Dato og tid er 21. okt 2014, 14:30

Svar p√• emne  [ 22 indl√¶g ] 
 Fabia - Tagantenne 
Forfatter besked
Helt nyt medlem

Geografisk sted: Slagelse
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Indl√¶g Fabia - Tagantenne
Hej vagger,

Jeg h√•ber, at nogen derude sidder med svar p√• f√łlgende:

- Hvordan afmonteres tagantennen(pisken) på en Fabia1???

Min radiomodtagelse er efterh√•nden s√• d√•rlig, at det ikke er til at holde ud og pisken ser ud til at have set bedre dage :( Jeg vil derfor pr√łve at skifte den, men jeg kan ikke f√• den gamle afmonteret.
Jeg ved, efter s√łgning p√• google.dk, at den er tyverisikret og ved vask kan l√łsnes og l√¶gges ned langs taglinien, men jeg kan ikke finde noget om hvordan den helt afmonteres :?

Håber, at en venlig vagger kan hjælpe med tips og tricks :)

Mvh.

Martin

2. aug 2011, 11:57
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Geografisk region: K√łbenhavn
Indl√¶g Re: Fabia - Tagantenne
Jeg er 99% sikker på at den ikke kan afmonteres, da den er tyverisikret....den er garanteret sat fast under loftsbeklædningen.

2. aug 2011, 12:19
Nyt medlem

Geografisk sted: Lunderskov
Geografisk region: S√łnderjylland
Hmm, sidste gang jeg k√łrte bilen i vaskehal rev den pisken af.
Den klikkede bare på plads igen, så vil tro at der bare skal hives lidt til.

2002 Skoda Fabia 1.4 8v. Modtaget 4/12-05 - solgt 5/12-06
1995 Citroen Xantia 1.8 8v. Modtaget Februar 2004 - solgt 4/12-05

2. aug 2011, 13:08
Profil Hjemmeside
Medlem

Geografisk region: √ėstjylland
P√• nogle skoda modeller kan den kun fjernes hvis du skruer m√łtrikken af under loftbekl√¶dningen og s√• er det hele klumpen du skifter, pisken er integreret i og kan ikke tages af, kun l√łsnes s√• den kan ligges ned !!

2. aug 2011, 14:28
Nyt medlem

S√• vidt jeg ved, s√• er Fabia 1¬īs antenne blevet konstrueret p√• 2 m√•der.

De f√łrste modeller kunne du skrue pisken af - ingen problem. (Har haft en Fabia fra 2002)
De senere modeller skruer du l√łs, og ligger pisken vandret.
Nu er min af senere afstamning og som sagt r√łg pisken af i vask.
Skal gerne g√• ned senere og pr√łve at pille den af igen.

2. aug 2011, 16:07
Profil Hjemmeside
Nyt medlem

Har lige unders√łgt det lidt, og du skal bare hive i pisken - s√• kommer den af.
Et hurtigt hårdt træk - så skulle den være der.
Der sidder tilsyneladende et printkort i basen, s√• m√•ske der er kommet vand ind og har √łdelagt det.

Hvis du vil skifte hele antennen inkl. base: Open tail gate, pull back/away rubber tail-gate seal, pull head-lining downwards, this will reveal aerial base and cable connection to front of car.
Disconnect aerial cable, 10mm spanner to undo aerial base nut and remove.
Replacement in reverse procedure.

Vær opmærksom på at basen findes i flere udgaver, så frem med et stelnummer eller kig nummeret på den nuværende base.

2. aug 2011, 16:26
Profil Hjemmeside
Nyt medlem

Geografisk region: Nordsjælland
Jeg skiftede selv pisken p√• min tidligere fabia 1 - som detskodal√łwn siger, skal den skrues s√• langt ud som den kan komme, og s√• bare fl√•s og rives - jeg kunne dog ikke f√• den af med de bare n√¶ver, der skulle en tang til (husk at l√¶gge noget der beskytter mod ridser p√• taget hvis du g√•r i gang p√• den m√•de :roll: ).

2. aug 2011, 19:58
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vinderup
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Der sidder en lille kugle på enden af pisken. Tyveribeskyttelse.
Man kan med fordel save kuglen af, f√łrste gang man rykker den af. S√• er det nemmere n√¶ste gang.

Selve soklen sider fast med en m√łtrik unde taget. Du kan l√łsne himlen lidt i bag og kikke ind.

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2005. Ting jeg har monteret :MFSW/Maxidot/Columbus/OPS/Turnlights via foglights/Fodrumsbelysning/Bakkamera/Sprinklerv√¶skef√łler/Opvarmede sprinkler dyser/ D√¶ktrykskontrol/Inner door handle illumination. Regn og lyssensor med spejl.
Kommende projekter: :)

VCDS Altid nyeste version.

Sælger: Iphone 5S 16 gb. Kom frisk med bud.

2. aug 2011, 22:09
Helt nyt medlem

Jeg takker mange gange for alle de gode svar.

Det lykkedes at flå antennen af med lidt(meget) vold :D
Umiddelbart ser gevindet i foden, samt bunden i foden ud til at have set bedre dage, så nu bliver det hele skiftet, og så ser jeg frem til igen at kunne modtage et ordentlig signal :)

Mvh.

Martin

3. aug 2011, 20:34
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Bryrup
Vend tilbage om det hjalp dig. Det kan også være din antenneforstærker skal udskiftes. Dimsen ligger bag radioen, og ligner en metalpind med en ledning fra radioen der forsyner den.

Alt over 105hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

4. aug 2011, 07:07
Nyt medlem

Uffe skrev:
Vend tilbage om det hjalp dig. Det kan også være din antenneforstærker skal udskiftes. Dimsen ligger bag radioen, og ligner en metalpind med en ledning fra radioen der forsyner den.

Det er der s√• uenighed om det er en antenneforst√¶rker (kan huske en diskussion herinde om det). Nogle mener at forst√¶rkeren sidder i antennefoden, og at "metalpinden" er en str√łmforsyning der sender str√łm til forst√¶rkeren via antennekablet.

4. aug 2011, 09:05
Aktiv medlem
Brugeravatar

asej skrev:
Det er der s√• uenighed om det er en antenneforst√¶rker (kan huske en diskussion herinde om det). Nogle mener at forst√¶rkeren sidder i antennefoden, og at "metalpinden" er en str√łmforsyning der sender str√łm til forst√¶rkeren via antennekablet.

Jeps. Jeg var en af dem (hvis der er flere) der mener at det blot er en str√łmforsyning, fordi det ikke nytter at forst√¶rke et signal hvor der er masser af st√łj p√• (lang ledning f√łr "forst√¶rkeren).

Alt over 105hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

4. aug 2011, 10:37
Helt nyt medlem

UPDATE:

Ny pisk afhjalp problemet - k√łbte den billig t-hansen bare for at pr√łve om der var forskel. Der er fint signal og ingen skratteri p√• radioen nu. Derfor tror jeg skift af foden er sat stand-by indtil videre.

Til Uffe + asej, min Fabia anno 10/2005(2006-model) har ingen ledning bag radioen til antenneforstærker. Men jeg har selv suppleret med en forstærker fra t-hansen til kr. 79,- som sluttes til +ledningen. Samme princip som min gamle Passat 3B havde ab fabrik.

Mvh.

Martin

4. aug 2011, 19:42
Nyt medlem

Jeg gjorde det samme - en thansen pisk på, og fint signal. Dog begyndte pisken at irre en del på gevindet efter nogle måneder. Den videre historie kender jeg ikke, da jeg solgte vognen :roll:

4. aug 2011, 20:28
Aktiv medlem
Brugeravatar

MCL skrev:
UPDATE:

Ny pisk afhjalp problemet - k√łbte den billig t-hansen bare for at pr√łve om der var forskel. Der er fint signal og ingen skratteri p√• radioen nu. Derfor tror jeg skift af foden er sat stand-by indtil videre.

Til Uffe + asej, min Fabia anno 10/2005(2006-model) har ingen ledning bag radioen til antenneforstærker. Men jeg har selv suppleret med en forstærker fra t-hansen til kr. 79,- som sluttes til +ledningen. Samme princip som min gamle Passat 3B havde ab fabrik.

Mvh.

Martin

Ka' du tage P1 nede i dale og i skove uden nogen form for skratten? Hvilken radio var det du havde?

Alt over 105hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

5. aug 2011, 06:40
Helt nyt medlem

Hvordan er resultatet endt ?

jeg har selv samme problem og har lige haft en tr√•d k√łrende om samme problem.
Her foreslog folk at jeg skulle k√łbe mig en Forst√¶rker/Str√łmforsyning afh√¶ngig af hvem der svarer p√• tr√•den :P

Men der skulle sidde lidt elektronik i foden af antennen som skal forsynes f√łr denne virker. Om det er svaret p√• mit problem ved jeg ikke endnu, men m√•ske det var det samme hos dig

Jeg havde tagbeklædningen af for at se om der skulle sidde sådan en dims deroppe ved antennen, men der var kun et stik til at samle den korte ledning fra antennen til ledningen ned til anlægget.
Så jeg skal ud og ha invisteret i en forsyning/forstærker på et tidspunkt.

Min har s√• v√¶ret d√•rlig siden jeg k√łbte denne, men jeg k√łbte den brugt. S√• om den nogensinde har v√¶ret god ved jeg ikke. Men det er usandsynlig irriterende som den er nu.

5. aug 2011, 08:52
Aktiv medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vinderup
Holst01 skrev:

Her foreslog folk at jeg skulle k√łbe mig en Forst√¶rker/Str√łmforsyning afh√¶ngig af hvem der svarer p√• tr√•den :P

Men der skulle sidde lidt elektronik i foden af antennen som skal forsynes f√łr denne virker. Om det er svaret p√• mit problem ved jeg ikke endnu, men m√•ske det var det samme hos dig

Jeg havde tagbeklædningen af for at se om der skulle sidde sådan en dims deroppe ved antennen, men der var kun et stik til at samle den korte ledning fra antennen til ledningen ned til anlægget.

Min har s√• v√¶ret d√•rlig siden jeg k√łbte denne, men jeg k√łbte den brugt. S√• om den nogensinde har v√¶ret god ved jeg ikke. Men det er usandsynlig irriterende som den er nu.

Den er ikke sevet helt ind endnu. :lol:
Du kan ikke se noget under taget, det hele sidder oppe over taget i soklen.
Der vil også sidde telefonantenne eller gps eller modtager til fjernstyret fyr.
Eneste forskel er at der kommer flere ledninger ud af antenne soklen. Alt efter hvad den er til.

Den lille dims i omtaler er en som giver str√łm igennem antenneledningen op til antenne forst√¶rkeren.

Hvis det er en uoriginal radio kan denne sikkert ikke selv levere str√łm til antenne. Derfor anvender man dimsen til form√•let.

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2005. Ting jeg har monteret :MFSW/Maxidot/Columbus/OPS/Turnlights via foglights/Fodrumsbelysning/Bakkamera/Sprinklerv√¶skef√łler/Opvarmede sprinkler dyser/ D√¶ktrykskontrol/Inner door handle illumination. Regn og lyssensor med spejl.
Kommende projekter: :)

VCDS Altid nyeste version.

Sælger: Iphone 5S 16 gb. Kom frisk med bud.

5. aug 2011, 12:19
Helt nyt medlem

Dasker skrev:
Holst01 skrev:

Den er ikke sevet helt ind endnu. :lol:
Du kan ikke se noget under taget, det hele sidder oppe over taget i soklen.
Der vil også sidde telefonantenne eller gps eller modtager til fjernstyret fyr.
Eneste forskel er at der kommer flere ledninger ud af antenne soklen. Alt efter hvad den er til.

Den lille dims i omtaler er en som giver str√łm igennem antenneledningen op til antenne forst√¶rkeren.

Hvis det er en uoriginal radio kan denne sikkert ikke selv levere str√łm til antenne. Derfor anvender man dimsen til form√•let.

Ikke helt med.
Ringede til SMC biler som ogs√• har Skoda, de sagde at hvis der var en s√•dan dims i min skoda, s√• l√• den oppe under tagbekl√¶dningen ved siden af hvor tagantennen sidder fast. Han mente den m√•ske ikke fik sin forsyning da det er set f√łr. Men jeg skulle tjekke deroppe under ved lige at l√łsne det bagi.

5. aug 2011, 20:08
Aktiv medlem
Brugeravatar

Holst01 skrev:
Ikke helt med.
Ringede til SMC biler som ogs√• har Skoda, de sagde at hvis der var en s√•dan dims i min skoda, s√• l√• den oppe under tagbekl√¶dningen ved siden af hvor tagantennen sidder fast. Han mente den m√•ske ikke fik sin forsyning da det er set f√łr. Men jeg skulle tjekke deroppe under ved lige at l√łsne det bagi.

Glem for et kort √łjeblik den mekaniker.

Jeg har en fabia, jeg har lige f√•et min FM radio til at modtage samtlige stationer ved at s√¶tte den str√łmforsyning/forst√¶rker ind bag min radio. F√łr den blev sat ind virkede det ikke, jeg har lige skiftet hele antennefoden og pisken ud og det gjorde ikke det der skulle til.

Alt over 105hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

5. aug 2011, 21:19
Helt nyt medlem

Uffe skrev:
Ka' du tage P1 nede i dale og i skove uden nogen form for skratten? Hvilken radio var det du havde?

:D Det har jeg altså ikke testet, Uffe :)
Men den tager mit standardradioprogram; P3, fint p√• alle de str√¶kninger jeg har k√łrt indtil nu.

Radioen er en billig Sony ...med gr√łnt display ;)

7. aug 2011, 19:39
Nyt medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gerding
Geografisk region: Nordjylland
Uffe skrev:
Glem for et kort √łjeblik den mekaniker.

Jeg har en fabia, jeg har lige f√•et min FM radio til at modtage samtlige stationer ved at s√¶tte den str√łmforsyning/forst√¶rker ind bag min radio. F√łr den blev sat ind virkede det ikke, jeg har lige skiftet hele antennefoden og pisken ud og det gjorde ikke det der skulle til.

Kunne du ikke v√¶re flink at give et link til den "str√łmforsyning/forst√¶rker". S√•dan en kunn ejeg godt bruge. Har samme omtalte problem

På forhånd tak. ;)

Skoda Octavia 1,6 TDi Ambiente Combi, 2012, http://www.bilgalleri.dk/galleri/billeder/306595-skoda-octavia-1_6tdi-ambiente-combi-fl
Skoda Fabia 1,4 16V 101 Comfort Combi 5d, 2002
[Solgt] Skoda Octavia 1,9 TDi Ambiente Combi 5d, 2007, http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=222005&ipc=678360
[Solgt] Seat Leon 1,9 TDi Stylance SportUp, 2006

7. aug 2011, 20:46
Aktiv medlem
Brugeravatar

mbirkely skrev:
Kunne du ikke v√¶re flink at give et link til den "str√łmforsyning/forst√¶rker". S√•dan en kunn ejeg godt bruge. Har samme omtalte problem

På forhånd tak. ;)

K√łr ned til LF audio i √Örhus, de har dem til 149kr. Jeg k√łbte min der for 2 uger siden ca.

LF AUDIO - RAVNS√ėVEJ 40 - 8240 RISSKOV VED √ÖRHUS - TLF: 87 41 60 61 - FAX: 70 22 15 50 - EMAIL: INFO@LFAUDIO.DK

Alt over 105hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

8. aug 2011, 06:03
Vis indl√¶g fra foreg√•ende:  Sorter efter  
Svar p√• emne   [ 22 indl√¶g ]