Hvorfor svinghjul problem ??

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
xalodogan
Nyt medlem
Indlæg: 203
Tilmeldt: 1. mar 2011, 21:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 0

Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af xalodogan » 23. jun 2011, 23:02

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor der forekommer svinghjuls problemer med specielt Golf 1.9 TDI motorer ??

Er det forkert brug af bilen eller er det bare sådan


På forhånd tak

Dennis 84
Medlem
Indlæg: 1149
Tilmeldt: 20. nov 2010, 13:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Dennis 84 » 23. jun 2011, 23:10

Så vidt jeg er informeret er det vist bare sådan.. Ikke noget man kan gøre for selv..

Brugeravatar
xalodogan
Nyt medlem
Indlæg: 203
Tilmeldt: 1. mar 2011, 21:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af xalodogan » 23. jun 2011, 23:24

Hvad med TSI motorerene.....er de mere holdbare ??

Jeg synes at problemet kun forekommer på diesel biler som jeg har læst

Dennis 84
Medlem
Indlæg: 1149
Tilmeldt: 20. nov 2010, 13:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Dennis 84 » 23. jun 2011, 23:28

Ja skulle hun være diesel motorene pga momentet..

Brugeravatar
xalodogan
Nyt medlem
Indlæg: 203
Tilmeldt: 1. mar 2011, 21:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af xalodogan » 23. jun 2011, 23:40

Fint nok.....så skal den bare udskiftes snarest til en rigtig benziner

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Kimb » 24. jun 2011, 10:42

xalodogan skrev:Fint nok.....så skal den bare udskiftes snarest til en rigtig benziner
Inden du nu gælder dig for tidligt, så synes jeg lige du skulle Google lidt på "TSI timing chain" eller "TSI steuerketten". Det er helt sikkert dyrere at få lavet kæde på en 1.4 TSI end det er at få lavet svinghjul på en TDI ;)
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af ABT » 24. jun 2011, 11:13

xalodogan skrev:Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor der forekommer svinghjuls problemer med specielt Golf 1.9 TDI motorer ??

Er det forkert brug af bilen eller er det bare sådan

På forhånd tak
Det er nok p.g.a. momentet, når bilen bliver (skam)tunet, at det ikke kan klare mosten.. ;)
Så lad være med at tune bilen?

Jeg har ikke haft nogen problemer med mine 3 Golf V'er.. :D
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Anders D » 24. jun 2011, 11:15

xalodogan skrev:Jeg synes at problemet kun forekommer på diesel biler som jeg har læst
Man kan undre sig over hvorfor man primært hører om den slags problemer fra VW verdenen.

Brugeravatar
xalodogan
Nyt medlem
Indlæg: 203
Tilmeldt: 1. mar 2011, 21:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af xalodogan » 24. jun 2011, 11:24

Min Golf 5 1.9TDI fra 2007 kørt 148.000 er altså IKKE tunet.
Men har fået disse operationer :

1: Skiftet hjul lejer på højre bagdæk grundet af støj
2: Reapareret synkron eller synkromesse i 2.gear da den skrattede når man skiftede til 2.gear
3: Udrykker lejer udskiftet

Og nu skal den også have skiftet svinghjul.....dette skal også laves på garantien.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Anders D » 24. jun 2011, 11:38

Jeg ville ikke sælge den hvis det var mig.


Du har jo næsten en helt ny drivlinie ;)

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Rasmusa » 24. jun 2011, 11:56

xalodogan skrev:Min Golf 5 1.9TDI fra 2007 kørt 148.000 er altså IKKE tunet.
Men har fået disse operationer :

1: Skiftet hjul lejer på højre bagdæk grundet af støj
2: Reapareret synkron eller synkromesse i 2.gear da den skrattede når man skiftede til 2.gear
3: Udrykker lejer udskiftet

Og nu skal den også have skiftet svinghjul.....dette skal også laves på garantien.
Min A4 1,9TDI har lige rundet 289000 km på original kobling / svinghjul.
Det er ikke altid noget skrammel :)

Behold Golfen og glæd dig over at en masse sliddele efterhånden er skiftet - uden beregning for dig :)
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
aabm
Medlem
Indlæg: 521
Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydvest fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af aabm » 24. jun 2011, 12:16

Jeg har fået af vide af en klog mand (Søren S2), at det er især ved lave omdr. (under 1800) at man slider på svinghujlet, hvis man trykker speederen i bund...
hvis man googler svinghul er det ikke kun vw - toyota og citroen har også nogle problemer...
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)

Brugeravatar
xalodogan
Nyt medlem
Indlæg: 203
Tilmeldt: 1. mar 2011, 21:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af xalodogan » 24. jun 2011, 12:28

Så lyder det som om at den tidligere ejer har åbenbart kun kørt bykørsel......jeg mener hvis man stopper og kører grundet af trafikken ??

Men lad os nu tage mit tilfælde.....jeg kører dagligt 60km (30km hver vej) dvs i hverdagene og det hele er motorvej med 110 eller 120 kmt.
I weekenderne står den for det meste stille. Og som i siger så har / får jeg skiftet de fleste dele på garantien. Så burde da denne Golf holde da et stykke tid endnu.

Jeg mener have læst et sted at folk har fået skiftet kobling og svinghjul flere gange på kort tid.

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af ABT » 24. jun 2011, 13:32

Anders D skrev:Jeg ville ikke sælge den hvis det var mig.

Du har jo næsten en helt ny drivlinie ;)
Enig, det er sgu en fin bil med mange km i sig endnu.. :geek:
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Nc
Nyt medlem
Indlæg: 362
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:12
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Helsinge
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Nc » 24. jun 2011, 13:38

Jeg har fået lavet svinghjul, kobling og udrykkerleje på min Golf IV 1,9 tdi 130 hk ved 176.000 km. Men det var altså ikke så slem en operation. Fandt materialerne billigt fra Sachs og det tog vidst ca 6 timer at fikse.
Selvstændig elinstallatør - Sjælland
Vagcars rabat gives selvfølgelig send en PB
Vagcarsbruger siden 2002

Brugeravatar
Andreas K
Aktiv medlem
Indlæg: 2390
Tilmeldt: 12. jun 2010, 12:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Andreas K » 24. jun 2011, 15:48

Mit svinghjul begyndte at drille ved 23.000 km på min Cupra. så det behøver ikke være diesel kun.
ps. HELT std. Cupra, kun tunet med V-power benzin ;) haha
Seat Leon ST 1.4 TSI 150hk ACT 17’
VW Move Up! 60hk 13’
VW Golf 2 Rallye Projekt 89’

Brugeravatar
sjettal
Medlem
Indlæg: 522
Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af sjettal » 24. jun 2011, 18:50

Både benzin og diesel kan gøre det.
Diesel bilerne har klart størst problemer med det grundet de meget kraftigere svingninger fra forbrændingerne samt det større moment.
Har man så en diesel motor der ikke går helt som den skal (forbrændingsballance), går det helt galt.
Problemerne er udtalt størst under 2000 omdr. hvorfor en diesel med efter mont. SMF (istedet for DMF) larmer fra gearkassen ved de lave omdr.

Jeg har kendskab til mange forskellige bil mærker som ødelægger DMF svinghjul, så det er bestemt ikke kun VAG gruppen!
--

Mvh.

Søren

lars nelsson
Medlem
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af lars nelsson » 24. jun 2011, 19:37

Det er iøvrigt et problem på den nye C5ér. De har ligeledes problemer med kobling og svinghjul.

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af ABT » 24. jun 2011, 21:33

lars nelsson skrev:Det er iøvrigt et problem på den nye C5ér. De har ligeledes problemer med kobling og svinghjul.
Who cares!? :roll:
Det her er VAGcars..
(gazzzzzzzzzzz..)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
Mio_BB
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Mio_BB » 24. jun 2011, 22:23

Jeg har hørt at nogle VW diesel biler er født med en form for dobbelt svinghjul monteret med fjedre imellem for at give en blødere igangsætning. Men de kan ikke holde til momentet i længden, dvs fjedrene falder ud. De bliver som regel skiftet ud med et almindeligt svinghjul uden fjedre.
_______________________________________________________
`11 (Model 2012) VW Passat 1.4 TSI BMT Comfortline Billede
Tidl: VW Golf IV 1.8 20v, Audi A4 Avant 2.0 130, Citroen C5 Weekend 2.0

Brugeravatar
Mio_BB
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Mio_BB » 24. jun 2011, 22:34

Kimb skrev:
xalodogan skrev:Fint nok.....så skal den bare udskiftes snarest til en rigtig benziner
Inden du nu gælder dig for tidligt, så synes jeg lige du skulle Google lidt på "TSI timing chain" eller "TSI steuerketten". Det er helt sikkert dyrere at få lavet kæde på en 1.4 TSI end det er at få lavet svinghjul på en TDI ;)
Er det ikke kun TSI'erne med kompressor der er problemer med?
_______________________________________________________
`11 (Model 2012) VW Passat 1.4 TSI BMT Comfortline Billede
Tidl: VW Golf IV 1.8 20v, Audi A4 Avant 2.0 130, Citroen C5 Weekend 2.0

lars nelsson
Medlem
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af lars nelsson » 25. jun 2011, 06:43

ABT skrev:
lars nelsson skrev:Det er iøvrigt et problem på den nye C5ér. De har ligeledes problemer med kobling og svinghjul.
Who cares!? :roll:
Det her er VAGcars..
(gazzzzzzzzzzz..)
Op i røven med det franske lort :D Det var mere fordi, at længere oppe var vi inde på om det kun var VAGér der har det samme problem.

lars nelsson
Medlem
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af lars nelsson » 25. jun 2011, 06:59

Mio_BB skrev:Jeg har hørt at nogle VW diesel biler er født med en form for dobbelt svinghjul monteret med fjedre imellem for at give en blødere igangsætning. Men de kan ikke holde til momentet i længden, dvs fjedrene falder ud. De bliver som regel skiftet ud med et almindeligt svinghjul uden fjedre.
Alle er som udgangspunkt født med et dual mass svinghjul, som netop er som beskrevet. Jeg fik et i igen i min bil. Desværre. Et LUK. Hvad VW gør idag gad jeg godt vide. Min far har lige fået skiftet sit. Han syntes den er mere "hård" i tomgang. Jeg tror de har sat et massivt svinghjul i.

http://www.bos.dk/raad-9-manuel.asp?objectid=69&zcs=26

Brugeravatar
sjettal
Medlem
Indlæg: 522
Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af sjettal » 25. jun 2011, 18:18

ABT skrev:
lars nelsson skrev:Det er iøvrigt et problem på den nye C5ér. De har ligeledes problemer med kobling og svinghjul.
Who cares!? :roll:
Det her er VAGcars..
(gazzzzzzzzzzz..)
Nogen skrev om det kun er VAG der har de problemer, så den er da relevant nok.
--

Mvh.

Søren

Brugeravatar
sjettal
Medlem
Indlæg: 522
Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af sjettal » 25. jun 2011, 18:20

lars nelsson skrev:
Mio_BB skrev:Jeg har hørt at nogle VW diesel biler er født med en form for dobbelt svinghjul monteret med fjedre imellem for at give en blødere igangsætning. Men de kan ikke holde til momentet i længden, dvs fjedrene falder ud. De bliver som regel skiftet ud med et almindeligt svinghjul uden fjedre.
Alle er som udgangspunkt født med et dual mass svinghjul, som netop er som beskrevet. Jeg fik et i igen i min bil. Desværre. Et LUK. Hvad VW gør idag gad jeg godt vide. Min far har lige fået skiftet sit. Han syntes den er mere "hård" i tomgang. Jeg tror de har sat et massivt svinghjul i.

http://www.bos.dk/raad-9-manuel.asp?objectid=69&zcs=26
Som skrevet har jeg kendskab til flere andre bilmærker hvor service afdelingen også i første omgang valgte SMF imod DMF når de havde reklamationer.
De holdt op igen grundet støj og gearkasse problemer på nogle typer kasser.
--

Mvh.

Søren

lars nelsson
Medlem
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af lars nelsson » 25. jun 2011, 18:30

sjettal skrev:
lars nelsson skrev:
Mio_BB skrev:Jeg har hørt at nogle VW diesel biler er født med en form for dobbelt svinghjul monteret med fjedre imellem for at give en blødere igangsætning. Men de kan ikke holde til momentet i længden, dvs fjedrene falder ud. De bliver som regel skiftet ud med et almindeligt svinghjul uden fjedre.
Alle er som udgangspunkt født med et dual mass svinghjul, som netop er som beskrevet. Jeg fik et i igen i min bil. Desværre. Et LUK. Hvad VW gør idag gad jeg godt vide. Min far har lige fået skiftet sit. Han syntes den er mere "hård" i tomgang. Jeg tror de har sat et massivt svinghjul i.

http://www.bos.dk/raad-9-manuel.asp?objectid=69&zcs=26
Som skrevet har jeg kendskab til flere andre bilmærker hvor service afdelingen også i første omgang valgte SMF imod DMF når de havde reklamationer.
De holdt op igen grundet støj og gearkasse problemer på nogle typer kasser.
Ved du hvad de gør idag?? Er et LUK blevet bedre, eller bruger de sachs?

Brugeravatar
sjettal
Medlem
Indlæg: 522
Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af sjettal » 25. jun 2011, 18:39

Dem jeg har kendskab til mont. orig. DMF igen.
Et DMF burde holde op mod 200k igen med mindre man kører med for stort moment eller med en motor der har forbrændings uballance.
--

Mvh.

Søren

lars nelsson
Medlem
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af lars nelsson » 25. jun 2011, 18:57

sjettal skrev:Dem jeg har kendskab til mont. orig. DMF igen.
Et DMF burde holde op mod 200k igen med mindre man kører med for stort moment eller med en motor der har forbrændings uballance.
Hvordan ved man om bilen har en forbrændings uballance. Ujævn motorgang? Før hen kunne jeg godt finde på at køre i 5 gear ved 50-60 km/t. Det gør jeg aldrig mere. Prøver at undgå at køre under 1800 omdr. Har kørt 120.000 med mit nye LUK og har indtil videre ikke problemer.

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Turbotrim » 25. jun 2011, 19:55

Der ikke nogen autoriserede vw værksteder der monterer alm "fast" svinghjul medmindre du selv medbringer det, der monteres altid original svinghjul igen. Og man kan ikk bare montere en sachs svinghjul hvis der sidder en LUK på og omvendt, dvs du kan ikke bare sige du vil have monteret et sachs svinghjul, medmindre det den type der sidder på bilen !!

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvorfor svinghjul problem ??

Indlæg af Kimb » 25. jun 2011, 20:22

lars nelsson skrev:Det er iøvrigt et problem på den nye C5ér. De har ligeledes problemer med kobling og svinghjul.
Vis mig en fransk diesel-bil af nyere årgang der ikke har problemer med koblingen inden den har rundet 100k. Desuden er det også galt på Ford. Så glæd jer over, at VW trodsalt kun er få VW biler der er ramt i forhold til hvad der kører. Surt for dem det går ud over, men som sagt det er væsentligt mere udbredt på både Ford og franske i det hele taget ;)
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"