Rust i Up :-(

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Villanyi » 12. maj 2014, 11:02

KBoesen skrev:
ClausP skrev: Boblen er en lakfejl, lakgarantien er så desværre udløbet, men vent nu og se.
Lakgarantien er da på 3 år, så vidt jeg er underrettet? Og bilen er fra 2. måned 2012, så med min tvivlsomme hovedregning, giver det da ikke 3 år? :? :mrgreen:

Så det der skulle de satme da gerne dække også! ;)
Har jeg allerede nævnt!
Men der er ingen der gider at hører på os :mrgreen:
Mvh.
Micki


Das Auto

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af JerrilD » 12. maj 2014, 11:48

replica skrev:Surt. Håber du får det dækket.

Tvivler dog en del. Mange Touran ejere kan tale med her.

Man man kan godt lave en billig bil uden den ruster.

Vores egen Aygo er fra 2008 og har INTET rust overhovedet.

Den har aldrig fået nogen forebyggende efterbehandling.
Min Morfars Aygo har haft rust som blev lavt på garantien.... Og den er fra 2012 + At hele reservehjul brønden flød i vand(Kendt problem) Hvilket gjorde at den også var ved at ruste der......

Det samme havde min Gamle Aygo fra 2012..... (dog ikke rust)

Min Citigo er der heller INTET rust i og har heller ikke fået den behandlet med noget.
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af GaSelle » 12. maj 2014, 11:55

JerrilD skrev:
replica skrev:Surt. Håber du får det dækket.

Tvivler dog en del. Mange Touran ejere kan tale med her.

Man man kan godt lave en billig bil uden den ruster.

Vores egen Aygo er fra 2008 og har INTET rust overhovedet.

Den har aldrig fået nogen forebyggende efterbehandling.
Min Morfars Aygo har haft rust som blev lavt på garantien.... Og den er fra 2012 + At hele reservehjul brønden flød i vand(Kendt problem) Hvilket gjorde at den også var ved at ruste der......

Det samme havde min Gamle Aygo fra 2012..... (dog ikke rust)

Min Citigo er der heller INTET rust i og har heller ikke fået den behandlet med noget.
Aygo kunne have midt på dørstolperne (B-stolperne) på fordørene, efter sigende dér, hvor døren har "hængt" på en robot på fabrikken. Desuden samlingen bag bagklappen, ved taget, i begge sider. Det bliver dog altid lavet under garanti; det samme gør den utætte stoplygte.

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af ClausP » 12. maj 2014, 11:58

Sorry, rolig nu, huskede forkert på lak garantien. Selvfølgelig skal den dække.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Jakob J » 12. maj 2014, 11:58

Der ER 3 års lakgaranti. Bum.
Afventer fortsat svar.

nomaden
Nyt medlem
Indlæg: 488
Tilmeldt: 7. nov 2009, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af nomaden » 12. maj 2014, 15:24

De laver for dårlige biler nu til dags :twisted:. De skal da overholde det som er lovet ved salg af en ny bil :roll: ellers gider folk da ikke at købe vw næste gang. Jeg skal ikke nyde noget af at købe en ny bil der ruster efter bare 2 år så heller købe en gammel billig bil :lol:

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Jakob J » 20. maj 2014, 19:22

Update

Var hos VW i torsdags for at rykke for svar (der havde de haft 3 uger...). Intet nyt. "De har jo travlt på fabrikken...". :geek:

Afsted igen i dag. "Øhh bøh. Vi skal bruge flere billeder af bilen. Begge rustskader. Den på bagskærmen skal tjekkes indefra også..."

Så på mandag skal den igen til fotosession hos VW... Amatører :roll:

Tror lige jeg vil høre FDM ad, hvordan jeg skal forholde mig. Bare for at være på forkant.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Sorens2 » 20. maj 2014, 19:34

Jakob J skrev:Update

Var hos VW i torsdags for at rykke for svar (der havde de haft 3 uger...). Intet nyt. "De har jo travlt på fabrikken...". :geek:

Afsted igen i dag. "Øhh bøh. Vi skal bruge flere billeder af bilen. Begge rustskader. Den på bagskærmen skal tjekkes indefra også..."

Så på mandag skal den igen til fotosession hos VW... Amatører :roll:

Tror lige jeg vil høre FDM ad, hvordan jeg skal forholde mig. Bare for at være på forkant.
x dit personnummer.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Peder » 20. maj 2014, 19:47

Nu er det aktuelt med de tre års lakgaranti her.
Men synes ofte man hører at forhandleren skal kontakte fabrikken på hvad de må lave på helt ned til et år gamle biler.

Der ville jeg sgu stille mig uforstående - det er bare at komme i gang og få det fixet, det er ikke dit problem som kunde om forhandleren kan holde pengene hjemme.. Sådan er det alle andre steder end hos bilforhandlere.. Det burde være det samme!
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Villanyi » 20. maj 2014, 20:10

.
Senest rettet af Villanyi 3. jun 2014, 09:30, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Micki


Das Auto

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Trekster » 20. maj 2014, 20:20

Villanyi skrev:
Peder skrev:Nu er det aktuelt med de tre års lakgaranti her.
Men synes ofte man hører at forhandleren skal kontakte fabrikken på hvad de må lave på helt ned til et år gamle biler.

Der ville jeg sgu stille mig uforstående - det er bare at komme i gang og få det fixet, det er ikke dit problem som kunde om forhandleren kan holde pengene hjemme.. Sådan er det alle andre steder end hos bilforhandlere.. Det burde være det samme!
Nu er det jo ikke forhandleren der yder garantien, det er VW.
Dvs at alt skal gå igennem VW!

Så forhandleren kan jo ikke gå igang med at lave reparationer for Kr. 20.000,- som de så risikere selv at skulle betale? (Hvem ved)
Sådan fungere en forretning jo ikke ;)

Han har jo til dels ret, jeg kan tage det fra IT verden hvor jeg arbejder til dagligt. Jeg tager ikke fat i IBM USA for at få support/repareret vores servere på garantien, derimod distributøren(aka importøren) som har beføjelser til at træffe de nødvendige skridt og løse problemet for kunden, evt kan vores forhandler også klare det langt hen ad vejen. Forhandleren og distributøren bliver holdt skadesfri og IBM dækker evt bekostning der måtte være.
Men VW har sikkert stort tiltro til deres importører...måske derfor alt skal forbi dem først ;) Jeg tør ikke sige om det er sådan for alle bilmærker i DK, da jeg til dato(7-9-13!) ikke har haft behov for at reklamere over en bil :-)

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Villanyi » 20. maj 2014, 20:25

.
Senest rettet af Villanyi 3. jun 2014, 09:30, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Micki


Das Auto

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af ClausP » 20. maj 2014, 20:26

Villanyi skrev:
Peder skrev:Nu er det aktuelt med de tre års lakgaranti her.
Men synes ofte man hører at forhandleren skal kontakte fabrikken på hvad de må lave på helt ned til et år gamle biler.

Der ville jeg sgu stille mig uforstående - det er bare at komme i gang og få det fixet, det er ikke dit problem som kunde om forhandleren kan holde pengene hjemme.. Sådan er det alle andre steder end hos bilforhandlere.. Det burde være det samme!
Nu er det jo ikke forhandleren der yder garantien, det er VW.
Dvs at alt skal gå igennem VW!

Så forhandleren kan jo ikke gå igang med at lave reparationer for Kr. 20.000,- som de så risikere selv at skulle betale? (Hvem ved)
Sådan fungere en forretning jo ikke ;)
Og du er sælger :?:

Private forbruger kan være hamrende ligeglad hvad du og VW finder ud af indbyrdes.
Har han købt en bil af dig, er det dig der yder garantien jvf. regler om reklamation og i henhold til hvad der er aftalt ved handlen.
At du kan hente penge efterfølgende ved importør eller fabrik, og tror du kan dække dig ind under hvad fabrikken vil give til eller ej. Det holder bare ikke.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Villanyi » 20. maj 2014, 20:29

.
Senest rettet af Villanyi 3. jun 2014, 09:30, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Micki


Das Auto

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Trekster » 20. maj 2014, 20:35

Villanyi skrev:Sådan har det også været da jeg var i Telenor.
Men sådan er det ikke hos en bilforhandler.
Hverken hos Toyota eller VW.

Hvis der ikke er aktion på det eller lignende, selvom det er set før, så skal ALT igennem fabrikken.
Sådan er det bare, så der er ingen grund til at blive frustreret på forhandleren, for de følger bare proceduren som de har fået at vide at de skal, at nogen så godt kan være højrøvede og ligeglade, det er mega træls.

Men sådan er det :-)
Jeg ville bare gerne høre en god argumentation fra VW/GM/Toyota etc af hvorfor de mener det skal være sådan. Deres forhandler netværk bliver jo kraftigt uddannet i deres produkter, derfor betaler man premium priser for feks service. Derfor burde de kunne afgøre hvad der er dækket af garanti og hvad der ikke er, i sidste ende burde importøren have en teknisk ekspertise der kan. Det jeg vil frem til er, hvorfor føler bilbranchen at de skal være anderledes end andre? Det kan jo ikke være fordi produktet er dyrt/ekstremt kompleks for hvis vores IBM forhandler kan træffe afgørelse på produkter der koster 2x Golf GTI uden at rådføre sig med IBM så burde forhandlerne i bilbranchen vel også? Her står kunden tilbage stærkt frustreret på både forhandler, importør OG selve producenten hvilket ikke kan være i nogens interesse eller?

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Villanyi » 20. maj 2014, 20:36

.
Senest rettet af Villanyi 3. jun 2014, 09:30, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Micki


Das Auto

Brugeravatar
MeLViS
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:31
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af MeLViS » 20. maj 2014, 21:00

ClausP skrev:
Villanyi skrev:
Peder skrev:Nu er det aktuelt med de tre års lakgaranti her.
Men synes ofte man hører at forhandleren skal kontakte fabrikken på hvad de må lave på helt ned til et år gamle biler.

Der ville jeg sgu stille mig uforstående - det er bare at komme i gang og få det fixet, det er ikke dit problem som kunde om forhandleren kan holde pengene hjemme.. Sådan er det alle andre steder end hos bilforhandlere.. Det burde være det samme!
Nu er det jo ikke forhandleren der yder garantien, det er VW.
Dvs at alt skal gå igennem VW!

Så forhandleren kan jo ikke gå igang med at lave reparationer for Kr. 20.000,- som de så risikere selv at skulle betale? (Hvem ved)
Sådan fungere en forretning jo ikke ;)
Og du er sælger :?:

Private forbruger kan være hamrende ligeglad hvad du og VW finder ud af indbyrdes.
Har han købt en bil af dig, er det dig der yder garantien jvf. regler om reklamation og i henhold til hvad der er aftalt ved handlen.
At du kan hente penge efterfølgende ved importør eller fabrik, og tror du kan dække dig ind under hvad fabrikken vil give til eller ej. Det holder bare ikke.
Amen !!!
Få tilbud på alt karosseri arbejde og bil rep. her. Løser stort set alt indenfor svejsning og rust samt Bilsyn. Befinder sig i Ørum ved Viborg.
Facebook
http://www.facebook.com/orumkarosseri
Website
http://www.orumkarosseri.dk

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af GaSelle » 21. maj 2014, 07:16

Hvis det er samme mand, der skriver de popsmarte salgstekster til bilerne hos VW Glostrup, der skriver klagebeskrivelsen til fabrikken, så tror sq pokker, at det tager så lang tid at få det afgjort :mrgreen:

Min Aygo kogte op i galvaniseringen to steder, der fik jeg prompte en lånebil og min egen lavet på garantien. Det tog forhandleren stilling til uden bøvl og ventetid ;) Men nu er det også alment kendt, at Toyotas kundeservice ligger på et lidt andet niveau end hos de tyske mærker.

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Villanyi » 21. maj 2014, 08:26

Hvis det er samme mand, der skriver de popsmarte salgstekster til bilerne hos VW Glostrup, der skriver klagebeskrivelsen til fabrikken, så tror sq pokker, at det tager så lang tid at få det afgjort :mrgreen:
Senest rettet af Villanyi 21. maj 2014, 09:33, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Micki


Das Auto

trs
Nyt medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af trs » 21. maj 2014, 09:11

5. Du kan kun få repareret eller byttet din vare, hvis producenten giver grønt lys

Forkert! Producentens opfattelse af sagen er i princippet fuldstændig uvæsentlig for min sag. Det afgørende for om jeg har ret til reparation og ombytning er, om fejlen i min vare eller at årsagen til den var der på købstidspunktet.

Det er en forudsætning, at den fejl eller mangel, du vil reklamere over, var til stede på købstidspunktet, eller at årsagen til den var til stede på købstidspunktet. Manglen kan altså godt vise sig senere, når du har brugt varen en tid.

Det er i orden at forhandleren forhører sig hos producenten, hvis forhandleren ikke selv er i stand til at afgøre, om fejlen har været til stede på købstidspunktet.

Men tager det tid at få svaret, og bruger jeg produktet meget, er forhandleren nødt til at stille en lånemodel gratis til min rådighed i ventetiden, hvis fejlen ikke med sikkerhed kan afhjælpes inden for rimelig tid.

http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-p ... taenk_mis5

Det er i grunden underliget man skal høre på alt de ævl fra nybilsforhandlerne.
Hvis det var en brugtbilshandler er der jo ingen tvivl om hvem der står for garanti.

Eller er det fordi nybilsgarantien går ud over bestemmelserne i købelovens ½ år garanti / 1½ reklamationsret?? det er jo en mulighed :oops:
Senest rettet af trs 21. maj 2014, 12:11, rettet i alt 1 gang.
Biler:
VW Golf VI 2.0 CR TDI 140
VW Polo 6C 1.2 TSI 110
VW Golf II G60 Syncro
1/3 Golf I

Tilsalg: http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116

Dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6smx7biudyrars4/8S8vJC6692

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Rasmusa » 21. maj 2014, 10:05

ClausP skrev:
Villanyi skrev:
Peder skrev:Nu er det aktuelt med de tre års lakgaranti her.
Men synes ofte man hører at forhandleren skal kontakte fabrikken på hvad de må lave på helt ned til et år gamle biler.

Der ville jeg sgu stille mig uforstående - det er bare at komme i gang og få det fixet, det er ikke dit problem som kunde om forhandleren kan holde pengene hjemme.. Sådan er det alle andre steder end hos bilforhandlere.. Det burde være det samme!
Nu er det jo ikke forhandleren der yder garantien, det er VW.
Dvs at alt skal gå igennem VW!

Så forhandleren kan jo ikke gå igang med at lave reparationer for Kr. 20.000,- som de så risikere selv at skulle betale? (Hvem ved)
Sådan fungere en forretning jo ikke ;)
Og du er sælger :?:

Private forbruger kan være hamrende ligeglad hvad du og VW finder ud af indbyrdes.
Har han købt en bil af dig, er det dig der yder garantien jvf. regler om reklamation og i henhold til hvad der er aftalt ved handlen.
At du kan hente penge efterfølgende ved importør eller fabrik, og tror du kan dække dig ind under hvad fabrikken vil give til eller ej. Det holder bare ikke.
X "rigtig mange"

Villanyi - dette skal opfattes positivt:
Det ville nok være en rigtig god idé hvis du læste lidt op på købeloven, så du ikke får sagt noget til kunderne som ikke er korrekt :)
Let læsning: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-ret ... 834FBBFD5B

Lovteksten:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142961

Hint: Se evt. §42-54

Som andre skriver: Om du / SMC ønsker at "vende sagen" med fabrikken, er kunden uvedkommende.
I har "rimelig tid" til at undersøge og afklare, men kan ikke bare henvise til at "det skal fabrikken tage stilling til"
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Peder » 21. maj 2014, 13:05

Nemlig!

Jeg kan på min bærbare vælge at hive fat i Lenovo, hvis den går i stykker.
Men er mit humør til at min forhandler skal lave den, så er det dem der skal det - de kan godt høre Lenovo om de vil, men har de ikke tid, jamen så er det selvfølgelig bare dem der må æde den.

Det kan umuligt forholde sig anderledes med biler under 6 måneder, og tildels også under 24.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Jesper Rasmussen » 21. maj 2014, 18:20

Der er altså nogle begreber der bliver rodet sammen her.

Fabrikken har visse procedurer der skal overholdes ifbm afregning af garanti, herunder også lak og rust.

I en laksag skal reparationens omfang godkendes hos importøren inden reparationen sættes igang, og det skal den af 3 årsager:

1: for at minimere omkostninger.

2: for at sikre at korrekt reparationsløsning anvendes. Det KUNNE jo tænkes at fabrikken havde en anden holdning end forhandlere. Til løsning gen, dette KUNNE jo være en forbedring af produktet.

3. For at minimere omkostninger.

Er der en der gider finde et afsnit i købeloven hvori der står beskrevet at dette ikke er ok og at værkstedet i det øjeblik man ser en rustplet på sin bil skal slippe hvad de har i hænderne, stikke kunden en lejebil, male den asap og puste den tør ?

Jeg kan ikke finde det

perzz
Nyt medlem
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:13
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sv: Rust i Up :-(

Indlæg af perzz » 21. maj 2014, 18:22

Peder skrev:Nemlig!

Jeg kan på min bærbare vælge at hive fat i Lenovo, hvis den går i stykker.
Men er mit humør til at min forhandler skal lave den, så er det dem der skal det - de kan godt høre Lenovo om de vil, men har de ikke tid, jamen så er det selvfølgelig bare dem der må æde den.

Det kan umuligt forholde sig anderledes med biler under 6 måneder, og tildels også under 24.
Tror såmen ikke du kan kræve at forhandleren skal lave det du lige syntes den dag.

Men ordlyden skal vel være, noget lignende: "vi konsultere med vores importør, om du er berettiget til udbedring"

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Sv: Rust i Up :-(

Indlæg af Peder » 21. maj 2014, 21:16

perzz skrev:
Peder skrev:Nemlig!

Jeg kan på min bærbare vælge at hive fat i Lenovo, hvis den går i stykker.
Men er mit humør til at min forhandler skal lave den, så er det dem der skal det - de kan godt høre Lenovo om de vil, men har de ikke tid, jamen så er det selvfølgelig bare dem der må æde den.

Det kan umuligt forholde sig anderledes med biler under 6 måneder, og tildels også under 24.
Tror såmen ikke du kan kræve at forhandleren skal lave det du lige syntes den dag.

Men ordlyden skal vel være, noget lignende: "vi konsultere med vores importør, om du er berettiget til udbedring"
Lad os antage følgende:

Jeg har to års reklamationsret som privatperson i Danmark.
Producenten af min maskine tilbyder mig ligeså to år, men kun hvis jeg går direkte til dem. Forhandleren har et år.

Min bærbare går i stykker, skærmen flimrer, i en alder af 1,5 år, og fejlen er påviselig som værende en fejl der er dækket jf. dansk lovgivning.

Jeg har her ret til at henvende mig til den erhvervsdrivende der solgte mig maskinen fra ny og reklamere over fejlen.
Forhandleren finder min påstand rigtig, skærmen er defekt.

Forhandleren kontakter producenten som oplyser at de yder et års garanti, med mindre jeg henvender mig.
Forhandleren oplyser mig at de ikke kan få fejlen lavet uden omkostninger, men det kan jeg hvis jeg henvender mig.
Her oplyser jer at det ønsker jeg ikke - de må lave den.

Forhandleren står nu med en regning på 3000+ moms for en ny skærm.. Som han skal betale..



I bilverdenen er reglerne det samme. Er der fejl på en bil, så skal det laves inden for rimelig tid - og er fabrikken / importøren overbebyrdet med sager - ja så må forhandleren selv æde regningen.
Eller forsøge at få den dækket senere.

Jeg er klar over der er forskel på ting, en rustplet der senere kan laves sætter jo ikke mig som
Forbruger ud af spillet - bilen kører jo stadig..
Men ovenstående burde og kan overføres - selvom det ikke er praksis at det bliver gjort :-)
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Peder » 21. maj 2014, 21:22

Jesper Rasmussen skrev:Der er altså nogle begreber der bliver rodet sammen her.

Fabrikken har visse procedurer der skal overholdes ifbm afregning af garanti, herunder også lak og rust.

I en laksag skal reparationens omfang godkendes hos importøren inden reparationen sættes igang, og det skal den af 3 årsager:

1: for at minimere omkostninger.

2: for at sikre at korrekt reparationsløsning anvendes. Det KUNNE jo tænkes at fabrikken havde en anden holdning end forhandlere. Til løsning gen, dette KUNNE jo være en forbedring af produktet.

3. For at minimere omkostninger.

Er der en der gider finde et afsnit i købeloven hvori der står beskrevet at dette ikke er ok og at værkstedet i det øjeblik man ser en rustplet på sin bil skal slippe hvad de har i hænderne, stikke kunden en lejebil, male den asap og puste den tør ?

Jeg kan ikke finde det
Det er muligt. Men så dropper vi garantien og holder os til dansk lovgivning.
Reklamationsret - jeg har seks måneder hvor i skal bevise at fejlen ikke var der ved købstidspunktet. Det kan i ikke a ergo er det sagen udvedkommende for importør. I er den erhvervsdrivende - det er en sag mellem jer og mig.
Jeg er ikke interesseret i omkostninger - og det er dansk lovgivning som udgangspunkt heller ikke. Kan I ikke få det dækket - er det jeres hovedpine.

At I jo reelt får alt der er i stykker dækket er en anden sag.. Ellers havde i jo også svært ved at sælge en UP med 2500 kr i dækning.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

perzz
Nyt medlem
Indlæg: 104
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:13
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af perzz » 21. maj 2014, 21:23

Ved ikke om vi taler forbi hinanden.
Men dit eksempel med din bærbare, vil for mig være: vi sender din bærbare ind for at se hvad fejlen er.

Hvis du selv er skyld, dækkes det jo selvfølgelig ikke.

Vi er enige om at procedure i bil verdenen kunne være bedre, men det er vel lidt samme princip?

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Peder » 21. maj 2014, 21:29

Vi taler om at bilforhandlere ofte vil have deres ryg dækket - de mener at importør/fabrik skal betale alt og vil ikke røre en finger ud godkendelse fra højere sted.

I min branche - it, er der surt at sælge til private, da mange producenter yder et år på produktet - men vi skal yde to.


Selvforskyldte sager er selvforskyldte.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Villanyi » 21. maj 2014, 21:36

Selvforskyldte sager er selvforskyldte.
Det er da ikke forhandleres skyld hvis bilen ruster? :shock:
Mvh.
Micki


Das Auto

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14511
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 845 times
Kontakt:

Re: Rust i Up :-(

Indlæg af Watcher » 21. maj 2014, 21:37

Villanyi skrev:
Selvforskyldte sager er selvforskyldte.
Det er da ikke forhandleres skyld hvis bilen ruster? :shock:
Nej det dem som har tunet bilens skyld....
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"