MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 16. sep 2014, 13:52

Watcher skrev:Hva jeg har fået af vide fra min ven fra vw er at fra 2015 blir det muligt at eftermontere. Men kun i 2015+ modeller,

Kabelsæt ska laves specifikt til hver bil, og hvis man sku sidde og tjek diagrammer og selv byg det var kunden stået af for længst prismæssigt.
Kan man ikke købe de nødvendige kabelsæt hos aut. ? De må jo findes. Der bygges da biler hvor de sidder i :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14509
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Watcher » 16. sep 2014, 14:55

HansH skrev:
Watcher skrev:Hva jeg har fået af vide fra min ven fra vw er at fra 2015 blir det muligt at eftermontere. Men kun i 2015+ modeller,

Kabelsæt ska laves specifikt til hver bil, og hvis man sku sidde og tjek diagrammer og selv byg det var kunden stået af for længst prismæssigt.
Kan man ikke købe de nødvendige kabelsæt hos aut. ? De må jo findes. Der bygges da biler hvor de sidder i :)
Nej.

Du ka ik engang købe et kabelsæt til tågelygter til en golf 6, det hele er integreret i det komplette ledningsnet
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 16. sep 2014, 15:21

Watcher skrev: Nej.

Du ka ik engang købe et kabelsæt til tågelygter til en golf 6, det hele er integreret i det komplette ledningsnet
Holy macaroni.... ! Det er skidt nyt :(

Med disse kendsgerninger slået fast - er det så rigtigt forstået, at problemet med at eftermontere andre populære dele, såsom f.eks. et bakkamera eller xenon, primært skal findes i ledningsnet og kodning ? Altså - underforstået at komponentbeskyttelse faktisk ikke er det største problem.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Villanyi » 16. sep 2014, 15:21

Hvorfor bekymre i jer så meget?
Ligesom før, skal det nok lykkedes :mrgreen:
Mvh.
Micki


Das Auto

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14509
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Watcher » 16. sep 2014, 15:23

Der findes firmaer som f.eks kufatec der laver kabelsæt til eftermontering. Xenon ka du sagtens lave nu på mqb platform, men det tog også lidt tid. Bakkam er no prob, ligesom parkeringssensor heller ik er noget prob
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 16. sep 2014, 15:33

Villanyi skrev:Hvorfor bekymre i jer så meget?
Ligesom før, skal det nok lykkedes :mrgreen:
Jo jo.. "nature finds a way" and all that.. :)

Jeg har valgt at åbne tråden for at få mine egne spørgsmål besvaret. Men jeg bilder mig ind, at der også er nogen nybagte MQB-ejere derude, som efterspørger en afdækning af hvorfor det er, at de ikke kan få eftermonteret en Discovery Pro i deres køretøj. De vil ikke give.. hvad? 28.000.. for det hos forhandler, og tidligere er det jo bare blevet lavet fra en kant af.
Det er som regel noget mere befordrende at få afklaret hvorfor det forholder sig sådan, fremfor bare "det kan man ikke". Det næste spørgsmål er jo helt naturligt 'hvorfor ikke?'..

Det er relevant tekniksnak om aktuelle biler på markedet, så derfor mener jeg det har en berettigelse. Håber det kommer nogen til gode. Jeg er meget taknemmelig for det lys René har kastet over tingene hertil !!

Hvis man synes tråden er useless knowledge, så har man jo heldigvis et valg..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 16. sep 2014, 15:34

Watcher skrev:Der findes firmaer som f.eks kufatec der laver kabelsæt til eftermontering. Xenon ka du sagtens lave nu på mqb platform, men det tog også lidt tid. Bakkam er no prob, ligesom parkeringssensor heller ik er noget prob
Okay. Kan man således koge det hele ned til, at smertensbarnet pt. er navi-enhedene ?? Eller er det en overforenkling..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14509
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Watcher » 16. sep 2014, 15:39

Det er ihvertfald den del folk efterspørg mest.. Vi ka sagtens eftermontere det på f.eks audi, men vi snakker 25-28.000kr for et "brugt" mmi 3g system incl mont/kodning/fjernelse af komponent beskyttelse samt speciallavet kabelsæt, og mange af de nye ejere af golf/skoda er jo vant til de ku gi ca 10k for en navi til deres gamle bil, og jeg tror slet ikke vi kommer i det prisleje når det engang blir muligt, derved ikke sagt at det blir audi priser fordi der skal bruges flere moduler til dem end til mqb, men nu må vi se hvad tiden bringer:)
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Villanyi » 16. sep 2014, 15:42

HansH skrev:
Villanyi skrev:Hvorfor bekymre i jer så meget?
Ligesom før, skal det nok lykkedes :mrgreen:
Jo jo.. "nature finds a way" and all that.. :)

Jeg har valgt at åbne tråden for at få mine egne spørgsmål besvaret. Men jeg bilder mig ind, at der også er nogen nybagte MQB-ejere derude, som efterspørger en afdækning af hvorfor det er, at de ikke kan få eftermonteret en Discovery Pro i deres køretøj. De vil ikke give.. hvad? 28.000.. for det hos forhandler, og tidligere er det jo bare blevet lavet fra en kant af.
Det er som regel noget mere befordrende at få afklaret hvorfor det forholder sig sådan, fremfor bare "det kan man ikke". Det næste spørgsmål er jo helt naturligt 'hvorfor ikke?'..

Det er relevant tekniksnak om aktuelle biler på markedet, så derfor mener jeg det har en berettigelse. Håber det kommer nogen til gode. Jeg er meget taknemmelig for det lys René har kastet over tingene hertil !!

Hvis man synes tråden er useless knowledge, så har man jo heldigvis et valg..
Min bil har også MQB platform ;)
Men det skal nok gå det hele, Watcher har ikke stødt på de store problemer med min og vi skal da give den gas!

Og btw, Discovery Pro kan du få for den nette sum af Kr. 21.700,- ;)
Mvh.
Micki


Das Auto

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 16. sep 2014, 15:54

Watcher skrev:Det er ihvertfald den del folk efterspørg mest.. Vi ka sagtens eftermontere det på f.eks audi, men vi snakker 25-28.000kr for et "brugt" mmi 3g system incl mont/kodning/fjernelse af komponent beskyttelse samt speciallavet kabelsæt, og mange af de nye ejere af golf/skoda er jo vant til de ku gi ca 10k for en navi til deres gamle bil, og jeg tror slet ikke vi kommer i det prisleje når det engang blir muligt, derved ikke sagt at det blir audi priser fordi der skal bruges flere moduler til dem end til mqb, men nu må vi se hvad tiden bringer:)
Det er klart, at på nuv. tidspunkt kan man ikke sammenligne markedet for MQB-baserede biler, med forgængerne.

Der kører et utal af biler rundt som tilhører generationen med Golf 5+6, og Passat B6+B7, hvor vi oven i købet har nydt den luksus at kunne anvende de samme enheder til to på hinanden følgende generationer. Og det har kunnet eftermonteres uden problemer. Det vil logisk give et marked med stor omsætning og mange enheder i omløb.

MQB har ikke været på markedet så længe, og sikkert også grundet de aktuelle problemer med eftermontering, vil det ganske naturligt gøre at der slet ikke er samme udbud af enheder til eftermarkedet.

Jeg synes det hele giver god mening, hvad du forklarer René. Stor tommelfinger-op til dig for at tage tiden til at svare og kaste lys over de her sager. Det er meget påskønnet ! ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af GaSelle » 17. sep 2014, 12:33

Det ville da være glædeligt, hvis de åbner for eftermontering - men hul i hovedet, at det kun er fra 2015 modeller og frem.

Jeg synes det er en fin løsning, så der bliver lukket ned for hælervarer osv. Men det giver, for mig, ingen mening, at de ikke kan låse fx en Columbus op, hvis jeg kan dokumentere hvor den er købt, og den er ikke er markeret som "varm" i deres system.

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Trekster » 17. sep 2014, 12:41

GaSelle skrev:Det ville da være glædeligt, hvis de åbner for eftermontering - men hul i hovedet, at det kun er fra 2015 modeller og frem.

Jeg synes det er en fin løsning, så der bliver lukket ned for hælervarer osv. Men det giver, for mig, ingen mening, at de ikke kan låse fx en Columbus op, hvis jeg kan dokumentere hvor den er købt, og den er ikke er markeret som "varm" i deres system.

Jeg forstår heller ikke helt logikken bag VAGs holdning. De må da være interesserede, såfremt det kan lade sig gøre, at lave et mersalg til kunden? Både hvad angår montering og salg af den faktiske reservedel..

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 17. sep 2014, 14:35

GaSelle skrev:Det ville da være glædeligt, hvis de åbner for eftermontering - men hul i hovedet, at det kun er fra 2015 modeller og frem.
Enig. Vil man ikke også føle sig temmelig frustreret hvis man har købt sig en 2014...

Jeg synes at det er et tveægget sværd de har skabt. Man vil ramme det illegale eftermarked. Men man rammer uvilkårligt også det (store) legale eftermarked. I hvert fald hvis de ikke justerer politikken.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14509
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Watcher » 17. sep 2014, 19:11

Fik skiftet bcm + gateway idag smertefrit hos vw, skiftede delene på stedet derude mens den var koblet op til odis, kodningsmæssigt tog det ca 30min, og en masse passwords osv der skulle indtastes et par gange i processen
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af diskoboy » 17. sep 2014, 19:24

HansH skrev:
GaSelle skrev:Det ville da være glædeligt, hvis de åbner for eftermontering - men hul i hovedet, at det kun er fra 2015 modeller og frem.
Enig. Vil man ikke også føle sig temmelig frustreret hvis man har købt sig en 2014...

Jeg synes at det er et tveægget sværd de har skabt. Man vil ramme det illegale eftermarked. Men man rammer uvilkårligt også det (store) legale eftermarked. I hvert fald hvis de ikke justerer politikken.
Jeg tror bestemt ikke at toppen hos Audi syntes om at der bliver eftermonteret dele i deres biler - i deres verden bestiller man de ting man gerne vil have i fra start af og så lever man med det. Det gælder sikkert også VW / Seat / Skoda, men nu har man startet med "flagskibet" i koncernen og indført komponentbeskyttelse for del år siden.

Set ud fra et firma synpunkt kan jeg godt forstå dem... Hvis de med 200% sikkerhed kan sige hvad der er i af udstyr, må det alt andet være nemmere at servicere den (mht. opdateringer osv.). Set ud fra et bruger synspunkt skal det jo være muligt at eftermontere :-)

Hvor der er sikkerhed i den ene eller anden form, vil der altid være nogle der gør hvad de kan for at bryde den - og jo, jeg er da ikke selv for fin til ikke at eftermontere, men jeg tror vi se at bilerne bliver mere og mere låst.

Jeg har på ingen måde lyst til at køre Passat'en hen til VW - de vil jo løbe skrigende væk hvis de satte computeren på. Alene at jeg har en 3AA komfortboks i gør at de ikke kan skaffe nøgler til den hvis jeg mister en...
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 17. sep 2014, 20:20

Watcher skrev:Fik skiftet bcm + gateway idag smertefrit hos vw, skiftede delene på stedet derude mens den var koblet op til odis, kodningsmæssigt tog det ca 30min, og en masse passwords osv der skulle indtastes et par gange i processen
Det er da godt nyt!
Hvad tog de for det ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 17. sep 2014, 20:26

diskoboy skrev:Set ud fra et firma synpunkt kan jeg godt forstå dem... Hvis de med 200% sikkerhed kan sige hvad der er i af udstyr, må det alt andet være nemmere at servicere den (mht. opdateringer osv.). Set ud fra et bruger synspunkt skal det jo være muligt at eftermontere :-)

Hvor der er sikkerhed i den ene eller anden form, vil der altid være nogle der gør hvad de kan for at bryde den - og jo, jeg er da ikke selv for fin til ikke at eftermontere, men jeg tror vi se at bilerne bliver mere og mere låst.

Jeg har på ingen måde lyst til at køre Passat'en hen til VW - de vil jo løbe skrigende væk hvis de satte computeren på. Alene at jeg har en 3AA komfortboks i gør at de ikke kan skaffe nøgler til den hvis jeg mister en...
Computeren vil gå i endeløst boot-loop hvis den bliver sluttet til din bil Claus :-)
Når det er sagt, så synes jeg at det skal være bilejerens eget problem hvad han bygger om. Det er jo den letteste sag i verden for VAG at fraskrive sig enhver form for garanti.
Når alt kommer til alt er bilen jo kundens ejendom, og jeg mener ikke VAG skal lægge hindringer i vejen. De vil vel gerne sælge nogen stumper?? 99% af det jeg har eftermonteret på min, er da originalt og har givet omsætning i kassen hos lokale autoriserede eller hos aut. i Flensburg. Noget er også købt på ebay, men på et tidspunkt har det forladt VAG's samlebånd.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1898
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 214 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af The Micktrix / Dk » 17. sep 2014, 20:26

diskoboy skrev:
HansH skrev:
GaSelle skrev:Det ville da være glædeligt, hvis de åbner for eftermontering - men hul i hovedet, at det kun er fra 2015 modeller og frem.
Enig. Vil man ikke også føle sig temmelig frustreret hvis man har købt sig en 2014...

Jeg synes at det er et tveægget sværd de har skabt. Man vil ramme det illegale eftermarked. Men man rammer uvilkårligt også det (store) legale eftermarked. I hvert fald hvis de ikke justerer politikken.
Jeg tror bestemt ikke at toppen hos Audi syntes om at der bliver eftermonteret dele i deres biler - i deres verden bestiller man de ting man gerne vil have i fra start af og så lever man med det. Det gælder sikkert også VW / Seat / Skoda, men nu har man startet med "flagskibet" i koncernen og indført komponentbeskyttelse for del år siden.

Set ud fra et firma synpunkt kan jeg godt forstå dem... Hvis de med 200% sikkerhed kan sige hvad der er i af udstyr, må det alt andet være nemmere at servicere den (mht. opdateringer osv.). Set ud fra et bruger synspunkt skal det jo være muligt at eftermontere :-)

Hvor der er sikkerhed i den ene eller anden form, vil der altid være nogle der gør hvad de kan for at bryde den - og jo, jeg er da ikke selv for fin til ikke at eftermontere, men jeg tror vi se at bilerne bliver mere og mere låst.

Jeg har på ingen måde lyst til at køre Passat'en hen til VW - de vil jo løbe skrigende væk hvis de satte computeren på. Alene at jeg har en 3AA komfortboks i gør at de ikke kan skaffe nøgler til den hvis jeg mister en...
Nu ved jeg ikke hvordan det er ved Vw/Skoda/Seat/Audi. Men fsk ved Mercedes. Hvis jeg mont anhængertræk, fart pilot og navi i en bil. Så går jeg ind på lagert eller selv på Vdoc og ligger de koder ind på de ting som jeg har mont. Så er det gemt i Mercedes system. De kan se hvem der har lagt dem ind og hvornår. Så det bare på med tester og kode :)

Plus, hvis man bestiller nye dele til bilen, så tag den forbehold for de nye ting jeg har mont på bilen. Så man også for de rigtige reservedele og hvis jeg udskifter en styrebox og skal koden den. Så kommer de rigtig koder i igen og alt virker som før.

Stort set alt kan lade sig gøre, så længe man kan finden koden på det udstyr man mont og hvod den skal kodes :)

Funker det stort set på samme måde på de nye Audi så ?? Eller skal den kun låses op ??
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14509
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Watcher » 17. sep 2014, 20:53

The Micktrix / Dk skrev:
diskoboy skrev:
HansH skrev: Enig. Vil man ikke også føle sig temmelig frustreret hvis man har købt sig en 2014...

Jeg synes at det er et tveægget sværd de har skabt. Man vil ramme det illegale eftermarked. Men man rammer uvilkårligt også det (store) legale eftermarked. I hvert fald hvis de ikke justerer politikken.
Jeg tror bestemt ikke at toppen hos Audi syntes om at der bliver eftermonteret dele i deres biler - i deres verden bestiller man de ting man gerne vil have i fra start af og så lever man med det. Det gælder sikkert også VW / Seat / Skoda, men nu har man startet med "flagskibet" i koncernen og indført komponentbeskyttelse for del år siden.

Set ud fra et firma synpunkt kan jeg godt forstå dem... Hvis de med 200% sikkerhed kan sige hvad der er i af udstyr, må det alt andet være nemmere at servicere den (mht. opdateringer osv.). Set ud fra et bruger synspunkt skal det jo være muligt at eftermontere :-)

Hvor der er sikkerhed i den ene eller anden form, vil der altid være nogle der gør hvad de kan for at bryde den - og jo, jeg er da ikke selv for fin til ikke at eftermontere, men jeg tror vi se at bilerne bliver mere og mere låst.

Jeg har på ingen måde lyst til at køre Passat'en hen til VW - de vil jo løbe skrigende væk hvis de satte computeren på. Alene at jeg har en 3AA komfortboks i gør at de ikke kan skaffe nøgler til den hvis jeg mister en...
Nu ved jeg ikke hvordan det er ved Vw/Skoda/Seat/Audi. Men fsk ved Mercedes. Hvis jeg mont anhængertræk, fart pilot og navi i en bil. Så går jeg ind på lagert eller selv på Vdoc og ligger de koder ind på de ting som jeg har mont. Så er det gemt i Mercedes system. De kan se hvem der har lagt dem ind og hvornår. Så det bare på med tester og kode :)

Plus, hvis man bestiller nye dele til bilen, så tag den forbehold for de nye ting jeg har mont på bilen. Så man også for de rigtige reservedele og hvis jeg udskifter en styrebox og skal koden den. Så kommer de rigtig koder i igen og alt virker som før.

Stort set alt kan lade sig gøre, så længe man kan finden koden på det udstyr man mont og hvod den skal kodes :)

Funker det stort set på samme måde på de nye Audi så ?? Eller skal den kun låses op ??

Det er lidt ala mb scn kodning nu, f.eks fartpilot skal du købe koder til, og så blir det lagt på serveren også så det ikke forsvinder ved en evt opdatering. Prob nu med de biler vi laver som bliver online kodet efter vi har monteret noget og så kodet med vcds er at alt forsvinder, så ligepludselig virker deres pdc ik, bakkam ik, needle sweep er væk osv osv
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

tvartou
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 13. sep 2010, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 54 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af tvartou » 17. sep 2014, 20:57

Det er jo helt tydeligt den røde regering, der har en finger med i spillet. De har sørget for at de dyre ting kun kan fåes ab fabrik, så der kommer afgift ind

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 17. sep 2014, 23:13

Watcher skrev: Det er lidt ala mb scn kodning nu, f.eks fartpilot skal du købe koder til, og så blir det lagt på serveren også så det ikke forsvinder ved en evt opdatering. Prob nu med de biler vi laver som bliver online kodet efter vi har monteret noget og så kodet med vcds er at alt forsvinder, så ligepludselig virker deres pdc ik, bakkam ik, needle sweep er væk osv osv
På samme måde som man køber koder til fartpilot, så det ikke forsvinder ved en opdatering .... kan man så ikke "købe koder" til alt det andet... pdc, bakkam.. etc. ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Kenneth J
Aktiv medlem
Indlæg: 4461
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Naviparts/Milltek/Ampire
Geografisk sted: Rødovre - Islev
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Kenneth J » 20. sep 2014, 21:48

Nej kan man ikke, da holdningen jo er, at det ikke kan eftermonteres.
Det er vel nærmest kun anhængertræk og fartpilot der findes den slags til.

Det helt store problem med eftermontering af navigation i MQB er i øvrigt, at selve navigationen skal aktiveres online, men hvis man prøver, kommer testeren bare og siger at der ikke er navigation i dette stelnummer, og så slutter det jo lidt der. Der er lavet en løsning der skulle kunne omgå det, men det er ikke en 100% løsning, da det ikke er muligt at få navigations oplysninger op i MFA på denne måde, så den er ikke super interessant.
MVH Kenneth
Naviparts.dk Milltek.dk Ampire.dk Følg os også på Facebook!
Salg og eftermontering af originalt ekstraudstyr! Altid rabat til VAGcars.dk brugere!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 20. sep 2014, 21:57

Kenneth J skrev:Nej kan man ikke, da holdningen jo er, at det ikke kan eftermonteres.
Det er vel nærmest kun anhængertræk og fartpilot der findes den slags til.

Det helt store problem med eftermontering af navigation i MQB er i øvrigt, at selve navigationen skal aktiveres online, men hvis man prøver, kommer testeren bare og siger at der ikke er navigation i dette stelnummer, og så slutter det jo lidt der. Der er lavet en løsning der skulle kunne omgå det, men det er ikke en 100% løsning, da det ikke er muligt at få navigations oplysninger op i MFA på denne måde, så den er ikke super interessant.
Den "løsning" du omtaler .... snakker vi der om dét der fis med at få bilen til at tro at den er ved at løbe tør for benzin, og ad den vej få navigationen til at åbne for vejvisning til nærmeste benzintank osv. osv. ?
Den er beskrevet flere steder, og en tysker har lavet en video om det på youtube.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Kenneth J
Aktiv medlem
Indlæg: 4461
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Naviparts/Milltek/Ampire
Geografisk sted: Rødovre - Islev
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Kenneth J » 21. sep 2014, 07:16

Nej, dog ikke. Det har jeg også godt hørt om, men det er jo helt håbløst. :)
MVH Kenneth
Naviparts.dk Milltek.dk Ampire.dk Følg os også på Facebook!
Salg og eftermontering af originalt ekstraudstyr! Altid rabat til VAGcars.dk brugere!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 22. sep 2014, 12:32

Kenneth J skrev:Nej, dog ikke. Det har jeg også godt hørt om, men det er jo helt håbløst. :)
Det mest diplomatiske jeg kan sige om det, er at det er fuldstændig sort! Tænk at nogen vil køre rundt med sådan noget juks i en ny bil - og oveni købet være så stolt af konstruktionen, at man præsenterer det som en løsning. Det er mig en gåde!
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Trollo
Nyt medlem
Indlæg: 102
Tilmeldt: 28. maj 2014, 08:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Trollo » 22. sep 2014, 12:53

Som watcher skriver kun til 2015 biler. det gør for mit vedkommende som har en 2014 bil værdiløs for dem der vil have eftermonteret, for de ville aldrig nogen sinde drømme om at smide deres knapper efter de biler, de ville bare blive forbigået da de så ville tage en 2015 model de kunne eftermonterer på.

Jeg stoler dog på det watcher siger da han også kan få original dele mm til bilerne og kan få kodet både audi og vw. , det pisser mig bare lidt af på vores vegne at de har taget det valg de store koncerner.
Skoda Octavia III Elegance 1.4 TSI DSG,Bolero,dynavin,Sorte Tågelygter,bluetooth mm...

Marcus
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Marcus » 22. sep 2014, 16:55

Trollo skrev:Som watcher skriver kun til 2015 biler. det gør for mit vedkommende som har en 2014 bil værdiløs for dem der vil have eftermonteret, for de ville aldrig nogen sinde drømme om at smide deres knapper efter de biler, de ville bare blive forbigået da de så ville tage en 2015 model de kunne eftermonterer på.
Nu har jeg af gode grunde ikke nogen statistik på ovenstående, men jeg tror at det er en meget begrænset køberskare der eftermonterer udstyr i deres biler, som i ganske få pct. Det virker blot mere udtalt herinde fordi her er let adgang til viden om hvordan, hvad og hvor samt at forummet vel typisk er besøgt af entusiaster.

Din bil vil derfor have fuldstændig samme værdi for langt størstedelen af markedet :)

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Sv: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Kevinff » 22. sep 2014, 17:54

HansH skrev:
Kenneth J skrev:Nej kan man ikke, da holdningen jo er, at det ikke kan eftermonteres.
Det er vel nærmest kun anhængertræk og fartpilot der findes den slags til.

Det helt store problem med eftermontering af navigation i MQB er i øvrigt, at selve navigationen skal aktiveres online, men hvis man prøver, kommer testeren bare og siger at der ikke er navigation i dette stelnummer, og så slutter det jo lidt der. Der er lavet en løsning der skulle kunne omgå det, men det er ikke en 100% løsning, da det ikke er muligt at få navigations oplysninger op i MFA på denne måde, så den er ikke super interessant.
Den "løsning" du omtaler .... snakker vi der om dét der fis med at få bilen til at tro at den er ved at løbe tør for benzin, og ad den vej få navigationen til at åbne for vejvisning til nærmeste benzintank osv. osv. ?
Den er beskrevet flere steder, og en tysker har lavet en video om det på youtube.
Det at den automatisk viser vej til en benzin station er satme smart

Kiegstad
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. jun 2014, 21:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Mqb Platformen, Kodning, Komponentbeskyttelse Mm.

Indlæg af Kiegstad » 22. sep 2014, 18:19

Hej jeg har lige købt en otavia 3 til lev på fredag og er så en 2015 model den er lev med boleo og canton ,og hvis jeg så ønsker navi .så ville det være muligt at sætte amundsen eller columbus i den eller jeg forkert på den

mvh allan

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Mqb Platformen, Kodning, Komponentbeskyttelse Mm.

Indlæg af HansH » 22. sep 2014, 18:51

Kiegstad skrev:Hej jeg har lige købt en otavia 3 til lev på fredag og er så en 2015 model den er lev med boleo og canton ,og hvis jeg så ønsker navi .så ville det være muligt at sætte amundsen eller columbus i den eller jeg forkert på den

mvh allan
Vi har jo kun René's (Watchers) ord for at der skulle komme en åbning i forhold til 2015+ modeller. Så måske det er lige tidligt nok at sælge skindet .... men vi kan jo kun håbe :-)
Men uanset, så tror jeg han får ret i sin forudsigelse om, at de priser du har været vant til at kunne købe de "gamle" navi-enheder til, er fortid. Det bliver helt sikkert dyrere end vi har været vænnet til.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"