Selvfølgelig bliver det muligt. Alle sagde også at Kessy ikke kunne monteres i en Passat - det kan det også.
De dygtige kan også hacke vores netbanker så hvorfor skulle de ikke også kunne 'hacke' bilen mht at montere en radio.
Det er jo i princippet 'bare' en kode. Tager man 2 100% nøjagtige biler - en med og en uden navi og logger alt på can-bussen vi man også kunne finde frem til de koder der åbner for navi'en (altså forskellen). Det er sikker krypteret (og stel nr er en del af nøglen) men det er jo et spg om tid. Ved det er lidt firkantet men VW sætter jo et kabel i røven på bilen så informationen overføres jo der.
MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5468
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
-
- Medlem
- Indlæg: 831
- Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 43 times
Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.
Det er egentligt tankevækkende at man smider et par hindrede tusinde efter VAG og så må man ikke engang gøre hvad man vil på sin egen bil... Selv ikke hvis man gerne vil kaste flere penge efter dem. Er det egentligt lovligt for dem at nægte at fjerne komponent beskyttelse hvis jeg gerne vil?(det er det vel sikkert...)
En bruger på Briskoda er blevet afvist af forhandleren i dag og kunne ikke fjerne komponent beskyttelse da forhandleren siger fabrikken nægter det. Så officielt er der ikke sket nogen ændringer
En bruger på Briskoda er blevet afvist af forhandleren i dag og kunne ikke fjerne komponent beskyttelse da forhandleren siger fabrikken nægter det. Så officielt er der ikke sket nogen ændringer
- hestech
- Medlem
- Indlæg: 1254
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:04
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Syd-Vestjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.
Til info
Jeg har lige monteret oliefyr på A3 8V 2,0 Diesel model 2014. ALT original inkl. nyt fyr(købt som brugt på Ebay, 5Q0815005L). Hjemmelavet ledningsnet.
Kodning og grundindstilling "erstinbetriebenahme für Kundendienst" og tilpasning af fjernbetjening lykkedes V.h.a Odis.
Kodning af gateway,MMI og klima kan klares med VCDS
Der er ingen komponentbeskyttelse på.
Det er samme MQB setup til G7 og Oct.III
Hvis nogen mangler info, send en PM
Jeg har lige monteret oliefyr på A3 8V 2,0 Diesel model 2014. ALT original inkl. nyt fyr(købt som brugt på Ebay, 5Q0815005L). Hjemmelavet ledningsnet.
Kodning og grundindstilling "erstinbetriebenahme für Kundendienst" og tilpasning af fjernbetjening lykkedes V.h.a Odis.
Kodning af gateway,MMI og klima kan klares med VCDS
Der er ingen komponentbeskyttelse på.
Det er samme MQB setup til G7 og Oct.III
Hvis nogen mangler info, send en PM
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 178
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 17:26
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.
Og det virker bare perfekt,dejligt
Volvo xc40 d3 R-Design Polestar optimeret.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.
Ret beset smider du lige så meget til staten som til VAG (ved alm. bil, er det en mere fancy model, så tipper det over til staten der får størstedelen). Så du burde ifølge det argument du fremfører, være lige så sur på staten.Trekster skrev:Det er egentligt tankevækkende at man smider et par hindrede tusinde efter VAG og så må man ikke engang gøre hvad man vil på sin egen bil... Selv ikke hvis man gerne vil kaste flere penge efter dem. Er det egentligt lovligt for dem at nægte at fjerne komponent beskyttelse hvis jeg gerne vil?(det er det vel sikkert...)
En bruger på Briskoda er blevet afvist af forhandleren i dag og kunne ikke fjerne komponent beskyttelse da forhandleren siger fabrikken nægter det. Så officielt er der ikke sket nogen ændringer
I sidste ende er det VAG der bestemmer hvad man kan med deres biler, og hvordan de ønsker at deres forretningsmodel er skruet sammen. Er man utilfreds må man så søge at klage og se om det lykkedes, men ellers er man sådan set på herrens mark. Det er VAG der bestemmer hvad deres biler kan og hvad de vil have penge for at eftermontere.
I min branche er det ganske almindeligt at tage betaling for at ændre parametre og eller software på produktet så det kan mere end hvad det kunne da kunden købte det.
Det drejer sig om hvilke funktioner kunden har købt.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6809
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: GALTEN
- Has thanked: 220 times
- Been thanked: 69 times
Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.
ingen grund til selv og bikse ledningsnet til golf 7 da vw sælger et komplet kit til eftermontering som ab fabrik, koster cirka 1000 eurohestech skrev:Til info
Jeg har lige monteret oliefyr på A3 8V 2,0 Diesel model 2014. ALT original inkl. nyt fyr(købt som brugt på Ebay, 5Q0815005L). Hjemmelavet ledningsnet.
Kodning og grundindstilling "erstinbetriebenahme für Kundendienst" og tilpasning af fjernbetjening lykkedes V.h.a Odis.
Kodning af gateway,MMI og klima kan klares med VCDS
Der er ingen komponentbeskyttelse på.
Det er samme MQB setup til G7 og Oct.III
Hvis nogen mangler info, send en PM
VH:
-
- Medlem
- Indlæg: 831
- Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 43 times
Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.
Intet galt i at tage penge for at ændre i software opsætning eller tilføje features. Jeg er ikke ude efter at det skal være gratis.Uffe skrev:Ret beset smider du lige så meget til staten som til VAG (ved alm. bil, er det en mere fancy model, så tipper det over til staten der får størstedelen). Så du burde ifølge det argument du fremfører, være lige så sur på staten.Trekster skrev:Det er egentligt tankevækkende at man smider et par hindrede tusinde efter VAG og så må man ikke engang gøre hvad man vil på sin egen bil... Selv ikke hvis man gerne vil kaste flere penge efter dem. Er det egentligt lovligt for dem at nægte at fjerne komponent beskyttelse hvis jeg gerne vil?(det er det vel sikkert...)
En bruger på Briskoda er blevet afvist af forhandleren i dag og kunne ikke fjerne komponent beskyttelse da forhandleren siger fabrikken nægter det. Så officielt er der ikke sket nogen ændringer
I sidste ende er det VAG der bestemmer hvad man kan med deres biler, og hvordan de ønsker at deres forretningsmodel er skruet sammen. Er man utilfreds må man så søge at klage og se om det lykkedes, men ellers er man sådan set på herrens mark. Det er VAG der bestemmer hvad deres biler kan og hvad de vil have penge for at eftermontere.
I min branche er det ganske almindeligt at tage betaling for at ændre parametre og eller software på produktet så det kan mere end hvad det kunne da kunden købte det.
Det drejer sig om hvilke funktioner kunden har købt.
Hvis vi skal bruge branche sammenligning så kan jeg jo f.eks tilkøbe en SSD performance key til en kontroller til en af vores IBM servere, der ikke er leveret med. Jeg kan opgradere min Windows version ved ar trykke på en knap. Jeg kan tilkøbe features til vores vmware horizon view installationer osv osv.
I sidste ende sælger VW licenser til brug i deres biler også sammen med noget HW.
Du har ret i at er man utilfreds med den praksis skal man vælge en anden bilfabrikant.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: MQB platformen, kodning, komponentbeskyttelse mm.
Principielt set synes jeg du har ret.Uffe skrev: I sidste ende er det VAG der bestemmer hvad man kan med deres biler, og hvordan de ønsker at deres forretningsmodel er skruet sammen. Er man utilfreds må man så søge at klage og se om det lykkedes, men ellers er man sådan set på herrens mark. Det er VAG der bestemmer hvad deres biler kan og hvad de vil have penge for at eftermontere.
I min branche er det ganske almindeligt at tage betaling for at ændre parametre og eller software på produktet så det kan mere end hvad det kunne da kunden købte det.
Det drejer sig om hvilke funktioner kunden har købt.
Men!..
Kunden har købt og betalt en bil. Det er hans ejendom - man bør kunne eftermontere/omkode/etc. hvad man har lyst til. Hvis noget af det kræver en systemteknisk "oplåsning", eller hvad man skal kalde det fra VW, så bør man kunne købe den ydelse. Jeg synes ikke det giver mening hvis de nægter at sælge den ydelse. De skal bare sætte en pris.
Hvis man begynder at rode med det inden for garantiperioden, så kan de fraskrive sig diverse ansvar. Hvilket de også gør. Udenfor garantiperioden ser jeg ikke nogen acceptabel grund til at de ikke skulle yde den service.
At the end of the day - hvis de fastholder politikken, så er jeg helt enig i at den eneste sanktionsmulighed man som forbruger råder over, er at fravælge produktet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 17. nov 2015, 22:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mqb Platformen, Kodning, Komponentbeskyttelse Mm.
købte du en original enhed alla 4h0963271d med fjernbetjening?hestech skrev:til info
jeg har lige monteret oliefyr på a3 8v 2,0 diesel model 2014. Alt original inkl. Nyt fyr(købt som brugt på ebay, 5q0815005l). Hjemmelavet ledningsnet.
Kodning og grundindstilling "erstinbetriebenahme für kundendienst" og tilpasning af fjernbetjening lykkedes v.h.a odis.
Kodning af gateway,mmi og klima kan klares med vcds
der er ingen komponentbeskyttelse på.
Det er samme mqb setup til g7 og oct.iii
hvis nogen mangler info, send en pm
Skal selv (forsøge mig) igennem samme operation, var det besværligt? -- gode råd er yderst velkomne