Aftagelig træk faldet af…

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
aabm
Medlem
Indlæg: 521
Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydvest fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af aabm » 10. aug 2014, 22:15

ac242 skrev:octavia'en var til syn for en måned siden og der ville synsmanden have jeg tog det aftagelige træk af for som han sagde hvis det ikke kunne tages af så skulle jeg til omsyn.
jeg har så bøvlet med det i rigtig lang tid siden vi flyttede, hvor det sad på i cirka 2 måneder fordi jeg hele tiden havde trailer af og på, så jeg gad ikke hive det af og på hele tiden hvilket resulterede i at det groede fast. heldigvis havde jeg prøvet at sprøjte olie derop løbende så da den stod på liften var det åbenbart lettere at lægge kræfter i for det røg rimelig nemt af, og jeg slap for omsyn :oops:
sjovt nok kommenterede han ikke min wirekrog som jeg selv har lavet og som sidder fast i en af skruerne der holder kofangeren fast. om det er en smart løsning ved jeg ikke. teoretisk set kunne wiren sikkert godt rive skruen af og måske noget af underdelen på kofangeren....

nu har jeg så det andet aftagelige træk på colten som har siddet på siden 2009. har ikke forsøgt at pille ved det endnu men jeg gruer da lidt. gudskelov den først skal til syn i 2015 :lol:

Jeg har samme bil og hvis du er rigtig heldig og møder en emsig trafikbetjent så kan man få en bøde, hvis trækket går op over nummerpladen :)
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)

freelance
Nyt medlem
Indlæg: 432
Tilmeldt: 12. mar 2009, 12:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af freelance » 11. aug 2014, 08:28

Der skal ikke laves hovsaløsninger som hjemmesvejsning eller lign.

Meen tror det bliver lidt svært at stole på trækket igen.

Kan man fysisk kontrollere om trækket sidder korrekt på ?

Mvh
Rasmus

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af Uffe » 11. aug 2014, 09:30

Sace skrev: Min mors fabia fra 07 med originalt aftageligt træk dumpede til syn pga. manglende øje til wiren. Så det eksisterer altså ;)
Fruens fik en betinget omsyn på den der. Det er lige meget om trækøjet som man kan hive hele bilen baglæns med kan nås med wiren. Den vurderer jeg til at kunne holde til en sprængwire. Men det var synsmanden ligeglad med, han havde sine paragraffer.

Latterligt.

Næste gang den blev synet så hidsede synsmanden sig op over at det aftagelige træk var rustet fast med en knækket nøgle i låsen. Det tog et omsyn at godkende at det var lige meget :D

For 14 dage siden gik den så igennem syn igen med samme fastrustede "aftagelige" træk uden anmærkninger :D
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af ac242 » 11. aug 2014, 10:44

aabm skrev: Jeg har samme bil og hvis du er rigtig heldig og møder en emsig trafikbetjent så kan man få en bøde, hvis trækket går op over nummerpladen :)
åh ja, den har jeg også tænkt på kunne ske :roll: men mon ikke man kunne snakke sig fra den. 7-9-13 så har jeg ikke haft problemer med at snakke mig fra andre ting ;)
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af Carsten Nielsen » 11. aug 2014, 14:09

Der sidder et MVG aftageligt træk på Ibizaen. Jeg kender låsetypen fra tidligere. Proppen havde ikke været sat i længe, kun dækpladen på kofangeren. Det er vist mange år siden trækket har været brugt sidst.

Da jeg satte det i låste det fast og sagde klik, men jeg var ikke helt tilfreds med hvordan udløserknapperne sad og kunne derfor heller ikke få plastikdækkappen over udløserne på. Jeg rumsterede en del med det og smurte som en gal. Pludselig sagde det bare højlydt KLIK da jeg monterede. Der stod fedtsprøjt til højre og venstre fra låsen og så var det låst rigtigt.

Havde jeg ikke haft erfaringen fra tidligere kunne jeg sikkert også have fejlmonteret og tabt skidtet.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af i-s » 11. aug 2014, 18:25

ac242 skrev:octavia'en var til syn for en måned siden og der ville synsmanden have jeg tog det aftagelige træk af for som han sagde hvis det ikke kunne tages af så skulle jeg til omsyn.
jeg har så bøvlet med det i rigtig lang tid siden vi flyttede, hvor det sad på i cirka 2 måneder fordi jeg hele tiden havde trailer af og på, så jeg gad ikke hive det af og på hele tiden hvilket resulterede i at det groede fast. heldigvis havde jeg prøvet at sprøjte olie derop løbende så da den stod på liften var det åbenbart lettere at lægge kræfter i for det røg rimelig nemt af, og jeg slap for omsyn :oops:
sjovt nok kommenterede han ikke min wirekrog som jeg selv har lavet og som sidder fast i en af skruerne der holder kofangeren fast. om det er en smart løsning ved jeg ikke. teoretisk set kunne wiren sikkert godt rive skruen af og måske noget af underdelen på kofangeren....

nu har jeg så det andet aftagelige træk på colten som har siddet på siden 2009. har ikke forsøgt at pille ved det endnu men jeg gruer da lidt. gudskelov den først skal til syn i 2015 :lol:
Hvis du læser den nye synsbekendtgørelse, så er aftageligt træk nu et kontrolpunkt til syn.
Der står direkte, at krogen skal medbringes og den skal prøves på bilen.
Men der er ikke krav om, at du skal kunne tage trækket af. Der står faktisk direkte, at fastrustede aftagelige træk kan godkendes. Så han har vist været lidt for emsig.
/Søren.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af Martin1986 » 11. aug 2014, 18:29

Misser skrev:
JSA skrev:
Misser skrev: HADER når folk smider wiren rundt om trækket. Der ingen der fatter at det ulovligt.
HADER når der ikke er andre steder at gøre den fast!
Har endnu til gode at finde en bil hvor der ikke er et hul til wiren.
Næsten alle, inklusive mig egen. Aftageligt westfalia
Nuværende bil: BMW F11 530D

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af comforttraktoren » 11. aug 2014, 18:41

HVORFOR køber folk et AFTAGELIGT træk til 8-14 tusinde, for så at lade det sidde på i bilens levetid ????
Jeg spørger bare...
Det ville sq da være billigere at købe et fast, som er lige så grimt. :shock:
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

MysTiC
Medlem
Indlæg: 978
Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sv: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af MysTiC » 11. aug 2014, 21:10

i-s skrev:
ac242 skrev:octavia'en var til syn for en måned siden og der ville synsmanden have jeg tog det aftagelige træk af for som han sagde hvis det ikke kunne tages af så skulle jeg til omsyn.
jeg har så bøvlet med det i rigtig lang tid siden vi flyttede, hvor det sad på i cirka 2 måneder fordi jeg hele tiden havde trailer af og på, så jeg gad ikke hive det af og på hele tiden hvilket resulterede i at det groede fast. heldigvis havde jeg prøvet at sprøjte olie derop løbende så da den stod på liften var det åbenbart lettere at lægge kræfter i for det røg rimelig nemt af, og jeg slap for omsyn :oops:
sjovt nok kommenterede han ikke min wirekrog som jeg selv har lavet og som sidder fast i en af skruerne der holder kofangeren fast. om det er en smart løsning ved jeg ikke. teoretisk set kunne wiren sikkert godt rive skruen af og måske noget af underdelen på kofangeren....

nu har jeg så det andet aftagelige træk på colten som har siddet på siden 2009. har ikke forsøgt at pille ved det endnu men jeg gruer da lidt. gudskelov den først skal til syn i 2015 :lol:
Hvis du læser den nye synsbekendtgørelse, så er aftageligt træk nu et kontrolpunkt til syn.
Der står direkte, at krogen skal medbringes og den skal prøves på bilen.
Men der er ikke krav om, at du skal kunne tage trækket af. Der står faktisk direkte, at fastrustede aftagelige træk kan godkendes. Så han har vist været lidt for emsig.
Det er et krav hvis det dækker for nummerpladen..
Nogle biler er evt også kun godkendt med aftageligt, pga nummerplade problemer ;-)

Er pisse træt af at mit sidder fast..
Overvejer nyt træk, da jeg ikke kan få krogen af :-(

Brugeravatar
aabm
Medlem
Indlæg: 521
Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydvest fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af aabm » 13. aug 2014, 01:11

comforttraktoren skrev:HVORFOR køber folk et AFTAGELIGT træk til 8-14 tusinde, for så at lade det sidde på i bilens levetid ????
Jeg spørger bare...
Det ville sq da være billigere at købe et fast, som er lige så grimt. :shock:
Tror da heller ikke der er nogen som gør det... Det er nok med hvis man køber en brugt bil hvor det er i forvejen.
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af jan67 » 30. sep 2014, 20:28

Ved godt emnet er et par mdr, gammelt. Men fandt lige denne her.
Hilsen Jan
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (107.68 KiB) Vist 855 gange
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af Sorens2 » 30. sep 2014, 20:58

Den er egentlig ret fin.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Anders S
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 01:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af Anders S » 30. sep 2014, 21:46

Seth-Enoch skrev:
ltdr skrev:Jeg tabte engang en minigraver med boggietrailer. Den vejede ca 1100kg ialt med trailer, og jeg nåede kun ned til det nærmeste sving. Kunne se i bakspejlet at den bare forsatte ligeud. Det er det værste der er sket i min tid som bilist, hvor jeg var chauffør. Der skete intet, da den kørte lige ind i et buskads., og det var meget tidligt på dagen, så der var ingen fodgængere. På begge sider af buskadset, stod der masser af biler.. Det kunne have gået grueligt galt. Det var et Westfalia, og har ikke brugt et aftageligt træk siden. Stoler ikke på dem eller mine evner til at montere det.
Ja, det er ikke for sjovt at det ikke længere er tilladt kun at smide wiren omkring trækket, specielt når det hele falder af :mrgreen:

En af mine venner prøvede det samme med en campingvogn, som bare satte sig på næsehjulet og stoppede fint på en mark :) Der sad wiren også omkring trækket, så der kom ikke såen rigtig hold på med det samme. Det er så held i uheld jo, for havde campingvognen blokeret hjulene, så må guderne vide hvordan det havde endt.
Præcis dét har jeg prøvet med et tysk monteret anhængertræk på min gamle Cayenne Turbo.
Med en 3500kg trailer med motorbør og 2 Tons minigraver røg trækket af pga. jeg IKKE havde fjernet nøglen!!
Heldigvis på vej ud af vores lager med under 10 km i timen.

Føj.. Det burde slet ikke være muligt at montere de trækkroge uden af tage nøglen ud!!.
I mit tilfælde tror jeg at det var lidt rust i samlingen der gjorde at trækket sat 100% oppe.
Forinden HAVDE jeg hoppet på trækket og hevet i det EFTER montering af traileren. :)
Fanme glad for jeg ikke ødelagde mit eget og en andens fremtid, hvis det var sket et andet sted!! :(
Senest rettet af Anders S 1. okt 2014, 19:12, rettet i alt 1 gang.
- Alt sagt før et "men", mister sin betydning.

( Tidligere kendt som mailx )

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af Fabia Combi » 1. okt 2014, 07:11

Mit fastrustede træk på Fabiaen er det eneste der er godkendt til 1200kg, de faste går kun til 1000kg.

At det kostede 1000 kr monteret hos Skoda i Polen var kun en yderligere bonus.

freelance
Nyt medlem
Indlæg: 432
Tilmeldt: 12. mar 2009, 12:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Aftagelig træk faldet af…

Indlæg af freelance » 1. okt 2014, 15:27

I mit tilfælde var det ca 1 mm rust der gjorde at trækket ikke sad helt sammen oppe i samlingen.

Vilst hvad lidt filen kunne gøre ....
Rasmus

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"