan man ikke rigtigt på en fwd :-)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"