Trailer og fartskriver?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Jesper Krag-Andersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. apr 2010, 17:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Jesper Krag-Andersen » 5. mar 2014, 21:58

JerrilD skrev:Der skal altid være fartskriver i en lastbil(over 3500kg) uanset om det er privat eller firma....

Men der er undtagelser for redningskøretøjer, militær, brandvæsen.. Alle undtagelser kan ses her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2606 under KAPITEL IV.

De undtagelser du linker til er de Nationale, der findes også de internationale. ;-)

Fandt det her.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 013:DA:PDF

se evt. s 4 punkt H, der siger:

køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af ph » 5. mar 2014, 22:16

JerrilD skrev:
Smeden skrev:Fuck noget lort.. Vi går lige og dimser med at få købt en stor trailer til vores toyota dyna... Den rammer totalvægt på5500kg... Hva koster det at få skriver i, og hva kræver det af førens kørekort. Det er primært mig der kører den, og jeg skal have trailerkort nu her men skal der mere til...?
Skal man egentlig ikke også have EU-Kvalificering?
jeg spurgte på euc de siger at forvogn skal være reg.bus eller lastbil over Kg.3500 for at det er et krav
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Smeden
Nyt medlem
Indlæg: 414
Tilmeldt: 16. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Smeden » 7. mar 2014, 20:38

Ifølge politiet i Ålborg gælder regler ang skriver i bil på max 3500kg kun ved kørsel af fremmed gods, altså vognmandskørsel. Dvs jeg må, med trailer kørekort, køre med vores dyna med totalt vægt på 3500kg + 2200kg trailer (max dyna må trække) uden fartskriver eller andet gejl landet rundt, blot lasten er vores egne varer på vej til kunde, maling, montage osv osv. Så snart jeg smider en kasse på bilen fra et fremmed firma til et andet laver jeg vognmandskørsel hvis det er på traileren. Er det på bioen uden trailer må vi vist godt.. Virkelig sjove regler og skide irriterende at politiet ikke er enige om hvordan de tolker reglerne...

Brugeravatar
Octavia Combi
Nyt medlem
Indlæg: 274
Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Octavia Combi » 7. mar 2014, 21:12

Smeden skrev:Ifølge politiet i Ålborg gælder regler ang skriver i bil på max 3500kg kun ved kørsel af fremmed gods, altså vognmandskørsel. Dvs jeg må, med trailer kørekort, køre med vores dyna med totalt vægt på 3500kg + 2200kg trailer (max dyna må trække) uden fartskriver eller andet gejl landet rundt, blot lasten er vores egne varer på vej til kunde, maling, montage osv osv. Så snart jeg smider en kasse på bilen fra et fremmed firma til et andet laver jeg vognmandskørsel hvis det er på traileren. Er det på bioen uden trailer må vi vist godt.. Virkelig sjove regler og skide irriterende at politiet ikke er enige om hvordan de tolker reglerne...
Uanset om det er er firmakørsel eller vognmandskørsel ( godstransport for fremmed regning ), så er udgangspunktet, at køretøjet eller en kombination af køretøjer ( bil + påhængsvogn ) over 3500 kg er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Så længe det er erhvervsmæssig transport.

Bemærk sidste sætning omkring erhvervsmæssig transport, der både dækker vognmandskørsel og firmakørsel.

Hertil kommer diverse EU og nationale undtagelser, som bl.a. kan findes på www.politi.dk -> Borgerservice -> Færdsel -> Tunge køretøjer.


Du er omfattet af reglerne i den ovenstående kombination af køretøjer af køretøjer du nævner.....

Skriv evt. en pb, så kan du få min arbejdsmail og stille videre spørgsmål der ;)
Få appetit ude, men spis hjemme ;O)
Beklager drenge.... Herrer Bilen blev til en KIA Rio 1,1 CRDI årgang 2012

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af ph » 7. mar 2014, 21:13

Smeden skrev:Ifølge politiet i Ålborg gælder regler ang skriver i bil på max 3500kg kun ved kørsel af fremmed gods, altså vognmandskørsel. Dvs jeg må, med trailer kørekort, køre med vores dyna med totalt vægt på 3500kg + 2200kg trailer (max dyna må trække) uden fartskriver eller andet gejl landet rundt, blot lasten er vores egne varer på vej til kunde, maling, montage osv osv. Så snart jeg smider en kasse på bilen fra et fremmed firma til et andet laver jeg vognmandskørsel hvis det er på traileren. Er det på bioen uden trailer må vi vist godt.. Virkelig sjove regler og skide irriterende at politiet ikke er enige om hvordan de tolker reglerne...
Det synes jeg du skal få på skrift fra en så højt oppe i systemet som overhovedet muligt. Husk en underskrift
Ved ikke om det er nok men hvis du bliver stoppet af en. Som kenderreglerne og du vælger at tage i retten så er du forhåbentligt bedre stillet end hvis du ikke har noget på skrift!
Her ovre er givet bøder til bil med trailer med egne maskiner der benyttes til udførelse af erhverv udført af manden der kører bilen
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af norn » 8. mar 2014, 07:36

Smeden skrev:Ifølge politiet i Ålborg gælder regler ang skriver i bil på max 3500kg kun ved kørsel af fremmed gods, altså vognmandskørsel. Dvs jeg må, med trailer kørekort, køre med vores dyna med totalt vægt på 3500kg + 2200kg trailer (max dyna må trække) uden fartskriver eller andet gejl landet rundt, blot lasten er vores egne varer på vej til kunde, maling, montage osv osv. Så snart jeg smider en kasse på bilen fra et fremmed firma til et andet laver jeg vognmandskørsel hvis det er på traileren. Er det på bioen uden trailer må vi vist godt.. Virkelig sjove regler og skide irriterende at politiet ikke er enige om hvordan de tolker reglerne...
Det er direkte forkert.......

Regler om anvendelse af kontrolapperat som det så fint hedder
Skelner ikke imellem om det er godskørsel for fremmed regning eller om det er egne varer

Det har lige været en sag med to håndværkere i en varevogn med trailer som blev stoppet af politiet på fyn
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Smeden
Nyt medlem
Indlæg: 414
Tilmeldt: 16. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Smeden » 8. mar 2014, 07:40

Octavia Combi skrev:
Smeden skrev:Ifølge politiet i Ålborg gælder regler ang skriver i bil på max 3500kg kun ved kørsel af fremmed gods, altså vognmandskørsel. Dvs jeg må, med trailer kørekort, køre med vores dyna med totalt vægt på 3500kg + 2200kg trailer (max dyna må trække) uden fartskriver eller andet gejl landet rundt, blot lasten er vores egne varer på vej til kunde, maling, montage osv osv. Så snart jeg smider en kasse på bilen fra et fremmed firma til et andet laver jeg vognmandskørsel hvis det er på traileren. Er det på bioen uden trailer må vi vist godt.. Virkelig sjove regler og skide irriterende at politiet ikke er enige om hvordan de tolker reglerne...
Uanset om det er er firmakørsel eller vognmandskørsel ( godstransport for fremmed regning ), så er udgangspunktet, at køretøjet eller en kombination af køretøjer ( bil + påhængsvogn ) over 3500 kg er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Så længe det er erhvervsmæssig transport.

Bemærk sidste sætning omkring erhvervsmæssig transport, der både dækker vognmandskørsel og firmakørsel.

Hertil kommer diverse EU og nationale undtagelser, som bl.a. kan findes på http://www.politi.dk -> Borgerservice -> Færdsel -> Tunge køretøjer.


Du er omfattet af reglerne i den ovenstående kombination af køretøjer af køretøjer du nævner.....

Skriv evt. en pb, så kan du få min arbejdsmail og stille videre spørgsmål der ;)
Er du i politiet ...? :-)

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Seth-Enoch » 8. mar 2014, 08:25

Smeden skrev:
Octavia Combi skrev:
Smeden skrev:Ifølge politiet i Ålborg gælder regler ang skriver i bil på max 3500kg kun ved kørsel af fremmed gods, altså vognmandskørsel. Dvs jeg må, med trailer kørekort, køre med vores dyna med totalt vægt på 3500kg + 2200kg trailer (max dyna må trække) uden fartskriver eller andet gejl landet rundt, blot lasten er vores egne varer på vej til kunde, maling, montage osv osv. Så snart jeg smider en kasse på bilen fra et fremmed firma til et andet laver jeg vognmandskørsel hvis det er på traileren. Er det på bioen uden trailer må vi vist godt.. Virkelig sjove regler og skide irriterende at politiet ikke er enige om hvordan de tolker reglerne...
Uanset om det er er firmakørsel eller vognmandskørsel ( godstransport for fremmed regning ), så er udgangspunktet, at køretøjet eller en kombination af køretøjer ( bil + påhængsvogn ) over 3500 kg er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Så længe det er erhvervsmæssig transport.

Bemærk sidste sætning omkring erhvervsmæssig transport, der både dækker vognmandskørsel og firmakørsel.

Hertil kommer diverse EU og nationale undtagelser, som bl.a. kan findes på http://www.politi.dk -> Borgerservice -> Færdsel -> Tunge køretøjer.


Du er omfattet af reglerne i den ovenstående kombination af køretøjer af køretøjer du nævner.....

Skriv evt. en pb, så kan du få min arbejdsmail og stille videre spørgsmål der ;)
Er du i politiet ...? :-)
Det er han nemlig.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Fabia Combi » 8. mar 2014, 09:06

http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/c4347 ... rtskrivere

Kode: Vælg alt

Kører man over 50 kilometer fra hjemadressen i sin eller mesters varevogn med trailer bagpå, eksempelvis med stillads eller gravemaskine, og den samlede vægt er over 3.500 kilo, så skal vognen have installeret en fartskriver og overholde bestemmelserne.

Direktør i Dansk Håndværk Erik Møbius mener ikke, han nogensinde har hørt om mindre håndværkere, der har monteret fartskriver.

I Tyskland findes der dog en såkaldt "håndværkerundtagelse" fra køre- hviletidsbestemmelserne.

Den gælder for virksomheder, som transporterer eget gods, der skal anvendes eksempelvis i forbindelse med en arbejdsopgaver, skriver Dagens Byggeri.

På Christiansborg mener De Konservatives erhvervspolitiske ordfører Mike Legarth, at reglerne i Danmark er for tåbelige. Nu vil han tage sagen op med justitsminister Karen Hækkerup (S).

- Det er bureaukratisk og besværliggør mindre virksomheders muligheder for at byde ind på opgaver, der ligger mindre end en times kørsel væk, siger Mike Legarth.

Newspaq


Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af norn » 8. mar 2014, 11:43

Det er også en fuldstændig sindsyg regel....

Men det er en EU regel og bunder ud i at i alle de andre EU lande er en lastbil først en lastbil når den er over 7,5ton
I danmark er det jo og har altid været 3,5ton

Problemet ude i EU er så at der er ufatteligt mange kleintransporter som de kaldes
Typisk en iveco turbo dejli eller en MB sprinter som kassebil med en stor boggie trailer eller sågar triple boggie på traileren med stor pressingsopbygning ,så der ordentligt kunne være noget med

Disse kleintransporter holder sig så lige under 7,5 tons og derfor er de ude af alle tænkelige regler om køre/hviletid
De kunne sådan set og gjorde det sikkert også , køre dag og nat
Der var inegn ordentlige sove forhold for chauføren i bilerne

Det var en torn i øjet på vognmændene og på EU
Så nu besluttede EU så at en lastbil er en lastbil når den kommmer over 3,5 ton

Og det ramte så også alle andre
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af ph » 8. mar 2014, 12:06

Man kan vende den om og spørge
Hvorfor mener i at en sprinter med skammel og sættevogn-trailer =vogntog med totalvægt på 7T. Ikke skal havefartskriver
når 3.501.kg. lastbil skal ?
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Smeden
Nyt medlem
Indlæg: 414
Tilmeldt: 16. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Smeden » 8. mar 2014, 14:02

ph skrev:Man kan vende den om og spørge
Hvorfor mener i at en sprinter med skammel og sættevogn-trailer =vogntog med totalvægt på 7T. Ikke skal havefartskriver
når 3.501.kg. lastbil skal ?
Hmm så skal man jo afskaffe trailer kørekortet.... Det har jo ingen værdi i erhverv hvis ens primære biler har en total vægt på 3500kg
Endvidere virker det nytteløst hvis man i f.eks mit erhverv som smed skulle få det til at gå op med bil og trailer under 3500kg :-)

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af CULT » 8. mar 2014, 14:56

norn skrev:Det er også en fuldstændig sindsyg regel....

Men det er en EU regel og bunder ud i at i alle de andre EU lande er en lastbil først en lastbil når den er over 7,5ton
I danmark er det jo og har altid været 3,5ton

Problemet ude i EU er så at der er ufatteligt mange kleintransporter som de kaldes
Typisk en iveco turbo dejli eller en MB sprinter som kassebil med en stor boggie trailer eller sågar triple boggie på traileren med stor pressingsopbygning ,så der ordentligt kunne være noget med

Disse kleintransporter holder sig så lige under 7,5 tons og derfor er de ude af alle tænkelige regler om køre/hviletid
De kunne sådan set og gjorde det sikkert også , køre dag og nat
Der var inegn ordentlige sove forhold for chauføren i bilerne

Det var en torn i øjet på vognmændene og på EU
Så nu besluttede EU så at en lastbil er en lastbil når den kommmer over 3,5 ton

Og det ramte så også alle andre
Ja og vi har også sprintere der kommer i firmaet der kører 30-35000km om måneden med kun EN chauffør det forstår jeg heller ikke kan blive ved med at gå, men de kører sjovt nok sjældet galt :shock:
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Smeden
Nyt medlem
Indlæg: 414
Tilmeldt: 16. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Smeden » 8. mar 2014, 19:10

Ja skal holde weekenden fri er det 1750 km om dagen... Kører han alle dage er det mere overkommelige 1100km om dagen.. men det er stadig en del da.

Det jeg finder problematisk er at man som håndværker ikke kan nøjes med trailerkort. Smede og murer kører da oftest med 3500kg's biler og har da ofte behov for en trailer. De selv samme firmaer vil sjældent kører så meget at det ville være et problem med sikkerheden i mine øjne.
Det er derfor jeg syntes det virker urimeligt der skal skriver i bilen.

Det kan diskuteres om transportfirmaer gider at udnytte det hul med at en en 7 tons bil/trailer combi i princippet kunne køre 24/7..?
Den må ikke køre hurtigere end en lastbil
kan laste langt mindre (er ik helt klar over hvad en 5/7 tons bil må læsse? men nok mere en f.eks vores 3000kg Dyna+trailer kan læsse
Har en typisk en ringe diesel økonomi når der slæbes rundt på trailer

Om alting er tør jeg ikke brude den regel da alle mine ture går forbi vægten ved svenstrup hvor der er jævnlige kontroller.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af norn » 8. mar 2014, 22:02

Det er temmeligt sikkert ikke de forskellige håndværksbrancher man har været ude efter da reglerne blev ændret
Håndværkerne røg bare med ind i reglerne , fordi man endnu engang glemte at slå hjernen til da man lavede love
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Fabia Combi » 8. mar 2014, 22:20

Skatteopkræverne kan ikke finde ud af komplicerede regler, derfor kan man få en bøde for håndholdt mobil under kørslen, når man holder parkeret i vejsiden og taler telefon.
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 618004.ece

Tænk hvis staklerne, hvis brødre fik gårdene i Jylland, selv skulle til at vurdere om en bil var en del af trafikken eller ej?

Nej det er for svært, så lad os nøjes med at "under kørsel" betyder at man befinder sig på førersædet og har mulighed for at starte motoren.

Hvis mester hjemme på gården ikke får bonus, så bliver han så knotten, så de skal jo have nogle bøder i kassen.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af ph » 8. mar 2014, 23:41

Smeden skrev:
ph skrev:Man kan vende den om og spørge
Hvorfor mener i at en sprinter med skammel og sættevogn-trailer =vogntog med totalvægt på 7T. Ikke skal havefartskriver
når 3.501.kg. lastbil skal ?
Hmm så skal man jo afskaffe trailer kørekortet.... Det har jo ingen værdi i erhverv hvis ens primære biler har en total vægt på 3500kg
Endvidere virker det nytteløst hvis man i f.eks mit erhverv som smed skulle få det til at gå op med bil og trailer under 3500kg :-)
det er jo den eneste måde man har bare en smule hånd i hanke med at folk der påtænker at bevæge sig ud i trafikken med 2200.kg campingvogn også har bare en smule forstand på at håndtere den
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Smeden
Nyt medlem
Indlæg: 414
Tilmeldt: 16. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Smeden » 9. mar 2014, 07:02

ph skrev:
Smeden skrev:
ph skrev:Man kan vende den om og spørge
Hvorfor mener i at en sprinter med skammel og sættevogn-trailer =vogntog med totalvægt på 7T. Ikke skal havefartskriver
når 3.501.kg. lastbil skal ?
Hmm så skal man jo afskaffe trailer kørekortet.... Det har jo ingen værdi i erhverv hvis ens primære biler har en total vægt på 3500kg
Endvidere virker det nytteløst hvis man i f.eks mit erhverv som smed skulle få det til at gå op med bil og trailer under 3500kg :-)
det er jo den eneste måde man har bare en smule hånd i hanke med at folk der påtænker at bevæge sig ud i trafikken med 2200.kg campingvogn også har bare en smule forstand på at håndtere den
Ogaå derfor jeg skrev indenfor erhverv... Trailer kortet er fin i privat... Selvom min mondeo med fuld last på krogen også overskrider 3500kg... Skal jeg så ik have skriver hvis det skal være helt rigtigt.....?

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Seth-Enoch » 9. mar 2014, 07:30

ph skrev:
Smeden skrev:
ph skrev:Man kan vende den om og spørge
Hvorfor mener i at en sprinter med skammel og sættevogn-trailer =vogntog med totalvægt på 7T. Ikke skal havefartskriver
når 3.501.kg. lastbil skal ?
Hmm så skal man jo afskaffe trailer kørekortet.... Det har jo ingen værdi i erhverv hvis ens primære biler har en total vægt på 3500kg
Endvidere virker det nytteløst hvis man i f.eks mit erhverv som smed skulle få det til at gå op med bil og trailer under 3500kg :-)
det er jo den eneste måde man har bare en smule hånd i hanke med at folk der påtænker at bevæge sig ud i trafikken med 2200.kg campingvogn også har bare en smule forstand på at håndtere den
Godt du skriver "en smule forstand", for man lære sq ikke ret meget om kørsel, mere lidt teori om bremser, man skal overholde 70/80kmt osv.. Intet om kugletryk og hvorfor det isært er vigtigt med campingvogn. Hvad der sker hvis man kommer i for høj fart ned af en bakke og hvorfor det kan være pokkers svært at få hold på igen, når først skidtet begynder at slingre osv..
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Ozona » 9. mar 2014, 09:24

Seth-Enoch skrev: Godt du skriver "en smule forstand", for man lære sq ikke ret meget om kørsel, mere lidt teori om bremser, man skal overholde 70/80kmt osv.. Intet om kugletryk og hvorfor det isært er vigtigt med campingvogn. Hvad der sker hvis man kommer i for høj fart ned af en bakke og hvorfor det kan være pokkers svært at få hold på igen, når først skidtet begynder at slingre osv..
Jeg er helt enig her med Seth-Enoch... Tog trailerkort for knap et års tid siden, og var mildest talt overrasket over undervisningen. Vi kørte med en forholdsvis lille lukket Cargo trailer, med vægt i, så vi lige akkurat tøj op i B/E kørekortet. Da jeg så havde taget kortet (som der ikke var noget problem i - bilen var jo blot tungere, og lige så lang som når man kører med en normal trailer) og skulle ud og køre med min mercedes sprinter, med en maskintrailer (læs: VÆSENTLIG LÆNGERE, end en standard trailer) der vejede 2,5T læsset, så kom udfordringerne pludselig. Man var væsentlig længere end normalt, og man kunne i den grad mærke man havde noget på krogen, når man accelererede/bremsede. Hvorfor stilles der ikke (større) krav til at traileren, skal være lang..OG TUNG! Så man rent faktisk lærer noget...
Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

Smeden
Nyt medlem
Indlæg: 414
Tilmeldt: 16. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Smeden » 9. mar 2014, 10:38

Ja det virker helt godnat... Men der er jo for at få så mange som muligt til at tage kortet mens prisen er holdt nede... Den trailer vi påtænker måler 5,6 meter fra ende til anden - det svarer vel til dobbelt størrelse af den de fleste tager kørekortet med..?

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af ph » 9. mar 2014, 11:22

Ozona skrev:
Seth-Enoch skrev: Godt du skriver "en smule forstand", for man lære sq ikke ret meget om kørsel, mere lidt teori om bremser, man skal overholde 70/80kmt osv.. Intet om kugletryk og hvorfor det isært er vigtigt med campingvogn. Hvad der sker hvis man kommer i for høj fart ned af en bakke og hvorfor det kan være pokkers svært at få hold på igen, når først skidtet begynder at slingre osv..
Jeg er helt enig her med Seth-Enoch... Tog trailerkort for knap et års tid siden, og var mildest talt overrasket over undervisningen. Vi kørte med en forholdsvis lille lukket Cargo trailer, med vægt i, så vi lige akkurat tøj op i B/E kørekortet. Da jeg så havde taget kortet (som der ikke var noget problem i - bilen var jo blot tungere, og lige så lang som når man kører med en normal trailer) og skulle ud og køre med min mercedes sprinter, med en maskintrailer (læs: VÆSENTLIG LÆNGERE, end en standard trailer) der vejede 2,5T læsset, så kom udfordringerne pludselig. Man var væsentlig længere end normalt, og man kunne i den grad mærke man havde noget på krogen, når man accelererede/bremsede. Hvorfor stilles der ikke (større) krav til at traileren, skal være lang..OG TUNG! Så man rent faktisk lærer noget...
Kan kun gi jer ret man burde også komme på glatbane
Det jeg mener er bare at man til trailerkort trods alt får lidt viden og skal kunne bakke om hjørner, og ind langs en kantsten
Afskaffer man B/E så er der slet intet til hinder for at der ryger en 18.årig ud på landevejen med 7.T imellem nr.pladerne
Som dårligt nok har lært basal viden om at færdes sikkert i en suzuki alto
Men uanset hvor let i så end mener at det er at tage B/E så er der dem der dumper til "køreprøven"
Så nogle er åbentbart dårlige nok og mener at de erbbedre
...lørdag eftermiddag på den lokale genbrugsplads siger alt
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

C-hansen
Medlem
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 16. maj 2011, 15:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af C-hansen » 9. mar 2014, 11:51

Når man som 18 årig lige har fået sit kørekort så har man jo heller ikke lært alt hvad der skal læres i trafikken. Sådan er det vel også når man har fået sit B/E kørekort. Så har man lært det basale og skal først derefter ud i det virkelige liv og lære de sidste færdigheder
A3 1,9 TDI AGR "hestebilen" 98'

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Seth-Enoch » 9. mar 2014, 20:06

ph skrev:Men uanset hvor let i så end mener at det er at tage B/E så er der dem der dumper til "køreprøven"
Det folk dumper på, er faktisk meget meget sjældet trailer delen, men alt det andet, som f.eks. at orientere sig, køre den korrekte hastighed osv.. Det at bakke traileren rundt om et stort blødt sving 30-90cm fra kanstenen, det øver man jo konstant til køretimerne.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 95 times
Been thanked: 66 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Ozona » 9. mar 2014, 22:10

Min køre lærer tog sig en smøg imens jeg tæskede frem og tilbage rundt om et sving med traileren
Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

Brugeravatar
Octavia Combi
Nyt medlem
Indlæg: 274
Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af Octavia Combi » 13. mar 2014, 15:32

Smeden skrev:
Octavia Combi skrev:
Smeden skrev:Ifølge politiet i Ålborg gælder regler ang skriver i bil på max 3500kg kun ved kørsel af fremmed gods, altså vognmandskørsel. Dvs jeg må, med trailer kørekort, køre med vores dyna med totalt vægt på 3500kg + 2200kg trailer (max dyna må trække) uden fartskriver eller andet gejl landet rundt, blot lasten er vores egne varer på vej til kunde, maling, montage osv osv. Så snart jeg smider en kasse på bilen fra et fremmed firma til et andet laver jeg vognmandskørsel hvis det er på traileren. Er det på bioen uden trailer må vi vist godt.. Virkelig sjove regler og skide irriterende at politiet ikke er enige om hvordan de tolker reglerne...
Uanset om det er er firmakørsel eller vognmandskørsel ( godstransport for fremmed regning ), så er udgangspunktet, at køretøjet eller en kombination af køretøjer ( bil + påhængsvogn ) over 3500 kg er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Så længe det er erhvervsmæssig transport.

Bemærk sidste sætning omkring erhvervsmæssig transport, der både dækker vognmandskørsel og firmakørsel.

Hertil kommer diverse EU og nationale undtagelser, som bl.a. kan findes på http://www.politi.dk -> Borgerservice -> Færdsel -> Tunge køretøjer.


Du er omfattet af reglerne i den ovenstående kombination af køretøjer af køretøjer du nævner.....

Skriv evt. en pb, så kan du få min arbejdsmail og stille videre spørgsmål der ;)
Er du i politiet ...? :-)

Ja ;)
Få appetit ude, men spis hjemme ;O)
Beklager drenge.... Herrer Bilen blev til en KIA Rio 1,1 CRDI årgang 2012

Brugeravatar
bretti
Medlem
Indlæg: 882
Tilmeldt: 25. jul 2013, 21:21
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af bretti » 13. mar 2014, 16:32

Vi har lige købt en Atego 816 som vi vil bruge til at køre racerbilen rundt med, dvs. det er ren privat kørsel. Vil det sige at jeg ikke skal bruge førerbevis da det er ren privat fornøjesle?
R36 fra 06/2010 -> byttet til 911 Targa fra 1979
Cayenne S (958)

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af ph » 14. mar 2014, 05:08

Seth-Enoch skrev:
ph skrev:Men uanset hvor let i så end mener at det er at tage B/E så er der dem der dumper til "køreprøven"
Det folk dumper på, er faktisk meget meget sjældet trailer delen, men alt det andet, som f.eks. at orientere sig, køre den korrekte hastighed osv.. Det at bakke traileren rundt om et stort blødt sving 30-90cm fra kanstenen, det øver man jo konstant til køretimerne.
så det du siger er at det har en gavnlig effekt at folk der skal køre med trailer også skal ha et B/E kort??

...på trods af at vi hurtigt kan blive enige om at der kunne gøres meget mere og et glatførekursus ikke er a vejen

og at vi burde indføre køreprøver hvert 5-10.år for folk glemmer hvordan de skal gebærde sig i traffikken
Senest rettet af ph 14. mar 2014, 05:20, rettet i alt 1 gang.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af ph » 14. mar 2014, 05:10

bretti skrev:Vi har lige købt en Atego 816 som vi vil bruge til at køre racerbilen rundt med, dvs. det er ren privat kørsel. Vil det sige at jeg ikke skal bruge førerbevis da det er ren privat fornøjesle?
førerbevis er bare et andet ord for kørekort ...Tror jeg ikke du slipper for at ha til den valgte kategori ...B, C, D, evt. /E hvis der skal en trailer efter
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Trailer og fartskriver?

Indlæg af ph » 14. mar 2014, 05:16

Smeden skrev:
ph skrev:
Smeden skrev: Hmm så skal man jo afskaffe trailer kørekortet.... Det har jo ingen værdi i erhverv hvis ens primære biler har en total vægt på 3500kg
Endvidere virker det nytteløst hvis man i f.eks mit erhverv som smed skulle få det til at gå op med bil og trailer under 3500kg :-)
det er jo den eneste måde man har bare en smule hånd i hanke med at folk der påtænker at bevæge sig ud i trafikken med 2200.kg campingvogn også har bare en smule forstand på at håndtere den
Ogaå derfor jeg skrev indenfor erhverv... Trailer kortet er fin i privat... Selvom min mondeo med fuld last på krogen også overskrider 3500kg... Skal jeg så ik have skriver hvis det skal være helt rigtigt.....?
forstår stadig ikke hvorfor du mener at der skal B/E kort til for at fam.dk må trække deres 2T campingvogn
men at det er helt fint at don lærling på 18 bare kan sætte sig bag rattet i en sprinter med en 3500.kg trailer bagefter uden andet end et B kort
og Nej hvis transport er HELT Privat så skal du ikke ha fartskriver i din mondeo
...det er jo ok at privat tager turen til italien i et stræk men at chauffør der kører lokalt i dk skal overholde køre hviletidsreglerne
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"