1,2 TDI = 29,4 Km/l

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Ponciano
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. maj 2009, 23:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Ponciano » 21. jan 2011, 19:54

hjælp!!!

Har købt Seat Ibiza ST 1,2 TDI Ecomotive
Har også en Vw Lupo 3L som køre ca. 25 km/l fantastisk bil...

Kan det passe at man i en ny bil SEAT Ibiza ST som er kørt under 5000km at man ikke kan over 20 km/l under blandet... på ca. 16-17 km/l Ok jeg ligger under kørsel på motorvejen
ligger jeg på ca.120-130 km/t Køre ca. 90 km frem og tilbage fra arb.

Hvad gør man når Aut. Seat mener at det er pga.: vinterdæk og den kolde luft i vinter halvåret.

Skulle man havde købt en 1,4 TDI Når man ligger meget på motorvejen?

DBH M.P
MVH M Ponciano
2006-2009 VW Passat 3C 1,6
2008-2008 Fiat 500 1,4
2009-2010 BMW E39 523i
2008-xxxx VW Lupo 3L 1,2 TDI
2010-xxxx SEAT Ibiza 6J ST 1,2 TDI Ecomotive

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Prodigy » 21. jan 2011, 20:42

Ponciano skrev:hjælp!!!

Har købt Seat Ibiza ST 1,2 TDI Ecomotive
Har også en Vw Lupo 3L som køre ca. 25 km/l fantastisk bil...

Kan det passe at man i en ny bil SEAT Ibiza ST som er kørt under 5000km at man ikke kan over 20 km/l under blandet... på ca. 16-17 km/l Ok jeg ligger under kørsel på motorvejen
ligger jeg på ca.120-130 km/t Køre ca. 90 km frem og tilbage fra arb.

Hvad gør man når Aut. Seat mener at det er pga.: vinterdæk og den kolde luft i vinter halvåret.

Skulle man havde købt en 1,4 TDI Når man ligger meget på motorvejen?

DBH M.P
uden at kende din bil lyder 16-17 på motorvej da lidt skidt, det er hvad min passat stationcar 1.9tdi ligger på!
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
yaknudsen
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26. apr 2009, 22:27
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af yaknudsen » 21. jan 2011, 20:51

Det kan sagtens passe. Man kommer ikke op i nærheden af 29,4 medmindre man gør en helhjertet indsats som økochauffør. Det kolde vejr og vinterdæk har givetvis en pæn del af skylden, men den største synder er i 9 ud af 10 tilfælde den der sidder og styrer gearskifte og gaspedal.

En Lupo 3L skifter perfekt gear hver gang (set ud fra et øko synspunkt). Det kræver rigtig meget øvelse at være en lige så god øko-gearskifter som computeren i en Lupo. Min 3L kørte i snit lige knap 28 km/l i de 9 år jeg havde den. Min nuværende Polo 1.2 TDI Bluemotion ligger lige under de 22 km/l. Og når man kører frisk til på motorvejen (120-130) lander den lige omkring de 16-17 km/l så dine oplevelser er vist ikke usædvanlige.

Med lidt øvelse, sommervejr og sommerdæk skal den nok komme derop-af. :D
September 2001 - Oktober 2010 : Lupo 3L
November 2010 - ? : Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N

los
Nyt medlem
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:23
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af los » 21. jan 2011, 21:18

I kan jo prøve at køre en tank helt efter hastighedsgrænserne. Min volvo v50 2.0d 136 hk går 17 kml ved 120-130 kmt. jeg mener det er helt til grin specielt med seat bilerne der går 30 -40 % kortere end opgivet selvom folk køre øko.
I min verden findes der kun en økobil og det er lupoen, har selv haft en over 100.000 km med 29 kml i snit.

Just my 50 cents
Prius plugin hybrid

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 21. jan 2011, 23:10

Kortere på literen om Vinteren - Er i SpritStive eller Hvad???? - Eller er det mig der ikke fatter en hat, men har været pisseheldig???

Jo koldere luft, jo mere udvider det sig ved forbrændingen, IE bedre økonomi???
Vinterhjul - Jaeh, de har en større rullemodstand, da man på vinterhjul optimerer til sikkerhed ( Vejhæfte ) frem for øko.
Vi kan - med seriøs indsats - Presse vores VW T4 ACV ( 102hk TDI fra 2002 ) op på 16.5 kilometer literen ved halv-blandet betænksom kørsel her om vinteren - med vinter-klistermærker på fælgene...!! - Har aldrig haft den under 13 literen med frisk fod, blandet bykørsel / korte ture og sommerhjul...

Nåeh Jah, den er Landberg Øko-optimeret...

Generelt taler man om, at bilen ikke er "kørt på plads" mhp. brændstoføkonomi og olie-forbug før helt op mod 20k. kilometer, så tag det blot Heeeeelt Roooolig...

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Uffe » 22. jan 2011, 00:29

Lars - Sound2Vision skrev:Kortere på literen om Vinteren - Er i SpritStive eller Hvad???? - Eller er det mig der ikke fatter en hat, men har været pisseheldig???

Jo koldere luft, jo mere udvider det sig ved forbrændingen, IE bedre økonomi???
/ Lars
Luftens densitet bliver større jo lavere temperatur. Der er fx 10% mere "vægt" i luften hvis du sammenligner 20c luft med 0c luft. De 10% kan du så se direkte i dit brændstofforbrug.

På en kold vinterdag mister du måske 15% brændstoføkonomi pga. den tungere luft, og igen lidt mere pga. motoren ikke rigtig bliver driftvarm eller tager meget af turen på at nå derop.

Men at bruge dobbelt så meget brændstof som opgivet, der skal man satme være uheldig og køre konstant i modvind med alt for stor fart.

Selv en 1.2tdi øko-dåse bruger samme energi til at drive bilen frem som hvis det var en større motor (som var lige så effektiv, fx en 1.6cr eller 1.9tdi). Hvis du vil op på de 29km/l så er det frem med morfar hatten og holde dig fra motorvejen.

Ved 110km/t skal du måske bruge fx 40hk på at holde hastigheden, så er det ligegyldigt hvilken motor der ligger i bilen. For at lave 40hk kræves et vist dieselforbrug, om det skal forbruges af en 1.2tdi eller 1.6 eller 1.9tdi er næsten ligemeget. Det som kan redde 1.2tdien er mindre pumpetab og kompressionstab pga. færre cylindre/dyser samt lavere vægt af motor og bil. Men det er ikke det helt store det betyder vil jeg mene.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

dres
Nyt medlem
Indlæg: 278
Tilmeldt: 28. sep 2008, 15:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding/Christiansfeld
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af dres » 22. jan 2011, 02:17

hold da kæft det var ikke meget da.... det er kortere end min 1.9 tdi med 190hk... :o

sidst jeg tankede havde jeg kørt 18,4km/L..(min personlige rekord, ligger normalt på 17-18 stykker)

blandet motorvej og by/køkørsel... og jeg sparer ikke på højrefoden til tider.. det er svært i sådan en sejtrækker.. hehe...

dsap
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskildeområdet
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af dsap » 22. jan 2011, 11:56

Bilmagasinet har lige testet Fabia Combi Greenline, og som de skriver kunne de med koldstarter, korte ture og tung speederfod ikke tvinge den under 19 km/l.
Venlig hilsen
Dan P.

Brugeravatar
clausvp
Aktiv medlem
Indlæg: 3172
Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af clausvp » 23. jan 2011, 11:57

Jeg vil mene at det er et spørgsmål om tilkøring. Både af bil og fører!
Min EcoPizza var faktisk først stabil mht. forbrug efter ca.20.000 km.
Det siger lidt om mekanikken og ikke mindst meget om mig! Det kræver disciplin at opnå de helt fine forbrugstal!

På en tur sidste år til Harzen, var mit forbrug på 18-20 km/ltr. pga. den megen motorvejs og bjergkørsel, og det fandt jeg meget tilfredsstillende. Jeg kørte frit og uden hensyntagen til forbrug! Dvs. friske spurter og mellem 150-190 på Autobahn når forholdene tillod det, men selvfølgelig også helt almindeligt når det var by og landevej.
Her om vinteren ligger jeg rimeligt stabilt på 23,5 km/ltr., men jeg kører også primært kun landevej.

Brugeravatar
clausvp
Aktiv medlem
Indlæg: 3172
Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af clausvp » 23. jan 2011, 17:30

Mja, se nu gjorde jeg mig selv lige den fornøjelse at køre til Holbæk i dag!
Der afprøvede jeg en Ibiza 1,2 TDI, for lige at prøve den maskine.
Intet siger imod at den ikke skulle kunne køre 29 km/ltr.! Den er lige knap så højgearet som min, men med mindre motor/nyere teknik, så bør det kunne lade sig gøre! Fin motor iøvrigt! Ingen sprinter, men en meget harmonisk og homogen opførsel. Dog var jeg overrasket over at støjniveauet ikke var synderligt lavere end på min 1,4 TDI!? De sparer tydeligvis på støjdæmpningen i forhold til Volkswagen! (1,4 TDI)

Jeg kravlede rundt i 1½ time i nye fine Audi, VW og Seat-biler inden jeg kørte hjem igen. :D :geek:

På både ud og hjemvejen, kørte jeg med bevidst økonomimode-hatten på, og det svarer sig!

131 km. kørt, landevej/by. Max. hastighed 90 km/t. Konsekvent gearskift ved 1700-1800 rpm. Temperatur = +1 grad.
Jeg var alene, vejer ca.83 kg. med kluns på og havde besørget hjemmefra.

Bil: 2010 Ibiza SC 1,4TDI Ecomotive. Små 40.000 km. Shell diesel. Dæk: 185/55-16 Conti TS830. med tryk 4x2,5 bar.
Bilens forbrugsmåler er korrigeret fra 100 til 107, så den viser meget korrekt!!! Landberg har haft en finger med i spillet....
Bilen er sænket meget..... 8-)
Vedhæftede filer
IMAG0271.jpg
IMAG0271.jpg (8.92 KiB) Vist 8902 gange

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Sorens2 » 23. jan 2011, 18:39

At den kolde luft skulle ha noget at sige hopper jeg ikke på.
Måske fordi motoren ikke bilver helt varm nok.
Men 15% Rolig nu.
Og 17 km/L i en bil der er opgivet til 29.
Så gør du noget forkert eller også fejler den da noget.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
yaknudsen
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26. apr 2009, 22:27
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af yaknudsen » 23. jan 2011, 19:08

Sorens2 skrev:At den kolde luft skulle ha noget at sige hopper jeg ikke på.
Måske fordi motoren ikke bilver helt varm nok.
Men 15% Rolig nu.
Luftens densitet øges faktisk når temperaturen falder. Dermed stiger luftmodstanden. Og det er ikke småting vi taler om.

Luftmodstanden øges med ca 3,5% for hver 10 grader temperaturen sænkes, så luftmodstanden øges altså med ca. 14% hvis temperaturen falder fra +20 grader til -20 grader.

http://www.dmi.dk/dmi/kold_luft_goer_cyklen_tung
September 2001 - Oktober 2010 : Lupo 3L
November 2010 - ? : Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Uffe » 24. jan 2011, 08:44

Sorens2 skrev:At den kolde luft skulle ha noget at sige hopper jeg ikke på.

Søren S2
Så må du læse lidt her:

http://guidedtour.windpower.org/da/tour/wres/guidep.htm
Luftens massefylde
Som beskrevet tidligere varierer vindens energiindhold proportionalt med luftens massefylde. Prøv i regnearket at ændre lufttemperaturen fra f.eks. 40° Celsius til -20° Celsius. Der er næsten 25 pct. flere luftmolekyler i en kubikmeter kold luft end i varm luft, og derfor større opdrift i den. Prøv at se efter, hvad der sker med energiproduktionen, hvis du ændrer temperaturen.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Sorens2 » 24. jan 2011, 09:39

Fair nok med modstanden i luften.
Jeg sad og tænkte motorydelse.
Men det er jo rigtigt nok at der er mere modstand i fremdriften.

Søren S2
Nu lidt klogere på luft.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af asej » 24. jan 2011, 11:27

Jeg oplever ikke nogle synderlige ændringer på forbruget fra vinter og sommer, så det lyder lidt som en syg forklaring - og 16-17 stykker lyder godt nok lavt, det er hvad jeg ligger på med min 2.0TDI 170HK, både vinter og sommer...

Måske er det fordi du kører meget motorvej, en lille motor skal jo som regel en del højere op i omdrejninger ved høje hastigheder. Hvad siger computeren om øjebliksforbruget på motorvej? Så vidt jeg husker ligger jeg på ca. 15-16 km/l ved 130km/t, og ca 17-18 ved 110.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af styker » 24. jan 2011, 18:19

Nu skal man jo húske at 29,4 km/l er et mixforbrug.
Sådan en ecomotive er jo opgivet til 33,3 på landevej og 24,4 ved bykørsel dvs at hvis man kører blandet by og landevej skulle man jo aldrig ryge under 24,4 i snit hvis bilen bare tilnærmelsesvis kører det som seat lover.

http://www.seat.dk/Global/Ny%20Ibiza/Ib ... 20Inet.pdf
Linket vil ikke virke når jeg indsætter det
Så jeg synes bestemt at det er et stort problem hvis sådan en kun kan køre 17-20km/l i snit og ville jeg nok kontakte FDM og høre om mulighederne for at lade handlen gå tilbage da man ikke har fået den vare man er blevet lovet.
Det svarer jo lidt at hvis Arla kun puttede 0,8 l mælk i kartonerne og skrev der var en liter i, så tror jeg nok forbrugerne ville reagere.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Sorens2 » 24. jan 2011, 18:34

Lade handelen gå tilbage ???
Hva med at finde problemet.
Selv en gammel Golf 2 diesel går da længere.

Der er da ingen biler der går det de skal hvis man kører normalt.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Uffe » 24. jan 2011, 19:53

Sorens2 skrev:Lade handelen gå tilbage ???
Hva med at finde problemet.
Selv en gammel Golf 2 diesel går da længere.

Der er da ingen biler der går det de skal hvis man kører normalt.

Søren S2
Jeg synes de gamle opgivelser til brændstofforbrug passede bedre. Jævnfør min 1.9tdi fabia. Den er opgivet til 20,4. Om sommeren kører jeg 21 og om vinteren er det mellem 19 og 20. Nogle tider om sommeren kan den nå 22,5km/l flere tanke i træk men det er når jeg har ferie. Jeg vil tro at i snit passer de 20,4km/l ret godt.

Konens fabia passer også glimrende, jeg kørte som en morfar i den her i forrige uge - og den gik den 17,5km/l på en tank (tankede 42liter på ca. 740km) selvom den er opgivet til 15,7km/l blandet. Jeg tror hvis man ikke kørte morfar i den, så ville den ca. ramme de 15,7. Men det er da rarere at betale afgift af 17,5km/l end 15,7km/l men pyt :-)
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

thorsten
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27. jan 2011, 01:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af thorsten » 1. feb 2011, 16:52

Jeg har nu haft en Seat Ibiza Reference 1.2 tdi CR 55 kW i et kvartal.

Den har kørt 19,9 km/l på 8 1/2 tusind km.
I november en enkelt tankfuld 22,5 km/l
I begyndelsen af januar hvor sneen var væk og det ikke var frostvejr
22,6 km/l
Da der rigtigt var sne og is og man overalt på hovedvejene måtte køre
i kortege efter de der kørte langsomst med en hale på 20 biler bag,
kørte den 16,9 km/l på en hel tank. Men der var da også tale om ture
Slagelse, Holbæk, Kalundborg med kørsel ofte 35-40 km/t hele vejen.

Mit indtryk er at VolksWagen er fulde af løgn når de har garanteret mig
et gennemsnitsforbrug på 26,3 km/l.

Jeg har haft en Nissan Sunny 1300 ccm der i de godt 24 år jeg havde
den kørte 19,1 km/l.
Sommer undertiden knapt 21 og vinter omkring 17.

Jeg vil karakterisere min kørsel, trods det at jeg kører meget, som det
mange vil kalde morfar-kørsel.
Selv kalder jeg mig energiøkonomisk.

Jeg har en kammerat der pendler i en 17 år gammel VW Golf diesel fra
Vestsjælland til Tåstrup. Over 20 km/l.

Jeg er meget skuffet over at VW-forhandlere, ligesom SEAT-forhandlere
over éen kam er instruerede i at sige:„Se nu tiden an. Det er også din
kørestil der gør at du ikke kører længere!".

De er efter min bedste mening fulde af løgn.

Jeg har ledt nogle måneder på nettet for at se hvad andre har af
erfaringer. Og det er det samme.
Jeg er kommet over rekorden for en VW Lupo der i en periode på
8 år har kørt 28,2 km/l.
Det svarer til 84,6 km / 3 l. Og alligevel står der på bagsmækken 3L
som betegnelse for at den kører 100 km på tre liter brændstof.

Det svarer så til 15,4% fejlopgivelse fra forhandlerens side.

I mit tilfælde, 19,9 km/l er fejlmarginen fra 26,3 km/l 24 %.

Brugeravatar
podo
Medlem
Indlæg: 1023
Tilmeldt: 29. mar 2010, 14:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af podo » 1. feb 2011, 17:49

Kan godt forså du er utilfreds, den burde gøre det noget bedre.

Vores er opgivet til 20,0 km/l og det passer egentlig meget godt, til trods for at den er ved at ha kørt en smule (245000 km) vi kan ikke rigtig regne ud hvordan vejret har indflydelse, vi kører ikke meget i den og tanker kun 1 gang hver 6-7 uge
Køber/sælger bilbrochurer og bilblade i store mængder, har du noget liggende?

Brugeravatar
clausvp
Aktiv medlem
Indlæg: 3172
Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af clausvp » 1. feb 2011, 18:24

clausvp skrev:Jeg vil mene at det er et spørgsmål om tilkøring. Både af bil og fører!
Min EcoPizza var faktisk først stabil mht. forbrug efter ca.20.000 km.
Det siger lidt om mekanikken og ikke mindst meget om mig! Det kræver disciplin at opnå de helt fine forbrugstal!

På en tur sidste år til Harzen, var mit forbrug på 18-20 km/ltr. pga. den megen motorvejs og bjergkørsel, og det fandt jeg meget tilfredsstillende. Jeg kørte frit og uden hensyntagen til forbrug! Dvs. friske spurter og mellem 150-190 på Autobahn når forholdene tillod det, men selvfølgelig også helt almindeligt når det var by og landevej.
Her om vinteren ligger jeg rimeligt stabilt på 23,5 km/ltr., men jeg kører også primært kun landevej.
Jeg tillader mig at fremhæve denne kommentar til opmuntring! :)

puggi
Medlem
Indlæg: 774
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af puggi » 1. feb 2011, 19:58

kan kun tilslutte mig ClausVP
man skal køre med omtanke..
jeg kører hver dag 80 km til og fra arbejde.. 15% by og rest med 80-90 på landevej
kørte i en seat altea 2.0 tdi dsg.. kunne køre 900 km på en tank, men kørte også som en tosse så.. præcis samme strækning kørte min kollega i en bil magen til, han kunne ikke drive hans over 800 på en tank.. vi bytte bil over en tankfuld, og den kunne gå 930 km på en tank da jeg kørte..

Men det er sku også misvisende at man at man skal køre som en gammel morfar for tilnæsmelsesvis at nå de normer som vw har sat op..
rigtige mænd kører med turbo.. :-)

Brugeravatar
Ponciano
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. maj 2009, 23:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Ponciano » 1. feb 2011, 21:08

Mange tusinde tak for alle jeres rigtige gode indslag. :D Jeg vil se tiden an når runder de 20.000km

Hvad med når jeg sætter mine Org. Seat Sommer fælg med
Perelli P7 215/45 R16 med større rulleflade, Kontra alm. stål vinterfælg med
Michelin A4 185/60 R15.

Bliver det vel ikke bedre af vel?
MVH M Ponciano
2006-2009 VW Passat 3C 1,6
2008-2008 Fiat 500 1,4
2009-2010 BMW E39 523i
2008-xxxx VW Lupo 3L 1,2 TDI
2010-xxxx SEAT Ibiza 6J ST 1,2 TDI Ecomotive

Nc
Nyt medlem
Indlæg: 362
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:12
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Helsinge
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Nc » 1. feb 2011, 21:57

Dert er godt nok sløjt at de øko biler ikke kører længere.

min Golf IV 1,9 tdi 130 hk st.car har lige klaret 20,2 km/l over 900 km med skiboks og pigdæk :D

Tilgengæld giver du ikke mange basseøre i vægtafgift for de økobiler. Jeg giver næsten 4.500 kr om året for min golf.. Det er mere eller mindre det samme som min transporter 2,5 tdi :cry:

Så selvom de ikke går så langt på literen de økobiler, så spare man andre steder fordi fabrikken hjælper til med de gode KM/L satser..
Selvstændig elinstallatør - Sjælland
Vagcars rabat gives selvfølgelig send en PB
Vagcarsbruger siden 2002

Brugeravatar
clausvp
Aktiv medlem
Indlæg: 3172
Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af clausvp » 2. feb 2011, 01:40

Ponciano skrev:Mange tusinde tak for alle jeres rigtige gode indslag. :D Jeg vil se tiden an når runder de 20.000km

Hvad med når jeg sætter mine Org. Seat Sommer fælg med
Perelli P7 215/45 R16 med større rulleflade, Kontra alm. stål vinterfælg med
Michelin A4 185/60 R15.

Bliver det vel ikke bedre af vel?
Absolutely not!

Jeg kører 215/40-17 om sommeren, og det gør et tydeligt indhug i forbruget! Dog ikke mere end at jeg ser igennem fingre med det, og nyder de forbedrede køreegenskaber :)

Don Jensen
Nyt medlem
Indlæg: 105
Tilmeldt: 7. jan 2010, 14:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Don Jensen » 2. feb 2011, 11:59

Ponciano skrev:hjælp!!!

Har købt Seat Ibiza ST 1,2 TDI Ecomotive
Har også en Vw Lupo 3L som køre ca. 25 km/l fantastisk bil...

Kan det passe at man i en ny bil SEAT Ibiza ST som er kørt under 5000km at man ikke kan over 20 km/l under blandet... på ca. 16-17 km/l Ok jeg ligger under kørsel på motorvejen
ligger jeg på ca.120-130 km/t Køre ca. 90 km frem og tilbage fra arb.

Hvad gør man når Aut. Seat mener at det er pga.: vinterdæk og den kolde luft i vinter halvåret.

Skulle man havde købt en 1,4 TDI Når man ligger meget på motorvejen?

DBH M.P
Jeg vil også mene at det er i underkanten. Et fornuftigt bud ville være 25km/l ved motorvejskørsel.

Når det så er sagt så har både vinterdæk og kold luft en indflydelse på forbruget, og samtidig skal man regne med en tilkørselsperiode på minimum 5000km før at forbruget stabilisere sig.

Det som efter min erfaring har rigtig stor indflydelse på forbruget, er kørestil, og hvor meget trafik man kommer ind i.
Det kan nemt svinge 2 km/l hvis man er uheldig og rammer noget trafik.

C-Harder
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. dec 2008, 16:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Toyota Esbjerg - Tidligere SMC
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af C-Harder » 2. feb 2011, 14:38

thorsten skrev:Jeg har nu haft en Seat Ibiza Reference 1.2 tdi CR 55 kW i et kvartal.

Den har kørt 19,9 km/l på 8 1/2 tusind km.
I november en enkelt tankfuld 22,5 km/l
I begyndelsen af januar hvor sneen var væk og det ikke var frostvejr
22,6 km/l
Da der rigtigt var sne og is og man overalt på hovedvejene måtte køre
i kortege efter de der kørte langsomst med en hale på 20 biler bag,
kørte den 16,9 km/l på en hel tank. Men der var da også tale om ture
Slagelse, Holbæk, Kalundborg med kørsel ofte 35-40 km/t hele vejen.

Mit indtryk er at VolksWagen er fulde af løgn når de har garanteret mig
et gennemsnitsforbrug på 26,3 km/l.

Jeg har haft en Nissan Sunny 1300 ccm der i de godt 24 år jeg havde
den kørte 19,1 km/l.
Sommer undertiden knapt 21 og vinter omkring 17.

Jeg vil karakterisere min kørsel, trods det at jeg kører meget, som det
mange vil kalde morfar-kørsel.
Selv kalder jeg mig energiøkonomisk.

Jeg har en kammerat der pendler i en 17 år gammel VW Golf diesel fra
Vestsjælland til Tåstrup. Over 20 km/l.

Jeg er meget skuffet over at VW-forhandlere, ligesom SEAT-forhandlere
over éen kam er instruerede i at sige:„Se nu tiden an. Det er også din
kørestil der gør at du ikke kører længere!".

De er efter min bedste mening fulde af løgn.

Jeg har ledt nogle måneder på nettet for at se hvad andre har af
erfaringer. Og det er det samme.
Jeg er kommet over rekorden for en VW Lupo der i en periode på
8 år har kørt 28,2 km/l.
Det svarer til 84,6 km / 3 l. Og alligevel står der på bagsmækken 3L
som betegnelse for at den kører 100 km på tre liter brændstof.

Det svarer så til 15,4% fejlopgivelse fra forhandlerens side.

I mit tilfælde, 19,9 km/l er fejlmarginen fra 26,3 km/l 24 %.
Nu er det for det förste ikke forhandleren der påstår hvor langt en bil kan köre på en liter brändstof. Det er faktisk heller ikke fabrikken.

En bils officielle brändstofforbrug afgörres ved en såkaldt ECE 15-test.
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.html

Og det er den samme test der bliver brugt til alle bilmärker og modeller i EU.
(En bil kan derfor godt väre opgivet til at köre mere/mindre i F.eks. USA, da de tester på en anden måde)

I forbindelse med at man forsöger at opnå så lave forbrugstal som muligt, bliver den tilladte fejlmargin også meget lavere. Man skal altså ikke göre mange ting forkert för det kan ses på ens brändstofforbrug.
För i tiden var denne margin meget större, og man oplevede derfor at ens Skoda Octavia 1,9TDI 90hk fra 1999 körte Ca. 20 Km/L uanset om man körte som en "morfar" eller en "Brian".

Med det sagt, så mener jeg nu også at trådstarters bil körer lige lovligt kort literen, men om det skyldes vinterdäk, kulde, körestil eller noget helt fjerde, skal jeg ikke kunne sige.

Brugeravatar
yaknudsen
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26. apr 2009, 22:27
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af yaknudsen » 2. feb 2011, 22:07

På Ingeniørens motorblog har der i den seneste tid været en længere teknisk debat om brændstofforbrug i forbindelse med VW's opgivne forbrugstal for den kommende VW L1 som man med fordel kan læse og blive klogere af.

http://ing.dk/artikel/116076-saa-regner ... itersbilen

De kloge hoveder regner på rullemodstanden + vindmodstanden (frontareal gange cw værdien gange hastigheden i anden gange luftens densitet).

De har så fremstillet en graf over hhv.
VW Polo 1.2 TDI CR Bluemotion (blå kurve).
VW L1 (lyserød kurve)

Vandret inddeling er hastighed i kilometer pr. time
Lodret inddeling er energiforbrug i KiloWatt

Billede

Efter en længere diskussion når debattørerne frem til at en moderne diesel producerer ret tæt på 5 Kw pr. liter forbrugt diesel ved det omdrejningstal og den belastning hvor motoren er allermest energieffektiv.

Følgende er selvfølgelig ekstremt teoretiske udregninger som forudsætter 100% konstant hastighed på flad vej ved 20 grader celcius og vindstille ved det optimale omdrejningstal (ville i virkelighedens verden kræve et tabsfrit milliongear) og hårdt pumpede dæk, så de skal tages med et kæmpe stort gran salt, men de illustrerer ganske godt hvilken ENORM indflydelse hastigheden har for brændstoføkonomien.

Kigger man på kurven for Poloen (jeg antager at den ligger meget tæt på en Seat Ibiza Reference 1.2 tdi CR) så kan man aflæse at:

Ved 130 km/t ligger energibehovet på 27 Kw, omregnet svarer det til 5.4l/100 km eller 18,5 km/l.
Ved 120 kmt. ligger energibehovet på 22 Kw, omregnet svarer det til 4.4l/100 km eller 22,72 km/l.
Ved 110 km/t 18 Kw, 3.6l/100 km = 27.7 km/l
Ved 90 km/t 12 Kw, 2.4l/100 km = 41.6 km/l

Ved hastigheder under 50 km/t er luftmodstanden reduceret til næsten ingenting!

Hvis man påstår at man kører mere end 18,5 km/l ved 130 km/t i en bil med en dårligere cw end 0.30, så er der en overvejende sandsynlighed for at man pynter gevaldigt på sine tal. Set i det lys er 16-17 km/l ved 130 km/t ikke specielt langt fra det teoretisk bedst opnåelige.

Nedenstående kurve viser den cyklus som benyttes til at måle de forbrugstal som bilproducenterne anvender (Det er en helt fast standard som SKAL anvendes af ALLE producenter der sælger biler i EU).

Billede


Første del er 7 kilometer og skal efterligne bykørsel. Sidste del er 4 kilometer lang og skal efterligne en blanding af landevej og motorvej.
Senest rettet af yaknudsen 16. feb 2012, 18:01, rettet i alt 1 gang.
September 2001 - Oktober 2010 : Lupo 3L
November 2010 - ? : Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N

Brugeravatar
Ponciano
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. maj 2009, 23:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Ponciano » 4. feb 2011, 22:52

Super gode indlæg. Tusinde tak Yaknudsen C-Harder og Clausvp ;)

http://www.koergroent.dk/

Hmmm....
MVH M Ponciano
2006-2009 VW Passat 3C 1,6
2008-2008 Fiat 500 1,4
2009-2010 BMW E39 523i
2008-xxxx VW Lupo 3L 1,2 TDI
2010-xxxx SEAT Ibiza 6J ST 1,2 TDI Ecomotive

Brugeravatar
yaknudsen
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26. apr 2009, 22:27
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af yaknudsen » 5. feb 2011, 00:46

Tak for de rosende ord.

Tjek iøvrigt dæktrykket. Mange kører rundt med for lavt dæktryk. Det kan nemt koste 5% eller mere på brændstoføkonomien. Forsøg evt. at hæve dæktrykket med ca. 10% over det foreskrevne, det kan give endnu et par procent i forbedret brændstoføkonomi. (Muligvis på bekostning af en lille smule ekstra/uregelmæssigt dækslid og en lille smule dårligere køreegenskaber). Og husk iøvrigt at dæktryksmålerne på langt de fleste tankstationer viser skrupforkert. Op til 20% fejlvisning på tankstationernes dæktryksmålere er ikke usædvanligt.

Brug også fartpiloten med omtanke. Den kan være en brændstofsluger af format. Fartpiloten giver ganske meget gas selv på en meget lille stigning. Lad i stedet bilen tabe en lille smule fart når det går opad, og øg farten igen når det går nedad. Fartpiloten er kun en hjælp til at opnå optimal brændstoføkonomi når vejen er tæt ved 100% vandret.
September 2001 - Oktober 2010 : Lupo 3L
November 2010 - ? : Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"