1,2 TDI = 29,4 Km/l

Stedet hvor der snakkes VAG biler
nsandersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. jul 2011, 23:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af nsandersen » 8. jul 2011, 23:46

VI købte en 2 år gammel Seat Ibiza 1.4TDI "Ecomotive". Jeg kører ca. 20 min bykørsel, 20min langsom motorvej og 15min landevejsagtig kørsel (80km/h med færre lyskryds of rundkørsler) til arbejde. Engelsk myldretidstrafik, så det inkluderer noget køkørsel samt pludselige stop på motorvejen af og til. Hvis man kan stole på km-tæller og standere, giver den 26-27km/l når det går godt, det meste af tiden, dog ned til 23 den vinteruge hvor det frøs 10 grader og man varmer op/afiser og bruger lygter og blæseren osv.

Jeg kører så allerede i 32-års alderen som en "morfar", overholder hastighedsbegrænsninger, accelererer og bremser atypisk blidt. Skifter gear 1-2 ved 1500-2000, 2-3 ved 2000-2250, 3-4 ved 2500 (70km/h) og 4-5 ved 2250-2500 (95-105km/h).

nsandersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. jul 2011, 23:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af nsandersen » 8. jul 2011, 23:49

Glemte at jeg også bruger start/stop system (tændingsnøgle).

golfivgtitdi
Nyt medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 28. jun 2008, 13:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af golfivgtitdi » 9. jul 2011, 00:22

nsandersen skrev:VI købte en 2 år gammel Seat Ibiza 1.4TDI "Ecomotive". Jeg kører ca. 20 min bykørsel, 20min langsom motorvej og 15min landevejsagtig kørsel (80km/h med færre lyskryds of rundkørsler) til arbejde. Engelsk myldretidstrafik, så det inkluderer noget køkørsel samt pludselige stop på motorvejen af og til. Hvis man kan stole på km-tæller og standere, giver den 26-27km/l når det går godt, det meste af tiden, dog ned til 23 den vinteruge hvor det frøs 10 grader og man varmer op/afiser og bruger lygter og blæseren osv.

Jeg kører så allerede i 32-års alderen som en "morfar", overholder hastighedsbegrænsninger, accelererer og bremser atypisk blidt. Skifter gear 1-2 ved 1500-2000, 2-3 ved 2000-2250, 3-4 ved 2500 (70km/h) og 4-5 ved 2250-2500 (95-105km/h).
Set ud fra et brændstoføkonomisk synspunkt kører du din bil meget forkert. Du skal køre med så lave omdrejninger som muligt og du skal så hurtigt som muligt i højeste gear - hvor du så skal køre så langsomt som muligt.

Jeg kører aldrig over 1.500 omdrejninger. Min 150HK G4 GTI TDI kørte på min sidste tankfuld 24.2 km på literen målt på standeren - plus de 2% min kilometertæller viser for lidt! Jeg følger hastighedsbegrænsningerne og kører sjældent motorvej. Jeg sætter i frigear når hastigheden skal løbes af (og bremser ikke i gearene, som den generelle anbefaling er).

Og så har jeg i parentes bemærket været Danmarksmester i økonomikørsel de 2 gange jeg deltog i dét i omkring 1990 (Golf II GTD).

Jeg gad godt prøve en Blue Motion for at se hvad jeg kunne få den til at køre på literen :)

Jeg har sat et par rekorder I kan forsøge at slå :):

http://campingogbil.dk/golf_iii_rekord.html
http://campingogbil.dk/golfiv_rekord.html

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af AU-R8 » 9. jul 2011, 07:56

Siden 1990 da du var DK mester, er alle diesel og benziner udstyret med cut off ventil eller hvad den hedder når du motorbremser.
Kan ikke huske hvilket år det blev EU regel.
Så altid motorbremse i nyere bil når farten skal tages af, eller ned af bakke.

Iøvrigt har jeg fået min V8 FSi til at gå 11 på en halt tankfuld 8-)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af kGlerup » 9. jul 2011, 11:54

Ja, ved motorbremsning er der nul forbrug, men du mister farten hurtigere end ved friløb. Ved vores 1.6 tdi cr får jeg klart det bedste resultat ved at udnytte friløb i stedet for motorbremsning.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

golfivgtitdi
Nyt medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 28. jun 2008, 13:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af golfivgtitdi » 9. jul 2011, 13:07

AU-R8 skrev:Siden 1990 da du var DK mester, er alle diesel og benziner udstyret med cut off ventil eller hvad den hedder når du motorbremser.
Kan ikke huske hvilket år det blev EU regel.
Så altid motorbremse i nyere bil når farten skal tages af, eller ned af bakke.
På given foranledning vil jeg i løbet af weekenden foretage et par tests og bringe resultatet her. Jeg mener helt klart at friløb er det billigste. Jeg fik i går en ide til hvordan testen skulle foregå :)

SVK
Medlem
Indlæg: 1480
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af SVK » 9. jul 2011, 13:11

AU-R8 skrev:Så altid motorbremse i nyere bil når farten skal tages af, eller ned af bakke.
Det er lidt i modstrid med hvad VW/Audi har gjort med Lupo og A2. Så snart gassen slippes i ECO mode, så kobles der ud.

Brugeravatar
Gumball
Nyt medlem
Indlæg: 177
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:41
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Gumball » 9. jul 2011, 15:06

AU-R8 skrev:Iøvrigt har jeg fået min V8 FSi til at gå 11 på en halt tankfuld 8-)
:o
Nu har jeg aldrig gjort et ihærdigt forsøg, men jeg har ikke set over 8,5 km/l i min.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af AU-R8 » 9. jul 2011, 17:41

Gumball skrev:
AU-R8 skrev:Iøvrigt har jeg fået min V8 FSi til at gå 11 på en halt tankfuld 8-)
:o
Nu har jeg aldrig gjort et ihærdigt forsøg, men jeg har ikke set over 8,5 km/l i min.
Det var bare for at se hvad man kunne, har ikke været i nærheden før eller suden 8-)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af AU-R8 » 9. jul 2011, 17:45

Nu var det hen mod lyssignal og ned af bakke og andre relevante situationer.
Der er vel ingen grund til at lave forsøg, ved motorbremsning bruger den jo nul, ved tomgang bruger den jo lidt.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af ac242 » 9. jul 2011, 18:01

på min octavia kan jeg se at når jeg sætter den i N så skal den ned på omkring 70-80 km/t før den registrerer det på forbrugsmåleren og så ligger den oppe på en 80-90km/L,
og daler så med de aftagende hastighed og omkring 50 km/t er den nede på en 25-30km/L

så i mine øjne skal man kun motorbremse hvis man er under den hastighed og nærmer sig et kryds eller en rundkørsel.

sjovt nok så har de nyere Volvobusser med automatgear en indbygget funktion i retarderen hvor den så skriver E+ i displayet. ved nedad bakke kørsel og ved slip af speederen kobler den ud, og motoren kører så i tomgang indtil du rører enten speeder eller bremse igen. om det sparer brændstof, sikkert nok ellers ville de vel ikke lave sådan en funtion.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af AU-R8 » 9. jul 2011, 18:33

ac242 skrev:på min octavia kan jeg se at når jeg sætter den i N så skal den ned på omkring 70-80 km/t før den registrerer det på forbrugsmåleren og så ligger den oppe på en 80-90km/L,
og daler så med de aftagende hastighed og omkring 50 km/t er den nede på en 25-30km/L

så i mine øjne skal man kun motorbremse hvis man er under den hastighed og nærmer sig et kryds eller en rundkørsel.

sjovt nok så har de nyere Volvobusser med automatgear en indbygget funktion i retarderen hvor den så skriver E+ i displayet. ved nedad bakke kørsel og ved slip af speederen kobler den ud, og motoren kører så i tomgang indtil du rører enten speeder eller bremse igen. om det sparer brændstof, sikkert nok ellers ville de vel ikke lave sådan en funtion.
Manual eller DSG

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af ac242 » 9. jul 2011, 19:26

AU-R8 skrev:Manual eller DSG
hmm i min signatur står der DSG :D hvis det er den du mener ;)

hvis det er bussen kan jeg ikke lige på stående fod huske hvad slags gearkasse det er, udover den har 12 trin :mrgreen:
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Leonidas
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14. mar 2011, 10:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Leonidas » 9. jul 2011, 21:19

Jeg har en Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive, og jeg kører ved manuel måling 23 km/l diesel.
Jeg kører mest motorvej. 10 km blandet og 50 motorvej, hver vej.

Den køres absolut ikke økonomisk. Sådan meget normalt. 110-130 på motorvejen.

Jeg er tilfreds. Kørte jeg landevej med 90 km/t ville jeg få den til at køre 30 på literen.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af AU-R8 » 9. jul 2011, 21:33

ac242 skrev:
AU-R8 skrev:Manual eller DSG
hmm i min signatur står der DSG :D hvis det er den du mener ;)

hvis det er bussen kan jeg ikke lige på stående fod huske hvad slags gearkasse det er, udover den har 12 trin :mrgreen:
Tjae, hvis man nu så efter selv ;)

Hvorfor ikke bare lade den stå i D. Hvis den forankørende sætter farten lidt ned letter du jo bare foden fra spederen og lader DSG let motorbremse, i hvilke tilfælde er det en fordel i N andet end en let bakke hvis hældning lige ophæver vindmodstanden ?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af kGlerup » 9. jul 2011, 22:01

AU-R8 skrev:Nu var det hen mod lyssignal og ned af bakke og andre relevante situationer.
Der er vel ingen grund til at lave forsøg, ved motorbremsning bruger den jo nul, ved tomgang bruger den jo lidt.
Mod lyssignal er friløb bedst, hvis der er god plads og man kan undgå at genere bagvedkørende. Ned ad bakke er lidt hip som hap.. Er bakken stejl nok er friløb bedst, da man så kan accelerere "gratis", men det er næppe målbart..

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af ac242 » 9. jul 2011, 23:16

i mit tilfælde med ned ad bakke og i D vil den motorbremse for meget hvis jeg bare slipper gassen og jeg vil tabe fart, hvorimod smider jeg den i N vil den enten holde hastigheden eller øge hastigheden.
lavede på et tidspunkt et forsøg hvor jeg hele tiden smed den i N når der kom en bakke. ved rundkørsler kunne jeg sætte den i N ca 2 km før og lade den trille farten af hvorimod i D var det max 1km og jeg nåede da op på 23km/L fra billund til blåvand på måleren hvilket svarer til en 21-22km/L.

har så også prøvet at bare slække en smule på speederen så forbrugsmåleren røg op på en 40-60km/L ned ad bakke men hvor den så forblev på samme hastighed, men det gav ikke ligeså meget som i N hvor forbrugsmåleren sagde 0 forbrug.

min sidste tankfuld incl. 11L reservedunk holdt 1053km og der blev så indkøbt 64L hvoraf de 11L var reservedunken så det gir et forbrug på 16,45km/L og det var ved meget blandet kørsel både by/landevej 90-100kmt/motorvej 110-140km/t. og shoppetur i tyskland :D

må så sige at jeg har prøvet at kører økonomisk, men det holder bare ikke på en tankfuld :lol:
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Morten Hedensted » 10. jul 2011, 10:16

ac242 skrev:
AU-R8 skrev:Manual eller DSG
hmm i min signatur står der DSG :D hvis det er den du mener ;)

hvis det er bussen kan jeg ikke lige på stående fod huske hvad slags gearkasse det er, udover den har 12 trin :mrgreen:

Gearkassen i bussen er temmelig sikkert Volvo's I-Shift. De bruger samme teknologi i lastbilerne.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Tømren
Medlem
Indlæg: 553
Tilmeldt: 2. aug 2008, 14:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sengeløse
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Tømren » 10. jul 2011, 10:48

hmm tror sq også der er nået i vejen med vores passat 1.9 tdi triptronic den er opgivet til 13,9... men har aldrig været over 10 på en hel tank tror jeg, den plejer at stå på 8,5-9 km/l når konen har kørt i den..

så et eller andet er der sq da galt..
Selvstændig tømrer, efterisolering med miljørigtig papiruld.
Nu også med Rockwool, knauf og isover hvis nogen ønsker
www.tomren.dk

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af ac242 » 10. jul 2011, 11:11

Morten Hedensted skrev: Gearkassen i bussen er temmelig sikkert Volvo's I-Shift. De bruger samme teknologi i lastbilerne.
yup det er det de hedder. det er hvertfald genialt i forhold til den ZF gearkasse jeg har i min faste bus. den er også 12-trins men er en hel del langsommere om at skifte gear.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

nsandersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. jul 2011, 23:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af nsandersen » 10. jul 2011, 17:38

Set ud fra et brændstoføkonomisk synspunkt kører du din bil meget forkert. Du skal køre med så lave omdrejninger som muligt og du skal så hurtigt som muligt i højeste gear - hvor du så skal køre så langsomt som muligt.
Muligvis når jeg accelererer, men på 2/3 af turen dominerer det ikke kørslen.

Det skal så også bemærkes at gearingen er forhøjet i forhold til den almindelige 1.4TDI model (jeg formoder at det også er tilfældet med den nye VW/Seat/Skoda 1.2TDI spareudgave). Så vidt jeg kunne se på fart- og omdrejningsmålere giver 3. gear ca. samme gearing som 4. gear i en 1.4 benzin-Polo, vi prøvede, og 4. gear giver lidt højere gearing end 5. gear i den samme for at sætte det i perspektiv.
80/100km/h giver ca. 1800 omdrejninger i henholdsvis 4./5. gear. Det betyder så at det føles naturligt at give den lidt flere omdrejninger, inden man skifter til de 2 højeste gear.

Hvis jeg skifter ved ca. 2100 i 2. ryger den ned på 1250-1300 i 3. Det går godt nok (uden egenligt sejtræk) så længe det ikke er stejlt. Under 1200 omdrejninger i 3. gear (og opefter) går det sjældent - der kommer tit en mere bankende lyd end bare knurrende sejtræk.
Der er et stort spring fra 3. til 4. gear, det kan generelt ikke bruges i byen i England (48km/h), med mindre det er for at undgå at motorbremse for meget ned ad bakke, når man slipper speederen.

Hvis målerne passer, giver de 48km/h ca. 1600 omdrejninger i 3., eller omkring 1100 i 4.! Skift ved 2500 i 3. giver 16-1700 omdrejninger i 4. og den begynder lige så stille at lyde anstrengt under 1600 i 4. Så jeg tror, det bliver svært at få den her Ibiza i 4. gear hvis man ikke går over 1500 omdrejninger! Springet fra 4. til 5. er mindre.


Ihvertfald er jeg tilfreds med 26-27km/l i tæt trafik.

nsandersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. jul 2011, 23:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af nsandersen » 28. jul 2011, 21:16

OK, hvis kilometertælleren etc. passer, lykkedes at køre 28.9km/l i snit over 1167km (siden jeg sidst tankede). Det hjalp nok, at der har været 80km/h hastighedsbegrænsning på det meste af mit motorvejsstræk pga. vejarbejde.

Multiegern
Medlem
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Multiegern » 29. jul 2011, 08:05

Længerer strækning = frigear
Kort strækning = motorbrems

Helt uden tvivl, og det har galt alle mine biler..

Det med vinter/sommer har alle mine biler også brugt mere diesel om vinteren, dels fordi de nogle gange skal stå nogle minutter før man kan se ud og dels fordi, de er LAAAANG tid om at blive varme, og derved forbrænde optimalt.
sommetider når jeg stortset på arbejde før bare kølvandet er 90grader,(20-25min kørsel) og det betyder jo ikke at resten af bilen er varm.

Jeg køre 18-22km/literen i min 180Hk 2.0TDI octavia.
Min kæresten Golf 3 110HK tdi gti går ca. det samme, nok for det meste over 20km/l og det er hovedsageligt motorvej og kørsel i odense....
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.

golfivgtitdi
Nyt medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 28. jun 2008, 13:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af golfivgtitdi » 13. sep 2011, 19:24

Jeg har haft en Golf III TDI 110 HK - den er meget mere økonomisk end min Golf IV TDI GTI 150 HK, selv om sidstnævnte er forsynet med et overgear i forhold til førstnævnte (De første 5 gear er samme gearing).

Det skyldes formentlig den højere vægt.

ahmed Bo
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. aug 2018, 02:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af ahmed Bo » 12. aug 2018, 00:35

SEAT Ibiza 1,2 6J CRtdi 5d. hatch back 2011 model

10.284,64 liter diesel påfyldt 27. oktober 2010
til 11. august 2018

237.341 km kørt i den samme periode

23,08 km/l i gennemsnit i hele perioden
21,5 km/l i gennemsnit om vinteren
24,5 km/l i gennemsnit om sommeren

Dette er en forenkling idet gennemsnittet har
svinget mellem 16,9 km/l på en hel tank fuld og
30,02 km/l på en hel tank fuld,
hvilket i snit er 51,42 liter per fuld tankning,
svingende mellem 7,2 liter diesel og
58,53 liter.

Mellem 8. april 2018 og 11. august 2018, har bilen kørt
7.755,6 km. på 283,83 litre diesel som er 27,36 km/l

Ved kørsel på motorvej ved 90 km/t kører den omkring
21,1 - 21,3 km/l, når den vel at mærke er fuldvarm.

ahmed Bo
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. aug 2018, 02:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af ahmed Bo » 12. aug 2018, 10:45

Multiegern skrev:
29. jul 2011, 08:05
Længerer strækning = frigear
Kort strækning = motorbrems

Helt uden tvivl, og det har galt alle mine biler..

Det med vinter/sommer har alle mine biler også brugt mere diesel om vinteren, dels fordi de nogle gange skal stå nogle minutter før man kan se ud og dels fordi, de er LAAAANG tid om at blive varme, og derved forbrænde optimalt.
sommetider når jeg stortset på arbejde før bare kølvandet er 90grader,(20-25min kørsel) og det betyder jo ikke at resten af bilen er varm.

Jeg køre 18-22km/literen i min 180Hk 2.0TDI octavia.
Min kæresten Golf 3 110HK tdi gti går ca. det samme, nok for det meste over 20km/l og det er hovedsageligt motorvej og kørsel i odense....
»Mellem 8. april 2018 og 11. august 2018, har bilen kørt
7.755,6 km. på 283,83 litre diesel som er 27,36 km/l«

skal rettes til:

Mellem 8. april 2018 og 11. august 2018, har bilen kørt
8.255,6 km. på 283,83 litre diesel som er 29,13 km/l

sorry fejltagelsen ved at skrive forkert.

Rdaldlk
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 39 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Rdaldlk » 12. aug 2018, 15:13

90 km/t på motorvej er trafikfarligt i min bog...
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af ph » 12. aug 2018, 15:28

C-Harder skrev:
2. feb 2011, 14:38

Nu er det for det förste ikke forhandleren der påstår hvor langt en bil kan köre på en liter brändstof. Det er faktisk heller ikke fabrikken.

En bils officielle brändstofforbrug afgörres ved en såkaldt ECE 15-test.
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.html

Og det er den samme test der bliver brugt til alle bilmärker og modeller i EU.
men det er fabrikken som optimerer bilen til den specifikke test ...ligesom når de tester forurening

Det stinker helt vildt når en Lupo3l er opgivet til 33.3 mens en civic 2.2.diesel fra 2007 er opgivet til 18,9
men civic kører længere literen på en 25.km rundtur landevej, motorvej, "bykørsel" (Nyk.F) ...på trods af at civic var ny, motor var kold, og den kørte i regnvejr med klimaanlæg og viskere kørende
og lupo kørte på tør vej og var varm og havde kørt omkring 200.K
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af preben76 » 12. aug 2018, 17:31

Tjaa. Min touran køre 13.5 pr liter. Den er opgivet til 21.5.
Køre 130 på motorvejen. Lægger jeg den ned på 110 istedet så kan jeg få den op på 14.1 istedet.

Oliefyret
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 29. mar 2014, 00:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: 1,2 TDI = 29,4 Km/l

Indlæg af Oliefyret » 14. aug 2018, 07:38

kGlerup skrev:
9. jul 2011, 11:54
Ja, ved motorbremsning er der nul forbrug, men du mister farten hurtigere end ved friløb. Ved vores 1.6 tdi cr får jeg klart det bedste resultat ved at udnytte friløb i stedet for motorbremsning.
8
Sent from my Desire HD using Tapatalk
En kombination af friløb/motorbremsning opnår man den bedste økonomi.

Mange som køber de brændstof besparende biler er også naive hvis de tror den køre over 30km/l med speederen i bund og nedbremsning få meter før et lydkryds hvor der er rødt.

Jeg har altid kunne opnå det som bilerne er opgivet til og mere til.

Folk tænker sig heller ikke særligt godt om og er frem seende i trafikken.
Alt for mange unødvendige hårde opbremsninger istedet for at time bilens fart til signalet skiftet til grønt.
Forstår heller ikke man vil slide sine bremser på den måde når man kommer hurtigere frem på den anden måde ved at time sin kørsel til signalerne.

Unødvendige overhalinger hvor man på en strækning af 30km sparer ca 10 til 20 sekunder.
Selvom disse ting bliver gjort kan de simpelthen ikke forstå deres bil ikke kan køre de opgivet 30km/l

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"