http://www.dinepenge.dk/bil/artikel/sko ... xa-stjerne" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er da i ordenØkonomisk krise får flere taxavognmænd til at skifte den dyre Mercedes ud med en billig Skoda.
En Skoda ligger godt i svinget. Se bare, der ligger tre derovre...
Skoda-vittighederne er ikke helt uddøde endnu, og i taxabranchen griner de også af det tjekkiske lavprismærke. Bare ikke over bilerne, men over alle de penge, de sparer på at skifte den traditionelle Mercedes ud med en Skoda.
”En stor Skoda Superb koster 100.000 kroner mindre end en Mercedes. I disse finanskrisetider er det mange penge, også fordi markedet for brugte luksusbiler som frikørte Mercedes’er er mættet”, forklarer vognmand Ole Aakjær Nielsen fra Dantaxi i Århus.
Han er blandt de første taxavognmænd herhjemme, der har investeret i Skodas nye flagskib, Superb. En næsten fem meter lang limousine med mere plads på bagsædet end dyrere Mercedes, Volvo og BMW-taxier.
”Vi får kun skulderklap fra kunderne. De er nærmest benovede over den overdådige plads og den lydløse kørsel. Mange spørger overrasket: Er det virkelig en Skoda?”, fortæller Ole Aakjær Nielsen.
Skoda er en del af VW-koncernen. Derfor kender han teknikken fra de VW-taxaer, han også ejer, og den er pålidelig og driftssikker. Ole Aakjær Nielsen forventer da også, at det bliver let at få investeringen på 250.000 kroner hjem igen, når Skodaen er frikørt om et par år.
Tillid er godt, garanti er bedre
Hos den danske Skoda-importør er smilene også lige så brede som kølergrillen på den tjekkiske lavpris-limousine.
”Superb er jo blevet rost til skyerne i fagpressen, og nu mærker vi også en øget interesse fra taxabranchen. Vi har allerede fået en del biler ud at køre, bekræfter marketingchef Peter Lorenzen.
Glæden skyldes også, at et taxa-skilt på taget fungerer som et kvalitetsstempel: Private bilkøbere ved, at taxaer lever et hårdt liv og at vognmanden er afhængig af, at bilen er pålidelig. Derfor er det god reklame for Skoda.
”Det løfter klart mærkets image. Og når folk kan se, at Skoda kan klare sig som taxa, kommer der endnu flere ud at køre”, vurderer Peter Lorenzen.
Skoda har da også lagt sig i selen for at blive et seriøst alternativ til Mercedes for krævende taxavognmænd. Garantien på motor og gearkasse gælder for alle de 250.000 kilometer en Skoda typisk er i tjeneste som taxa. Samtidig er værkstederne gearet til at yde smidig og hurtig service, så taxaen kan være på gaden og køre penge hjem til sin vognmand. Ellers er der jo ikke meget at grine af.