1.4 TSI ACT - erfaringer med ACT

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 119 times
Been thanked: 202 times

1.4 TSI ACT - erfaringer med ACT

Indlæg af Mike H » 6. jun 2014, 08:25

Laver lige en tråd hvor vi kan dele erfaringer med ACT.

Personlig er jeg både super glad for teknikken - men også lidt skuffet over hvor meget man kan mærke det slår til.

Har ikke kørt så langt endnu - bilen har kun gået 700 km - men kan ikke klage over km/l statistikken. Har desværre ikke kørt en fuld tank tom endnu. Men på kørecomp. har jeg et gennemsnit på 15,8 km/l.
Ikke skidt ud fra det faktum at de 600 km er kørt udelukkende I bytrafik.

Jeg lærer stadig hvordan systemet bedst benyttes. Må indrømme at gå fra 4 til 2 cylindre kræver en del flere omdrejninger end "shift" indikator. Ellers bliver momentet på 2 cylindre så lavt at motor sejtrækker og hakker I det.

Hvad erfaringer har I andre ACT ejere?
Mike
BMW i4 eDrive 40 M-Sport årgang 2024
Tidl: Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Has thanked: 15 times
Been thanked: 308 times

Re: 1.4 TSI ACT - erfaringer med ACT

Indlæg af AU-R8 » 6. jun 2014, 08:31

Mike H skrev:Laver lige en tråd hvor vi kan dele erfaringer med ACT.

Personlig er jeg både super glad for teknikken - men også lidt skuffet over hvor meget man kan mærke det slår til.

Har ikke kørt så langt endnu - bilen har kun gået 700 km - men kan ikke klage over km/l statistikken. Har desværre ikke kørt en fuld tank tom endnu. Men på kørecomp. har jeg et gennemsnit på 15,8 km/l.

Jeg lærer stadig hvordan systemet bedst benyttes. Må indrømme at gå fra 4 til 2 cylindre kræver en del flere omdrejninger end "shift" indikator. Ellers bliver momentet på 2 cylindre så lavt at motor sejtrækker og hakker I det.

Er den med dsg så, er ikke specielt udtalt på min fars, samme model.
Den hakker slet ikke i det.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem

Indlæg af Mike H » 6. jun 2014, 09:05

AU-R8 skrev:

Nope - min er med manuelt.
Jeg prøvede brugt hos SMC Gladsaxe - den havde kørt omkring 10-14.000 km - og den var også helt umulig at mærke det på. Jeg tænker på om det evt. bliver bedre når der er kommet lidt km I motoren. Hvor langt har din fars kørt?
Mike

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem

Indlæg af AU-R8 » 6. jun 2014, 10:07

Mike H skrev:
AU-R8 skrev:

Nope - min er med manuelt.
Jeg prøvede brugt hos SMC Gladsaxe - den havde kørt omkring 10-14.000 km - og den var også helt umulig at mærke det på. Jeg tænker på om det evt. bliver bedre når der er kommet lidt km I motoren. Hvor langt har din fars kørt?
10 tkm ca

JC 206S16
Nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af JC 206S16 » 6. jun 2014, 13:14

I diverse anmeldelser synes jeg kun at have læst, at den slår ACT til og fra, uden at man kan mærke det? Har selv ACT i kikkerten, når det engang kommer til Octavia, så følger lige med hvad I har oplevet.
Cupra Formentor VZ 310, årgang 2022

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem

Indlæg af AU-R8 » 6. jun 2014, 13:47

Mener at have læst at dem med manual kan man godt lige føle når den skifter, men ikke med DSG. Altså i de test der har været.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem

Indlæg af Mike H » 7. jun 2014, 12:39

Altså - jeg tog en prøvetur i en brugt med 10-14 k på klokken. Der var nærmest intet at mærke. Den var med manuel. Men den nye jeg har fået kan det klart mærkes. Nu kører jeg et par uger mere - eller en måned og hvis ikke det bliver bedre må de kigge på det. For jeg ved det kan blive bedre...
Mike

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem

Indlæg af Mike H » 18. jun 2014, 22:44

Lige lidt update - det virker som om det er forbedret lidt i løbet af de sidste 300 km. Det kan stadig mærkes i ca. 7/10 frakoblinger... Men det er da bedre end 10/10.
Hvad bilen til lidt check/reklamation i tirsdags - og spurgte hvordan jeg skulle forholde mig til den tydelige ACT frakobling af cylindre. Fik at vide at jeg skulle køre lidt længere - at der sidder en computer der styrer frakoblinger som tager tid at adapter til ens kørselsmønster. Fik besked på at køre min. 500 km mere inden de ville kigge på det.
Mike

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 343 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af GranTurismo » 18. jun 2014, 22:57

Jeg har selv bestilt en Polo med ACT, men har ikke fået den endnu.

Første gange jeg hørte en Polo på to cylindre skreg jeg af grin!!! Det lyder sgu som en Honda Dax, hvis nogen kan huske dem (knalllert med 4-takts motor).

Lyder Golfen også sådan?

Honda Dax lyd ca. 33 sekunder inde i klippet:

VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem

Indlæg af Mike H » 18. jun 2014, 23:06

Syntes ikke der er nogle ændring i lydbilledet. Men har ikke rullet vinduet ned og lyttet efter. Indefra er der ingen ændring.
Mike

PtrTool
Nyt medlem
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af PtrTool » 2. dec 2014, 21:08

Er der nyt omkring dine ACT oplevelser i din Golf ?

JBK
Nyt medlem
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Indlæg af JBK » 2. dec 2014, 21:41

I min Polo 1.4 150 ACT kan man også nogen gange mærke lige når den skifter til 2. Giver lige sådan et lille ryk

Den går dog meget sjældent over på det i 7 gear. Man skal have den i 6 gear før den går over for det meste.

Virker faktisk som om den kører længere pr liter i 6 gear med act end i 7 gear uden act.
Senest rettet af JBK 2. dec 2014, 21:45, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
dkfsk
Nyt medlem
Been thanked: 0

Indlæg af dkfsk » 2. dec 2014, 21:41

Jeg mærker slet ikke skiftet fra 4 til 2 eller omvendt (BlueGT DSG). Der er en lille forskel i motorlyden, det er alt.

Jeg forstår ikke, at man skulle kunne mærke skiftet i en bil med manuelt gear - skiftet sker vel når man kører jævnt i et gear?
VW Polo BlueGT (6R) 1.4 TSI ACT 150/250 DSG 7
DK-pakke, Adaptive fartpilot (AAC)

Tidligere biler: Touran 1.6 TDI 105 Blue Motion, Scirocco 2.0 TSI DSG mit alles, Passat 2.0 TDI, Audi A6 2.4 Aut.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem

Indlæg af Mike H » 3. dec 2014, 11:54

Ja - undskyld. Har skrevet det I anden tråd, som omhandlede andre ting end ACT.

Værkstedet har for ca. 1 måned siden haft bilen inde til test (for 2. gang). Efter prøvetur hvor bilen bla. 1 gang startede ud I 3.gear på 2 cylinder - samt alm. kørsel med 70-80 km/t I 5. gear uden at ACT blev aktivt - havde de bilen I 2-3 dage. De forhørte sig hos SMC og fabrik I tyskland. Svaret retur til mig var: der er ingen fejl på motor :?
Jeg spørger så - om ikke de mener det er en fejl når ACT er aktivt når man udkobler og lægger nyt gear ind? Svar: jo - men de kan ikke fixe det - og der er ingen fejl på motor :evil:
Så værksted vil ikke hjælpe yderligere. Jeg har desværre haft ret travlt på jobbet, men når jeg har en "fri" weekend, vil jeg få videoklip af denne fejl-indkobling og sende sagen til FDM. De har tidligere bekræftet at de gerne vil teste og klarer reklamationssagen såfremt forhandler ikke vil/kan afhjælpe.
Jeg regner/håber at jeg kan få sagen sendt til FDM inden jul. Men kort sagt - jeg er pisse træt af bilen... vil ALDRIG vælge en fabriksny VAG bil igen og aldrig aldrig mere ACT.
Efter jeg har fået vinterdæk på at det blevet endnu nemmere at mærke de forskellige vibrationer I motor... ved kørsel lige I området hvor ACT bliver aktivt/deaktivt (sker ved 1.600-1.800 omdr.) ryster det fra motor. Det er nemmest at mærke når man selv kører. Det mærkes som motor sejtrækker - jeg bliver så selv nød til at trykke ekstra på speeder eller skifte gear for at få det til at holde op. Tryk på speeder giver så motor et hop, da moment pludseligt bliver højt (pga. 4 cylinder). Lige præcis dette er faktisk ret ubehageligt, når det sker I et sving - altså at man pludselig får rigtig meget mere trækkræft. Hvis man lader motor brems yderligere - så omdr. bliver under 1.600 - så kobler motor over til 4 cylinder og vibrationer ophører.

Men: sagen bliver helt sikkert overdraget til FDM - skal bare lige have en video af fejl-indkobling mellem gearskift - da dette iflg. min overbevisning er en soleklar fejl. Det sker desværre kun ca. 1 gang på hver tur - og kan ikke køre og filme med mobilos hele tiden. Hver gang jeg stopper med at filme, så sker det selvfølgelig igen. Og fejlen sker hele vejen imellem alle gear (dvs eks. også fra 5->6). Men altså meget periodisk... det med "sejtræk" sker ofte (ca. 30-50% af gangene hvor man lader bilen motorbremse og så skal accelerere igen I samme gear).
Mike

Brugeravatar
dkfsk
Nyt medlem

Indlæg af dkfsk » 4. dec 2014, 20:09

Hvilket værksted drejer det sig om?

Tidligere biler: Touran 1.6 TDI 105 Blue Motion, Scirocco 2.0 TSI DSG mit alles, Passat 2.0 TDI, Audi A6 2.4 Aut.

Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 50 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af KBAndersen » 5. dec 2014, 09:23

Min har ACT og det virker fint. Den gør flittig brug af det. Så snart der er det mindste ro på går den på 2 cylinder. Og kan faktisk godt give svag gas før den hopper over på 4. Så det virker.

Men er sgu lidt skuffet over forbruget. Køre 32km hver vej til/fra arbejde og der ligger den på 15 km/l. Fra arbejdet har den endda stået i kælder med ca.13-15 graders varme. Den er ekstrem følsom mht forbrug.
Mvh
KBAndersen
Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 5. dec 2014, 09:31

KBAndersen skrev:Min har ACT og det virker fint. Den gør flittig brug af det. Så snart der er det mindste ro på går den på 2 cylinder. Og kan faktisk godt give svag gas før den hopper over på 4. Så det virker.

Men er sgu lidt skuffet over forbruget. Køre 32km hver vej til/fra arbejde og der ligger den på 15 km/l. Fra arbejdet har den endda stået i kælder med ca.13-15 graders varme. Den er ekstrem følsom mht forbrug.
På motorvej går min ikke ret meget længere på literen end de 15 du nævner. Men på landevej går den til gengæld sagtens 20 km/l i snit.

I min kan jeg ikke mærke at den slår over på 2, men kan dog mærke at den kører på 2 pga. lidt ekstra vibrationer.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem

Indlæg af Mike H » 5. dec 2014, 09:56

dkfsk skrev:Hvilket værksted drejer det sig om?
CarPoint Glostrup - men vil nu sige de har hjulpet mig med de andre ting der har været på bilen. Det er sådan set kun ACT som virkelig piner mig. Desværre går det så ud over hele oplevelsen af bilen. Men som sagt, så siger værksted de ikke kan gøre yderligere (de har så bare intet skiftet - kun fejlsøgt og forespurgt hos SMC og fabric). Jeg spurgte om de ikke ville skifte de 4 sensorer der styrer knasten... svar: nej - for de aner ikke om det vil hjælpe. "Ingen fejl på motor" ... tja... ingen fejllamper ja...
Så jeg giver sagen videre til FDM - for bilen har tydligt periodiske fejl på ACT. Det sker bare kun typisk 1 gang på hver tur... ja, og så et par gange med "sejtræk"/motorvibrationer hvis man lige kommer ned I området 16-1800 omdr. ved motorbremse. Men video documentation er vejen frem for mig.

Min går også kun ca. 15 km/l motorvej... og næsten samme I bykørsel. Og ja, landevej nærmer sig 20.
Mike

Brugeravatar
dkfsk
Nyt medlem

Indlæg af dkfsk » 8. dec 2014, 18:42

jeg kan få den op på 17 km/l på motorvej når jeg overholder hastighedsgrænserne, en blanding af 110 og 130 km/t (og konen ved siden af!!) og overvejende ved at køre med ACC i økomode. Det er lykkedes mig at ramme 22 km/l på en tur af Strandvejen fra Charlottenlund til Helsingør (maks 50 km/t).

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Indlæg af mart!n » 8. dec 2014, 19:08

Jeg har en Polo BlueGT 1,4 TSI ACT(som min signatur også siger).

jeg har små 30 km på arbejde og 25 af dem er motorvej hvor ca 10 km er med en fartbegræsning på 80 km/t (Køge Bugt Motorvejen).

På vej til arbejde har jeg de første 5 km op til motorvejen og så ligger firma'et ca 1 km fra afkørslen når jeg kører af motorvejen. Men der sætter jeg fartpiloten på 100 km/t (ca 95 ægte km/t) når jeg kører på arbejde kl lort om natten (ved godt det er for stærkt på en del af strækningen. Så lad bare det ligge). Jeg holder så farten hele vejen til arbejde da det drejer sig om 1-2 minutter senere jeg er fremme i forhold til om jeg sætter farten op til de tilladte 110 km/t når hastigheden tillader det.

Men alt efter vind og vejr så klarer jeg små 18 km/l til arbejde.

Når jeg kører hjem starter turen jo så med motorvej og kold motor. Der lader jeg den roligt komme op i fart så den ka blive lidt varm også. derefter holder jeg 110 til jeg når vejarbejdet og så 80 derfra til jeg kører af. Hvor efter jeg holder fartgrænsen på 70 og 50 henholdsvis til jeg er hjemme.

Der går den mellem 19 & 20 km/l på vej hjem fra arbejde.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
dkfsk
Nyt medlem

Indlæg af dkfsk » 8. dec 2014, 19:46

....der er også mega forskel på forbruget alt efter om man har sat den i sportsmode eller bare almindeligt drive

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2014, 21:37

Den længste tur jeg har haft i min er fra Vestjylland til Frederikssund. Størstedelen var på motorvej med 110-140 km/t. På den tur gik den 16,6 km/l.

Min rekord er indtil videre på en tur fra Ribe til Esbjerg med ca. 80 km/t, hvor den gik 22,6 km/l.

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af mart!n » 8. dec 2014, 21:42

GranTurismo skrev:Den længste tur jeg har haft i min er fra Vestjylland til Frederikssund. Størstedelen var på motorvej med 110-140 km/t. På den tur gik den 16,6 km/l.

Min rekord er indtil videre på en tur fra Ribe til Esbjerg med ca. 80 km/t, hvor den gik 22,6 km/l.
Det er lige præcis også sådan det gøres... Man er også nød til at tænke øko for at køre øko. Det kommer ikke bare automatisk ved at man kører som man altid har gjort. For chancen for at man har kørt "forkert" til nu er meget stor. ;)

Min rekord sjovt nok også ved 80 km/t er 24 km/l.
Men har på en tur hjem fra Nürburgring i Tyskland med en 120-130 på motorvejen kørt små 20,5 km/l i snit.
Tankede ved ringen og igen da jeg nåede Odense.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2014, 22:04

mart!n skrev: Men har på en tur hjem fra Nürburgring i Tyskland med en 120-130 på motorvejen kørt små 20,5 km/l i snit.
Sindssygt imponerende!!!! Det er fandme flot, Martin!

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem

Indlæg af Mike H » 14. dec 2014, 22:04

Ok - så har jeg det første shot på min ACT fejl... vil gerne have en film mere. Og på forhånd undskyld for rystelserne... håber man kan se hvad der sker.

Det der ses er først sænkning af hastighed og skift fra 5 til 3 gear - er på vej mod lyskryds.
Efter 13 sek af videoen er 3.gear lagt ind og ACT aktiverer (ses lige under km/l i midten - 15,5 km). Det sker ved ca. 45-47 km/t.
Herefter accelererer bilen bilen til 55-57 km/t i 3. (læg mærke til at skift indikator beder om 4).
Jeg skifter så til 4. og ACT forbliver aktiv (ved ca.18-19 sek) - og jeg fortsætter acceleration.
Ved ca. 65 km/t skifter jeg fra 4 til 5. og her deaktiverer ACT så (ved udkoblingen).
Fejlen er efter min overbevisning, at systemet ikke deaktiverer ACT ved udkoblingen mellem 3 og 4 - det sker korrekt mellem 4-5.

https://www.youtube.com/watch?v=VCpjG_WEBBQ

Sjovt nok - så skete noget fuldstændig tilsvarende, da jeg havde værkstedet med på prøvekørsel. Jeg tror egentlig godt værkstedet kan se det er noget l... - men de ønsker ikke at starte på at skifte dele - de må have fået nogle anbefalinger om ikke at røre ved det... Jeg får også nogle temlig irriterende vibrationer når ACT er aktivt ved lave omdrejninger - så som 16-1800 omdr. Når man kobler ud, så forsvinder de og bilen ruller perfekt. Så motor ryster temlig meget ved 2-cylinder drift :cry: - med mindre den går omkring eller over 2000 omdr.
Jeg tror jeg sender video til SMC brøndby og siger at forhandler ikke vil hjælpe - og at FDM får sagen efter jul hvis de ikke finde en løsning. For jeg bliver sindsyg af at køre rundt og ikke vide om gearskift giver knas hver gang. Skal siges at det kun sker typisk 1-2 gange på hver tur. Men er dælme irriterende at vide konstant at det kommer sikkert lige om lidt... intet glæde ved ny bil så.
Mike

SvendOle
Helt nyt medlem
Geografisk region: Østjylland

Indlæg af SvendOle » 15. dec 2014, 19:34

Det er ikke mange km den har gået

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 22 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af JerrilD » 15. dec 2014, 19:50

Har også prøvet ACT.. Dog ikke i Vw men i en Silverado hvor den gik fra 4 til 8 cylindre... der var intet at mærke...
Suzuki SJ410 Tintop 1985
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem

Indlæg af Mike H » 16. dec 2014, 10:45

SvendOle skrev:Det er ikke mange km den har gået
Hehe - næh... men det er jo ikke lige fordi jeg tager en ekstra tur, nu når jeg faktisk bare sidder og "frygter" om næste gearskift bliver perfekt - eller ACT blinker til mig mellem gearskift. Læs: ingen glæde ved at have fået ny bil pga. ACT'en.

Men - har andre med ACT prøvet noget tilsvarende ???

Har sendt video'en til SMC I brøndby - gider faktisk ikke sende den til forhandleren... han så jo det samme sidste gang de havde den inde til reclamation (på vores fælles prøvetur). De sagde bare at motoren ikke fejler noget. Vel - ingen motor fejl registreret - ja.... - men ACT fejler da vil jeg mene.
Mike

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Kontakt:

Indlæg af mart!n » 16. dec 2014, 15:15

Mit fungerer umiddelbart fuldstændig efter foreskrifterne.

ACT slår fra ved hver gearskifte og også ved acceleration. Det er vildt du ka accelerere så meget som du gør på og forblive på 2 cylindere.
Jeg ka da også godt øge farten på 2 cylindere. Men kun forsigtigt. da den jo slår ale 4 til når motoren yder over 100NM.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem

Indlæg af GranTurismo » 16. dec 2014, 16:46

Jeg synes også det virker underligt at den foreslår at skifte op allerede ved ca. 1500 rpm...

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"