Polo Blue Gt 150 Tsi

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Aeggos » 29. sep 2014, 19:27

Så er jeres polo da klart federe end audi a1.. magen til grimmere bil skal man da lede længe efter :)

Polo er derimod feeeer' :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 29. sep 2014, 19:32

Aeggos skrev:Så er jeres polo da klart federe end audi a1.. magen til grimmere bil skal man da lede længe efter :)

Polo er derimod feeeer' :)
Ja jeg må sige at jeg synes også en Polo er meget federe end en A1.

Men A1 er dog ikke en af de grimmeste biler jeg har set, men rap er den sgu ikke just. Og så får den mig til at tænke på en Opel Adam, stilmæssigt... :P
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 29. sep 2014, 19:46

Jeg har en plan om at optage noget video med min nye BlueGT og redigere det til en fed lille video, men jeg har lidt travlt for tiden, så det er nok ikke sikkert at det kommer til at ske, inden i får jeres biler leveret.

Jeg skal nok gøre et forsøg, men jeg ved at efterredigering tager vildt langt tid. Det tager sgu flere timer at lave en video på et par minutter. Også selvom man er "lidt" øvet i det. I hvert fald hvis det skal være gennembearbejdet (og det skal det jo være :P )

Og vejret spiller jo også en faktor. Det skal jo helst være solskin og forholdsvist vindstille.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Aeggos » 30. sep 2014, 20:48

Jeg ville helt vildt gerne prøve den 1,4 tsi mortor.. :)

Har altid kørt diesel, ku være sjovt at prøve tsi..

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 1. okt 2014, 21:19

Aeggos skrev:Jeg ville helt vildt gerne prøve den 1,4 tsi mortor.. :)

Har altid kørt diesel, ku være sjovt at prøve tsi..
De forskellige forhandlere er vist ved at have fået så mange BlueGT'ere hjem, at de har en demo stående. Det har de i hvert fald der hvor jeg købte min.

Jeg kan kun opfordre til at prøve sådan en 1,4 TSI. De går skide godt og trækker eminent godt fra bunden. Max moment opnås ved betydeligt lavere hastighed i de enkelte gear end en TDI...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Aeggos » 1. okt 2014, 21:38

Må forbi og prøve en :) er de 200 hk? Og hvad er max momentet? :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 1. okt 2014, 22:15

Aeggos skrev:Må forbi og prøve en :) er de 200 hk? Og hvad er max momentet? :)
Nej Polo BlueGT har "kun" 150 Hk. Mere imponerende er det at de har 250 Nm allerede ved 1500 omdrejninger.

Nogle vil måske tænke at "min TDI trækker da også max fra 1500 omdrejninger". Men så skal man jo lige tage højde for at dieselen er betydeligt længere gearet. Så reelt svarer det til at en TDI med samme effekt trækker max ved ca. 1100 omdrejninger. Den lange gearing i TDI gør desuden også at der skal omkring 330 Nm til at modsvare accelerationsevnen fra de 250 Nm i TSI'en.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Aeggos » 2. okt 2014, 07:18

Ja netop stor forskel :)

Min trækker først max ved 26-2800

Prøvede en 1,4 tsi i en leon st c. Men den er jo meget tungere og kun med 122hk

Er undervognen stiv?

Andersjensen
Medlem
Indlæg: 738
Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Andersjensen » 2. okt 2014, 07:30

GranTurismo skrev: Nogle vil måske tænke at "min TDI trækker da også max fra 1500 omdrejninger". Men så skal man jo lige tage højde for at dieselen er betydeligt længere gearet. Så reelt svarer det til at en TDI med samme effekt trækker max ved ca. 1100 omdrejninger. Den lange gearing i TDI gør desuden også at der skal omkring 330 Nm til at modsvare accelerationsevnen fra de 250 Nm i TSI'en.
Here we go again.

Jeg kan simpelthen ikke se hvor du får den logik fra. Beklager, jeg prøver. Men intet af min matematiske/fysiske forståelse kan hægte sig på der. 1 Nm er 1 Nm, uanset gearing. Og du snakker om en lang gearing - fint, så gearer jeg bare en tand ned. Jeg er godt igennem 3. gear før jeg rammer 100 km/t i min TDI, så der vil jeg ikke kalde gearudvekslingen høj. Og at din trækker fra 1500 omdr/min, betyder da overhovedet ikke, at min TDI bør gøre det fra 1100 omdr/min for at modsvare det. Burde min tomgang så også være tilsvarende lavere? Jo jo, en diesel mister pusten hurtigere, men det er jo ikke relevant her.

- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Aeggos » 2. okt 2014, 10:53

Jeg kan ikke helt finde ud af min mening om NM/hk/rpm

Har man 200 hk / 350 nm på en benz bil

vil det modsvare 200 hk / 350 nm på en diesel?

Eller har det betyning at benzbilen kan tage flere omdrejninger?

Hvis vi går udfra disse biler er identiske og vejer det samme :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 2. okt 2014, 18:45

Aeggos skrev:Jeg kan ikke helt finde ud af min mening om NM/hk/rpm

Har man 200 hk / 350 nm på en benz bil

vil det modsvare 200 hk / 350 nm på en diesel?

Eller har det betyning at benzbilen kan tage flere omdrejninger?

Hvis vi går udfra disse biler er identiske og vejer det samme :)
Hestekræfterne modsvarer hinanden. Det gør Newtonmeterne ikke.

Det er netop forskellen i omdrejningspotentiale som gør forskellen. En dieselmotor tager typisk færre omdrejninger end en benzinmotor og derfor skal gearingen være længere på dieselen for at opnå topfarten ved den maksimale effekt.

Når man beregner hestekræfter ud fra momentet, bruger man bl.a. omdrejningerne som en faktor i ligningen. Da der er taget højde for omdrejningerne i forhold til det maksimale arbejde motoren kan yde, svarer hestekræfterne til hinanden uanset om man snakker benzin-, diesel- eller elmotorer.

Men momentet kan ikke sammenlignes medmindre gearudvekslingen er den samme i de pågældende gearkasser. Og dette er faktisk gældende også selvom man sammenligner to benzinmotorer med samme moment og effektforløb.

Hvis man vil lave en direkte sammenligning mellem to motorers moment, er det mest rigtige at beregne det reelle moment på trækakslen, men det kræver at man kender udvekslingerne i gearkasserne. Så kan man faktisk sammenligne momentet på trækakslen i de enkelte gear.

En mindre præcis metode til at sammenligne to forskellige motorers moment på krumtappen er at kigge på det omdrejningstal hvor højeste effekt ophører og så lave ganske almindelig forholdsregning til at beregne et nogenlunde sammenligneligt moment på trækakslen.

Eks. En Polo BlueGT har opgivet maksimal effekt ved maksimalt 6000 omdrejninger og en 1,4 TDI med 90 Hk har opgivet maksimal effekt ved maksimalt 3500 omdrejninger. Hvis man vil sammenligne TSI'ens moment (250 Nm) med TDI'ens moment (230 Nm) hedder tommelfingerreglen: (6000/3500)*250 = 428,5 Nm. Hvis man omvendt vil sammenligne TDI'ens moment med TSI'ens skal man bare regne modsat: (3500/6000)*230 = 134,2 Nm.

Kigger man på de opgivne tal for acceleration fra 80-120 km/t i 5. gear (hvor motorerne arbejder omkring det maksimale moment) ligger den på 8,0 sekunder for TSI'en med 250 Nm på krumtappen og for TDI'en med 230 Nm på krumtappen ligger den på 13,0 sekunder. Dette illustrerer ganske godt at de 230 Nm og de 250 Nm ikke direkte kan sammenlignes, for i så fald ville forskellen ikke være tilnærmelsesvis i denne størrelsesorden.

Men det mest korrekte er som sagt at beregne momentet på trækakslen i de enkelte gear, hvis man vil sammenligne momentet på krumtappen helt præcist.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 2. okt 2014, 18:57

Andersjensen skrev:
GranTurismo skrev: Nogle vil måske tænke at "min TDI trækker da også max fra 1500 omdrejninger". Men så skal man jo lige tage højde for at dieselen er betydeligt længere gearet. Så reelt svarer det til at en TDI med samme effekt trækker max ved ca. 1100 omdrejninger. Den lange gearing i TDI gør desuden også at der skal omkring 330 Nm til at modsvare accelerationsevnen fra de 250 Nm i TSI'en.
Here we go again.

Jeg kan simpelthen ikke se hvor du får den logik fra. Beklager, jeg prøver. Men intet af min matematiske/fysiske forståelse kan hægte sig på der. 1 Nm er 1 Nm, uanset gearing. Og du snakker om en lang gearing - fint, så gearer jeg bare en tand ned. Jeg er godt igennem 3. gear før jeg rammer 100 km/t i min TDI, så der vil jeg ikke kalde gearudvekslingen høj. Og at din trækker fra 1500 omdr/min, betyder da overhovedet ikke, at min TDI bør gøre det fra 1100 omdr/min for at modsvare det. Burde min tomgang så også være tilsvarende lavere? Jo jo, en diesel mister pusten hurtigere, men det er jo ikke relevant her.
Jeg tror du skal prøve at læse den anden tråd igen, omend den endte med at blive lang og snørklet. Jeg har prøvet at forklare det så pædagogisk som jeg kan, så at gøre det igen her vil bare blive endnu en gentagelse og det var der vist rigeligt at i den anden tråd.

Jeg har i den pågældende tråd taget et eksempel, hvor jeg har beregnet momentet på trækakslen i de enkelte gear på hhv. en diesel- og benzinmotor som har samme effekt og omtrent samme præstationer. Mere tydeligt mener jeg ikke det kan illustreres. Der var endda en ingeniør som meldte sig på banen og bekræftede at det var rigtigt som jeg beregnede og sammenlignede.

Hvis du vil diskutere dette yderligere, synes jeg det vil være passende om du tog det op i den pågældende tråd, så denne tråd ikke bliver ødelagt og trukket i langdrag om sammenligning mellem diesel- og benzinmotorers moment. Tråden handler om BlueGT og man kan ikke få en BlueGT som diesel...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Aeggos » 2. okt 2014, 20:34

Tak for den lange forklaring GT :)

Må simpelthen ud og se om jeg kan finde en prøvetur så jeg har noget at sammenligne med :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 2. okt 2014, 22:12

Aeggos skrev:Tak for den lange forklaring GT :)

Må simpelthen ud og se om jeg kan finde en prøvetur så jeg har noget at sammenligne med :)
Jamen velbekomme. Jeg håber det var nogenlunde forståeligt.

Selvom forskellen er stor ved 80-120 acceleration i 5. gear (hhv. 8,0 og 13,0 sekund), bliver forskellen endnu større hvis man klapper til den og lader motoren køre op i omdrejninger. Opgivelserne fra fabrikken (DSG version) siger 1,9 sekund fra 80-100 km/t for BlueGT, hvor samme disciplin med en 90 hestes 1,4 TDI tager 3,5 sekund (beregnet ved at trække 0-80 km/t opgivelsen fra 0-100 km/t opgivelsen).

Ja tag ud og prøv én. Det koster da i hvert fald ikke noget... medmindre du bliver så forelsket at du må have en hehe. :D

Skriv endelig en kommentar i tråden, når du har fået prøvet en ved den lokale VW pusher.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 2. okt 2014, 22:21

Aeggos skrev:Ja netop stor forskel :)

Min trækker først max ved 26-2800

Prøvede en 1,4 tsi i en leon st c. Men den er jo meget tungere og kun med 122hk

Er undervognen stiv?
Nej undervognen er ikke så voldsomt stiv. Lidt hårdere end standard er den da, men ikke så slemt at det ødelægger komforten (sænket 15/15 mm som standard).

Jeg har tilvalgt Sport-Select så man kan gøre den stivere ved tryk på en knap (dæmperne). Det synes jeg er et godt match til lidt sportslig kørsel, dog uden at gøre den til en baneracer. Jeg bruger næsten kun Sport-Select på landevej og motorvej, hvor asfalten er okay. Der er en motorvejsstrækning her i det mørke omkring Holsted, hvor der er noget elendigt forsøgsasfalt - eller beton eller hvad det nu er for noget crap. Dér slår jeg Sport-Select fra, men det er måske bare mig der er ved at være gammel hehe.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Aeggos » 3. okt 2014, 07:14

Ja må lige prøve den snart :)dog ville det være synd hvis jeg sku af med ibizaen efter det arbejde der er lagt i den. :)

Mensindsygt lækkert udstyr du har fået

sHOIKAW
Nyt medlem
Indlæg: 155
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:56
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af sHOIKAW » 3. okt 2014, 23:38

Argghhh! min bliver udskudt og udskudt.

I starten var det levering i uge 40, så uge 41 og nu uge 42 måske 43. :-(

Lang ventetid, bestilte medio Juni. :-)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 4. okt 2014, 01:03

sHOIKAW skrev:Argghhh! min bliver udskudt og udskudt.

I starten var det levering i uge 40, så uge 41 og nu uge 42 måske 43. :-(

Lang ventetid, bestilte medio Juni. :-)
Puha en uge ad gangen, det må sgu være træls!

Min blev kun udskudt en enkelt gang, men det var så 10 uger. Oprindeligt havde jeg fået oplyst forventet produktion i uge 25, men det blev så rykket til uge 35. Det holdt så heldigvis stik.

Har du bestilt med manuelt eller DSG? Og hvad har du valgt af udstyr?

Jeg kan kun sige at du har noget at glæde dig til, men det gør du jo nok allerede... :D

Siden jeg fik den i fredags har jeg kørt ca. 1400 km. Det taler vist for sig selv, når jeg fortæller at jeg normalt kun kører ca. 1000 km i måneden.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

deric
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21. jul 2014, 05:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af deric » 4. okt 2014, 06:49

Hvornår bestilte i jeres?

Bestilte en bluegt (deepsort+dsg+dk+dksmart+acc) den 5. August, hvor estimeret leveringstid var cirka midt oktober. Kunne leve med dette - en af grundene til valget var forholdsvis hurtig leveringstid (hos audi var a3 f.eks. Estimeret til 5 måneder). Kort tid senere blev estimeret produktion dog rykket til uge 41-42.

Nu er nogle komponenter ikke til rådighed, og estimeret produktion er uge 45-46, hvilket betyder at leveringstiden nok nærmere hedder december?

:shock:

Brugeravatar
svj
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 1. maj 2009, 08:48
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af svj » 4. okt 2014, 07:37

Har været ude og prøve andre modeller mer den samme 1,4 tdi med act, og må indrømme det cylinder frakobling der ødelægger det hele for mig. Den ryster og hakker både når den slår over i 2 cylinder mode og når den kører i det. Det er simpelthen så ærgeligt for det er jo ellers en fantastisk lille motor
VW Golf 7 GTI PP DSG 2014
VW Polo 6C BlueGT 2014 Solgt

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af vw4ever » 4. okt 2014, 07:45

VWBandit skrev:DSG
DK pakke
Fartpilot, adaptiv
DK smart pakke

:)

Overvejede også

Multifunktionslæderrat med DSG skiftefunktion
Soltag
Xenon
Læder

Men blev for dyrt :/


Kan man få DK pakke i USA ? :)
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 4. okt 2014, 10:35

deric skrev:Hvornår bestilte i jeres?

Bestilte en bluegt (deepsort+dsg+dk+dksmart+acc) den 5. August, hvor estimeret leveringstid var cirka midt oktober. Kunne leve med dette - en af grundene til valget var forholdsvis hurtig leveringstid (hos audi var a3 f.eks. Estimeret til 5 måneder). Kort tid senere blev estimeret produktion dog rykket til uge 41-42.

Nu er nogle komponenter ikke til rådighed, og estimeret produktion er uge 45-46, hvilket betyder at leveringstiden nok nærmere hedder december?

:shock:
Jeg bestilte min d. 22/5 og fik den leveret d. 26/9. Den blev bygget uge 35 og leveret i uge 39.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 4. okt 2014, 10:38

vw4ever skrev:
VWBandit skrev:DSG
DK pakke
Fartpilot, adaptiv
DK smart pakke

:)

Overvejede også

Multifunktionslæderrat med DSG skiftefunktion
Soltag
Xenon
Læder

Men blev for dyrt :/


Kan man få DK pakke i USA ? :)
Måske. Man kan i hvert fald få amerikanerkøleskabe i Danmark... :P
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Charlimike » 5. okt 2014, 09:46

GranTurismo skrev:
Aeggos skrev:Må forbi og prøve en :) er de 200 hk? Og hvad er max momentet? :)
Nej Polo BlueGT har "kun" 150 Hk. Mere imponerende er det at de har 250 Nm allerede ved 1500 omdrejninger.

Nogle vil måske tænke at "min TDI trækker da også max fra 1500 omdrejninger". Men så skal man jo lige tage højde for at dieselen er betydeligt længere gearet. Så reelt svarer det til at en TDI med samme effekt trækker max ved ca. 1100 omdrejninger. Den lange gearing i TDI gør desuden også at der skal omkring 330 Nm til at modsvare accelerationsevnen fra de 250 Nm i TSI'en.
Den med NM i Benzin vs. NM Diesel må du godt lige uddybe, det er nemlig vås. En Diesel Polo er naturligvis lidt tungere, og der kan ligge lidt forskel der. Op til 100 kg i nogle biler. Mange hk + mange omdrejninger gør naturligvis noget hvis man sammenligner med en diesel med lavere hk men samme moment som benzin.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Villanyi » 5. okt 2014, 10:11

svj skrev:Har været ude og prøve andre modeller mer den samme 1,4 tdi med act, og må indrømme det cylinder frakobling der ødelægger det hele for mig. Den ryster og hakker både når den slår over i 2 cylinder mode og når den kører i det. Det er simpelthen så ærgeligt Billede for det er jo ellers en fantastisk lille motor
Altså... TSI eller TDI?
For de nye 1.4 TDI er 3 cylindrede i forvejen jo.
Mvh.
Micki


Das Auto

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 5. okt 2014, 11:12

Charlimike skrev: Den med NM i Benzin vs. NM Diesel må du godt lige uddybe, det er nemlig vås. En Diesel Polo er naturligvis lidt tungere, og der kan ligge lidt forskel der. Op til 100 kg i nogle biler. Mange hk + mange omdrejninger gør naturligvis noget hvis man sammenligner med en diesel med lavere hk men samme moment som benzin.
Nej det er såmænd ikke vås. Det er elementær styrkelære beregnet med folkeskolematematik.

En diesel Polo er ikke tungere end en BlueGT! ;)

Nu fremgår det jo ikke hvad det er, som du ikke er med på ved sammenligning mellem to motorer med forskellig udveksling i gearkassen. Men jeg skal prøve at give en kort forklaring på at udvekslingen har en indvirkning på accelerationen:

Jo længere gearingen er, jo færre Nm er der på trækakslen. Prøv at spørge dig selv "accelererer min bil kraftigere i første gear ved 1500 omdrejninger end den gør i andet gear ved 1500 omdrejninger?" Svaret er naturligvis ja og dette skyldes netop at jo længere gearingen er, jo færre Nm er der til rådighed på trækakslen. De drivende hjul sidder jo ikke direkte på krumtappen, der er en gearkasse imellem. Derfor kan man ikke direkte sammenligne momentet på krumtappen og deraf udlede accelerationsevnen.

Hvis det ikke var det med udvekslingen som du ikke er med på, så uddyb dit spørgsmål, så skal jeg gerne prøve at forklare.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Charlimike » 5. okt 2014, 11:24

Min bil er ikke voldsomt højgearet, syntes at den er fint afstemt. 180 km/t ved 3000 rpm ca. Min gl. Ibiza 1.6 tdi var slem, der var store spring.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 5. okt 2014, 11:42

Charlimike skrev:Min bil er ikke voldsomt højgearet, syntes at den er fint afstemt. 180 km/t ved 3000 rpm ca. Min gl. Ibiza 1.6 tdi var slem, der var store spring.
Gearkassen skal selvfølgelig være længere hvis motoren tager færre omdrejninger (såfremt topfarten er tilsvarende). En diesel med udveksling fra en benzin'er vil jo gå i omdrejningsbegrænseren i højeste gear længe inden maksimal effekt opnås. Og omvendt vil en benzinmotor med udveksling fra en diesel ikke kunne trække op til maksimal effekt i højeste gear.

Hvis det har interesse kan jeg prøve at lave en sammenligning mellem Leon med hhv. 1,8 TSI (180 Hk) og 2,0 TDI (184 Hk), da udvekslingerne er tilgængelige på http://www.cars-data.com
Men i så fald vil jeg gøre det i en anden tråd for ikke at spamme denne tråd med information der er irrelevant for dem som er interesseret i at læse om BlueGT.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af GranTurismo » 5. okt 2014, 11:50

Villanyi skrev:
svj skrev:Har været ude og prøve andre modeller mer den samme 1,4 tdi med act, og må indrømme det cylinder frakobling der ødelægger det hele for mig. Den ryster og hakker både når den slår over i 2 cylinder mode og når den kører i det. Det er simpelthen så ærgeligt Billede for det er jo ellers en fantastisk lille motor
Altså... TSI eller TDI?
For de nye 1.4 TDI er 3 cylindrede i forvejen jo.
Har du solgt mange af de dér dieseler med cylinderfrakobling, Micki? :mrgreen:
Og lyder de godt når ACT er aktiv? :P

Min BlueGT lyder som en Honda Dax, når den kører på 2 cylindre! Tjek 33 sekunder inde i klippet:

VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Villanyi
Aktiv medlem
Indlæg: 2328
Tilmeldt: 19. aug 2010, 08:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 132 times

Re: Polo Blue Gt 150 Tsi

Indlæg af Villanyi » 5. okt 2014, 11:53

GranTurismo skrev:
Villanyi skrev:
svj skrev:Har været ude og prøve andre modeller mer den samme 1,4 tdi med act, og må indrømme det cylinder frakobling der ødelægger det hele for mig. Den ryster og hakker både når den slår over i 2 cylinder mode og når den kører i det. Det er simpelthen så ærgeligt Billede for det er jo ellers en fantastisk lille motor
Altså... TSI eller TDI?
For de nye 1.4 TDI er 3 cylindrede i forvejen jo.
Har du solgt mange af de dér dieseler med cylinderfrakobling, Micki? :mrgreen:
Og lyder de godt når ACT er aktiv? :P
Nu kan man jo ikke få dem med ACT :D
Men den ville sikkert lyde godt på 1 cylinder :mrgreen:
Mvh.
Micki


Das Auto

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"