MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af diskoboy » 22. sep 2014, 19:02

Selvfølgelig bliver det muligt. Alle sagde også at Kessy ikke kunne monteres i en Passat - det kan det også.

De dygtige kan også hacke vores netbanker så hvorfor skulle de ikke også kunne 'hacke' bilen mht at montere en radio.

Det er jo i princippet 'bare' en kode. Tager man 2 100% nøjagtige biler - en med og en uden navi og logger alt på can-bussen vi man også kunne finde frem til de koder der åbner for navi'en (altså forskellen). Det er sikker krypteret (og stel nr er en del af nøglen) men det er jo et spg om tid. Ved det er lidt firkantet men VW sætter jo et kabel i røven på bilen så informationen overføres jo der.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Trekster » 22. sep 2014, 19:55

Det er egentligt tankevækkende at man smider et par hindrede tusinde efter VAG og så må man ikke engang gøre hvad man vil på sin egen bil... Selv ikke hvis man gerne vil kaste flere penge efter dem. Er det egentligt lovligt for dem at nægte at fjerne komponent beskyttelse hvis jeg gerne vil?(det er det vel sikkert...)

En bruger på Briskoda er blevet afvist af forhandleren i dag og kunne ikke fjerne komponent beskyttelse da forhandleren siger fabrikken nægter det. Så officielt er der ikke sket nogen ændringer

Brugeravatar
hestech
Medlem
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af hestech » 16. okt 2014, 19:31

Til info

Jeg har lige monteret oliefyr på A3 8V 2,0 Diesel model 2014. ALT original inkl. nyt fyr(købt som brugt på Ebay, 5Q0815005L). Hjemmelavet ledningsnet.

Kodning og grundindstilling "erstinbetriebenahme für Kundendienst" og tilpasning af fjernbetjening lykkedes V.h.a Odis.

Kodning af gateway,MMI og klima kan klares med VCDS

Der er ingen komponentbeskyttelse på.

Det er samme MQB setup til G7 og Oct.III

Hvis nogen mangler info, send en PM

pus
Nyt medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 10. aug 2008, 17:26
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af pus » 18. okt 2014, 22:19

Og det virker bare perfekt,dejligt :D
Volvo xc40 d3 R-Design Polestar optimeret.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Uffe » 18. okt 2014, 22:27

Trekster skrev:Det er egentligt tankevækkende at man smider et par hindrede tusinde efter VAG og så må man ikke engang gøre hvad man vil på sin egen bil... Selv ikke hvis man gerne vil kaste flere penge efter dem. Er det egentligt lovligt for dem at nægte at fjerne komponent beskyttelse hvis jeg gerne vil?(det er det vel sikkert...)

En bruger på Briskoda er blevet afvist af forhandleren i dag og kunne ikke fjerne komponent beskyttelse da forhandleren siger fabrikken nægter det. Så officielt er der ikke sket nogen ændringer
Ret beset smider du lige så meget til staten som til VAG (ved alm. bil, er det en mere fancy model, så tipper det over til staten der får størstedelen). Så du burde ifølge det argument du fremfører, være lige så sur på staten.

I sidste ende er det VAG der bestemmer hvad man kan med deres biler, og hvordan de ønsker at deres forretningsmodel er skruet sammen. Er man utilfreds må man så søge at klage og se om det lykkedes, men ellers er man sådan set på herrens mark. Det er VAG der bestemmer hvad deres biler kan og hvad de vil have penge for at eftermontere.

I min branche er det ganske almindeligt at tage betaling for at ændre parametre og eller software på produktet så det kan mere end hvad det kunne da kunden købte det.

Det drejer sig om hvilke funktioner kunden har købt.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af RIX » 18. okt 2014, 23:44

hestech skrev:Til info

Jeg har lige monteret oliefyr på A3 8V 2,0 Diesel model 2014. ALT original inkl. nyt fyr(købt som brugt på Ebay, 5Q0815005L). Hjemmelavet ledningsnet.

Kodning og grundindstilling "erstinbetriebenahme für Kundendienst" og tilpasning af fjernbetjening lykkedes V.h.a Odis.

Kodning af gateway,MMI og klima kan klares med VCDS

Der er ingen komponentbeskyttelse på.

Det er samme MQB setup til G7 og Oct.III

Hvis nogen mangler info, send en PM
ingen grund til selv og bikse ledningsnet til golf 7 da vw sælger et komplet kit til eftermontering som ab fabrik, koster cirka 1000 euro ;)

VH:

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af Trekster » 19. okt 2014, 09:10

Uffe skrev:
Trekster skrev:Det er egentligt tankevækkende at man smider et par hindrede tusinde efter VAG og så må man ikke engang gøre hvad man vil på sin egen bil... Selv ikke hvis man gerne vil kaste flere penge efter dem. Er det egentligt lovligt for dem at nægte at fjerne komponent beskyttelse hvis jeg gerne vil?(det er det vel sikkert...)

En bruger på Briskoda er blevet afvist af forhandleren i dag og kunne ikke fjerne komponent beskyttelse da forhandleren siger fabrikken nægter det. Så officielt er der ikke sket nogen ændringer
Ret beset smider du lige så meget til staten som til VAG (ved alm. bil, er det en mere fancy model, så tipper det over til staten der får størstedelen). Så du burde ifølge det argument du fremfører, være lige så sur på staten.

I sidste ende er det VAG der bestemmer hvad man kan med deres biler, og hvordan de ønsker at deres forretningsmodel er skruet sammen. Er man utilfreds må man så søge at klage og se om det lykkedes, men ellers er man sådan set på herrens mark. Det er VAG der bestemmer hvad deres biler kan og hvad de vil have penge for at eftermontere.

I min branche er det ganske almindeligt at tage betaling for at ændre parametre og eller software på produktet så det kan mere end hvad det kunne da kunden købte det.

Det drejer sig om hvilke funktioner kunden har købt.
Intet galt i at tage penge for at ændre i software opsætning eller tilføje features. Jeg er ikke ude efter at det skal være gratis.

Hvis vi skal bruge branche sammenligning så kan jeg jo f.eks tilkøbe en SSD performance key til en kontroller til en af vores IBM servere, der ikke er leveret med. Jeg kan opgradere min Windows version ved ar trykke på en knap. Jeg kan tilkøbe features til vores vmware horizon view installationer osv osv.

I sidste ende sælger VW licenser til brug i deres biler også sammen med noget HW.

Du har ret i at er man utilfreds med den praksis skal man vælge en anden bilfabrikant.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.

Indlæg af HansH » 19. okt 2014, 10:21

Uffe skrev: I sidste ende er det VAG der bestemmer hvad man kan med deres biler, og hvordan de ønsker at deres forretningsmodel er skruet sammen. Er man utilfreds må man så søge at klage og se om det lykkedes, men ellers er man sådan set på herrens mark. Det er VAG der bestemmer hvad deres biler kan og hvad de vil have penge for at eftermontere.

I min branche er det ganske almindeligt at tage betaling for at ændre parametre og eller software på produktet så det kan mere end hvad det kunne da kunden købte det.

Det drejer sig om hvilke funktioner kunden har købt.
Principielt set synes jeg du har ret.

Men!..

Kunden har købt og betalt en bil. Det er hans ejendom - man bør kunne eftermontere/omkode/etc. hvad man har lyst til. Hvis noget af det kræver en systemteknisk "oplåsning", eller hvad man skal kalde det fra VW, så bør man kunne købe den ydelse. Jeg synes ikke det giver mening hvis de nægter at sælge den ydelse. De skal bare sætte en pris.

Hvis man begynder at rode med det inden for garantiperioden, så kan de fraskrive sig diverse ansvar. Hvilket de også gør. Udenfor garantiperioden ser jeg ikke nogen acceptabel grund til at de ikke skulle yde den service.

At the end of the day - hvis de fastholder politikken, så er jeg helt enig i at den eneste sanktionsmulighed man som forbruger råder over, er at fravælge produktet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Rasmus_S
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. nov 2015, 22:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Mqb Platformen, Kodning, Komponentbeskyttelse Mm.

Indlæg af Rasmus_S » 17. nov 2015, 22:37

hestech skrev:til info

jeg har lige monteret oliefyr på a3 8v 2,0 diesel model 2014. Alt original inkl. Nyt fyr(købt som brugt på ebay, 5q0815005l). Hjemmelavet ledningsnet.

Kodning og grundindstilling "erstinbetriebenahme für kundendienst" og tilpasning af fjernbetjening lykkedes v.h.a odis.

Kodning af gateway,mmi og klima kan klares med vcds

der er ingen komponentbeskyttelse på.

Det er samme mqb setup til g7 og oct.iii

hvis nogen mangler info, send en pm
købte du en original enhed alla 4h0963271d med fjernbetjening?

Skal selv (forsøge mig) igennem samme operation, var det besværligt? -- gode råd er yderst velkomne :)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"