Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 225
- Tilmeldt: 14. jan 2010, 19:53
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Skive
- Has thanked: 0
- Been thanked: 11 times
Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Jeg overvejer nu at købe nyere brugt Passat. B7 fra 2011-2012. Skal være diesel. Hvad skal man vælge 1,6 eller 2,0. Skal helst være med 6 gear da jeg ikke er lun på DSG.
Har selv 2,0 TDI fra 2006 nu - som kører problemfrit - tror lidt at en 1,6 vil virke sløv (kun 250 Nm)
Fordele og ulemper ved de to udgaver. Er lidt i vildrede. Skal ikke køre med campingvogn kun trailer. En del lange ture på motorvej sydpå. Kører ca. 45.000 km pr. år.
Kom med indput.
Har selv 2,0 TDI fra 2006 nu - som kører problemfrit - tror lidt at en 1,6 vil virke sløv (kun 250 Nm)
Fordele og ulemper ved de to udgaver. Er lidt i vildrede. Skal ikke køre med campingvogn kun trailer. En del lange ture på motorvej sydpå. Kører ca. 45.000 km pr. år.
Kom med indput.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Jeg har 1.6'eren i en Superb, og er fint tilfreds. Den er ingen raket, men det kan en tur til Landberg vel forbedre lidt. Den er økonomisk, harmonisk og tyst. Og den passer udmærket i den størrelse bil, selv med en stor hænger på.
- Mortenr
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1921
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 4 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Hvis du har en 2,0 tdi PD idag, så vil du helt sikkert synes 1,6'eren er pænt sløv, og så især i så stor en bil som en passat. Det hjælper med en chip, så det kunne selvfølgelig være en løsning, ellers ville jeg gå efter 2,0'eren igen.
MVH. Morten R
Audi A3 Limousine 35TDI S-line S-tronic 2020
VW Golf 2 GTI 16V 1991
Audi A3 Limousine 35TDI S-line S-tronic 2020
VW Golf 2 GTI 16V 1991
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Korrekt. Men generelt trækker de nye CR maskiner mere "blødt" eller homogent, hvor de gamle PD´ere kommer som "en trold af en æske". Så en 1.9 med 105 heste FØLES kraftigere, fordi den er helt lam i bunden men sparker ret godt, når turboen slår til. Men kigger man på speedometeret er der ikke den store forskel. Det er svært at forklare - håber det gav mening.
Ud og prøv dem begge - og køb så det, som du er tilfreds med (og pengepungen rækker til ).
Ud og prøv dem begge - og køb så det, som du er tilfreds med (og pengepungen rækker til ).
- Jeppe_B
- Medlem
- Indlæg: 598
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Jep, ud og prøv.
Jeg har også 1,6. Havde tidligere 1,9 PD og den føltes som en langt større motor.
Begge optimeret... Jeg vil have en 2,0 næste gang, hvis det ikke bliver en benziner...
Tror dog at en prøvetur vil få dig til at droppe 1,6 når du i dag kommer fra den store i PD udgave... Der er en verden til forskel...
Jeg har også 1,6. Havde tidligere 1,9 PD og den føltes som en langt større motor.
Begge optimeret... Jeg vil have en 2,0 næste gang, hvis det ikke bliver en benziner...
Tror dog at en prøvetur vil få dig til at droppe 1,6 når du i dag kommer fra den store i PD udgave... Der er en verden til forskel...
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
-
- Medlem
- Indlæg: 1013
- Tilmeldt: 15. jul 2008, 06:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- keller
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2045
- Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 20 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
+1elgiganten skrev:Prøv begge.... det gjorde jeg med g6 og så er du ik i tvivl
Sådan en 1.6 tdi er ret sløv i en golf 6 og det er jo næppe bedre i passat.
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Golf 6 med 1,6 TDI er ulidelig at køre og passaten er en tand værre!
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Den eneste bil den Liiige kan gå i er en polo. Alt andet er udelukket
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 212
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 00:03
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Tror det kommer meget an på hvordan man er som person.Peder skrev:Den eneste bil den Liiige kan gå i er en polo. Alt andet er udelukket
Jeg har en superb med en 1.6 i, og er fint tilfreds..
Men vil sige.. Hvis man f.eks. kører meget på en trafikeret landevej eks til og fra job hvor man måske tit har brug for at overhale lidt tæt. Så ville jeg tage den med en kraftigere motor.
Men hvis det bare er alm kørsel med lidt motorvej og ferie sydpå engang imellem er en 1.6 sgu fin nok..
Men igen.. Kommer jo an på hvem man er
Skoda Kodiaq 1.5 TSI Act DSG Style + (Style+ Pakke, Navigation, og Virtuelt Cockpit, etc.)
Skoda Citigo Ambition 5D.
Skoda Citigo Ambition 5D.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
+1Thorinn skrev:Tror det kommer meget an på hvordan man er som person.Peder skrev:Den eneste bil den Liiige kan gå i er en polo. Alt andet er udelukket
Jeg har en superb med en 1.6 i, og er fint tilfreds..
Men vil sige.. Hvis man f.eks. kører meget på en trafikeret landevej eks til og fra job hvor man måske tit har brug for at overhale lidt tæt. Så ville jeg tage den med en kraftigere motor.
Men hvis det bare er alm kørsel med lidt motorvej og ferie sydpå engang imellem er en 1.6 sgu fin nok..
Men igen.. Kommer jo an på hvem man er
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Har du overvejet en benziner? En 1,4 TSI går sgu rigtig godt.
De nye TSI motorer trækker rigtig godt fra bunden af. De har faktisk maks. moment ved lavere hastighed i den enkelte gear end TDI'erne.
Og hvis du kan nøjes med et lavere udstyrsniveau, koster en 122 hestes TSI over 120.000,- mindre end 2,0 TDI. Det kan man sgu få mange liter benzin for. Der skal køres rigtig mange km, før TDI'ens merpris er tjent ind...
De nye TSI motorer trækker rigtig godt fra bunden af. De har faktisk maks. moment ved lavere hastighed i den enkelte gear end TDI'erne.
Og hvis du kan nøjes med et lavere udstyrsniveau, koster en 122 hestes TSI over 120.000,- mindre end 2,0 TDI. Det kan man sgu få mange liter benzin for. Der skal køres rigtig mange km, før TDI'ens merpris er tjent ind...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 225
- Tilmeldt: 14. jan 2010, 19:53
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Skive
- Has thanked: 0
- Been thanked: 11 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Har faktisk ikke overvejet en benzin igen. Måske jeg skulle prøve - men kører jo en del hvert år.
Den har jeg lige i bagtanke også.
Den har jeg lige i bagtanke også.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Det kommer jo lidt an på hvor længe du påtænker at have bilen også.
Hvis du eksempelvis kan nøjes med en 1,4 TSI "Startline", så koster den 122.000 mindre end 2,0 TDI "Comfortline":
http://www.volkswagendanmark.dk/pdfgen/ ... entation=l
Hvis man eksempelvis vurderer at TSI 122 koster 90 øre pr. km i brændstof og 2,0 TDI koster 50 øre pr. km. er der en forskel på 40 øre pr. km. Herudover er TSI 1.340 kr billigere i årlig afgift, hvilket svarer til 3 øre pr. km ved et kørselsbehov på 45.000 km/år.
Det giver en samlet meromkostning på 37 øre pr. km for TSI fremfor TDI. Dette betyder at du skal køre 330.000 km før TDI vil være billigst i samlede omkostninger. Du skal altså køre 45.000 om året i 7 år og 4 måneder, inden der vil være en besparelse ved at købe 2,0 TDI.
Ovenstående er dog beregnet ved kørsel uden trailer.
Hvis du eksempelvis kan nøjes med en 1,4 TSI "Startline", så koster den 122.000 mindre end 2,0 TDI "Comfortline":
http://www.volkswagendanmark.dk/pdfgen/ ... entation=l
Hvis man eksempelvis vurderer at TSI 122 koster 90 øre pr. km i brændstof og 2,0 TDI koster 50 øre pr. km. er der en forskel på 40 øre pr. km. Herudover er TSI 1.340 kr billigere i årlig afgift, hvilket svarer til 3 øre pr. km ved et kørselsbehov på 45.000 km/år.
Det giver en samlet meromkostning på 37 øre pr. km for TSI fremfor TDI. Dette betyder at du skal køre 330.000 km før TDI vil være billigst i samlede omkostninger. Du skal altså køre 45.000 om året i 7 år og 4 måneder, inden der vil være en besparelse ved at købe 2,0 TDI.
Ovenstående er dog beregnet ved kørsel uden trailer.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Og under det forbehold at brugte diesel og benzin biler koster præcis det samme ved salg.GranTurismo skrev:Det kommer jo lidt an på hvor længe du påtænker at have bilen også.
Hvis du eksempelvis kan nøjes med en 1,4 TSI "Startline", så koster den 122.000 mindre end 2,0 TDI "Comfortline":
http://www.volkswagendanmark.dk/pdfgen/ ... entation=l
Hvis man eksempelvis vurderer at TSI 122 koster 90 øre pr. km i brændstof og 2,0 TDI koster 50 øre pr. km. er der en forskel på 40 øre pr. km. Herudover er TSI 1.340 kr billigere i årlig afgift, hvilket svarer til 3 øre pr. km ved et kørselsbehov på 45.000 km/år.
Det giver en samlet meromkostning på 37 øre pr. km for TSI fremfor TDI. Dette betyder at du skal køre 330.000 km før TDI vil være billigst i samlede omkostninger. Du skal altså køre 45.000 om året i 7 år og 4 måneder, inden der vil være en besparelse ved at købe 2,0 TDI.
Ovenstående er dog beregnet ved kørsel uden trailer.
Hvilet de ikke gør - dieselbilerne taber måske nogle flere procent, men sælger du en tre år gammel 2.0 TDI der har kostet 100.000 mere end lille benzin, så indbringer dieselmaskinen også flere kroner ved salg.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Ja det er korrekt. Der er heller ikke taget højde for gensalgsværdien.Peder skrev:Og under det forbehold at brugte diesel og benzin biler koster præcis det samme ved salg.GranTurismo skrev:Det kommer jo lidt an på hvor længe du påtænker at have bilen også.
Hvis du eksempelvis kan nøjes med en 1,4 TSI "Startline", så koster den 122.000 mindre end 2,0 TDI "Comfortline":
http://www.volkswagendanmark.dk/pdfgen/ ... entation=l
Hvis man eksempelvis vurderer at TSI 122 koster 90 øre pr. km i brændstof og 2,0 TDI koster 50 øre pr. km. er der en forskel på 40 øre pr. km. Herudover er TSI 1.340 kr billigere i årlig afgift, hvilket svarer til 3 øre pr. km ved et kørselsbehov på 45.000 km/år.
Det giver en samlet meromkostning på 37 øre pr. km for TSI fremfor TDI. Dette betyder at du skal køre 330.000 km før TDI vil være billigst i samlede omkostninger. Du skal altså køre 45.000 om året i 7 år og 4 måneder, inden der vil være en besparelse ved at købe 2,0 TDI.
Ovenstående er dog beregnet ved kørsel uden trailer.
Hvilet de ikke gør - dieselbilerne taber måske nogle flere procent, men sælger du en tre år gammel 2.0 TDI der har kostet 100.000 mere end lille benzin, så indbringer dieselmaskinen også flere kroner ved salg.
Gensalgsværdien er svær at spå om, da det ikke er kendt hvor mange år trådstarter forventer at have bilen. Jo længere tid, jo mindre forskel vil der selvfølgelig være i gensalgsværdien.
Og der kan selvfølgelig også ske en udvikling i brændstofpriserne eller i forholdet mellem benzin- og dieselprisen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Krog
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4941
- Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8362 Hørning
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 16 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Dertil kommer finansiering af 120.000. Det er også en detalje..
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 225
- Tilmeldt: 14. jan 2010, 19:53
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Skive
- Has thanked: 0
- Been thanked: 11 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Vil lige tilføje at det ikke handler om priser og gensalgspris.
Kun omkring køreoplevelserne. Er der spark nok i en 1,6 eller 1,4 benzin i forhold til 2,0 TDI.
Kan udlede at meningerne er er mange og delte
Jeg må ud at prøve dem alle samme dag for at sammenligne.
Takker for indput.
Kun omkring køreoplevelserne. Er der spark nok i en 1,6 eller 1,4 benzin i forhold til 2,0 TDI.
Kan udlede at meningerne er er mange og delte
Jeg må ud at prøve dem alle samme dag for at sammenligne.
Takker for indput.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Der er pænt med spark i en 1,4 TSI.
122 hestes 1,4 TSI sparker fra en 1,6 TDI. Den kan ikke helt følge med en 2,0 TDI som har 140 heste, altså 18 Hk mere. Men hvis du går op i en 160 hestes 1,4 TSI trækker den fra en 2,0 TDI både i acceleration fra stilstand, i mellemacceleration og i topfart.
TSI trækker desuden med maks moment ved lavere hastighed i de enkelte gear og den trækker maksimalt over et bredere omdrejningsspektrum. Så jeg mener at køredynamikken i en TSI giver en større fornemmelse af overskud.
Jeg finder klart større køreglæde ved TSI fremfor TDI. Men der er sikkert nogle som ikke er enige.
Du har helt ret. Du må ud og prøve begge dele. God fornøjelse!
122 hestes 1,4 TSI sparker fra en 1,6 TDI. Den kan ikke helt følge med en 2,0 TDI som har 140 heste, altså 18 Hk mere. Men hvis du går op i en 160 hestes 1,4 TSI trækker den fra en 2,0 TDI både i acceleration fra stilstand, i mellemacceleration og i topfart.
TSI trækker desuden med maks moment ved lavere hastighed i de enkelte gear og den trækker maksimalt over et bredere omdrejningsspektrum. Så jeg mener at køredynamikken i en TSI giver en større fornemmelse af overskud.
Jeg finder klart større køreglæde ved TSI fremfor TDI. Men der er sikkert nogle som ikke er enige.
Du har helt ret. Du må ud og prøve begge dele. God fornøjelse!
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- keller
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2045
- Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 20 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
De 1,4 tsi 160hk jeg har prøvet i g6 føltes virkelig sløve på motorvejen hvis man ikke gearer ned. 110km/t i 6 gear speederen i bund skete der ikke meget. Der vil jeg mene 2.0tdi føles en hel del kraftigere.
Men hvis man kører tsi ud i omdr. Så er den ganske fin synes jeg.
1.6 tdi er håbløs sløv, jeg tager hatten af for dem der har tålmodighed til sådan en motor i en bil der er større end polo.
Men hvis man kører tsi ud i omdr. Så er den ganske fin synes jeg.
1.6 tdi er håbløs sløv, jeg tager hatten af for dem der har tålmodighed til sådan en motor i en bil der er større end polo.
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Der tror jeg du tager helt fejl. Jeg vil påstå at en 1,4 TSI 160 gennemhøvler en 2,0 TDI 140 ved alle hastigheder.keller skrev:De 1,4 tsi 160hk jeg har prøvet i g6 føltes virkelig sløve på motorvejen hvis man ikke gearer ned. 110km/t i 6 gear speederen i bund skete der ikke meget. Der vil jeg mene 2.0tdi føles en hel del kraftigere.
Men hvis man kører tsi ud i omdr. Så er den ganske fin synes jeg.
1.6 tdi er håbløs sløv, jeg tager hatten af for dem der har tålmodighed til sådan en motor i en bil der er større end polo.
Jeg har prøvet at lave beregninger på en Touran med hhv. 1,4 TSI 170 og 2,0 TDI 170 og på trods af samme antal heste har TSI'eren mere moment på hjulene i de to højeste gear ved alle hastigheder (undtaget topfart i højeste gear hvor momentet selvfølgelig er det samme). Her er tallene fra beregningen:
TSI --- Gearudveksling ----- Nm pr. ton v. 1500 rpm --------- Nm pr. ton v. 6000 rpm
1. gear 17,5422:1 ---------- 2812,38 @ 10,19 km/t ---------- 2330,75 @ 40,74 km/t
2. gear 9,9372:1 ------------1593,14 @ 17,98 km/t ---------- 1320,31 @ 71,92 km/t
3. gear 6,4896:1 ------------1040,42 @ 27,53 km/t ----------- 862,24 @ 110,12 km/t
4. gear 4,9686:1 -------------796,57 @ 35,96 km/t ------------660,15 @ 143,84 km/t
5. gear 3,9546:1 -------------634,00 @ 45,18 km/t ------------525,43 @ 180,72 km/t
6. gear 3,3969:1 -------------544,59 @ 52,60 km/t ------------451,33 @ 210,39 km/t
TDI --- Gearudveksling ----- Nm pr. ton v.1750 rpm ----------- Nm pr. ton v. 4200 rpm
1. gear 14,2552:1 ---------- 3198,28 @14,62 km/t ------------ 2597,01 @ 35,09 km/t
2. gear 8,446:1 -------------1894,94 @ 24,68 km/t ------------1538,69 @ 59,23 km/t
3. gear 5,356:1 -------------1201,67 @ 38.92 km/t ------------- 975,76 @ 93,40 km/t
4. gear 3,708:1 --------------831,92 @ 56,21 km/t ------------- 675,52 @ 134,91 km/t
5. gear 2,8016:1 ------------ 628,56 @ 56,21 km/t ------------- 510,39 @ 178,56 km/t
6. gear 2,3072:1 ------------ 517,64 @ 90,34 km/t ------------- 420,33 @ 216,83 km/t
Så med 20 heste mere i en TSI har en TDI ikke en chance.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- keller
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2045
- Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 20 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Jeg magter ikke dine beregninger, jeg har fulgt med i din tråd om nm og det er helt ude i skoven.
Jeg synes at 2.0 tdi føles mere kraftfuld ved 110 i 5/6 gear. Om der var noget galt med de 2 1,4 jeg prøvede ved jeg ikke men virker usandsynligt. Prøvede også en med dsg og den gearede selvfølgelig ned med det samme og alt var fint.
Var tæt på at købe en 1,4 tsi DSG men blev skræmt at både kæder og dsg7 problemer.
Jeg siger ikke at trådstarter ikke skal vælge 1,4 tsi, den kører rigtig godt, men synes ikke den føles lige stærk i hele spektret
Jeg synes at 2.0 tdi føles mere kraftfuld ved 110 i 5/6 gear. Om der var noget galt med de 2 1,4 jeg prøvede ved jeg ikke men virker usandsynligt. Prøvede også en med dsg og den gearede selvfølgelig ned med det samme og alt var fint.
Var tæt på at købe en 1,4 tsi DSG men blev skræmt at både kæder og dsg7 problemer.
Jeg siger ikke at trådstarter ikke skal vælge 1,4 tsi, den kører rigtig godt, men synes ikke den føles lige stærk i hele spektret
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Det er ganske enkel fysik, matematik og styrkeberegning. Og antallet af Nm på trækakslen taler for sig selv - også selv om du synes det er helt ude i skoven.keller skrev:Jeg magter ikke dine beregninger, jeg har fulgt med i din tråd om nm og det er helt ude i skoven.
Jeg synes at 2.0 tdi føles mere kraftfuld ved 110 i 5/6 gear. Om der var noget galt med de 2 1,4 jeg prøvede ved jeg ikke men virker usandsynligt. Prøvede også en med dsg og den gearede selvfølgelig ned med det samme og alt var fint.
Var tæt på at købe en 1,4 tsi DSG men blev skræmt at både kæder og dsg7 problemer.
Jeg siger ikke at trådstarter ikke skal vælge 1,4 tsi, den kører rigtig godt, men synes ikke den føles lige stærk i hele spektret
Når en diesel føles som om den trækker meget voldsom i det mellemste omdrejningsområde, så er det fordi den ikke trækker nær så hårdt uden for dette område. En TSI trækker mere jævnt og derfor føles accelerationen måske ikke så voldsom i mellemste omdrejningsområde. Men speedometeret vil afsløre noget andet.
En ganske enkel test med et stopur kan fastlægge dette og det vil jeg lade være en opfordring til trådstarter, dig og andre.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Nu er den beregning også lavet udfra en 170 1,4 Tsi med både turbo og kompressor.
Det var mere interessant at se en lignede opstilling for den nye 150 hestens 1,4 Tsi, sammen med en 150 hestens 2,0 tdi.
Jeg har haft 160 Tsi, som jeg synes var ok frisk i bunden pga kompressor og ligeså trak vildt og voldsomt i toppen - men jeg skulle dælme holde tungen lige hvis der kom en pumpedyse TDI, for jeg havde totalt samme følelse af at der ikke skete sååå meget under 3000 rpm.
- hvor meget der er indbildning ved jeg ikke.
Det var mere interessant at se en lignede opstilling for den nye 150 hestens 1,4 Tsi, sammen med en 150 hestens 2,0 tdi.
Jeg har haft 160 Tsi, som jeg synes var ok frisk i bunden pga kompressor og ligeså trak vildt og voldsomt i toppen - men jeg skulle dælme holde tungen lige hvis der kom en pumpedyse TDI, for jeg havde totalt samme følelse af at der ikke skete sååå meget under 3000 rpm.
- hvor meget der er indbildning ved jeg ikke.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Og når det er sagt, er de to nævnte motorer virkelig lækre begge to.
2,0 TDI 150 har det punch som den tidligere commonrail med 140 heste manglede, det er en god blanding af en commonrail, en piezo pumpedyse (vw's 170'er) og de gamle pumpedyse... Jeg synes de kører så godt.. En af de bedste motorer i klassen, udover Mercedes 170'er på 2,1 liter.
Og den nye 150 1,4 Tsi er en lidt hårdere pumpet 140, som ER den bedste 1,4 på hele markedet.. Den har mere power end den gamle 122, som var totalt død i toppen (lille turbo??) og ikke det område som kunne være lidt røv på turbo/ kompressornversionen med 160 hypper - og ingen kæde.
2,0 TDI 150 har det punch som den tidligere commonrail med 140 heste manglede, det er en god blanding af en commonrail, en piezo pumpedyse (vw's 170'er) og de gamle pumpedyse... Jeg synes de kører så godt.. En af de bedste motorer i klassen, udover Mercedes 170'er på 2,1 liter.
Og den nye 150 1,4 Tsi er en lidt hårdere pumpet 140, som ER den bedste 1,4 på hele markedet.. Den har mere power end den gamle 122, som var totalt død i toppen (lille turbo??) og ikke det område som kunne være lidt røv på turbo/ kompressornversionen med 160 hypper - og ingen kæde.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
- keller
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2045
- Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 20 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Det kan ikke kun være ren indbildning. De to jeg kørte i der skete absolut ingenting i de høje gear ved lave omdr.
Jeg skal ikke kloge mig på hvor forskellen er, men faktum for mig er sådan.
Jeg kan ikke være med i en evt. Sammenligningen da min ikke længere har 140hk
Jeg skal ikke kloge mig på hvor forskellen er, men faktum for mig er sådan.
Jeg kan ikke være med i en evt. Sammenligningen da min ikke længere har 140hk
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
For trådstarter er det nok mest relevant at sammenligne de muligheder som er i B7 prislisten, 122 og 160 hestes TSI samt 105 og 140 hestes TDI.Peder skrev:Nu er den beregning også lavet udfra en 170 1,4 Tsi med både turbo og kompressor.
Det var mere interessant at se en lignede opstilling for den nye 150 hestens 1,4 Tsi, sammen med en 150 hestens 2,0 tdi.
Jeg har haft 160 Tsi, som jeg synes var ok frisk i bunden pga kompressor og ligeså trak vildt og voldsomt i toppen - men jeg skulle dælme holde tungen lige hvis der kom en pumpedyse TDI, for jeg havde totalt samme følelse af at der ikke skete sååå meget under 3000 rpm.
- hvor meget der er indbildning ved jeg ikke.
Men bortset fra det så trækker de nye TSI uden kompressor ganske godt fra bunden. En Polo 6R GTI med 180 heste har maks moment (250 Nm) fra 2500 rpm, hvorimod BlueGT med 140 heste trækker med maks moment (også 250 Nm) fra 1500 rpm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Passat b7 1,6 tdi vs 2,0 tdi
Hvis nogen af dem du prøvede var med automatgear, så ligger forklaringen der. TSI har DSG7 hvor højeste gear er et ultralangt økonomigear. 2,0 TDI kører med DSG6 hvor højeste gear ikke er nær så langt. Typisk har både DSG6 og DSG7 topfarten i 6. gear, så skal man sammenligne accelerationsevnen, bør det være i 6. gear i begge biler.keller skrev:Det kan ikke kun være ren indbildning. De to jeg kørte i der skete absolut ingenting i de høje gear ved lave omdr.
Jeg skal ikke kloge mig på hvor forskellen er, men faktum for mig er sådan.
Jeg kan ikke være med i en evt. Sammenligningen da min ikke længere har 140hk
Men nu er det jo manuelt gear trådstarter efterspørger og der vil gearingen være mere sammenlignelig, da topfarten opnås i højeste gear. Og der er jeg ret sikker på at man ikke vil være i tvivl om, at TSI 160 trækker kraftigere i højeste gear, uanset om man sammenligner ved en hastighed hvor TDI 140 har maksimalt moment.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system