perzz skrev:Peder skrev:Nemlig!
Jeg kan på min bærbare vælge at hive fat i Lenovo, hvis den går i stykker.
Men er mit humør til at min forhandler skal lave den, så er det dem der skal det - de kan godt høre Lenovo om de vil, men har de ikke tid, jamen så er det selvfølgelig bare dem der må æde den.
Det kan umuligt forholde sig anderledes med biler under 6 måneder, og tildels også under 24.
Tror såmen ikke du kan kræve at forhandleren skal lave det du lige syntes den dag.
Men ordlyden skal vel være, noget lignende: "vi konsultere med vores importør, om du er berettiget til udbedring"
Lad os antage følgende:
Jeg har to års reklamationsret som privatperson i Danmark.
Producenten af min maskine tilbyder mig ligeså to år, men kun hvis jeg går direkte til dem. Forhandleren har et år.
Min bærbare går i stykker, skærmen flimrer, i en alder af 1,5 år, og fejlen er påviselig som værende en fejl der er dækket jf. dansk lovgivning.
Jeg har her ret til at henvende mig til den erhvervsdrivende der solgte mig maskinen fra ny og reklamere over fejlen.
Forhandleren finder min påstand rigtig, skærmen er defekt.
Forhandleren kontakter producenten som oplyser at de yder et års garanti, med mindre jeg henvender mig.
Forhandleren oplyser mig at de ikke kan få fejlen lavet uden omkostninger, men det kan jeg hvis jeg henvender mig.
Her oplyser jer at det ønsker jeg ikke - de må lave den.
Forhandleren står nu med en regning på 3000+ moms for en ny skærm.. Som han skal betale..
I bilverdenen er reglerne det samme. Er der fejl på en bil, så skal det laves inden for rimelig tid - og er fabrikken / importøren overbebyrdet med sager - ja så må forhandleren selv æde regningen.
Eller forsøge at få den dækket senere.
Jeg er klar over der er forskel på ting, en rustplet der senere kan laves sætter jo ikke mig som
Forbruger ud af spillet - bilen kører jo stadig..
Men ovenstående burde og kan overføres - selvom det ikke er praksis at det bliver gjort