Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Dennis
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 11. aug 2008, 10:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af Dennis » 21. aug 2014, 15:02

Iflg. Købeloven skal en reklamation ske uden udgift eller væsentlig ulempe for køber.

Det vil være en udgift at leje bil og det vil bestemt være en ulempe at sku undvære en bil i 3 dage, så det må jo enten være rep på fx. 1 dag eller lånebil :)

Citat Bekendtgørelse af lov om køb
§ 78.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142961

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af Peder » 21. aug 2014, 16:44

Så er det muligt de ikke må tage noget for at låne dig en bil, men de må godt tage for kilometer, da du jo sparer på din egen i mellemliggende periode.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Mortenr
Aktiv medlem
Indlæg: 1921
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af Mortenr » 21. aug 2014, 17:08

Det vil jeg sige er rimeligt, vi har også haft vores bil på værksted hos skadecenter aalborg, og fik i første omgang gratis lånebil over forsikringen, da den så skulle afsted anden gang fordi det ikke var i orden første gang, så fik jeg også lånebil gratis, men skulle selvfølgelig betale for brændstoffet.
Peder skrev:Så er det muligt de ikke må tage noget for at låne dig en bil, men de må godt tage for kilometer, da du jo sparer på din egen i mellemliggende periode.
MVH. Morten R
Audi A3 Limousine 35TDI S-line S-tronic 2020
VW Golf 2 GTI 16V 1991

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af kitora » 21. aug 2014, 17:08

Peder skrev:Så er det muligt de ikke må tage noget for at låne dig en bil, men de må godt tage for kilometer, da du jo sparer på din egen i mellemliggende periode.
Jeg fylder gerne benzin på bilen, for det er den eneste reelle udgidt jeg sparer ved ikke at have min egen bil til rådighed. Forsikring og vægtafgift slipper jeg jo ikke for fordi den står på et værksted i 3 dage.

Nu har jeg mailet til dem og udbedt mig en forklaring på at de ikke overholder købelovens bestemmelser.

PS: VW Danmark har ikke svaret. De har næsten haft 2 hele dage til det. Det er satme ringe kundeservice. Det ville ikke koste dem noget at skrive "vi har modtaget din mail, og undersøger sagen. Vi vender tilbage indenfor x dage". :evil:
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af jansom » 21. aug 2014, 17:14

Dennis skrev:Iflg. Købeloven skal en reklamation ske uden udgift eller væsentlig ulempe for køber.

Det vil være en udgift at leje bil og det vil bestemt være en ulempe at sku undvære en bil i 3 dage, så det må jo enten være rep på fx. 1 dag eller lånebil :)

Citat Bekendtgørelse af lov om køb
§ 78.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142961
Når der en lov at forholde sig til synes jeg det er meget nemmere at forholde sig til. Nu er vi ude over det punkt der hedder dårlig service, for det er tydeligvis noget de faktisk skal.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Marcus
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af Marcus » 21. aug 2014, 20:44

Jeg mener ikke at der kan findes noget lovkrav omkring lånebiler. Det er korrekt, at afhjælpning skal ske uden væsentlig ulempe og udgift for køberen, men i alle andre sammenhænge kan en erhvervsdrivende slippe afsted med ikke at give en låner, hvad enten det er en telefon, computer eller andet. Jeg vil derfor også mene det gælder biler. Hvis det ikke gives en låner og forbrugeren ellers er afhængig af eller bruger genstanden dagligt har den erhvervsdrivende blot en kortere frist for afhjælpning. Her mener jeg ikke at tre dage er urimeligt - at det er en ringe service er en anden sag.

Se også her http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=235

Dennis
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 11. aug 2008, 10:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af Dennis » 21. aug 2014, 22:55

Marcus skrev:Jeg mener ikke at der kan findes noget lovkrav omkring lånebiler. Det er korrekt, at afhjælpning skal ske uden væsentlig ulempe og udgift for køberen, men i alle andre sammenhænge kan en erhvervsdrivende slippe afsted med ikke at give en låner, hvad enten det er en telefon, computer eller andet. Jeg vil derfor også mene det gælder biler. Hvis det ikke gives en låner og forbrugeren ellers er afhængig af eller bruger genstanden dagligt har den erhvervsdrivende blot en kortere frist for afhjælpning. Her mener jeg ikke at tre dage er urimeligt - at det er en ringe service er en anden sag.

Se også her http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=235
Og så alligevel, hvis alternativet er at man skal tage offentligt transport og forudsat at det ikke er en væsentlig ulempe at gøre det. Er de forpligtet til at dække udgiften til offentligt transport, da der jo ikke må være en udgift ved at reklamere..
At de så nok nægter og man ville være nød til at køre en sag i forbrugerklagenævnet som vel tager 10 mdr eller lign for at få ret er noget andet..
Desværre er teori og praksis sjældent det samme :( .

Når de kan slippe afsted med ikke at give lånetlf, computer er det jo netop fordi det ikke nødvendigvis er væsentlig ulempe at undvære de produkter da man kan klare sig uden, ikke sikkert man kan aflevere børn, komme på arbejde osv uden bil, derfor vil det ofte være en væsentlig ulempe at undvære bilen..
En bil er jo ofte "need to have" og ikke "nice to have" som div. Elektronik ;) .

Men kan slet ikke forstå at de ikke bare giver den lånebil, især når det nu er reklamation, virker helt tåbeligt at de ikke vil give de relativt få penge for at få god omtale/goodwill hvis nu det trækker ud eller lign.

-Dennis

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af Peder » 22. aug 2014, 09:44

kitora skrev:
Peder skrev:Så er det muligt de ikke må tage noget for at låne dig en bil, men de må godt tage for kilometer, da du jo sparer på din egen i mellemliggende periode.
Jeg fylder gerne benzin på bilen, for det er den eneste reelle udgidt jeg sparer ved ikke at have min egen bil til rådighed. Forsikring og vægtafgift slipper jeg jo ikke for fordi den står på et værksted i 3 dage.

Nu har jeg mailet til dem og udbedt mig en forklaring på at de ikke overholder købelovens bestemmelser.

PS: VW Danmark har ikke svaret. De har næsten haft 2 hele dage til det. Det er satme ringe kundeservice. Det ville ikke koste dem noget at skrive "vi har modtaget din mail, og undersøger sagen. Vi vender tilbage indenfor x dage". :evil:
Den taber også værdi, pr. kilometer.
Det sparer du, når den står på værksted - så koster det kun den afskrivning alderen tager.

En krone pr. kilometer er rimeligt (billigt)
At de oveni vil have 300 kr for en dags leje er IKKE rimeligt.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af holberg19 » 22. aug 2014, 11:15

Kan du ikke finde et andet værksted, der godt vil have tilfredse kunder, til at lave den garanti-rep?

Hightower
Helt nyt medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 21. apr 2014, 19:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hinnerup
Has thanked: 24 times
Been thanked: 4 times

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af Hightower » 22. aug 2014, 15:59

Har handlet bil hos VW i Randers (JAC) mange gange, og kan slet ikke nikke genkendende til den kritik som er herinde. Da min 4 år gamle Passat gik kold en søndag morgen, fordi dyserne var gået, blev bilen ikke alene hentet og kørt til JAC, de sendte en ny bil hjem til mig på adressen 3 timer senere. Kvit og frit.

Brian på pladeværkstedet som håndterer alle rustsager, plejer bestemt at være til at tale med
VW Passat Variant 1,5 TSI Highline Premium m. DSG...og lidt ekstra lir :D

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Dårlig service fra VW - Er mine forventninger for høje?

Indlæg af kitora » 27. aug 2014, 20:15

Rykkede i aftes på svar på hvorfor de ikke overholder købeloven. Fik en mail i dag hvor de oplyser at de stiller en bil til rådighed. Så langt så godt.

PS: VW danmark har endnu ikke svaret. Det er simpelthen for ringe.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"