Side 1 af 2

Normalt værditab?

: 12. jan 2013, 16:23
af Seth-Enoch
Hej.

I min søgen efter ny familiecontainer faldt jeg over den her:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/sha ... tr/1294498

Nypris:
538.100kr.

Til salg nu:
239.000kr.

Tab:
299.100kr. (55,6%) :shock: Og det på ikke engang 4år. Til august er den først 4år gammel.

Er det tiden vi lever i som gør det? Økobiler, downsizing+turbo?

Re: Normalt værditab?

: 12. jan 2013, 16:41
af Jakob P
Benzin forbruget og en årlig grønafgift på 8200kr skræmmer folk, en TDi havde holdt prisen bedre :)

Re: Normalt værditab?

: 12. jan 2013, 16:53
af hans123
Den er aldrig blevet solgt til 538000.- ALD får altid store rabatter.

Men stort tab på få år.

Re: Normalt værditab?

: 12. jan 2013, 17:00
af SBA
det er nok meget normalt hvis du kigger på passaterne fra 08/09 så får du dem også smidt i nakken

Re: Normalt værditab?

: 12. jan 2013, 17:01
af Seth-Enoch
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/sha ... ptr/131586
Ja, det er ca. samme pris(10k mindre), men lige 3år ældre og 160.000km mere slidt.

Vildt nok.

Re: Normalt værditab?

: 12. jan 2013, 17:20
af Torben DH
Min Fabia RS tabte 56,5% på 4 år, 275.000 i indkøbspris og fik 120.000 for den ved en forhandler da den var 4 år gammel. En del af grunden til det store tab var at Skoda på et tidpunkt sænkede nyprisen med 15.000...

Det er lækkert at have helt ny bil! men mega dyrt :shock:

Re: Normalt værditab?

: 12. jan 2013, 19:15
af Uffe
SBA skrev:det er nok meget normalt hvis du kigger på passaterne fra 08/09 så får du dem også smidt i nakken
Jeg var nødt til at gå ind og kigge... den her så jeg ret tidligt i søgningen.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pas ... nt/1445445

1.8tsi nypris 412kkr - pris brugt 176kkr. Avs.

Re: Normalt værditab?

: 12. jan 2013, 19:45
af R32Moe
Det er vel tidens trend. Biler med mange hk og højt benzin forbrug falder sindsygt meget. Prøv at søg på Porsche cayenne på papagøjeplader på bilbasen...de fås til en skræmmende billig penge.

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 15:43
af clausvp
Det er endnu engang årsag til et stort smil på mine læber!

Jeg kunne nok få 90 for min. Den bliver 4 år til juli og har kørt 104000 km. Det bliver 77000 i afskrivning....men dog stadig næsten 50%

Jeg får sq lidt ondt af dem der har behov for en stor bil og ikke kører så mange kilometer om året. :|

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 16:05
af aabm
clausvp skrev:Det er endnu engang årsag til et stort smil på mine læber!

Jeg kunne nok få 90 for min. Den bliver 4 år til juli og har kørt 104000 km. Det bliver 77000 i afskrivning....men dog stadig næsten 50%

Jeg får sq lidt ondt af dem der har behov for en stor bil og ikke kører så mange kilometer om året. :|



tvært i mod ville jeg ønske man ikke kørte mere end 10.000km om året - så ville jeg købe den ondeste benzin-luksus-slæde 8-)

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 16:48
af Peder
Den Sharan er også rigtig slem fordi det er en meget benzinslugende motor og der er kommet et modelskifte for ikke så lang tid siden. Oveni det er den gamle Sharan der jo ikke voldsomt fed - det er en gammel konstruktion, det kan man også se på den.
Det er dyrt at køre ny og stor bil - sådan er det bare :-)

Passat er nok ekstra slemt ramt pga. alle firmabilerne, de presser prisen ekstra hårdt - samme "problem" med Mondeo.

Personligt ville jeg også være rigtig ked af at have tabt så mange penge - men omvendt kan man jo gøre sig en rigtig fin handel på en nu ;-)

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 17:17
af R32Moe
aabm skrev:
clausvp skrev:Det er endnu engang årsag til et stort smil på mine læber!

Jeg kunne nok få 90 for min. Den bliver 4 år til juli og har kørt 104000 km. Det bliver 77000 i afskrivning....men dog stadig næsten 50%

Jeg får sq lidt ondt af dem der har behov for en stor bil og ikke kører så mange kilometer om året. :|



tvært i mod ville jeg ønske man ikke kørte mere end 10.000km om året - så ville jeg købe den ondeste benzin-luksus-slæde 8-)
Det er lidt min siutation - kører 15-17.000 om året og har derfor valgt en sjov, men uøkonomisk bil :D :D :D SÅ er helt enig :mrgreen:

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 17:28
af C-hansen
R32Moe skrev:
aabm skrev:
clausvp skrev:Det er endnu engang årsag til et stort smil på mine læber!

Jeg kunne nok få 90 for min. Den bliver 4 år til juli og har kørt 104000 km. Det bliver 77000 i afskrivning....men dog stadig næsten 50%

Jeg får sq lidt ondt af dem der har behov for en stor bil og ikke kører så mange kilometer om året. :|



tvært i mod ville jeg ønske man ikke kørte mere end 10.000km om året - så ville jeg købe den ondeste benzin-luksus-slæde 8-)
Det er lidt min siutation - kører 15-17.000 om året og har derfor valgt en sjov, men uøkonomisk bil :D :D :D SÅ er helt enig :mrgreen:
Havde det lidt på samme måde før jeg fik dame på, der kørte jeg 10.000 km om året. Men nu hvor damen ligger og suser rundt til alt muligt på arbejde så
måtte der handles en økobil til hende.

Den første Seat Leon Top sport 2.0 TFSI jeg havde fik jeg handlet til 316.000 kr og den blev solgt 5 år efter til 125.000 kr med 60.000 km på klokken. Det var heller ikke just billigt. Det er sikkert endnu værre med en Cupra :lol:

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 20:39
af R32Moe
Jeg tog værditabet med i overvejelserne, da jeg skiftede til min nuværende bil, som jeg købte brugt. Det er bare en af de ting, man må "æde" hvis man skifter bil hvert 3 år og køber biler som "kun" er et par år gamle.

Jeg troede egentlig at R32'eren vil holde sin pris bedre, nu hvor 3,2 liters motoren er erstattet af en "kedelig" 2 liters 4 cylinderet motor. Men det er nok alt det øko hysteri der er gået i samfundsdebatten :?

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 21:35
af 9had
Da jeg var sidste gang forbi VW og ville se hvad vil de give for min bil, som de godt vidste havde dsg problemer men var dømt "i orden" af dem selv, stod jeg til et tab på 30-32% på bilen.
En bil der på det tidspunkt var 18 måneder gamle og kørte 37.000 km.
Umiddelbart lød til det til masser af penge tabt. Mens de samtidig solgte startline for mere end hvad de vil give for min highline. Dog med 10.000 km mindre og halv år nyere.

Nu når emnet er oppe, ville egentlig høre om det bare er mig som mener værditab på 30% er for meget for sådan en bil eller i andre synes det samme?

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 21:40
af SteffenR
Tror i skal være glade for i ikke kører Alfa.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-r ... de/1370895

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 21:50
af Jakob P
SteffenR skrev:Tror i skal være glade for i ikke kører Alfa.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-r ... de/1370895
Det er da ikke så slemt det har kostet over 10kr pr. km i den her DS3
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron ... rt/1180170

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 22:02
af R32Moe
Var der ikke en gammel tommefinger regel der sagde 30% i værditab de første 3år? Men med ændret fokus på andre biltyper(øko øko øko) kombineret med at fabrikkerne sprøjter flere modeller ud gør sikkert at reglen skal omskrives til 30% efter 2 år :cry:

Er det bare mig, eller er bilproducenterne ikke blevet hurtigere til at lave generationskifte på fx Golfen og A3'eren? Det kunne jo være årsagen til at vores relativt nye biler hurtigere taber værdi :shock:

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 22:08
af fjeppe
R32Moe skrev:Er det bare mig, eller er bilproducenterne ikke blevet hurtigere til at lave generationskifte på fx Golfen og A3'eren? Det kunne jo være årsagen til at vores relativt nye biler hurtigere taber værdi :shock:
Nu har jeg ikke talt årene imellem modelskift, men den føles kortere i hvert fald, og jeg syntes heller ikke man hører så meget mere til det med at de lige laver en facelift halvvejs igennem modellens leve tid.

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 22:10
af clausvp
SteffenR skrev:Tror i skal være glade for i ikke kører Alfa.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-r ... de/1370895
Det er da ikke meget værre end før viste Passat!

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 22:35
af SteffenR
clausvp skrev:
SteffenR skrev:Tror i skal være glade for i ikke kører Alfa.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-r ... de/1370895
Det er da ikke meget værre end før viste Passat!

Så vidt jeg kan se, så har alfa'en smidt 2,59 per km og passaten 1,95.

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 22:49
af 9had
SteffenR skrev:
clausvp skrev:
SteffenR skrev:Tror i skal være glade for i ikke kører Alfa.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-r ... de/1370895
Det er da ikke meget værre end før viste Passat!

Så vidt jeg kan se, så har alfa'en smidt 2,59 per km og passaten 1,95.
Så hvis 2,59 er meget...
Hvad siger man til min Touran 4,45kr pr km hvis man skulle sige at den taber 30% første 18 måneder.

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 22:54
af Bugatti Veyron
Selv om man handler med forstanden og ikke hjertet koster en ny bil alligevel kassen i værditab. Havde en Octavia 2.0 TDI Elegance fra ny i et år og solgte den efter 60.000 km.
Værditab 110.000,- kroner. Hvordan mon det var gået med en Touran eller Passat :?

Re: Normalt værditab?

: 13. jan 2013, 23:47
af VW HK - DE BEDSTE
Lidt underligt med den annonce... der står 1.8T i tekst - men på bagklap står der 2,0......

Måske har LeasePlan ikke givet 412tkr.... :)
Uffe skrev:
SBA skrev:det er nok meget normalt hvis du kigger på passaterne fra 08/09 så får du dem også smidt i nakken
Jeg var nødt til at gå ind og kigge... den her så jeg ret tidligt i søgningen.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pas ... nt/1445445

1.8tsi nypris 412kkr - pris brugt 176kkr. Avs.

Re: Normalt værditab?

: 14. jan 2013, 00:16
af clausvp
SteffenR skrev:
clausvp skrev:
SteffenR skrev:Tror i skal være glade for i ikke kører Alfa.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-r ... de/1370895
Det er da ikke meget værre end før viste Passat!

Så vidt jeg kan se, så har alfa'en smidt 2,59 per km og passaten 1,95.
Ja det er rigtigt, det var mere at de er næsten lige gamle....

Hvis det er den udregning, så har min jo kun smidt 75 Øre pr. km. :)

Re: Normalt værditab?

: 14. jan 2013, 10:19
af Henrik
Alle de passater, Sharan, Alfaer, Mondeo'er osv osv, er jo alle handlet til +100.000 under listepris, så at de skriver ny prisen er 5xx.xxx kan ingen bruge til noget, husk det!

Men ja det koster at handle ny bil i dag, men det kan begrænses hvis man gør en indsats selv, får tilbud flere steder fra, sælger sin egen etc, mulighederne er der

Re: Normalt værditab?

: 14. jan 2013, 10:27
af Peder
9had skrev:Da jeg var sidste gang forbi VW og ville se hvad vil de give for min bil, som de godt vidste havde dsg problemer men var dømt "i orden" af dem selv, stod jeg til et tab på 30-32% på bilen.
En bil der på det tidspunkt var 18 måneder gamle og kørte 37.000 km.
Umiddelbart lød til det til masser af penge tabt. Mens de samtidig solgte startline for mere end hvad de vil give for min highline. Dog med 10.000 km mindre og halv år nyere.

Nu når emnet er oppe, ville egentlig høre om det bare er mig som mener værditab på 30% er for meget for sådan en bil eller i andre synes det samme?

Måske er 30% for meget på 1½ år.
Man siger vist normalt 40% på 3 år og 60.000-75.000 km for de attraktive modeller og 50% for de lidt mindre.


Din er ramt af at de godt ved det er en problembil og du sælger efter kort tid og få kilometer.

Re: Normalt værditab?

: 14. jan 2013, 10:30
af Peder
Og selvfølgelig enig i at man skal forhandle en god rabat hjem og gøre sit forarbejde.
Eks. ikke få monteret dyrt udstyr ab fabrik, hvis det kan eftermonteres til en slik osv.

Ligeså sælge privat :-)


Jeg har ikke haft biler over 1 kr/km (måske en, men det var også en 307) - men det hjælper også at man kører mange kilometer årligt.

Re: Normalt værditab?

: 14. jan 2013, 10:43
af 9had
Peder skrev: Din er ramt af at de godt ved det er en problembil og du sælger efter kort tid og få kilometer.
Det er også det jeg mistænker at være årsagen. Da vurdering var anderledes blot 2 måneder inden det. Værditab på omkring 22-23%. Da den kørte godt på det "ny" svinghjul der blev monteret. Det er bare dårlig stil, synes jeg.

sælgeren sagde det faktisk til mig, "det er hvad jeg kan tilbyde dig, for jeg aner ikke om jeg kan sælge bilen igen. da jeg ikke har fabrik garanti når jeg køber den fra dig."
jeg vidste ikke om jeg skulle værdsætte han ærlighed nu, eller sparke ham fordi han solgte mig en defekt bil!

Re: Normalt værditab?

: 14. jan 2013, 12:42
af gugi
Man skal måske begynde som privat forbruger at tænke lidt over Flexleasing. Især med de store nedskrivninger som folk åbenbart har og især med de stigne afgifter staten vil lægge oveni fordi bilen har lidt for mange hk.

Fordele ved flexleasing

Ved at Flex lease en bil, undgår man den store kapitalbinding, som ellers vil opstå ved et normalt køb. Det betyder ganske enkelt at afskrivningsgrundlaget bliver mindre, og det er lige netop her der er mange penge at spare ved flexleasing. Når man Flex leaser en bil er det oven i købet nemmere at sælge den efter end leasingperiode, eftersom den er uden afgift. Det betyder at bilen også kan afsættes i udlandet, hvor der findes et større køberklientel. For dig som leasingtager betyder det at risikoen for store afskrivninger er minimeret, fordi bilen uden problemer kan sælges i udlandet. En anden fordel er at på trods af leasingselskabet står som ejer og leasingtager som bruger, er der ingen restriktioner på hvem der benytter bilen. Det vil sige at leasingtager kan låne bilen ud til familie og venner, uden det har nogle konsekvenser med hensyn til regningen. Det kan være utrolig nyttigt i mange situationer, og derfor en hel klar fordel man kan tage og føle på som kunde.

Samtidig ser man også mange privatleasinger, hvor der er sat et bestemt kilometermål på. Det er ikke tilfældet ved langt de fleste flexleasinger, hvor man må benytte bilen så meget man vil. Det betyder at man som leasingtager må bruge bilen uafbrudt, hvilket betyder at man ikke skal tænke på kilometerantal, men blot benytte bilen når det er nødvendigt.

Flexleasing er utrolig populært, når det gælder specialbiler, sæsonbiler eller eksklusive biler. Ønsker man én af ovenstående biltyper, er der store økonomiske fordele ved at indgå en flexleasing aftale. Det er dog ikke kun denne type biler man med fordel kan lave flexleasing aftale på, således kan man også opleve besparelser ved biler startende fra cirka 300.000 kroner inklusiv afgift.